Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Pepsipepsi på fredag 09. juni 2017, klokken 12:16
Sjekk her, utrolig mange biler til salgs. Alle med utvidet garanti. Dette må jo slå ut veldig på prisene på finn.no.
https://www.tesla.com/no_NO/used?model=ms
Ja, mange av disse kom i går. Tydelig at Tesla har samlet opp litt. Nytt er også at de som har gått lengst bare kommer med 2 års garanti/frem til 160.000km. Tidligere hadde vel alle bilene 4 år og 80.000km.
Over 150 biler. Noen som vet om de gjør disse tilgjengelig i resten av europa?
Det bør vel være mulig å prute på disse også. Utrolig mange rett rundt kr 500.000. Med nypriser under kr 600.000 burde prisen vært enda lavere på mange.
Sist jeg sjekka, på mandag var det vel, så var det 48 CPO biler tilgjengelig. I går kveld var det 138, iflg EV-CPO. En kraftig økning ja. Det har dukket opp noen billige 2014 S60 med og uten AP1. Det har også dukket opp noen billige S85, men disse er stort sett 2013 og mange har kun 2 års bruktgaranti (max 160.000km på odometeret). 2014 S85 har stort sett ikke blitt så mye billigere. Denne nye garantien på bare 2 år synes jeg virker litt rar. Er det slik at man kan kjøpe en 2014 S85 på finn og få gjenværende nybilgaranti, mens man får 2 års bruktbilgaranti om man kjøper CPO? For en 2014 modell beholder man da kanskje fabrikkgarantien og bruktbilgarantien blir irrelevant, dermed er litt av fordelen med å handle CPO borte for disse bilene. Men man får jo også 2014 S85 med 4 års bruktbilgaranti.
Det var litt overraskende at de la ut så mange biler. Tidligere har bruktbilrådgiveren hos Tesla sagt at de ikke legger ut alle bilene de har tilgjengelig for salg for å ikke presse bruktmarkedet og holde annehåndsverdien oppe. Det har tydligvis skjedd noe med den policyen, av en eller annen grunn.
@knut, enig med det du skriver. Det kan vel heller ikke utelukkes at det er flere biler på vei. En må uansett sjekke garanti nøye. Det er også litt uklart om det er 160.000 km garanti, dvs garanti i ytterligere 160.000 km eller garanti til bilen når en km stand på 160.000.
Det er ganske morsomt at en bil med 100K km på ryggen sin selges på nesten samme pris som en splitter ny :)
@Pepsipepsi
De som allerede eier bil får håpe at dette er en engangsgreie og at antall biler tilgjengelig snart normaliserer seg, men det er ingen garanti for det nei. Ang garanti så er det noen små forskjeller i ordlyden på 2 og 4 års variantene.
2år - CPO cars which receive the remaining battery and drive warranty and a two year, 100,000 miles (160,000 km) maximum odometer pre-owned limited warranty
4år - CPO cars which receive the remaining battery and drive warranty and a four year, 50,000 (80,000 km) miles pre-owned limited warranty
Jeg tolker det slik at 2års garantien kun gjelder frem til km-telleren (odometeret) viser 160.000km. Kjøper man en brukt bil med 130k på telleren så har man garanti i 30k km eller 2 år, avhengig av hva som inntreffer først. 4års garantien gjelder i 4 år eller 80k kjørte km, uavhengig av hva som står på odometeret.
Prisene på brukt er høye ja, jeg planla å handle CPO men endte opp med ny etter prisfallet på S75.
Sitat fra: knut3448 på fredag 09. juni 2017, klokken 14:21
Tidligere har bruktbilrådgiveren hos Tesla sagt at de ikke legger ut alle bilene de har tilgjengelig for salg for å ikke presse bruktmarkedet og holde annehåndsverdien oppe. Det har tydligvis skjedd noe med den policyen, av en eller annen grunn.
Tesla har alltså suttit på dessa bilarna en längre tid utan att lägga ut dom till försäljning, kan det stämma? Märklig strategi....tror dom att bilarna blir lättare att sälja ju längre tiden går...? Det är ju heller omvänt...
Bruktprisene på Tesla er jo ikke som på noen andre merker, heller ikke andre elbiler. Noe er nødt til å skje med normalisering.
Så nettopp en video om CPO biler i USA og der starter de billigste på fra 280 k NOK (33k $). Prisene i USA er jo temmelig like på nye biler!
Jeg tror noe allerede har skjedd, men at det er mange håpefulle selgere som ikke har tatt det helt innover seg... Hvem er det egentlig som gidder å kjøpe en brukt Tesla for omtrent samme pris som ny?
Sitat fra: spirrevipp på fredag 09. juni 2017, klokken 16:51
Jeg tror noe allerede har skjedd, men at det er mange håpefulle selgere som ikke har tatt det helt innover seg... Hvem er det egentlig som gidder å kjøpe en brukt Tesla for omtrent samme pris som ny?
Jeg tror du har et poeng. Har fulgt med i bruktmarkedet på Model S, men prisforlangende er helt sinnsykt egentlig. Såpass at jeg heller bestilte helt ny.
Ja ærlig og oppriktig så betaler vi for mye for gammel bil. Det er ikke som ost eller fin rødvin. En bil brukes opp og forringes.
Svak krone og sterk dollar har demmet opp for en naturlig synkende pris på bruktbil.
Bruktprisene på Tesla er jo helt vanvittige, ran på høylys dag. 3 år gamle biler selges til mer enn nypris, det er jo det glade vanvidd. Sett i forhold til hvor mye som har skjedd med bilene fra 2013 til 2017 virker det som en ekstremt dårlig deal å kjøpe en 2013-2014 nå til over 500 tusen.
Ankomst av plenty av disse bilene i løpet av 1-2 år vil sette spikeren i kista på prisen og attraktiviteten for eldre TMS
Ampera-E
Model 3
I-pace
Q6 E-tron
Og i 2019, Mercedes EQ.
Særlig I-pace og Q6 mener jeg vil bli nye IN-biler som det er status å ha, da er plutselig ikke en 4-5 år gammel Tesla så interessant og hot lenger. Biler blir fort gamle, og særlig de høyteknologiske. 5 år er lang tid, og Model S er faktisk 5 år gammel nå, levert fra 2012 i statene.
Siden jeg skal selge min S nå som X er på vei. Hvor mye skal vi verdsette denne ekstra garantien fra Tesla? Tenker vel egentlig på hvor mye skal jeg trekke fra på min når den legges ut for salg?
Personligen hadde jeg betalt omtrent 50 000 mer for en bil fra Tesla men jeg er nokk litt forsiktig. Så kanskje 30 000?
Strategien til Tesla er vel at de har ventet til rentekampanjen har gått ut før de lemper ut bruktbilene. Vil jo ikke ha en haug med bruktbiler som kan friste når de heller kan lokke folk til å kjøpe nytt med lav rente.
Spot on Stian.
Men rentekampanjen er jo ikke over. Skal visst vare ut juni?
Det som bekymrer meg når jeg nå vurderer å kjøpe en S75D, er om den vil falle over 200000,- i pris iløpet av første året når model3 75kwh kommer med lenger rekkevidde til halve prisen, eller når Model S i 2018 kommer med ny 2170 batteripakke på 90Kwh til samme pris som dagens 75Kwt.
(Kun en vag påstand/bekymring fra meg , ikke fakta!)
Sitat fra: StianSalG på fredag 09. juni 2017, klokken 22:11
Strategien til Tesla er vel at de har ventet til rentekampanjen har gått ut før de lemper ut bruktbilene. Vil jo ikke ha en haug med bruktbiler som kan friste når de heller kan lokke folk til å kjøpe nytt med lav rente.
Det kan jo være, men samtidig skal de tilby denne renten ut juni måned. Jeg tror de vil booste nybilsalget for en hver pris og satser på at de som har ventet på at S skal bli "billig" i bruktmarkedet, hiver seg rundt nå og får tryggheten med å handle hos Tesla. Eller kanskje de ikke har en strategi i det hele tatt, utover å selge masse nye biler.
