Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Counterpointer på torsdag 29. juni 2017, klokken 23:37

Tittel: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointertorsdag 29. juni 2017, klokken 23:37
Føyer meg inn i rekka med imponerte eiere på langtur. 74 mil på en dag er null problem, klima på, passasjerer og bagasje i bilen, full fart på motorveien hele veien fra nord for Oslo til Kristiansand uten å lade med stor rest på batteriet
Ladet kun når jeg stoppet av andre grunner, trengte ikke egen ladestopp. Rekkevidden er så stabil å forholde seg til at jeg kjørte helt ned til "low" for å se hvordan det fungerte.
Slo ut på ca 20 km rest da kom "power reduction engaged" og kraft ble redusert, etter ytterligere noen kilometer kom "low"  og blinkende orange strek på batterimåleren. Ville da ikke kjøre i null så kjørte da hjem og satte på lading.

Topp langtursbil

Synes snitt på 14,0 kWh/100 km med lange perioder i 110-120 og full bil er meget respektabelt.

Virkelig en ny verden

Lading ble;
Hurtigladeren i Kristiansand ved Sør Arena (Kiwi) ville ikke starte, så jeg ladet en drøy time på en 22 kWh stolpe ved siden av mens jeg så fotballkamp. Deretter mens vi spiste et raskt måltid på McD i Grimstad 50 kWh (kanskje 15 minutter), og så mens passasjereren min måtte ha røykestopp på Brokelandsheia i ca ti minutter.
Thats IT

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170629/fe89524bf1a686d38167320e4d30b85f.jpg)
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: bnotorsdag 29. juni 2017, klokken 23:48
Respektabel kjøring det. Åå ja var en tur til Stord i går. Stakk innom McD der sto det en Egolf å hurtigladet. Jeg kjørte inn på en 22kw ladeplass ved siden, men var kjapp med å forflytte meg til nøytralt område da jeg ikke skulle lade. God følelse dette å ha fått friheten tilbake. En annen verden. I morgen skal jeg prøve meg på Stavanger -Søgne - Stavanger uten lading.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointertorsdag 29. juni 2017, klokken 23:49
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: zbkfredag 30. juni 2017, klokken 07:37
Borsett fra at jeg tror du har lada ørlite lenger enn det du antyder ::), så viser det med all mulig tydelighet hva batteristørrelse betyr for fleksibiliteten på langtur.

Hvordan kjørte du klimainnstillingene på turen? Av?
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointerfredag 30. juni 2017, klokken 10:09
Sitat fra: zbk på fredag 30. juni 2017, klokken 07:37
Borsett fra at jeg tror du har lada ørlite lenger enn det du antyder ::), så viser det med all mulig tydelighet hva batteristørrelse betyr for fleksibiliteten på langtur.

Hvordan kjørte du klimainnstillingene på turen? Av?
Klima på 22 eller 23 grader avhengig av om det var varmt eller kaldt. (Anlegget er jo litt dårlig å regulere)

Tidsangivelse av lading er angitt anslagsmessig, men stemmer ganske bra. Fortum er desverre litt klønete å få oversikt over, Grønn kontakt er det jo bare å se i appen. Desverre var det Fortum som passet på onsdag
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Tellusfredag 30. juni 2017, klokken 10:40
Har fulgt litt med på prosentandelen som går med til klima. For min del med mitt kjøremønster og en utetemperatur fra ca 15 om morgenen til litt over 20 om ettermiddagen går rundt 10% av energien til klima. Dette er mer enn jeg regnet med. De siste dagene har jeg slått av klima. Det utgjør en merkbar forskjell. Har et gjennomsnitt nå på rett over 12 KWh/100 km for langt fra optimal kjøring. Virker som programvaren som styrer klima kanskje ikke er helt optimal. Burde ikke gå med mye når temperaturen ligger i området 20 grader.

Skal dere virkelig strekke rekkevidden om sommeren så slå av knappen for klima. Med dagens temperatur her i Oslo så trenger man egentlig heller ikke klima. Savner en oversikt over instantanforbruket til klima slik jeg har i Leaf'en.

Med rundt 12 KWh/100 km så har jeg en rekkevidde i nærheten av 500 KM. Helt fantastisk.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointerfredag 30. juni 2017, klokken 19:39
Sitat fra: Tellus på fredag 30. juni 2017, klokken 10:40
Har fulgt litt med på prosentandelen som går med til klima. ............

................Savner en oversikt over instantanforbruket til klima slik jeg har i Leaf'en.
Enig i dette.

