Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: pers1 på onsdag 09. august 2017, klokken 21:35
"But now several sources told Electrek that it is not the only change that coincided with the start of Model 3 production. We are told that a new onboard computer updated to include a secondary GPU for more computing power was also added. The new Autopilot hardware suite is internally called "HW 2.5".
In a statement to Electrek, a spokesperson confirmed the existence of the new hardware suite, but they downplayed its importance:
"The internal name HW 2.5 is an overstatement, and instead it should be called something more like HW 2.1. This hardware set has some added computing and wiring redundancy, which very slightly improves reliability, but it does not have an additional Pascal GPU."
The spokesperson also said that all Model S, Model X, and Model 3 vehicles being ordered today come with the new hardware."
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-autopilot-2-5-hardware-computer-autonomous-driving/ (https://electrek.co/2017/08/09/tesla-autopilot-2-5-hardware-computer-autonomous-driving/)
Har tatt en diff av options codes ved konfigurering av ny bil i Design Studio mot de som er synlige på min Model S, som ligger i bestilling (bekreftet 29. juli). Finner ingen ny kode. Hvis man skal spekulere litt så _kan_ det bety at ny hw er inkludert, og at det muligens kan gjelde alle biler bestilt etter de siste endringene der luftfjæring ble reintrodusert (22. juli).
Er ingen ny optionskode. Det er simpelthen et nytt delnummer på computeren over hanskerommet
Sitat fra: lunitiks på torsdag 10. august 2017, klokken 08:31
Er ingen ny optionskode. Det er simpelthen et nytt delnummer på computeren over hanskerommet
Noen innsikt i om og eventuelt når cut-off fra gammel til ny hw var?
Ikke godt å si hvem av revisjonene som blir ansett som hw 2.5. (Kom en "D"-revisjon rundt årsskiftet/januar, og en "G"-revisjon rundt mai en gang.)
Sitat fra: lunitiks på torsdag 10. august 2017, klokken 08:42
Ikke godt å si hvem av revisjonene som blir ansett som hw 2.5. (Kom en "D"-revisjon rundt årsskiftet/januar, og en "G"-revisjon rundt mai en gang.)
Mulig å sjekke dette på skjermen, eller må man se det fysisk?
"However, we still expect to achieve full self-driving capability with safety more than twice as good as the average human driver without making any hardware changes to HW 2.0. If this does not turn out to be the case, which we think is highly unlikely, we will upgrade customers to the 2.5 computer at no cost."
Betryggende for de som har AP2.0 i dag.
Sitat fra: msater på torsdag 10. august 2017, klokken 08:47
Mulig å sjekke dette på skjermen, eller må man se det fysisk?
Fysisk. Mulig det kan ses på 17" i dev.mode men da må du roote bilen. Det får du neppe noen oppskrift fra noen på hvordan man gjør ;)
Er en god del annet nytt også. AP 2.0 er offisielt utdatert og kommer aldri til å bli helt selvkjørende.
Tesla kommer ikke til å oppdatere de selv om de sier det. De sier alltid at man kan, men blir som kjent aldri noe av.
Er i nyere 2.5 lagt opp så det skal være redundant og skal se det snart kommer radar bakover også.
Når Tesla viser fram noe mener de egentlig neste generasjon hw. Akkurat samme gjorde de på AP 1. De leverer sånn delvis det de sier og viser fram, men resten kommer først neste generasjonen.
Tesla sier så den kan i teorien kjøre selv men oppfylte dessverre ikke myndighetenes krav til å kjøre uten at en sjåfør følger med. Som de har skrevet forbehold om på bestillingsidene.
Kommer ny bedre hw i 17" skjermen også. Delekatalogen er bare ikke oppdatert den er forsatt April 2016.
Interessant. Særlig med tanke på radar i baken.
Hjørneradarer - både foran og bak (4 stk) - var i Teslas kretsskjemaer allerede i 2014-2015
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Du trenger jo strengt tatt ikke redundancy på et test, så jeg tror de bare er bak schedule på softwaren.
Hjørneradar i skjemaene er vel ikke denne typen radar Lunitiks. Sitter å ser på det skjemaet nå
Hva mener du? De omtales som radarer i hver av hjørnene på bilen. De bakre skulle være en del av Blind Spot Detection ecu
Det er vel ultralyd sensorer de mener?
Les nøye. Det ligger et forbehold der: Det er kun dersom HW 2.0 ikke oppnår "full self-driving capability with safety more than twice as good as the average human driver". Med andre ord: kan bilen kjøre selv, med halve risikoen til en vanlig sjåfør, tilbyr ikke Tesla gratis oppgradering. Dette er forøvrig samme ordlyden som de markedsførte AP 2.0 med i sin tid, sånn at det er et minimum de sannsynligvis er forpliktet til innenfor de fleste jurisdiksjoner.
