Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: 1000kwh på lørdag 08. juli 2017, klokken 09:36
Vi venter barn og noen annet enn elbil er uaktuelt som familiebil. Nå begynner Model S å friste når renten er så lav og det fortsatt er 1 år ++ til Model 3 kommer.
Jeg tenker på S75D til ca 670000,- ny og vi må da klare oss med 1 bil (vi har kun 1 bil i dag). Men vi kjører til gjengjeld 40000 km i året! (lite bom og ferge)
Er dette galskap når vi har 960k brutto i lønn tilsammen og 3,15 mill i huslån? :D Tipper vi er ganske gjennomsnittlig her inne i forhold til lønn og lån.
Til Teslaen selger vi bilen vi har og får ca 140000,- i EK + de 10000,- vi har i dep på Model 3.
Gode råd er velkomne ;)
(jeg blandet netto og brutto :-[ )
Om du kjører 40k i året er det galskap med noe annet en el-bil. :)
Hei! Har gjort de samme regnestykkene, og har funnet ut at vårt Tesla-kjøp virker overraskende "lønnsomt"
Du kjører 40000 per år, la oss si at fossilbilen bruker 0,7 per liter til en snittpris på 13 kr. Da har du en årlig drivstoffkost på 36 400. Om du kun lader Teslaen hjemme (husk at en del av ladingen vil foregår på gratis superlader, gratis på jobb kanskje) blir din årlig drvstoffkost ca 8000 kr. En diff på 28 400 kr. Så reduseres årsavgift, bom og servicekost med la oss si 7000 årlig. Da er den totale differansen på 35 400 kr.
Bruker fullfinansiering som regneeksempel videre, men du skjønner greia, bruker også 8 år som nedbetaling da jeg mener man trygt kan ha det pga av garanti på batteri og drivverk. S75D til 670k med dagens rente kommer ut på omtrent 7000 kr per måned med lån og avdrag. Kjøper du en "vanlig" fossil familiebil med ordinær rente på ca 4,5% til 400k (du får ikke rare bilen da, husk at du med denne bilen også må leve uten noen garanti i minimum 3 år i dette eksemplet) koster lånet på den ca 5000 per måned.
Hvis vi da tar med driftskosten som vi regnet på over, så ser vi at Teslaen totalt sett kommer ut 950 kr rimeligere per måned.
Hvis man tenker seg at verdifallet er likt på disse to bilene i eksemplet, vil du sitte igjen med en større egenkapital til neste bilkjøp, da Teslaen i utganspunktet kostet mer. La oss si at begge biler har en restverdi på 20%. Da er diff på i overkant av 50 000 i dette eksemplet.
Dvs at over 8 år i dette eksemplet vil man "spare" 145 200kr med å velge Tesla...
Så i mine øyne kan kjøpet forsvares også med bakgrunn i økonomiske vurderinger. Hvorvidt man har råd til det eller ikke, må være opp til vær enkelt å vurdere det handler like mye om prioriteringer. I vårt budsjett er det satt av totalt 8500 per måned for vår Tesla. Det inkluderer lån og avdrag ca 7000, 500 for strøm til lading, pluss 1000 i avsetning til dekk, vedlikehold og årsavgift. 8500 er mye penger, men vi mener vi har råd til det og ønsker å prioritere det 
Håper dette var til hjelp
Sitat fra: johnpettermellin på lørdag 08. juli 2017, klokken 10:14
Hei! Har gjort de samme regnestykkene, og har funnet ut at vårt Tesla-kjøp virker overraskende "lønnsomt"
Du kjører 40000 per år, la oss si at fossilbilen bruker 0,7 per liter til en snittpris på 13 kr. Da har du en årlig drivstoffkost på 36 400. Om du kun lader Teslaen hjemme (husk at en del av ladingen vil foregår på gratis superlader, gratis på jobb kanskje) blir din årlig drvstoffkost ca 8000 kr. En diff på 28 400 kr. Så reduseres årsavgift, bom og servicekost med la oss si 7000 årlig. Da er den totale differansen på 35 400 kr.
Bruker fullfinansiering som regneeksempel videre, men du skjønner greia, bruker også 8 år som nedbetaling da jeg mener man trygt kan ha det pga av garanti på batteri og drivverk. S75D til 670k med dagens rente kommer ut på omtrent 7000 kr per måned med lån og avdrag. Kjøper du en "vanlig" fossil familiebil med ordinær rente på ca 4,5% til 400k (du får ikke rare bilen da, husk at du med denne bilen også må leve uten noen garanti i minimum 3 år i dette eksemplet) koster lånet på den ca 5000 per måned.
Hvis vi da tar med driftskosten som vi regnet på over, så ser vi at Teslaen totalt sett kommer ut 950 kr rimeligere per måned.
Hvis man tenker seg at verdifallet er likt på disse to bilene i eksemplet, vil du sitte igjen med en større egenkapital til neste bilkjøp, da Teslaen i utganspunktet kostet mer. La oss si at begge biler har en restverdi på 20%. Da er diff på i overkant av 50 000 i dette eksemplet.
