Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: ElDino på torsdag 24. februar 2011, klokken 12:38
lurer på om det kan hjelpe å isolere tanken som anbefalt her i denne tråden?
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.0)
Eller dekke til radiatoren..
Bilen blir aldri varmt nok i -24 grader
du sliter nok i -24 ja, jeg synes det er kaldt med 5 blå ute. :)
Hadde vært topp om noe slikt hadde gått med Imieven og. Da ett elektrisk varmeapparat burde fungere kjempebra, men av en eller annen grunn gjør det ikke det. lurer på hva effekten av varmeapparatet er, noen som vet? Vet at hvis jeg setter inn en vifteovn på 1kw så er det stupvarmt inne i kupeen etter kort tid.
Kjelli
Sitat fra: Kjelli på torsdag 24. februar 2011, klokken 22:17
Vet at hvis jeg setter inn en vifteovn på 1kw så er det stupvarmt inne i kupeen etter kort tid.
Da utnyttes hele effekten til kupeoppvarming, i stedet for vann og og motoremsoppvarming.
Synd luftbåren varme forsvant sammen med Think Classic. Det er både raskere og mer effektivt en å via vann.
En skulle jo nesten tro at når en stiller det på varme i kupeen så er det varme i kupeen en ønsker først og fremst.
Dårlig design mao.
Kjelli
Sitat fra: elektrolux på fredag 25. februar 2011, klokken 11:05
Sitat fra: Kjelli på torsdag 24. februar 2011, klokken 22:17
Vet at hvis jeg setter inn en vifteovn på 1kw så er det stupvarmt inne i kupeen etter kort tid.
Da utnyttes hele effekten til kupeoppvarming, i stedet for vann og og motoremsoppvarming.
Synd luftbåren varme forsvant sammen med Think Classic. Det er både raskere og mer effektivt en å via vann.
De nyeste City'ene(4-seter-ramma) har vel elektrisk luftbåren varme?
Eller har jeg hørt feil nå?
Sitat fra: ElDino på torsdag 24. februar 2011, klokken 12:38
lurer på om det kan hjelpe å isolere tanken som anbefalt her i denne tråden?
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=504.0)
Eller dekke til radiatoren..
Bilen blir aldri varmt nok i -24 grader
Er det noen som har prøvd dette på en i-miev - eller som kan se noen som helst grunn til at det ikke er lurt? For varmt kan det vel neppe bli..
Vanntanken isolert - enklere også enn på saxoen. Biltema isolasjonsplater med lim på baksiden. Klipp til passende stykker - lim på - surr inn med ducktape til slutt. Regner med at det hjelper, ihvertfall blåser det god varm luft iløpet av et par minutter nå, og varmen bør holde lenger ved stopp.
Sitat fra: moso på søndag 20. mars 2011, klokken 20:37
Vanntanken isolert - enklere også enn på saxoen. Biltema isolasjonsplater med lim på baksiden. Klipp til passende stykker - lim på - surr inn med ducktape til slutt. Regner med at det hjelper, ihvertfall blåser det god varm luft iløpet av et par minutter nå, og varmen bør holde lenger ved stopp.
Har du bilder av det? hadde vært interresant å se for oss andre som har tenkt på det samme... En ting jeg lurer på er i forhold til verksted/service. Har et inntrykk av at man ikke skal "gjøre noe under panseret". Tenker da på garantier og slikt. Kjedelig om det at jeg isolerer tanken skal ha noe å si hvis noe skulle skje...
Skal ta bilde imorgen - og ville jo være merkelig om ikke vanntanken for varmt vann tåler å bli varm..
Sitat fra: moso på mandag 21. mars 2011, klokken 22:06
Skal ta bilde imorgen - og ville jo være merkelig om ikke vanntanken for varmt vann tåler å bli varm..
Har du fått tatt bilder av tanken?
Har pakket inn tanken og litt av slangene fra oversiden. Har tittet under bilen,der ligger jo "varmeapparatet" ganske åpent med slanger.(bare ett plastdeksel under enheten). Vi bør kansje vente til høsten med og pakke det bedre inn. Når det er minus grader kan kansje "hullet" i støtfanger foran tettes som grill trekk på en vanlig bil.Da trenger vel ikke batterie og motor all kjøling i frontradiator? Ac kjøler sitter helt foran så ikke tett til før etter sommeren.
Opel Vivaro benytter en blokk med 4 glødeplugger på vannslangen for hurtig oppvarming av kupe ( og motor )
En slik blokk kunne vært kjekk å ha også på Elbiler med vannbåren varme. Ideen til Opel, er at denne varmer vannet inntil motoren tar over.