Sitat fra: keepitsimple på fredag 09. juni 2017, klokken 20:53
Personligen hadde jeg betalt omtrent 50 000 mer for en bil fra Tesla men jeg er nokk litt forsiktig. Så kanskje 30 000?
Noe sånt jeg tenkte selv. Med andre ord er jeg ikke helt på viddene om jeg forventer 470.000,- for min når ditto fra Tesla ligger til 500.000,- ish
For å sette ting i perspektiv: Dette er en Super bil som blir direkte konkurent til Feks BMW M5. Disse koster 400000 for en 2006 model....
400 tusen for en 10-12 år gammel rævkjørt M5 er det vel bare BMW fanboys som kan finne på å kjøpe. Alt med den bilen er dyrt og skjørt, de tåler knapt å kjøres.
Sitat fra: TorR på lørdag 10. juni 2017, klokken 09:38
Sitat fra: StianSalG på fredag 09. juni 2017, klokken 22:11
Strategien til Tesla er vel at de har ventet til rentekampanjen har gått ut før de lemper ut bruktbilene. Vil jo ikke ha en haug med bruktbiler som kan friste når de heller kan lokke folk til å kjøpe nytt med lav rente.
Det kan jo være, men samtidig skal de tilby denne renten ut juni måned. Jeg tror de vil booste nybilsalget for en hver pris og satser på at de som har ventet på at S skal bli "billig" i bruktmarkedet, hiver seg rundt nå og får tryggheten med å handle hos Tesla. Eller kanskje de ikke har en strategi i det hele tatt, utover å selge masse nye biler.
Spottet 5-6 biler hos det lokale Tesla verkstedet som stod utenfor.
Uten skilt og veldig møkkete, tror de har stått minst 1 år i ro noen av de. Blir vel å shine de opp og få de ut på markedet.
Rart de gjør det sånn i grunn, blir jo et rent tap å ha så mange biler stående og bare tape seg i verdi. Biler er ferskvare og må brukes ellers forfaller de fort.
bruktbilprisen på TMS har vært godt hjulpet av dollarkurs over flere år, mangel på konkurrenter og relativt få biler på markedet.
Fremover så er det ikke mange tegn på at dollarkursen skal videre opp. Om fem år er det nok flere reelle konkurrenter fra Volvo, Bmw, VAG osv. Og antallet biler på bruktmarkedet øker.
Jeg selv er i markedet for en TMS. Bruktprisene ligger så høyt, at jeg heller vurderer en ny. Enkelte 85 ligger faktisk høyere i pris enn ny 75D, noe som er helt på jordet. Har fulgt med på finn lenge nå, og mange biler har ligget i månedsvis uten at selger har justert ned pris. Nå som Tesla også har da lagt ut så mange brukte biler, med varierende utvidet garanti, så tror jeg det blir enda tøffere å få solgt en brukt TMS privat.
Selv har jeg satt verditapet på en ny 75D til at den er verdt kroner 0 etter 7 år. Reelt er det kanskje ikke, men da har jeg en svært god margin den dagen bilen skal ut av mitt eie. Men jeg må også innrømme at jeg har blitt skeptisk til å kjøpe en TMS de siste dagene.
Mange nye konkurrenter er på som sagt på vei, der jeg kan få en billigere og kanskje mer moderne bil.
Hva skjer med kapasiteten på superchargere når det kommer 100 000 modell 3, og alle disse skal reise hjem samtidig som meg i påska....
Verditapet tror jeg fremover kan bli mer brutalt enn vi har sett så langt.
Også tenker jeg på det samme som blir nevnt lengre nede her, ny batteripakke i 2018 til samme pris, men bedre rekkevidde.
Sitat fra: Navl1 på lørdag 10. juni 2017, klokken 12:21
Men jeg må også innrømme at jeg har blitt skeptisk til å kjøpe en TMS de siste dagene.
Mange nye konkurrenter er på som sagt på vei, der jeg kan få en billigere og kanskje mer moderne bil.
Hva skjer med kapasiteten på superchargere når det kommer 100 000 modell 3, og alle disse skal reise hjem samtidig som meg i påska....
?????Og så vurderer du andre bilmerker som kommer med elektrisk!?? Med Tesla'ene så kan du jo lade på alle de andre plassene i tillegg til Tesla SC'ene.
Kjøp deg ett annet merke så skal du se du må stå veeeeeldig mye lenger i kø på vei fra påskefjellet....
Sitat fra: GOS på lørdag 10. juni 2017, klokken 14:32
?????Og så vurderer du andre bilmerker som kommer med elektrisk!?? Med Tesla'ene så kan du jo lade på alle de andre plassene i tillegg til Tesla SC'ene.
Kjøp deg ett annet merke så skal du se du må stå veeeeeldig mye lenger i kø på vei fra påskefjellet....
Ikke sant. Med flere merker på markedet med god rekkevidde, så vil vi ikke lengre ha rekkeviddeangst, men ladeangst. Merker det allerde når jeg skal på tur med leafen min, det er ofte kø for å få ladet. Og hver gang jeg står der i kø, så er det lange blikk etter alle Teslaene som kjører forbi. I går hadde jeg min første langtur med leafen etter å ha prøvekjørt Tesla. Må si det var en nedtur på alle mulige måter, men mest det faktumet at jeg måtte stoppe å lade to ganger. Med Tesla hadde jeg sluppet det.
Man kan jo hele tiden argumentere for at noe nytt og bedre kommer, men da får man jo aldri kjøpt heller.
Du skal nok se at jeg endre opp med en TMS tilslutt :laugh:
vi har snart " brukt opp" vår første leaf, og vurderer faktisk oppgradere til en brukt TMS. Ser at en 60D går for rundt (under 400 ? ) og den er jo overlegen en ny leaf, på det meste fortsatt.
Med det bomregimet det legges opp til i Osloregionen, vil vi rett og slett ikke kunne leve et " normalt liv " med en dieseldrevet børse, sålenge det innbefatter å røre på seg litt. En tur til Trysil koster fort 1100kr bare i bom og diesel, og det er FØR strekningen Miklagard-Elverum er påbegynt. Kjenner jeg systemet rett, er det første som kommer på plass, bomstasjonene der også....
Hvordan ser man at en Leaf er oppbrukt?
moderne teknologiske vidundere brukes opp på en annen måte enn før. Gjerne via at de til sist er så teknologisk utdatert at de anses å ha lav både salgs og bruksverdi. Rekkevidde på 16 mil på sommeren og 12 på vinteren var helt kult det, i 2011 når Leaf ble årets bil....
Sitat fra: Initium på lørdag 10. juni 2017, klokken 15:54
vi har snart " brukt opp" vår første leaf, og vurderer faktisk oppgradere til en brukt TMS. Ser at en 60D går for rundt (under 400 ? ) og den er jo overlegen en ny leaf, på det meste fortsatt.
Med det bomregimet det legges opp til i Osloregionen, vil vi rett og slett ikke kunne leve et " normalt liv " med en dieseldrevet børse, sålenge det innbefatter å røre på seg litt. En tur til Trysil koster fort 1100kr bare i bom og diesel, og det er FØR strekningen Miklagard-Elverum er påbegynt. Kjenner jeg systemet rett, er det første som kommer på plass, bomstasjonene der også....
TMS er helt konge, men jeg tror du har blingsa litt på 60D (D står for dual motor aka firehjulsdrift). Du finner nok ingen D versjoner av tesla til under 550k.
En vanlig 60 kwh bakhjulsdrift utgave bør du nok klare å finne til ca 400k :)
60P da ? Eller P60 ?
Edit: ser nå at de heter S60 noen modeller også. Når betegnelsen på bilen nærmer seg PMS3, blir jeg iaf skeptisk... ;D
Hva kan man forvente med en tms 85 fra 2013 - 14 av rekkevidde ? Håper å få en tms 85 til 400k og under 50 000 på telleren.
Realistisk rekkevidde på langtur med "gammel" S85 er 350-400 km om sommeren, og 300-350 km på vinteren.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. juni 2017, klokken 16:05
Hvordan ser man at en Leaf er oppbrukt?
Den begynner å bli vissen
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. juni 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. juni 2017, klokken 16:05
Hvordan ser man at en Leaf er oppbrukt?