Dvs at over 8 år i dette eksemplet vil man "spare" 145 200kr med å velge Tesla...
Så i mine øyne kan kjøpet forsvares også med bakgrunn i økonomiske vurderinger. Hvorvidt man har råd til det eller ikke, må være opp til vær enkelt å vurdere det handler like mye om prioriteringer. I vårt budsjett er det satt av totalt 8500 per måned for vår Tesla. Det inkluderer lån og avdrag ca 7000, 500 for strøm til lading, pluss 1000 i avsetning til dekk, vedlikehold og årsavgift. 8500 er mye penger, men vi mener vi har råd til det og ønsker å prioritere det 
Håper dette var til hjelp 
Har ikke noe å tilføye.
Må bare si jeg er imponert over innlegget

Veldig informativt.
Vanskelig å gi noen generelle råd til slik. Det handler om hvor mye risiko og hvor høye lån en er villig til å ha, og det er nok svært individuelt.
Vår privatøkonomi er bedre, men vi valgte Ampera-e foran Tesla, pga:
1) Pris. Så lenge en har andre lån, bør en låne minst mulig til eiendeler som faller i verdi, mener jeg. (Det kan være en skikkelig fattigdomsfelle).
2) Behov. Vi ønsket oss en mindre og mer snerten bil enn S og X til bruk i hverdagen.
Sett opp ett budsjett...
Jeg synes nå at man for alvor skal vurdere andre elbiler enn Tesla inn i et slikt regnestykke.
Årsavgift, bompenger, parkering, ferge osv. er fordeler man også har på en Opel Ampera til halvparten av prisen av en Tesla. Jeg tror fort den hadde sett enda bedre ut i et regnestykke med elbil opp mot en som bruke diesel/bensin.
Sitat fra: RaBalder på lørdag 08. juli 2017, klokken 12:58
Jeg synes nå at man for alvor skal vurdere andre elbiler enn Tesla inn i et slikt regnestykke.
Årsavgift, bompenger, parkering, ferge osv. er fordeler man også har på en Opel Ampera til halvparten av prisen av en Tesla. Jeg tror fort den hadde sett enda bedre ut i et regnestykke med elbil opp mot en som bruke diesel/bensin.
Jeg antar at når man har barn på vei, vil ikke Ampera være en god bil. Med lite bagasjeplass og sannsynligvis et behov for å ha med barnevogn og bagasje på de aller fleste turer, tror jeg ikke det er en drømmebil for småbarnsforeldre. Vi vurderte også Opelen, men endte på en S75D for å få nok plass til bagasje og mennesker.
Samt det ikke helt uvesentlige poenget at Ae ikke kan leveres på veldig lenge. Selv de med bekreftet kontrakt fra 2016 vet ikke når de får bil.
JPMs regnestykke for bilkjøp er helt supert, men som han selv avslutter med tar det ikke hensyn til om dere har råd.
Egentlig handler dette om å sette opp kjente tall i et budsjett. Hvis ordet "budsjett" gir gåsehud, er det lov å starte med de store tallene i et enkelt "penger inn og penger ut" regneark. Når det er på plass er det fort gjort å legge til andre utgifter etter hvert. Da får dere enda bedre oversikt og kan "leke" med tall og se hvordan økonomien deres blir i flere år fremover.
Det er selvfølgelig helt OK og spørre om råd og erfaringer her. Min erfaring er at budsjett for privatøkonomi er gull verdt og bidrar til å holde unna masse grubling og mulige diskusjoner der fakta, ønsker og følelser blir blandet i hop. Vår familie er i en annen "fase" en deres, men når vi var der dere er nå, eide vi biler som var rimelige i innkjøp og bruk.
Så kommer min konklusjon: banken låner dere sikkert villig penger til en S, men før de får den gleden, kan dere, sammen, bruke banken og be dem gi dere tall som viser hva dere sitter igjen med av midler når alle lån er betalt. Ta også med i beregningen at dere får barn nummer 2 og mulig behov for nytt sted å bo, i låneperioden til bilen.
Takk for svar!
Det er jo mange faktorer som ikke er tatt med her. Jeg og min kone er ikke dyre i drift. Vi tar ikke dyre ferier (liker Norge best) og har ryddig økonomi.
Poenget mitt var vel bare om det høres fornuftig ut for oss med Model S med tanke på inntekten og lån gitt at vi holder forbruke normalt til lavt.
Småelbilene holder ikke når man skal ha barnevogn og barnesete på tur, så Opel er ikke aktuelt. Ioniq kunne fungert.
Så er det jo en verdi i at dette er en Tesla. Det kan jeg betale litt for i stedet for annet "crap" ;p
En annen ting som er greit å ta med i beregningene er en rente oppgang. Kampanje renten til Tesla nå på 0,25% er flytende rente som følger markedet. Går styringsrenten opp så går tesla renten opp. Muligens deres boliglån også.
Selv har jeg "spart" penger hver måned på å selge en 2006 Audi a3 tfsi og kjøpte en Tesla s85d i 2015. Ihvertfall har jeg betalt mindre hver måned i kroner og ører, for ikke å snakke om verksted regninger på A3'en.
Videre vill jeg gått inn i nettbanken og tatt ut kontoutskrifter de siste 2 år og sett hvilke kostnader som kan relateres til dagens bilhold, og sammenligne det med kostnad for en ny bil.
For min del ble begeret nådd etter turbohavari på diesel purka (35k), og AC kompressor eksplosjon (12k) og defekt katalysator (18k) på min A3 i løpet av 6 siste måneder før jeg kjøpte Tesla. Garanti er ganske forutsigbart.
Som ApeX skriver, sett opp budsjett!
Private bør uansett alltid føre budsjett, helst månentlig. Og lag budsjett for påfølgende år.
Vi kjøpte brukt S for å unngå lån helt og er kjempefornøyde med bilen. Vi har fortsatt bufferkonto med ca 700k, men velger å være safe på økonomi, spesielt for barnas skyld, heller enn å risikere fremtiden bare for å ha ny bil.
Ioniq er ikke mye større innvendig enn A-e synes jeg. Men om du har kikka på tohjulsdrevet Ioniq, hvorfor ikke vurdere en bakhjulsdrevet S? Denne blir ~40k billigere =630k med samme spec og kan fåes fra 590k. Vi holdt på å kjøpe A-e, men gikk for en ribba S75. Etter endel kjøring i Danmark i sommer så merker jeg at tilgang til Superchargere er viktigere for meg enn jeg hadde sett for meg.
Vi er i relativt lik fase, 1,2 brutto, første barnet er nesten to år, en til snart på vei(får en håpe), 2,4 i huslån + 5-600 igjen i lån på X'en. Jeg synes ikke vi har sinnsykt stort spillerom økonomisk (løpetid huslån på 23 år så har en del i månedlige avdrag), men vi fører månedlig budsjett og har stor hjelp i det.
Go for it :)
PS: for mange aktive barnefamilier er X eller S eneste realistiske alternativ som nr 1, så Ae etc blir ofte uaktuelt.
960k brutto kan være mye og lite for en liten familie avhengig av vaner/forbruk.
Uansett bør man jo ha en buffer i hverdagen, lever man fra hånd til munn er neppe en bil til 670k rett medisin.
Greit å gjøre seg noen tanker om hvordan økonomien vil tåle et samlivsbrudd også.
;D
Fasiten her er nok en Prius til rundt 150k.
Som flere oppsummerer her er bevisste prioriteringer og et godt budsjett avgjørende for å vite hva man har råd til og ikke 
Ville også nevne vår refleksjon rundt det å velge ny bil i etableringsfasen. Slik vi ser det med vår økonomi tåler vi bedre høyere faste utgifter, enn for mye risiko, les store verkstedregninger i 20k+ klassen som vi har opplevd noen ganger. Derfor kjøper vi oss "trygghet" i etableringsfasen som vi er midt inne i. Hadde vi hatt buffer i mange hundretusenkronersklassen hadde det faktisk vært mer aktuelt for oss å velge billigere brukte alternativer.
Sier på ingen måte at det er noe fasitsvar, og bil vil alltid være et minusprosjekt fra hel..... Men nå har du i alle fall fått alle mine tanker og vurderinger omkring dette tema 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for tilbakemeldinger. Noe for og i mot her.
Johnpetter: I fjor kjøpte jeg en kliss ny liten bil da vår Passat stasjonsvogn ble et utgiftsmareritt. Resultatet har vært 40000 problemfrie km i en Hyundai. Og dermed vesentlige lavere utgifter pr mnd
De som skriver at jeg må lage budsjett.. problemet er kanskje at jeg bruker for mye tid med budsjettet og for lite tid i en Tesla ;)
Sitat fra: johnpettermellin på søndag 09. juli 2017, klokken 12:05
Ville også nevne vår refleksjon rundt det å velge ny bil i etableringsfasen. Slik vi ser det med vår økonomi tåler vi bedre høyere faste utgifter, enn for mye risiko, les store verkstedregninger i 20k+ klassen som vi har opplevd noen ganger.
Slik refleksjon tror jeg er å lure seg selv.
Med prisreduksjonen som kom i vår, rentekampanjen, ytelsesøkning på 75D, AP2 og model 3, tror jeg at gullalderen for lavt verditap de fleste her på forumet har vært med på er over, og at man vil få verditap i 100.000-klassen per år på tesla som på andre biler i prissegmentet 700-1000.000kr. Man kan ha flere verkstedsbesøk på 20.000kr og fortsatt ende opp med å ha et billigere bilhold med en billig passat eller octavia.
Når det er sagt så vil jeg selvsagt anbefale Tesla, men det er en dyr familiebil sammenlignet med mange alternativ.
Bruktpriser er selvfølgelig viktig og vesentlig mer risikofyllt med dyr bil. Men jeg er enig i at faste utgifter er bedre enn uforutsette.
