Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: cmartin på lørdag 16. april 2011, klokken 18:21
Hei,
Vurderer å kjøpe en av bilene, men hva er egentlig forskjellen? Er det kun design?
Jeg vet at:
* bilene er laget på samme fabrikk.
* iOn har 50 000km/5 års garanti på batteriene,
* Miev har 100 000 km/10 års garanti på batteriene.
Fint om noen kan hjelpe meg å finne flere forskjeller.
/Christian
Citroen har samme 5 år / 50000 km garanti.
Ingen navigering, men mer innbydende interiør.
Legger også merke til at de nå oppgir C-Zero til samme 150 km rekkevidde som I-miev, men uten forbehold om redusert rekkevidde ved bruk av varmeapperat etc. Mitsubitchi har lært, og oppgir nå rekkevidden som avhengig av bruksmåte
Etter å ha eid noen tilsynelatende japanske sparebøsser ( Suzuki Alto og Daihatsu Cherade ) har jeg fått total angst for japanske delepriser, og ville av denne grunn valgt Citroen'en. De har ikke like heftig påslag på delene som samme delene fra Peugeot.
5 års garanti og 10 år på batteri da er vel valget enkelt. Alle er en Mitsubishi. Om du har opplevd høye delepriser på japsedeler så stemmer nok det,men da var bilen gammel event. gått mange kilometer før du trengte dem.Suzuki Alto og Daihatsu er vel også modeller som det er/var utrolig få av.
Jeg har ikke fått med meg at det er 10års garanti på batterier hos Mitsubishi... Sikker på at dette stemmer?
Lars
Jeg leste et eller annet sted at C-Zero og iOn er litt (5-10cm?) lengre enn i-Miev, men finner det ikke igjen nå.
Visstnok noe med avgiftsregler her og der (i produksjonslandet).
Såvidt jeg vet er det 5 år/100000 km garanti på bil og batterier på i-Miev.
Jeg vet ikke om det er 10 år på batteriene,jeg er evig optimist. :D Har kjøpt ca. 30 biler iløpet av over 30 år,biler fra 500,- til 500 000,- . Jeg har aldri angret eller blitt skuffet med noen av dem. :D. BIL ER GØY
"Bare" 30 ?
Jeg hadde 50 mopeder fra jeg var 14 til jeg ble 18 år. Etter det ble det maaange biler.
Det rare er at jeg omtrent aldri har hatt alvorlige problemer med noen av dem.
Et godt eksempel er en Renault 5 GT Turbo'en som jeg hadde en uke på å få kjørbar, før familen skulle på Europatur med den. Bilen hadde ikke svevet etter at forrige eier byttet motor. Startet etter diverse slanger og ledninger var koblet på rett plass, og fungerte helt fint. Eneste problemet på turen var kjølevannslekkasje etter at vannslangen like ved termostaten sprakk litt. Fikset på stedet, ved å korte slangen inn litt.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. april 2011, klokken 20:31
Citroen har samme 5 år / 50000 km garanti.
Ingen navigering, men mer innbydende interiør.
Jeg fikk navigering inkludert i prisen i min C-zero. :)
Mitsubishi har 5 år/100 000 km nybilgaranti på i-Miev (og alle andre modeller). Samtidig viser laboratorietester at man etter 1000 sykluser (fra 100-0%) kan forvente at kapasiteten på batteriene er 70-90%. På grunnlag av dette sier Mitsubishi at forventet kapasitet på batteriet etter 10 år/150 000 km er 70-90%.
Ellers leveres alle nye Mitsubishi med tre års veiassistanse.
På selve bilen er det girsystemet som er forskjellig. i-Miev har tre ulike muligheter (Drive, Brake og Comfort) for å kunne tilpasse graden av regenerering (tilbakeføring av strøm til batteriet). Om man i nedoverbakker ønsker at bilen i større grad skal "bremse på giret" setter man den i Brake og bilen vil holde mer igjen og føre mer strøm tilbake til batteriet. På samme måte med Comfort hvis man vil at bilen skal bremse mindre når man slipper gassen (eller accelleratoren).
På Citroen C-Zero og Peugeot iON finnes kun drive.
Ut over dette er bilene identiske, med unntak av innvendig fargevalg. Der er nok Citroen litt "fresh'ere"
Håper dere ikke har forlatt denne diskusjonen. Moller, du skriver at du fikk med navigasjon i bilen din. Hvilken navigasjon fikk du? Jeg har kontrakt på at jeg skulle få My Way navigasjon, men fikk med Garmin Navi 1240. Er veldig misfornøyd med det. I tillegg så fungerer ikke bluetooth'en min. Citroen gjør en meget dårlig jobb med å hjelpe meg med disse problemene.
Båten er kommet. :) Mange nye biler hos Mitsubishi.
Fra fabrikk er det følgende forskjeller:
De har forskjellige front- og baklykter.
Ion og C zero mangler et par "gir".
Ion har lakkert feltet over frontruten i bilens farge istedenfor sort, et annet panser og den har en ekstra pyntelist på bakluken.
Imiev har andre felger.
Ellers er farger på interiøret forskjellig.
Sitat fra: KristianW på mandag 12. mars 2012, klokken 11:21
Ion og C zero mangler et par "gir".
Gammel tråd, men allikevel:
På iOn sitt gir et det mer regenerering, men full power, mens imiev sin eco modus har mer regenerering men lavere full effekt. C-zero sin aner jeg ikke. Peugeot mener selv at de derfor kan komme opptil 20 km mer pga mer regenerering. Mens andre på forumet her sier jo at man skal kjøre så forsiktig at regenerering ikke burde trengs å brukes.
Det ion giret var nytt info for meg.
Har også hørt folk snakke om å forlenge rekkevidde ved å bremse/regenerere mye. Skjønner at det der kan missforstås, men det er naturligvis ikke slik at man kan ende opp med en nettogevinst av å gi mer gass for så å kunne regenerere mer. En slik maskin kalles perpetuum mobile og ikke i-miev ;)
Ideel kjøring er udiskutabelt så forsiktig at man minimerer regenerering.
Har du lte bensin kjører man ikke full gass til bensinstasjonen . ;) Egg under pedalen er det beste tipset.
El bil er mest morro å kjøre med full gas! ;D
Tilbake til tema så er det små forskjeller mellom trillingene, det som skiller de hovedsakelig fra hverandre er "girsystemet" og interiør fargen som er sort i i- miev og er mye lysere i de andre...
Dog en vesentlig forskjell om du skal kjøpe ny bil nå: 2012 modell av i-Miev har nå standard forvarmer/kjøler. Dvs. man på kalde dager kan gå inn i en varm bil da "frostvæsken" er bl.a. forvarmet. Deretter er det kun vedlikeholdsvarming under kjøreturen. Sparer en del strøm på det. Systemet fungerer omvendt på varme dager, da vil det kjøle ned bilen mens det står til ladning.
C-Zero og iOn vil få dette etterhvert, men de kunne ikke si når.
Ellers har man tatt vekk navigasjonen i i-Miev og lagt inn en integrert CD/MP3/USB spiller. Ser faktisk mye bedre ut enn den eksterne Pioneer navigasjonen.
Forstår egentlig ikke hvordan de planlegger å selge ion og c zero.
Solgte dårlig i fjor, og nå mangler de enda en vesentlig funksjon.
Men de skal ha like mye betalt for bilen!?!
Auto Elite svarer heller ikke på epost for å gjøre saken bedre.
Tror de kommer til å måtte gi opp dette samarbeidet snart. Eller ta seg sammen;)
Brukte c zero hoper seg opp på finn.no om dagen også, mens i miev omsettes relativt kjapt.
Hei,
Jeg er i samme situasjon som trådstarter og planlegger å kjøpe én av trillingene i sommer. Her ser det ut til at konklusjonen er ganske klar; jeg bør kjøpe i-Miev. Er det riktig oppfattet? Er det noen som er uenig og som foretrekker en av de andre to bilene?
/Bjørn K.
Sitat fra: kopbjo på mandag 25. juni 2012, klokken 11:19
Jeg er i samme situasjon som trådstarter og planlegger å kjøpe én av trillingene i sommer. Her ser det ut til at konklusjonen er ganske klar; jeg bør kjøpe i-Miev. Er det riktig oppfattet? Er det noen som er uenig og som foretrekker en av de andre to bilene?
Tja, smaken er jo som baken, delt, men du får iOn og CZero noen tusen rimeligere enn iMiev. Denne oppvarmingsfunkjsonen virker også kun når bilen er tilkoplet ladestikk. Dette kan du like så godt løse med en kupervarmer fra DEFA (eller billigere fra Biltema), en ekstra skjøteledning og en timer.
Når det gjelder radio er radioene i iOn og CZero like og har en velfungerende blåtann. Så vidt jeg vet ble blåtann-løsningen fjernet i iMiev 2012. CZero leveres også med en ettermontert Garmin NUVI av den enkle sorten, men pent montert. Trenger du bedre GPS kan du skifte ut NUVI'en til en mer avansert Garmin men beholde monteringssokkelen.
Girskiftet på iMiev mer tre ulike grader av regenerering savner jeg ikke da ulik grad av regen håndteres enkelt med gasspedalen.
Så smaken er som baken.. ;D
;-D Hans
Takk for raskt svar hkaspenberg. Var det pris som gjorde at du falt ned på iOn, eller var det andre ting?
Jeg lurer på også om det er plass til en hengslete fyr med en sjarmerende ølmage på 1.90 i disse bilene? Er det forskjell på modellene? Er det for eksempel noen som har rattjustering?
Nå har jeg forresten ringt NAF i håp om at de kan gi meg noen tips om valg av bil - de skulle ringe meg tilbake litt senere.
/BjørnK
Du må rett og slett prøve bilen.
Det var litt av en overgang fra Mercedes E-klasse til iON, men det tok en uke for å finne meg til rette bak rattet. Rattet har ikke justeringsmuligheter, men du finner passende stilling med stolens justeringer (lengde, høyde).
En del informasjon om mine dilemaer ved valg av elbil finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5273.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5273.0.html)
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 11:54
Tja, smaken er jo som baken, delt, men du får iOn og CZero noen tusen rimeligere enn iMiev. Denne oppvarmingsfunkjsonen virker også kun når bilen er tilkoplet ladestikk. Dette kan du like så godt løse med en kupervarmer fra DEFA (eller billigere fra Biltema), en ekstra skjøteledning og en timer.
Oppvarmingen til i-Miev 2012 er verdt noen tusen ekstra, du slipper også ekstra ledning i forhold til å montere DEFA selv. (Bilen vil dog ikke lade og varme samtidig, noe du kan greie hvis du har 2 ledninger. Dette har liten praktisk betydning.
Mitsubishi og Citroen har bedre batterigaranti enn Peugeot.
Lars
Sitat fra: breitling på mandag 25. juni 2012, klokken 12:44En del informasjon om mine dilemaer ved valg av elbil finner du her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5273.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5273.0.html)
Her sto det mye spennende! Nå ble jo valget selvsagt enda vanskeligere, men jeg får gjøre som du sier og komme meg ut å prøvekjøre bilene. Takk for tilbakemeldingen!