Den begynner å bli vissen
(https://www.myinstants.com/media/images/transparent_button_normal.png) (https://www.myinstants.com/instant/badum-tss/)
https://www.myinstants.com/instant/badum-tss/ (https://www.myinstants.com/instant/badum-tss/)
Sitat fra: StianSalG på fredag 09. juni 2017, klokken 22:11
Strategien til Tesla er vel at de har ventet til rentekampanjen har gått ut før de lemper ut bruktbilene. Vil jo ikke ha en haug med bruktbiler som kan friste når de heller kan lokke folk til å kjøpe nytt med lav rente.
Tror sant og si at Tesla ikke har hatt noen strategi på bruktbilsalg i det hele tatt. Det har stått haugevis med bruktbiler, flere av dem avskiltet, utenfor service senteret jeg frekventerer i lang tid.
Tror ganske enkelt noen tilstrekkelig langt oppe i systemet har fått en 'What the fuck... .' oppvåkning og forlangt fokus på salg av disse bilene. Dermed strømmer det plutselig over nå.
Jeg var på utkikk etter en brukt S85 (2014ish), men oppdaget jo etterhvert at jeg kunne kjøpe en helt ny S75D med samme månedskostnad (pga rentekampanjen). Så den ble bestillt i dag.. Men derretter oppdaget jeg at X75D ligger i samme prisklassen, så nå er jeg usikker på om jeg må endre bestilling igjen :P Mye pga luftfjæring og hengerfeste som ikke fås på S75D..
Bah, så mye valg/vurderinger og bekymringer (for verditap) :P
Ikke godt å si hvilke verdi bilen(e) har når jeg skal selge om 3-4 år...
Gjelder rentekampanjen på bruktbiler?
Ellers så har Tesla også tidligere pushet ut masse biler i slutten av kvartal..
Sitat fra: Epleskreller på søndag 11. juni 2017, klokken 08:15
Gjelder rentekampanjen på bruktbiler?
Nei, kun ny bil.
Sitat fra: OleJA på lørdag 10. juni 2017, klokken 22:17
Tror sant og si at Tesla ikke har hatt noen strategi på bruktbilsalg i det hele tatt. Det har stått haugevis med bruktbiler, flere av dem avskiltet, utenfor service senteret jeg frekventerer i lang tid.
Tror ganske enkelt noen tilstrekkelig langt oppe i systemet har fått en 'What the fuck... .' oppvåkning og forlangt fokus på salg av disse bilene. Dermed strømmer det plutselig over nå.
Tror at du er inne på noe her. Men ikke at de ikke har hatt noen strategi på bruktbilsalget, uten det så hadde det ikke hopet seg opp så mange bruktbiler som ikke har vært til salgs. Strategien har vel heller vært å holde tilbake på bruktbilene de har fått inn for å kunstig holde bruktbilprisene oppe og derved verditapet til kundene lave. Lavt verditap = billig eierskap = lettere å selge nye biler.
I tillegg (dette gjelder strengt talt ikke Norge så vidt jeg vet?) så hadde vi en stund situasjonen at Elon personlig garanterte for en minimums bruktverdi på bilene etter 3 år for de som finansierte kjøpet via Tesla's samarbeidspartner.
Men at nå som du sier "noen tilstrekkelig langt oppe i systemet har fått en 'What the fuck... .' oppvåkning og forlangt fokus på salg av disse bilene."
Garantibetingelsene på brukte TMS er i beste fall forvirrende iallefall.......
Kan dette være en endring i tanken rundt lånebiler? I USA har de jo pushet at lånebiler skal være P100D mens i Norge har de gjennomgående vært enklere og billigere. Dermed tømmer de seg for gamle lånebiler og erstatter disse med nyere modeller?
Cobos
Sitat fra: Daniel80 på lørdag 10. juni 2017, klokken 23:07
...
Bah, så mye valg/vurderinger og bekymringer (for verditap) :P
Ikke godt å si hvilke verdi bilen(e) har når jeg skal selge om 3-4 år...
Jeg regner med at TMS/TMX som kjøpes ny i dag vil ha et verditap som er mindre enn historisk gjennomsnitt i Norge for fossilbiler i samme prisklasse, tipper 7-10% pr år de første fem årene. Kjøper man en fossibil i samme prisklasse i dag må man regne med bortimot det dobbelte i verditap for bensin, enda mer for diesel, da fossilbiler blir mer upraktisk og dyrere i bruk for hvert år som går.
Strategien er vel å få flest mulig av de som står i kø til model 3 eller andre merker over i en brukt model S.
Sitat fra: Daniel80 på lørdag 10. juni 2017, klokken 23:07
Jeg var på utkikk etter en brukt S85 (2014ish), men oppdaget jo etterhvert at jeg kunne kjøpe en helt ny S75D med samme månedskostnad (pga rentekampanjen). Så den ble bestillt i dag.. Men derretter oppdaget jeg at X75D ligger i samme prisklassen, så nå er jeg usikker på om jeg må endre bestilling igjen :P Mye pga luftfjæring og hengerfeste som ikke fås på S75D..
Bah, så mye valg/vurderinger og bekymringer (for verditap) :P
Ikke godt å si hvilke verdi bilen(e) har når jeg skal selge om 3-4 år...
Bare vær obs på at du kan ikke forvente samme rekkevidde på en X75D som en S75D - det er vesentlig forskjell. Så hvis rekkevidde er viktig bør du ta med det i beregningen også.
Historikk er aldri en garanti for framtidig utvikling, men historisk har vel verditapet ligget på om lag 8-9 % i året for normale Model S uten alt for mye utstyr. Dette er det flere tråder på. Jeg fikk for ordens skyld et innbyttetilbud på min 2016 ikke-facelift 70D, og det tilsier et verditap på 9 %; mindre hvis jeg selger privat. Det som trekker verditapet opp er at mange verdsetter facelift høyere og det som trekker det ned er at jeg kjøpte rett før en prisoppgang. Det jevnar ut sig!
Følger nå bedre med for hver dag på Finn.no og spør meg om ikke mange private selgere er litt vel optimister mht pris, spesielt på "litt enkle " 60.
Tror biler med 100-120 000km på meteret også kan forventes å måtte ned endel, når Tesla selv har biler fra 420+ i litt enkel konfigurasjon...
Sitat fra: Initium på onsdag 14. juni 2017, klokken 07:22
Tror biler med 100-120 000km på meteret også kan forventes å måtte ned endel, når Tesla selv har biler fra 420+ i litt enkel konfigurasjon...
Er ikke så veldig imponert over prissettingen på de brukte Model S hos Tesla heller. Driver å sjekker om jeg kan finne en greit priset ventepølse der. Ser for eksempel på en 75D. Hvit, ca 16000 km på telleverket, 2016-modell. Tesla krever 740 000 for den. Konfigurerer jeg en noenlunde tilsvarende splitter ny, så kommer den på 760 000. Da ser jeg absolutt null grunn for å gå for den brukte kontra en splitter ny.
Sitat fra: StianSalG på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:29
Sitat fra: Initium på onsdag 14. juni 2017, klokken 07:22
Tror biler med 100-120 000km på meteret også kan forventes å måtte ned endel, når Tesla selv har biler fra 420+ i litt enkel konfigurasjon...
Er ikke så veldig imponert over prissettingen på de brukte Model S hos Tesla heller. Driver å sjekker om jeg kan finne en greit priset ventepølse der. Ser for eksempel på en 75D. Hvit, ca 16000 km på telleverket, 2016-modell. Tesla krever 740 000 for den. Konfigurerer jeg en noenlunde tilsvarende splitter ny, så kommer den på 760 000. Da ser jeg absolutt null grunn for å gå for den brukte kontra en splitter ny.
Kan helt säkert få ned den prisen om du är genuint intresserad, prisen är inte fast... Bara att starta en förhandling med en av säljarna ;)
Sitat fra: alda på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:49
Sitat fra: StianSalG på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:29
Sitat fra: Initium på onsdag 14. juni 2017, klokken 07:22
Tror biler med 100-120 000km på meteret også kan forventes å måtte ned endel, når Tesla selv har biler fra 420+ i litt enkel konfigurasjon...