Jeg har forsøkt meg på et bilbudsjett. Det er enkelt, men tror det illustrerer forskjellene. Legg merke til at Tesla Model S ikke er så dyr pr måned, men totalt er det jo mye. Nå har jeg satt 30% restverdi etter 8 år på model S og 40% etter 6 år på Model 3. Kan jo hende selv det er mye?? Model S er forresten til kampanjerente, noe som er veldig gunstig for den.
Får du ikke billigere forsikring enn det? Gjensidige er bra på Tesla :)
Dersom du kun lader hjemme bør du beregne minst 2kWt pr mil. Men noe lader skjer kanskje andre plasser og da blir det ikke så galt lilevel?
Det som gir svaret på om dere har råd til bilen er et totalbudsjett. Nå har du jo funnet ut en ca pris på bilen som er bra, men med mindre dere har et totalbudsjett for resten av økonomien som gir rom for en slik bruk av penger på bil spiller det ingen rolle.
Vi hadde før en BMW X6, og Teslaen har et driftsbudsjett som er 3500 lavere pr mnd. Det var mer enn merkostnaden for lånet :)
Med 3 mill i gjeld fra før, hadde jeg nok vært mer forsiktig.
Tesla er ingen billig bil, og mange som har kjøpt seg tesla har nok ikke fått noe lavere utgifter totalt. Man har byttet ut bompenger og drivstoff med høyere avdrag og renter.
Du bør være nøktern og se forbi hypen før du hopper ut i det. Tesla er sikkert kult å vise frem og fortelle om for venner og kollegaer den første uka, men nå er det så mange av disse ute på veiene, at ingen bryr seg lenger.
OT: Når jeg leser tråder om folk som har hatt Model S i noen mnd men nå skal over til en Model X, eller skal ha det nyeste nye fordi facelift eller større batteri etc har kommet, så blir jeg litt skremt.
Noen har god råd og penger å brenne.
Andre ser vi kanskje i neste sesong av Luksusfellen...
Jeg syns ikke 3,65 mill lån og 1mill inntekt med dagens lave rente er så ille jeg. Budsjettet ditt er kanskje litt optimistisk på enkelte punkt, men det illustrerer at s75d er et gunstig kjøp når det kombineres med lang avskrivningstid, lang kjølelengde, gunstig rente. 8års ubegrenset garanti på du og batteri uten krav om vedlikehold er vel få andre som kan tilby tenker jeg, og det er viktig med 40000 kjørelengde...
Du er reflektert og har tenkt igjennom dette mange ganger. Bilen er sannynligvis den sikreste for dine barn, du redder verden/miljøet og har alle tenkelige incentiver fra staten. Kjør på! Jeg har ikke sett noen i luksusfellen med Tesla, og du kommer uansett til å gjøre mer idiotiske ting i livet enn dette:)
Hei, enig med Marmolada om at gjeldsgraden ikke er så gal. Men trenger du D'en? Du kan kutte nybilprisen med 10% om du velger bakhjulsdreven istedenfor. Jeg har valgt en ribba X med kun hengerfeste og vinterpakke. Funker fint det :)
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 10. juli 2017, klokken 08:34
Kjør på! Jeg har ikke sett noen i luksusfellen med Tesla, og du kommer uansett til å gjøre mer idiotiske ting i livet enn dette:)
Beste argumentet hittil.
Sitat fra: Epleskreller på søndag 09. juli 2017, klokken 19:30
Får du ikke billigere forsikring enn det? Gjensidige er bra på Tesla :)
Dersom du kun lader hjemme bør du beregne minst 2kWt pr mil. Men noe lader skjer kanskje andre plasser og da blir det ikke så galt lilevel?
Jeg får god rabatt via Tekna hos Gjensidige, men jeg brukte min fars navn på forsikringen under hele studietiden så har ikke opparbeidet meg mer enn 50% bonus (mulig det går opp til 60% nå). Man kan jo argumentere for og i mot det, men 1100,- i året for å forsikre BMWen jeg hadde i 7 år var veldig gunstig i forhold til studieøkonomien!
Epleskreller: Så dyr bil uten AWD er helt utelukket. Vi kommer oss ikke opp til gården til svigers som vi bruker en del. Der er det helt nødvendig med AWD.
Snd: Luksusfellen blir det uansett ikke ;)
Lacaixxa: Jeg er veldig opptatt av at det skal være en trygg bil. Da gir det en veldig god følelse å plassere mor og barn i en av de tryggeste bilene som finnes :)
Penger er billige idag men det kan endre seg over få måneder. Bare ta en titt over historikken her (http://www.norges-bank.no/pengepolitikk/styringsrenten/styringsrenten-oversikt-over-rentemoter-og-endringer-i-styringsrenten-/) eller her (http://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-11-624.html). Hvordan hadde det blitt med skrekk scenario på 17% nominell rente? Renten skal ikke opp med det første men her snakker vi om minst 8 år frem i tid og Norge er ett lite land som ikke har mye påvirkning over en global økonomi.
