Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 02:00
Låser AE fast ladekabel når den lader?
Har stadig opplevd folk som drar i ladekabel om natten på offentlige ladestolper,
noen er fulle, noen prøver seg, uansett irriterende og kan bli dyrt.
Det kan virke som at den oppfatter alt over 10a som ladestasjon og løsner kabel når lading er ferdig, ikke bekreftet enda
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Pluggen er uansett låst mens det lades. Som Kammiz skriver kan det se ut for at kabelen låses opp når lading er fullført om man lader på ladepunkt som gir mer enn 10A, men dette er bare basert på erfaringer blant noen av oss.
Min selger mente i går at det kun var hurtiglading som skulle løse ut. Men han var ikke sikker.
Jeg stoppet hurtiglading på ladestasjonen på ca 82 %. Jeg måtte også låse opp ladekabelen fra nøkkelen for å få løs ladepistolen.
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:18
Min selger mente i går at det kun var hurtiglading som skulle løse ut. Men han var ikke sikker.
Ikke følge håndboka der det står opplåsing både for dc og ac lading. Det sagt så er min erfaring sammenfallende. Dette har jeg i dag informert Opel om.
Gleder meg til å kunne bidra til disse diskusjonene i praksis. Får min bil på lørdag
Spør fordi eiere av Bolt på net påstår bilen ikke låser ladekabel, men tuter hvis ladekabel fjernes (!)
Lurer også om AE sender eller kan sende melding på appen om kabel fjernes?
Sitat fra: Gnilre på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:57
Jeg stoppet hurtiglading på ladestasjonen på ca 82 %. Jeg måtte også låse opp ladekabelen fra nøkkelen for å få løs ladepistolen.
Opplåsingen skjer når bilen er ferdigladet, ikke når det stoppes før, vil jeg tro.
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:17
Spør fordi eiere av Bolt på net påstår bilen ikke låser ladekabel, men tuter hvis ladekabel fjernes (!)
Lurer også om AE sender eller kan sende melding på appen om kabel fjernes?
Bolt har type1-plugg. Denne har ikke samme låsemekanisme som en type2-plugg har.
Sitat fra: zbk på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:23
Sitat fra: Gnilre på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:57
Jeg stoppet hurtiglading på ladestasjonen på ca 82 %. Jeg måtte også låse opp ladekabelen fra nøkkelen for å få løs ladepistolen.
Opplåsingen skjer når bilen er ferdigladet, ikke når det stoppes før, vil jeg tro.
Litt rart at dette ikke er nevt i håndboken.
Det er jo helt utrolig om den ikke er låst til man selv låser opp... Enda en spiker i AE-kisten...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er vel kun en software oppdateting som skal til
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 30. mai 2017, klokken 21:58
Enda en spiker i AE-kisten...
Har du en agenda?
Finnes det noen måte å låse kabelen med hengelås eller noe? Dette er ganske kritisk der jeg lader...
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 30. mai 2017, klokken 13:17
Spør fordi eiere av Bolt på net påstår bilen ikke låser ladekabel, men tuter hvis ladekabel fjernes (!)
Lurer også om AE sender eller kan sende melding på appen om kabel fjernes?
Har ikke fått bilen enda, men kan se slik ut i appen/OnStar?
Sitat fra: 3irikur på onsdag 31. mai 2017, klokken 00:18
Finnes det noen måte å låse kabelen med hengelås eller noe? Dette er ganske kritisk der jeg lader...
Enkelt. Ladeluke er rett ved hjulet. Vaier og hengelås. Har brukt det på min Soul når den har stått lenge alene. Billig og sikkert.
Omtrent som på bildet men vaier til sykkel i stedet for kjetting
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170530/dd94ba00a1840e0e5e7ee5e267928a7d.jpg)
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. mai 2017, klokken 00:01
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 30. mai 2017, klokken 21:58
Enda en spiker i AE-kisten...
Har du en agenda?
Nei, bare utrolig lite imponert over hvordan bilen jeg bestilte er, gjelder jo forsåvidt også Opel.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har undersøkt dette i helga og kan bekrefte at hvis bilen oppfatter det som ladestasjon så løser den ut, hvis den oppfatter det som ladekabel så løser den ikke ut. 14a og opp er ladestasjon og 13a og under blir ladekabel.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Er selve dekselet/ladeluken noen gang låst hos dere? Virker som min alltid er åpen. Synest forhandler sa at den låses. (?)