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 13:15
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 11:54
Tja, smaken er jo som baken, delt, men du får iOn og CZero noen tusen rimeligere enn iMiev. Denne oppvarmingsfunkjsonen virker også kun når bilen er tilkoplet ladestikk. Dette kan du like så godt løse med en kupervarmer fra DEFA (eller billigere fra Biltema), en ekstra skjøteledning og en timer.
Oppvarmingen til i-Miev 2012 er verdt noen tusen ekstra, du slipper også ekstra ledning i forhold til å montere DEFA selv. (Bilen vil dog ikke lade og varme samtidig, noe du kan greie hvis du har 2 ledninger. Dette har liten praktisk betydning.
Mitsubishi og Citroen har bedre batterigaranti enn Peugeot.
@ Lars:
Øh, nei. Peugeot og Citroen har samme garanti; 5 år eller 120.000 km, minst 80% gjenværende, ref linken på elbil.no's forside "Norges Beste Elbilgaranti" --> http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//17/1759-80b9cf.pdf
@ kopbjo:
Det var først og fremst prisen var styrte mitt valg, deretter interiør og eksteriør - det er noen små forskjeller på disse bilene - samt møte med selger/forhandler.
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 13:50
Øh, nei. Peugeot og Citroen har samme garanti; 5 år eller 120.000 km, minst 80% gjenværende, ref linken på elbil.no's forside "Norges Beste Elbilgaranti" --> http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//17/1759-80b9cf.pdf
Mitsubishi og Citroen har gått ut og bekreftet at de garanterer 80% batterikapasitet etter 5 år. Peugeot (og Nissan) vil ikke gi denne batterigarantien, til tross for at de har blitt spurt konkret om akurat dette. (Se forskjell i elbilveilederen http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/75 )
Hva Peugeot skriver i en diffus skrytebrosjyre om en batterigaranti hjelper ikke i forhold til hva de faktisk garanterer. Trist å stå der med en 4 år gammel elbil, der kapasiteten er 50%, men der forhandler påstår at dette er normal og ikke noe galt, mens Mitsubishi og Citroen hadde gitt nytt batteri!
Lars
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 14:00
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 13:50
Øh, nei. Peugeot og Citroen har samme garanti; 5 år eller 120.000 km, minst 80% gjenværende, ref linken på elbil.no's forside "Norges Beste Elbilgaranti" --> http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//17/1759-80b9cf.pdf
Mitsubishi og Citroen har gått ut og bekreftet at de garanterer 80% batterikapasitet etter 5 år. Peugeot (og Nissan) vil ikke gi denne batterigarantien, til tross for at de har blitt spurt konkret om akurat dette. (Se forskjell i elbilveilederen http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/75 )
Hva Peugeot skriver i en diffus skrytebrosjyre om en batterigaranti hjelper ikke i forhold til hva de faktisk garanterer. Trist å stå der med en 4 år gammel elbil, der kapasiteten er 50%, men der forhandler påstår at dette er normal og ikke noe galt, mens Mitsubishi og Citroen hadde gitt nytt batteri!
Lars
Aha. Dette er ikke slik som de ble fremstillt av selger når jeg kjøpte min iOn. Jeg spurte selvfølgelig helt konkret om dette slik at dette ikke skulle være noen issue som påvirket valg av bil. ::)
Skal ta dette opp med selger omgående.
;-// Hans
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 14:00
Mitsubishi og Citroen har gått ut og bekreftet at de garanterer 80% batterikapasitet etter 5 år. Peugeot (og Nissan) vil ikke gi denne batterigarantien, til tross for at de har blitt spurt konkret om akurat dette. (Se forskjell i elbilveilederen http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/75 )
Aha! Jeg har sett på elbilveilederen sikkert ti ganger det siste døgnet og heller ikke fått med meg denne forskjellen. Det var svært nyttig. Blir spennende å høre hva selgeren din sier hkaspenberg - hvis du vil dele det med oss :)
Sitat fra: kopbjo på mandag 25. juni 2012, klokken 14:42
Aha! Jeg har sett på elbilveilederen sikkert ti ganger det siste døgnet og heller ikke fått med meg denne forskjellen. Det var svært nyttig. Blir spennende å høre hva selgeren din sier hkaspenberg - hvis du vil dele det med oss :)
Selvfølgelig, med en gang jeg får svar fra selger.
;-D Hans
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.0.html)). Nissan og Peugeot ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.
Lars
Da er en ny i-Miev 2012 kjøpt og betalt. Det tok bare én uke fra den første forespørselen hos Motor Forum - til bilen var ferdig registrert i mitt navn. Dessuten slo de av flere tusen helt på eget initiativ. De virker seriøse til fingerspissene!
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 15:07
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.0.html)). Nissan ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.
Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt. >:(
Men vi får se.
;-// Hans
Sitat fra: Walker på mandag 25. juni 2012, klokken 15:41
Da er en ny i-Miev 2012 kjøpt og betalt. Det tok bare én uke fra den første forespørselen hos Motor Forum - til bilen var ferdig registrert i mitt navn. Dessuten slo de av flere tusen helt på eget initiativ. De virker seriøse til fingerspissene!
Gratulerer - så gøy! Jeg drister meg til å spørre hva du måtte betale, men forstår hvis du ikke ønsker å svare. Og hvorfor falt valget på en i-Miev fremfor de to andre trillingene? Er det lang leveringstid?
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 15:07
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.0.html)). Nissan ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.
Lars
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 16:04
Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt. >:(
Men vi får se.
Jeg setter dette på listen min over spørsmål jeg skal stille til NAF når / hvis de ringer meg tilbake.
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 16:04
Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt. >:(
Men vi får se.
