Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: Vhagar på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48
Jeg har nesten fått en fornyet rekkeviddeangst.
Vi er en familie som er glad i søndagsturer rundt om i fylket (M&R) og litt inn i nabofylkene. 75D skulle klare dette, trodde jeg, med ca 38 mil rekkevidde (EPA verdi). Men gitt topografi og at en ikke er i nærheten av å kunne bruke 100% til 0% så ser det ut til at de fleste ligger på 28-32 mil typical med en 75D? Med begrenset utvalg SC og utsikt til å bruke store deler av søndagen på trege betalte ladestasjoner, så melder spørsmålet seg: valgte jeg feil batteripakke?
Hvor mange kWh har egentlig en 75D og 100D tilgjengelig? Jeg bør ta hensyn til kapasitet når batteriet når 93% restkapasitet også, da jeg planlegger å eie bilen i mange år. Regn også med at jeg ikke bør komme under 10% for batteriets (og psykens) del etter en rundtur. Så, hva er da typical rekkevidde for 75D og 100D når en regner med 80% av batterikapasiteten?
De fleste ruter jeg har lagt inn ser ut til å ligge på rundt 30 mil, uten SC tilgang. Høydemeter er litt vanskelig, noe regenereres, men ca 1500-2000 høyemeter må jeg nok ta høyde for. Så langt jeg skjønner så vil dette være for langt for 75D og jeg må ty til treg lading underveis.
Er det flere som er enig i at den økte prisen ikke forsvarer den økte rekkevidden?
Er 75D i grenseland for slik bruk og burde jeg egentlig velge 100D?
Ikke problem å lade 100% før en og annen søndagstur. Valgte selv 75D, har nå kjørt 130.000 med en S85, ikke så veldig ulik rekkevidde, og kun en gang mellom Praha og SC i Polen hadde jeg en snev av rekkeviddeangst.
Kjørte denne ruta i sommer, og hadde massevis igjen på batteriet da vi kom hjem: https://www.google.no/maps/dir/Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y/Straumgjerde/Kristiansund/Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y/@62.7444848,6.5245325,8.81z/data=!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x46115e324798930f:0xefa67af027ab6918!2m2!1d7.3548186!2d63.0168142!1m5!1m1!1s0x4616bfa429617175:0x52b8b351c225e388!2m2!1d6.5936477!2d62.3351971!1m5!1m1!1s0x4613db49feb63f81:0xda2799d4288ffec7!2m2!1d7.7280789!2d63.1103346!1m5!1m1!1s0x461160045469ca95:0x202aa8c26cd5ce46!2m2!1d7.3517204!2d63.0165395!3e0?hl=no (https://www.google.no/maps/dir/Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y/Straumgjerde/Kristiansund/Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y/@62.7444848,6.5245325,8.81z/data=!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x46115e324798930f:0xefa67af027ab6918!2m2!1d7.3548186!2d63.0168142!1m5!1m1!1s0x4616bfa429617175:0x52b8b351c225e388!2m2!1d6.5936477!2d62.3351971!1m5!1m1!1s0x4613db49feb63f81:0xda2799d4288ffec7!2m2!1d7.7280789!2d63.1103346!1m5!1m1!1s0x461160045469ca95:0x202aa8c26cd5ce46!2m2!1d7.3517204!2d63.0165395!3e0?hl=no)
Tok ikke bilde av selve dashboardet, men mener å huske at jeg ikke fikk varsel om "lavt batteri", så altså mer enn 20% igjen på batteriet. Skulle vel stemme greit med forbruket også; vi startet med fulladet batteri. Hadde tenkt oss innom SC Aspøya, men skippa det.
"Since Last Charge" viste 292km kjørt, 50,4kWh brukt totalt. Fire i bilen, greit sommervær med noe overskyet og vint, antydning til regnbyger innimellom.
S75D
Kjørte 300 km i ett strekk (en liten pause) i går, med en Model X P90D.
Kom hjem med 3 km igjen (se bilde vedlagt).
Dette er en loaner fra Tesla, så kanskje batteriet er kjørt litt hardere enn det skal, men en P-bil er vel laget for å brukes, eller..? :-)
Ruta var som følger:
Trondheim-Steinkjer-Namsos-Steinkjer
Kjørte i fartsgrensa hele vegen, var nærmest aldri over 90 km/t.
Startet med helt fullt batteri og ladekabel tilkoblet hos Tesla Trondheim.
Det regnet, og temperaturen var ca. 13-15 grader.
Kjørte en tur til hytta på søndag med en X100D, totalt 270 km. 7-15 grader, kraftig vind og høljeregn på store deler av turen, så absolutt ikke ideelle forhold. Uansett vil jeg tro at forbruk på vinteren nok vil være enda høyere.
Startet og avsluttet turen ved havnivå, men hadde mange høydemeter underveis (0 moh -> 1000 moh -> 350 moh -> 800 moh (hytta) -> 350 moh -> 1000 moh -> 0 moh).
Startet med litt under 80 %, hadde 38% på hytta og endte på 13% da jeg parkerte hjemme. Rapportert forbruk på turen ca 63-64 kWh, og 230 Wh/km.
Model X har betydelig høyere forbruk enn Model S, og jeg hadde nok klart meg med 75-batteri i en Model S. Da jeg bestemte meg for å kjøpe Model X, så fant jeg fort ut basert på avstand til SuC, kjøremønsteret mitt, og en forutsetning om at Model X blir den eneste bilen i familien at det var kun X100D som var aktuell for oss. Bilen må også fungere på lengre turer med tilhenger, noe som også bidrar vesentlig til at 75D blir for knapt for min del.
Selv med en 100D er jeg på en del turer avhengig av lading utenom Tesla SuC, så ChaDeMO-adapter må kjøpes inn også. Hvis man er villig til å lade underveis, så vil jo 75D fungere fint uansett. For min del er friheten med større batteripakke verdt prisforskjellen, men jeg kunne ladet veldig mye på ChaDeMO for prisdifferansen fra 75D til 100D (ca 50 døgn med lading til 2,5 kr pr minutt, faktisk. Det blir vel ca 45000 kWh, og med forbruk på 2,5 kWh/mil kunne jeg kjørt ca 190000 km).
Jeg har nå kjørt 13.500 km siden juni, nesten bare langkjøring. Hittil har jeg ett snitt på 210 Wh/km. Jeg er ikke den tregeste i trafikken, jeg ligger som regel rundt 10% over fartsgrensen, men det er ikke helt uvanlig at jeg er oppe i 20-25% over fartsgrensen i 100-110 sonene. Det som hjelper litt på forbruket er at jeg bor ett stykke unna nærmeste 100-sone, så det blir ikke så mye kjøring i så høy hastighet.
En ting som jeg ikke ville bekymret meg veldig for er høydemeterene, antatt at du skal tilbake til startpunktet. Jeg kjørte f.eks til Rjukan, så over Tuddal til Notodden - når jeg nærmet meg Notodden hadde jeg lavere snittforbruk for turen enn når jeg var i Rjukan, til tross for en tur opp ca 1000 høydemeter. Hastigheten over fjellet var nok en del lavere enn resten av turen, så dermed var forbruket lavere. De ~10 kWh som jeg forbrukte på veien opp fikk jeg tilbake på veien ned.
Jeg vil regne 210 Wh/km som ett greit sommer-forbrukstall. Med worst case nærmere 250 Wh/km. Kanskje litt lavere for 75D vs 100D, men neppe spesielt merkbart.
Regner du ~60 kWh tilgjengelig uten å tappe batteriet helt ut, så er 250 Wh/km 240 km, og 210 Wh/km er 285 km. Når du da ønsker kunne kjøre 300 km komfortabelt uten å lade vil jeg si at 75D ikke har bra nok rekkevidde.
Jeg har nå en X75d i bestilling, med i dag som siste mulighet til å gjøre forandringer før bestillingen blir "låst".
Jeg er noe vinglete og litt usikker når jeg leser om 75 kwh batteriet.. Jeg har i dag en s85 2014 modell hvor jeg har 21" på sommer.. Vil jeg kunne regne omtrent samme forbruk med dagens bil med den kommende X75 med originale 20"?
Føler at batterikapasiteten på S85 er mer enn nok til våres bruk, men blir jo litt skeptisk når jeg leser andre sine erfaringer..
Sitat fra: THE på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:15
For min del er friheten med større batteripakke verdt prisforskjellen, men jeg kunne ladet veldig mye på ChaDeMO for prisdifferansen fra 75D til 100D (ca 50 døgn med lading til 2,5 kr pr minutt, faktisk. Det blir vel ca 45000 kWh, og med forbruk på 2,5 kWh/mil kunne jeg kjørt ca 190000 km).
Samtidig har den høyere bruksverdi om du faktisk har et reellt behov for den ekstra rekkevidden, og om du tar med et videresalg innen ikke altfor mange år så har 100 merverdi over 75 og jevner ut prisforskjellen der også.
For min del gikk jeg for 75 på tross av at den nok ligger i grenseland for oss rent praktisk, men klarer ikke forsvare for meg selv å bruke så mye penger på bruksbil.
Her kommer en samlet tilbakemelding til postene over. Takker for alle gode svarene.
Litt betryggende å se cra sin erfaring, men så er det en S modell så forbruket er vesentlig lavere i følge andre tilbakemeldinger. Fjerner vi fergestrekningene så er jeg ca på det tallet jeg fryktet i forhold til rekkevidde med en X75D.
nivve, strekningen du kjørte er vel relativt flat også? Ser du har brukt 75,4kWh (som jo er hele 75D batteriet og vel så det) på en såpass "lett" tur, det bekymrer. Samtidig så ser jeg at forbruket ligger veldig høyt også, det er noe jeg ser varierer veldig fra bil til bil. Basert på denne turen så vil jo en 75D være alt for liten da jeg ikke hadde forventet å måtte ladde på en slik tur.
