Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Olemann på mandag 24. juli 2017, klokken 10:46
Var på tur til Danmark i forrige uke, interessante erfaringer, som kanskje også kan interessere andre.
En tur på 150 mil i Danmark er ca kr. 900.- billigere med Ford Focus dieseldyret mitt enn med den nye Opel Ampera'en.
Strømmen koster på Clever tett oppunder 7 norske kroner pr kwt, det betyr ca 10-12 kroner pr. mil.
Diesel koster 10 norske pr liter, og jeg kjører akkurat 2 mil pr liter, altså kr. 5 pr mil.
Det koster å være miljøvennlig i Danmark....men, vi har vel ikke akkurat kjøpt elbil for å spare penger, så dette går jo greit ;D....eller?
Danmark er et utrolig sært land når det kommer til lovbestemmelser rundt bilkjøring - ikke bare på miljøfronten. Selv danskene skjønner ingenting (og jo, jeg har bodd der i tre år).
Økonomiske insentiver er eneste måten å få folk til å gå over til mer miljøvennlige alternativer på, så dette var jo egentlig ganske dyster lesning...
Danmark har Europas dyreste eller nest dyreste strøm uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor.
Kraftledninger burde være billige når det er så flatt, vindmøller burde være no brainer å sette opp. De kan også importere strøm.
Leste om en ny skole i København som er dekket av solceller, og det gir mening når strømmen er så dyr. De regna med å generere 50% av strømmen de trengte selv.
He he.
Aldri forstått kameraten som har omtrent samme bilpark som meg, og som likevel velger å ta elbilen til Danmark.
Hadde han kjørt diesel camperen kunne han sovet gratis, kjørt rimeligere, og tatt med mye mer mat og drikke hjem igjen.
Strømmen i Danmark er ikke dyr, men har veldig høye avgifter. Noe av dette har vært viktig for å bygge opp en verdensledende næring rundt vindmøller.
Ellers er jo danske bilavgifter der for å finansiere statens aktiviteter. I Norge henter vi en større del fra alkoholavgifter. Dem ser du lite til i Danmark.
Billig øl gir dyr bil.
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 12:18
He he.
Aldri forstått kameraten som har omtrent samme bilpark som meg, og som likevel velger å ta elbilen til Danmark.
Hadde han kjørt diesel camperen kunne han sovet gratis, kjørt rimeligere, og tatt med mye mer mat og drikke hjem igjen.
Kjørt Tesla Model X til Danmark tre ganger så langt i år. Betaler 5-10 kroner i bom i Gøteborg og 300 for broen. Ellers er det gratis. Gjør det med Diesel du
Sitat fra: Burger på mandag 24. juli 2017, klokken 12:09
Danmark har Europas dyreste eller nest dyreste strøm uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor.
Kraftledninger burde være billige når det er så flatt, vindmøller burde være no brainer å sette opp. De kan også importere strøm.
Leste om en ny skole i København som er dekket av solceller, og det gir mening når strømmen er så dyr. De regna med å generere 50% av strømmen de trengte selv.
Ja, det er nesten null å spare på å kjøre elbil i Danmark selv om man lader 100% hjemme. En gjennomsnittlig norsk husholdning hadde spart ca. 5000,- på danske dieselpriser og tapt ca. 30.000,- på danske strømpriser...
For "moro" skyld, strømpriser i Danmark:
http://www.strøm.dk/el-prishistorik.php
Sitat fra: Burger på mandag 24. juli 2017, klokken 12:09
Danmark har Europas dyreste eller nest dyreste strøm uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor.
Kraftledninger burde være billige når det er så flatt, vindmøller burde være no brainer å sette opp. De kan også importere strøm.
Leste om en ny skole i København som er dekket av solceller, og det gir mening når strømmen er så dyr. De regna med å generere 50% av strømmen de trengte selv.
Og danskene klarer nok heller ikke forstå hvorfor vi har så høye bensinpriser når vi har så mye olje.
