Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Kito76 på man 17. jul 2017, kl. 00:58

Tittel: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Kito76man 17. jul 2017, kl. 00:58
Hei,

Er ny eier av en TMS 85P 2014 og har hørt mye om at det ikke anbefales lading til mer enn 80-90%. Kanskje litt dumt spørsmål, men er det kun slik for Tesla eller gjelder det for andre elbiler også?  Vi har også en Imiev og den lader vi 100% så mye vi kan. Synes jo det er rart å kjøpe en TMS med rekkevidde på ca 500 km (NECD) men at det kun anbefales lading til rundt 380 km...
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: craman 17. jul 2017, kl. 01:26
De bør i alle fall ikke stå med høy ladeing lenge. Hvis du fullader slik at batteriet er fullt i det du skal dra om morgenen så er det ikke noe stort problem, men å la den stå med full lading hele tiden er ikke bra for batteriet.

Men trenger du fullt batteri så lader du fullt, selvsagt. Det er en bruksgjenstand. :)
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Kito76man 17. jul 2017, kl. 02:12
Takk for svar. Nå har jeg vært på ferie i 2 uker og har satt limit på 70-80%. (Styrer med appen). Bruker ellers ikke bilen til jobb og kjører i snitt 2-3 ganger i uka (20-40 km pr gang). Tenkte en tur til Gøteborg, men er usikker pånom jeg bør lade hos SC ved Sarpsborg og Uddevalla....
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: sigurdiman 17. jul 2017, kl. 05:11
Imev så er 100% i displayet på bilen ca mellom 85 og 90%.
Altså mer en 10% får du aldri tilgang til.
Tesla mener kundene kan ta vare på batteriene og får tilgang til å lade dem helt opp men med advarsel om at dette ikke må gjøres unødvendig.

Så er du på langtur eller har behov for 100% sett opp slik at den er ferdig rett før du skal reise.
Da har du lunk i batteriet og kortest tid det står på 100%.

Langtur er det mest effektive å holde seg på så lav SOC som mulig pga ladefart blir tregere jo høyere opp.

Eks bor på hotell med destinstion lader.
100% ved avreise.
Kjør og stop ved SC med 5-15% og lad opp til 50-60% for å nå neste med 10% margin.
Mange tørr ikke kjøre under 10% som er greit men stoppe å lade fra 50% tar unødig mye tid.

Ved å holde oss mellom 2% og 60% kjørte vi Moss - Middelfart med snittfart på 93km/h ink pauser i fjor. ;-)
Man blir mer vandt med det etter endel kjøring.
Lykke til videre.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Kito76man 17. jul 2017, kl. 12:05
Takk for gode tips. Vi bor i Oslo og har vel strengt tatt kjøpt en dyrere/bedre elbil enn vi trenger. Kona kjører Imiev og har ca 25 km tur/retur hver dag.
Jeg sykler til jobben og bruker mest bil i helgene til småturer
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: anessman 17. jul 2017, kl. 13:12
Sitat fra: Kito76 på man 17. jul 2017, kl. 12:05
Synes bare at det er litt dumt å kun ha rundt 50% Soc og plutselig skulle finne på å kjøre langturer...

Nå som Töcksfors har åpnet kommer du forbi en superlader før du bruker 50% av batteriet nesten uansett hvilken retning du vil kjøre langtur fra Oslo :)
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: sigurdiman 17. jul 2017, kl. 16:11
Lader normalt til 70% eller 80%.
Alle målinger så langt fra 0km til biler med 150 000km+++ tilsier at å gå så langt ned som 50% gir mer ulempe en fordeler.
Ulemper er da som du tenker impuls turer osv.
Vår er ofte koblet til strøm om vi ikke lader og går da inn på App og øker til 80 eller 90 når vi finner ut at vi skal kjøre litt lengre.
Normalt er schedule satt til 23 men det kan og overstyres fra app.
Ladestrøm kan desverre ikke. :-(


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: jkirkeboman 17. jul 2017, kl. 18:17
Sitat fra: aness på man 17. jul 2017, kl. 13:12
Sitat fra: Kito76 på man 17. jul 2017, kl. 12:05
Synes bare at det er litt dumt å kun ha rundt 50% Soc og plutselig skulle finne på å kjøre langturer...

Nå som Töcksfors har åpnet kommer du forbi en superlader før du bruker 50% av batteriet nesten uansett hvilken retning du vil kjøre langtur fra Oslo :)

Bare nesten. Det er helt "ørken" langs Rv4 ennå.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: samotholtman 17. jul 2017, kl. 18:57
Vi har hatt vår bil i 2 år nå, og har akkurat samme rekkevidde som ny. Bilen er nå kjørt 32k km.

Ladet det første året til 90%, men bruker nå stort sett 85%. Lader så å si hver natt. Noen få (4?) 100% ladninger og så å si bare ladning på 230V 13A.