;-// Hans
Hvis du får et positivt svar, ville jeg skrevet ned hva han sier, og fått han til å signere, slik at det er mulig å bevise i ettertid.
Noen bilselgere lover mye, men er sleilpe som en ål når problemer oppstår.
Lars
Ikke for og gjenta meg selv men, alle "tre" er en MITSUBISHI. :)
Sitat fra: erik e på mandag 25. juni 2012, klokken 20:20
Ikke for og gjenta meg selv men, alle "tre" er en MITSUBISHI. :)
;D ;D ;D
Jeg kan ikke tro at Peugeot (som en del av PSA-gruppen) har enn annen garantiordning en Citroen. Bilen de selger er ikke deres produkt, men et resultat av samarbeid med Mitsubishi.
Ingen av disse tre sier noe om batterikapasitet garanti i sine respektive brosjyrer eller nettsider. De gir 5-års/100/120000 km garanti for bilen inkl. dens batteri. Jeg som forbruker og kjøper tolker det slik at batteriet skal gi det samme 16 kWh som det var nytt. Ingen sted i bilens- og salgsdokumenter (brosjyre, kontrakt, tilbyd) ble det nevnt noe om redusert kapasitet eller effekt fra batteri. Jeg ser ikke på det som et problem i det hele tatt. Hvis batteriet på bilen min begynne å miste kapasitet og det kan bevises tar jeg det som produksjonsfeil og krever batteribytte i garantiperioden.
For å sitere salgsbrosjyren: "Din Peugeot iOn har 5-års garanti med kilometerstand
begrenset opp til 120.000 km. Gjelder det som kommer først. Garantien gjelder for fremdriftsbatteri, drivverk og bilen generelt."
Jeg har mistanke at det hele har begynt med Nissan sin anex til kontrakt med fraskrivelse av ansvaret for batteri kapasitet. Så ble det smittet over til Mitsubishi-gjengen.
Peugeot (Bertel O. Steen) og Citroen Norge har i Norge ikke noe med hverandre å gjøre, da de er selvstendige organisasjoner. Citroen Norge styres vel fra Danmark, slik Nissan styres fra Finland. Trillingene markedsføres av tre ulike selskap, med ulik profil, ulike forhandlere og ulike priser på biler og deler, på samme måte som andre biler også er eller har vært identiske med forskjellige garantier (Outlander/C-Crosser/4007, og Galaxy/Sharan/alhambra).
Mitsibushi har kommet med helt konkrete svar, der de forplikter seg til å bytte batteri, dersom bilen er innenfor garantiperioden, og batteriet har en kapasitet som er dårligere enn 80%. Stor honør til Mitsibushi / Motorgruppen for dette forbrukervennlige valget. Citroen Norge har antakelig lagt seg på samme linje som Mitsibushi fordi de ikke helt skjønner teknologien eller problemstillingen, og velger å legge seg på samme nivå som Mitsibushi fordi det er like biler, og fordi de ikke vil være dårligere. Forøvrig gis samme batterigaranti (80%) i forhold til minste garanterte effekt også på Ford Transit Connect, Mia, Fiat 500 el og Buddy BAES.
Peugeot (BOS) har blitt forelagt problemet rundt batterigaranti, og hva som skal til for å utløse garantien. Peugeot har svart at de ikke anser et visst tap av kapasitet som noe som gir rett til batteribytte på garantien.
Hva vi som forbrukere tror garanteien dekker, og hva som garantien faktisk dekker viser seg ofte ikke å være i samsvar den dagen man trenger å benytte seg av garantien. Derfor er det ekstremt viktig å få avklart dette på forhånd. Det er derfor en viktig grunn til at nettopp minste garanterte kapasitet på batteriene er tatt med i elbilveilederen.
Når Peugeot kun gir garanti på defekte battericeller, mens Mitsibushi og Citroen også gir garanti på celler som har dårlig/redusert effekt, bør dette være et vesentlig punkt ved kjøp av elbil, der batterienes holdbarhet kanskje er den viktigste risikoen og utgiften forbundet med elbilhold. Dette er ikke noe Nissan-kundene har funnet opp, men det har vist seg å være et problem ved tidligere elbiler.
Lars
Saxson er moden for utskiftning og jeg har fått tilbud på miev til 217T og Zero til 199T. Sort farve.
Konklusjonen min blir for 17T mere får jeg.
Nyere 2012 modell.
Forvarming/kjøling med en stor fjernkontroll innenfor 100m, og uviktig tidsystem.
Annen girkasse med regensystem jeg tviler blir brukt.
2 Ekstra airbagger. I følge selger men ikke brosjyre.
Varme i passasjer setet.
Ikke blåtann.
Ikke navigasjon.
Stabilitet/Traction kontroll. Er ikke sikker på Zeron her.
Vi går nok for Zero med kupevarmer og timer.
Ja, det var Mitsubishi-klistremerker som forseglet dørene på min Peugeot da jeg kjøpte den. Så batteriene er de samme. Men det er jo likevel tydelig at Peugeot ikke har like sterk tro på batteriet som de andre merkene har. BOS var faktisk tydelig på at de ikke garanterte 80% kapasitet, men at de likevel garanterte batteriene for fem år.
Så da blir det en skjønnssak. Slik jeg tenker er det naturlig for kjøper å anta at disse batteriene varer like lenge som sine søsken, i og med at det er allmen kjent at batteriene er de samme. Så ved en eventuell konflikt med forhandler i forhold til dette tror jeg man til syvende og sist står like sterkt med en Peugeot. Kanskje sterkere som Breitling er inne på. Dette kan jo også tolkes som om de andre merkene begrenser garantien sin til minimum 80%, mens Peugeot her garanterer at 150 kilometers rekkevidde fremdeles er oppnåelig etter 5 år. Peugeot er med andre ord klarere enn de andre som blander inn denne kapasiteten.