Sitat fra: arthur på mandag 24. juli 2017, klokken 16:14
For "moro" skyld, strømpriser i Danmark: http://www.strøm.dk/el-prishistorik.php
Linker med ø funker ikke uten videre. Men denne funker: http://www.strøm.dk/el-prishistorik.php (http://www.xn--strm-ira.dk/el-prishistorik.php)
Nordmenn betaler vel ikke mye for bensin i forhold til betalingsdyktigheten.
I mange land der det er vesentlig billigere i kroner og øre utgjør bensinkostnaden en mye større andel av inntekten enn her.
Sitat fra: tiger`n på mandag 24. juli 2017, klokken 23:02
Nordmenn betaler vel ikke mye for bensin i forhold til betalingsdyktigheten.
I mange land der det er vesentlig billigere i kroner og øre utgjør bensinkostnaden en mye større andel av inntekten enn her.
Et meget viktig poeng som mange (med vilje?) velger å overse når de snakker om priser i Norge. Husker at det var en fyr på et tragikomisk TV3-program som en gang uttalte at han ikke forsto hvorfor Norge kunne være så dyrt når vi var verdens rikeste land...
Samfunnsøkonomi, anyone? =)
Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.
Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 25. juli 2017, klokken 09:08
Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.
Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.
Helt feil.
Tesla har ingen avgifter i motsetning til andre biler i samme klasse. Hadde Tesla hatt avgifter som andre biler solgt i Norge så hadde den kostet det dobbelte. Da hadde den ikke slått an i Norge i det hele tatt.
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:15
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 25. juli 2017, klokken 09:08
Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.
Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.
Helt feil.
Tesla har ingen avgifter i motsetning til andre biler i samme klasse. Hadde Tesla hatt avgifter som andre biler solgt i Norge så hadde den kostet det dobbelte. Da hadde den ikke slått an i Norge i det hele tatt.
FULLSTENDIG FEIL.
Hvis Tesla hadde vært en fossilbil så hadde den kostet ca det dobbelte. Men Tesla er en elbil.
Ingen vet hvilke avgiftskomponenter myndighetene hadde lagt på elbiler HVIS de hadde valgt å avgiftsbelegge elbiler. Kanskje hadde den bare fått MOMS og blitt 25% dyrere.
Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:15
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 25. juli 2017, klokken 09:08
Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.
Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.
Helt feil.
Tesla har ingen avgifter i motsetning til andre biler i samme klasse. Hadde Tesla hatt avgifter som andre biler solgt i Norge så hadde den kostet det dobbelte. Da hadde den ikke slått an i Norge i det hele tatt.
Ja, der var samfunnsøkonomi vi pratet om da. Tenkte da på lettet av avgifter. Tesla er populær fordi avgiftene er minimale OG fordi biler generelt er dyre i Norge. Hadde Tesla fått mva kunne de fortsatt vært populære, men hadde de vært avgiftslagt som andre fossilbiler så hadde der nok vært vanskeligere å selge.
I andre land er det lite avgifter på bil og Tesla stiller ofte likt med fossilene. Der er de ikke like populære. Comprendes?
Klarer nok ikke det med min diesel nei, men du hadde heller ikke klart 2 av de parkeringene jeg hadde med min Ampera_e med din Model X. ;D
Hadde X være mindre så hadde den fristet, men den blir ubrukelig for meg, har bestilt Model 3 da, og spent på om den blir brukbar liten nok...
Sitat fra: Nasatech på mandag 24. juli 2017, klokken 12:55
Kjørt Tesla Model X til Danmark tre ganger så langt i år. Betaler 5-10 kroner i bom i Gøteborg og 300 for broen. Ellers er det gratis. Gjør det med Diesel du 
Sitat fra: Olemann på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:10
Klarer nok ikke det med min diesel nei, men du hadde heller ikke klart 2 av de parkeringene jeg hadde med min Ampera_e med din Model X. ;D
Hadde X være mindre så hadde den fristet, men den blir ubrukelig for meg, har bestilt Model 3 da, og spent på om den blir brukbar liten nok...
Sitat fra: Nasatech på mandag 24. juli 2017, klokken 12:55
Kjørt Tesla Model X til Danmark tre ganger så langt i år. Betaler 5-10 kroner i bom i Gøteborg og 300 for broen. Ellers er det gratis. Gjør det med Diesel du 
Det kan være. Men bruker Model X i jobb hver dag og fortsatt ikke kommet til ett sted jeg ikke kan parkere.
Men veldig bra med er godt elbilutvalg
Ingen tvil om at Tesla hadde vært mindre populær her til lands uten mva fritak og med ymse avgift ja...
Elbillister kommer godt ut av det avgiftsmessig nå, men det er vel liten tvil om at når andelen elbiler når et visst nivå så forsvinner fordelene og avgiftene blir lagt om slik at flere må betale.
Litt mer ontopic, Danmark er finfint med Tesla når man ser på drivstoffutgifter men totalregnskapet blir jo fort dårlig hvis man ellers hadde kjørt en langt rimeligere fossilbil.
Jeg tror mange feilberegner økonomien når de kjøper elbil. Kjører man 15000 km i året utgjør drivstoffkostnadene med en fossilbil ca 10.000 kr. En elbil kan ha lavt verditap en tid hvis det er en pipulær modell med lang leveringsperiode, men over tid faller de erfaringsmessig mer i pris på grunn av nye modeller med lenger rekkevidde. Min erfaring er at med mindre man har maks utbytte av gratis parkering og bompenger, så vil elbil for de fleste bli ulønnsomt. Lang kjørelengde alene gjør drivstoffbestarelsen større, men verditapet på en elbil med 80-100.000 km kjørelengde vil være betydelig på grunn av usikkerhet til batteriets levetid.
Sitat fra: TM på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:49
......verditapet på en elbil med 80-100.000 km kjørelengde vil være betydelig på grunn av usikkerhet til batteriets levetid.
Det der begynner å være mye mer myte enn realitet!
Ser ut som holdbarheten på batteri er mye bedre enn prosenten med fossilbiler som har motorras. De få som har hatt problemer med batteri, har alle så langt jeg vet fått det på garanti.
Spørsmålet er kva som skjer med verditapet på fosilbilar framover. Det vil avhenge av fleire parameter. Politikk, drivstoff pris og tilgang på elektiske bilar vil være viktig.
Har et håp om at elbil skal vise veien til riktige avgifter på bil. Få og ingen avgifter for kjøp, noen avgifter for bruk sånn at en dekker inn nye veier og vedlikehold.
Jeg kjøper elbil fordi det er eneste måten jeg har råd til en topp moderne og SIKKER bil. Og som alle andre så har jeg råd til den nå som ungene er voksne. Det er til å grine av hva vi måtte kjøre rundt i da ungene var små. Livsfarlige skranglekjerrer. Håper elbil gjør at mine unger kan ha trygge biler når de selv får barn.
Fossilbil eller elbil kommer stort sett ut på ett for de fleste privatbileiere:
Utgift til utgifts ervervelse.
Billigst kommer du fra det dersom du ikke skifter bil hvert 3-5 år,
men beholder bilen helt til den er moden for skroting.
Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:35
Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!
Dette gjelder kanskje for noen klassiske fossilbiler uten komplisert og kostbar elektronikk. En elbil vil nok ikke være noe verd den dagen garantien har utløpt og batteriet eller andre kostbare komponenter i det elektriske / elektroniske systemet ryker. Tviler på at den økonomiske levetiden på dagens elbiler er over 10 år.
Tildels enig, men med det sagt har jeg nettopp byttet ut all elektronikk på Cree Sam da de originale komponentene var defekte og utdaterte.
På mindre verneverdige og mer avanserte kjøretøy vil selvfølgelig slike stunt være dårlig økonomi.
Snart kommer vel også vegvesenet på banen med forbud også mot bytte av styreelektronikk. >:(
Sitat fra: TM på onsdag 02. august 2017, klokken 06:37
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:35
Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!
Dette gjelder kanskje for noen klassiske fossilbiler uten komplisert og kostbar elektronikk. En elbil vil nok ikke være noe verd den dagen garantien har utløpt og batteriet eller andre kostbare komponenter i det elektriske / elektroniske systemet ryker. Tviler på at den økonomiske levetiden på dagens elbiler er over 10 år.
Slike deler bør det være god tilgang på hos huggeren. 2-3 år gamle Leaf-batterier går for 20-25k, trilling-batteri for 15k. Gi batteriene et par-tre år til på baken så tenker jeg bruktprisen er halvert. Da blir ikke kostnaden til bytte av batteri i en ellers ok bil så veldig avskrekkende.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. august 2017, klokken 10:03
Sitat fra: TM på onsdag 02. august 2017, klokken 06:37
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:35
Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!
Dette gjelder kanskje for noen klassiske fossilbiler uten komplisert og kostbar elektronikk. En elbil vil nok ikke være noe verd den dagen garantien har utløpt og batteriet eller andre kostbare komponenter i det elektriske / elektroniske systemet ryker. Tviler på at den økonomiske levetiden på dagens elbiler er over 10 år.
Slike deler bør det være god tilgang på hos huggeren. 2-3 år gamle Leaf-batterier går for 20-25k, trilling-batteri for 15k. Gi batteriene et par-tre år til på baken så tenker jeg bruktprisen er halvert. Da blir ikke kostnaden til bytte av batteri i en ellers ok bil så veldig avskrekkende.
Etterhvert vil det også bli en tredjepartindustri som bytter de dårlige cellene, for en brøkdel av prisen.
Muligens også etterhvert oppgraderer eldre modeller med mer rekkevidde.
Så var det jo Danmark jeg tok utgangspunkt i. Enn så lenge er både strøm og dieselpriser her hjemme i andre enden av skalaen + alle vel kjente avgiftsincentiver.
Likevel, tror nok som endel andre at kjører man lite så bør man grave ned i sin miljøsamvittighet for å kunne rettferdiggjøre kjøp av elbil. Ikke så dumt det da, dumt blir det først om man lurer seg selv og tror man sparer mye kronasje. Men ved lesing av diverse artikler i pressen så virker det som dette for mange fortsatt er det viktigste argumentet. Ser da bort fra spesielle tilfelle som tidlig bestilling, salg på spekulasjon, USD-NOK osv, men tenker vanlig kjøp av ny bil og at den eies 3-5 år før innbytte.
Sitat fra: Olemann på onsdag 02. august 2017, klokken 12:48
Likevel, tror nok som endel andre at kjører man lite så bør man grave ned i sin miljøsamvittighet for å kunne rettferdiggjøre kjøp av elbil.
Hvis man kjøre lite, så kan det jo ende opp med et negativt klimaregnskap å kjøpe elbil i stedet for eksosbil. Det er fremdeles en del høyere utslipp av klimagasser forbundet med produksjon av elbil enn eksosbiler, og man skal kjøre en god del tusen km før totale utslipp fra elbilen er lavere enn fra en eksosbil av tilsvarende størrelse. Kjører man da 3-4000 km pr år, så vil det sannsynligvis være lavere totale utslipp gjennom levetiden fra fossilbilen.
Med så lav kjørelengde i året vil det jo uansett være mye bedre både økonomisk og klimamessig å leie en (el)bil de gangene man trenger den.
Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 13:20
Hvis man kjøre lite, så kan det jo ende opp med et negativt klimaregnskap å kjøpe elbil i stedet for eksosbil. Det er fremdeles en del høyere utslipp av klimagasser forbundet med produksjon av elbil enn eksosbiler, og man skal kjøre en god del tusen km før totale utslipp fra elbilen er lavere enn fra en eksosbil av tilsvarende størrelse. Kjører man da 3-4000 km pr år, så vil det sannsynligvis være lavere totale utslipp gjennom levetiden fra fossilbilen.