Er ikke så veldig imponert over prissettingen på de brukte Model S hos Tesla heller. Driver å sjekker om jeg kan finne en greit priset ventepølse der. Ser for eksempel på en 75D. Hvit, ca 16000 km på telleverket, 2016-modell. Tesla krever 740 000 for den. Konfigurerer jeg en noenlunde tilsvarende splitter ny, så kommer den på 760 000. Da ser jeg absolutt null grunn for å gå for den brukte kontra en splitter ny.
Kan helt säkert få ned den prisen om du är genuint intresserad, prisen är inte fast... Bara att starta en förhandling med en av säljarna ;)
Forskjellen er også AP1 Hardware på den brukte og AP2 Hardware på den nye.. En viktig forskjell spør du meg.
Noen som vet om det er enda flere brukte TMS i butikkene men som ikke er lagt ut enda?
Og ikke minst, blir de bilene som er lagt ut faktisk solgt?
Sitat fra: Pepsipepsi på onsdag 14. juni 2017, klokken 10:47
Noen som vet om det er enda flere brukte TMS i butikkene men som ikke er lagt ut enda?
Og ikke minst, blir de bilene som er lagt ut faktisk solgt?
Slik jeg oppfattet det så ligger alt ute nå. Det ser ut til at det har blitt solgt 7 biler siden jeg begynte å følge med for 5 dager siden.
Edit: 12 solgt nå.
Spørs om de har tatt alle lånebiler ut av sirkulasjon. Er vist veldig vanskelig å få lånebiler om dagen.
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 14. juni 2017, klokken 13:48
Spørs om de har tatt alle lånebiler ut av sirkulasjon. Er vist veldig vanskelig å få lånebiler om dagen.
Word. Helt umulig i går iallefall.
I fjor opplevde jeg å måtte bytte lånebil da den jeg hadde ble solgt. Jeg tipper aller lånebiler ligger ute, men siden de får en del innbytte har de alltid noen tilgjengelige.
2 av lånebilene jeg hadde på 1 mnd ble solgt
noen som vet hvor god finansiering tesla gir på disse? antar man ikke får 0.25% kampanjen her...?
Sitat fra: olabt på torsdag 15. juni 2017, klokken 20:54
noen som vet hvor god finansiering tesla gir på disse? antar man ikke får 0.25% kampanjen her...?
Mener at den kampanjen var kun på nye biler.
0.25% var kun på 75/90D. Ikke på 100D. 90D er nå faset ut.
100D har 1.69/2.19%.
Hva kan man forvente for en 2014 P85+ med alt av ustyr unntatt 7-seter som er gått 80.000? Bilen ser bra ut; følger med 21" originale og 19" uoriginale felger. Fikk tilbud om ca. 450' i innbytte hos Tesla.
Sitat fra: morpheos på fredag 16. juni 2017, klokken 14:55
Hva kan man forvente for en 2014 P85+ med alt av ustyr unntatt 7-seter som er gått 80.000? Bilen ser bra ut; følger med 21" originale og 19" uoriginale felger. Fikk tilbud om ca. 450' i innbytte hos Tesla.
450-460 tror jeg, basert på hva som ligger på finn (470-480) som er sammenlignbart, med pruting. For å få mer enn det så tror jeg du må noe ekstra, som lakbeskyttelse osv også må bilen være helt riktig for kjøper.
Noen som vil mene noe om https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3S15EFP31058 ?
Entry-level TMS, med hurtiglader og litt garanti. Har bilen egentlig 23000km garanti, eller 80 000km garanti gjenstående ?
Fin pris egentlig, på nivå med en litt dyr eGolf...
Billig, blir nesten fristet. Vinterdekk, mangler det?
Man får 80.000km bruktbilgaranti fra Tesla som i tillegg til km stand.
Det der så ut til å være et veldig bra tilbud. Bra utstyrt også. Løp og kjøp.
Jepp, bra tilbud det där på en bil med en hel del utstyr. Och ovanligt lav kjørelengde för att vara en Tesla! ;D
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. juni 2017, klokken 06:23
Man får 80.000km bruktbilgaranti fra Tesla som i tillegg til km stand.
Det ser ut som om de har endret det, her er en med 144k km som kun garanteres til 160k km..
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA2DN4DFP15264
Tesla ringte meg tilbake for noen minutter siden, og ja, det er forskjell på biler avhengig av km. stand. Kortere garantier å biler med mer enn 120`km ( ? )
Sitat fra: Initium på tirsdag 27. juni 2017, klokken 23:35
Noen som vil mene noe om https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3S15EFP31058 ?
Flott eksemplar av 1. gen S60.
Ref vinterhjul så tror jeg de leverer bruktbilene uten slikt.
Sitat fra: Initium på onsdag 28. juni 2017, klokken 11:28
Tesla ringte meg tilbake for noen minutter siden, og ja, det er forskjell på biler avhengig av km. stand. Kortere garantier å biler med mer enn 120`km ( ? )
Tror skillet er noe lavere, kun to år og til maks 160k km.
Kjøp heller denne med autopilot, mye viktigere enn alt annet utstyr:
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7S12EFP59794
Fin den hvite, men den har gått for langt dessverre
Så lenge den ikke har gått særlig over 80.000 får du jo ~80.000km garanti uansett hvilken du velger?
Med ny 75D i bestilling så blir det å selge min Entry level S60 2014 (november utgave) hvit m/ 52kkm - kun tatt med superlading, men har AP hw.
Hva tenker folket at jeg kan få for denne sett i lys av tesla sine bruktbilpriser?
Sjekk hva Tesla vil gi deg i innbytte, så kan du prøve å selge den for litt over det. Tenker ca 400.000 pluss aktivering av autopilot som utgangspunkt.
Sitat fra: petersv på torsdag 29. juni 2017, klokken 09:09
Så lenge den ikke har gått særlig over 80.000 får du jo ~80.000km garanti uansett hvilken du velger?
Ja, men det er ikke ALT som dekkes av garantien da. Etterhvert vil jo slitasje også bli en faktor, bilen er tung som bly og understellsdeler som SLITES ut, vil neppe dekkes av garantien.....
Ser en kan få ekstremt rimelige nye facelift biler også, f.eks. https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251 (https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251)
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Ser en kan få ekstremt rimelige nye facelift biler også, f.eks. https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251 (https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251)
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.
Dæven.. Den er jo billigere enn min 75D som har mindre utstyr.. Men den bilen i linken har jo AP1, og det tror jeg kommer til å gi en god del utslag på bruktbiler fremover.
Sitat fra: Saberhagen på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:35
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Ser en kan få ekstremt rimelige nye facelift biler også, f.eks. https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251 (https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E27GF145251)
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.
Dæven.. Den er jo billigere enn min 75D som har mindre utstyr.. Men den bilen i linken har jo AP1, og det tror jeg kommer til å gi en god del utslag på bruktbiler fremover.
Er endel 75D i listen dems nå, her er en til 668K https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E21GF152311 (https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E21GF152311)
Det ser ut som det er mange gode kjøp på bruktlisten her
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.
Torpedering er det jo ikke. Er det et bedre alternativ at biler legges ut til fantasipriser som man ikke får solgt de for? Det er slutt på gullhårstidene hvor man ble hjulpet av en voldsom forverring av krona og en stor hype til å oppleve minimalt verditap, eller attpåtil gevinst. Nå må man nok bare innkalkulere mer normalt verditap, og innse at det slett ikke er billig å kjøpe biler til nærmere millionen (eller over millionen).
Når de fra tesla er 50-100K billigere enn tilsvarende på finn.no så vil jeg kalle det torpedering...
Greit, endel biler på finn.no er urealistisk priset, men sånn vil det alltid være. En legger ut bilen til en pris en håper å få solgt til, så får en prøve seg heller gå ned på prisen senere eller diskutere pris med evt kjøpere.
For øvrig er jeg helt enig med deg i at en må regne med et større tap fremover på så dyre biler, spesielt når nybilprisene går ned og markedet flommer over av bruktbiler
Tesla gjør nok som jeg pleier gjøre selv, legge ut bilen til hva jeg vil ha for den. Ser ut som endel selgere på FINN enten er svært optimistiske eller synes det er interessant med pruterunder. Er jo helt OK begge deler, men som sagt foretrekker jeg å selge bil når jeg averterer for salg og ikke invitere til lange runder pr epost/sms/tlf med pruting.