Tesla lover altså ikke å lose HW 2.0 gjennom alle regulatoriske krav. Det kan jo fort tenkes at de oppnår å halvere risken, men at de regulatoriske kravene legges høyere eller noe annerledes enn dette..
Sitat fra: chaglen på torsdag 10. august 2017, klokken 09:46
"However, we still expect to achieve full self-driving capability with safety more than twice as good as the average human driver without making any hardware changes to HW 2.0. If this does not turn out to be the case, which we think is highly unlikely, we will upgrade customers to the 2.5 computer at no cost."
Betryggende for de som har AP2.0 i dag.
Sitat fra: KristofferH på torsdag 10. august 2017, klokken 18:13
Det er vel ultralyd sensorer de mener?
Nei. Ultralydsensorer var allerede en del av AP1-pakka. (Parking sensors, 12 stk.) Det skulle i tillegg være 4 dedikerte *radarer*, ett i hvert av hjørnene. Nærmere bestemt like bak og foran hjulbuene. De skulle hookes opp til en egen blind spot computer.
Men dette ble det altså ikke noe av. Inntil videre, leser jeg :)
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:22
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Å? Har han trukket denne? Det har ikke jeg fått med meg. Har du noen link? Trodde ikke en gang den var blitt utsatt jeg, skulle jo være innenfor dette året, ut på høsten/tidlig vinter en gang slik jeg forsto det...
Sitat fra: Amoss på fredag 11. august 2017, klokken 01:07
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:22
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Å? Har han trukket denne? Det har ikke jeg fått med meg. Har du noen link? Trodde ikke en gang den var blitt utsatt jeg, skulle jo være innenfor dette året, ut på høsten/tidlig vinter en gang slik jeg forsto det...
Kom ikke lenge etter 3 eventen, omtrent samtidig med "walked me back from cliff of insanety" om Y.
Har ikke link klar, da slikt drukner i alle artikler og videoer. Sorry
Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. august 2017, klokken 01:17
Kom ikke lenge etter 3 eventen, omtrent samtidig med "walked me back from cliff of insanety" om Y.
Har ikke link klar, da slikt drukner i alle artikler og videoer. Sorry
Det siste var under Q&A til Q2 resultatene. Hørte på det, men fikk ikke med meg at han avlyste/utsatte denne turen? Men fulgte kanskje ikke like godt med hele tiden... Får prøve å høre den på nytt i morgen...
Dette er hvor han lover test autonomt i desember 2017 coast to coast
https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2017/04/29/elon-musk-tesla-plan-level-5-full-autonomous-driving/amp/
(Bare for ordens skyld)
Sitat fra: Amoss på fredag 11. august 2017, klokken 01:07
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:22
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Å? Har han trukket denne? Det har ikke jeg fått med meg. Har du noen link? Trodde ikke en gang den var blitt utsatt jeg, skulle jo være innenfor dette året, ut på høsten/tidlig vinter en gang slik jeg forsto det...
Mulig jeg har nå lest litt for fort og leste "reiterated" som "retracted" , som er helt motsatte meninger 

https://electrek.co/2017/08/09/tesla-autopilot-2-5-hardware-computer-autonomous-driving/
Sitat fra: knut.aulie på fredag 11. august 2017, klokken 01:36
Mulig jeg har nå lest litt for fort og leste "reiterated" som "retracted" , som er helt motsatte meninger 

https://electrek.co/2017/08/09/tesla-autopilot-2-5-hardware-computer-autonomous-driving/
Fort gjort - men da fikk vi i alle fall oppklart den. :)
Syntes det hørtes rart ut ja...
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:22
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Ja jeg så også en artikkel nylig som hevdet dette. Forsøker å Google, men finner den ikke. Men tittelen var tydelig - kyst til kyst utsatt.
Jeg har ikke lest Q2 prestasjon eller sett helle M3 launch. Husker godt det var en nyhetskilde for kun få dager siden. Men gadd ikke lese artikkelen.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. august 2017, klokken 06:31
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:22
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Ja jeg så også en artikkel nylig som hevdet dette. Forsøker å Google, men finner den ikke. Men tittelen var tydelig - kyst til kyst utsatt.
Hvis du finner den så hadde tilliten til min hukommelse steget 
Sånn det er nå tror jeg at jeg har for dårlig konsentrasjon og engelskkunnskap....
http://nordic.businessinsider.com/tesla-may-delay-la-ny-self-driving-demo-2017-8?r=US&IR=T
Sitat fra: lunitiks på fredag 11. august 2017, klokken 11:23
http://nordic.businessinsider.com/tesla-may-delay-la-ny-self-driving-demo-2017-8?r=US&IR=T
Takk. Forsøkte mange forskjellige søkeord på Google uten å finne den.
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:22
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Vel, da hadde du i det minste hadde 50% rett, den ser ut til å være utsatt men ikke trukket :)
Sitat fra: Amoss på fredag 11. august 2017, klokken 14:59
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 10. august 2017, klokken 15:22
Spørs vel om ikke dette er grunnen til at de har utsatt testen av autonom kjøring fra California til New York som Elon først lanserte og så trakk.
Vel, da hadde du i det minste hadde 50% rett, den ser ut til å være utsatt men ikke trukket :)
Svarte... noen av grunnen til at j bytter ut med ny x90 r AP og fsd. R s andre kilder enn Electrek artikkelen? Er jo rimelig anonym "spokeperson"
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Dette ble sagt (kilde: Tesla Q2 2017 Results - Earnings Call Transcript):
SitatRobert Cihra - Guggenheim Securities LLC
Hi. Great. Thanks very much. Just going back to Autopilot development, obviously not talking personal details or anything but you had some personnel changes in the quarter. I'm just wondering if those reflected any kind of change of strategy or scope, or if it was just kind of a personal thing? And I guess just related, are you still hoping to be able to do the autonomous drive L.A. to New York by the end of this year? Thank you.
Elon Reeve Musk - Tesla, Inc.
Yes. I may not comment too much on like individual personnel changes, but Tesla is 33,000-person company. If you actually look at our executive tenure at Tesla, it's extremely good. It's above average. I think we're at least maybe a year or two above average in terms of executive tenure here.
Every now and then something doesn't work out for one reason or another. In the case of Autopilot, it's very centrally about vision and image recognition, neural nets, effectively narrow AI. And so, that's the focus from our recruiting standpoint, and I think we've really got – I think we've got the best team in the world by a long shot on that front, and we are growing it rapidly with world-class talent.
And then, the coast-to-coast drive, autonomous drive by the end of the year, I believe we're still on track for that. It is certainly possible that I may have egg on my face on that front. But if it is not, at the end of the year, it will be very close.
Sitat fra: prophan på fredag 11. august 2017, klokken 16:05
Svarte... noen av grunnen til at j bytter ut med ny x90 r AP og fsd. R s andre kilder enn Electrek artikkelen? Er jo rimelig anonym "spokeperson"
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
AP2 blir jo sikkert bedre enn AP1 i løpet av relativt kort tid. Hadde forventet nå i sommer, men i hvert fall i løpet av høsten. Fsd tror jeg ligger et godt stykke frem i tid og hae forbehold om levering overhodet.
Nytt delenummer på MCU (17" skjerm) for Model S/X nå. Samt at begge deler samme delenummer som de ikke gjorde før. Tyder på at de mest sannsynlig har gjort noen større endringer på den ;)
Også nytt koblingskjema for biler produsert fra 21 oktober 2017.
Siste endring der var 14 oktober 2016.
Nytt delenummer på frontlykter og står de må byttes i par. Tyder på at de kanskje endelig er oppgradert etter LED lyktene fikk slakt i test i Usa og Tesla sa de skulle komme med en forbedring.
Det betyr vel at de fleste biler solgt nå under rentekampanjen IKKE omfattes av disse oppgraderingene!? Eller er det slik at MCU og frontlykter er i produksjon allerede/snart, men at det vil skje noe "annet" med biler produsert etter 21/10?
Det er altså fortsatt slik at vi bestiller siste skrik, så endrer Tesla alt i "leveringsperioden", og vi får utlevert noe utdaterte greier. :-) Thats life
Store endringer :)
Høyttaler for fotgjenger lyd er nå tilbake igjen i koblingskjema fra 21 oktober prod.
Edit den var faktisk der også på den tidligere. Så er nok bare ikke i bruk enn så lenge.
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:37
Også nytt koblingskjema for biler produsert fra 21 oktober 2017.
Siste endring der var 14 oktober 2016.
Hvordan fant du dato 21 October 2017?
betyr det noe "announcment" i October fra Elon?
Ser ut som Tesla går over til automatsikringer for de store til 12V systemet. Istedenfor den gamle typen som har vært på biler i alle år.
Samt redundant strøm til servostyring.
Men alt kun aktivt, altså i produksjon fra oktober av?
