Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Annonser (relevant for elbiler) => Kjøp og salg av deler og utstyr => Emne startet av: elektrolux på fredag 21. juli 2017, klokken 18:12

Tittel: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxfredag 21. juli 2017, klokken 18:12
Denne kabelen tror jeg vi er først ute med i hele verden!

For at nye e-golf skal få fullt utbytte at mode 3 lading fra IT nett må ladekabelen være såkalt V koblet. Dermed fordeles 1 fase 32A til nye e-Golf sine 2 inntak og gir 2 x 16A lading.

Vi har nå fått inn første last med slike kabler, og har lagt dem ut her: (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/vw-mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-2-f?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler/vw-e-golf)
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: jkirkebolørdag 22. juli 2017, klokken 00:03
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. juli 2017, klokken 18:12
Denne kabelen tror jeg vi er først ute med i hele verden!

For at nye e-golf skal få fullt utbytte at mode 3 lading fra IT nett må ladekabelen være såkalt V koblet. Dermed fordeles 1 fase 32A til nye e-Golf sine 2 inntak og gir 2 x 16A lading.

Vi har nå fått inn første last med slike kabler, og har lagt dem ut her: (http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/vw-mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-2-f?tm=tilbehor-til-utvalgte-biler/vw-e-golf)

Den MÅ vel ikke det? eGolf lader vel fint på 7,4kW Type 2 ladestasjoner?
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxlørdag 22. juli 2017, klokken 07:55
Ja, men kun fra ladestasjoner tilkoblet 400V TN nett. I Norge finnes mange 7,4 kW ladepunkter som følgelig kun leverer 1 fase 32A, og da får en kun tilførsel til ene laderen i bilen og kun 16A lading.
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: geearsøndag 23. juli 2017, klokken 10:42
Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. juli 2017, klokken 07:55
Ja, men kun fra ladestasjoner tilkoblet 400V TN nett. I Norge finnes mange 7,4 kW ladepunkter som følgelig kun leverer 1 fase 32A, og da får en kun tilførsel til ene laderen i bilen og kun 16A lading.
Har du testet dette? Såvidt jeg har forstått så lader den enten med 1-fas 32A (230V) på én lader, uavhengig av IT/TN, eller, hvis tilgjengelig, 2x16A fordelt på begge laderne, for bedre lastdeling?
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxsøndag 23. juli 2017, klokken 11:56
Dette er som sagt et helt nytt konsept, og praktisk test på akkurat denne kabelen er enda ikke utført.

Men at nye e-Golf lader med 2x16A i stedet for 1x32A er dokumentert. Desverre tilbyr den ikke 1 fase 32A. Dette har vi testet med mode 2 kabel så vi vet at konseptet virker.

Bildet viser ladeporten på nye e-Golf. Den viser at L1 og L2 er aktive.

Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: jkirkebosøndag 23. juli 2017, klokken 12:48
Sitat fra: elektrolux på søndag 23. juli 2017, klokken 11:56
Dette er som sagt et helt nytt konsept, og praktisk test på akkurat denne kabelen er enda ikke utført.

Men at nye e-Golf lader med 2x16A i stedet for 1x32A er dokumentert. Desverre tilbyr den ikke 1 fase 32A. Dette har vi testet med mode 2 kabel så vi vet at konseptet virker.

Du har altså testet 1x32A med Type 2 kabel (merk ikke den 20A kabelen som følger med eGolf men en skikkelig 32A kabel) og funnet ut at den da bare trakk 16A? Jeg har ikke sett referanser til dette noe annet sted, og dette vil jo evt. være en STOR ulempe da man i så fall ikke vil få mer enn 16A lading fra offentlige type 2 1-fase ladestasjoner.

Om noen har en ny eGolf og vil være med på å teste dette er det bare å ta en tur til meg så tester vi det her.
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: geearsøndag 23. juli 2017, klokken 15:55
Nytt? Jeg har oppfattet det som at 300km e-Golf hele tiden har vært annonsert med 1x32A, det som er nytt og ikke opplyst fra forhandlerne er at den også kan lade 2x16A. Jeg tolker deg slik at du mener at 1x32A 230V er noe nytt og krever spesialkabel?
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxsøndag 23. juli 2017, klokken 18:43
Ja. 1x32A lademulihet uten V kobling er feil.

Men som sagt ikke et problem. I alle fall ikke nå lenger.

Husk at IT nett er et særnorsk fenomen, og da kreves egne løsninger som f. eks denne mode3 kabelen.

Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxsøndag 23. juli 2017, klokken 18:46
Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. juli 2017, klokken 12:48
Du har altså testet 1x32A med Type 2 kabel (merk ikke den 20A kabelen som følger med eGolf men en skikkelig 32A kabel) og funnet ut at den da bare trakk 16A?

Ja, det er akkurat det vi har gjort. 32A kabel tilkoblet kun L1 gir max 16A lading.
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: geearmandag 24. juli 2017, klokken 10:00
Originalbrosjyre:
https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf

Ladetid, AC 7,2 kW* 5 t 20 min

*   Forutsetter bruk av 32A veggboks 3-fas eller 32A veggboks 1-fas med fastmontert kabel (f.eks. Salto 7,2kW)


Jeg vet ikke hvorfor fastmontert kabel utgjør noen forskjell, men den selges iallfall med at den kan lade med 7,2kW på 1-fas.
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxmandag 24. juli 2017, klokken 16:35
Ladeboksen er nok V koblet.

Vi anbefaler 32A 3fase bokser V koblet, eller 3fase koblet for å få full ladeeffekt.
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: jkirkebomandag 24. juli 2017, klokken 17:41
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 16:35
Ladeboksen er nok V koblet.

Vi anbefaler 32A 3fase bokser V koblet, eller 3fase koblet for å få full ladeeffekt.

Hvordan skal de V-koble en 1-fase ladestasjon med fast kabel?
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxmandag 24. juli 2017, klokken 21:33
Enkelt.

Kortslutte L1 og L2 på pistolen. Regner med at Salto har kontroll på dette. ;)
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: PerBearsøndag 30. juli 2017, klokken 12:42
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 21:33
Enkelt.

Kortslutte L1 og L2 på pistolen. Regner med at Salto har kontroll på dette. ;)
Bør nok heller laske på inngangen på veggboksen hvis mulig. Da vil en kunne bruke trefas 16A veggboks.
Tittel: Sv: Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf
Skrevet av: elektroluxsøndag 30. juli 2017, klokken 18:36
Da blir det 16 A i L1 og L2 og 32A i N :o