Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: DanC på onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:54
Er det noen her som har gjerne eid en i3 med Navi Business og 1 med Navi Pro, eller evt. har erfaring med bruken av begge skjermstørrelsene.
Jeg ser det de fleste forum/artikler snakker om er hvor bra det er med Pro-skjerm pga man kan dele skjermen i 2 når man navigerer.
Jeg vurderer Navi Business. Bilen skal hovedsakelig kjøres i byen. Så er det da noe som helst fordel med Pro-skjerm hvis man ikke skal bruke GPS? Er det da like så greit å gå for en Business-utgave?
Business ser kjip ut...
I tillegg til det estetiske (den store gjør mye for helhetsinntrykket) så får man også touch-funksjonalitet på styrehjulet i midtkonsollen.
Jeg er forsåvidt enig at det er for kjipt og nå har jeg lært at det er ekstra funskjonalitet bortsett fra split/screen.
Det bare står mellom en bil med "alt", inkl service, men me navi business og en bil med "alt", uten service, basic felger, men me navi pro og 20000 dyrere. Blir vel heller å vente...
Sitat fra: DanC på torsdag 26. oktober 2017, klokken 07:45
Jeg er forsåvidt enig at det er for kjipt og nå har jeg lært at det er ekstra funskjonalitet bortsett fra split/screen.
Det bare står mellom en bil med "alt", inkl service, men me navi business og en bil med "alt", uten service, basic felger, men me navi pro og 20000 dyrere. Blir vel heller å vente...
Stor forskjell på felger, service og navi... Felgene og serviceavtale er noe du kan kjøpe/oppgradere senere mens navi er du stuck med resten av bilens liv ;)
Hva med annenhåndsverdien. Har noen erfaring med den i forholdt til stor og liten skjerm. Bil med alt og lite utstyr. Kan være det er «billig» å velge bil med alt utstyr
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis jeg var på utkikk etter i3 hadde jeg styrt unna bil med navi business. Plastrammen rundt ser så himla billig og stygg ut.
Sitat fra: Toalmar på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:28
Hva med annenhåndsverdien. Har noen erfaring med den i forholdt til stor og liten skjerm. Bil med alt og lite utstyr. Kan være det er «billig» å velge bil med alt utstyr
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har følt med hver dag i noen uker, og basert på mine observasjoner, så er det lettest å få solgt i3 med Navi Pro uansett utstyr.
Sitat fra: Klykken på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:44
Hvis jeg var på utkikk etter i3 hadde jeg styrt unna bil med navi business. Plastrammen rundt ser så himla billig og stygg ut.
Litt kynisk av BMW å ikke ha Navi Pro skjermstørrelse som standard utstyr. Men kjøper man "basismodellen" av Panamera uten å bruke en krone ekstra på utstyr, så får man ikke hjul.
Hei!
SitatJeg vurderer Navi Business. Bilen skal hovedsakelig kjøres i byen. Så er det da noe som helst fordel med Pro-skjerm hvis man ikke skal bruke GPS? Er det da like så greit å gå for en Business-utgave?
Jeg kjører i3 med Navi business, og hadde noen hundre mil i sommer i en fossil leie-BMW med Pro-skjerm. Kanskje er jeg en enkel type, men ser ikke helt den store fordelen i praktisk bruk med mindre man er storbruker av GPS-en.
Men da jeg kjøpte i3-en var det mye som var ekstra-utstyr som nå er standard, så jeg prioriterte 20-tommere, soltak og HK-anlegg foran pro-skjerm.
Enig i at plast-rammen ikke er veldig elegant, men når jeg kjører bil titter jeg på veien og ikke på skjerm. Navi business finner adressene, den også.
It's definitely a worth while upgrade! The standard screen is tiny and you can forget using splitscreen functionality.
But in general, especially using Navigation, the large screen is just amazing.
My brother in law has a BMW 5 series car and if there is one thing he always regretted, is not ordering the upgraded screen!
Takk for svarene. Det er en bil jeg vil kjøpe for å ha ca. 12-18 måneders. Spørs hvor mye en bil med 60Ah batteri er verdt om ca ett års tid. Men ser nå at det er best jeg kjøper en med Navi Pro.
Sitat fra: vichingo på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:50
Navi business finner adressene, den også.
