Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11

Tittel: Galskap
Skrevet av: MrOttoonsdag 01. november 2017, klokken 08:11
"Musk also promised an autonomous cross-country drive from California to New York by the end of 2017 but appeared to push that timeline back a bit on his last earnings call."

Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-31/five-things-wall-street-wants-to-know-about-tesla-s-model-3?utm_source=google&utm_medium=bd&utm_campaign=Pursuits&cmpId=GP.Pursuits

Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: MrOttoonsdag 01. november 2017, klokken 08:28
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4957298/GM-boss-Tesla-s-autonomous-car-claim-crap.html

https://www.technologyreview.com/the-download/608739/some-tesla-engineers-think-autopilot-isnt-safe/

Når Tesla begynner å gi inntrykk av at sjåføren ikke trenger følge med, da er andre i trafikken i fare.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Amossonsdag 01. november 2017, klokken 12:04
Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

Ett bittelite tips til deg: Sett deg i det minste bittelittegranne inn i saker du ønsker å uttale deg om før du uttaler deg. Det kan vise seg nyttig noen ganger ;)
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: MrOttoonsdag 01. november 2017, klokken 12:19
https://insideevs.com/woz-tesla-autopilot-gimmicky-unsafe/
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 01. november 2017, klokken 12:28
I dag er åpenbart ikke autopilot-softwaren god nok til full selvkjøring. Men Tesla kan nok komme seg veldig langt med det de har av hardware i bilene. Det handler bare om å få utviklet god nok software.

Jeg tror riktignok ikke Tesla har god nok software til nivå 5 selvkjøring. De mangler tilstrekkelig redundanse. Nivå 4 er mer overkommelig. Da er det blant annet OK at den ikke fungerer i veldig dårlig vær.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: moderator 2onsdag 01. november 2017, klokken 13:26
2 inlegg er slettet. Diskuter sak, ikke person!

Lars
Forum admin
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Veselonsdag 01. november 2017, klokken 13:30
Autopiloten har drept én person. Men hvor mange har den reddet da, ved å kjøre bedre og mer oppmerksomt enn et menneske ville gjort?

Før vi får full autonom kjøring så kommer det til å være mange ganger sikrere enn gjennomsnittssjåføren. Det kan du banne på. Folk er så redde for å gi fra seg styringa og å stole på teknologien.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 01. november 2017, klokken 13:35
Sitat fra: Vesel på onsdag 01. november 2017, klokken 13:30Autopiloten har drept én person.
Nei, ikke ennå. Personen som døde i Florida døde fordi en lastebil brøt vikeplikten, og sjåføren av Teslaen var uoppmerksom. I verste fall kan man se på autopiloten som en medvirkende faktor til at sjåføren var uoppmerksom.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Jeronanonsdag 01. november 2017, klokken 13:36
Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

So you use a very old accident, that has been discussed to death now and bring it up again?

1. This was an Autopilot 1 car that used the third party Mobileye technology.

2. The circumstances of the accident were just extremely unfortunate that the white color of the truck blended with the background sky, so the Mobileye camera couldn't make the distinction. The truck was also a high loader and had positioned itself in such a way on the road that the radar didn't detect it either (so it wasn't just the camera) and the radar signal passed straight under the truck, so the Tesla Autopilot didn't slow down as result.

3. The truck driver was charged for reckless driving, since it tried to cross and enter a dangerous Main road when a car was approaching.
The conclusion of the investigation was that the Tesla driver would most certainly have crashed into the truck anyway, even without Autopilot engaged, based on the speed the car was driving and the time and place the truck crossed the road.

4. The Tesla driver was supposed to keep his hands by or on the steering wheel and pay attention on the road at all times, so it could intervene when Autopilot fails. The Tesla driver did not do this and did not pay attention on the road. The car slammed under the truck at full speed! Never even knew what hit him.

Levels 1 to 4 of Autonomous driving requires driver attention and ability to immediately act and intervene at all times!
Only level 5 designates true Full Autonomous driving!

Autopilot 1 was never advertised as level 5. It was level 2.
Same now with Autopilot 2.

Also, camera's have no issues shooting / filming in direct sunlight! They use these features called ISO and Exposure.
Radar is not affected by direct sunlight at all. Nor the acoustic sensors.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Knut Røeonsdag 01. november 2017, klokken 16:12
Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 13:36Levels 1 to 4 of Autonomous driving requires driver attention and ability to immediately act and intervene at all times!
Only level 5 designates true Full Autonomous driving!

Autopilot 1 was never advertised as level 5. It was level 2.
Same now with Autopilot 2.
No it must not.
From level 3 it is eyes off. Level 4 mind off. Level 5 steering wheel optional.
Tesla system is level 2 at best. In some years maybe level 3. Doubtful if its ever gonna reach 4 or 5 with current hardware. The step from level 2 to 3 is quite steep, and further its even harder to get it working.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Jeronanonsdag 01. november 2017, klokken 16:20
Sitat fra: tiger`n på onsdag 01. november 2017, klokken 16:12
Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 13:36Levels 1 to 4 of Autonomous driving requires driver attention and ability to immediately act and intervene at all times!
Only level 5 designates true Full Autonomous driving!

