Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: runeah84 på fredag 30. juni 2017, klokken 00:00
Jeg har akkurat byttet ut min fosilbil og tenker hardt på å kjøpe tesla som neste bil da jeg har bompengeavgift på 90kr t/r jobb (pluss at det virker som en fantastisk bil :P)
Har sett litt rundt og har vært i kontakt med en eier av en taxikjørt S85D fra 2015 med 120 000km på telleren.
Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle litt om hvordan en tesla påvirkes av en slik kjørelengde og om det er spesielle ting jeg bør sjekke/være obs på? Tenker spesielt siden 5år/100 000km garantien er utløpt. Vil nødig bli sittende med en masse utgifter for at man valgte å spare noen kroner.
Ser også at Tesla har en veldig god renteavtale på kjøp av ny bil i dag, men føler det blir i overkant mye penger.
Setter pris på alle svar
Siden bilen har gått i næring gjelder vel andre regler?
Regler i forhold til hva? Garantien?
Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. juni 2017, klokken 00:08
Siden bilen har gått i næring gjelder vel andre regler?
Mulig det, men siden den normale garantien uansett har gått ut er det irrelevant. Men kan være verd å sjekke hvordan det er med den 8 års ubegrenset kjørelengde garantien på batteri og motor? Gjelder denne selv om bilen har gått i næring?
Godt tips! Skal sende en mail å høre :)
Forbrukerloven gjelder bla ikke
Har den opperert i nærheten av en superlader?
Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. juni 2017, klokken 01:46
Forbrukerloven gjelder bla ikke
Stemmer, og da er reklamasjonsfristen begrenset til 2 år og ikke 5. Jeg ville ikke kjøpt en slik bil.
Forbrukerkjøpsloven vil jeg og si at er det viktigste å tenke på her! I Norge har vi veldig gode forbrukerrettigheter som mange er misunnelige på. Har hørt historier om folk som har kjøpt brukte varer fra firma og som har gått på en smell i ettertid pga at de ikke har samme rettigheter. Så om du velger å kjøpe denne så vær veldig klar over at du i praksis ikke vil ha reklamasjonsrett.
Jeg ser at bilen står registrert på han som selger den og ikke et firma. Er det slik at bilen må være kjøpt og eid av et selskap for at dette skal gjelde? Eller gjelder det hvis bilen er brukt som taxi, men privat eid?
Sprøtt at dette fjerner all reklamasjonsrett for all fremtid når bilen "kun" er brukt i næring i 2år...
Hvordan blir dette om en kjører for Uber?
Kommer an på om en privatperson har kjøpt bilen, og hvordan denne opptrer. Fkjl §1, tredje ledd:
SitatMed forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Det vil si at om bilen er kjøpt av privatperson og bruker bilen mer privat enn i næring er det forbrukerkjøpsloven som regulerer handelen, og absolutt reklamasjonsfrist på 5 år gjelder. Relativ reklamasjonsfrist er minst to måneder.
Hvis et firma har kjøpt bilen, eller personen som har kjøpt bruker bilen mer i næring enn privat er det kjøpsloven som gjelder med sin absolutte reklamasjonsfrist på 2 år. Relativ frist er også vesentlig kortere uten at det står i selve lovteksten, men rettspraksis tyder på at det er snakk om dager heller enn uker.
Sitat fra: runeah84 på fredag 30. juni 2017, klokken 00:00
Har sett litt rundt og har vært i kontakt med en eier av en taxikjørt S85D fra 2015 med 120 000km på telleren.
Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle litt om hvordan en tesla påvirkes av en slik kjørelengde og om det er spesielle ting jeg bør sjekke/være obs på? Tenker spesielt siden 5år/100 000km garantien er utløpt. Vil nødig bli sittende med en masse utgifter for at man valgte å spare noen kroner.
Eg har ein 2014 S85 som også har gått 120 000 km. Til no har det vore 0 utgifter etter at garantien gikk ut, og eg merker heller ingenting som "skranter".
Det har vore nokre tråder på facebook om Teslaer med lang køyrelengde, og det som ser ut til å måtte skiftast mellom 100 000 og 200 000 er stabilisatorstag og kanskje hjullager. Luftfjæringen, som kan bli ein stor utgift om den ryk, ser ut til å halde bra.
Han som selger bilen sier han hadde den inne til rep av dørhåndtak etter han hadde passert 100.000km og de sa da at fristen var 5år. Tror jeg skal ta en telefon for å få dette bekreftet før jeg gjør noe mer i forhold til det kjøpet. Ser nå at det er en rentekampanje på kjøp av ny tesla og kan få en 75D til en ganske god pris og da vil hver krone betalt på et lån gå til nedbetaling... Noen som har erfaring med rekkeviddeforskjellen mellom en 2015 s85d og en ny s75d?
Sitat fra: runeah84 på fredag 30. juni 2017, klokken 22:02
...Noen som har erfaring med rekkeviddeforskjellen mellom en 2015 s85d og en ny s75d?
Rundt 30-35 km i favør 85.
Ah okei, så ikke store forskjellen egentlig.
Hva vil være en "korrekt" pris å gi for en taxikjørt 2015 modell 85D med 120k på telleren? (luft,pano,ap1)?
Se forumbeskrivelser på batteridegradering ved mye eller bare superladerbruk, som jo må være relevant for en drosje.
Det er svært mange og gode brukte og rimelige (ish og relativt) på finn og inventory biler hos Tesla. Ville også kjøpt meg en bil innenfor garanti og tatt en garantiutløpstest som gir deg t som du kan claime før den utløper. Drosje på 120K med inventaslitet det har medfòrt skal være Veldig billlig før jeg hadde tatt den risikoen. Lykke til !
Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk