Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: JTB på fredag 27. oktober 2017, klokken 09:53
Tesla skulle ha 5400,- for kjettinger. Noen alternativer? Funker disse på orginale Tesla 20" Nokian dekk tro?
https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/vintertilbehor/snokjetting/hurtigkjetting-pa26095no
Kan ikke se at kjettingen du linker til skal passe X, da hverken 255/45/20 eller 275/45/20 er listet opp som dimensjoner som passer
Her er en side jeg fant som var lett navigerbar i forhold til dekkdimensjon, og da er det flere kjettinger som passer for model X: http://bilxtra.no/catalogsearch/result/?q=Thule%20kjetting
For eksempel denne: http://bilxtra.no/kjetting-suv-thule-ks-xxl-k66
Hmmm, ja den funker sikkert, men like dyrt som hos Tesla. Jeg var ikke mentalt forberedt på prisnivået tror jeg :)
Er det plass til kjettinger på forhjulene?
Kjettinger? Er det ikke "konstant" 4x4 på MX?
:o
Sitat fra: Fossilbil på fredag 27. oktober 2017, klokken 20:08
Kjettinger? Er det ikke "konstant" 4x4 på MX? :o
Du får teste hvor mye det "konstante" 4x4 virker når du sklir sidelengs, eller når du skal stoppe helt opp, i forhold til en rwd bil ;)
Mange får seg et stallsjokk når de skal stoppe uten å ha prøvd føret, bare for å se at stoppegenskapene er på lik linje, eller dårligere, enn rwd, pga mer vekt og masse i sving.
20 år med Quattro, så jeg er vel bortskjemt
Hvordan fungerer det med autosock? Får man feste, eller seiler man avgårde på isen?
Legger man på kjetting foran eller bak på en Tesla?
Sitat fra: jlan på fredag 27. oktober 2017, klokken 18:18
Er det plass til kjettinger på forhjulene?
Har ikke fått testet ennå, men skal se å få gjort det denne vinteren...
Sitat fra: Fossilbil på fredag 27. oktober 2017, klokken 20:35
20 år med Quattro, så jeg er vel bortskjemt
Disse ligner på de Tesla leverer orginalt til 5000,-:
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rchain.pl?dsco=129&dimA=195&dimB=75&dimC=16&Artnr=CATRASP217&partner=1&ID=psm_rd_no_shoppalo&Country=NO
Hvilken dim er orginale Nokian 20" vinterdekkene? Får bilen neste uke...
Thule/König K-Summit xxl k67 ser ut til å være riktig størrelse til 19' eller 20' originaldimensjon for mx. (265/50-19 eller 275/45-20) Kjetting skal brukes på bakhjulene i følge instruksjonsboka.
https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B009NPLFDY/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1513622435&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=k67&dpPl=1&dpID=41HjaPAWR6L&ref=plSrch (https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B009NPLFDY/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1513622435&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=k67&dpPl=1&dpID=41HjaPAWR6L&ref=plSrch)
https://bilxtra.no/kjetting-suv-thule-ks-xxl-k67 (https://bilxtra.no/kjetting-suv-thule-ks-xxl-k67)
Har brukt tilsvarende (k45) til model s med 19' vinterhjul, og det har reddet meg ut av noen vanskelige situasjoner.
Sitat fra: JTB på mandag 20. november 2017, klokken 19:33
Disse ligner på de Tesla leverer orginalt til 5000,-:
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rchain.pl?dsco=129&dimA=195&dimB=75&dimC=16&Artnr=CATRASP217&partner=1&ID=psm_rd_no_shoppalo&Country=NO
Hvilken dim er orginale Nokian 20" vinterdekkene? Får bilen neste uke...
Se innlegg #2 i tråden (av Cries). Stemmer iallfall for mine levert med R2.
Kjetting er nok oppskrytt, mens gode dekk ikke er det.
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:39
Kjetting er nok oppskrytt, mens gode dekk ikke er det.
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)
https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:39
Kjetting er nok oppskrytt, mens gode dekk ikke er det.
Når du står fast med de beste dekka penger kan kjøpe, så er kjetting langt ifra oppskrytt ;)
Men selvsagt.. Kjetting er oppskrytt for de som kun kjører pingleveier.
Sitat fra: JTB på mandag 20. november 2017, klokken 19:33
Disse ligner på de Tesla leverer orginalt til 5000,-:
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rchain.pl?dsco=129&dimA=195&dimB=75&dimC=16&Artnr=CATRASP217&partner=1&ID=psm_rd_no_shoppalo&Country=NO
Hvilken dim er orginale Nokian 20" vinterdekkene? Får bilen neste uke...
Tesla selger Maggi Trak LT51. Disse fås kjøpt fra UK for ca. 270 pund. Jeg hentet mine i Strømstad, så de kom på ca. 3000,-
Ikke dumt! Endte opp med å bestille fra Dekkonline.com. Jeg la merke til noe rart. LT51 er testet og godkjent står det i Model x manualen, men ser du på spec'en så står ikke dimensjonen 275 45 R20 der.
Sitat fra: JTB på tirsdag 19. desember 2017, klokken 19:10
Ikke dumt! Endte opp med å bestille fra Dekkonline.com. Jeg la merke til noe rart. LT51 er testet og godkjent står det i Model x manualen, men ser du på spec'en så står ikke dimensjonen 275 45 R20 der.
Har ikke sjekket dimensjoner for 20" da jeg har 19" selv. Tesla selger de for 19" vinterhjul tror jeg, er usikker på om de passer 275/45-20 da disse har ca. 8mm større diameter.
Sitat fra: oto på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:04
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)
https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132
Som nødløsning for 2-hjulsdrevne biler, greit nok. Selv om dekkvask nok vil virke bra nok i de fleste tilfeller.
Men artikkelen bekrefter jo at kjetting på 4-hjulstrekk ikke er nødvendig, og siden dette er et X-forum, og de bilene ikke blir levert med annet en 4-hjulstrekk, mener jeg at mine ord står seg i denne forumsdelen; kjetting er oppskrytt!
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. desember 2017, klokken 07:43
kjetting er oppskrytt!
Spørs på bruken, min LandRover S3 klarte seg mye bedre på ubrøytet skogsvei med 4 piggkjettinger. Dvs. jeg kjørte meg fast mye lenger inne i skogen :). Men jeg hadde vinsj. Foran og bak. Det er tingen.
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. desember 2017, klokken 07:43
Sitat fra: oto på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:04
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)
https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132
Som nødløsning for 2-hjulsdrevne biler, greit nok. Selv om dekkvask nok vil virke bra nok i de fleste tilfeller.
Men artikkelen bekrefter jo at kjetting på 4-hjulstrekk ikke er nødvendig, og siden dette er et X-forum, og de bilene ikke blir levert med annet en 4-hjulstrekk, mener jeg at mine ord står seg i denne forumsdelen; kjetting er oppskrytt!
Når du mener at dekkvask kan kompensere for kjetting så er vi nok på to forskjellige planeter når det gjelder bruksområdene vi ser for oss. :D
På tur ned fra hytta på holkeføre er det kun kjetting som gjelder, hjelper lite med 4wd da gitt..
Hadde forhjulstrekk de to siste vintrene. Siste kneika opp til hytta var fint mulig på godt vinterføre. Vinteren 2016 hadde jeg vel kjetting på 1-2 ganger, men vinteren i fjor hadde alt annet enn godt stabilt vinterføre med snø. Jeg gjorde det til en vane å stoppe og legge på kjettinger før jeg skulle opp den siste kneika hver gang. I tillegg var det helt nødvendig å ha kjettingene på når jeg skulle ned igjen også. Uten kjettinger var det ikke mulig å stanse før bilen sklei ut i hovedveien.
Jeg ser at X er minst like var for dårlig grep i nedoverbakker med dårlig friksjon som det den gamle forhjulsdrevne stasjonsvogna var. Jeg har ennå ikke kjøpt kjettinger, men vurderer så absolutt å skaffe meg kjettinger til forhjulene mtp. å ha mulighet til å ha styring og brems i vanskelige utforbakker.
Er det plass til kjetting foran på Model X? Jeg synes braketten til øvre bærekule ligger veldig nær hjulet.
Det står i manualen at det kun kan brukes på bakhjula. Det står også forøvring at MaggiTrack LT51 skal kunne brukes på 20", men det stemmer nok ikke. LT52 ser ut til å stemme med dimmensjonene til 20".
Og jo, på glatt is ned fra fjellet så er det kjettinger som gjelder :-)
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. desember 2017, klokken 07:43
Sitat fra: oto på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:04
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)
https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132
Som nødløsning for 2-hjulsdrevne biler, greit nok. Selv om dekkvask nok vil virke bra nok i de fleste tilfeller.
Men artikkelen bekrefter jo at kjetting på 4-hjulstrekk ikke er nødvendig, og siden dette er et X-forum, og de bilene ikke blir levert med annet en 4-hjulstrekk, mener jeg at mine ord står seg i denne forumsdelen; kjetting er oppskrytt!
Du har tydeligvis ikke kjørt på hytteveien min ;) Når jeg skal hjem og det har kommet 40cm nysnø over natten har jeg to valg:
1. Ringe etter brøyting og vente x antall timer - kommer for sent på jobb
2. Legge på kjetting og kjøre ;)
Sitat fra: jlan på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:07
Er det plass til kjetting foran på Model X? Jeg synes braketten til øvre bærekule ligger veldig nær hjulet.
Jeg har planer om å teste dette så snart jeg får tid. Kanskje i romjula ;)
Hvaa? Har De ikke varmekabler opp til hyttén? 8)
Dessuten, det er ikke nødvendig å investere i kjetting for å slå i stykker skjermbuene. Det er jo bare å ta en Bjørn: (spol til 6m25s) :laugh:
https://www.youtube.com/watch?v=ie79Jk9Ob2s&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A&index=7 (https://www.youtube.com/watch?v=ie79Jk9Ob2s&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A&index=7)
Ah yeah. Oh. Okey. We need harder. Yeah. More. More! ... Ooh... Oh shit! Uhh... *hnngh*
Sitat fra: elekTrond på onsdag 20. desember 2017, klokken 20:39
Hvaa? Har De ikke varmekabler opp til hyttén? 8)
Hehe, 13km med grusvei, hadde vel krevd noen megawatt det ;) Er ikke strøm i hyttefeltet heller...Men veien er jevn da så jeg slår ikke i stykker noe ;)
Sitat fra: THE på onsdag 20. desember 2017, klokken 08:16
Jeg ser at X er minst like var for dårlig grep i nedoverbakker med dårlig friksjon som det den gamle forhjulsdrevne stasjonsvogna var.
Jeg opplever at X er mye bedre i glatte nedoverbakker, fordi den bremser med regenerering og den er veldig smooth og bremser likt foran og bak, til forskjell fra forhjulsdrift som "bare" bremser foran. Men jeg har ikke P, vet ikke om de er annerledes der. Dessuten vil det ikke hjelpe med kaldt batteri, for da regenererer den ikke.
Sitat fra: oto på tirsdag 19. desember 2017, klokken 12:04
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:39
Kjetting er nok oppskrytt, mens gode dekk ikke er det.
Vet om i hvert fall ett eksperiment som tyder på at kjetting fortjener noe skryt. :-)
https://www.dinside.no/motor/trekk-pa-to-eller-fire/62590132
17 år gammal Volvo var vel knapt 2 hjulstrekk på en god dag....
På lillejulaften var det 2-3+ grader og regn, etter at det har vært frost og islagte veier i flere uker på fjellet. Ned den ene bakken her var det hard blankis med vann på. Med Nokian R2 var det null grep. Seilte nedover, eneste jeg fikk gjort var å slippe opp litt så jeg fikk litt styring, og sammen med ESP fikk jeg holdt bilen på veien. Når jeg skulle opp igjen på vei tilbake var det bare så vidt jeg kom opp igjen selv om jeg hadde med fart inn i bakken. Under slike forhold og i dyp snø, er det bare kjetting som gjelder.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. desember 2017, klokken 17:26
Sitat fra: jlan på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:07
Er det plass til kjetting foran på Model X? Jeg synes braketten til øvre bærekule ligger veldig nær hjulet.
Jeg har planer om å teste dette så snart jeg får tid. Kanskje i romjula ;)
Hvorfor foran?
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. desember 2017, klokken 08:28
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. desember 2017, klokken 17:26
Sitat fra: jlan på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:07
Er det plass til kjetting foran på Model X? Jeg synes braketten til øvre bærekule ligger veldig nær hjulet.
Jeg har planer om å teste dette så snart jeg får tid. Kanskje i romjula ;)
Hvorfor foran?
Da kan en jo ha både foran og bak, beste oppsett i mange situasjoner.
I kjøring i bratt terreng med mye skarpe svinger og blankis er det også fordelaktig med godt grep på styrehjul.
+++
Etter en skrekkelig opplevelse ned Geilo mot Veggli et par dager siden på underkjølt regn med speilblank is kjøper jeg nå kjetting. Flere biler som seilte avgårde med null grep, inkludert min X. Var null kontroll selv i slake partier. For min del er det viktigst å ha grep nedover og unngå ulykker(flere partier der det ikke var autovern og stup på den andre siden av veien).
Men er det noen som har testet kjetting på fordekkene? Forestiller meg at det må være bedre å ha disse på forhjulene der en får styrt seg nedover bakker. Det beste er sikkert kjetting på alle 4 hjul.
Sitat fra: prophan på søndag 01. januar 2023, klokken 14:24
Etter en skrekkelig opplevelse ned Geilo mot Veggli et par dager siden på underkjølt regn med speilblank is kjøper jeg nå kjetting. Flere biler som seilte avgårde med null grep, inkludert min X. Var null kontroll selv i slake partier. For min del er det viktigst å ha grep nedover og unngå ulykker(flere partier der det ikke var autovern og stup på den andre siden av veien).
Men er det noen som har testet kjetting på fordekkene? Forestiller meg at det må være bedre å ha disse på forhjulene der en får styrt seg nedover bakker. Det beste er sikkert kjetting på alle 4 hjul.
Kjettinger på forhjulene er ikke mulig grunnet øvre bærearm.
Det står TMS (ikke TMX):
https://shop.tesla.com/no_no/product/2015_2021-_-model-x-sn_kjettinger
Det kunne jo hende at det var skrivefeil, men på de amerikanske sidene står det ingenting for TMX-kjetting, men den samme begrensningen for TMS-kjetting:
https://shop.tesla.com/product/model-x-20_22_-snow-chains (de selger tydeligvis ikke 19'' til TMX i USA)
https://shop.tesla.com/product/model-s-19_-snow-chains
Står det noe i manualen om dette?
Edit: Ja, det gjør det " Kjettingene skal bare brukes på bakdekkene."