Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Plugg-inn hybrider => Emne startet av: elektrolux på mandag 04. april 2011, klokken 21:52

Tittel: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: elektroluxmandag 04. april 2011, klokken 21:52
Noen som så Top Gear i dag?

To  celebrate their 75th anniversary, Jaguar developed this stunning twin-turbine electric coupe concept...

I følge dagens regler kan ikke en Elbil ha et stempeldrevet agregat for produksjon av strøm til framdrift utan at dette medfører avgiftsberegning, bompenger, parkeringsavgift, ekskludering fra kollektivfelt, betaling på ferger etc.

Jeg har derfor tidligere ivret for å bruke Turbindrevne agregater.

Nå ser det ut som Jaguar har tatt ideen til seg, og har kommet med Jaguar CX 75.

Skulle ønske jeg hadde pengene til å kjøpe den, bare for å oppleve å importere den med 1300 NOK i vrakpant som eneste avgift. ;D

Se forøvrig: http://www.jaylenosgarage.com/at-the-garage/super-cars/jaguar-cx75-concept/

Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Lynetmandag 04. april 2011, klokken 23:02
Hvor finner du dette med "stempeldrevne" aggregat? Det står nok forbrenningsmotor, og da kommer både Otto- Disel-, Turbin og Audi A1's Wankelmotoraggregat inn under dette begrepet.

Eneste mulighet for avgiftsfri range ekstender er nok enten liten tank (skal vistnok være en grense på 5 liter) eller brenselcelle.
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: elektroluxtirsdag 05. april 2011, klokken 04:16
Sakset fra denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,485.0.html

Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.

Her sies det ordrett at fritak for avgifter ikke gis der batteri tilføres strøm ved bruk av en extern stempeldrevet forbrenningsmotor.

Om det kan viderefortolkes til at det gis fritak for motorvogner der batteriet tilføres strøm av en intern turbindreven forbrenningsmotor er selvfølgelig et åpent spørsmål, og er nok i såfall et ikke tiltenkt hull i regelverket. Med litt pågangsmot kunne nok en eller to CX 75 sluppet gjennom før reglene ble forandret.

Tenkte også at en Opel Ampera med et avJjaguar sine agregater måtte vært et mer jordnært prosjekt. Kanskje enklere for Opel å prøve seg på det, enn å prøve å endre regelverket vårt ;)
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Elmotirsdag 05. april 2011, klokken 10:55
Og det er sakset direkte fra §6 her (http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20061128-1342-004.html) (Lovdata - Engangsavgift på motorvogner)
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: ovevtirsdag 05. april 2011, klokken 12:55
"Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor."

Men har Opel Ampera (og Chevy Volt) EKSTERN stempeldrevet forbrenningsmotor da? Trodde motoren lå under panseret!
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Griffeltirsdag 05. april 2011, klokken 15:03
Sitat fra: ovev på tirsdag 05. april 2011, klokken 12:55
"Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor."

Men har Opel Ampera (og Chevy Volt) EKSTERN stempeldrevet forbrenningsmotor da? Trodde motoren lå under panseret!

Ikke vær redd, tolkningen til avgiftsdirektoratet vil nok sørge for at det blir avgift her, det kan du ta for gitt. ekstern er i forhold til el-motor. og når det står stempelmotor er nok det bare fordi det er eller var en avgift på motor volum, så her er det bare spørsmål om å omregne volum eller ytelse fra stempel motor til turbin eller wankel slig det i sin tid ble gjordt for biler med rotasjonsmotor.
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Elmotirsdag 05. april 2011, klokken 15:37
Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. april 2011, klokken 15:03
Ikke vær redd, tolkningen til avgiftsdirektoratet vil nok sørge for at det blir avgift her, det kan du ta for gitt.

Ja du sier noe. De har jo sikret seg i §5
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning."
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: elektroluxtirsdag 05. april 2011, klokken 16:32
Jeg er overhode ikke i tvil om at en turbinmotor ikke inneholder stempler. Wankelmotoren inneholder et roterende stempel, men en turbin er jo bare en haug med vifteblader.

Hadde avgiftsdepartementet ment å ta med turbinmotoren hadde de ikke trengt å ta med stempeldrevet i det hele tatt. Kun forbrenningsmotor.

Kan være at de ønsker å ha dette smutthullet, på samme måte som de tillater Hydrogenbiler å kjøre avgiftsfritt på bensin. ???
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Lynettirsdag 05. april 2011, klokken 18:26
Jomen ser det ut som det er et smutthull her  ;D

En ide for Eberspächer eller Webasto, lag en dieselvarmer med turbin på eksosen som gir 10kW. En turbin har jo lav virkningsgrad så da blir der rikelig med varme  ;D ;D ;D

Jeg har litt problemer med å forsvare dette som et miljøtiltak  :o
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: henstirsdag 05. april 2011, klokken 19:33
Dette hullet blir tettet umiddelbart ved første forsøk på å krype gjennom det, se neste avsnitt:

" § 5. Departementet kan gi forskrifter om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn    skal henføres under.

      Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning."

Og da blir teksten endret til det som var opprinnelig mening:  "Forbrenningsmotor"
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: elektroluxonsdag 06. april 2011, klokken 06:29
Du har nok rett Hens, men det spørs om ikke første bilen slipper gjennom, da "ingen" regler har tilbakevirkende kraft.
Tittel: Sv: En IKKE avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Elmoonsdag 06. april 2011, klokken 19:41
Nå har myndighetene, gjennom Toll og Avgiftsdirektoratet, gitt Opel svar på spørsmålet omavgiftsbelegging av Opel Ampera og Chevrolet Volt.
"Bilene er verken en elbil eller en hybridbil, og skal derfor avgiftslegges som en ordinær bil."  >:( ???

http://www.dinside.no/866913/opel-amp%E8ra-er-dod (http://www.dinside.no/866913/opel-amp%E8ra-er-dod)
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=37545 (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=37545)
http://www.dn.no/dnBil/article2117876.ece (http://www.dn.no/dnBil/article2117876.ece)
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Griffeltorsdag 07. april 2011, klokken 00:27
Hvordan det er mulig å komme fram til at dette ikke er hybrid må en nok jobbe i tull og avgiftsdirektoratet for å forstå. :o

Men det er nok ikke helt slik. Direktoratet ville slippe å ta denne avgjørelsen og har på denne måten sendt saken videre til politisk behandling. ;D
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Cobostorsdag 07. april 2011, klokken 18:45
For en gangs skyld må jeg si jeg forstår veldig godt Toll og Avgiftsdirektoratet. De vil helt klart ikke ta denne avgjørelsen siden dette er et problem som krever nye lover eller nye tydelige tolkninger av loven og dermed ikke deres bord. Dette er vel enkleste måten for de å kaste ballen videre til Stortinget.

Cobos
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Elmotorsdag 07. april 2011, klokken 19:42
Og til spørretimen i Stortinget er det kommet.
Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til finansministeren:
"Mener finansministeren at Opel Ampera er en bensinbil, en hybridbil eller en elbil?"
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=50046 (http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=50046)

Og i følge Bellona så sender Toll- og avgiftsdirektoratet i disse dager en generell forespørsel til Finansdepartementet om mangelen på forskrifter på denne typen biler og andre miljøvennlige alternativer som utvikles på løpende bånd.
http://www.bellona.no/nyheter/nyheter_2011/OpelAmperaAvgift (http://www.bellona.no/nyheter/nyheter_2011/OpelAmperaAvgift)
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Elmofredag 15. april 2011, klokken 14:04
Da har Sigbjørn bestemt seg:
"Opel Ampera er ikke hybridbil, som ville gitt den en pris på rundt 384.000 kroner. For å bli hybridbil etter statens ordning, er det et krav at den lille bensinmotoren er med på å drive bilen fremover. Det gjør ikke motoren i Ampera - der sørger den for å lade batteriene. Dermed har bilen endt opp som vanlig personbil i Norge. Pris: 450.000 kroner."
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10084359 (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10084359)

Men han sier også:
"Avgrensningen av hvilke kjøretøy som faller inn under lettelsene for hybridbiler, ble utformet med utgangspunkt i de hybridbilene som var på markedet da reglene ble innført. I praksis vil det si Toyota Prius. Avgrensningen forutsetter blant annet at både elektromotor og forbrenningsmotor virker på drivlinjen. Det vil nå komme nye typer hybridbiler på markedet hvor kun elektromotoren virker på drivlinjen og som derfor faller utenfor gjeldende hybridbil definisjon. Det er etter min mening liten grunn til å opprettholde et slikt skille, og jeg vil derfor i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett foreslå å endre bestemmelsene slik at også de nye hybridbilvariantene omfattes av de særlige lempningene som gjelder for hybridbiler"
http://www.dinside.no/867578/svar-fra-finansministeren-gir-miljobilene-nytt-haap (http://www.dinside.no/867578/svar-fra-finansministeren-gir-miljobilene-nytt-haap)

. . . så da er det jo håp.
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: elektroluxfredag 15. april 2011, klokken 17:21
Der er håp om at en seriehybrid blir likestillt med en paralellhybrid; ja.

Men det utrolige er jo at det ikke alltid har vært slik. Seriehybrider har tross alt vært på tegnebordet i mangfldige ord, og det burde vært uvesentlig om der er en mekanisk eller elektrisk forbindelse mellom de to motorene.