Autopilot 1 was never advertised as level 5. It was level 2.
Same now with Autopilot 2.
No it must not.
From level 3 it is eyes off. Level 4 mind off. Level 5 steering wheel optional.
Tesla system is level 2 at best. In some years maybe level 3. Doubtful if its ever gonna reach 4 or 5 with current hardware. The step from level 2 to 3 is quite steep, and further its even harder to get it working.

Level 5 is the only level in which a car won't need a driver anymore and thus the entire steering wheel can be removed.

Level 3 and 4 still has scenarios that are not covered. You don't have to keep your hands on the steering wheel, like with level 2, but you still need to be able to intervene when necessary.

PS. And I already said that Tesla AP1 and 2 are level 2. It's adaptive Cruise control with auto steering. That's it.
Good enough for my current needs.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: jkirkeboonsdag 01. november 2017, klokken 17:04
Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 16:20
Level 3 and 4 still has scenarios that are not covered. You don't have to keep your hands on the steering wheel, like with level 2, but you still need to be able to intervene when necessary.

Det er ikke nødvendig å ta over på level 4, du kan sove dypt om du ønsker. Om bilen møter et scenario den ikke takler må den kjøre til siden og stoppe på en trygg måte så sant du ikke tar over.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 01. november 2017, klokken 18:06
Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
"Musk also promised an autonomous cross-country drive from California to New York by the end of 2017 but appeared to push that timeline back a bit on his last earnings call."

Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-31/five-things-wall-street-wants-to-know-about-tesla-s-model-3?utm_source=google&utm_medium=bd&utm_campaign=Pursuits&cmpId=GP.Pursuits
Modus operandi for Musk er at han lover mer enn han kan holde på tid. De som lar seg lure av det i 2017, må skylde seg selv. Men så langt har han jo levert etterhvert.

Manuell kjøring blir forbudt før autopilot. Du har åpenbart ikke prøvd en bil som har dette sikkerhetsnettet.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: 1000kwhonsdag 01. november 2017, klokken 18:36
Får litt sånn "de som ønsker elbilen/Tesla dit pepperen gror"-følelse av trådstarter. Setter seg ikke inn i noen som helst før man roper varsku. Du kan jo skrive et blogginnlegg og dele det på face?;)
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Go-carteronsdag 01. november 2017, klokken 18:43
Det skulle vært obligatorisk i signaturfeltet med å opplyse om man shorter TSLA eller ei.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Knut Røeonsdag 01. november 2017, klokken 18:45
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 01. november 2017, klokken 17:04
Det er ikke nødvendig å ta over på level 4, du kan sove dypt om du ønsker. Om bilen møter et scenario den ikke takler må den kjøre til siden og stoppe på en trygg måte så sant du ikke tar over.
Er det i hele tatt sannsynlig at HW2/2.5 noensinne vil komme over level 3, eyes off?
Hvis dette er tilfelle vil det isåfall bli temmelig mange misfornøyde kunder etterhvert. Ingen liker å bli lurt og holdt for narr, og særlig ikke gjentatte ganger.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Øyvind.honsdag 01. november 2017, klokken 18:49
Bare å trykke på profil og vis siste innlegg, så får man forståelse for hva slags person som skriver innlegg. Agendaer blir raskt avslørt.

Så til topic.

Klart, AP1 er ikke laget for å sove bak rattet. Det er derfor man ofte varsles og følges opp så man følger med. Og følger man ikke med deaktiveres AP for resten av turen.
Han som krasjet med lastebilen ryktes det vel også at så film eller noe? Dvs fulgte ikke med.
Kanskje derfor Model 3 visstnok får kamera mot kupe. Da kan sw overvåke om du faktisk følger med eller ei. I hvert fall om øynene er forovervendt.
Både mennesker og teknologi har ting de er gode på. Men selvkjørende biler kan bli langt bedre enn en menneskelig sjåfør.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: RazAquatoonsdag 01. november 2017, klokken 20:35
SitatEr det i hele tatt sannsynlig at HW2/2.5 noensinne vil komme over level 3, eyes off?

Ambisjonen til Musk er jo en 'tesla fleet', der man kan la bilen 'jobbe som drosje' om man ønsker, når du ikke bruker den.
En skyhøy ambisjon, men om ikke annet, vil jeg iallefall tro at Tesla kommer til å  pushe så langt de klarer med  dagens hardware.

En ting som sjelden nevnes, der Tesla har ett enormt konkurransefortrinn, er de massive datasamlingene bilene gjør, som igjen simuleres.

hvis bilen 'kjenner veien', har lasted ned simuleringer av alle tenkelige utfall på strekningen som skal kjøres og klarer kombinere de dataene med 8 kameraer++ for sanntids formasjon?   

