Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: Helge på lørdag 14. oktober 2017, klokken 23:35
OJ... :-\ i kveld oppdaget jeg en feil jeg ikke har hatt på noen av de 2 Saxoene og de 2 P106'ene jeg har hatt.
På den ene 2003 modell Saxo'en sto viften på radiatoren bak grillen og duret og gikk når jeg gikk ut med søpla nå i kveld. Det var ikke noe kraftig lyd, men jeg la merke til en lyd jeg ikke har hørt før med bilene parkert ...der jeg sto mellom de 3 PSA-elbilene. Gikk etter lyden og havnet foran grillen på den hvite Saxoen.
Det var ingen vannpumper som gikk (kjølesløyfe eller Webasto) og altså bare viften i grillen. Prøvde å koble fra pluggen på den grønne temperatursensoren i radiatoren uten at det hjalp noe. Ikke har jeg oversikt over signalene til kjøleanlegget i disse bilene heller. Men i en helt annen PSA bil (bensinbil - Citroen XM) er det hele 3 temperatursensorer. Blå sensor til temperaturskalaen i speedometerinnsatsen (finnes ikke på Saxoen), brun sensor til styring av de 2 viftene på radiatoren i grillen og grønn gir signal til ECU'en (motorstyringen).
Jeg fant ute i mørket nå kun EN temperatursensor i Saxoen og den var grønn og sto i radiatoren. Er det denne som styrer viften? Kan det være denne som er defekt? Eller skyldes problemet noe annet?
Jeg koblet for sikkerhets skyld ut viften for natten ved å ta av den grå pluggen.
Typisk bug på disse bilene.
Ta ut hovedsikring og 12V batteri, og sett tilbake i motsatt rekkefølge.
Ja, den første Saxo'n min har oppført seg sånn 3-4 ganger på de 12 årene jeg har hatt den.
Men faktisk ingen av de øvrige PSAene har har hatt har gjort det.
Aldri hørt om denne "bug'en", men "reset" hjalp jo så da får man bare bøye seg i støvet :laugh:
:+1:
I have only had that failure once in all the year I had mine.. :)
Have you done something with the 12V battery in the time before the failure ?
all Citroen cars, (also petroll ), live their own life electrically. :)
br.
Sitat fra: timescape på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:16
I have only had that failure once in all the year I had mine.. :)
Have you done something with the 12V battery in the time before the failure ?
Nope, nothing. The battery is quite new (less than two years) and have had a good life with a CETECH maintenance charger connected between the traction battery and the 12 V battery.
Sitat fra: timescape på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:16
all Citroen cars, (also petroll ), live their own life electrically. :)
Can partly verify that from an old 1984 CX 25GTi that I had for 11 years. However the 1994 XM 3,0 V6.24 I have had for almost 20 years have had almost no electrical problems.
Da... har dette dessverre skjedd meg 2 ganger til ...og det har ikke vært så lang tid (42 dager) eller mange kilometer siden den første gangen :o
Men først nå 3.gangen tenkte jeg at jeg skulle teste om det holder å BARE koble uyt traksjonsbatteriet med shunten bak 3'er kassen... og ja det funket :) :+1: Så trenger jeg ikke stille inn klokka i bilen og masse ting på stereoen hver gang!
:-1: :-\ :-[ Uff... nå har dette skjedd bekymringsfullt mange ganger på kort tid. Fra jeg fikk tak i denne bilen for over 2 år siden og fram til nå i høst (oktober) skjedde det ikke en eneste gang. Men i løpet av de siste 2 måneder har det skjedd over 10 ganger (mer enn en gang i uken). Er det noen som har den minste formening om hvor/hvordan denne feilen oppstår? Jeg synes "bug"/firmware høres litt merkelig ut siden jeg aldri har opplevd det før oktober i år. En dårlig kontakt eller en sviktende sensor høres litt mer plausibelt ut...? Men hvor hen?
Enda en update her for nå virker dette å ha blitt enda verre! Gjennom de siste 4 måneder har denne feilen i snitt oppstått sånn grovt sett 1 til 3 ganger i uken, men de siste 2 ukene har det skjedd oftere enn ved annenhver(!) kjøretur! Det som også er spesielt er at viften ofte IKKE går når jeg parkerer bilen og går fra den, men når jeg kommer tilbake en halv time eller flere timer senere så går den. Den starter altså en stund ETTER at kjøreturen er over og tenningen slås av!!??
Jeg begynner å miste troen på at dette skal være noe slags "typisk bug" (innlegg nr.2) i form av software/firmware, men at det må være en ("bug" i form av) dårlig kontakt (på kretskort, kontakter eller andre steder) eller en stadig dårligere sensor eller noe slikt. Men hvor å begynne å feilsøke? Hva bør man sjekke først?