På Elbil med vannbåren varme kunne den gjort det samme, inntil bilens eget system kommer skikkelig i gang.
Enklere og billigere enn Webasto.
Se bildet som jeg sakset fra februar utgaven av Car Mechanics
Det er jo en slik "type" i-Miew har,bare mye større og styrt av "elektronikk". Mener den er ca. 5000 w.Er ikke det ca 7-8 hk,det må jo gå utover rekkevidden.
Her er et eksempel på hvordan man kan isolere varmeblokken, ledningene og tanken. Dette gjør tydeligvis orginalvarmen litt mindre ineffektiv. Lurer litt på hvorfor varmluften i Imiev er vannbasert og ikke direkte, men det er det vel en grunn til.
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694 (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694)
Jeg tror det er på grunn av trekkraftbatteriet, som må holdes varm når billen kjører på minus kulder grader, so man for mest rekkevidet.
Et andre scenario ar når man lader og temperatur er høyt, automatisk kjøling av batteriet er mer effektiv med vannbasert system. Jeg lest at det har vært noen Leaf eier som har sliter med det i Arizona, og batteriet har mistet batterikapasitet (opptil 10% over et år).
http://green.autoblog.com/2012/09/25/nissan-addresses-leaf-battery-woes-customer-communication-short/ (http://green.autoblog.com/2012/09/25/nissan-addresses-leaf-battery-woes-customer-communication-short/)
Som alle (nesten) japse biler komme luften inn til kupen bak hanskerommet på høyre side. Denne kanalen bør isoleres frem til varmeapparatet.
Sitat fra: el_el på torsdag 27. september 2012, klokken 10:18
Jeg tror det er på grunn av trekkraftbatteriet, som må holdes varm når billen kjører på minus kulder grader, so man for mest rekkevidet.
Et andre scenario ar når man lader og temperatur er høyt, automatisk kjøling av batteriet er mer effektiv med vannbasert system. Jeg lest at det har vært noen Leaf eier som har sliter med det i Arizona, og batteriet har mistet batterikapasitet (opptil 10% over et år).
http://green.autoblog.com/2012/09/25/nissan-addresses-leaf-battery-woes-customer-communication-short/ (http://green.autoblog.com/2012/09/25/nissan-addresses-leaf-battery-woes-customer-communication-short/)
Er det noe oppvarming eller kjøling av batteriene på Imiev?
Der er iallefall kjøling.
Sitat fra: Kris på torsdag 27. september 2012, klokken 21:31
Er det noe oppvarming eller kjøling av batteriene på Imiev?
Ja, iflg. denne: http://www.autos.ca/first-drives/first-drive-2012-mitsubishi-imiev-electric-car/3/
Sitat
Since the main battery's performance degrades if its temperature is too hot or too cold, the iMiev features a battery cooling and warming system that automatically activates if the temperature goes above 20 degrees Celsius or falls below minus 25 degrees Celsius.
Perfekt for norskt klima m.a.o. :)
Sitat
Ja, iflg. denne: http://www.autos.ca/first-drives/first-drive-2012-mitsubishi-imiev-electric-car/3/
Sitat
Since the main battery's performance degrades if its temperature is too hot or too cold, the iMiev features a battery cooling and warming system that automatically activates if the temperature goes above 20 degrees Celsius or falls below minus 25 degrees Celsius.
Perfekt for norskt klima m.a.o. :)
Lure på hvordan det er med en 2011 model ?
A vet at luft kjøle ned batteriet av og til mens ladding forigårs, og det høres at veske går rund kjøle agregat. Har set bilder på det AC systemet (varmet og kjøling), men er ikke sikert hvordan luft kommer til batteriet for kjøling. Kansje det små gronnen fire kant i middle.
Bildet er fra: http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf (http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf)
Pakket inn vanntanken og den ene av slangene i går, så langt som jeg kom ned fra oversiden. Har jo ikke vært særlig kaldt ennå, men merker likevel at det har effekt. Varmlufta henger igjen mye lenger nå selv om jeg skrur ned termostaten.
Men en ting jeg lurer på: hvordan reagerer de hos Mitsubishi-forhandleren når man skal på service og de ikke kan se målestrekene fordi tanken er pakket helt inn?
Luften som går til batterien er indikert av den orange pilen nede til høyre. Denne går igjennom gulvet på bilen. Kjølevannet du hører er vel muligens kjølingen på laderen inni bilen?