Nå har vi fått vår bil også og prøvd litt forskjellig. Hittil bare lading hjemme, med Schuko-kabelen, siden mode 3 kabelen ikke var klar hos Thrane Steen på fredag. Stort sett har det gått bra, uten varmgang på 10A.
I går opplevde vi at kabelen (som er låst til bilen også etter at ladingen er fullført) ikke ville løsne, på tross av at vi trykket lenge på knappen på begge fjernkontrollene. Frustrerende. Jeg kommanderte alle nøkler ut av garasjen, gikk et stykke vekk og sto et minutt eller så, så gikk jeg inn igjen med én nøkkel og trykket. Nå skiftet lyset på dashbordet fra grønt til gult, men forble på, og kabelen satt fortsatt fast. Jeg leste i bruskanvisningen at man skulle kunne stoppe ladingen fra bilen og prøvde å lete meg fram til denne opsjonen. Men før jeg kom langt med dette søket, slukket lyset av seg selv, og kabelen kunne fjernes.
Har noen andre opplevd dette? Det hører med til historien at 10-åringen hadde oppholdt seg med fjernkontrollnøkkelen i og rundt bilen en stund før dette hendte, og han hadde sikkert trykket og fiklet. Han har rotet til mye software før på denne måten. Men likevel???
Sitat fra: Ipadjove på søndag 04. juni 2017, klokken 19:31
Er selve dekselet/ladeluken noen gang låst hos dere? Virker som min alltid er åpen. Synest forhandler sa at den låses. (?)
Samme her
Sitat fra: orienteringsbass på mandag 05. juni 2017, klokken 10:11
Nå har vi fått vår bil også og prøvd litt forskjellig. Hittil bare lading hjemme, med Schuko-kabelen, siden mode 3 kabelen ikke var klar hos Thrane Steen på fredag. Stort sett har det gått bra, uten varmgang på 10A.
I går opplevde vi at kabelen (som er låst til bilen også etter at ladingen er fullført) ikke ville løsne, på tross av at vi trykket lenge på knappen på begge fjernkontrollene. Frustrerende. Jeg kommanderte alle nøkler ut av garasjen, gikk et stykke vekk og sto et minutt eller så, så gikk jeg inn igjen med én nøkkel og trykket. Nå skiftet lyset på dashbordet fra grønt til gult, men forble på, og kabelen satt fortsatt fast. Jeg leste i bruskanvisningen at man skulle kunne stoppe ladingen fra bilen og prøvde å lete meg fram til denne opsjonen. Men før jeg kom langt med dette søket, slukket lyset av seg selv, og kabelen kunne fjernes.
Har noen andre opplevd dette? Det hører med til historien at 10-åringen hadde oppholdt seg med fjernkontrollnøkkelen i og rundt bilen en stund før dette hendte, og han hadde sikkert trykket og fiklet. Han har rotet til mye software før på denne måten. Men likevel???
Fungerer fint for meg. Først et trykk på den midterste knappen på fjernkontrollen, deretter hold den nederste knappen i et par sekunder.
Det holder å trykke nederste knappen. Ellers hva med ladeluka hos dere - låses denne på sentrallås?
Jeg får ikke låst ladeluka. Det er vel heller ikke noe problem egentlig. Skjelden noen "tjuvlader" biler.....
He, he enig, men å stikke ting i kontakter osv. Men, nei sikkert ok. Mitt ærend var om denne låses sammen med øvrige. Den gjør den ikke.
Hvis noen vil klusse med bilen så gjør de nok det uansett desverre . Bra at den låser sakteladekabel hvertfall.
Håper de lager et valg for å låse kabel eller ikke. Idioti at man ikke får låst t2 kabel som man sjeldent bruker under 16a
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Enig, men det må da være slik at det går å få tilpasset dette på diagnose siden hos Opel.
Jeg har fulladet hjemme på 32A noen ganger nå, og det er umulig å dra ut kabelen uten å trykke på nøkkelen først, så her virker det som den er låst. Selve luka kan alltid åpnes, men det gjør forhåpentligvis ikke noe.
Jeg hadde problem i går morges med å få løs kabelen etter lading, selv etter flere forsøk med nøkkelen, med låsing, forlating av garasjen osv. Litt frustrerende, for å si det mildt. Jeg ringte OnStar, og operatøren der sa han hadde fått MANGE anrop om akkurat dette i går og hadde foreløpig ingen svar. Han hadde ikke fått hjelp av Opel service ennå, på det tidspunktet.