Jepp, etter at jeg først har søkt opp butikken/firmaet/restauranten på smarttelefonen for å finne kommune, sted og gatenavn ??? For meg funker Waze langt bedre enn noen innebygd navigasjon.
Jeg gikk for liten skjerm, men angrer litt på det. Angrer litt på standardfelger også. Og kjipe halogenlys. Men angrer slettes ikke på i3! "Måtte" gjøre noen strykninger i lista, da jeg ikke syns jeg kunne strekke meg 100k over hva jeg egentlig syns en bil skulle koste.
Jeg digger at man kan legge inn personlige bilder på skjermen og har alltid den ene halvdelen fyllt med et bilde av barna mine, som jeg roterer av og til :)
Når jeg skulle kjøpe brukt i3 overså jeg de med liten skjerm.
Fint med stor skjerm. Du kan dele den to og likevel ha tydelig og lettlest informasjon.
Enig at den lille skjermen ikke ser spesielt elegant ut, på samme måte er min personlig mening at heller ikke designet på bilen er spesielt elegant.
Men, funksjonalitet er viktigere en inpakningspapiret.
Ville heller ikke frarådet noen å kjøpe i3 uten soltak, selv om jeg selv må ha det.
Merket i starten at skjermen stjeler noe fokus, kjører nå uten å bruke skjerm, annet ved bytte av radiokanal.
Kjører stort sett på kjente plasser, ved behov søker jeg opp ladestatus og veistrekninger (fordi det er sanntid og oppdatert) på telefonen (når bilen står stille)
Kjøreturene mine er mer behagelig og mer fokusert som sjåfør ,når jeg ikke bruker tid på skjermen (den stygge til høyre).
Sitat fra: JorgenM på fredag 27. oktober 2017, klokken 07:06
Jeg digger at man kan legge inn personlige bilder på skjermen og har alltid den ene halvdelen fyllt med et bilde av barna mine, som jeg roterer av og til :)
Når jeg skulle kjøpe brukt i3 overså jeg de med liten skjerm.
Hvordan gjør du det?
Jeg håpet i det lengste at denne bruken av Navi pro var ironisk ment ;)
Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:50
Hvordan gjør du det?
Godt spørsmål!
Man laster opp via https://www.bmw-connecteddrive.no , men nå finner jeg det ikke der. Fikk mail tidligere denne uka om at servicen BMW Online var utgått på min bil så denne bildetjenesten er anskje en del av den? Kona er ute og kjører nå så får ikke sjekka om det funker i bilen.
TM: meg du mente? Nei, hvorfor skulle det være det? Liker å ha bilde av barna på ene halvdelen i bilen når jeg kjører, har alltid hatt det.
@JorgenM Ja, trodde faktisk at det var en spøk. Greit nok, men det finnes sikkert en rimeligere måte å henge opp bilder av barna i bilen ;)
Sitat fra: DanC på onsdag 25. oktober 2017, klokken 21:54
Er det noen her som har gjerne eid en i3 med Navi Business og 1 med Navi Pro, eller evt. har erfaring med bruken av begge skjermstørrelsene.
Jeg ser det de fleste forum/artikler snakker om er hvor bra det er med Pro-skjerm pga man kan dele skjermen i 2 når man navigerer.
Jeg vurderer Navi Business. Bilen skal hovedsakelig kjøres i byen. Så er det da noe som helst fordel med Pro-skjerm hvis man ikke skal bruke GPS? Er det da like så greit å gå for en Business-utgave?
Ved valg av skjerm så gjør du også et valg av hardwaren til computeren som ligger under baksetet. Bla de viktigste forskjellene er bla at Pro-skjerm har 2 DAB-tuner som jobber sammen slik at du unngår brudd i mottak under kjøring. Med den lille skjermen har du bare en DAB-tuner.
Sjekket i bilen nå, bildene må aktiveres via 'BMW Online Widgets' som er den tjenesten jeg mistet denne uka. 350,-/år så da blir det vel å betale for min del :)
Sitat fra: Jorgensen på fredag 27. oktober 2017, klokken 10:16
Ved valg av skjerm så gjør du også et valg av hardwaren til computeren som ligger under baksetet. Bla de viktigste forskjellene er bla at Pro-skjerm har 2 DAB-tuner som jobber sammen slik at du unngår brudd i mottak under kjøring. Med den lille skjermen har du bare en DAB-tuner.