Har du også latt deg lure av fake news fra fossilbil-lobbyen. Alle produksjon av alt krever energi. Jeg har til gode å se et troverdig regnestykke som underbygger det du sier. Og look to Tesla. Gigafactory er vel nesten 100 prosent drevet av grønn energi. Hvordan kan man da påstå at produksjonen av elbil slipper ut mer Co2 enn fossil?
Hvor mye Co2 krever produksjon av diesel og bensin - å nei, glemte at bensin kommer i pumpa helt av seg selv :)
Alle oversikter jeg har sett viser større utslipp fra produksjon av elbil. Gigafactory vil selvfølgelig endre forutsetningene, men ennå er det ingen elbiler som har batteriet produsert med fornybar energi. Selv med norsk kraftmiks må elbilen kjøre en del tusen km før totale utslipp blir lavere enn utslipp fra en eksosbil. Utslipp i forbindelse med fremstilling av drivstoff endrer ikke dette, men jo mer energi som går med til produksjon av olje og raffinering av olje desto kortere blir kjørelengden en elbil må tilbakelegge før den er mindre miljøskadelig enn en eksosbil.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 15:24
Alle oversikter jeg har sett viser større utslipp fra produksjon av elbil.
Og hovedgrunnen er at de går ut fra at alle elbiler må bytte batteriet en gang i løpet av bilens levetid.
Det finnes en rapport hvor VW selv har sammenlinget fossil-Golf7 med eGolf.
Det er pr. nå den eneste utregningen jeg stoler på, og det kommer eGolf meget godt ut.
Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 15:31
Og hovedgrunnen er at de går ut fra at alle elbiler må bytte batteriet en gang i løpet av bilens levetid.
Ingen oversikt jeg har sett har nevne noe om hvorvidt de tar med i beregningen utskifting av deler i bilens levetid. Skulle de ta med bytte av batterier måtte de nødvendigvis ha gjort det ganget opp mot hvor ofte denne byttes i snitt, og det samme med fossilmotor/girkasse/vannpumpe etc...
Personlig har jeg liten tro på at noen slik oversikt har tatt med batteribytte (og alt det andre) i beregningen, med ett mulig unntak av evnt. oversikter utgitt av "fossilmafian", men de er det vel ingen som tar seriøst?
Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 15:31
Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 15:24
Alle oversikter jeg har sett viser større utslipp fra produksjon av elbil.
Og hovedgrunnen er at de går ut fra at alle elbiler må bytte batteriet en gang i løpet av bilens levetid.
Det finnes en rapport hvor VW selv har sammenlinget fossil-Golf7 med eGolf.
Det er pr. nå den eneste utregningen jeg stoler på, og det kommer eGolf meget godt ut.
Tyske Tuv sammenlignet Mercedes B klasse og Soul opp mot sine fossile søsken og kom til at de lå 30-40 prosent bedre ann med euro kraftmix. Dette er med 100 års rafinering av fossilproduksjon og med dagens batteriteknologi satt opp mot hverandre.
Når solid state batteri lagd på salt kommer eller superkapasitorbatterier blir jo regnskapet helt anderledes.
i3 hadde ingen lik bil å sammenligne med men kom mye bedre ut pga vind/solenergi på fabrikken, så det er ikke tvil om at Gigafactory kommer til å tippe skåla enda vesentlig mer mot el uansett.
Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 15:24
... Selv med norsk kraftmiks må elbilen kjøre en del tusen km før totale utslipp blir lavere enn utslipp fra en eksosbil ...
Men da må man kanskje ta med den kWh med elektrisitet som brukes på å foredle en liter bensin? Det er samme kraftmiks eller værre og det utslippet er ikke inkludert i utslippet til drivstoffet siden det er hemmeligholdt hvor mye strøm som brukes.
Denne diskusjonen viser jo bare hvor vanskelig det er å argumentere for elbil pga miljøhensyn.