Det gir en iallefall ett svakt håp om lvl4...... *fingers crossed*
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 01. november 2017, klokken 20:46
Jeg synes trådens tittel kunne vært bedre og vesentlig mer informativ.  "Galskap" høres ut som clickbait.... :)
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Amossonsdag 01. november 2017, klokken 21:41
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 01. november 2017, klokken 20:46
Jeg synes trådens tittel kunne vært bedre og vesentlig mer informativ.  "Galskap" høres ut som clickbait.... :)

Trådens tittel er dekkende - det ER galskap å holde tråden i live ;)
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Elbil fundamentalisttorsdag 02. november 2017, klokken 01:16
GM hadde løsningen allerede i 1956 :)
https://youtu.be/Rx6keHpeYak
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: MrOttofredag 03. november 2017, klokken 16:05
". In 2016, Tesla used a Mobileye vision system for its original AutoPilot system in a way that Mobileye warned it was not adequate for. When it failed to do the job in the crash that led to the death of Joshua Brown, Tesla blamed Mobileye."

https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2017/11/02/why-would-any-supplier-want-to-work-with-tesla/#6dd85f643cbc

Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Jeronanfredag 03. november 2017, klokken 16:29
Sitat fra: MrOtto på fredag 03. november 2017, klokken 16:05
". In 2016, Tesla used a Mobileye vision system for its original AutoPilot system in a way that Mobileye warned it was not adequate for. When it failed to do the job in the crash that led to the death of Joshua Brown, Tesla blamed Mobileye."

https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2017/11/02/why-would-any-supplier-want-to-work-with-tesla/#6dd85f643cbc

Stupid article. I think this comment on that article sums it up nicely:

Sam Abuelsamid >>> If I was running a supplier business, I would probably pass on even bidding on a Tesla project.
Which is why you are not or would never be allowed to run a supplier business, & are just a low level opinionated pretend journalist... With any entrepreneur run relationship, they are difficult & most demanding but the up side is if you are successful together the windfall could be a monumental win for your business.
Just ask Corning about their seemly impossible supplier relationship with Apple and Steve Jobs' demands for a close to deadline change request to go with Glass for the iPhone... all the Apple engineers kept saying it couldn't be done on time... But there was no saying NO! to entrepreneur Steven Jobs... So the engineers and Corning, put together a monumental effort and achieved Jobs' goal... That's why most suppliers want to work with an entrepreneur... They can make you $$$Billions... So that's why in the end they make history, & Sam Abuelsamid may be allowed one day to write an envious stupid article about it...
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Øyvind.hfredag 03. november 2017, klokken 17:05
Sitat fra: Amoss på onsdag 01. november 2017, klokken 21:41
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 01. november 2017, klokken 20:46
Jeg synes trådens tittel kunne vært bedre og vesentlig mer informativ.  "Galskap" høres ut som clickbait.... :)

Trådens tittel er dekkende - det ER galskap å holde tråden i live ;)

Sjekk trådstarters profil. Han surfer rundt på nettet og reposter alt negativt han klarer å finne. Uten kunnskaper om det han poster.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Amossfredag 03. november 2017, klokken 17:15
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. november 2017, klokken 17:05
Sitat fra: Amoss på onsdag 01. november 2017, klokken 21:41
Trådens tittel er dekkende - det ER galskap å holde tråden i live ;)

Sjekk trådstarters profil. Han surfer rundt på nettet og reposter alt negativt han klarer å finne. Uten kunnskaper om det han poster.

Ja, det er observert. Det sammen med kunnskapsnivået han viste om saken han omtalte var bakgrunnen for konklusjonen som du siterte meg på... :)
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 03. november 2017, klokken 17:20
Sitat fra: MrOtto på fredag 03. november 2017, klokken 16:05". In 2016, Tesla used a Mobileye vision system for its original AutoPilot system in a way that Mobileye warned it was not adequate for. When it failed to do the job in the crash that led to the death of Joshua Brown, Tesla blamed Mobileye."
Jeg kan ikke huske at Tesla skyldte på MobilEye. Det de sa var at systemet fungerte i henhold til design.

Derimot så skyldte MobilEye på Tesla, når Tesla etter hvert valgte å avslutte samarbeidet med MobilEye, for å i stedet utvikle sitt eget system.
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: Øyvind.hfredag 03. november 2017, klokken 17:20
http://lmgtfy.com/?q=Negative+Tesla+articles
Tittel: Sv: Galskap
Skrevet av: MrOttomandag 05. februar 2018, klokken 20:51
https://www.tu.no/artikler/analytiker-teslas-tilleggspakke-til-65-000-kroner-kan-umulig-gjore-bilene-selvkjorende-br/429463