Ja koblingskjema er for "October 21, 2017 through Current Production"
Forrige versjon var "October 14, 2016 through Current Production"
Denne skulle nok egentlig ikke legges ut så tidlig.
BLir kanskje 2 radarer i front. Er nå lagt opp dobbelt kabling der også Primary og secondary.
Samt secondary Autopilot ECU. Ser altså ut som de planlegger for 2 stykker AP ECU nå for redundas eller i det minste 2 strømkilder. Den ene er 30A og andre 10A så tyder mest på at det kommer en til som krever mindre strøm.
Kom ikke som noe stor overraskelse siden er krav om redundans for level 4/5. Så bilen i det minste kan styre inn til siden skulle noen viktige komponenter feile.
Cookie Monster : Kilde ?
Forlater tydeligvis Bosch som radarleverandør - "Radar Front Conti"
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Passenger-Cars/Chassis-Safety/Advanced-Driver-Assistance-Systems/Radars/Short-Range-Radar (https://www.continental-automotive.com/en-gl/Passenger-Cars/Chassis-Safety/Advanced-Driver-Assistance-Systems/Radars/Short-Range-Radar)
Kilde er rett fra Tesla sin delekatalog. Mer sikkert blir det vell ikke ;)
Joa, men har du en link eller noe ? Screenshot osv :p
Er ikke 2 stk AP-ECU, men "secondary" strøm
Ser den ene er 30A og den andre 10A. å mulig den nye bare krever med strøm. Mulig den kan jobbe på laveffekt hvis den ene blir borte.
Ryktes om vannkjøling på ny ECU (i alle fall på model 3)
I hovedsak ser det ut som endringene som man egentlig viste kom med hw 2.5. Så virker som disse endringene ikke kommer før oktober 21 produksjonen.
Ny MCU er vel ikke varslet tidligere som del av HW 2.5?
Nei men enda ikke 100% bekreftet.
Bare at det er nytt delenummer på den og den har blitt samme på både X/S. Var før ulikt.
Mulig det forsatt er gamle Tegra3 men tviler veldig siden begge har fått nytt delenummer og det er på høy tid den gamle Tegra3 blir pensjonert.
Samme med frontlykter. Ikke 100% bekreftet. Bare at det er nytt delenummer og det står man må bytte begge som tyder på at det er gjort endringer.
Dette kan også være med på produksjons fra nå eller forrige uke eller noe. Siden det følger ikke endringene i koblingskjema.
Jeg har fått bekreftet fra selger i Tesla at min bil vil bli levert med HW2.5. Den ble bekreftet 08.08, og er nå i produksjon. Kan jeg forvente at endringer på radar, lykter og skjerm på min også? Virker merkelig at de ruller ut endring til HW2.5 nå, og bare noen få uker senere kommer det en ny omfattende endring.
Enten så er det satt feil dato på koblingskjema eller så er ikke disse endringene gjort enda. Kanskje det skulle være 21 august.
Selgerne til Tesla er jo heller ikke helt kjent for å alltid sitte på siste og rikting info. Så ikke lett å vite enda.
"Automatsikringer" (E-Fuse) er kommet på styring og bremser ++ Så tyder på at de gjør en god del endringer for å få det mer sikkert for selvkjøring med å bytte ut den gamle typen smeltesikringer.
Aldri i verden at Tesla kommer til å røske ut store deler av ledningnettet på eldre AP2.0 biler for å oppgradere de så de får redundans. Det tviler jeg veldig på. Samtidig er dette endringer som de må gjøre. Er bare overrasket over å ikke se radar bakover enda.
Ser ut som det er gjort endring på ledningsnett til kamera bak også. Så det går innom AP ECU. Tyder på at de kanskje skal bruke kameraet bak for å se om det er klart. Noe de ikke kan på de tidligere siden det bare et koblet til mcu.
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 22. august 2017, klokken 09:46
Forlater tydeligvis Bosch som radarleverandør - "Radar Front Conti"
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Passenger-Cars/Chassis-Safety/Advanced-Driver-Assistance-Systems/Radars/Short-Range-Radar (https://www.continental-automotive.com/en-gl/Passenger-Cars/Chassis-Safety/Advanced-Driver-Assistance-Systems/Radars/Short-Range-Radar)
Kanskje det er denne radaren?
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Passenger-Cars/Chassis-Safety/Advanced-Driver-Assistance-Systems/Radars/Long-Range-Radar/Advanced-Radar-Sensor-ARS441
Jeg tviler også på at de vil tilby større oppgraderinger på de første AP2 bilene...
Cookie det er riktig at det har skjedd en endring med ryggekamerakoblingene, men det er ikke nytt at kameraet har signal til ECU.