Bankene tar gjerne 1% til 2% mer en styrings-renten. Rente-avgiftene på 3,82M blir vel 80k/år(2% effektiv) idag men kan fort bli 300k/år(8% effektiv) hvis det skjer noe skummelt ute i verden.
Prøvde nettopp lynbudsjettkalkulatoren (http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/105-kalkulator/951-lynbudsjettkalkulator) og synes den ga gode og raske svar. Anbefaler å leke litt med renten. Med en gjeldsbelastning på fire ganger inntekt blir dere sårbare for skift i de økonomiske utsiktene. For ikke å nevne att en lang periode med sterk vekst har økt fallhøyden i boligprisene...
Største skjult kostnad med ny bil er avskrivning. La oss si at du må selge etter 1 år med mye kjøring. Da antar jeg det blir cirka 80k. Billigste løsning med lavest risiko er å beholde eksisterende bil. Avskrivning blir ihvertfall mye mindre.
Dr Doom :police:
Sitat fra: lightscribe på mandag 10. juli 2017, klokken 13:58
Penger er billige idag men det kan endre seg over få måneder. Bare ta en titt over historikken her (http://www.norges-bank.no/pengepolitikk/styringsrenten/styringsrenten-oversikt-over-rentemoter-og-endringer-i-styringsrenten-/) eller her (http://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-11-624.html). Hvordan hadde det blitt med skrekk scenario på 17% nominell rente? Renten skal ikke opp med det første men her snakker vi om minst 8 år frem i tid og Norge er ett lite land som ikke har mye påvirkning over en global økonomi.
Bankene tar gjerne 1% til 2% mer en styrings-renten. Rente-avgiftene på 3,82M blir vel 80k/år(2% effektiv) idag men kan fort bli 300k/år(8% effektiv) hvis det skjer noe skummelt ute i verden.
Prøvde nettopp lynbudsjettkalkulatoren (http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/105-kalkulator/951-lynbudsjettkalkulator) og synes den ga gode og raske svar. Anbefaler å leke litt med renten. Med en gjeldsbelastning på fire ganger inntekt blir dere sårbare for skift i de økonomiske utsiktene. For ikke å nevne att en lang periode med sterk vekst har økt fallhøyden i boligprisene...
Største skjult kostnad med ny bil er avskrivning. La oss si at du må selge etter 1 år med mye kjøring. Da antar jeg det blir cirka 80k. Billigste løsning med lavest risiko er å beholde eksisterende bil. Avskrivning blir ihvertfall mye mindre.
Dr Doom :police:
Hvis man måtte ta høyde for 17% rente tør jeg ikke tenke hvordan folk i Oslo har det ;)
Veldig fornuftig å vurdere hvilket rentenivå man kan leve med, 5% opp er jo det bankene bruker som tommelfingerregel.
Men øker styringsrenta fra dagens nivå til 17% i løpet av de neste 8 åra kan det ende med at det er vi med lån opptil øra som gjør den beste dealen. For da vil det være så mange boligeiere som ikke har mulighet til å oppfylle lånene sine, at bankene vil ramle over ende.. Budsjetter og reflekter over hvordan økonomien står seg også i regnværsdager, men skal man ta høyde for absolutt alt og være forberedt på dommedag til en hver tid blir det vanskelig å få utrettet noe gitt 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ville ikke hatt så stort lån uten premumpakken. Da kan du aktivere Bio Defence mode og bo i bilen hvis lånerenten går til 20 % og Kim Jong-un går til kjemisk angrep.
Hehe, dette avsporet litt ;D
Ikke alle merket att det var 8% effektiv rente som ble tatt høyde for i forrige innlegg. Det er ikke tilfeldig. Det betalte man faktisk i noen måneder for litt over 8 år siden. På årsbasis tilsvarer det 300k/år i rente-utgifter.
Og dere har barn på vei. Noen mener at det koster 1 million å oppdra et barn til det er 18 men kostnadene er vel minst i starten og øker på ettersom klesbehov øker, fritidsaktiviteter innføres osv.
Og det sies at strøm vil øke i pris fremover. Blir jo flere og flere elbiler ;)
Kanskje dette hjelper med vurderingen. DinSide (http://www.dinside.no/okonomi/har-du-en-sunn-privatokonomi/62060720) oppsummerer sunn økonomi slik:
Sitat1. Belåning: Belåningsgraden er mindre enn 80 prosent av verdsettelsen av fast eiendom.
2. Likviditet: Det er fri likviditet hver måned slik at uforutsette utgifter kan betales - for eksempel om vaskemaskinen ryker.
3. Fast sparing: Man foretar en fast sparing fra lønnskonto til sparekonto/aksjefond hver måned.
4. Reservekapital: Man har opparbeidet seg en sparekonto med reservekapital, på generelt grunnlag kan man si at denne bør ligge på cirka 20-30.000 kroner.
5. Renteøkning: Det er lagt inn i budsjettet at renten kan øke med fire prosentpoeng, uten av det påvirker den frie likviditeten.