For meg så tyder dette på at det er unødvendig å legge seg lavere enn 85-90% ladninger.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: GOSman 17. jul 2017, kl. 19:00
Sitat fra: samotholt på man 17. jul 2017, kl. 18:57
Vi har hatt vår bil i 2 år nå, og har akkurat samme rekkevidde som ny. Bilen er nå kjørt 32k km.

Samme her også, men bilen er vel 3 år og bilen er kjørt 45'

Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Kito76man 17. jul 2017, kl. 23:03
Har det mye å si at SC brukes ofte?
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: samotholttir 18. jul 2017, kl. 00:22
Tesla har vel begrenset ladehastigheten noe på biler som har brukt superlader veldig mye (iflg. bla. Bjørn Nyland). Det tyder vel på at det sliter mer på batteriet (eller er det andre hensyn som f.eks. økonomi/tilgjengelighet som ligger bak?).

Sikkert noen med mer innsikt som kan si mer om hvordan dette fungerer. Du kan evt. sjekke videoene til Bjørn (youtube) for å se litt hvordan han bruker bilene sine...
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Kito76tir 18. jul 2017, kl. 23:51
Hvor lang rekkevidde skal 80% SOC vises på displayet. 315 km? TMS P85.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: OleJAons 19. jul 2017, kl. 00:16
Sitat fra: Kito76 på tir 18. jul 2017, kl. 23:51
Hvor lang rekkevidde skal 80% SOC vises på displayet. 315 km? TMS P85.
Får neppe så mye, min 2013 P85 viser 303-304 km.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: GOSons 19. jul 2017, kl. 09:27
Sitat fra: Kito76 på tir 18. jul 2017, kl. 23:51
Hvor lang rekkevidde skal 80% SOC vises på displayet. 315 km? TMS P85.

Det er vel ikke noe som sier at det skal være 315tkm , men ett veldig godt 85 kwh batteri på S/P85 viser ca 315 tkm på 80%. Det gjør min og den viser 355 tkm på 90%.....som er det samme som den viste som ny for vel 3 år siden. Bilen er kjørt 45' km og Canbus avlesning viser at batteriet har 78,1 kwh tilgjengelig + 4 kwh brick protection.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Kito76ons 19. jul 2017, kl. 10:56
Godt å høre GOD  :)
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: N00bons 19. jul 2017, kl. 14:40
Min 2013 S85 med 145.000km viser 300km på 80%
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: jcnorwaylør 12. aug 2017, kl. 18:30
Vet det ikke er anbefalt å lade til 100% og deretter la bilen stå inaktiv.

Vil batteriet ta skade av å bli ladet til 100% og stå parkert i 15 timer før den skal ut og kjøre?
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: geearlør 12. aug 2017, kl. 18:39
Sitat fra: jcnorway på lør 12. aug 2017, kl. 18:30
Vet det ikke er anbefalt å lade til 100% og deretter la bilen stå inaktiv.

Vil batteriet ta skade av å bli ladet til 100% og stå parkert i 15 timer før den skal ut og kjøre?
Har ingen erfaring med Tesla, men kan aldri tro at noen timer betyr noe som helst. Ikke samme bil og sikkert ikke samme celler, men e-Golfen vi har i poolen på jobb går noen kilometer og er typisk borte 1-2 timer 2-3 ganger i løpet av en vanlig arbeidsdag, settes alltid på lading når den er parkert i garasjen og lader alltid til 100%. Står altså 100% typisk fra 17 til 08 og alle helger. Over to år nå, merker ingen forringelse av batteriet. Jeg har e-Golf privat også å sammenligne med.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: ToWalkOrDrivelør 12. aug 2017, kl. 18:54
Sitat fra: sigurdi på man 17. jul 2017, kl. 05:11
Imev så er 100% i displayet på bilen ca mellom 85 og 90%.
Altså mer en 10% får du aldri tilgang til.
Tesla mener kundene kan ta vare på batteriene og får tilgang til å lade dem helt opp men med advarsel om at dette ikke må gjøres unødvendig.

Så er du på langtur eller har behov for 100% sett opp slik at den er ferdig rett før du skal reise.
Da har du lunk i batteriet og kortest tid det står på 100%.

Langtur er det mest effektive å holde seg på så lav SOC som mulig pga ladefart blir tregere jo høyere opp.

Eks bor på hotell med destinstion lader.
100% ved avreise.
Kjør og stop ved SC med 5-15% og lad opp til 50-60% for å nå neste med 10% margin.
Mange tørr ikke kjøre under 10% som er greit men stoppe å lade fra 50% tar unødig mye tid.