Nytt med AP2.0 i oktober 2016 var at ryggekameraet gikk til ECU (ikke direkte til MCU), men det var en "OUT" fra ECU til MCU.
Det nye ser ut til å være en "splitter" som er satt i passasjerdøra. Undersøker nærmere
Mulig kameraet har fått en direkte "stream" til AP Ecu. Så den kan behandle uten lag fra å må gå igjennom mcu først.
Ingen spor av interiørkamera, da
Kan aldri kjøpe ny tesla hvis man er redd for endringer :p
Blir noen forandringer på X fra 21 october
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/seems-there-are-big-changes-coming-with-vehicles-produced-after-october-21.96640/
Bare det samme som står oppført der som står på forrige sidene her. Model X og S følger stort sett hverandre ganske likt siden de har så mye deler felles.
Sitat fra: AttackOfTheMac på tirsdag 22. august 2017, klokken 09:49
Joa, men har du en link eller noe ? Screenshot osv :p
Du spiller internett. Å tilegne seg basis informasjon om det man lurer på burde ikke være så vanskelig..
https://service.teslamotors.com/
Gir endringene noe hint om dette er endringer som kan være felles med innføring av nytt interiør? Eller er det f.eks. andre endringer man burde sett i tillegg isåfall?
Och vips så var AP2.0 utdaterad - innan den ens har börjat fungera :o
The spokesperson also said that all Model S, Model X, and Model 3 vehicles being ordered today come with the new hardware.
Det var for et par uker siden, og det går igjen at de sier endringene kom samtidig som Model3 produksjonen startet. Hvem har rett? Merker jeg dessverre stoler mer på delekatalogen til Tesla enn Electrek.
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. august 2017, klokken 12:50
The spokesperson also said that all Model S, Model X, and Model 3 vehicles being ordered today come with the new hardware.
Det var for et par uker siden, og det går igjen at de sier endringene kom samtidig som Model3 produksjonen startet. Hvem har rett? Merker jeg dessverre stoler mer på delekatalogen til Tesla enn Electrek.
Jeg har en 75D i bestillinge (Bekreftet 31.07.2017) og denne har option code APH3. Så jeg har AP2.5 på bil som går i produksjon denne uken.
{
"group_details": {
"exclusive": false,
"required_for_build": false,
"options": [
{
"code": "APH3",
"upgrade_rank": null
},
{
"code": "APH0",
"upgrade_rank": null
},
{
"code": "APH2",
"upgrade_rank": null
}
]
},
"name": "AUTOPILOT_HARDWARE"
}
Kan være at delekatalogen har datoen feil eller når datoen det egentlig skulle kommer. Så Tesla for første? gang er tidligere ute med noe ;)
Det at den koden er endret tyder veldig på at endringene faktisk kommer på biler produsert fra rundt 21 august og ikke 21 oktober.
Er også rart at de legger ut noe som ikke kommer før ut i oktober i delekatalogen. Vanligvis kommer det ut der først når endringen er gjort.
Sitat fra: steam på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:59
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. august 2017, klokken 12:50
The spokesperson also said that all Model S, Model X, and Model 3 vehicles being ordered today come with the new hardware.
Det var for et par uker siden, og det går igjen at de sier endringene kom samtidig som Model3 produksjonen startet. Hvem har rett? Merker jeg dessverre stoler mer på delekatalogen til Tesla enn Electrek.
Jeg har en 75D i bestillinge (Bekreftet 31.07.2017) og denne har option code APH3. Så jeg har AP2.5 på bil som går i produksjon denne uken.
{
"group_details": {
"exclusive": false,
"required_for_build": false,
"options": [
{
"code": "APH3",
"upgrade_rank": null
},
{
"code": "APH0",
"upgrade_rank": null
},
{
"code": "APH2",
"upgrade_rank": null
}
]
},
"name": "AUTOPILOT_HARDWARE"
}
VIN på din? Min er 2135xx og er bekreftet etter din, men har allerede blitt produsert. Sier fortsatt APH2 på min.
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:39
VIN på din? Min er 2135xx og er bekreftet etter din, men har allerede blitt produsert. Sier fortsatt APH2 på min.
Min er nok ikke produsert enda, har fptt endret option code til APH3 nå, vin 2131xx, bekreftet 29/7
Jeg har VIN2154xx, den ble bekreftet 08.08, men ser fremdeles ut som om den står med kode APH2. Selger har bekreftet at den skal ha HW2.5.