Savner oversikten fra Soul som var delt i tre    Motor  /     Klima    /    Teknisk

Når jeg ser på total effektmeteret ved speedometeret så ser det ut som bilen trekker jevnt 1 kWh, ut over det blir det tipping.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: seidlfredag 30. juni 2017, klokken 20:25
Ble også overasket over strømforbruket på klima. På den værste trøndersommern vi hadde nå de siste ukene (8-14 grader)  så sto klima for  15-19% av forbruket. Så er meget spent på vintern....
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: bnofredag 30. juni 2017, klokken 21:07
Sitat fra: Tellus på fredag 30. juni 2017, klokken 10:40
Har fulgt litt med på prosentandelen som går med til klima. For min del med mitt kjøremønster og en utetemperatur fra ca 15 om morgenen til litt over 20 om ettermiddagen går rundt 10% av energien til klima. Dette er mer enn jeg regnet med. De siste dagene har jeg slått av klima. Det utgjør en merkbar forskjell. Har et gjennomsnitt nå på rett over 12 KWh/100 km for langt fra optimal kjøring. Virker som programvaren som styrer klima kanskje ikke er helt optimal. Burde ikke gå med mye når temperaturen ligger i området 20 grader.

Skal dere virkelig strekke rekkevidden om sommeren så slå av knappen for klima. Med dagens temperatur her i Oslo så trenger man egentlig heller ikke klima. Savner en oversikt over instantanforbruket til klima slik jeg har i Leaf'en.

Med rundt 12 KWh/100 km så har jeg en rekkevidde i nærheten av 500 KM. Helt fantastisk.
Nyaktig samme etfaring her. Var en tur Stavanger Mandal Stavanger i dag. Pluss litt kjøring i Lyngdal og Mandal. Resultat 393,6 km kjørt gjenværende 99km inkludert 10 min med sakte lading 22kw post. Forbruk 12.2kwh/100km
Fornøyd jepp også inkludert å sette på plass han gubben som kjørte forbi i åpen metce cab når motbakkene kom ::)
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: ElTorrolørdag 01. juli 2017, klokken 21:47
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. juni 2017, klokken 23:37
Føyer meg inn i rekka med imponerte eiere på langtur. 74 mil på en dag er null problem, klima på, passasjerer og bagasje i bilen, full fart på motorveien hele veien fra nord for Oslo til Kristiansand uten å lade med stor rest på batteriet
Ladet kun når jeg stoppet av andre grunner, trengte ikke egen ladestopp. Rekkevidden er så stabil å forholde seg til at jeg kjørte helt ned til "low" for å se hvordan det fungerte.
Slo ut på ca 20 km rest da kom "power reduction engaged" og kraft ble redusert, etter ytterligere noen kilometer kom "low"  og blinkende orange strek på batterimåleren. Ville da ikke kjøre i null så kjørte da hjem og satte på lading.

Topp langtursbil

Synes snitt på 14,0 kWh/100 km med lange perioder i 110-120 og full bil er meget respektabelt.

Virkelig en ny verden

Lading ble;
Hurtigladeren i Kristiansand ved Sør Arena (Kiwi) ville ikke starte, så jeg ladet en drøy time på en 22 kWh stolpe ved siden av mens jeg så fotballkamp. Deretter mens vi spiste et raskt måltid på McD i Grimstad 50 kWh (kanskje 15 minutter), og så mens passasjereren min måtte ha røykestopp på Brokelandsheia i ca ti minutter.
Thats IT

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170629/fe89524bf1a686d38167320e4d30b85f.jpg)
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: ElTorrolørdag 01. juli 2017, klokken 21:53
Hvor hurtig lading opplever dere ved hurtiglading ?

Selv har jeg ikke kommet over 40 kw, men så har jeg ikke hatt under 50% restverdi på batteriet.

Blir det 50 kw når batteriet nærmer seg tomt ?
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointerlørdag 01. juli 2017, klokken 22:35
Sitat fra: ElTorro på lørdag 01. juli 2017, klokken 21:53
Hvor hurtig lading opplever dere ved hurtiglading ?

Selv har jeg ikke kommet over 40 kw, men så har jeg ikke hatt under 50% restverdi på batteriet.

Blir det 50 kw når batteriet nærmer seg tomt ?
Hadde ikke tid til å sjekke på langturen, siden jeg hadde passasjerer og andre ting å tenke på.

Du kommer over 40 kW, det har jeg sjekket før. Har ikke regnet snittet men her fikk jeg 4,1 kWh på 5 minutter.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170701/c887629ebce3a3f38b9bec959834dad0.jpg)

Tror ikke en får noe mer enn 45-46 kW
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovesøndag 02. juli 2017, klokken 03:09
Mine ladinger under ca 55% har lagt på max 43-44 kW.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovesøndag 02. juli 2017, klokken 03:15
Rettelse: Har sett 46-tallet en gang.