Ved å holde oss mellom 2% og 60% kjørte vi Moss - Middelfart med snittfart på 93km/h ink pauser i fjor. ;-)
Man blir mer vandt med det etter endel kjøring.
Lykke til videre.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Jeg mener jeg leste på forumet ca i 2015 at det etter en software oppdatering plutselig forsvant noen mil i rekkevidde, og at folk mente at Tesla hadde laget en buffer mot å lade det fullt. La og merke til at "trip"-indikatoren - altså ladeområdet som viser hvor du bør unngå å lade til på vanlige turer - ble smalere. Dermed tror jeg 85% nå egentlig er mindre enn 85%.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Muffinmanlør 12. aug 2017, kl. 19:24
Var nok bare en endring i typical forbruk. 85D fikk flere tkm, P85D fikk færre. Alt for at det skulle stemme bedre med virkeligheten.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: Amosssøn 13. aug 2017, kl. 01:40
Sitat fra: jcnorway på lør 12. aug 2017, kl. 18:30
Vet det ikke er anbefalt å lade til 100% og deretter la bilen stå inaktiv.

Vil batteriet ta skade av å bli ladet til 100% og stå parkert i 15 timer før den skal ut og kjøre?

Ja. Så klart, skjer dette en gang er det nok ikke noe problem, men om du legger opp til dette som fast rutine så vil jeg overhode ikke anbefale det.

Se tidligere svar her i tråden:
Sitat fra: cra på man 17. jul 2017, kl. 01:26
De bør i alle fall ikke stå med høy ladeing lenge. Hvis du fullader slik at batteriet er fullt i det du skal dra om morgenen så er det ikke noe stort problem, men å la den stå med full lading hele tiden er ikke bra for batteriet.

Men trenger du fullt batteri så lader du fullt, selvsagt. Det er en bruksgjenstand. :)




Sitat fra: gr på lør 12. aug 2017, kl. 18:39
Har ingen erfaring med Tesla, men kan aldri tro at noen timer betyr noe som helst. Ikke samme bil og sikkert ikke samme celler, men e-Golfen vi har i poolen på jobb går noen kilometer og er typisk borte 1-2 timer 2-3 ganger i løpet av en vanlig arbeidsdag, settes alltid på lading når den er parkert i garasjen og lader alltid til 100%. Står altså 100% typisk fra 17 til 08 og alle helger. Over to år nå, merker ingen forringelse av batteriet. Jeg har e-Golf privat også å sammenligne med.

Har heller ikke noen erfaring med hverken Tesla eller e-Golf, men trekker igjen frem tidligere poster her i tråden:
Sitat fra: sigurdi på man 17. jul 2017, kl. 05:11
Imev så er 100% i displayet på bilen ca mellom 85 og 90%.
Altså mer en 10% får du aldri tilgang til.
Tesla mener kundene kan ta vare på batteriene og får tilgang til å lade dem helt opp men med advarsel om at dette ikke må gjøres unødvendig.

Så er du på langtur eller har behov for 100% sett opp slik at den er ferdig rett før du skal reise.
Da har du lunk i batteriet og kortest tid det står på 100%.

Langtur er det mest effektive å holde seg på så lav SOC som mulig pga ladefart blir tregere jo høyere opp.

Eks bor på hotell med destinstion lader.
100% ved avreise.
Kjør og stop ved SC med 5-15% og lad opp til 50-60% for å nå neste med 10% margin.
Mange tørr ikke kjøre under 10% som er greit men stoppe å lade fra 50% tar unødig mye tid.

Ved å holde oss mellom 2% og 60% kjørte vi Moss - Middelfart med snittfart på 93km/h ink pauser i fjor. ;-)
Man blir mer vandt med det etter endel kjøring.
Lykke til videre.

Antar at det som sies her om iMjau i mer eller mindre grad også gjelder for e-Golf.
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: jcnorwaysøn 13. aug 2017, kl. 06:38
Dette er et engangstilfelle for min del så jeg tar sjansen på at dette går bra :) Takk for innspill!
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: craman 14. aug 2017, kl. 08:26
Hadde det skadet batteriet så hadde det ikke vært mulig å gjøre det slik. Ingen grunn til bekymring med mindre du legger opp til et løp der bilen ofte står med fulladet batteri. Skulle det være tilfelle så er der funksjonaliutet forå starte lading med timer. :)
Tittel: Sv: Lading TMS 80-90%
Skrevet av: geearman 14. aug 2017, kl. 09:03
Sitat fra: cra på man 14. aug 2017, kl. 08:26
Hadde det skadet batteriet så hadde det ikke vært mulig å gjøre det slik. Ingen grunn til bekymring med mindre du legger opp til et løp der bilen ofte står med fulladet batteri. Skulle det være tilfelle så er der funksjonaliutet forå starte lading med timer. :)
Kan man ikke sette avgangstid i Tesla som i f.eks. e-Golf og Ioniq? De beregner da hvor lenge før de må starte ladingen, og når 100% kort tid før avgang, pluss starter forvarming av kupé.