Sitat fra: mthoring på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:07
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:39
VIN på din? Min er 2135xx og er bekreftet etter din, men har allerede blitt produsert. Sier fortsatt APH2 på min.
Min er nok ikke produsert enda, har fptt endret option code til APH3 nå, vin 2131xx, bekreftet 29/7
Det er altså serienummeret vi snakker om. Er det bare meg, eller er ikke nettopp poenget med serienummer at de er inkrementelle produksjonsnummer og at det skal kunne brukes til å spore produksjonen? Jeg kommer ikke i farten på noe annet sted hvor serienummer avviker på en slik måte.
Har dere bestilt EAP og FSD? Kan det være en forskjell der?
Sitat fra: ChrisG på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:09
Jeg har VIN2154xx, den ble bekreftet 08.08, men ser fremdeles ut som om den står med kode APH2. Selger har bekreftet at den skal ha HW2.5.
Min ble bestilt med EAP, uten FSD.
Sitat fra: ChrisG på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:47
Sitat fra: ChrisG på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:09
Jeg har VIN2154xx, den ble bekreftet 08.08, men ser fremdeles ut som om den står med kode APH2. Selger har bekreftet at den skal ha HW2.5.
Min ble bestilt med EAP, uten FSD.
Min er også med EAP, uten FSD
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:13
Det er altså serienummeret vi snakker om. Er det bare meg, eller er ikke nettopp poenget med serienummer at de er inkrementelle produksjonsnummer og at det skal kunne brukes til å spore produksjonen? Jeg kommer ikke i farten på noe annet sted hvor serienummer avviker på en slik måte.
VIN/understellsnummer blir tilordnet kort tid etter at bilen blir bekreftet, en god stund før bilen går i produksjon. Den faktiske produksjonsrekkefølgen kan være forskjellig.
Sitat fra: ChrisG på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:09
Jeg har VIN2154xx, den ble bekreftet 08.08, men ser fremdeles ut som om den står med kode APH2. Selger har bekreftet at den skal ha HW2.5.
Interessant. Jeg spurte en selger hos Tesla nå, og han kunne verken bekrefte eller avkrefte og sa de ikke ville kommentere rykter om når hw-endringer kom.
@cookiemonster er du bombesikker på dette med ny mcu? hva er delnr på endringen du så
Nei langt fra sikker. Bare det i kobling skjema vi kan se på som bekreftede endringer. Som skrevet flere ganger ser jeg bare det har kommet et nytt delenummer på den siden sist jeg sjekket;) så ingenting er 100% at det faktisk er mye nytt der. Kan være nok en ny revisjon bare. Har ikke vært inne på en stund nå. Sist jeg sjekket sluttet den på -C og sto ikke noe om Model X på S siden.
Koblingskjema er nå endret fra 21 oktober til 21 august. Så var feil dato i Tesla sin service katalog.
Så da er det bekreftet at endringene som vises i koblingskjma altså "AP2.5" gjelder fra biler produsert fra den 21.
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:39
Sitat fra: steam på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:59
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. august 2017, klokken 12:50
The spokesperson also said that all Model S, Model X, and Model 3 vehicles being ordered today come with the new hardware.
Det var for et par uker siden, og det går igjen at de sier endringene kom samtidig som Model3 produksjonen startet. Hvem har rett? Merker jeg dessverre stoler mer på delekatalogen til Tesla enn Electrek.
Jeg har en 75D i bestillinge (Bekreftet 31.07.2017) og denne har option code APH3. Så jeg har AP2.5 på bil som går i produksjon denne uken.
{
"group_details": {
"exclusive": false,
"required_for_build": false,
"options": [
{
"code": "APH3",
"upgrade_rank": null
},
{
"code": "APH0",
"upgrade_rank": null
},
{
"code": "APH2",
"upgrade_rank": null
}
]
},
"name": "AUTOPILOT_HARDWARE"
}
VIN på din? Min er 2135xx og er bekreftet etter din, men har allerede blitt produsert. Sier fortsatt APH2 på min.
VIN 2133XX
Skinnseter utsatte produksjon.
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. august 2017, klokken 08:46
Koblingskjema er nå endret fra 21 oktober til 21 august. Så var feil dato i Tesla sin service katalog.
Så da er det bekreftet at endringene som vises i koblingskjma altså "AP2.5" gjelder fra biler produsert fra den 21.
Da innebærer vel dette mest sannsynlig at alle endringene observert i ny delekatalog (lykter, mcu, ap) følger med på biler som har fått option code APH3?
Det som er nevnt her av endringer sett i koblingskjema er bekreftet er AP 2.5 (APH3)
MCU og lykter er usikkert. Viste seg at siste nummeret på MCU bare var endret for EU versjonen. USA versjonen har enda samme som tyder på at den ikke er endret enda.