Det som er fakta er at strømproduksjon både i Europa og store deler av verden ellers blir renere for hvert år som går. Ny fornybar energiproduksjon fases inn samtidig som kullfyrte kraftverk stenges ned. Det vil føre til at utslipp fra framdrift av elbiler vil gå ned. I tillegg vil sannsynligvis energibruken pr produsert elbil gå ned etterhvert som produksjonen blir effektivisert. Utslipp fra stempelmotorer kan nok også reduseres en del fremdeles, men det krever kostbare løsninger som de som brukes på nyere lastebiler.
Uansett om en elbil kanskje har forbrukt mer energi enn en eksosbil når den er ferdig på samlebåndet i dag, så vil det nok ikke være slik om noen år. Og utslipp fra framdrift vil aldri bli høyere på en elbil enn fra en eksosbil uansett om elbilen kjøres utelukkende på strøm fra kullkraft pga. den høye effektiviteten til elbilen.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
I en artikkel som nylig sto i TU ble det antydet at utslippene for å lage 1kWh med batterier tilsvarte ca 150kg CO2 med dagens produksjon. 60-70 kg kom fra å tilverke råmaterialene, resten fra energien som må til for å sikre rene produksjonlokaler med lav luftfuktighet.
Hvis vi tar det som utgangspunkt og ser på livsløpsanalysen for Mercedes B electric, som har brutto rundt 36kWh med batteri, ser vi at batteriet i seg selv utgjør i området 5.4 tonn CO2. Livsløpsanalysen gir en differanse på rundt 4 tonn mellom bensin og el utgaven. Derfor kan vi anslå at besparelsen av girkasse, eksosanlegg og enklere motor utgjør rundt 1.4 tonn. 4 tonn CO2 tilsvarer forbrenning av omtrent 1290 liter diesel (3.1kg CO2 /l om en tar med hele kjeden med raffinering og transport). Altså rundt 25000km før elbilen blir bedre enn fossil.
For en e-golf eller Leaf med 24 kWh batteri vil tilsvarende regnestykke bli omtrent 3.6 tonn - 1.4 tonn = 2.2 tonn. Det skulle igjen tilsvare omtrent 710 liter diesel. Da blir elbilen bedre allerede etter rundt 15000 km.
Med batterier fra gigafactory skal man potensielt kunne redusere utslippene til rundt 70kg pr. kWh. I så fall vil et 100kWh batteri gi rundt 7 tonn med CO2.
Batteriproduksjon blir nok ikke helt ren uansett hva man finner på, men totalen blir uansett en stor forbedring i forhold til fossil drift.
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. august 2017, klokken 20:16
Med batterier fra gigafactory skal man potensielt kunne redusere utslippene til rundt 70kg pr. kWh.
Nja og tja... Mener å ha lest noe om at Tesla også stiller en del mijøkrav til leverandørene av råmateriale. Så du skal ikke se bort i fra at de kommer under dette. I tillegg bygger jo litt av filosofien rundt GF på å slippe å frakte både halvfabrikata og battericeller kloden rundt slik normalen er i dag. Denne transporten er tydeligvis utslippsfri med seglbåter siden det ikke var en del av regnestykket?
Sitat fra: Amoss på onsdag 02. august 2017, klokken 22:40
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. august 2017, klokken 20:16
Med batterier fra gigafactory skal man potensielt kunne redusere utslippene til rundt 70kg pr. kWh.
Nja og tja... Mener å ha lest noe om at Tesla også stiller en del mijøkrav til leverandørene av råmateriale. Så du skal ikke se bort i fra at de kommer under dette. I tillegg bygger jo litt av filosofien rundt GF på å slippe å frakte både halvfabrikata og battericeller kloden rundt slik normalen er i dag. Denne transporten er tydeligvis utslippsfri med seglbåter siden det ikke var en del av regnestykket?
Kinesiske turister tar modulene med i bagasjen. Kinesisk turisme hadde økt med 61 % siden i fjord, og dette forurenser ikke da politikerne har valgt å se bort fra internasjonal flytrafikk i miljøspørsmålet kan de se ut som. I deres hode er det bilen som er hoved synderen. I mitt hode står den for ca 10% av CO2 utslipp....