Er du sikker på dette? Jeg har en 2015 med Navi Pro. Der ramler DAB ofte ut og det tar ofte lang tid å bytte kanal.
Vi har derimot en annen 2013 BMW som ALDRI ramler ut og hvor bytte av kanal er lynraskt.
Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. oktober 2017, klokken 13:26
Sitat fra: Jorgensen på fredag 27. oktober 2017, klokken 10:16
Ved valg av skjerm så gjør du også et valg av hardwaren til computeren som ligger under baksetet. Bla de viktigste forskjellene er bla at Pro-skjerm har 2 DAB-tuner som jobber sammen slik at du unngår brudd i mottak under kjøring. Med den lille skjermen har du bare en DAB-tuner.
Er du sikker på dette? Jeg har en 2015 med Navi Pro. Der ramler DAB ofte ut og det tar ofte lang tid å bytte kanal.
Vi har derimot en annen 2013 BMW som ALDRI ramler ut og hvor bytte av kanal er lynraskt.
Dette har vært diskutert og dokumentert tidligere i en annen tråd, se her
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24012.0.html
Mulig Navi pro har 2 DAB tunere. Uansett vanvittig dårlig sammenlignet med andre BMWer jeg har prøvd/eid
Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. oktober 2017, klokken 20:59
Mulig Navi pro har 2 DAB tunere. Uansett vanvittig dårlig sammenlignet med andre BMWer jeg har prøvd/eid
Ja, enten er DAB+ eller DAB+ radioen i bilen forferdelig dårlig. Før NRK forsvant fra FM brukte jeg kun FM, da DAB+ låt forferdelig lit dynamisk. Nå går det i nærradio på FM. Dab+ i bilen skyr jeg som pesten.
Desidert best lyd i hifi anlegget ved å bruke usb kabel fra iphonen min :)
DAB-mottak: Har du valg «alle ensembler» på toppen av kanallisten?
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. oktober 2017, klokken 09:15
Ja, enten er DAB+ eller DAB+ radioen i bilen forferdelig dårlig. Før NRK forsvant fra FM brukte jeg kun FM, da DAB+ låt forferdelig lit dynamisk. Nå går det i nærradio på FM. Dab+ i bilen skyr jeg som pesten.
Min erfaring er at det er topp forhold alltid, Østlandet og sørlandet og i fjellet på DAB+. Kan det ha blitt byttet komponenter i Navi Pro siden det er så stor forskjell? Eller er det manglende oppdateringer utover kartene som ligger til grunn?
Sitat fra: Orbit på lørdag 28. oktober 2017, klokken 12:00
DAB-mottak: Har du valg «alle ensembler» på toppen av kanallisten?
Nei, var i bilene å sjekket og nå er det krysset av. Hva gjør dette valget ?
For øvrig tror jeg ikke det hjelper så mye da dab lyden blir ødelagt før den sendes for å få trøkt 25 kanaler inn i eteren.
"Alle ensembler" betyr at den lytter på DAB i alle grupperinger. Dersom radioen opprinnelig ble tunet inn i en annen "sone" (og denne innstillingen ikke er på), vil den bruke senderen som er langt unna (og dermed dårlig mottak).
Mine observasjoner er at DAB fungerer bedre i min 2017 i3 med Navi Pro enn i min gamle 2014 1-serie med standardstereo. Der opplevde jeg jevnlig at DAB kuttet, gjerne på samme sted hver gang. Her snakker vi området Sinsen-krysset og Tåsen-tunnelen (begge sider).
Har fortsatt til gode å oppleve at i3 kutter på DAB, naturligvis med unntak av garasjer og parkeringskjellere hvor man ikke kan forvente signaler i utgangspunktet. Da går det stort sett i NRK-kanaler, for øvrig.
Jeg vurderer å bytte min 14-modell i en ny. Jeg har Proffesional i dagens bil, men jeg er jaggu ikke sikker på om jeg gidder å bruke 6800,- på det denne gangen. Jeg har NULL behov for split skjerm når jeg tenker meg om. Men, som noen har sagt før meg, den lille ser så forbannet kjip ut.....