Kjølevannet er nok med laderen å gjøre. Når jeg lader med 10 A kabelen hører jeg en kjølepumpe bakfra som starter med jevne mellomrom hvert 2- 3 minutter og går i ett minutts tid. Står en i en stille garasje, bak bilen ,kan en høre kjøleveske klukking når den stopper. Laderen blir vel god og varm med 2300 W konstant strøm i timevis, bra varmeovn det. ;)
Sitat fra: Kris på mandag 24. september 2012, klokken 21:03
Her er et eksempel på hvordan man kan isolere varmeblokken, ledningene og tanken. Dette gjør tydeligvis orginalvarmen litt mindre ineffektiv. Lurer litt på hvorfor varmluften i Imiev er vannbasert og ikke direkte, men det er det vel en grunn til.
http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694 (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694)
Varmeblokken under bilen kan vel kanskje bli ganske varm? Tenke å klippe til isolasjonsplater fra Biltema og klistre på, men de tåler maks 120 grader. Ser at lowracer i den lenka har brukt noe skumplastgreier.
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 30. september 2012, klokken 23:00
Pakket inn vanntanken og den ene av slangene i går, så langt som jeg kom ned fra oversiden. Har jo ikke vært særlig kaldt ennå, men merker likevel at det har effekt. Varmlufta henger igjen mye lenger nå selv om jeg skrur ned termostaten.
Men en ting jeg lurer på: hvordan reagerer de hos Mitsubishi-forhandleren når man skal på service og de ikke kan se målestrekene fordi tanken er pakket helt inn?
Kan denne isoleringen av vanntanken ha noen uheldige bivirkninger? Jeg kjenner til ikke hvordan kjølesystemet er oppbygd. Jeg har lyst til å gjøre det samme selv.
-Bjørn
Sitat fra: bkv på søndag 07. oktober 2012, klokken 19:45
Kan denne isoleringen av vanntanken ha noen uheldige bivirkninger? Jeg kjenner til ikke hvordan kjølesystemet er oppbygd. Jeg har lyst til å gjøre det samme selv.
El_el gav en pdf-lenke ovenfor som beskriver klimaanlegget. Motorkjøling og varmeapparat er helt separate systemer så det kan ikke ødelegge noe så langt jeg ser.
Hadde god effekt av varmeapparatet nå i helga da jeg kjørte 10 mil uten ladestopp. Vanligvis har jeg ikke turt å skru det på fordi distansen er såpass lang for imiev'en. Men denne gangen kunne jeg faktisk ha det på i lange perioder. Utetemperaturen var ca 6-7 grader.
Tenkte jeg skulle prøve meg på å isolere rør/slanger og tank jeg også. Så de hadde isolsjon for rør på Biltema i mange ulike dimensjoner. Noen som vet hvilke dimmensjoner det er på disse rørene/slangene fra varmeren og opp til tanken/varmeapparatet?
Gummislanger er 20 mm. Biltema har rørisolasjon med dimensjon 18 og 22mm.
Gjorde isolasjonsjobben her om dagen. Kjøpte 3 lengder med 22mm "isolasjonsrør for rør" samt isolasjonsteip fra Clas Ohlson. Kostet under en 200-lapp. Så handlet jeg et liggeunderlag(overkill - holder med et sitteunderlag) fra Biltema til kr.79,-. Tilpasset isolasjonen til vanntanken og vannslangene. Trenger god tid og god musikk til dette kosearbeidet. Og små hender! Hadde bilen på bukk og fikk isolert slangene hele veien. Trangt! Lot være å ta selve varmevekslern. Litt usikker på om den liker å bli isolert. Skal finne ut av dette. Resultat: Absolutt bedring på varmeanlegget, selv om ei "elbiljakke" av type tykk dun blir brukt når kulda setter inn... :D
Eg brukte to stk 90 graders bend, (Biltema: 860037) og eit langt "røyr" (nr 860020) - kr 8,90 x 2 og 24,90
Kan sikkert bruke fleire bend, om ein skal lenger ned - eg tok berre det som var synleg - ikkje under - har ikkje bukk.
Rundt tanken, armaflex cellegummi - frå rørlegger. Tanken er så liten, at det er ikkje store biten som skal til eg fekk ein rest av rørleggeren :-)
For å feste det, "Mc Gyver tape", dermed er det enkelt å ta av igjen.
Hei, jeg er ny på dette forumet. Har hatt min Peugeot i 1 uke og merker at varmeapparatet ikke varmer mye. På bakgrunn av dette er jeg meget interresert i hvordan dere har gjort denne isoleringen. Ser på bildeserien at det er en tank som er trukket med en "sokk" er det denne tanken dere har trukket med isolasjonsmateriale samt dekket til rørene nedover med biltemaisolasjonsrør på 22mm?