6. Inkasso: Man har ingen inkassosaker.
7. Kredittkortkontroll: Man har kontroll på sine kredittkort, slik at de nedbetales til null kroner hver måned.
8. Forbrukslån: Man har ingen forbrukslån.
9. Gjeldsgrad: Lønn og gjeld står i stil, slik at gjeldsgraden ikke overstiger 2,5-3,5 ganger bruttoinntekten.
10. Forsikring: At man er forsikret i forhold til uførhet og død, og at denne forsikringen samsvarer med størrelsen på lånet.
Angående gjeldsgrad skrev E24 (http://e24.no/privat/penger/mange-unge-har-mer-enn-4-mill-i-gjeld/10084373):
SitatFinanstilsynet gir nå en sterk anbefaling til bankene om at låntagere normalt ikke bør låne mer enn tre ganger inntekten
Skjønner godt man vil ha elbil men prisen ville jeg sterkt revurdert. Livet er for kort til kun å betale hus-lån og bil-lån.
Dr Doom :police:
Sitat fra: lightscribe på onsdag 12. juli 2017, klokken 00:14
Hehe, dette avsporet litt ;D
Ikke alle merket att det var 8% effektiv rente som ble tatt høyde for i forrige innlegg. Det er ikke tilfeldig. Det betalte man faktisk i noen måneder for litt over 8 år siden. På årsbasis tilsvarer det 300k/år i rente-utgifter.
Og dere har barn på vei. Noen mener at det koster 1 million å oppdra et barn til det er 18 men kostnadene er vel minst i starten og øker på ettersom klesbehov øker, fritidsaktiviteter innføres osv.
Og det sies at strøm vil øke i pris fremover. Blir jo flere og flere elbiler ;)
Kanskje dette hjelper med vurderingen. DinSide (http://www.dinside.no/okonomi/har-du-en-sunn-privatokonomi/62060720) oppsummerer sunn økonomi slik:
Sitat1. Belåning: Belåningsgraden er mindre enn 80 prosent av verdsettelsen av fast eiendom.
2. Likviditet: Det er fri likviditet hver måned slik at uforutsette utgifter kan betales - for eksempel om vaskemaskinen ryker.
3. Fast sparing: Man foretar en fast sparing fra lønnskonto til sparekonto/aksjefond hver måned.
4. Reservekapital: Man har opparbeidet seg en sparekonto med reservekapital, på generelt grunnlag kan man si at denne bør ligge på cirka 20-30.000 kroner.
5. Renteøkning: Det er lagt inn i budsjettet at renten kan øke med fire prosentpoeng, uten av det påvirker den frie likviditeten.
6. Inkasso: Man har ingen inkassosaker.
7. Kredittkortkontroll: Man har kontroll på sine kredittkort, slik at de nedbetales til null kroner hver måned.
8. Forbrukslån: Man har ingen forbrukslån.
9. Gjeldsgrad: Lønn og gjeld står i stil, slik at gjeldsgraden ikke overstiger 2,5-3,5 ganger bruttoinntekten.
10. Forsikring: At man er forsikret i forhold til uførhet og død, og at denne forsikringen samsvarer med størrelsen på lånet.
Angående gjeldsgrad skrev E24 (http://e24.no/privat/penger/mange-unge-har-mer-enn-4-mill-i-gjeld/10084373):
SitatFinanstilsynet gir nå en sterk anbefaling til bankene om at låntagere normalt ikke bør låne mer enn tre ganger inntekten
Skjønner godt man vil ha elbil men prisen ville jeg sterkt revurdert. Livet er for kort til kun å betale hus-lån og bil-lån.
Dr Doom :police:
Du bør ikke blir bilselger :D Men takk for råd.
Etter alle svarene her virker det som om folk med min økonomi bør vurdere hvor sterkt de ønsker en Model S. Det heller nok mot å ikke kjøpe kjenner jeg nå. :-\
Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:45
Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.
Kona øker i pris tror jeg :-\
Det går også an å vurdere en 2013-2014 Model S. Disse får man brukt for rett over 400k om dagen. Om man må låne er det riktignok ikke den samme superlave renten, men lånet kan innfris ganske raskt når det blir såpass lite, og da har man gjeldfri "fin bil" om man klarer seg uten AP, AWD og det der.
Jeg gikk for den løsningen siden jeg er allergisk mot billån og har ikke angret ennå. :)
Sitat fra: lightscribe link=topic=34265.msg590059#msg590059 date
Angående gjeldsgrad skrevurl=http://e24.no/privat/penger/mange-unge-har-mer-enn-4-mill-i-gjeld/10084373]E24[/url]:
SitatFinanstilsynet gir nå en sterk anbefaling til bankene om at låntagere normalt ikke bør låne mer enn tre ganger inntekten
Skjønner godt man vil ha elbil men prisen ville jeg sterkt revurdert. Livet er for kort til kun å betale hus-lån og bil-lån.
Dr Doom :police:
Du visar till en artikel från 2011, och Finanstilsynet har nyligen satt gränsen för belåningsgrad till 5 ggr intäkt, kan vara bra att hålla sig till fakta.