Hi Helge,
Few question comes to my mind. Do you have anything connected to OBD port? Are you absolutely sure that 12V battery is OK? During the charge, does the fan start and stop?
I would try several things - unplug fan and see if he dashboard light comes on (usually after few minutes of charging, if I remember correctly), measure radiator NTC resistance and replace it with potentiometer (to see if resistance change causes fan to start/stop, warning - behavior has hysteresis, don't expect instant on/off switching).
Is this the only change in car behavior or there are other symptoms (like occasional missing windshield wiper slow speed, delayed charging door light, missing regen at high speeds (>85kmh) ), weird dashboard instrumentation readings?
I am pretty sure that it is hardware related (bad cable or PCB joint, power supply ripple due to leaky capacitors, the list could go on... :)). I find such intermittent errors quite difficult to repair. I've had my share of those.
//Marin
Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
Hi Helge,
Few question comes to my mind. Do you have anything connected to OBD port?
Yes, a Bluetooth adapter that I use with the Checkelec app on my Smartphone.
Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
Are you absolutely sure that 12V battery is OK?
Yes, it was brand new just 2 years ago and have all the time since that had a CTEC maintenance charger connected between the traction battery (120 VDC input works fine!) and the 12 V battery. https://www.racshop.co.uk/c-tek-mxs-36-12v-36-amp-4-stage-smart-charger.html
Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
During the charge, does the fan start and stop?
Have never checked the fan during charge, but will do. The water pump runs as normal.
Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
I would try several things - unplug fan and see if he dashboard light comes on (usually after few minutes of charging, if I remember correctly), measure radiator NTC resistance and replace it with potentiometer (to see if resistance change causes fan to start/stop, warning - behavior has hysteresis, don't expect instant on/off switching).
Thanks for the suggestions. I will test.
Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
Is this the only change in car behavior or there are other symptoms (like occasional missing windshield wiper slow speed, delayed charging door light, missing regen at high speeds (>85kmh) ), weird dashboard instrumentation readings?
Nope, actually not the only change in car behavior. But the ONLY other change I have noticed have happened just 4 or 5 times (a few months ago since the last time). What happened was that the ENERGIE meter showed 0 even with a lot of energy on the battery and the ECO meter did not move when driving. Stopping the car, turning the ignition off..... and starting the car again... and everything worked as normal. Same SOC as previously and ECO meter operation as normal.
Sitat fra: Niram1969 . på torsdag 19. april 2018, klokken 08:02
I am pretty sure that it is hardware related (bad cable or PCB joint, power supply ripple due to leaky capacitors, the list could go on... :)). I find such intermittent errors quite difficult to repair. I've had my share of those.
//Marin
Yes, I do also believe that this is hardware related!
Why do you have a CTEC maintenance charger connected ?
Have you try to disconnect it ?
Br.
Sitat fra: timescape på fredag 20. april 2018, klokken 10:38
Why do you have a CTEC maintenance charger connected ?
Have you try to disconnect it ?
I use that too, on two of my cars. I think it is a great advantage to keep the 12v battery top, especially since I use remote-starter on the webasto all winter.
And I do not have problems with the fan.
Sitat fra: timescape på fredag 20. april 2018, klokken 10:38
Why do you have a CTEC maintenance charger connected ?
Same as Elmo! I have a DEFA smart start installed in all my three PSA electric (2001 P106, and two 2003 Saxo) and preheat the cars before driving on cold winter days. It is not the electricity used by the Webasto that worries me for the small 12V battery in these EV's, its rather the quite much larger consumption of the main fan for blowing the warm air into the coupe. So I have a CTEC installed in all my three cars and two of them have no problems with the radiator cooling fan as Elmo also point out with two cars.
Sitat fra: timescape på fredag 20. april 2018, klokken 10:38
Have you try to disconnect it ?
No, but I doubt very much that it will make any difference for my fan problem. Elmo and I have 4 such cars with CTEC chargers and no cooling fan problem.
Sitat fra: Helge på onsdag 18. april 2018, klokken 10:12
...... Det som også er spesielt er at viften ikke alltid går når jeg parkerer bilen og går fra den, men når jeg kommer tilbake en halv time eller flere timer senere så går den. Enkelte ganger starter den altså en stund ETTER at kjøreturen er over og tenningen slås av!!??
Jeg begynner å miste troen på at dette skal være noe slags "typisk bug" (innlegg nr.2) i form av software/firmware, men at det må være en ("bug" i form av) dårlig kontakt (på kretskort, kontakter eller andre steder) eller en stadig dårligere sensor eller noe slikt. .....
Jeg har fortsatt denne feilen på den ene bilen og har nå konstatert at når viften starter og går uten at tenningen er på kan den også stoppe av seg selv etter en stund (alt fra en del minutter minutter til flere timer!). Jeg begynner å helle mot at dette kan være en dårlig temperatursensor!