Vi ble enige om at jeg skulle trekke ut kontakten på andre enden (altså pluggen ut av stikkontakten). Dette løste kontakten til bilen og dermed problemet. Jeg fikk ingen feilmeldinger etterpå, og jeg har ikke prøvd å trekke ut kabelen siden dette.
Det skal jo funke med knappen på nøkkelen! Denne gangen var min sønn helt uskyldig!
Vil det si at noen kan stjele kladden hvis de bare plugger ut veggstøpselet?
Kan se slik ut.
Jeg har en ladeboks med løs ladeledning, men har festet denne til veggen.
Ledning er låst til bilen under ladning, men ser ut til å bli låst opp når ladning er ferdig (16A).
Fungerer fint når leding er sikret ihvertfall - bare en fordel å slippe opplåsing. Men som noen sier - ville vært en fordel om dette var konfigurerbart.
Fikk bilen min i går, og rotet litt med å få låst opp kontakten fra bilen. Jeg oppdaget at jeg måtte holde "OFF" knappen på nøkkelen inne en stund for at den skule låse opp. Kanskje løsningen er like enkel for noen av dere?
Sitat fra: trykkertor på torsdag 08. juni 2017, klokken 19:47
Vil det si at noen kan stjele kladden hvis de bare plugger ut veggstøpselet?
Prøvde dette på min i morges (selv om det definitivt ikke er anbefalt metode).
Det låser IKKE opp kabel i bil.
Så antagelig hadde dette ikke noen effekt på den som ikke låste seg opp fra nøkkel.
Brukte hurtig lading i dag , og pluggen er løst selv etter endt lading , måtte bruke off knappen på nøkkel
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. juni 2017, klokken 21:05
Jeg får ikke låst ladeluka. Det er vel heller ikke noe problem egentlig. Skjelden noen "tjuvlader" biler.....
Har omsider begynte å zoome inn på detaljer i håndboka. Det står at ladeluka låses sammen med øvrige dører. Dette er gjentatt i hboka flere plasser, men kan være det gjelder Bolt.
Synes ellers at start av klimanlegget og varmetråder vha nøkkel var en fin funksjon som kan være anvendelig i noen sit.
Sitat fra: bno på mandag 12. juni 2017, klokken 11:39
Synes ellers at start av klimanlegget og varmetråder vha nøkkel var en fin funksjon som kan være anvendelig i noen sit.
Har ikke prøvd enda, men ser for meg at dette kan være gunstig på vinter hvor en ikke vil ta frem og fingre samt vente på telefon.
Manualen i appen. Har aldri fått til å låse ladeluken.
Samme her. Noterer meg saker og ting deriblant dette med ladeluka. Vil gå gjennom håndboka og få litt bedre innsikt før jeg kontakter forhandler.
Et tips til bruk en vintersdag og dårlig mobildekning.
Innkobling av klimaanlegget vha. nøkkel.
Trykk og slipp høyre øverste nøkkelknapp.
Trykk og hold inne høyre øverste nøkkelknapp umiddelbart, til retnings- og filskiftlampene blinker, eller i minst fire sekunder. Led lysa slås på og klima starter.
Ved å trykke på samme nøkkelknapp en gang til under fjernstart vil klimaanlegge slås av sammen med led lysa.
Slås automatisk av etter 20 minutter hvis ikke en tidsforlengelse er aktivert.
Det er kanskje bare jeg som har dette problemet, men av og til får jeg ikke låst opp og løsnet ladekabelen (bærbar, med kladd, 6 eller 10 amp) med nøkkelen. Selv ikke 10 sekunders trykking hjelper. Andre ganger funker det fint. De gangene den har sittet fast, har det bare vært å trekke ut støpselet i andre enden, så løsnet den. Prøver å finne en grunn/et system i galskapen ved å samle mer erfaring, men siden det finnes en løsning (lader bare hjemme, takk lang rekkevidde), har jeg ikke følt behovet for å ta bilen til verksted ennå. De vil ha lettere for å finne løsningen hvis jeg har funnet et system i alle fall.
Trykk en gang på låseknappen midt på fjernkontrollen først, deretter et langt trykk på lading off-knappen. Dette virker hver gang.
Takk for tips. Skal prøve.