THE, her har vi tall jeg liker, høydemeter som jeg kan forholde meg til. Turen hadde gått akkurat med 75D batteriet vil jeg tro, men da med hjertet i halsen siste kilometerene. Prisforskjellen målt i hvor mye du kunne ladet for er absolutt et poeng.
Espen, du er litt hardere på pedalen enn meg, likevel så ser forbruket ut til å ligge lavere enn mange andre. Ang. høydemeterene så ser jeg at noen nevner 5 mil tap pr 1000 høydemeter? Og en regen. ca 40-60% av dette? Om det da er mye opp og ned så vil det jo ha en del å si uansett, særlig når man balanserer litt på knivseggen med rekkevidde. ~60kWh, er det hva 75D har å tilby (når man tar hensyn til 93% og rest på 10%?) i så fall enig i at 75D viser seg å være litt knapp.
Svarene her bare forsterker troen på at 75D kommer til kort på akkurat denne bruken, eller i det minste blir litt for spennende av og til. Særlig da det mangler lademuligheter på en del ruter i fylket enda, men får satse på at det kommer seg med tiden. Men så var det prisdifferansen da, den er litt hard å svelge.
De fleste ladestasjoner langs noen av rutene tilbyr i følge ladestasjoner.no kartet bare schuko og CEE. Antar at dette (CEE) passer med blått adapter og gir lading deretter, noe som ikke helt egner seg til raske stopp på en søndagstur.
Sitat fra: nivve på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:10
Kjørte 300 km i ett strekk (en liten pause) i går, med en Model X P90D.
Kom hjem med 3 km igjen (se bilde vedlagt).
Dette er en loaner fra Tesla, så kanskje batteriet er kjørt litt hardere enn det skal, men en P-bil er vel laget for å brukes, eller..? :-)
Ruta var som følger:
Trondheim-Steinkjer-Namsos-Steinkjer
Kjørte i fartsgrensa hele vegen, var nærmest aldri over 90 km/t.
Startet med helt fullt batteri og ladekabel tilkoblet hos Tesla Trondheim.
Det regnet, og temperaturen var ca. 13-15 grader.
Hvordan var vinden, retning og styrke, i forhold til hvor du kjørte fra/til?
Den kan jo utgjøre mye om du hadde en del vind midt imot hele veien.
@Vhagar, lek deg litt med https://abetterrouteplanner.com/ (https://abetterrouteplanner.com/)
Huk av for ChaDeMo under settings -> extra chargers. Sett verdier for "start departure charge", "charger arrival charge" og "goal arrival charge" (f.eks. 90%, 10% og 10%)
Du får nok noen rare forslag om milevis med omvei for å lade på SuC i stedet for å bruke ChaDeMo langs noen av rutene du planlegger, men det kan gi det noen ideer om hvor stor betydning det har med 75 vs 100 batteri på de turene du ser for deg, og hvor mye du må lade.
La for sammenligningens skyld inn turen min som jeg hadde på søndag. A better routeplanner mener jeg burde ha 44% på hytta og 22% når jeg kom hjem igjen. (Mine tall fra søndag var 38% og 13%).
NAF sin ruteplanlegger er også ganske bra, da den viser hurtigladere langs ruten du legger inn. Da må du gå inn på fliken "Steder langs ruten" som vises under kartet, og velge hurtigladestasjoner.
Sitat fra: ankul på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:44
Jeg har nå en X75d i bestilling, med i dag som siste mulighet til å gjøre forandringer før bestillingen blir "låst".
Jeg er noe vinglete og litt usikker når jeg leser om 75 kwh batteriet.. Jeg har i dag en s85 2014 modell hvor jeg har 21" på sommer.. Vil jeg kunne regne omtrent samme forbruk med dagens bil med den kommende X75 med originale 20"?
Føler at batterikapasiteten på S85 er mer enn nok til våres bruk, men blir jo litt skeptisk når jeg leser andre sine erfaringer..
All erfaring fra andre forumbrukere tilsier vel at du vel komme en god del kortere med X75 enn din gamle S85. Du må vel opp på X100 for å ha ca samme rekkevidde.
Ser det skrives mye om langturer, men hva slags erfaring har dere med småkjøring? Jeg har hatt bilen i 2 uker, og sliter med å komme under 240-250Wh/km. Da er det veldig mye små turer på 2-5km, og mye opp og ned små bakker, regn og generelt vestlandsvær (Bergen).
Jeg valgte 75 forran 100, sparer 160', kjøper heller en Chademo-adapter og sammen med en type 2 kabel dekker nok dette mitt behov.
Det er bare kos og sosialt å stoppe å lade litt, hunden må luftes, strekke litt på beina etc., snope litt ++
Kjøpte heller en el.bil nr 2 ( Renault Zoe ) for prisdifferansen, så ikke daglig jobbkjøring ( 8 mil ) skal spise opp garantiperioden i en fei på TMX'en
Så når X'en kommer ved årsskifte, selges fossilen og man er full-elektrisk :)
Sitat fra: THE på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 17:19
@Vhagar, lek deg litt med https://abetterrouteplanner.com/ (https://abetterrouteplanner.com/)
Har prøvd den før og den gir veldig rare resultater som jeg ikke stoler på basert på hva andre gir av tilbakemeldinger. Og nå har jeg prøvd et par ganger i Chrome Version 61.0.3163.100 og Microsoft Edge 40.15063.0.0 uten at den funker. Får satt 1 punkt, men når jeg prøver å legge til punkt 2 så er det ingen respons å få fra websiden.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:36
En ting som jeg ikke ville bekymret meg veldig for er høydemeterene, antatt at du skal tilbake til startpunktet. Jeg kjørte f.eks til Rjukan, så over Tuddal til Notodden - når jeg nærmet meg Notodden hadde jeg lavere snittforbruk for turen enn når jeg var i Rjukan, til tross for en tur opp ca 1000 høydemeter. Hastigheten over fjellet var nok en del lavere enn resten av turen, så dermed var forbruket lavere. De ~10 kWh som jeg forbrukte på veien opp fikk jeg tilbake på veien ned.
Nåja, det er jo verdt å nevne også at Notodden ligger på ca 20 moh, mens Rjukan (dalbunnen) ligger på 300 moh. Så sånn sett er det ikke særlig overraskende at du endte med lavere snittforbruk tur/retur enn fra Notodden til Rjukan. Med mindre din Model X ikke følger de samme fysiske forutsetninger som andre biler, så vant du nok definitivt ikke tilbake all den ekstraenergien du brukte for klatringen fra Rjukan og opp på fjellet, på vei ned fjellet igjen mot Tuddal. Halvparten kanskje, men ikke alt.
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:48
Jeg har nesten fått en fornyet rekkeviddeangst.
Vi er en familie som er glad i søndagsturer rundt om i fylket (M&R) og litt inn i nabofylkene. 75D skulle klare dette, trodde jeg, med ca 38 mil rekkevidde (EPA verdi). Men gitt topografi og at en ikke er i nærheten av å kunne bruke 100% til 0% så ser det ut til at de fleste ligger på 28-32 mil typical med en 75D? Med begrenset utvalg SC og utsikt til å bruke store deler av søndagen på trege betalte ladestasjoner, så melder spørsmålet seg: valgte jeg feil batteripakke?
Hvor mange kWh har egentlig en 75D og 100D tilgjengelig? Jeg bør ta hensyn til kapasitet når batteriet når 93% restkapasitet også, da jeg planlegger å eie bilen i mange år. Regn også med at jeg ikke bør komme under 10% for batteriets (og psykens) del etter en rundtur. Så, hva er da typical rekkevidde for 75D og 100D når en regner med 80% av batterikapasiteten?
De fleste ruter jeg har lagt inn ser ut til å ligge på rundt 30 mil, uten SC tilgang. Høydemeter er litt vanskelig, noe regenereres, men ca 1500-2000 høyemeter må jeg nok ta høyde for. Så langt jeg skjønner så vil dette være for langt for 75D og jeg må ty til treg lading underveis.
Er det flere som er enig i at den økte prisen ikke forsvarer den økte rekkevidden?
Er 75D i grenseland for slik bruk og burde jeg egentlig velge 100D?
Antar at disse søndagsturene starter hjemme så det er null problem å starte disse med 100% på batteriet.
Hvis du da legger inn 15-20 minutters lading på en Chadehmoh underveis så bør det være null problem å komme i mål med din 32 mils runde nesten uansett vær.
Jeg kommer fra S85D og har nå hatt X75 i en uke og jeg er heeelt avslappet i forhold til dette med rekkevidde og lading. Jeg har Chadehmoh-adapter og bilen har 16 kW-lader som standard. Det gjør meg rustet for å lade effektivt på de aller fleste steder så dette er null stress.
@nie
Starter med 100% på slike turer ja. 70% ellers i hverdagen ser det ut til er det som bevarer batteriet best.
Jeg har sett over kartet nå og sjekket avstander og hvor det faktisk er chademo (ikke bare schuko/cee). Og selv om det ikke er på alle plasser så vil det berge meg på en del ruter. Særlig om jeg kan slippe unna med 15 minutter (det ser ut til å kunne gi 4-5 mil på en X75D?).
Poenget mitt var vel at det er noen ruter hvor det ikke vil være lademuligheter i det heletatt enda eller i værste fall bare schuko/cee kontakt og at det ikke akkurat bidrar til å gjøre søndagsturen særlig smidig. Det blir noen flere og lenger stopp enn ønskelig ser jeg på slike runder, det får våge seg. Får håpe det kommer flere raske ladere rundt om etterhvert.
Bare sånn at jeg er sikker på at jeg har fått dette inn med teskje. (tar ikke med hjemmestasjon her)
Fra tregest til raskest lading så er rekkefølgen slik:
UMC schuko -> UMC blå adapter -> UMC rød adapter -> Type 2 kabel -> Chademo adapter -> Tesla CS.
Det er svært mange ladestasjoner/punkt rundt om som kun har schuko cee 7/4 punkt, dette er jo neppe egnet til en stopp underveis på en dagstur. Mer egnet for overnatting eller stopp med varighet på noen timer. Måløy f.eks. har hele 10 ladepunkt men alle er schuko. Skulle svært gjerne sett en god lademulighet på Selje også.