På en av mine andre biler, en bensindrevet Citroen XM 3,0 V6.24 er det ikke mindre enn 3 temperatursensorer (en grønn en blå og en brun). PÅ den oppsto det i fjor sommer en feil med at kjøleviften på radiatoren i grillen mange ganger startet opp flere minutter etter at bilen var parkert (kunne våre opp til 5-10 minutter). Det skjedde imidlertid ikke hver gang. Dette fikk jeg høre kunne skyldes at den brune temperaturføleren var blitt dårlig så jeg kjøpte ny sensor og byttet denne. Problemet forsvant! En av mine nevøer har en annen Citroen med 2-liters motor og hadde akkurat samme problem med viften 2 år tidligere og også han ble kvitt problemet ved å bytte til ny temperatursensor.
Men hvilken temperatur sensor gir signal som bidrar til at viften starter på en El-Saxo? Disse koster normalt ikke mye (i hvert fall ikke på ebay :D).
Kan dette være noe? https://www.onlinecarparts.co.uk/car-brands/spare-parts-citroen/saxo-s0-s1/23825/10653/coolant-temperature-sensor.html
Sitat fra: Helge på tirsdag 18. september 2018, klokken 13:42
Men hvilken temperatur sensor gir signal som bidrar til at viften starter på en El-Saxo?
Jeg vet ikke, men jeg tror det er den som sitter i radiatoren ved potta på Webatoen. Såvidt jeg vet påvirker den også ladingen :o Noen har skrevet om det ifm å kjøre med 21 eller 22 blokker.
Får vel prøve å bestille en slik temp. sensor (grønn tror jeg det er).
Hi lads! Citroen says that correct part number for radiator temp sensor is 1928 Q2 but seems to me that they don't have it anymore. Ok, EU says that must keep parts 10 years from the end of car production. Newest Saxo Electrique is 2004 so it's ok. I have never measured resistance from combustion engine sensors.
I have measured that Saxo Electrique sensor sometime in the past and think it's 3,5kohm NTC. So, if you have potentiometer like 10kOhm or near you can take out the connector, Connect the pot, switch the "ignition" on and start to turn pot for lower resistance direction. Somewhere about 2kOhm fan need to be start. You can check resistance from the potentiometer.
At the end, remove the "temp sensor short or open" from the memory by using excellent and tremendous Checkelec program.
Radiator fans own life in these cars is sometimes annoying and must add more fault possibilities; 12V battery poles bad connection and points of the fan relay, maybe they stucking. With my two Berlingo's the fans running sometimes with no reason some two times per year. As there is automatic start of the DCDC when voltage is somewhere 10-10,5V I don't mind. Still the cars working very well.
Regards
Pera L
.... :) Fra dokument i elbilwiki :)
Kan det være checkelec som fortsatt snakker med bilen etter at du har parkert ? Min bil lager en summelyd om jeg ikke står av blutooth etter endt tur og det er ganske lang rekkevidde på dette. Mulig viften går på etterhvert om forbindelsen ikke blir brutt ?
OBD porten holder bla kjølepumpa igang. Men det stopper ganske fort hvis det ikke at aktivitet på porten/programmet
Sitat fra: Grumle på søndag 14. oktober 2018, klokken 11:53
Kan det være checkelec som fortsatt snakker med bilen etter at du har parkert ? Min bil lager en summelyd om jeg ikke står av blutooth etter endt tur og det er ganske lang rekkevidde på dette.
Sitat fra: Elmo på søndag 14. oktober 2018, klokken 15:10
OBD porten holder bla kjølepumpa igang. Men det stopper ganske fort hvis det ikke at aktivitet på porten/programmet
Om jeg ikke lukker Checkelec så fortsetter kjølepumpa å gå, men så snart jeg lukker Checkelec så tar det ikke så veldig mange sekundene før kjølepumpa stopper. Men så er det det at viften har startet flere ganger etter kjøreturer der jeg ikke har brukt Checkelec i det hele tatt og det virker ikke som mobiltelefonen vekker OBDII/Bluetooth adapteret om jeg ikke starter Checkelec.
Nå har jeg fått tak i ny sensor, men har ikke rukket å bytte enda og se om det hjelper.
Du kan sætte stikket på den nye.. Behøver ikke skifte den med det samme :)
Bare for at teste om det gør en forskel :)
mvh
Godt forslag. Så kaldt som det er ute nå blir det vel uansett neppe bruk for at viften må gå. Men det har vært for mye jobbreising de siste ukene til at jeg har rukket å teste enda.
I have the same problem with my saxo (1999).
has the new sensor fix the problem ?