Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Hyperstress på onsdag 23. august 2017, klokken 18:49
Bilen står og lader nå på Tesla UMC, så det er nice.
Men, lader den på 32A? Er det noe grunn til at det eventuelt ikke skulle gjøre det? Jeg har ingen grunn til å tro noe annet, men VW opplyser jo ikke om strøm eller effekt, så hadde jo vært greit å vite sikkert.
Ser det vel greit på ladetiden.
Bilen hadde bare 15 min igjen å lade så var litt vanskelig. Finner selvsagt ut av det etter hvert, men jeg er nysgjerrig nå, og ikke om en uke :)
3-fas eller 1-fas?
Det er en del diskusjoner her inne om at e-Golf kan ta 1x32A eller kun 2x16A. elbilhjelpen.no mener sistnevnte og selger derfor egen kabel for 32A 1-fas på e-Golf, spec fra VW sier den skal klare 1x32A.
VW Spesifikasjonen sier:
7,2kW forutsetter bruk av 32A veggboks 3 fase eller 32A veggboks enfase med fastmontert kabel.
Dermed er ikke nødvendigvis noen uoverenstemmelse mellom det elbilhjelpen.no mener og spec fra VW sier den skal klare 1x32A.
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. august 2017, klokken 21:23
VW Spesifikasjonen sier:
7,2kW forutsetter bruk av 32A veggboks 3 fase eller 32A veggboks enfase med fastmontert kabel.
Dermed er ikke nødvendigvis noen uoverenstemmelse mellom det elbilhjelpen.no mener og spec fra VW sier den skal klare 1x32A.
Det er uansett feil på den spesifikasjonen siden bilen klarer 7,2kW med 3-fase 16A veggboks så lenge den er koblet på 400V TN...
Sitat fra: gr på onsdag 23. august 2017, klokken 20:59
3-fas eller 1-fas?
Det er en del diskusjoner her inne om at e-Golf kan ta 1x32A eller kun 2x16A. elbilhjelpen.no mener sistnevnte og selger derfor egen kabel for 32A 1-fas på e-Golf, spec fra VW sier den skal klare 1x32A.
1x32A 230V. Men tesla umc er vel gjort noe greier med? Noe laskegreier? Derfor jeg lurer på om en likevel får full pupp.
UMC er vel lasket så man får spenning på to del-ladere fra enfas.
Blir da strømmen halvert med 16A til hver lader i teslaen, og at e golf da muligens bare nyttegjør seg av 16A? Eller får den fortsatt 32A? Var det jeg ville finne ut av. har ikke satt meg helt inn i dette :)
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. august 2017, klokken 21:23
VW Spesifikasjonen sier:
7,2kW forutsetter bruk av 32A veggboks 3 fase eller 32A veggboks enfase med fastmontert kabel.
Dermed er ikke nødvendigvis noen uoverenstemmelse mellom det elbilhjelpen.no mener og spec fra VW sier den skal klare 1x32A.
Det som har vært både i media og fra selgere er iallfall at du får 32A på type 2. Uten at det har vært spesifisert noe mer om spesialkoblede ladere eller kabler. Slik jeg har tolket kommunikasjonen fra VW/Møller så skal man kunne plugge i enhver type 2-lader og få 7,2kW. Men så kommer det faktum at de leverer med 20A kabel...
Oppdatering: den lader på full pupp (7,2kW) med tesla UMC. Gjenstående ladetid gikk fra 12t05min, til 3t40min da jeg byttet fra medfølgende kabel til tesla UMC i dag :)
Har du 230V IT-nett eller 230/400V TN-nett?
Testet på lørdag 1 x 32A lading på både nye e-Golf og Audi Q7 e-Tron.
Kun Audi som tilbyr dette. e-Golf støtter som jeg alltid har sagt kun 2 x 16A lading.
UMC'en til Tesla er lasket på samme måte som vår spesial kabel for 7,4 kW ladepunkt. Kobler en seg til 11 eller 22 kW ladepunkt vil den originale 16A kabelen gi 32A 6,6 kW lading.
Jeg har 230V IT-nett