Er det vanlig å støte på ladestasjoner med hvor jeg kan bruke blå/rød adapter? Ev. campingplasser?
Det blir nok en vane, men ser at det blir noen ruter som må planlegges ekstra nøye. Da særlig med å legge inn ladestopp underveis for å dekke opp om de "svarte hullene" på kartet enn så lenge. Heldigvis ser det ut til at utbyggingen går fort.
Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:13
...
Fra tregest til raskest lading så er rekkefølgen slik:
UMC schuko -> UMC blå adapter -> UMC rød adapter -> Type 2 kabel -> Chademo adapter -> Tesla CS.
...
Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
Sitat fra: viffer på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:33Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
Rødt adapter betyr 400V trefase, som altså er TN. Men det *kan* gi mindre enn blått adapter, om det f.eks er en 10A trefasekurs. Dette er uvanlig.
I samme slengen kan jeg neve at "Type 2" ikke betyr raskere hastighet en verken schuko, blått adapter eller rødt adapter. Det finnes Type 2 ladestasjoner på 10A enfase. Men dette er også uvanlig på offentlige ladere.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:36
Sitat fra: viffer på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:33Jeg er ingen ekspert på dette området, men dersom det er et IT nett (230V) vil vel UMC rødt adapter gi mindre kWh enn UMC blått adapter?
Rødt adapter betyr 400V trefase, som altså er TN. Men det *kan* gi mindre enn blått adapter, om det f.eks er en 10A trefasekurs. Dette er uvanlig.
Dersom kursen er 10A, vil jo sikringen gå når en prøver å trekke 16A. Det var ikke det jeg mente.
Hvor mange kWh får en fra en 3-fas 230V plugg med rødt adapter? (bruker en overgang fra blå CEE 3-fas til rød 3-fas foran UMC-adapter)
Edit: Den blå CEE-stikken er sikret med 32A sikring.
Beklager off-topic. Dette hører vel hjemme i Lading av Tesla (https://elbilforum.no/forum/index.php/board,77.0.html)
I all hovedsak blir vel din rangering rett men type 2 kabel kan vel gi alt fra 0 kW til 16,5 kW på de nyeste bilene.
Ellers bor jeg selv i Bergen men har hytte på Sunnmøre. Møre og Romsdal fylke er jo ikke det mest spenstige fylket for utbygging av ladepunkter men det finnes jo chadehmo endel steder og med bruk av disse tror jeg at dette går greit.
Men for all del; hvis 160000 er småpenger for deg så vil du jo slippe å tenke/planlegge i det hele tatt hvis du går for X100 i stedet. Når jeg ser på rådene til endel andre her tenker jeg de bærer preg av å være avgitt av folk som kan velge X100 uten å velge vekk noen andre goder i livet. Er du en av disse --> X100
Forstår godt at dere liker å farte på søndagsturer rundt i eget fylke. Dere har mye flott natur som jeg aldri blir lei av☺
Sitat fra: nie på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:47
Ellers bor jeg selv i Bergen men har hytte på Sunnmøre. Møre og Romsdal fylke er jo ikke det mest spenstige fylket for utbygging av ladepunkter men det finnes jo chadehmo endel steder og med bruk av disse tror jeg at dette går greit.
Kommer superlader på Skodje, anslagsvis innen utgangen av året: https://www.tesla.com/no_NO/findus?no_cache=1495653583#/superchargers?search=supercharger,&place=skodjenosupercharger
Generelt vil sei til trådstarter at han kan ta livet med ro. Bor på sunnmøre, kjørt Tesla i 3 år, 50000km pr år med alt fra 0- 300km per arbeidsdag. Ette kvart blir du heilt rolig i forhold til dette tema, lad når du kan og ikkje når du må. Har bestilt X75 sjøl og tar det med ro.
Sitat fra: viffer på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:39Dersom kursen er 10A, vil jo sikringen gå når en prøver å trekke 16A. Det var ikke det jeg mente.
Hvor mange kWh får en fra en 3-fas 230V plugg med rødt adapter? (bruker en overgang fra blå CEE 3-fas til rød 3-fas foran UMC-adapter)
Edit: Den blå CEE-stikken er sikret med 32A sikring.
Beklager off-topic. Dette hører vel hjemme i Lading av Tesla (https://elbilforum.no/forum/index.php/board,77.0.html)
Med adapter til blå UMC skal man få 7,4 kW, mens med adapter til rød UMC skal man få 8,5 kW. Dette er en ganske uvanlig løsning.
Hvis man kommer til ett rødt stikk som er en del av ett fast opplegg, så tror ikke jeg man kan komme borti denne løsningen. Da er det 400V TN trefase, på en kurs på inntil 16A. (Eventuelt kan man finne en 32A eller 63A kontakt, men da trenger man noe mer utstyr for å kunne benytte UMC.)
Mye god info dere kommer med. Lading hører hjemme i tråden her da det er en vesentlig del av spørsmålet rundt rekkevidde, særlig uttenfor SC nettverket til Tesla. Skjønt, mulig hele tråden skulle vært i det andre subforumet, beklager i såfall det. Men spørsmålet gjalt i hovedsak rekkevidden på X75D vs X100D når man ikke er i nærheten av lademuligheter og hvor langt det var mulig å tyne X75D i forhold til dette. Svaret ser ut til å sprike, men være på grensen til hva jeg ønsker. Gitt prisdiffen så ender jeg nok opp med å beholde X75D bestillingen.
"Lad når du kan og ikke når du må" var et greit tips ja, har sett på noen ruter og hvordan jeg kan gjøre nettopp det for å sikre en lav kvilepuls gjennom hele dagen og det ser ut til å kunne gå greit på de fleste steder. Det er bare tilvenningen fra å kunne kjøre 100 mil til å forholde seg til ca 30 mil som er litt hard å svelge før en får flyten i det.
Et spørsmål som melder seg, når vil jeg ha behov for å manuelt overstyre ladingen fra bilen?
Så vidt jeg har skjønt trenger jeg ikke å gjøre noe når jeg kobler meg til en SC eller chademo. Hva med type 2? Må jeg vite noe om laddepunktets egenskaper og gjøre aktive valg i bilen før lading? Regner med at jeg må gjøre noe i forhold til lading på et schuko m/u adaptere, men hva og hvordan vet jeg hvilke settings som er rett? Står det noe om ampere på ladepunktene som jeg må ta hensyn til?
Savner en oppdatert wiki om så mangt rundt Tesla (Model X og særlig da oppdatert info) mulig jeg ikke har funnet den siden enda bare. En del slike sider er fra 2012-2014 så de er veldig utdatert i forhold til dagens forhold.
Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:16Et spørsmål som melder seg, når vil jeg ha behov for å manuelt overstyre ladingen fra bilen?
Så vidt jeg har skjønt trenger jeg ikke å gjøre noe når jeg kobler meg til en SC eller chademo. Hva med type 2? Må jeg vite noe om laddepunktets egenskaper og gjøre aktive valg i bilen før lading? Regner med at jeg må gjøre noe i forhold til lading på et schuko m/u adaptere, men hva og hvordan vet jeg hvilke settings som er rett? Står det noe om ampere på ladepunktene som jeg må ta hensyn til?
Du trenger kun forholde deg til Ampere ved bruk av UMC. Type 2 ordner det selv, samme med CHAdeMO og Supercharger.
I min erfaring er ladepunktene med Schuko og industristikk merket med hvor stor kursen er. Men man kan sikkert komme borti stikk der det ikke står,og da får man bare se om det går bra å lade med X Ampere. (Strømmen justerer du raskt fra skjermen.) I verste fall går sikringen og du får ikke ladet mer. Noen steder har man tilgang til sikringen slik at man kan resette den.
Takk. Det er jo noen steder der det bare "henger en kontakt" på veggen uten noe mer synlige tegn enn et ladeskilt. Jeg har ikke studert det så nøye enda men regner med at jeg fort får erfaringer med det.
Sitat fra: ankul på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 15:44
Jeg har nå en X75d i bestilling, med i dag som siste mulighet til å gjøre forandringer før bestillingen blir "låst".
Jeg er noe vinglete og litt usikker når jeg leser om 75 kwh batteriet.. Jeg har i dag en s85 2014 modell hvor jeg har 21" på sommer.. Vil jeg kunne regne omtrent samme forbruk med dagens bil med den kommende X75 med originale 20"?
Føler at batterikapasiteten på S85 er mer enn nok til våres bruk, men blir jo litt skeptisk når jeg leser andre sine erfaringer..
Pen kjøring på X90 gir snitt forbruk på 253 w/km ( målt over 15000 km)
S90D snitt 205 w/km målt over 50000 km. 90% motorvei.
Sent from my iPad using Tapatalk
Hm, jeg begynner å undres litt om X90 har et unormalt høyere forbruk enn andre X modeller. X100 har høyere forbruk enn X75, noen sier det skyldes vekten på batteripakken. I såfall vil jo det være kritisk om en tar med seg en passasjer! Men X90 ser ut til å ha mye høyere forbruk enn de andre, skal tro hvorfor?
Og mange faktorer mangler i sammenligningene, som topografi, klima, dekkdimensjoner og type. Så det blir litt vanskelig å sammenligne.
Tviler ikke på at det er mulig å dra opp snittet vesentlig, bare sjekk hva Bjørn har på sin X. Men han drasser jo rundt på tilhenger med både båt og biler på og ellers full bil så helt representativt for forbruket er det neppe.
Det verserer noe rykter om en ny og mer effektiv driveunit på vårparten i år, men om det er bekreftet noe sted vet ikke jeg. Ville ikke trodd det skulle utgjøre allverdens på forbruket uansett, for det har ikke akkurat vært dårlig effektutnyttelse fra før, og det skjer ikke SÅ mye revolusjonerende på måneder, på noe som har vært med oss i snart 300 år...
Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 14:15
Tviler ikke på at det er mulig å dra opp snittet vesentlig, bare sjekk hva Bjørn har på sin X. Men han drasser jo rundt på tilhenger med både båt og biler på og ellers full bil så helt representativt for forbruket er det neppe.
Husk på at bjørn har en P90D
Har en del å sei på forbruket.
Jeg har hatt min X75 i en uke og ser frem til første skikkelige langtur Bergen-Sunnmøre.
Typisk forbruk med min S85D på den strekningen med høstvåte veier og 8-12 grader var ca 205-210 wh/km. Spent på hva X75 bruker på samme strekning.
Kjørte Bergen (0 m.o.h.)-Eikedalen(350 m.o.h.) - Bergen en kveld nå i uken og fikk da et forbruk på 255 wh/km i pøsende regnvær og +/- 10 grader. Synes ikke det var ille tatt i betraktning at X75 har 220 som typical forbruk.
Virker som 220wh/km typical på X75 er mer konservativt/oppnåelig enn 180 wh/km var på S85D.
I ettertid har jeg også oppdaget at lufttrykket på X75 var 2,7 bar som jeg synes er for lite på 20". Har nå økt lufttrykket til 3,1 bar i alle hjulene og er spent på hvordan dette påvirker forbruket.
Dimensjon og lufttrykk har liten sammenheng, og 3,1 på kaldt dekk er høyt. Har du fylt nå en kjølig kveld med 10-15 grader og kjører litt inspirert på solvarm asfalt kan du risikere at du knapt har grep igjen når du trenger det. Been there done that, gikk rett av Vålerbanen med to tynne striper etter de brede dekkene, lufttrykket hadde økt med over 10 psi på en runde eller to med forholdsvis rolig tempo.
Ser det mangler litt teknisk info i svarene.
TOCN har foresten tekniske sider og det kommer mer utover.
Blandt annet litt testing med flere modeller av X som kjører damme rute samtidig. :-)
85 batteri er 75-76kWh fra 100% til stopp på 2013 og litt ut i 2014.
77-78 på nyere.
Rundt 76kWh ved 150 000 på P85D.
Også 4kWh til under 0%.
X75 har som ny 72.5kWh fra 100% til bilen skrur seg av.
De første versjonene hadde 74.9kWh men pga krasj test tilpassninger har de redusert celler i fremre venstre modul.
Det er satt av 4kWh (batteri ved 35C) til sikring under 0%.
Så 68kWh fra 100% til 0% eller 0.68kWh pr %.
Normalt første fall er 1-3kWh på 75/90/100 moduler.
100 batteriet er 98kWh fra 100% til død.
94kWh fra 100% til 0%.
Normal varmetap i batteri er 5-8%.
Litt overaskende utgjør regen 9-15% med normal lesing 12-15%.
Differanse på 85 og 75 utgjør da kun noen få kWh.
X har 12% høyere luft motstand og noe høyere rullemotstand samt 400kg tyngre.
Så regn med 10-15% høyere forbruk som et minimum.
Typical på X90D = 218Wh/km
Rated på X90D = 175Wh/km
(Har ikke lest ut på X75D, men lett i mye opp ned bakker.
Bruk energy appen.
1.Still in på typical og bruk 10/25/50 km i opp ned bakker.
Når stiplet og heltrukket linje viser som en linje er du på typical.
2. Stil in på Rated og utfør som over.)
Litt usikker men tror de under er riktig, på jobb så har ikke data tilfjengelig.
Typical på S70D = 178Wh/km
Rated på S70D = 142Wh/km
Men merker at å gå fra S70D til X90D er greit, regner samme % men kommer frem med litt ekstra.
Lavt forbruk er ekstremt avhengig av høyre fot.
Har selv kjørt S70D på 141Wh/km i 60-80 sone og X90D på 176Wh/km i samme fartsgrense.
Snitt på 27k på S70D var 225Wh/km.
X90D på 10k = 235Wh/km.
Har 110 sone i alle retninger.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Ah, mange gode tall fra sigurdi her, tusen takk!
En ting jeg lurer på, hva betyr dette?
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 15:49
Normalt første fall er 1-3kWh på 75/90/100 moduler.
X75 har altså 68kWh tilgjengelig, om en da legger til grunn at batteriet reduseres ned til 93% etter noen år og trekker fra et ønske om en reserve på 10% ved ankomst så sitter jeg igjen med ca 57kWh. Eller blir det enda mindre? En må vel regne med dette tapet også?
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 15:49
Normal varmetap i batteri er 5-8%.
Når man legger inn rullemotstand i dekk og hensyn til klimapåvirkning ellers så sitter en igjen med en svært redusert teoretisk rekkevidde. Og det er her jeg snuser på rekkeviddeangsten og skjønner at jeg burde hatt råd til en X100D for å slippe frykten. Håper det går seg til etter litt kjøring og ser erfaringene på dette selv.
Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 16:21
Når man legger inn rullemotstand i dekk og hensyn til klimapåvirkning ellers så sitter en igjen med en svært redusert teoretisk rekkevidde. Og det er her jeg snuser på rekkeviddeangsten og skjønner at jeg burde hatt råd til en X100D for å slippe frykten. Håper det går seg til etter litt kjøring og ser erfaringene på dette selv.
Om du ikke har låst bestillingen, er det jo nå bare et "lite" hopp opp til X100D inventory for 817' med AP2.5 og levering i november ;)
Hoppet av min X75 reservasjon når kampanjerenten ble utvidet til å gjelde 100D. I skrivende stund er det 3 stk X100D til 817' alle i kurante farger, men uten krok.
http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=no&a=&b=100D&c=&f=&h=&l=&m=x&p=&s=&sort=3&d=n
Litium ion har en livs sykluss der de (faller) eller balansere seg som jeg liker å kalle det i starten av bruken.
Ses ofte iløpet av de 10 000 første km.
Så har de et veldig lite tap over lang tid før de dropper "kjapt" på slutten av livs syklussen.
75/90/100 pakkene har tilført silisium for å øke kapasiteten, dette. Bivirkninger av dette har normalt sett vært kortete holdbarhet eller mer tap av kapasitet.
Desverre så ser dette og ut til å gjelde Tesla der jeg ser en ttend at 75/90/100 har større % tap på samme alder/km en 70/85 batteriene.
Ikke veldig store forskjeller ennå men ser trender.
Bjørn N sin XP90D er jo litt ekstrem, men sammenlignet med P85D har han 3kWh mer på samme km/alder.
Varmetap i batteri blir normalt utlignet av regen ved normal kjøring.
Er og høyest ved superlading og høyt effekt uttak. (Grisekjøring)
Pga regen normalt er høyere en varmetap vil man se at man får brukt opp mot teoretisk energi på batteri.
75/90/100 kan og risikere ganske treg superlading under 10% og ekstrem treg under 0%.
(20min på 2kWh på superlader for å komme opp til 0%, dette ved 35C på batteri)
85 har ikke dette "problemet"
Så du vil oppleve at på 75/90/100 vil navi kalkulere med rest noe over 10% ved ankomst neste SuC)
Så 55kWh fra 10-90% er grei kalkulasjon.
Dette gir som ny:
219km med 250Wh/km
251km med 218Wh/km (Typical) forbruk.
313km ved 175Wh/km (Rated) forbruk.
X100D vil ha:
300/345/430 ved likt forbruk.
Min X90D har:
243/279/350.
Etter normal dropp og ca 66kWh for bruk fra 100% til 0% blir det ca 53kWh fra 10-90%.
211/242/302km
Men teoretisk og da regen ikke inkalkulert så man opplever nok minst 5% lengre rekevidde en dette på normal veier
Ofte 10% mer. :-)
Over fjellet lå jeg på 15% regen på X90D.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...
Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...
Jeg har for øvrig bestilt X75 :)
Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...
Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...
Jeg har for øvrig bestilt X75 :)
Jeg også. Og ikke aktuelt å kjøpe X100D inventory uten krok, det er pga krok jeg bytter ut S og går for X.
Hva koster det forresten å ettermontere krok?
Du får trøste deg med at med at det tar lengre tid å lade et 100-batteri opp til 100%, sa da er vi allerede over alle hauger fra SC'en :)
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 05. oktober 2017, klokken 19:54
Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...
Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...
Jeg har for øvrig bestilt X75 :)
Jeg også. Og ikke aktuelt å kjøpe X100D inventory uten krok, det er pga krok jeg bytter ut S og går for X.
Hva koster det forresten å ettermontere krok?
Du får trøste deg med at med at det tar lengre tid å lade et 100-batteri opp til 100%, sa da er vi allerede over alle hauger fra SC'en :)
Skal dere samme plass kjører 100 først.
Han trenger jo bare lade til 65% om du må lade til 90%.
100 lader med 100kW over 60%. SOC :-)
Men bedre trøst er at til normalt bruk holder 75 supert.
Mulig på enkelte turer man må ta en ekstra chademo lading.
Når du står der og venter på ladingen tenk på pengene spart på 75 vs 100.
Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sitat fra: ctr46 på torsdag 05. oktober 2017, klokken 18:54
Litt nedslående lesning for X75 dette her syns jeg.. tipper forbruk på 250 Wh/km er reelt. Og med det ca 22 mil rekkevidde på 90%...
Jeg hadde forventet at rekkevidden ville være noen mil ekstra...
Jeg har for øvrig bestilt X75 :)
Du må opp i 120+ for 250Wh/km.
Men rundt 200-220 er typical og ganske riktig.
Selv kjører jeg veldig mye i 110 sone og snitt på 10k er 235Wh/km.
S70 på 27k hadde 225Wh/km i samme bruks område.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 05. oktober 2017, klokken 19:54
Hva koster det forresten å ettermontere krok?
Det er ikke så dyrt og egentlig en enkel jobb å ettermintere, men i senere tid har Tesla USA sakt nei.
Dermed får man ikke kjøpt delene og de har nektet å utføre jobben.
Håper dette løser seg.