Så til et gratis tips:

Import av Ampera, ta ut forssilmotoren, og monterer den på en tilhenger. Da kan tilhengeren tas med om en trenger uendelig rekkevidde, og bli hjemme de 90% av turene en ikke trenger den. Resultatat blir kraftig reduserte avgifter, og også forbruk, da en ikke trenger dra med seg all vekta hele tiden. ;)
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Malawifredag 15. april 2011, klokken 23:52
Sitat fra: elektrolux på fredag 15. april 2011, klokken 17:21
Import av Ampera, ta ut forssilmotoren, og monterer den på en tilhenger. Da kan tilhengeren tas med om en trenger uendelig rekkevidde, og bli hjemme de 90% av turene en ikke trenger den. Resultatat blir kraftig reduserte avgifter, og også forbruk, da en ikke trenger dra med seg all vekta hele tiden. ;)

For å sitere deg tidligere i tråden:
--
Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.
--

Men det er jo ikke umulig at man kan demontere bensinmotoren og få den godkjent som elbil. Så kan heller motoren stå på lager i noen år til det blir rimelig nok å putte den tilbake.

Har undersøkt litt om generatorer, og de er ikke avskrekkende dyre. Man kan jo ha med en generator i bilen, og koble den til når bilen står stille. Da bryter man ingen regler. Det kan være en løsning om man skal langt nok avgårde til at man er i grenseland eller litt over i forhold til returen.
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: El rayosøndag 17. april 2011, klokken 02:43
Sitat fra: Malawi på fredag 15. april 2011, klokken 23:52
Har undersøkt litt om generatorer, og de er ikke avskrekkende dyre. Man kan jo ha med en generator i bilen, og koble den til når bilen står stille. Da bryter man ingen regler. Det kan være en løsning om man skal langt nok avgårde til at man er i grenseland eller litt over i forhold til returen.
Da kan man vel like godt koble til en stikkontakt? Har noen regnet ut kWh-prisen på strøm produsert med et aggregat? Så at bensinprisen var oppe i ca 14,50 på St1 billigstasjonen (tildigere Jet) da jeg syklet forbi her om dagen.
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Malawimandag 18. april 2011, klokken 01:00
Sitat fra: El rayo på søndag 17. april 2011, klokken 02:43
Sitat fra: Malawi på fredag 15. april 2011, klokken 23:52
Har undersøkt litt om generatorer, og de er ikke avskrekkende dyre. Man kan jo ha med en generator i bilen, og koble den til når bilen står stille. Da bryter man ingen regler. Det kan være en løsning om man skal langt nok avgårde til at man er i grenseland eller litt over i forhold til returen.
Da kan man vel like godt koble til en stikkontakt? Har noen regnet ut kWh-prisen på strøm produsert med et aggregat? Så at bensinprisen var oppe i ca 14,50 på St1 billigstasjonen (tildigere Jet) da jeg syklet forbi her om dagen.

Jeg tenkte selvsagt på de tilfellene der man ikke kan lade fra kontakt.  :P

Men fant ut det kunne være interessant å finne ut av kWh prisen uansett.
Tittet på tallene på denne siden http://www.berema.no/~/media/Brosjyrer/A5%20STROMAGGREGATER%20150209_KORR_EU26.ashx - nærmere bestemt på modellen EU20i siden det virket som et lite og hendig aggregat.

På max effekt(2kw), bruker den 1 liter i timen, eller 2 kWh pr liter.
Ved 25% belastning(500w), bruker den 0.36 l/t.

Dvs max effekt - 0.5L/kWh (ca 22% virkningsgrad)
25% effekt - 0.72L/kWh (ca 16% virkningsgrad)

Tar man et snitt av disse to, blir det 0.61 L/kWh (ca 18,5% virkningsgrad)

Eller med andre ord, koster bensinen ca 14 kroner, betaler du rundt 8.50 pr kWh

(Eller tilsvarende en literpris på ca 19 kroner literen om du hadde brukt den direkte i en fossilbil med 25% virkningsgrad.)

Har regner 1L bensin = 9kWh. Uten overføringstap i lader/batteri/ledninger. I praksis må man nok plusse på 10% i overføringstap. For ikke å snakke om avskriving av generatoren da.

Tar alle mulige forbehold når det gjelder utregningene. Prosentregning er ikke min sterkeste side. ::)
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Eyvindfredag 17. juni 2011, klokken 23:12
Hvorfor er det ingen av dere glupinger som nevner Kangooen med range extender?
Eks: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=28579514

Har elskilter og nyter alle fordeler av det.

Faller den utenom fordi den bare har 5 liters tank? Eller slapp den bare igjennom fordi ingen la merke til den?

Hvis det bare går på størrelsen på tanken, lanserer jeg herved den enkle og geniale ideen: Sett en mindre tank i de nye seriehybridene og slipp unna hele styret...
Tittel: Sv: En avgiftsfri hybridbil ! Uten rekkeviddebegrensning!
Skrevet av: Eyvindfredag 17. juni 2011, klokken 23:24
OK, ser bilen er diskutert på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2458.0.html

Var forsåvidt litt kjapp når jeg sa bilen hadde el-skilter. Den har som dere ser ikke skilter... Men selger påberoper seg alle fordeler.