Lykter står det bare må byttes parvis nå. Så kan være en liten forskjell eller en stor. Delekatalogen er enda ikke oppdatert med de siste nye delene vi vet som feks Servostyring Gen3. Så er enda mulig det blir nytt. Bare ikke regn med det enn så lenge. Får se om de snart oppdaterer delekatalogen eller når de første blir levert ut i USA for å få svaret.
Er på høy tid at det blir oppdatert.
Det store spørsmålet er egentlig hvor store endringene er totalt sett, og om det kan rettferdiggjøre å kansellere ordren mot å tape depositumet. Foreløpig aner jeg ikke..
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. august 2017, klokken 08:46
Koblingskjema er nå endret fra 21 oktober til 21 august. Så var feil dato i Tesla sin service katalog.
Så da er det bekreftet at endringene som vises i koblingskjma altså "AP2.5" gjelder fra biler produsert fra den 21.
Det vil si at så lenge bilen ikke er gått i produksjon, men bestillingen ble gjort før denne datoen så vises AP2.5?
Jeg bestilte forrige tirsdag, derfor jeg lurer :P
Alle endringer er på biler produsert etter 21. august, dvs biler bestilt forrige uke er ganske trygge. Jeg bestilte 10.8 og bekreftet 15.8, og bilen skal visstnok produserer rundt 10. september..
Sitat fra: kristian86 på onsdag 23. august 2017, klokken 12:35
Alle endringer er på biler produsert etter 21. august, dvs biler bestilt forrige uke er ganske trygge. Jeg bestilte 10.8 og bekreftet 15.8, og bilen skal visstnok produserer rundt 10. september..
10. september? Hos meg står det levering sent desember - januar 2018 (håper dette er ekstremt feil!) :)
Jeg har også desember - januar 2018 (bekreftet 19. aug), men min kontaktperson sa at bilen hadde fått slot i starten av september. Så han mente at levering i november var ganske realistisk. Hvis en leser over forumet så er det veldig vanlig at MyTesla-datoene for levering endres flere ganger, og som regel i positiv retning.
Selv tror jeg ikke disse endringene vil utgjøre en veldig stor forskjell for bilen, men er jo lov å håpe. :)
EDIT: Der var levering endret til november - tidlig desember.
Sitat fra: Tesley på onsdag 23. august 2017, klokken 13:21
Jeg har også desember - januar 2018 (bekreftet 19. aug), men min kontaktperson sa at bilen hadde fått slot i starten av september. Så han mente at levering i november var ganske realistisk. Hvis en leser over forumet så er det veldig vanlig at MyTesla-datoene for levering endres flere ganger, og som regel i positiv retning.
Selv tror jeg ikke disse endringene vil utgjøre en veldig stor forskjell for bilen, men er jo lov å håpe. :)
EDIT: Der var levering endret til november - tidlig desember.
Samme for min del nå. Står at bilen er i produksjon, samt at understellsnummeret har dukket opp :)
Kakemonsteret: er det noe tegn til at dedikert regnsensor er tilbake i AP2.5 skjemaene?
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. august 2017, klokken 10:32
Det som er nevnt her av endringer sett i koblingskjema er bekreftet er AP 2.5 (APH3)
MCU og lykter er usikkert. Viste seg at siste nummeret på MCU bare var endret for EU versjonen. USA versjonen har enda samme som tyder på at den ikke er endret enda.
Lykter står det bare må byttes parvis nå. Så kan være en liten forskjell eller en stor. Delekatalogen er enda ikke oppdatert med de siste nye delene vi vet som feks Servostyring Gen3. Så er enda mulig det blir nytt. Bare ikke regn med det enn så lenge. Får se om de snart oppdaterer delekatalogen eller når de første blir levert ut i USA for å få svaret.
Er på høy tid at det blir oppdatert.
Det verkar vara ny revision i USA också (se länk). Tror dock det är någon mindre ändring som har sket, borde det inte finnas mer information om de uppgraderat hårdvaran till motsvarande modell 3?
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2268910/
Elon Musk promised full self-driving abilities despite engineers' safety concerns.
A major cause of this conflict has apparently been the way Musk chose to market Autopilot. The decision to refer to Autopilot as a "full self-driving" solution — language that makes multiple appearances on the company's website, especially during the process of ordering a car — was the spark for multiple departures, including Sterling Anderson, who was in charge of the Autopilot team during last year's announcement.