Er kun visning hos biltilsynet og det skal ikke være problem om Tesla tar jobben og leverer papir.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sitat fra: gr på torsdag 05. oktober 2017, klokken 15:38
Dimensjon og lufttrykk har liten sammenheng, og 3,1 på kaldt dekk er høyt. Har du fylt nå en kjølig kveld med 10-15 grader og kjører litt inspirert på solvarm asfalt kan du risikere at du knapt har grep igjen når du trenger det. Been there done that, gikk rett av Vålerbanen med to tynne striper etter de brede dekkene, lufttrykket hadde økt med over 10 psi på en runde eller to med forholdsvis rolig tempo.
Mulig det men bilen skal ha 2,9 så 2,7 var iallfall altfor lavt.
På min S kjørte jeg stort sett alltid på 3,1 selv om lappen i døren sa 2,8 (?). Det var også den anbefalingen jeg fikk på dekk-sjappene.
Hvor mye luft bruker dere andre på X med 20" da?
Sitat fra: kraez på torsdag 05. oktober 2017, klokken 17:22
Om du ikke har låst bestillingen, er det jo nå bare et "lite" hopp opp til X100D inventory for 817' med AP2.5 og levering i november ;)
Hoppet av min X75 reservasjon når kampanjerenten ble utvidet til å gjelde 100D. I skrivende stund er det 3 stk X100D til 817' alle i kurante farger, men uten krok.
Billigste i nesten kurrant konfigurasjon koster nesten 942 tusen så det er ikke aktuelt dessverre.
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:14
Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)
Horten - Tromsø, (via Sverige som blir korteste rute) er ca 183 mil - mener du at du klarte det på 2 stopp á 15 minutt pr. vei? Jeg får ikke det til å gå opp?
Sitat fra: Vhagar på torsdag 05. oktober 2017, klokken 22:06
Sitat fra: sigurdi på torsdag 05. oktober 2017, klokken 20:14
Kjørte Horten Tromsø med X90D og 2x15min lading var nok på tur ig samme på retur.
Men på stopp 2 brukte vi 35min på å spise så ladet alt for mye. :-)
Horten - Tromsø, (via Sverige som blir korteste rute) er ca 183 mil - mener du at du klarte det på 2 stopp á 15 minutt pr. vei? Jeg får ikke det til å gå opp?
Skulle stå Trondheim.
2x15 min lading til Tromsø hadde vært noe.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Når det gjelder luft trykk anbefaler flere av dekk leverandørene 10% over bil fabrikant sine tall.
Litt merkelig at ikke de ikke oppgir samme til dem.
Moderne dekk tåler og dette helt supert og forbruket går litt ned.
Husk at målinger utføres på "kalde" dekk.
Kjører på 3.1 til 3.2bar og ikke opplevd skjev slitasje osv på verken S eller X.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Sitat fra: sigurdi på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:40
Når det gjelder luft trykk anbefaler flere av dekk leverandørene 10% over bil fabrikant sine tall.
Litt merkelig at ikke de ikke oppgir samme til dem.
Moderne dekk tåler og dette helt supert og forbruket går litt ned.
Husk at målinger utføres på "kalde" dekk.
Kjører på 3.1 til 3.2bar og ikke opplevd skjev slitasje osv på verken S eller X.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
@Sigurdi
Det er vel også det entydige rådet som jeg har fått på dekkbutikkene.
Uansett var bilen min utlevert med 0,2 bar for lite i alle dekk så alle som har mottatt X bør jo sjekke trykket i dekkene sine etter utlevering.
Sitat fra: nie på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:53
Sitat fra: sigurdi på fredag 06. oktober 2017, klokken 07:40
Når det gjelder luft trykk anbefaler flere av dekk leverandørene 10% over bil fabrikant sine tall.
Litt merkelig at ikke de ikke oppgir samme til dem.
Moderne dekk tåler og dette helt supert og forbruket går litt ned.
Husk at målinger utføres på "kalde" dekk.
Kjører på 3.1 til 3.2bar og ikke opplevd skjev slitasje osv på verken S eller X.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
@Sigurdi
Det er vel også det entydige rådet som jeg har fått på dekkbutikkene.
Uansett var bilen min utlevert med 0,2 bar for lite i alle dekk så alle som har mottatt X bør jo sjekke trykket i dekkene sine etter utlevering.
Lett å se i displayet også.
Bare husk at det stiger litt ved kjøring.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Jeg kjører 3.3 bar (målt med kalde dekk) i 20". Folk generelt sett anbefaler 3.3-3.4. Har nokian r2 på org felger.
Hvis der du kjører langtur har SC, hadde jeg tenkt at du klarer deg fint med x75, med mindre du skal dra mye henger. Avstanden mellom superladerne gjør at du kan stanse for å kombinere lading med en liten pause.
Jeg kjørte med ca 70% og kaldt batteri fra bergen, ladet ikke i åsane. Ladet ca 30m i lavik og ca 30m i sandane. Kom da frem i nordfjordeid med ca 80%. Men neste gang lader jeg nok mindre, kanskje 20-25 min på lavik og 10min i sandane. Men visste ikke om svigers sin strømkontakt var jordet
Jeg har kjøpt X100D. Jeg er overrasket over hvor mye den bruker nå på vinteren.
Tur-retur Hokksund-Oslo i går brukte fra 80% til 20%. Ca 19 mil totalt. Forvarming begge veier, men ingen lading i Oslo. Forbruk på snitt 260 Wh/km.
Jeg bruker bilen min som en fossilbil og tenker lite på lading osv. Jeg kunne ikke klart meg med en X75.
Sitat fra: ChrML på søndag 31. desember 2017, klokken 13:06
Jeg har kjøpt X100D. Jeg er overrasket over hvor mye den bruker nå på vinteren.
Tur-retur Hokksund-Oslo i går brukte fra 80% til 20%. Ca 19 mil totalt. Forvarming begge veier, men ingen lading i Oslo. Forbruk på snitt 260 Wh/km.
Jeg bruker bilen min som en fossilbil og tenker lite på lading osv. Jeg kunne ikke klart meg med en X75.
Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
Sitat fra: Råde på søndag 31. desember 2017, klokken 21:07
Sitat fra: ChrML på søndag 31. desember 2017, klokken 13:06
Jeg har kjøpt X100D. Jeg er overrasket over hvor mye den bruker nå på vinteren.
Tur-retur Hokksund-Oslo i går brukte fra 80% til 20%. Ca 19 mil totalt. Forvarming begge veier, men ingen lading i Oslo. Forbruk på snitt 260 Wh/km.
Jeg bruker bilen min som en fossilbil og tenker lite på lading osv. Jeg kunne ikke klart meg med en X75.
Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
Stjel rekkevidde ja, men blir vel ikkje rekna med i gjennomsnittsforbruk vel?
Sitat fra: Råde på søndag 31. desember 2017, klokken 21:07
Sitat fra: ChrML på søndag 31. desember 2017, klokken 13:06
Jeg har kjøpt X100D. Jeg er overrasket over hvor mye den bruker nå på vinteren.
Tur-retur Hokksund-Oslo i går brukte fra 80% til 20%. Ca 19 mil totalt. Forvarming begge veier, men ingen lading i Oslo. Forbruk på snitt 260 Wh/km.
Jeg bruker bilen min som en fossilbil og tenker lite på lading osv. Jeg kunne ikke klart meg med en X75.
Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
Forvarming virker ikke inn på det bilen rapporterer som gjennomsnittsforbruk. Det er kun forbruk mens bilen ikke står i Park som telles med.
Men det er klar at med mye forvarming så stjeler det fort noen kWh og en får redusert rekkevidde. En annen ting er jo at dersom Range Mode er av så går det mye til varming av batteriet også etter at en har startet kjøreturen. (Men mindre en har forvarmet veldig mye og samtidig ladet med høy effekt)
Sitat fra: Råde på søndag 31. desember 2017, klokken 21:07
Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
Yepp er nok riktig det. Etter jeg fikk min første bil med varmer i 2011, så har det vært helt uaktuelt å sette seg i en kald bil om vinteren :).
Kjører med Range Mode off. Poenget var bare at dersom jeg hadde kjøpt en X75D istedenfor X100D med mitt bruk så måtte jeg kuttet på komforten ved å:
1. Ikke forvarme / kaldere kupé
2. Kjøre ekstra pent / sakte
3. Lade oftere
4. Range mode
Om en skal ha Model X og ikke gjør noen grep for å spare energi, så bruker den veldig mye. Så man må tenke nøye igjennom behovet sitt på forhånd basert på det. Og jeg har ikke dratt henger enda :).
Beklager om dette er drøftet tidligere, men:
En enkelt uttrykt lur vinterstrategi for langkjøring bør være å varme opp hele bilen til optimal temperatur før avreise - uten å bruke energi fra batteriet. Ved avreise en formiddag ser jeg for meg typisk å ha ladet bilen til 100% om natten, for så å forvarme på morgenen. Men hvordan sikrer jeg at bilen ikke blir så ivrig på oppvarming at den bruker mer enn de 3kW (13A 1-fase) jeg har tilgjengelig her hjemme inntil videre? Om jeg setter den i range mode, gjelder 3kW-begrensningen nevnt på skjermen for varming av kupé+batteri når den står i ro, slik at alt tas fra nettet?
Sitat fra: oto på mandag 01. januar 2018, klokken 23:42
Beklager om dette er drøftet tidligere, men:
En enkelt uttrykt lur vinterstrategi for langkjøring bør være å varme opp hele bilen til optimal temperatur før avreise - uten å bruke energi fra batteriet. Ved avreise en formiddag ser jeg for meg typisk å ha ladet bilen til 100% om natten, for så å forvarme på morgenen. Men hvordan sikrer jeg at bilen ikke blir så ivrig på oppvarming at den bruker mer enn de 3kW (13A 1-fase) jeg har tilgjengelig her hjemme inntil videre? Om jeg setter den i range mode, gjelder 3kW-begrensningen nevnt på skjermen for varming av kupé+batteri når den står i ro, slik at alt tas fra nettet?
Range mode gir kun 3 kW varme til kupe og 0 til batteri ja.
Ville ellers tima slik at lading akkurat / straks var ferdig for å ha en liten lunk i batteriet, med mindre eg faktisk trengte absolutt maks.
er det kaldt. så bruker fortsatt bilen mye energi på oppvarming av batteri. men ikke til samme temp som uten range mode.
Sitat fra: ChrML på mandag 01. januar 2018, klokken 13:29
Sitat fra: Råde på søndag 31. desember 2017, klokken 21:07
Forvarming uten lading vil stjele rekkevidde og bidra til økt gjennomsnittsforbruk.
Yepp er nok riktig det. Etter jeg fikk min første bil med varmer i 2011, så har det vært helt uaktuelt å sette seg i en kald bil om vinteren :).
Kjører med Range Mode off. Poenget var bare at dersom jeg hadde kjøpt en X75D istedenfor X100D med mitt bruk så måtte jeg kuttet på komforten ved å:
1. Ikke forvarme / kaldere kupé
2. Kjøre ekstra pent / sakte
3. Lade oftere
4. Range mode
Om en skal ha Model X og ikke gjør noen grep for å spare energi, så bruker den veldig mye. Så man må tenke nøye igjennom behovet sitt på forhånd basert på det. Og jeg har ikke dratt henger enda :).
Jeg har kjørt ca 12000 km med X100D siden 20. september, ca 10000 km på vinterhjul. Jeg gjør forsåvidt ikke noe grep for å spare strøm, og kjører nok mer aktivt og uøkonomisk enn jeg gjorde med Renault Zoe som jeg hadde tidligere.
Jeg synes egentlig X er bedre mtp forbruk enn det jeg hadde ventet meg basert på det jeg leste her inne før jeg kjøpte.
På min daglige jobbkjøring (50 km hver vei + en 15 minutt fergestrekning) ligger jeg på ca 200-220 Wh/km avhengig av temp og kjøreforhold. Har lagt ved bilde som viser dagens forbruk til jobb, ca 0-+4 grader og litt slaps/våt veg.
Totaltforbruk siden bilen var ny er på 225 Wh/km. ca 2000 km på 20" originale sommerhjul, ca 10000 km på 19" Goodyear Ultragrip piggfrie vinterdekk. 500 km er kjørt med tilhenger.
Edit: Litt krøll med vedlegg, og det ene bildet kom to ganger. Redigeringsfunksjonen gir meg ikke lov til å slette vedlegg, derfor er det to like bilder i posten.
Selv bruker jeg range mode ON på vinteren med min X75, som med unntak av under -15C, fungerer omtrent som "normalt" (les: range mode off) i kupè med noen enkle grep:
- Setter på forvarming på bil på HI vha TESLACTRL sin schedulingfunksjon ca 15-20 min før kjøring (er det under -15C gir jeg den en halvtime)
- Fjerner AUTO fra ventilasjonen, og setter ikke resirk (altså henter luft utenfra). Dette er viktig for å motvirke dugg
- Dersom det er/blir kjølig i kupèen når jeg er klar til kjøring trykker jeg 2 ganger kjapt på frontrutevarmer, og anlegget går rett i HI og varmer godt (hjelper at jeg har rattvarme).
Jeg gjør dette fordi jeg har veldig mye småturer på typisk 20-25km både pga barnehage og jobb, og kjører typisk på vanlig landeveg i 60-80 km/t.
Dette resulterer i at jeg etter 7500km i X75 har et snittforbruk på ca 235 wh/km på vinterføre. Til sammenligning hadde jeg 225-230 på S85 og S70D på vinterføre med range mode off. Kjører Nokian R2 265/45/20 med ca 3,1bar ved 0 grader.
Synes ikke jeg lider spesielt av at range mode står på, men slår den av temporært dersom behovet melder seg. Hadde jeg startet dagen med 100%, hadde jeg ikke vært veldig bekymret for å kjøre 25 mil med blandet kjøring med mange stopp, men så har jeg kjørt Tesla i 4 år så har gjort noen erfaringer underveis....
Men range mode off og mange småturer spiser definitivt rekkevidde!
Hva tenker folk om muligheten for å kjøpe en X75D nå, og å oppgradere batteriet om 4-6 år.
Da er det sannsynligvis SS-batterier med dobbel kapasitet. Hva kan man forvente i kostnad (batteri + arbeid) for en slik operasjon? Og er det sannsynlig at Tesla vil legge til rette for det, eller heller noe de vil "motarbeide" (ta høy pris, sperre for at tredjeleverandører gjør det osv) ?
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 14. januar 2018, klokken 13:57
Hva tenker folk om muligheten for å kjøpe en X75D nå, og å oppgradere batteriet om 4-6 år.
Da er det sannsynligvis SS-batterier med dobbel kapasitet. Hva kan man forvente i kostnad (batteri + arbeid) for en slik operasjon? Og er det sannsynlig at Tesla vil legge til rette for det, eller heller noe de vil "motarbeide" (ta høy pris, sperre for at tredjeleverandører gjør det osv) ?
Tenker at det har kommet så mye nytt om 4-6 år at man heller har lyst til å oppgradere hele bilen :).
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 14. januar 2018, klokken 13:57
Hva tenker folk om muligheten for å kjøpe en X75D nå, og å oppgradere batteriet om 4-6 år.
Tenker at det er så mye usikkerhet knyttet til hva som vil bli mulig og evt. til hvilken pris at det blir helt meningsløst å spekulere. Jeg ville vurdert dagens X75D utifra om den dekker mine behov fram til neste planlagte skifte av bil.
Utfordringen med å bytte batteri er jo den saken at Tesla ikke tilbyr det.
De har tilbydet det for S60D eiere i USA for lenge siden (som fikk kjøpt seg nye 85 batterier for ca 150.000kr med jobben).
I teorien kunne Tesla solgt 100 batterier til 75 bilene og tatt feks 150.000kr, så kunne de smelt til med utvidet drivlinjegaranti, da hadde de laget et ettermarkedsmiljø, de kunne spilt på miljøkortet om elbilenes varighet osv.
De trenger ikek bytte så mange komponenter, samt de må oppdatere firmwaren i bilen. Det fins firmaer i USA (tredjeparts) som tilbyr dette, så det kan tenkes at det kommer Norske firmaer på banen når bilene begynner å gå ut av garantien.
Men så er jo spørsmålet: når bilen er 8 år gammel og drivlinjegarantien er utgått, vil man da bruke 150.000kr på bilen for å øke kapasiteten til et 100-batteri? Mest sannsynlig vil teknologien og alt annet da være så langt fremme at man vil heller kjøpe en ny bil.
Men hvis man er kjempeheldig, kommer det enten billigere oppgraderinger eller større enn 100.
Personlig er jeg litt redd for at det ikke kommer noen større ettermarkedsbatterier, men man vet jo aldri. Jo flere S/X som selges, jo større incentiver er det for noen å selge ettermarkedsbatterier.
Men å ha det helt store håpet fra Teslas side, tror jeg ikke man skal ha.
Takk for flere svar her.
Har hatt bilen en stund nå og ser at forbruket er mye høyere på småkjøringen enn jeg hadde sett for meg. Dette gjelder da på turer på 2-6 mil og med range mode off. Vi har hatt lave temperaturer i denne perioden, -10 til +5. Ellers er det 19" piggfrie vinterdekk originalt som står på. Har enda ikke komt meg avgårde på noe lengre tur enn det.
Mister som regel en 5-7% på opptining (2-5% om jeg er tilkoblet strøm, 8A). Og turene på 2-6 mil "koster" ca 20-30% batteri (jeg har % visning i instrumentpanelet) om jeg ikke husker helt feil i farta nå. Jeg skjønner at mye av dette skyldes at batteripakken ikke er varm nok (regen har stipletlinje). Så rekkevidden min kan jeg faktisk øke betydelig om jeg bare får på plass bedre lademulighet?
Før jeg kjører tiner jeg alltid bilen ved hjelp av å sette på HVAC via tesla app'en, den står på i ca 15 minutter. Har lagt merke til at det en gang var et rødt snøfnugg der, antar at dette var da den trengte forvarming av batteriet? Ellers så har ikke denne forvarmingen noe særlig å si på batterivarmen for regen er stiplet til jeg har kjørt en halvtimes tid uansett. Verdt å nevne her er at jeg lader på 8A hjemme enn så lenge og at dette påvirker hvor mye effekt jeg kan gi bilen til forvarming av batteripakken.
Må si at jeg synes det er mye mangelfull info, så jeg spør dumt - er dette (skru på HVAC slik) det samme som å skru på preheating av batteripakken? (selv om bilen er tilkoblet strømnettet eller ikke) eller er det noe annet jeg må gjøre for å sørge for preheating av batteriet? Fordeler bilen dette selv (mellom kupévarming og batterivarming).
Range mode on/off.
Ble tipset om å ha denne på off av fyren som leverte ut bilen til meg. Hadde egentlig tenkt å ha den i on, men har ikke satt meg mer inn i fordeler/ulemper (igjen hvor er offisiell info?).
Om det tar meg noen minutter lenger å vente på varm kupé så spiller det ingen rolle. Men hvilke andre negative effekter har den?
Dekktrykk har jeg nesten glemt. Hva anbefales det på de originale 19" piggfrie nokian dekkene? Bilen hadde noen ulike tall ved utelevering, deretter har den stabilisert seg på 2.9 i visningen i instrumentpanelet.
Takk for mye god info her i svarene deres.
Prøv range mode on på småkjøringen, det gjorde iallfall merkbar forskjell hos meg. Med range mode off så bruker den visst nok 6kW batterivarmer i tillegg til 6kW kupévarmer, og til småkjøringen så går du i pluss med å heller bare kjøre med kaldt batteri enn å kaste bort masse effekt både før og under kjøreturen på batterivarmer..