Men somregel max 43-44kW.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: piltsøndag 02. juli 2017, klokken 09:43
Må man starte bilen for å se informasjonen i bildene over? Pleier dere å sitte og følge med på ladingen??
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovesøndag 02. juli 2017, klokken 09:46
Må starte bilen ja. Jeg ser bare av og til hvordan det ligger an, nyskjerrig :) Å sitte i bilen og se på at det går oppover, det følest forferdelig tregt.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointersøndag 02. juli 2017, klokken 10:55
Sitat fra: pilt på søndag 02. juli 2017, klokken 09:43
Må man starte bilen for å se informasjonen i bildene over? Pleier dere å sitte og følge med på ladingen??
Jeg pleier ikke det. Men er jo greit å ta en sjekk innimellom.

Mine ladestopp er så korte som mulig så  skjekker derfor prosenten på laderen for å se når jeg kan dra. Har hverken ladet så mye eller vent meg til at jeg kan skjekke appen eller onstar for status.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovesøndag 02. juli 2017, klokken 23:52
Da er jeg hjemme etter ferietur med Opelen :)
Jeg dro på tur med tanke på at det skulle bli en biltur på mellom 1 og 10 dager. Det ble 11. Hadde ikke noe konkrete planer utenom at jeg ville en tur til Sverige og kanskje Danmark.
Totalt ble det 3889 km, nesten like mye som jeg kjører til vanlig på et halvt år.
Snittforbruk på hele turen = 15.4
(Låg lenge på ca 13, men motorveier i god fart i Danmark og Tyskland spiste strøm)
Har ikke fått summert opp hurtigladerutgiftene enda, det blir endel der.
Brukte Grønn Kontakt og Fortum i Norge, Clever i Sverige/Danmark/Tyskland, inCharge på Gotland, + en gratis der Karlshamn energi sponset strømmen. Muligens en Fortum i Sverige også. De 2 fra Clever i Tyskland som jeg brukte var gratis i bruk. Trengte ikke kortet engang.
Har kun brukt Elbilforenings brikke og Clever Fri-kortet som jeg fikk rett før turen.
inCharge fikk jeg tilgang til ved å laste ned en app og legge inn kredittkort der.

På de forskjellige overnattingsstedene varierte elbil-'servicen' med alt fra 'du får finne en bensinstasjon' til at de stilte med schuko/motorvarmeruttak, rød kontakt, 16A ladeboks for type2-kabel og Teslaladere (som ikke fungerte med Opelen). I Danmark passet ikke deres 'schuko', litt annerledes jording.

Veldig fornøygd med bilen :)

Ting som kan bli bedre:
På veier med flere felt i hver retning er blindsonevarsleren i speilet på høyre side ofte alt for følsom. Blinker og lyser selv om nermeste bil er langt unda, og varsler også av og til selv om der ikke er noe der.
Klima, bruker det manuelt eller auto på 21-22 grader. Halvgrader hadde kanskje gjordt det bedre.
'Ta rattet' kommer fortsatt selv om jeg holder både en og to hender på rattet. Periodevis har filhjelpeholderen vert deaktivert av bilen, da slipper jeg 'hold rattet' men mangler også da den lille hjelpen om jeg krysser en linje.
En gang ble midtskjermen svart, det løste seg med 'home' + pil til høyre. Reset.
Skulle ønske Google maps kunne brukes i Apple carplay.

:)
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointermandag 03. juli 2017, klokken 00:02
Litt av en tur Jan Ove

Deler flere av dine erfaringer om bilens systemer.
Interessant å høre om lading utenlands.
Går nok en del år før vi får et mer organisert og samstemt system for lading, men det trengs virkelig!

15,4 er jo ikke så dumt forbruk, bilen selv mener jo at 15,9 er det almene forbruket når en nuller ut tripptelleren
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Stigzytorsdag 06. juli 2017, klokken 23:56
Flott oppsummering! Skal selv til Ullared i Sverige neste uke med 2 unger i baksetet :) Gleder meg til å teste bilen på langtur. Har elbiforeningens brikke samt clever fri kort som jeg skal overleve på :)
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovefredag 07. juli 2017, klokken 00:18
Har du knytt brikken opp mot Grønn Kontakt og Fortum? :)
De siste dagene har nesten alle Clever hurtigladerene vert grå i appen min. Har slettet appen og lastet nedigjen men fortsatt er det meste grått.
God tur! :))
Jeg hadde med 25 meter skjøteledning, den fikk jeg bruk for bare en gang. Men akkurat da jeg var ferdig å legge den fint ut og gjøre klar til lading så flyttet bensinbilen seg slik at jeg fikk motorvarmerplassen.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovefredag 07. juli 2017, klokken 20:19
Her er ladingene mine hos Clever.

(+ noen ladinger hos Clever i Tyskland som er gratis)
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: piltfredag 07. juli 2017, klokken 23:12
Sitat fra: Ipadjove på fredag 07. juli 2017, klokken 20:19
Her er ladingene mine hos Clever.