Som nevnt tidligere så gjør det å dra ut shukokontakt ikke noen forskjell på min bil.
Tror det er noe med din bil/kabel, dette er ikke innstillbart (tror jeg), så da blir det en verkstedsak
Mistenker at det er noe galt hos meg. Har nå ladet med 16 amp. Da skal kabelen løsne etter endt lading. Men det gjør den ikke i mitt tilfelle. Må låse opp med nøkkelen. Egentlig ikke dumt, men tydeligvis ikke slik det var planlagt og andre rapporterer.
Har også problemer med DAB. Radioen funker fint på FM, men med DAB har vi aldri hatt stabilt signal.
En sak til for verkstedet ser det ut til.
Det første høres mest logisk riktig. DAB radio er dårlig her også. I tillegg så husker ikke mitt anlegg sist valgte kilde. Videre popper det opp meldinger i hytt å pine. Her må det opplagt til en software oppgradering snart. Finish på interiøret er skjemt av dårlig kvalitetskontroll. Nå skal bilen inn denne uka så får vi se.
Fikk en feilmelding i dag på åpen ladeluke selv om den var lukket.
Gikk vekk når tenning ble skrudd av.
Sitat fra: pilt på torsdag 08. juni 2017, klokken 00:14
Jeg har fulladet hjemme på 32A noen ganger nå, og det er umulig å dra ut kabelen uten å trykke på nøkkelen først, så her virker det som den er låst. Selve luka kan alltid åpnes, men det gjør forhåpentligvis ikke noe.
Merket i dag at jeg ikke fikk ut ladepistolen, men måtte bruke nøkkel for å få den låst opp. Da er det som det skal være. Da hadde også bilen oppfattet dette som ladestasjon. Skal forsøke litt til så får vi se.
Jeg har hjemmelader og kabel er låst til bilen så lenge bilen og ladeboks kommuniserer, jeg har testet når bilen gir beskjed om ferdig ladet så slipper låsen. Har latt kabel stå i natten over, når bilen kommuniserer med hjemmelader så er den låst. Denne prosess varte noen minutter og så slapp låsen igjen.
De enste gangene jeg har brukt nøkkel er når jeg har avbrutt lading.
Har tatt opp dette med forhandler, venter tilbakemelding.
Ok
Har hjemmelader. Nå er kabel satt i ladeporten. Grønt lys i bilen blinker. Lader kommuniserer da med bilen. Hjemmelader indikerer med diodefarge at den ikke lader. Signalet i bilen betyr da utsatt lading aktivisert. Ladepisol er nå låst til bilen. Så får vi se etter hvert. Men om utsatt lading er aktivert så skjønner ikke jeg logikken med å frigjøre pistolen etter lading unntatt ved hurtiglading. Altså ved høyere ladefart enn "normal" hjemmelading. Hmmm kan da ikke være nødvendig å finne opp hjulet hver gang en ny bil kommer på markedet.
Har ladet med:
- medfølgende lader ved 6 og 10 amp.
- medfølgende type 2 til type 2 kabel ved 16 amp.
- hurtiglader (Grønn kontakt)
Og har så langt alltid måtte løse ut med knapp på nøkkel.
Sitat fra: Como på mandag 26. juni 2017, klokken 23:36
Har ladet med:
- medfølgende lader ved 6 og 10 amp.
- medfølgende type 2 til type 2 kabel ved 16 amp.
- hurtiglader (Grønn kontakt)
Og har så langt alltid måtte løse ut med knapp på nøkkel.
Ja d rare er at dette oppleves (et) ulikt å det må vi få verifisert grunn til ettet hvert håper jeg.
I går ladet jeg til bilen selv avsluttet lading. (87% Hilltop "on")
Når jeg kom til bilen 2 timer senere ble jeg tilfeldig stående ved ladeporten for å avslutte en SMS. Da hører jeg lyden av ladeporten som utløser kabel.
Jeg håper dette skjedde fordi jeg sto i nærheten med nøkkel i lomma og fordi bilen var ferdig ladet.
Jeg frykter kabel løses ut fordi bilen er ferdig ladet. Så går det en stund og bilen oppdager at den er koblet til strøm og låser porten for å lade. Så oppdager bilen at den likevel er ferdig ladet og løser ut kabel... osv osv :-\
Noen som har opplevd å stå med nøkkel i lomma og hørt at kabel løses ut?