Jeg kjøpte nå Peugeot likevel. Syns den var litt finere og så kostet den 16000 mindre enn Mitsubishi. Varme til vinteren er foreløpig uløst. Tror det blir Defa med en ekstra ledning når jeg er hjemme, og votter og lue på vei hjem. Får se om det dukker opp noen nye løsninger på dette til vinteren.
Sitat fra: Tony på mandag 25. juni 2012, klokken 21:54
Saxson er moden for utskiftning og jeg har fått tilbud på miev til 217T og Zero til 199T. Sort farve.
Konklusjonen min blir for 17T mere får jeg.
Nyere 2012 modell.
Forvarming/kjøling med en stor fjernkontroll innenfor 100m, og uviktig tidsystem.
Annen girkasse med regensystem jeg tviler blir brukt.
2 Ekstra airbagger. I følge selger men ikke brosjyre.
Varme i passasjer setet.
Ikke blåtann.
Ikke navigasjon.
Stabilitet/Traction kontroll. Er ikke sikker på Zeron her.
Vi går nok for Zero med kupevarmer og timer.
For å nevne det så er det samme stabilitets- og traction-kontroll på alle tre søskenene. Mitsu/Citroem/Peugeot har bare funnet på hver sine fancy marketoid-utrykk på den samme hardwaren!
;-D Hans
Synes ikke folk skal kimse av de 3 kjøremodusene på i-MiEVen.
Comfort er faktisk ganske digg da man kan ta foten av gasspedalen uten at bilen bremser nevneverdig ned, nesten tilsvarende automat i fossilbiler.
Kjører man i Drive, så må man være litt finere på gasspedalen for at bilen ikke skal bremse ned, men dette venner man seg vel til.
Angående spørsmål om pris: Det jeg kan si er at listeprisen hos Motor Forum er Nkr. 202.400 - alt inkludert (men da uten metallic lakk som koster 3000 ekstra).
Da har jeg snakket med NAF, og de sa at de tre bilene var kliss like - og at det kokte ned til hvilken bil man liker best, leverandøren og garantiordninger. Og med det som har fremkommet i denne tråden er jeg veldig skeptisk til å kjøpte Pegeout for øyeblikket. Ikke fordi at de nødvendigvis har en dårligere garatiordning, men fordi det er tvil om de har en like god ordning som Mitsubishi og Citroën.
NAF sa også at kundetilfredsheten er vesentlig høyere hos Mitsubishi enn de to øvrige merkene - uavhengig om vi snakker om elibiler eller andre.
Jeg skal uansett prøvekjøre alle tre trillingene før jeg bestemmer meg.
Sitat fra: kopbjo på tirsdag 26. juni 2012, klokken 12:28
Da har jeg snakket med NAF, og de sa at de tre bilene var kliss like - og at det kokte ned til hvilken bil man liker best, leverandøren og garantiordninger. Og med det som har fremkommet i denne tråden er jeg veldig skeptisk til å kjøpte Pegeout for øyeblikket. Ikke fordi at de nødvendigvis har en dårligere garatiordning, men fordi det er tvil om de har en like god ordning som Mitsubishi og Citroën.
NAF sa også at kundetilfredsheten er vesentlig høyere hos Mitsubishi enn de to øvrige merkene - uavhengig om vi snakker om elibiler eller andre.
Jeg skal uansett prøvekjøre alle tre trillingene før jeg bestemmer meg.
De er ikke 100% like - imiev har "gir"-velger som de andre ikke har og så er det vel forskjell på radio/navi også samt interiørfargen + enkelte eksteriørdetaljer.
Skal du klippe håret,går du til frisøren. Lykke til med bilvalget. ;)
I denne brosjyren fra Citroën - lastet ned fra deres hjemmesider i dag - står det at C-Zero har garanti på 5 år / 50 000 km....:
http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/Div_PDF/Brosjyrer/Czero-brosjyre.pdf (http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/Div_PDF/Brosjyrer/Czero-brosjyre.pdf)
.. jeg som trodde at det var 5 år / 120 000 km (hentet fra elbil-foreningen sin oversikt).
(Jada, jeg skal komme meg til noen forhandlere snart, nå.. )
Jeg hentet min i-Miev forrige mandag og er storfornøyd etter å ha hatt Peugeot 106 i 6 år og Buddy Plus i 8 måneder. Valgte i-Miev grunnet mulighet for forvarming på vinteren. Kjøpte TomTom GPS for 600 kroner.
Sitat fra: kopbjo på tirsdag 26. juni 2012, klokken 18:23
I denne brosjyren fra Citroën - lastet ned fra deres hjemmesider i dag - står det at C-Zero har garanti på 5 år / 50 000 km....:
http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/Div_PDF/Brosjyrer/Czero-brosjyre.pdf (http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/Div_PDF/Brosjyrer/Czero-brosjyre.pdf)
.. jeg som trodde at det var 5 år / 120 000 km (hentet fra elbil-foreningen sin oversikt).
(Jada, jeg skal komme meg til noen forhandlere snart, nå.. )
Det stod også feil km i standard kontrakten men selgeren forandret til 120.
Sitat fra: bårdk på tirsdag 10. juli 2012, klokken 17:47
Jeg hentet min i-Miev forrige mandag og er storfornøyd etter å ha hatt Peugeot 106 i 6 år og Buddy Plus i 8 måneder. Valgte i-Miev grunnet mulighet for forvarming på vinteren. Kjøpte TomTom GPS for 600 kroner.
Gratulerer med ny bil! :o)
Sitat fra: bårdk på tirsdag 10. juli 2012, klokken 17:47
Jeg hentet min i-Miev forrige mandag og er storfornøyd etter å ha hatt Peugeot 106 i 6 år og Buddy Plus i 8 måneder. Valgte i-Miev grunnet mulighet for forvarming på vinteren. Kjøpte TomTom GPS for 600 kroner.
Velkommen til en ny elbilverden ;D
Takk for gratulasjonene. Ja, det er en ny elbilverden. Spesielt Buddy'n var ikke noe bil. Vi kjøpte den grunnet batterigarantien da vi visste at vi skulle selge den ifb. med et utenlandsopphold på et år. Trillingene kom til Norge først 5-6 måneder etter at vi kjøpte den.
Jeg har nå solgt min Clio etter 5 år med LI batterier.
Ser nå på C-zero. De har desidert best pris nå. Men jeg savner bremse giret som i.Miev har. Men da tenker jeg kan det være så enkelt som at de har satt på et annet deksel på C-Zro og iOn. For det virker rart vist de laver ulike gir skiftere.
Så ser jeg at i-Miev har Blaupunkt GPS. Er ikke den vanskliger og få POI for ladestasjoner.
Fant også en i-Miev med diesel varmer. Er dette noe tilleg som jeg ikke har fått med meg?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36192929 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36192929)
Anbefaler Autoelite som ga oss en god pris. Kr 195000 inkl vinterdekk.
Har kommet ned i 195000 med vinterdekk og 3 års fri service.
Sitat fra: Olle på lørdag 28. juli 2012, klokken 00:29
Har kommet ned i 195000 med vinterdekk og 3 års fri service.
På en C-Zero?
Vi kunne få til kr195000,- inkl vinterdekk og ferdigmontert defa kupevarmer.
De har hatt en kampanje her nå på 199000,- Med vinterdekk og 3 års service.
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 25. juni 2012, klokken 16:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. juni 2012, klokken 15:07
Elbilforeningen, NAF, etc har hatt møter med importørene nettopp om dette (Jfr. Nissans sitt "infoskriv" høsten 2011 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3883.0.html)). Nissan ville ikke forplikte seg til en slik garanti. Mitsibushi har så sterk tro på sitt produkt, at de ikke hadde betenkligheter, og heller vil ta et evt. problem på sin kappe, enn at kunden sitter igjen med Svarteper. Citroen ønsket å legge seg på samme linje som Mitsibushi, mens Peugeot og Nissan tydeligvis ikke har troen på produktene sine, og ønsker heller å kunne legge eventuelle problemer over på sine kunder.
Hvis jeg får negativt svar tilbake fra min forhandler så vil jeg føle meg direkte lurt. >:(
Men vi får se.
;-// Hans
og svaret var?
Beklager svare er JA.
Sitat fra: Olle på søndag 29. juli 2012, klokken 06:49
Beklager svare er JA.
Vel, jeg har ikke hørt noe fra selgeren. Skal følge dette opp til uka når ferien er over.
;-D Hans
Hei.
Helt ny her. Har bestilt en I-Miev. Lett valg for for oss, da vi fikk med 10 års garanti på batteriene ned til 70%. Fikk det i tilbudet fra selger og passet på å få det med i kontrakten.
Tror det er verdt de 15 000 ekstra som vi måtte ut med.
Er lovet bilen denne uka, så venter spent...
Sitat fra: gmagnus på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:08
Hei.
Helt ny her. Har bestilt en I-Miev. Lett valg for for oss, da vi fikk med 10 års garanti på batteriene ned til 70%. Fikk det i tilbudet fra selger og passet på å få det med i kontrakten.
Tror det er verdt de 15 000 ekstra som vi måtte ut med.
Er lovet bilen denne uka, så venter spent...
Er det 15 000 ekstra mot i-on og c-zero du mener, eller er det mulig å betale for en bedre batterigaranti ??
Det er 15 000 mot en C-Zero jeg fikk tilbud på. IOn lå omtrent midt mellom.
Forskjellen for oss ble over kr 30.000,-. En C-Zero rød med vinterdekk og defavarmer kontra Imiev rød/hvit med vinterdekk. Begge forhandlere i Oslo.
10 års garanti. Planlegger du å ha bilen så lenge da ?
Jeg tenker også å ha mieven min i minst 7 år ihvertfall. Er litt usikker på hvordan bruktmarkedet for elbiler ser ut om 7 år. Kanskje er rekkevidden mangedoblet, plass og motorytelse forbedret osv. slik at ingen vil kjøpe 2012-teknologi lengre? Så jeg har regnet med å måtte avskrive bilen ned til 0,- og håper å ha den så lenge som mulig.
Høres fornuftig ut. Mer spennende er det hvordan det vil gå med avgifter og fordeler.
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 09. august 2012, klokken 13:07
Jeg tenker også å ha mieven min i minst 7 år ihvertfall. Er litt usikker på hvordan bruktmarkedet for elbiler ser ut om 7 år. Kanskje er rekkevidden mangedoblet, plass og motorytelse forbedret osv. slik at ingen vil kjøpe 2012-teknologi lengre? Så jeg har regnet med å måtte avskrive bilen ned til 0,- og håper å ha den så lenge som mulig.
Jeg tenker også at rekkevidden blir mangedoblet. Og at Ion'en derfor vil holde seg godt i pris med nye batterier og mangedoblet rekkevidde. Tviler nemlig på at det er motoren som får den største utviklingen. Dermed vil ny batteriteknologi komme oss tilgode også. Om 10 år vil det være et betydelig antall trillinger på veien. Derfor vil det være gode incentiver for å lage batterier som passer til disse bilene. Gleder meg til å tilbakelgge 100 mil i Peugeoten uten å tenke meg videre om ;)
Jeg tror det er liten sjanse for at dagens biler vil ha mulighet til å få nye mer energietette batterier, og dermed lengre kjørelengde. All erfaring tilsier at prisen på batterier til sluttkunder holder seg stabilt eller øker, etterhvert som bilene blir eldre.
Så nyt den elbilen du har, med de fordeler og begrensninger bilen i dag har. Så tror jeg det er nye modeller som vil nyte godt av fremtidig prisredusksjon på batterier.
Lars
Jeg tror ikke tidligere erfaring på akkurat dette området er så verdifull. Det er helt i det siste at elbiler har fått volumproduksjon av store bilfabrikanter.
Den lille erfaringen vi har forteller vel at elbiler med mindre energitette batterier kan oppgraderes til nyere batteriteknologi, og dermed øke orginal rekkevidde. Grunnen til at det i dag ikke er spesielt godt tilrettelagt for en slik oppgradering, er nok lavt volum av tidlige elbiler.
Med volumet til trillingene vil nok markedet for batterierstatninger være interessant.
Det vil alltids være noen mekkere og spesialverksteder som kan sette sammen nye batteripakker og tilpasse ulike elbiler etterhvert som ny batteriteknologi blir tilgjengelig. Men først når nybilgarantien opphører vil det være et marked. For trillingene vil ikke dette skje før 2016 og utover.
Istedet for å håpe på dette, håper jeg mer realistisk på at infrastrukturen for ChaDeMo blir kraftig forbedret. For om jeg har dobbel eller trippel rekkevidde må jeg jo uansett lade tilsvarende lenger når jeg stopper. Gitt et utbygd hurtigladenettverk er ikke rekkevidde på over 120 km særlig signifikant lenger. I Trøndelag ser det jo riktig så bra ut ved at E6 og E14 får flere hurtigladere allerede fra i høst og utover i 2013. :) Et omfattende ChaDeMo-nettverk vil også tvinge bilprodusentene til å støtte denne teknologien for å få solgt, og mer salg av ChaDeMo-biler trigger igjen videre utbygging av hurtigladere etc. En vinn-vinn situasjon som gagner både produsenter, bilkjøpere og ladestasjon-utbyggere.
Sitat fra: Bjornt på torsdag 09. august 2012, klokken 12:46
10 års garanti. Planlegger du å ha bilen så lenge da ?
Vet ikke hvor lenge jeg kommer til å ha den, kommer an på hva bruktprisen er om 5-6 år på disse bilen. Om jeg da ønsker å selge om 5 år, kan jeg skilte med fortsatt 5 års garanti igjen på batteriene i motsetning til en med C-zero/iOn som da ikke lenger har noen garanti på batteriene. Tror det gjør litt på utslag på bruktprisen.
Joda, fem års garanti på batteriene våre også. Men garantien er ikke begrenset slik som imiev ;)
Sitat fra: Kris på fredag 10. august 2012, klokken 11:18
Den lille erfaringen vi har forteller vel at elbiler med mindre energitette batterier kan oppgraderes til nyere batteriteknologi, og dermed øke orginal rekkevidde. Grunnen til at det i dag ikke er spesielt godt tilrettelagt for en slik oppgradering, er nok lavt volum av tidlige elbiler.
Med volumet til trillingene vil nok markedet for batterierstatninger være interessant.
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece (http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece)
Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece (http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece)
Slike oppsiktsvekkende prediksjoner om ny teknologi tror jeg man skal ta med en stor klype salt :)
Zebrabatteriet i en Think veier 244kg og rommer 28,2kWh. Det blir ca 0,115kWh/kg altså 115Wh/kg.
Man spår altså batterier med over 4000 ganger høyere energitetthet enn noe av det beste vi har tilgjengelig i dag.
Slikt skjer ikke over natten ;)
Hilsen
Håkon
Sitat fra: hma på onsdag 15. august 2012, klokken 12:32
Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece (http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece)
Slike oppsiktsvekkende prediksjoner om ny teknologi tror jeg man skal ta med en stor klype salt :)
Zebrabatteriet i en Think veier 244kg og rommer 28,2kWh. Det blir ca 0,115kWh/kg altså 115Wh/kg.
Man spår altså batterier med over 4000 ganger høyere energitetthet enn noe av det beste vi har tilgjengelig i dag.
Slikt skjer ikke over natten ;)
Hilsen
Håkon
Slik jeg leser artikkelen er det nok en skrivefeil, tror det skal være 500Wh/kg.
Sitat fra: Haahov på tirsdag 14. august 2012, klokken 23:34
I fremtiden tror man at det er mulig med en energitetthet på 500kwh/kg på lithium batterier http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece (http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3517763.ece)
500kWh/kg har jeg sett i flere artikler, men det har så langt alltid vært en skrivefeil for 500Wh/kg.
500kWh/kg er et usansynlig høyt tall uansett, men 500Wh/kg høres lite ut som teoretisk øvre grense.
[/quote]
500kWh/kg har jeg sett i flere artikler, men det har så langt alltid vært en skrivefeil for 500Wh/kg.
500kWh/kg er et usansynlig høyt tall uansett, men 500Wh/kg høres lite ut som teoretisk øvre grense.
[/quote]
Sjekket opp orginalartikkelen og det står vitterlig 500 kWh. http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp
That has an echo in supercapacitors and the half-way house of the supercabattery (Asymmetric Electrochemical Double Layer Capacitor), notably the "lithium capacitor" which has one lithium-ion battery electrode. The developers of these, which now outnumber the number of developers of rechargeable lithium/lithium metal batteries, sometimes point to a theoretical 500-1000 kWh per kg if the wonder drug graphene is employed.