Ser ut som Tesla vil selge og ikke prute, da må prisene være realistiske, men likevel ligger det såpass mye biler der nå at man skal ikke se bort fra at prisene blir enda hyggeligere (for kjøpere) i tiden som kommer.
Sitat fra: StianSalG på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:02
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.
Torpedering er det jo ikke. Er det et bedre alternativ at biler legges ut til fantasipriser som man ikke får solgt de for? Det er slutt på gullhårstidene hvor man ble hjulpet av en voldsom forverring av krona og en stor hype til å oppleve minimalt verditap, eller attpåtil gevinst. Nå må man nok bare innkalkulere mer normalt verditap, og innse at det slett ikke er billig å kjøpe biler til nærmere millionen (eller over millionen).
Jepp. Det er jo ingen grunn til at Tesla skulle ønske å torpedere bruktmarkedet og "gi bort" bilene til lavere enn markedspris. De legger nok ut bilene til det de mener er en realistisk pris.
750k etter ett år for en bil som kostet 900k ny er jo et helt greit verditap og på linje med andre millionbiler. Ingen grunn til at Tesla skal ha vesentlig annerledes verditap enn lignende biler etter min mening.
Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:46
Sitat fra: StianSalG på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:02
Sitat fra: rsomby på torsdag 29. juni 2017, klokken 10:19
Fullstendig torpedering av bruktmarkedet med slike priser... Biler som kostet ~900 for under ett år siden.
Torpedering er det jo ikke. Er det et bedre alternativ at biler legges ut til fantasipriser som man ikke får solgt de for? Det er slutt på gullhårstidene hvor man ble hjulpet av en voldsom forverring av krona og en stor hype til å oppleve minimalt verditap, eller attpåtil gevinst. Nå må man nok bare innkalkulere mer normalt verditap, og innse at det slett ikke er billig å kjøpe biler til nærmere millionen (eller over millionen).
Jepp. Det er jo ingen grunn til at Tesla skulle ønske å torpedere bruktmarkedet og "gi bort" bilene til lavere enn markedspris. De legger nok ut bilene til det de mener er en realistisk pris.
750k etter ett år for en bil som kostet 900k ny er jo et helt greit verditap og på linje med andre millionbiler. Ingen grunn til at Tesla skal ha vesentlig annerledes verditap enn lignende biler etter min mening.
Helt enig, også tatt i betraktning at de har AP1 og dermed kanskje er noe mer tungsolgte så synes jeg det ikke er så urimelig
Har hatt endel nye biler og når jeg selger etter 3 år har jeg ofte regnet med ca 30% avskriving, og det stemmer ofte med salgspris også, kan klare 20% ved litt flaks, men også 40% ved uflaks.
Det betyr at en MS/X til 900.000.- i dag bør kunne påregne inntil 350.000.- i tap på 3 år, det koster å være kar....men det er jo intet nytt. Kun nytt for de av oss som har sett USD/NOK stige som en feberkurve de siste få årene og regner med at det fortsetter.
Jeg ser også Telsa har mange På 85 til salgs. Hvorfor så lite forskjell i pris i forhold til TMS 60 og TMS 85?
Helt normalt. Jo eldre og billigere en bil blir, jo mindre interesse er det for å (betale dyrt) for tillegg, enten motor, utstyr etc, dette som da den var ny var et must for kjøper. Bruktkjøpere viser en interesse for slikt som avtar med prisfall og alder. Unntak er at noen modeller blir tungsolgte uten bestemt utstyr. Men, blir de gamle nok og billige nok så går det og greit.
Litt trist for de som plusset på 300k i utstyr og ser at biler med utsyr til kun 50k bare er 50k dyrere...men da får man heller kose seg med at gleden av det ustyret den tiden man hadde bilen var verdt de 100k ekstra tap.
Sitat fra: Pepsipepsi på torsdag 29. juni 2017, klokken 16:09
Jeg ser også Telsa har mange På 85 til salgs. Hvorfor så lite forskjell i pris i forhold til TMS 60 og TMS 85?
Min hypotese er at den holder seg godt i pris fordi det ble solgt relativt få 60 vs (p)85. Den dekker behovet for en del, og er den billigste måte å skaffe seg noenlunde rekkevidde i en vakker innpakning. Mener innstegsprisen var 450 kr uten sc vs 500 kr inkl. sc for S85
Potensielle kjøpere øker eksponentielt etter hvert som prisene faller.
De som kjøpte skrapet S60 sommeren 2013 til 446.000,- kan sikkert selge nå 80.000km/4 år gammel for over 400k.
10-12.000,- i verditap per år. Null bom. Nesten gratis drivstoff. Kurant dekkpris om man er smart samt billig forsikring om man ikke er 19 og bor i sentrum :)
Sitat fra: Olemann på torsdag 29. juni 2017, klokken 14:47
Har hatt endel nye biler og når jeg selger etter 3 år har jeg ofte regnet med ca 30% avskriving, og det stemmer ofte med salgspris også, kan klare 20% ved litt flaks, men også 40% ved uflaks.
Tja, Leaseplan og andre store selskaper som "kan" bil og har store flåter regner vel restverdi på leasede biler til å være mellom 50-60% av nyverdi etter 3 år.
40% verditap på 3 år på en nybil må man iallefall regne med. Jeg regner nærmere 50%
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: eadie på torsdag 29. juni 2017, klokken 20:44
Sitat fra: Olemann på torsdag 29. juni 2017, klokken 14:47
Har hatt endel nye biler og når jeg selger etter 3 år har jeg ofte regnet med ca 30% avskriving, og det stemmer ofte med salgspris også, kan klare 20% ved litt flaks, men også 40% ved uflaks.
Tja, Leaseplan og andre store selskaper som "kan" bil og har store flåter regner vel restverdi på leasede biler til å være mellom 50-60% av nyverdi etter 3 år.
40% verditap på 3 år på en nybil må man iallefall regne med. Jeg regner nærmere 50%
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå skal vi ikke ta helt av hva gjelder verditap heller da... På leasingkontrakter er det ganske vanlig å betale 45% av bilens kjøpspris over de 3 årene man disponerer bilen. Men dette inkluderer jo renter og ikke bare verditap. Så verditapet over de 3 årene ligger vel mellom 35-40%, avhengig av hvilken rente som brukes.
50% tap over 3 år er mye - da skal det være snakk om en ukurant bil.
Hei,
Jeg har nylig kjøpt en TMS 85P, reg des 13, men er en 14 modell til rett under kr 500.000,-. Kjørt 55.000 km og har det meste av utstyr, utenom soltak, 7 seter og autopilot. Garanti til 2021. Lurer fælt om det var et godt kjøp og er fornøyd då langt. Gidder ikke å tenke på verditap og synes helt ny Tesla blir for dyrt med alt utstyr. Savner autopilot og det er vel ikke mulig å programmere i etterkant. Venter på at appen skal fungere og meldte meg inn hos Tesla på mandag. Tar vel litt tid?
er du fornøyd, var det vel et godt kjøp, for deg. Det er det viktigste.
En bekjent kjøpte akkurat en Skoda Octavia 1,2 bensin, regner med han blir fornøyd også ;D
Jeg er selv på jakt, men i laveste delen av prisvinduet, og ser derfor etter TMS 60 i en eller annen form, som ikke har gått for langt... Ut fra hva jeg kan forstå, skal det være en GOD prisforskjell mellom bil privat og handlet hos Tesla-forhandler, og det føler jeg ikke gjenspeiles hos finn.no annonsene jeg har sett så langt. Men har som sagt kun sett på de helt rimeligste...
hm - det ser ut som om Tesla tar bort vinterhjulene på ALLE bruktbilene sine ?
Noen som vet hvorfor ? Hvor havner hjulene ? På et lager ? I metallskrot-containeren ?
Virker litt teit å kjøpe en bruktbil til over 400 000kr og så måtte tråle Finn.no for et ekstra felgsett...