Jeg syns den varmer godt med range mode on også, men i -7 (på langtur) opplevde vi at den slet litt med å holde rutene duggfrie og at det ble litt lite varme på føttene, så vi har faktisk endt med å bruke range mode ON på lokalkjøring og range mode OFF i lange perioder på langkjøring nå mens det har vært kaldt. :o Mulig jeg har misforstått noe, men syns forskjellene på langkjøring var ganske små, mens forskjellene på småkjøring er tydelige.
Sitat fra: gr på mandag 15. januar 2018, klokken 09:36
Prøv range mode on på småkjøringen, det gjorde iallfall merkbar forskjell hos meg. Med range mode off så bruker den visst nok 6kW batterivarmer i tillegg til 6kW kupévarmer, og til småkjøringen så går du i pluss med å heller bare kjøre med kaldt batteri enn å kaste bort masse effekt både før og under kjøreturen på batterivarmer..
Jeg syns den varmer godt med range mode on også, men i -7 (på langtur) opplevde vi at den slet litt med å holde rutene duggfrie og at det ble litt lite varme på føttene, så vi har faktisk endt med å bruke range mode ON på lokalkjøring og range mode OFF i lange perioder på langkjøring nå mens det har vært kaldt. :o Mulig jeg har misforstått noe, men syns forskjellene på langkjøring var ganske små, mens forskjellene på småkjøring er tydelige.
Dette støtter jeg, så fremt man ikke skal lade der man kommer frem.
Kjører du hjemmefra og skal lade ved destinasjonen, ha gjerne range mode off. Da vil du lade raskere når du kommer frem.
Samme hvis du skal ha en lang nedoverbakke, la oss si du bor høyt over havet og skal ned en veldig lang og bratt bakke, da tror jeg du vil spare på å ha range mode off og da starte AC via appen litt før du kjører. Da får man regenerert mer.
Men hvis du kjører en kort tur til butikken og ikke lader der, så kan du ha range mode on :-)
3.3 bar kjører jeg i X75D, se i dørkarmen din hva som står der og så ganger du tallet med 1,1 (10% økning). Husk at dekktrykkte skal avleses når bilen er kald, ikke etter du har kjørt. Så det kan være du må etterfylle litt siden man gjerne da har varme dekk på bensinstasjonen :P
Ellers ladet jeg på 8A hos svigers, da merket jeg at å varme kupeen + batteri brukte litt mer strøm enn 8A kan gi. Så man taper litt rekkevidde, men trikset er å gjerne lade til feks 90% og så varmer du kupeen+batteriet med range mode off. Da har du litt mindre enn 90% når du starter og har da et lunket batteri, ofte er isen vekke fra vinduer, interiøret er varmt osv., samt du har litt regen fra start.
Det er helt "ok" å lade til 90% og så tappe kjapt nedover med AC/Preheating rett før du kjører :)
Vedr. dekktrykk.
Det står 290 kPa, 42 psi for både fremme og bake. Måleren på stasjonen viser kun bar, men det skulle da bli 2,9 bar (som bilen har nå både kald og viser etter 6 mils kjøring) og 10% økning skulle tilsi 3,19 (jeg fyller til 3,2 bar på kalde dekk, dvs kjørt 2km til stasjon).
Jeg har da originale 19" nokian piggfrie vinterdekk.
Endrer dere dette når dere setter på 20" sommerdekkene? Tidligere har jeg bare kjørt med samme trykk året rundt (10% økning i forhold til hva bilen har krevd) og har da hatt 17" og 19" dekk.
Jeg har 20" sommer og vinter, R2 om vinteren.
Sitat fra: Vhagar på mandag 15. januar 2018, klokken 00:05
Takk for flere svar her.
Har hatt bilen en stund nå og ser at forbruket er mye høyere på småkjøringen enn jeg hadde sett for meg. Dette gjelder da på turer på 2-6 mil og med range mode off. Vi har hatt lave temperaturer i denne perioden, -10 til +5. Ellers er det 19" piggfrie vinterdekk originalt som står på. Har enda ikke komt meg avgårde på noe lengre tur enn det.
Mister som regel en 5-7% på opptining (2-5% om jeg er tilkoblet strøm, 8A). Og turene på 2-6 mil "koster" ca 20-30% batteri (jeg har % visning i instrumentpanelet) om jeg ikke husker helt feil i farta nå. Jeg skjønner at mye av dette skyldes at batteripakken ikke er varm nok (regen har stipletlinje). Så rekkevidden min kan jeg faktisk øke betydelig om jeg bare får på plass bedre lademulighet?
Før jeg kjører tiner jeg alltid bilen ved hjelp av å sette på HVAC via tesla app'en, den står på i ca 15 minutter. Har lagt merke til at det en gang var et rødt snøfnugg der, antar at dette var da den trengte forvarming av batteriet? Ellers så har ikke denne forvarmingen noe særlig å si på batterivarmen for regen er stiplet til jeg har kjørt en halvtimes tid uansett. Verdt å nevne her er at jeg lader på 8A hjemme enn så lenge og at dette påvirker hvor mye effekt jeg kan gi bilen til forvarming av batteripakken.
Må si at jeg synes det er mye mangelfull info, så jeg spør dumt - er dette (skru på HVAC slik) det samme som å skru på preheating av batteripakken? (selv om bilen er tilkoblet strømnettet eller ikke) eller er det noe annet jeg må gjøre for å sørge for preheating av batteriet? Fordeler bilen dette selv (mellom kupévarming og batterivarming).
Range mode on/off.
Ble tipset om å ha denne på off av fyren som leverte ut bilen til meg. Hadde egentlig tenkt å ha den i on, men har ikke satt meg mer inn i fordeler/ulemper (igjen hvor er offisiell info?).
Om det tar meg noen minutter lenger å vente på varm kupé så spiller det ingen rolle. Men hvilke andre negative effekter har den?
Dekktrykk har jeg nesten glemt. Hva anbefales det på de originale 19" piggfrie nokian dekkene? Bilen hadde noen ulike tall ved utelevering, deretter har den stabilisert seg på 2.9 i visningen i instrumentpanelet.
Takk for mye god info her i svarene deres.
En ting som er viktig å tenke over med bruk av Range Mode AV/PÅ ved temperaturer under 1 grad.
Med Range mode På får man forhjulsdrift med regen kun forran i starten om man har moderert effekt pådrag.
Er det glatt kan det være stor fordel å ha 60/40 regen fra første øyeblikk og AWD.
Range mode AV og kaldere en 1grad har man permanent AWD og 60/40 regen fra første sekund.
To motorer og to invertere i drift gir høyere forbruk pga større basis tap.
sigurdi
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hei
Har nettopp fått min nye x 75d
Bare lurer, hvor lang rekkevidde står det hos dere med fullladet batteri ?
Står 325km hos meg.
Vil den rekkevidden forandre seg etter forbruket ?
Har hørt 335 på sommer, men ikke sett mer enn 329 på min på vinteren. Det er dog ikke reell lengde på vinteren. 260-290 er nok ca fasiten.
Uansett mer enn nok rekkevidde. Gleder meg til å sjekke på sommeren. Jeg fikk min i desember.
Snitt siste 50km fra lavik > sandane i går (+5C, tørre veier, 20" R2) var 175! Kjørte med AC på auto og 20.5C. Bil full av bagasje.
Kjørte 21 mil fra hovden til kristiansand med 199 wh i snitt.
Vi kjørte Bærum til svenskegrensa forrige lørdag. Ca 270km t/r. Mye motorvei med fartsgrense 110. Bilen bruker mye mer strøm når farten øker. Vi brukte 260 wkm i snitt på turen. Oppvarmet bil før avreise og rangemode hjem.
Sitat fra: Peppa gris på fredag 30. mars 2018, klokken 20:22
Kjørte 21 mil fra hovden til kristiansand med 199 wh i snitt.
197wh/km fra SC på Nes i Årdal til Solli i Fredrikstad. Kjørelengde på 196km. Kjørt med range mode og chill helt til Oslo, og deretter Standard. Lå stort sett i 120km/t på E6.
Sitat fra: Peppa gris på fredag 30. mars 2018, klokken 20:22
Kjørte 21 mil fra hovden til kristiansand med 199 wh i snitt.
Hehe, ja det er det. Men hadde ikke så frykteligmye over 200 på vei opp.
Abetterrouteplanner beregner ca. 250 Kristiansand - Hovden og 200 ned igjen i bra vårforhold. Det er altså litt over 5 kWh spart nedover og 5kWh ekstra brukt oppover. Noe som stemmer bra med den potensielle energien i 800m høyde:
mgh = 2400[kg]*9.8[m/s^2]*800[m]/3600000[J/kWh]= 5.2 kWh
Ja, du har nok rett der, jeg stoppet på bygland på vei opp. Var ikke nødvendig, men ville prøve laderen, og da slapp jeg å komme til hytta med lav soc. Hadde rett over 200 der når jeg tenker meg om, men da er jo egentlig de tøffeste stigningene igjen. Fremme på hytta sjekket jeg ikke pga sliten pappa og trøtte unger.
Sitat fra: olavxxx på fredag 30. mars 2018, klokken 11:18
Snitt siste 50km fra lavik > sandane i går (+5C, tørre veier, 20" R2) var 175! Kjørte med AC på auto og 20.5C. Bil full av bagasje.
Snill strekning det der. Med start på nivå Jølstravatnet ca 210m.o.h. og avslutning på kote 3 i Sandane vil en måling over 50km bli lite representativ for bilens forbruk.
Det er ingen problem å kjøre ned på slike tall om man går inn for å kjøre økonomisk.
Ble litt tilfeldig bilde her siden jeg hadde det, og en del regen i starten, men siste 40km er oppoverbakke (motsatt retning av Peppa gris ;)), og allikevel forbruk rundt 200Wh med fullastet bil, 20" R2 og ski på kroken.
Sitat fra: gr på fredag 06. april 2018, klokken 10:37
Det er ingen problem å kjøre ned på slike tall om man går inn for å kjøre økonomisk.