Kilde: https://www.theverge.com/2017/8/24/16198300/elon-musk-tesla-autopilot-confirmed-engineers-safety-concerns-report
Kan man anta at HW2.5 endringene ikke gjør store forskjellen for de som kun skal ha EAP, men ikke FSD? Eller er det samme suppa og dette med "fordobler aktive kameraer" bare et salgstriks?
Det er ingenting "Enhanced" med Enhanced Autopilot i dag. Tvert imot regresjoner ift. AP 1. Lovnaden er at det skal komme flere funksjoner med EAP, slik som "Smart Summon" og "Autosteer+". Foreløpig er AP2 i beste fall sammenlignbart med AP1.
"FSD" er vaporware nå, og med de siste oppgraderingene i hw 2.5 kan man spørre seg om Tesla overhodet vet selv hva slags sensor- og komputeringskraft som er nødvendig. Så kan man kverulere seg halvt ihjel om hva som er "nødvendig"/"tilstrekkelig" - er det Level 3, Level 4 eller Level 5
Min model S ble bekreftet 3.aug. Sendte mail til selger angående AP 2.5. Her er svaret:
SitatAutopilot 2,5 er egentlig ikke annet enn svært små endringer. Bilen din skal være like kapabel til selvkjøring selv om den ikke har de små endringene. Skulle derimot de være nødvendige for å oppnå full selvkjøring vil vi oppgradere bilen din kostnadsfritt.
Hva er det egentlig Tesla lover med full selvkjøring? Finner det litt underlig at Tesla tør ta seg betalt for full selvkjøring allerede nå. Nå er det snart 3år siden AP1 ble lansert og denne er enda "beta", dette er bare barnemat i forhold til hva som kreves ved det jeg forstår som full selvkjøring.
Ja, når en ser hva som har skjedd på tre år, så er jeg ikke overbevist om at full selvkjøring nivå 5 er et par år unna. Heller et par ti-år.
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 26. august 2017, klokken 07:33
Ja, når en ser hva som har skjedd på tre år, så er jeg ikke overbevist om at full selvkjøring nivå 5 er et par år unna. Heller et par ti-år.
Google har jo hatt dette noen år, så det er ikke sikkert det er så lenge til. Volvo har nå et prøveprosjekt det de skal kjøre noen biler rundt i Stockholm. Førerne/passasjeren er vanlige eiere. Felles for disse er at de ikke har samme sensorer som Tesla benytter.
Hva med denne promo videoen som er ute rundt omkring, hvor en ser bilen kjøre helt av seg selv? Den stopper for røde lys og følger skilt etc etc. Til slutt parkerer den seg selv. Er den bare tull og fanteri? Den viser jo at det er fullt mulig, så hva skal til for at dette kommer ut videre?
Vet at dette med FSD ikke godkjent og lov å bruke av de fleste land og stater, men når en ser på hva vi brukere faktisk har, og hva vi faktisk kan få så virker dette laaaangt unna. Tar jo årevis å få implementere sensor styrte viskere på AP2
Dem videoen viser hva systemet kan i fremtiden.. Som du ser på videoen har den noen bug. Ser ikke hunden etc.
Men det kommer senere. De brukte nok noen forsøk på å få til dette. Ettersom videoen tok to dager å lage :)
Den videoen er nok også helt sikkert programmert inn slik at bilen vet nøyaktig plassering på ting som den skal ta hensyn til. Tviler på at den hadde klart det samme på en tilfeldig tur per dags dato.
Men ja, den viser helt klart hva som faktisk er mulig :)
Her er en som selger en 100D registrert i Norge i juni, og påstår den har AP2.5: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100773095&fks=100773095
BILEN HAR:
- 632 km Rekkevidde (NEDC)
- Full Self Driving (AP 2.5)
- Autopilot 2
...
Er vel en som prøver seg på en spansk en siden Tesla har "lovt" å oppgradere ap2 biler hvis det blir behov.
Cadillac Takes First Coast-to-Coast Drive with Super Cruise™ Hands-Free Technology (http://www.gm.com/mol/m-2017-sep-0925-hands-free.html)
Det høres ut som systemet skal testes på motorveier med midtdeler. Handsfree er et godt steg fremover.
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:21
Nytt delenummer på MCU (17" skjerm) for Model S/X nå. Samt at begge deler samme delenummer som de ikke gjorde før. Tyder på at de mest sannsynlig har gjort noen større endringer på den ;)
Dette er vel nye infotainment systemet fra Intel som det skrives om her?
https://electrek.co/2017/09/26/tesla-intel-power-infotainment-system/
Er det sånn at biler produsert etter 21. oktober kommer med dette istedet for det gamle Nvidia infotainment systemet?