*Anbefalningen* har vel alltid vært 3 ganger inntekten, men dette er ganske konservativt. Har man kontroll på økonomien, og gjerne høyere inntekt enn normalen, så kan 5 ganger inntekten være greit det også.
Inntekten har en del betydning. Tjener man 15k/mnd, så bør man kanskje helst ha 0 kr i lån. Mens tjener man 100k/mnd og har 50k til overs etter alt er betalt, så takler man fint ett lån på ca 8 mill eller 6,6 ganger inntekten, selv om renten skulle gå opp til 8%.
Sitat fra: snd på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:54
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:45
Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.
Kona øker i pris tror jeg :-\
Nå spørs det hvilken Kona du snakker om, jeg har kontrakt på toppspekket bil med vinterhjul til 379'
Var kanskje det du mente at den nå blir nærmere 400 enn 300?
I fare for å holde denne tråden gående i alle evighet; jeg prøvekjørte en Model S P100D i dag og det var en utrolig bra kjøretur! Dette er virkelig den eneste elbilen på markedet som gav meg skikkelig "godfølelsen" ;) Alle de andre bilene bærer preg av å være småbiler, men dette var noe helt annet.
Jeg prøvde bilen med instillingene satt til 60-batteriet ytelser og selv det var jo MER en nok krutt.
Diskutert litt med selger om mulighetene, men det virket ikke som om de kunne gi noe særlig rabatt for å få oss til å kjøpe.
Hvor får du tak i en NY 75D til 670.000?
Hehe, skulle aldri tatt den turen :P Tesla gir ikke rabatter, kun ververabatt.. Alle Tesla er raske nok til normal kjøring.. De nye 75 er i tillegg oppgradert og blitt enda raskere..
Sitat fra: madsskon på onsdag 12. juli 2017, klokken 20:58
Hvor får du tak i en NY 75D til 670.000?
Tesla.com
(Model S 75D starter på 630k)
Sitat fra: madsskon på onsdag 12. juli 2017, klokken 20:58
Hvor får du tak i en NY 75D til 670.000?
På Tesla.com, 75D starter på snaut 640'.
Aha.. så en ganske "ribba" en da. Da forstår jeg det.
Men uansett er jo det et godt regnestykke når du kjører 40k i året.
Etter henvisningsrabatt endte vi opp med 659 med metalliclakk og ultrahifi.
Blir strengt tatt ikke noe dyrere enn en Superb med 4x4
Uten premiumpakke, nextgen seter, vinterpakke og autopilot da antar jeg..
Trenger virkelig ikke det.
Har rattvarme på konebilen, bruker den knapt nok.
Premiumpakken gir vel knapt nok noe på en ny bil. Lys og bakluke er nå i standardpakken.
Autopiloten virker ikke i mitt nærområde.
Antar stoffsetene er ok.
Smaken er som baken:) alt det er et MUST for meg i en såpass dyr bil...
Sitat fra: madsskon på onsdag 12. juli 2017, klokken 21:35
Smaken er som baken:) alt det er et MUST for meg i en såpass dyr bil...
Har man tenkt å beholde bilen i 8 år er nok "must have" utstyr mindre viktig, da blir nok km-stand og evt. skader mer utslagsgivende ved et evt. videresalg. Tenker man å selge bilen etter 2-3 år er det nok viktigere å få med autopilot, premium, nextgen og vinter som er det pakkene som er mest etterspurt.
Sitat fra: madsskon på onsdag 12. juli 2017, klokken 21:24
Uten premiumpakke, nextgen seter, vinterpakke og autopilot da antar jeg..
Stoffsetene ser helt like ut i hvertfall. Premium og autopilot er jo dyrt ekstrautstyr. Og vinterpakken ser jeg ikke poenget med i forhold til prisen.
Tenker ikke bare videresalg. Tenker også comfort underveis mens jeg har bilen.
Bruker utrolig mye rattvarmen og varme i setene bak faktisk.
Uten autopilot er bilen ikke den samme...og skinn er must med kids:)
Dette er så individuelt som det kan få blitt. For meg er rattvarme kjekt å ha, men ikke noe must i det hele tatt, baksetet sitter det noen i to ganger i året, så hva som er der bryr meg null, unger har jeg ikke, og på min pre-AP med gamle seter er stoffsetene bedre å sitte i enn skinn.
Autopilot er nok det første jeg hadde droppet om jeg skulle spart på utstyret - rett og slett fordi det er en ren softwareting som kan kjøpes på i ettertid om man måtte ønske det. De andre tingene er hardware som i praksis ikke lar seg ettermontere.
Sitat fra: madsskon på onsdag 12. juli 2017, klokken 22:01
Tenker ikke bare videresalg. Tenker også comfort underveis mens jeg har bilen.
Bruker utrolig mye rattvarmen og varme i setene bak faktisk.