(+ noen ladinger hos Clever i Tyskland som er gratis)
Hvorfor brukte du Clever i Sverige også? De virker jo mye dyrere enn f.eks inCharge. 5 kr/kwh og 1,5 kwh/mil blir jo nesten som med fossilbil. Ser inCharge har flere gratis hurtigladere i Stockholm, men de er kanskje ofte opptatt. Heter Vattenfall alle sammen, så det er vel veldig ren energi man får der.

De andre ligger vel på 2,4 SEK /min, så da avhenger det av hvor fort det lades, men man bør vel få mer enn 0,5 kwh/min, som da vil gi samme pris som Clever.

Ser i et tidligere innlegg her at knut.aulie fikk 4,1 kwh på 5 min. Vet ikke hvor han ladet, men hvis det kostet 2,4 SEK/min, så blir det bare 2,93 kr/kwh som da gir under 5 kr/mil som er mye bedre enn med fossilbilene.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. juli 2017, klokken 00:03
Sitat fra: pilt på fredag 07. juli 2017, klokken 23:12

Ser i et tidligere innlegg her at knut.aulie fikk 4,1 kwh på 5 min. Vet ikke hvor han ladet, men hvis det kostet 2,4 SEK/min, så blir det bare 2,93 kr/kwh som da gir under 5 kr/mil som er mye bedre enn med fossilbilene.
Det var i Norge på Fortum lader til 2,5 NOK pr min.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovelørdag 08. juli 2017, klokken 01:37
pilt: Ja helt klart. Min første elbil, og er nybegynner på hurtiglading osv. Viste ikke om Vattenfall/InCharge før jeg dro.
Fant også gratis hurtigladere, f.eks i Karlshamn. Clever var gratis i Tyskland. Litt rart at de har så forskjellige priser.
Fant også type2-stolper som jeg ikke fant info om pris på og derfor ikke brukte. Det viste seg i ettertid at de var gratis.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: piltlørdag 08. juli 2017, klokken 11:41
Sitat fra: Ipadjove på lørdag 08. juli 2017, klokken 01:37
pilt: Ja helt klart. Min første elbil, og er nybegynner på hurtiglading osv. Viste ikke om Vattenfall/InCharge før jeg dro.
Fant også gratis hurtigladere, f.eks i Karlshamn. Clever var gratis i Tyskland. Litt rart at de har så forskjellige priser.
Fant også type2-stolper som jeg ikke fant info om pris på og derfor ikke brukte. Det viste seg i ettertid at de var gratis.
Man lærer så lenge man lever. (Akkurat som det ikke er det lureste å fylle bensin etter kl 12 på mandager, for da er det ofte flere kroner dyrere for literen enn om man gjorde det f eks kl 11.)

Litt pes at man må undersøke så nøye før man drar på tur. Egentlig veldig imponert over at du som fersk elbilist allerede har tatt en så lang tur med bilen. Det har ikke jeg turt ennå. (http://www.pic4ever.com/images/hanghead.gif) Jeg liker å komme frem til sluttdestinasjonen og så lade der i stedet for å måtte stoppe og håpe at ladeplassene langs veien er ledige. Er de ikke det kan det jo fort bli krøll i planene om tidsskjemaet er trangt.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovelørdag 08. juli 2017, klokken 12:04
Ja sant. Men nå var jeg alene i bilen og tok det som det kom. Booket hotell/hytte samme dag eller dagen før. Stod ikke i ladekø en eneste plass.
Men etterhvert som det kommer flere 60kWt-biler i denne prisklassen så vil en nok merke det?
F.eks på Gol var jeg eneste som ladet på den ene CCS'en der. Samtidig stod der 4-5 Model S/X og ladet på Teslas superladere.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Ipadjovelørdag 08. juli 2017, klokken 12:24
Faktisk så ble det mer hotellangst og fergeangst enn ladeangst. Jeg viste ikke at akkurat da var det Isle-games på Gotland med tusenvis av deltakere/tilreisende.
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: piltlørdag 08. juli 2017, klokken 12:59
Helt klart mindre stressende når man kjører alene og kan gjøre akkurat som man selv vil. Må si jeg er enda mer imponert over turen din når du ikke engang hadde bestilt overnattinger og planlagt ruta litt mer.  :+1:
Tittel: Sv: Langturforbruk
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. juli 2017, klokken 13:15
På langtur synes jeg det optimale er å kjøre en 10-20 mil og så ta en pause med dobesøk, litt mat eller strekke litt på bena mens jeg hurtiglader. Med Ae så kan jeg velge akkurat når det passer. Med Soul måtte jeg planlegge litt mer og det kunne være krise om en lader ikke fungerte. Nå gikk det alltid bra med den så Ae tror jeg blir helt ypperlig.