Kjøpte privat og fikk med meg nesten helt nye 21" sommer og vinterdekk på felg. Koster jo en del ekstra og at det ikke følger med ved kjøp hos Tesla er litt rart. Blir da ikke sp billig allikevel. Garanti får jeg jo uansett og enda lengre enn ved kjøp hos Tesla, ettersom forrige eier har kjøpt utvidet garanti.
Nå har jeg kjøpt bruktbilen og kan ikke angre. Noen er fornøyd med Skoda, mens andre tar risiko på Tesla. Håper bare at jeg ikke opplever alt for mye feil.. må si at det ikke alltid er sunt å lese forum :)
Sitat fra: Initium på lørdag 01. juli 2017, klokken 09:02
hm - det ser ut som om Tesla tar bort vinterhjulene på ALLE bruktbilene sine ?
Noen som vet hvorfor ? Hvor havner hjulene ? På et lager ? I metallskrot-containeren ?
Virker litt teit å kjøpe en bruktbil til over 400 000kr og så måtte tråle Finn.no for et ekstra felgsett...
Innbyttebilene leveres inn til Tesla uten vinterhjul
De som bor på Østlandet og trenger vinterhjul bør ta en titt hos dekksjekk. De har testvinneren Conti viking contact 6 på PH turbin 2 til 17.000,- (husker ikke i farten). Billig, knallgode dekk og felger (ikke lette, men solide!).
Naturligvis med sensorer.
Sitat fra: Initium på lørdag 01. juli 2017, klokken 08:18
Jeg er selv på jakt, men i laveste delen av prisvinduet, og ser derfor etter TMS 60 i en eller annen form, som ikke har gått for langt... Ut fra hva jeg kan forstå, skal det være en GOD prisforskjell mellom bil privat og handlet hos Tesla-forhandler, og det føler jeg ikke gjenspeiles hos finn.no annonsene jeg har sett så langt.
Stemmer nok det med Finn.no priser ja. Selv ville jeg forventet minst 20-30k lavere pris ved kjøp privat kontra brukt fra Tesla på sammenlignbare biler. Begynner vel å bli en del her inne nå som har ledd høyt av prisingen på Finn.no og kjøpt ny bil isteden...
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 01. juli 2017, klokken 09:33
Sitat fra: Initium på lørdag 01. juli 2017, klokken 08:18
Jeg er selv på jakt, men i laveste delen av prisvinduet, og ser derfor etter TMS 60 i en eller annen form, som ikke har gått for langt... Ut fra hva jeg kan forstå, skal det være en GOD prisforskjell mellom bil privat og handlet hos Tesla-forhandler, og det føler jeg ikke gjenspeiles hos finn.no annonsene jeg har sett så langt.
Stemmer nok det med Finn.no priser ja. Selv ville jeg forventet minst 20-30k lavere pris ved kjøp privat kontra brukt fra Tesla på sammenlignbare biler. Begynner vel å bli en del her inne nå som har ledd høyt av prisingen på Finn.no og kjøpt ny bil isteden...
Sånn har det vært helt siden august/september 2013. Da kunne jeg solgt min nye S85 nesten 100k over nybilpris siden folk ville ha bil "i går". Jeg ventet to år og 50k km og solgte den 30.000 under nybilpris. Neste tre bilene hadde jeg kort og tjente på alle (pga prisstigning hos Tesla).. På mine fem Model S gikk jeg totalt sett i pluss. Den tiden er nok forbi, men hele tiden har folk "klaget" på finn-prisene..
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 01. juli 2017, klokken 13:39
På mine fem Model S gikk jeg totalt sett i pluss. Den tiden er nok forbi, men hele tiden har folk "klaget" på finn-prisene..
Ingen tvil om at mange som var tidlig ute med å kjøpe Tesla har hatt billig bilhold i mange år, men den tiden er nok forbi ja. Vil vel si at det er mer riktig å si at mange Tesla selgere på Finn.no tror på julenissen, påskeharen og det som måtte være fremfor at folk "klager" på prisene... ;D
Interessant med en som har eid/brukt 5 biler, antatt ulike årganger, lurer derfor på om du kunne svare på dette.
Endringer/forbedringer mht:
1. Støy inne i bilen ved kjøring
2. Opplevd kvalitet på sammenskruing, skrangling, knirking, lekkasjer, og generell finish
3. Andre endringer (bortsett fra utstyr)
Gjerne angi årsmodell.
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 01. juli 2017, klokken 13:39
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 01. juli 2017, klokken 09:33
Sitat fra: Initium på lørdag 01. juli 2017, klokken 08:18
Jeg er selv på jakt, men i laveste delen av prisvinduet, og ser derfor etter TMS 60 i en eller annen form, som ikke har gått for langt... Ut fra hva jeg kan forstå, skal det være en GOD prisforskjell mellom bil privat og handlet hos Tesla-forhandler, og det føler jeg ikke gjenspeiles hos finn.no annonsene jeg har sett så langt.
Stemmer nok det med Finn.no priser ja. Selv ville jeg forventet minst 20-30k lavere pris ved kjøp privat kontra brukt fra Tesla på sammenlignbare biler. Begynner vel å bli en del her inne nå som har ledd høyt av prisingen på Finn.no og kjøpt ny bil isteden...
Sånn har det vært helt siden august/september 2013. Da kunne jeg solgt min nye S85 nesten 100k over nybilpris siden folk ville ha bil "i går". Jeg ventet to år og 50k km og solgte den 30.000 under nybilpris. Neste tre bilene hadde jeg kort og tjente på alle (pga prisstigning hos Tesla).. På mine fem Model S gikk jeg totalt sett i pluss. Den tiden er nok forbi, men hele tiden har folk "klaget" på finn-prisene..
Kommer en god del nytt på Model S/X om kort tid. Derfor de dumper ut biler nå ;)
Og det var noe av nyhetene ute :) Nye 75D har nå samme tid til 100 som P85.
https://electrek.co/2017/07/01/tesla-new-performance-enhancements-model-s-model-x/
Gjelder kun nye biler.
SitatWithout going into details, a Tesla spokesperson confirmed to Electrek that they are rolling out new software and hardware improvements that are enabling those performance enhancements.
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 01. juli 2017, klokken 17:08
Og det var noe av nyhetene ute :) Nye 75D har nå samme tid til 100 som P85.
https://electrek.co/2017/07/01/tesla-new-performance-enhancements-model-s-model-x/
Gjelder kun nye biler.
SitatWithout going into details, a Tesla spokesperson confirmed to Electrek that they are rolling out new software and hardware improvements that are enabling those performance enhancements.
Hmmm... Håper bare min kommer med det, den er på vei til Europa. Kjipt å motta en bil og vite at det allerede er en nyere modell ute :/
Sent fra min MIX via Tapatalk
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 01. juli 2017, klokken 17:08
Gjelder kun nye biler.
Kan det være at de nå har 21700 i stedet for 18650 til tross for at dette er avvist ?
Synes et sekund forbedring fra 0-100 er veldig mye til å bare være software.
Batteri samme. Så er ny hw og sw. Mest sannsynlig kontaktor/sikring.
De som har bil på vei får ny oppgradert hw selv om den ikke har det. De som allerde er utlevert får ikke.
Nå er vel diskusjonen gått litt av sporet ift diskusjonstema som var BRUKTE TMS....
Jeg ser at det går unna på bruktbilene hos Tesla, så ingen tvil om at det er gunstige alternativer mht pris / tilstand de presenterer...
Kan være en sammenheng her, jo hyppigere Testa annonserere noe nytt (HW), jo flere kansellerer sine biler som er på vei uten "nyheten" og dermed havner disse på brukt'en (eller i alle fall som nye rabatterte utstillingsbiler).
Sånn sett er enhver HW nyhet en god nyhet for brukt-kjøpere, som da bare kan vente på nytt tilsig på utstillingsbiler.
Sitat fra: Initium på søndag 02. juli 2017, klokken 09:13
Nå er vel diskusjonen gått litt av sporet ift diskusjonstema som var BRUKTE TMS....
Jeg ser at det går unna på bruktbilene hos Tesla, så ingen tvil om at det er gunstige alternativer mht pris / tilstand de presenterer...