Det er riktig observert! Gjør dine innkjøp og sett i gang! Tålmodighet og små hender en fordel... ;)
Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?
Sitat fra: Phuc på søndag 21. oktober 2012, klokken 18:24
Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?
I mitt tilfelle var eg innom ein røyrlegger, tenker dei fleste har slikt. Brukes for å unngå kondens på kalde røyr.
Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".
Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra.. :)
Sitat fra: maaha på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:20
Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".
Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra.. :)
Du brukte ikke noen 90-gradersrør?
Sitat fra: Phuc på søndag 21. oktober 2012, klokken 18:24
Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?
Ikke noe butikk i Oslo, men dette virker helt kurant: http://vvskomplett.no/checkout/cart/ (http://vvskomplett.no/checkout/cart/). Totalt kr. 449 med gratis frakt til Oslo.
Jeg kommer til å bestille. Synes det er nok med en plate 0,5x2,0m og 2m med rør ø22. Tenker ikke å lime plate men bruke isoleringstape. Rørisolasjon har tosidig tape. Isolere varmeapparat, slanger og ekspansjonstank.
PS: er alle sngene ø20mm?
Sitat fra: breitling på tirsdag 23. oktober 2012, klokken 15:04
Sitat fra: Phuc på søndag 21. oktober 2012, klokken 18:24
Noen som vet hvor man kan få kjøpt Armaflex cellegummi i Oslo?
Ikke noe butikk i Oslo, men dette virker helt kurant: http://vvskomplett.no/checkout/cart/ (http://vvskomplett.no/checkout/cart/). Totalt kr. 449 med gratis frakt til Oslo.
Jeg kommer til å bestille. Synes det er nok med en plate 0,5x2,0m og 2m med rør ø22. Tenker ikke å lime plate men bruke isoleringstape. Rørisolasjon har tosidig tape. Isolere varmeapparat, slanger og ekspansjonstank.
PS: er alle sngene ø20mm?
Fant en annen nettbutikk (http://www.ovv.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=590&Itemid=1&TreeId=364) som er muligens litt billigere; 334,- med fri frakt ved bestillinger over 300,-
OVV har jo butikk i Oslo også fant jeg ut:
Oslo Vann & Varme AS
Trondheimsveien 41
0560 Oslo
Så jo også at vvskomplett hadde satt noe krav om minst to lengder når man bestilte rørisolasjon.
Sitat fra: Phuc på mandag 22. oktober 2012, klokken 23:09
Sitat fra: maaha på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:20
Jeg isolerte min imiev i helga. Brukte kun biltema utstyr - rørisolasjon samt matter for lyddemping. Dette ble faktisk ganske pent, men har ikke bildene her nå. Det er iallefall en rimelig løsning som viser seg å fungere bra. Jeg merker stor forskjell. Varmen kommer raskere og det virker som om det bruker mindre energi for å vedlikeholde en forhåndsvarmet bil. En plate 10 mm lyddemping samt 2m 22mm rør var nok for selve varmeren under bilden, rørene, og selve "varmtvannstanken".
Det er vanskelig å komme til noen steder, men med pianofingre og litt tålmodiget går det bra.. :)
Du brukte ikke noen 90-gradersrør?
Nei, ikke nødvendig etter min mening. Tror det er bedr å klippe til selv.viklene avviker uansett fra de fast vinklene de har på biltema.
Er dette noe som må av igjen til sommeren fordi det kan påvirke kjølinga, eller kan det sitte på permanent?
Noen som fant ut hvor varm varmeveksleren under bilen kan bli?
Isolasjonen kan sitte på hele året da dette er et separat varmesystem som kun har i oppgave å sørge for (litt) varme i kupeen.
Hva angår varmeveksleren, er jeg usikker. Jeg har valgt å isolere bunn og front av denne.
PS! 5000 watts varmelegeme er totalt brannfarlig og derfor tryggest å ha i en vannbeholder! Skulle 5000 watts varme være tilgjengelig inne i kupeen på annen måte, skal de straks tenke på den enorme brannfaren . . .
Har kjøpt meg en brukt imiev fra 2012. Slanger og varmebeholder er ikkje isolert. Skal isolere det med gummiplater og rør isolasjon.
Men dokke som har dette en stund. Hvordan det virker etter noen vinter? Tåler cellegummi varmen? Har dokke gjort noen modifikasjoner?
Varmen er neppe noko problem, ved at det er vatn som sirkulerer det blir ikkje spesielt varmt. Det som gjerne bryt ned isolasjonen er sollys. Lite sollys som kjem til der det er aktuelt å isolere rør.