Ble litt tilfeldig bilde her siden jeg hadde det, og en del regen i starten, men siste 40km er oppoverbakke (motsatt retning av Peppa gris ;)), og allikevel forbruk rundt 200Wh med fullastet bil, 20" R2 og ski på kroken.
Den grønne dippen til venstre på bildet ditt forklarer jo det meste om hvorfor forbruket ble lavt :)
Trodde stiplet linje var snittforbruket over siste 50km? I så fall ligger forbruket gjerne på 200Wh/km selv om det er i stigning siste 30-40km. Eller Har jeg bommet og stiplet er typical? ::)
Sitat fra: gr på lørdag 07. april 2018, klokken 10:07
Trodde stiplet linje var snittforbruket over siste 50km? I så fall ligger forbruket gjerne på 200Wh/km selv om det er i stigning siste 30-40km. Eller Har jeg bommet og stiplet er typical? ::)
Neida du bommer ikke
Jepp, men dette var godt lastet bil og med skistativ på kroken, så ble ganske imponert egentlig. Er nesten usikker på om e-Golfen hadde klart å slå det!
Men har enda ikke helt kommet til bunns på hvor mye skkstativet betyr, det virker som det gir mindre innvirkning på forbruk enn fryktet.
Sykkelstativet mitt med tre fire skiposer på virker ikke å bety noe som helst.
Jeg klarer iallfall ikke lese noen tydelige forskjeller på forbruk ved kjøring med og uten stativ.
Finnes det noen gode tall på forbruk på X100D vs X75D?
Har noen kjørt langtur med disse to samtidig og målt hvor mye/lite X100D har i ekstra forbruk?
Sitat fra: KrW på mandag 08. april 2019, klokken 11:28
Finnes det noen gode tall på forbruk på X100D vs X75D?
Har noen kjørt langtur med disse to samtidig og målt hvor mye/lite X100D har i ekstra forbruk?
X100D veier 129 kg mer (2.459kg vs 2.330kg) -ellers er vel bilene like.
Hvis du kjører langtur i 80km/t er 129kg minimalt, det er luftmotstand som teller i de hastighetene.
X100D har 92km lengre EPA (475km vs 383 km) og jeg tror du kan anta den er ganske riktig.
Jeg ville antatt 50-90 lengre rekkevidde på X100D.
Jeg tror også at forskjellen er liten, men prøver finne prosenttall vedlike dekk. Jeg vurderer å skaffe Nokian som skal ha lavt forbruk. Kjørte i går Oslo-Trondheim med X100D med Nereus 275/275 og en X75D med Continental 6 255/275. 20¨på begge. Vi med 7 seter vs 5 og litt mer samlet passasjervekt. Selv om vi hadde høyere dekktrykk, så hadde vi 12% høyere forbruk enn bilen med Conti. Jeg lurer på hvor mye/lite av dette er 100 vs 75 og hvor mye er dekkene. (kanskje vi kunne hatt nesten 15% høyere forbruk ved likt dekktrykk). Mulig vår 275 bredde i front utgjør litt også?
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. april 2019, klokken 11:45
Sitat fra: KrW på mandag 08. april 2019, klokken 11:28
Finnes det noen gode tall på forbruk på X100D vs X75D?
Har noen kjørt langtur med disse to samtidig og målt hvor mye/lite X100D har i ekstra forbruk?
X100D veier 129 kg mer (2.459kg vs 2.330kg) -ellers er vel bilene like.
Hvis du kjører langtur i 80km/t er 129kg minimalt, det er luftmotstand som teller i de hastighetene.
X100D har 92km lengre EPA (475km vs 383 km) og jeg tror du kan anta den er ganske riktig.
Jeg ville antatt 50-90 lengre rekkevidde på X100D.
Som skulle tilsi at X100D har ca 7% høyere forbruk enn X75D...selv om det bare er 129 kg i forskjell. (Altså er økt forbruk høyere enn økt vekt om en ser på EPA ratingen og de nevnte 129 kg)
Sitat fra: GOS på mandag 08. april 2019, klokken 11:55
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 08. april 2019, klokken 11:45
Sitat fra: KrW på mandag 08. april 2019, klokken 11:28
Finnes det noen gode tall på forbruk på X100D vs X75D?
Har noen kjørt langtur med disse to samtidig og målt hvor mye/lite X100D har i ekstra forbruk?
X100D veier 129 kg mer (2.459kg vs 2.330kg) -ellers er vel bilene like.
Hvis du kjører langtur i 80km/t er 129kg minimalt, det er luftmotstand som teller i de hastighetene.
X100D har 92km lengre EPA (475km vs 383 km) og jeg tror du kan anta den er ganske riktig.
Jeg ville antatt 50-90 lengre rekkevidde på X100D.
Som skulle tilsi at X100D har ca 7% høyere forbruk enn X75D...selv om det bare er 129 kg i forskjell. (Altså er økt forbruk høyere enn økt vekt om en ser på EPA ratingen og de nevnte 129 kg)
7% høres isåfall veldig mye ut synes jeg. Hadde vært spennende om noen gjorde eller har gjort en test type side ved side. Krever litt lang distanse for å sikre varme i batteriet etc.
Sitat fra: GOS på mandag 08. april 2019, klokken 11:55
Som skulle tilsi at X100D har ca 7% høyere forbruk enn X75D...selv om det bare er 129 kg i forskjell. (Altså er økt forbruk høyere enn økt vekt om en ser på EPA ratingen og de nevnte 129 kg)
Jeg synes faktisk rekkevidde er langt mer interessant enn estimert forbruk ;)
Jeg vet ikke hva nominell kapasitet er på batteriene lenger, X100D har vært målt med alt fra 97 til 102kWh -og det ser ut til at vi fortsatt kan anta rundt 93kWh tilgjengelig.
X75D har muligens 72kWh, men jeg har ikke sett nye data (Tesla gjør endringer -ofte).
Målemetodene er ikke gode, så tallene er mer "gjestimater".
Sitat fra: KrW på mandag 08. april 2019, klokken 11:58
7% høres isåfall veldig mye ut synes jeg. Hadde vært spennende om noen gjorde eller har gjort en test type side ved side. Krever litt lang distanse for å sikre varme i batteriet etc.
7% er vel basert på gjetting av batterikapasitet, ikke testing under like forhold?
EPA som er en ordentlig test.
Tok ut en inventory X100D for knappe to uker siden. Ikke «raven», men HW3 utgave. Synes den har imponerende lavt forbruk. Kjørte en rundtur (start og stopp på samme sted) i dag på 356,5km. Hadde et snittforbruk på 191 wh/km. Startet på 100% og endte på 25%. Dvs (356,5 / 75) x 100 = 475 km rekkevidde.
Vekten gjør seg først og fremst gjeldende ved akselerasjon. Svingkjøring er akselerasjon, så svingete veier gir større forskjell. På hovedsakelig rett og flat vei er forskjellen liten. Vi hadde X75D lånebil, den lå på 5-10% lavere forbruk.
Tja. Rullemotstand betyr vel mer? Øker med vekt. Merforbruket ved aksellerasjon hentes tilbake ved decelerasjon.
Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:00
Merforbruket ved aksellerasjon hentes tilbake ved decelerasjon.
Det er tap i energi om man regenererer.
Selvsagt. Tenk likevel på at de fleste aksellerasjoner følges av decelerasjoner uten regenerering. I hvert fall ved bekvem kjøring med en erfaren sjåfør. Ved regenerering gjenvinnes dessuten 80%. Det er mer og mindre det samme uansett tyngde på bilen.
Hvis det du sier stemmer skulle den lette bilen bruke like mye energi som den tyngre ved jevn fart på flat, rett vei. Det gjør den vel i praksis ikke?
Rullemotstand er nok det som utgjør den største forskjellen i forbruk mellom to ellers like biler med ulik vekt.
80% er mer et teoretisk maksimum. Tesla regnet med maks. 64% på Roadster, kan vel ha forbedret seg noe siden den tid.
Man må jo fort regne med 10% tap bare på saktelading hjemme. Da tror jeg det sier seg selv at konvertering fra mekanisk til elektrisk til kjemisk energi, og tilbake igjen, vil ha mer enn 20% tap totalt.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/magic-tesla-roadster-regenerative-braking?redirect=no
Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 17:02
Ved regenerering gjenvinnes dessuten 80%. Det er mer og mindre det samme uansett tyngde på bilen.
(https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-5fefafeab024ee03bb69c3ed387e04fe)
Ser ut til å være ganske store forskjeller mellom bilene.
https://www.quora.com/How-efficient-are-modern-regenerative-braking-systems
Sitat fra: gigafactory på torsdag 27. juni 2019, klokken 21:49
80% er mer et teoretisk maksimum. Tesla regnet med maks. 64% på Roadster, kan vel ha forbedret seg noe siden den tid.
Man må jo fort regne med 10% tap bare på saktelading hjemme. Da tror jeg det sier seg selv at konvertering fra mekanisk til elektrisk til kjemisk energi, og tilbake igjen, vil ha mer enn 20% tap totalt.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/magic-tesla-roadster-regenerative-braking?redirect=no
Ok. Det har du sikkert rett i.
La oss si 70% (https://electrek.co/2018/04/24/regenerative-braking-how-it-works/)
Det endrer ikke resonnementet.
Akselerasjon i seg selv er langt mindre effektivt enn kjøring i samme tempo. Langt større strømmer blir mer varmetap i alle ledd. Motorene sakker mer og blir mindre effektive, dekkene og fôringer blir deformert og drivverkstap øker dermed i varme. Regenerering lider av samme problem da det ofte er høy effekt opp mot 50kw som tilsvarer hurtiglading og de samme tapene som over. Vekt forverrer alle problemer ved akselerasjon og deselerasjon.
Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:00
Merforbruket ved aksellerasjon hentes tilbake ved decelerasjon.
Aksellerasjon gjennom svinger får du aldri tilbake. Det er energi brukt på å endre retning på bilen. Det kan sjekkes med å kjøre bilen rundt og rundt i en stor sirkel vs å kjøre rett frem i samme fart.