Ja, så her kan man velge selv. Om man tror skrivefeil vil vedvare i fremtiden, eller om man tror batterier blir skikkelig bra i fremtiden. Jeg har troen på at fremtiden vil bringe begge deler. På et eller annet tidspunkt ;)
[quote author=Haahov link=topic=3574.msg60536#msg60536 date=1345084345
Sjekket opp orginalartikkelen og det står vitterlig 500 kWh. http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp
That has an echo in supercapacitors and the half-way house of the supercabattery (Asymmetric Electrochemical Double Layer Capacitor), notably the "lithium capacitor" which has one lithium-ion battery electrode. The developers of these, which now outnumber the number of developers of rechargeable lithium/lithium metal batteries, sometimes point to a theoretical 500-1000 kWh per kg if the wonder drug graphene is employed.
[/quote]
Siden dette har lite å gjøre med med ulikheter mellom trillingene la jeg svaret her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5851.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5851.0.html)
Sitat fra: Granheim på tirsdag 19. april 2011, klokken 10:59
Mitsubishi har 5 år/100 000 km nybilgaranti på i-Miev (og alle andre modeller). Samtidig viser laboratorietester at man etter 1000 sykluser (fra 100-0%) kan forvente at kapasiteten på batteriene er 70-90%. På grunnlag av dette sier Mitsubishi at forventet kapasitet på batteriet etter 10 år/150 000 km er 70-90%.
Ellers leveres alle nye Mitsubishi med tre års veiassistanse.
På selve bilen er det girsystemet som er forskjellig. i-Miev har tre ulike muligheter (Drive, Brake og Comfort) for å kunne tilpasse graden av regenerering (tilbakeføring av strøm til batteriet). Om man i nedoverbakker ønsker at bilen i større grad skal "bremse på giret" setter man den i Brake og bilen vil holde mer igjen og føre mer strøm tilbake til batteriet. På samme måte med Comfort hvis man vil at bilen skal bremse mindre når man slipper gassen (eller accelleratoren).
På Citroen C-Zero og Peugeot iON finnes kun drive.
Ut over dette er bilene identiske, med unntak av innvendig fargevalg. Der er nok Citroen litt "fresh'ere"
Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?
Er dette noe man bør tenke på ved bruktkjøp?
Sitat fra: Radiv på søndag 21. august 2016, klokken 21:06
Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?
Japanske og Japanske mener du vel. ALLE bilene, også de "Franske" er produsert av Mitsubishi i Japan.
Sitat fra: Granheim på tirsdag 19. april 2011, klokken 10:59
På selve bilen er det girsystemet som er forskjellig. i-Miev har tre ulike muligheter (Drive, Brake og Comfort) for å kunne tilpasse graden av regenerering (tilbakeføring av strøm til batteriet). Om man i nedoverbakker ønsker at bilen i større grad skal "bremse på giret" setter man den i Brake og bilen vil holde mer igjen og føre mer strøm tilbake til batteriet. På samme måte med Comfort hvis man vil at bilen skal bremse mindre når man slipper gassen (eller accelleratoren).
På Citroen C-Zero og Peugeot iON finnes kun drive.
Jeg har ikke Trilling, men jeg har hørt "rykter" om at det er bare plastdekslet rundt girspaken som forhindrer Ion og Czero fra å ha gir ekstra girene til MiEV.
Gammel tråd dette her... Imens har jo i-Miev fått en del oppgraderinger ift sine franske trillinger. LED lys, mer effektiv motor (som gir noen ekstra km) etc.
Girkassa: Det var en her på forumet som gjorde et forsøk ved å fjerne girdekslet på en Ion/Zero for å flytte girspaken til posisjoner tilsvarende "B" og "C" på i-Miev. Men det fungerte ikke uten videre...
Sitat fra: Elmo på søndag 21. august 2016, klokken 21:31
Sitat fra: Radiv på søndag 21. august 2016, klokken 21:06
Ser man noe forskjeller på girkassehavarier mellom franske og japanske biler, og versjoner av kasser avhengig av prod dato?
Japanske og Japanske mener du vel. ALLE bilene, også de "Franske" er produsert av Mitsubishi i Japan.
I know, men tenke mest ifm to ekstra modus på kassa til Mitsubishin, og at kassene kommer med et par oppgraderinger på nyere biler som sagt i tråden.
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 21. august 2016, klokken 21:43
Girkassa: Det var en her på forumet som gjorde et forsøk ved å fjerne girdekslet på en Ion/Zero for å flytte girspaken til posisjoner tilsvarende "B" og "C" på i-Miev. Men det fungerte ikke uten videre...
OK :-[
i-Miev har to ekstra gir posisjonar, B og C. Desse har ingen mekanisk kobling til girkassa, det er berre ulike program for mengden regenerering som motor yter. B gir meir brems, C gir mindre brems.
Ref tråden der det var forsøkt å ta av deksel på ein "Fransk" trilling så fungerte endring i displayet, B og C viste der. Men, motorstyring forstod ikkje kva dette betyr - og resultatet vart ingen framdrift.
På alle bilane har girkassa eit fast utveksling og er alltid innkobla mot motor.
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 21. august 2016, klokken 21:43
Gammel tråd dette her... Imens har jo i-Miev fått en del oppgraderinger ift sine franske trillinger. LED lys, mer effektiv motor (som gir noen ekstra km) etc.
De franske fikk også effektivtetsoppgraderingen. Mitsubishi økte rekkevidden ved å beholde 88 celler i batteriet, mens de franske reduserte til 80, og beholdt gammel rekkevidde.
Ikke usannsynlig at hele effektiviseringen egentlig var batteribytte fra LEV50 til LEV50N