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. juli 2017, klokken 00:29
De som har bil på vei får ny oppgradert hw selv om den ikke har det.
Når P90D kunder ikke har fått 100 kWh oppdateringen på nærmere ett år tror jeg at oppgradering av HW vil ta laaang tid. Men jeg ser forskjellen på en batteripakke og en sikring :P
Noen som har kjøpt en av disse brukte og fått de utlevert innen rimelig tid? Synes Tesla er voldsomt treige på dette...
Jeg måtte vente over 2 mnd på min=/
Men fikk teste ut mangen forskjellige biler som gjorde at jeg ble enda mer fornøyd når jeg fikk min☺
Sitat fra: eKramer på tirsdag 11. juli 2017, klokken 20:39
Jeg måtte vente over 2 mnd på min=/
Men fikk teste ut mangen forskjellige biler som gjorde at jeg ble enda mer fornøyd når jeg fikk min☺
Teste ut? Hva var tilstanden på din når den jle utlevert? Strøken?
Fikk 4 lånebiler i mellomtiden 4 siden 2 av de ble solgt og en av de gikk på Diesel
Takk for info. Bra de fikser ting i alle fall. Var/er redd man må vente i ukesvis på bil og så får man en som ikke står til forventningene og man må kansellere kjøpet...
Glemte å nevne:bilen hadde fått nye Bremser,dekk,frontrute og så må den ha blitt lakkert endel steder, siden lakken er steinsprutfri( kan være bilen var foliert før). Steike flott med Grått performance interiør med carbon
Hva med denne bilen som Tesla selger, ser litt underlig ut. Det er en 75D hvis man klikker inn på den (https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E27HF201612), men annonsen er merket med "Begrenset tilførsel på 85 kWh"? Betyr det at bilen har et 85 batteri som er begrenset til 75?
https://www.tesla.com/no_NO/new?battery=all
Mistenker at det er en "ordinær" 85D med klønete formulering.
Står at den har AP2 hardware, var AP2 kommet mens S85D ble produsert?
Det er en 75D, feilaktig registrert som 85D.
Kan det ikke være Tesla som har produsert noen nye 85D for å bruke opp batterier de hadde til overs? Just thinking out loud...
Det er bare å trykke på bilen så ser man at det er en 75D
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E27HF201612
Det er noe spesielt med den bilen, fordi den er registrert med option code BTX8 for batteriet.
Andre 75-biler har option code BTX5.
Men ja, den kan være registrert med feil batterikode hos Tesla, ellers kan dette være en ny variant. Kan jo være for å markere hvilke biler som har den siste ytelse-oppgraderingen også.
som ref, batterikoder på andre modeller:
85 = BT85
90D = BTX4
100D = BTX6
Jeg har fått bekreftet at jeg får med ytelseoppgradering, men min har BTX5, så koden indikerer nok ikke det i hvertfall.
Sjekk om du også har koden BR05
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34419.msg591826.html#msg591826
Ble det av alle bruktbilene da? Får bare opp 7 i dag.
Henter opp denne tråden igjen da det antagelgivis kommer en bråta med brukte biler hos Tesla medio April.
Lurer litt på hvordan Tesla vil prise bilene sine og hvordand dette vil slå ut på prisene på Finn.no
Sitat fra: m1chaelt på tirsdag 13. februar 2018, klokken 14:50
Henter opp denne tråden igjen da det antagelgivis kommer en bråta med brukte biler hos Tesla medio April.
Lurer litt på hvordan Tesla vil prise bilene sine og hvordand dette vil slå ut på prisene på Finn.no
Hvor har du info om april i fra?
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 13. februar 2018, klokken 15:16
Hvor har du info om april i fra?
Tesla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitter på gjerdet mtp på kjøp av TMS med 7 seter og har dialog med Tesla samtidig som Finn.no saumfares. Har en 2013 P85+ med 90.000km og alt utstyr inkl. 7 seter på hånden til ca 430. Usikker på om jeg skal hoppe på eller avvente til Tesla slipper sine
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: m1chaelt på tirsdag 13. februar 2018, klokken 16:13
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 13. februar 2018, klokken 15:16
Hvor har du info om april i fra?
Tesla
Om det er så at Tesla idag vet at de kommer til å få inn "en bråta med brukte biler" til salgs i April, så må det enten være mange bruktbiler i ett annet marked som de planlegger å importere til Norge, eller at de vet at de kommer til å måtte legge ut en rekke demo-/utstillings-/låne-biler på den tiden. Regner det siste som mest sannsynlig, og det vil igjen antyde at Tesla vet at de blir nødt til å skifte ut alle disse på omtrent den tiden.
Altså kan vi se for oss om det er noen spesiell grunn til at Tesla skal måtte bytte ut disse bilene i stor skala. En ny oppdatering av Model S eller X på gang? Fikk du noen beskjed om det var Model S eller X de ventet inn? Eller begge?
Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. februar 2018, klokken 17:57
Om det er så at Tesla idag vet at de kommer til å få inn "en bråta med brukte biler" til salgs i April, så må det enten være mange bruktbiler i ett annet marked som de planlegger å importere til Norge, eller at de vet at de kommer til å måtte legge ut en rekke demo-/utstillings-/låne-biler på den tiden. Regner det siste som mest sannsynlig, og det vil igjen antyde at Tesla vet at de blir nødt til å skifte ut alle disse på omtrent den tiden.
Altså kan vi se for oss om det er noen spesiell grunn til at Tesla skal måtte bytte ut disse bilene i stor skala. En ny oppdatering av Model S eller X på gang? Fikk du noen beskjed om det var Model S eller X de ventet inn? Eller begge?
Slik jeg har forstått det handler det om innbyttebiler og demobiler.
Låne/demobiler ligger ute nå tenker jeg, for det er en god del av de på Tesla sin hjemmeside
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei, jeg er ute etter Tesla s 75d og synes generelt prisene på Finn er forholdsvis stive. Jeg er ny i gamet og lurer på hva man kan forvente av type biler som legges ut av Tesla? Går det an å si noe om hva som er en typisk demobil mtp kilometerstandm utstyr og årsmodell? Og hva slags betingelser/garntier gir Tesla på demobiler?
Sitat fra: m1chaelt på tirsdag 13. februar 2018, klokken 19:34
Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. februar 2018, klokken 17:57
Om det er så at Tesla idag vet at de kommer til å få inn "en bråta med brukte biler" til salgs i April, så må det enten være mange bruktbiler i ett annet marked som de planlegger å importere til Norge, eller at de vet at de kommer til å måtte legge ut en rekke demo-/utstillings-/låne-biler på den tiden. Regner det siste som mest sannsynlig, og det vil igjen antyde at Tesla vet at de blir nødt til å skifte ut alle disse på omtrent den tiden.
Altså kan vi se for oss om det er noen spesiell grunn til at Tesla skal måtte bytte ut disse bilene i stor skala. En ny oppdatering av Model S eller X på gang? Fikk du noen beskjed om det var Model S eller X de ventet inn? Eller begge?
Slik jeg har forstått det handler det om innbyttebiler og demobiler.
Låne/demobiler ligger ute nå tenker jeg, for det er en god del av de på Tesla sin hjemmeside
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla bytter ut demobilene sine kvartalsvis.
Noen med et tøffelrykk/ny inside info på om Tesla vil slippe en ny batch med brukte biler snart? Vurderer en brukt TMS og har forstått det slik at de har levert de med 80000km garanti fra salgstidspunkt? Hadde de rentekampanje på de brukte også`?
Kjører 40k i året, så en brukt med to års garanti frister ift en ny med 2,5 år.
De selger noen med 40000/2år dette er ofte de som har gått endel. Disse har ikke kampanjerente
Sitat fra: Pondus1 på fredag 16. mars 2018, klokken 13:43
Noen med et tøffelrykk/ny inside info [...]
:o startpage.com/do/search?&query=tøffelrykk (https://www.startpage.com/do/search?&query=t%C3%B8ffelrykk)
Sorry, there are no Web results for this search!
Your family filter is on and may be blocking results. Settings (https://www.startpage.com/do/preferences?&jump_to=family_filter#family_filter) :police:
https://www.youtube.com/watch?v=746d5CGnWls
Phonofile Pop (https://www.youtube.com/channel/UCQYg0Ftm1Xm1Qi10P9CqmTg) Published on Jan 6, 2018
Her Er Det No' Muffens by Snikk Snakk from the album Mer Muffens
Released 2005-11-02 on Second Hand Records
:laugh:
Sitat fra: eKramer på fredag 16. mars 2018, klokken 14:44
De selger noen med 40000/2år dette er ofte de som har gått endel. Disse har ikke kampanjerente
Det slo meg at grunnen til at Tesla holder bruktbilene de har på lager tilbake inntil videre kan jo være for å ikke drukne servicesentrene med arbeid? De har jo nok å gjøre med eksisterende kundebiler akkurat nå.
Så da kan det være disse bruktbilene dukker opp i volum først etter at nye servicesenteret på Karihaugen (og andre nye) blir operative.
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 22. mars 2018, klokken 12:32
Så da kan det være disse bruktbilene dukker opp i volum først etter at nye servicesenteret på Karihaugen (og andre nye) blir operative.
Når er dette?
Sitat fra: Pondus1 på torsdag 22. mars 2018, klokken 14:46
Når er dette?
Karihaugen er vel snakk om til sommeren etter det ryktene sier.
Se ellers annen tråd om servicesenter på Karihaugen:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38127.0
Sitat fra: m1chaelt på tirsdag 13. februar 2018, klokken 16:13
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 13. februar 2018, klokken 15:16
Hvor har du info om april i fra?
Tesla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Noen nye rykter her?
Venter i spenning selv. Blir handel før sommeren, så satser på at det dukker opp noen knalltilbud som tidligere i år/fjor.
Spurte en selger om disse kom tilbake! Det påstod han de ikke gjorde :-1: Han mente det var helt tomt siden de brukte innbyttebilene som service biler. Syns dette høres litt rart ut=O
Sitat fra: eKramer på onsdag 11. april 2018, klokken 19:28
Spurte en selger om disse kom tilbake! Det påstod han de ikke gjorde :-1: Han mente det var helt tomt siden de brukte innbyttebilene som service biler. Syns dette høres litt rart ut=O
Ja, en kan lure på hvor mange de trenger. På Kokstad står det så mange biler lagret opp at de sikkert kunne blitt et heftig effektkraftverk hvis de var koblet opp som vehicle-2-grid.
Hva menes med en srvicebil? Utlån til alle de som må ha bilen på service eller har de begynt å plukke deler?
Sitat fra: OlaM på onsdag 11. april 2018, klokken 19:34
Sitat fra: eKramer på onsdag 11. april 2018, klokken 19:28
Spurte en selger om disse kom tilbake! Det påstod han de ikke gjorde :-1: Han mente det var helt tomt siden de brukte innbyttebilene som service biler. Syns dette høres litt rart ut=O
Ja, en kan lure på hvor mange de trenger. På Kokstad står det så mange biler lagret opp at de sikkert kunne blitt et heftig effektkraftverk hvis de var koblet opp som vehicle-2-grid.
De fleste av bilene på Kokstad står vel i verkstedskø
Vil tro at de har flere innbyttebiler enn de har behov for som servicebiler. Er vel mer et spm om ressurser til klargjøring, muligens. Dog dårlig butikk å ha mange biler på lager.
Kanskje de brukte bilene skal eksporteres?
Sitat fra: Pondus1 på onsdag 11. april 2018, klokken 21:26
Vil tro at de har flere innbyttebiler enn de har behov for som servicebiler. Er vel mer et spm om ressurser til klargjøring, muligens. Dog dårlig butikk å ha mange biler på lager.
Ressurser er nok et viktig poeng. Innbyttebiler må klargjøres (og ofte fikses på), og selges disse blir det flere biler som trenger service hvor Tesla alt har en stor underkapasitet.
Jeg tror nok Tesla for tiden mer opptatt av å selge nybiler da disse ser bedre ut på statistikken, og den er nok viktigere enn økonomien p.t..
Ja, jeg tenkte det var pga leveringspress og reparasjonskø at de droppet å bruke klargjøringsressurser på innbyttebilene. Ikke spesielt digg å tenke på at de har stått månedsvis ute i kulden uten lading. Det er jo en bokført økonomisk ressurs som råtner på lager. Det eneste positive er vel at det antagelig er et særnorsk fenomen, slik at det ikke veier så veldig tungt på Teslas totale økonomi.
Kanskje jeg var litt for snar med "særnorsk fenomen".
https://electrek.co/2018/04/11/tesla-stops-refurbishing-used-cars/
Sitat
Tesla stops 'refurbishing' its used cars ahead of big influx of leased vehicles coming back ...[klipp]... the company has updated its policy and some new cars coming on Tesla's list of used vehicles have this 'Not Refurbished' warning that reads:
"This car has passed a 70-point mechanical inspection and will be cleaned before delivery. If you would like any additional work that is not covered under your warranty, we can help arrange service after delivery for an added cost."
Forsåvidt helt kurant, gitt at prisen er kurant og man kan trekke seg fra kjøpet etter å ha inspisert den.
Dette betyr vel at de ikke vil tilby utvidet garanti, slik jeg forstår det? Vil det drive bruktprisene ytterligere ned? Vil tro at de har mye biler som de jo vil bli kvitt, leste at de i fjor lempet ut 150 biler. Ganske betydelig lagerverdi hvis man regner 500 000 i snitt pr bil, som jo blir redusert med tiden.
Var innom i Drammen i dag, og fikk beskjed om å ikke holde pusten og forvente at det kom noen brukte med det første. Mulig mot sommeren, men ikke noe konkret.
Dette sa de i bergen og=/
Ser det er flere bruktforhandlere som har endel Tesla. Selger Tesla innbyttebilene direkte til disse istedet for å slege de til sluttkunde selv?
I så fall holder det bruktbilprisene stabilt høy.
Det kan bli en utfordring med prising dersom det plutselig dumpes ut en hel haug brukte biler fra Tesla sentralt som "oversvømmer" markedet. Men på en annen side er jo bruktmarkedet ganske dysfunksjonelt allerede, med priser som er så stive at man like gjerne kan kjøpe helt ny.
Det var de to grunnene til at jeg nettopp solgte vår. Frykt for hva som skjer når backlog'en til Tesla åpnes og de helt vanvittig gode prisene vi får for våre brukte langrekkeviddebiler i dagens marked. Det varer ikke ved.
Problemet for oss som forbrukere er at det er veldig lite forutsigbart. Er lite lysten på å kjøpe en brukt nå, for så se at Tesla slipper en røys med biler adskillig lavere priset.
Per i dag er det 10 ganger bedre å skulle selge brukt elbil enn bensin, for ikke å snakke om diesel. Når de kjører på med over 30 bompengestasjoner i Stavanger / Sandnes / Sola / Randaberg fra oktober blir det lett å selge til det området, selv om folk har begynt å posisjonere seg allerede. Både Kia og Toyota tok mer enn gjerne Teslaen i innbytte, og tilbød en helt rettferdig pris. Dessverre fikk jeg meg ikke til å gjøre byttet.
Sitat fra: Pondus1 på fredag 04. mai 2018, klokken 14:39
Problemet for oss som forbrukere er at det er veldig lite forutsigbart. Er lite lysten på å kjøpe en brukt nå, for så se at Tesla slipper en røys med biler adskillig lavere priset.
Nå har vel bruktbilprisene til Tesla holdte seg gode og stabile siden 2013, så jeg ville slappet av med det. Hvis Tesla slipper en del bruktbiler så forsvinner nok sikkert de fort og så normaliserer det seg.
Tesla er fortsatt "hot" både brukt og nytt blant store deler av Norges befolkning.
Jeg tror jeg muligens heller ville foretrukket en velholdt privat brukt enn en brukt fra Tesla som har stått og vansmektet utendørs i månedsvis mens teknikerene holdt på med nybil.
Noen som har oversikt over hva de har av brukte nå eller mail adressen til noen i Tesla som har sitter på oversikten? Har adressen til en selger på Rud men vet ikke om han fortsatt jobber der.