Uten autopilot er bilen ikke den samme...og skinn er must med kids:)
Folk er forskjellige, for egen del har vi i underkant av 4 kilometer til barnehagen og jeg har aldri kjørt hele distansen med rattvarme på (Kia bensin.)
Aldri brukt rattvarme i Teslaen. Bilen er jo alltid varm når jeg skal bruke den :)
Men rattet blir mye varmere med rattvarme.
Sitat fra: madsskon på torsdag 13. juli 2017, klokken 09:17
Men rattet blir mye varmere med rattvarme.
Det burde strengt tatt vært standardutstyr. Vi har rattvarme i vår Hyundai i20. :/
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 13. juli 2017, klokken 10:22
Sitat fra: madsskon på torsdag 13. juli 2017, klokken 09:17
Men rattet blir mye varmere med rattvarme.
Det burde strengt tatt vært standardutstyr. Vi har rattvarme i vår Hyundai i20. :/
Tja.. Eneste gangen jeg har brukt rattvarme i en Tesla var når det var -10 og jeg hadde en loaner uten tilgang til å slå på varmen på forhånd.
Slår du på varmen en halvtime før du skal kjøre fjerner du som regel både is og snø fra vinduer også.
Jeg brukte rattvarme på nesten hver kjøretur i vinter, synes det er veldig behagelig. Bestilte også vinterpakke på neste, vurderte aldri å droppe den.
Sitat fra: aness på torsdag 13. juli 2017, klokken 14:44Tja.. Eneste gangen jeg har brukt rattvarme i en Tesla var når det var -10 og jeg hadde en loaner uten tilgang til å slå på varmen på forhånd.
Slår du på varmen en halvtime før du skal kjøre fjerner du som regel både is og snø fra vinduer også.
Folk er nå forskjellige, men det er langt fra alle turer med bilen som er planlagt en halvtime før her i hvert fall. Og kona bruker rattvarmen flittig inntil gradestokken bikker 15+ :o
Rattvarmen burde vært standard ja, varme i baksetene burde vært ekstrautstyr.
Rattvarme | (• ◡•)|
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:39
Sitat fra: snd på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:54
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:45
Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.
Kona øker i pris tror jeg :-\
Nå spørs det hvilken Kona du snakker om, jeg har kontrakt på toppspekket bil med vinterhjul til 379'
Var kanskje det du mente at den nå blir nærmere 400 enn 300?
Neida, bare jeg som tuller og tok en dårlig vits. Mente faktisk kona, som i kvinnelig ektefelle...
Sitat fra: snd på fredag 14. juli 2017, klokken 08:30
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:39
Sitat fra: snd på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:54
Sitat fra: daktari på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:45
Jeg spår at prisene neste året vil falle på gode elbiler. Leaf, Hyundai Kona, 3 osv. Med kun en baby og valg av vogn med omhu kan det fungere bra. Hvis du kan vente litt kan det være smart.
Kona øker i pris tror jeg :-\
Nå spørs det hvilken Kona du snakker om, jeg har kontrakt på toppspekket bil med vinterhjul til 379'
Var kanskje det du mente at den nå blir nærmere 400 enn 300?
Neida, bare jeg som tuller og tok en dårlig vits. Mente faktisk kona, som i kvinnelig ektefelle...
Det går nok mot kjøp :D :D
Et argument trumfer alle; jeg plasserer kone og barn i en av de tryggeste bilene som finnes. Det kan man ikke angre på.
Så er det egentlig kun Model S som faktisk er kompromissløs og har plassen og AWD som vi ønsker.
Lønner det seg å skaffe vinterhjul selv? Har fått en del referrals på pm. Den går vel til den første tenker jeg, men er det slik at man får gratis SC til evig tid nå?
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 15. juli 2017, klokken 08:03
Lønner det seg å skaffe vinterhjul selv? Har fått en del referrals på pm. Den går vel til den første tenker jeg, men er det slik at man får gratis SC til evig tid nå?
Jeg gjorde der, handlet på "off-season sale" hos Megahjul, og endte med å betale 16k for 19" felg og Yokohama IceGuard (som jeg har god erfaring med). Det var billigere felger å oppdrive hos dem også, men jeg valgte å være litt jålete. ;)
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 15. juli 2017, klokken 08:03
Det går nok mot kjøp :D :D
Et argument trumfer alle; jeg plasserer kone og barn i en av de tryggeste bilene som finnes. Det kan man ikke angre på.
Så er det egentlig kun Model S som faktisk er kompromissløs og har plassen og AWD som vi ønsker.
Lønner det seg å skaffe vinterhjul selv? Har fått en del referrals på pm. Den går vel til den første tenker jeg, men er det slik at man får gratis SC til evig tid nå?
Har også sendt deg en PM 1000kwh, har en liten gutt som ville blitt ellevill om du brukte vår referal 
Kjøpte en sånn Tesla for kids i mai.. holdt nøyaktig 3 dager med forsiktig bruk før den var ødelagt. Elendig kvalitet. Kjøp en ordentlig bil til kidsa i stedet.
Anbefalning?
En peg perego for eks. Solid kvalitet som holder i mange år!