Jeg har kjøpt elbil fordi den gir en mye mer behagelig kjøreopplevelse enn en fossilbil. Mindre støy fra motor og mer direkte respons ved aksellerasjon er de viktigste faktorene. Jeg kjører heller ikke gjennom bomstasjoner eller benytter ferjer i det daglige. Og gratis parkering har jeg kun sporadisk nytte av. Hovedargumentet er at fossilbil føles gammeldags når jeg sammenligner med elbil.
Miljøbelastningen er stor både ved fossilbiler og elbiler, så det gir meg ikke noen god samvittighet å kjøpe elbil, snarere tvert om; jeg burde klart meg med sykkel. Når jeg først har elbil prøver jeg å bruke den mest mulig fremfor fossilbil og fly - jeg tror det er bedre for egen økonomi.
Sitat fra: Gnilre på torsdag 03. august 2017, klokken 07:41
Jeg har kjøpt elbil fordi den gir en mye mer behagelig kjøreopplevelse enn en fossilbil. Mindre støy fra motor og mer direkte respons ved aksellerasjon er de viktigste faktorene. Jeg kjører heller ikke gjennom bomstasjoner eller benytter ferjer i det daglige. Og gratis parkering har jeg kun sporadisk nytte av. Hovedargumentet er at fossilbil føles gammeldags når jeg sammenligner med elbil.
Miljøbelastningen er stor både ved fossilbiler og elbiler, så det gir meg ikke noen god samvittighet å kjøpe elbil, snarere tvert om; jeg burde klart meg med sykkel. Når jeg først har elbil prøver jeg å bruke den mest mulig fremfor fossilbil og fly - jeg tror det er bedre for egen økonomi.
Kloke betraktninger jeg stiller meg helt bak
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. august 2017, klokken 20:16
I en artikkel som nylig sto i TU ble det antydet at utslippene for å lage 1kWh med batterier tilsvarte ca 150kg CO2 med dagens produksjon. 60-70 kg kom fra å tilverke råmaterialene, resten fra energien som må til for å sikre rene produksjonlokaler med lav luftfuktighet.
Hvis vi tar det som utgangspunkt og ser på livsløpsanalysen for Mercedes B electric....
Her utelater man et av de aller viktigste punktene: Faktisk livsløp.
Tror man regnet med 10 eller 12 år og 150 000km? Uansett var det så lavt at mange reagerer på tallene.
Vi som kjører elbil i norge vet at dette ikke holder.
Det er flere elbiler som for lengst har passert livsløps-distansen og viser at det er mulig, og det vil bli mange mange fler. Tapet i batteriene er langt mindre enn tidligere antatt.
Det er svært mange BMW i3 og Leaf som nærmer seg disse grensene nå.
Om få år har vi nok et bedre grunnlag for å bedømme livsløpet til en elbil. Antagelig kan man fordele produksjonsutslippet over veldig mange flere km og år.
Et annet punkt er at energiforbruk automatisk regnes om til CO2 utslipp iht en eller annen mix, ikke etter faktiske forhold. Tesla og BMW har gjort ekstraordinære tiltak for å redusere CO2 fotavtrykket og utslippene er nok langt mindre enn de stipulerte.
For meg er de viktigste grunnene til å kjøpe elbil som følger
1. Bidra til å skape etterspørsel til en teknologi som potensielt kan bli meget miljøvennlig. Utviklingen av ICE biler går meget sakte nå, mens batterier trolig fortsatt har mye å gå på. Tenk om vi kan få solid-state batterier laget av billige, lett tilgjengelige materialer.
2. Nesten ingen lokale utslipp, bortsett fra litt dekk og asfalt støv. Å gå tur langs en trafikkert norsk vei om vinteren er virkelig motbydelig. Om noen år kommer vi til å se oss tilbake og klø oss i huet, og lure på hvordan vi kunne tillate oss å spy ut all den møkka.
3. Bilen føles langt mer moderne. Jeg har også en relativt ny sprek bensinbil med automat og 4x4, den blir nesten ikke brukt lenger.