Ikke opplevd tilsvarende. Opplevde et par ganger at ladekapelen var ulåst, men har det siste gangene måttet løse den ut manuelt med nøkkel. Skal prøve å vente litt neste gang og se om det skjer noe da. Eventuelt vente uten nøkkel en gang om det passer seg slik.
Start Charge
To arm the charge cord thefta lert, lock the vehicle twice with the RKE transmitter. To disarm
this feature, see "Energy Settings" under Energy Information 0 131.
End Charge
Unlock the vehicle with the RKE transmitter to disarm the charge cord theft alert.
På energiinstillinger er det et valg på Bolt for dette med cabel theft. Det er det ikke på AE forstå logikken hvem som vil. Ref. vedlegg
Pluggen i statene har ikke lås mot bilen, det har type2 opplegg for.
Ja selvfølgelig var nok litt for ensidig fokusert der ja. :laugh:
I dag da jeg kom til bilen uten å ta med meg nøkkel viste det seg at etter endt lading var kabel (16A) pistolen låst i lade-kontakten. Hentet nøkkel å måtte låse denne opp.
Edit: Da hadde jeg ladet 100%
Da jeg kom til bilen de siste par dagene etter lading til 88% (hilltop) så var ikke kabel låst til bilen. Får prøve en dag til 100% igjen når det passer. Lite aktivitet på denne tråden så antar at dette ikke er så viktig for de fleste? Nå skal jeg ha bilen inn til forhandler på onsdag og har tenkt å ta opp dette også.
Sitat fra: bno på søndag 02. juli 2017, klokken 09:47
Da jeg kom til bilen de siste par dagene etter lading til 88% (hilltop) så var ikke kabel låst til bilen. Får prøve en dag til 100% igjen når det passer. Lite aktivitet på denne tråden så antar at dette ikke er så viktig for de fleste? Nå skal jeg ha bilen inn til forhandler på onsdag og har tenkt å ta opp dette også.
Har testet flere ganger. Når lading avsluttes ved "hilltop" er ledning utløst når jeg kommer til bilen. Ikke en god løsning. Ikke testet ved 100%. Blir fint å høre om forhandleren din har noen tanker rundt dette.
Når jeg lader ferdig med schuko i hilltop modus så er kabelen låst. Har ikke forsøkt med 16A hjemmelader enda.
Min er også låst med hilltopp
Jeg har hjemmelader 32A med fast kabel og har testet når den avsluttes ved "hilltop" eller 100 % er ledning utløst når jeg kommer til bilen og den har gitt beskjed om at lading er fullført. Når jeg lader ferdig med schuko 6A eller 10A i hilltop eller 100 % modus så er kabelen fremdeles låst når lading er fullført.
Sitat fra: HelTek på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:30
Jeg har hjemmelader 32A med fast kabel og har testet når den avsluttes ved "hilltop" eller 100 % er ledning utløst når jeg kommer til bilen og den har gitt beskjed om at lading er fullført. Når jeg lader ferdig med schuko i hilltop eller 100 % modus så er kabelen fremdeles låst når lading er fullført.
Høres pussig ut, bilens lader "vet" jo egentlig ikke om den andre ende av kablen ender i en veggboks eller en kladd.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:37
Sitat fra: HelTek på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:30
Jeg har hjemmelader 32A med fast kabel og har testet når den avsluttes ved "hilltop" eller 100 % er ledning utløst når jeg kommer til bilen og den har gitt beskjed om at lading er fullført. Når jeg lader ferdig med schuko i hilltop eller 100 % modus så er kabelen fremdeles låst når lading er fullført.
Høres pussig ut, bilens lader "vet" jo egentlig ikke om den andre ende av kablen ender i en veggboks eller en kladd.
Den vil jo vite at den mottar mer enn 10 amp
Har fått ny tid hos forhandler 8.8.17. Dette hadde oppstått misforståelsermed delebestilling. Det er greit, men hos meg er det slik at om jeg lader hilltop eller 100% så er det slik at noen ganger er ladekabel låst og noen ganger ikke. Dette er lite tillitsvekkende. Det er on and off dette og slik kan man da ikke ha det. Det er det samme som at det ikke fungerer i det hele tatt når man ikke kan ha tillitt til at det fungere optimalt. Men får da ikke tatt dette opp med verkstedet før nevnte dato.
De siste ukene har min vært låst hver eneste gang. Akkurat som om noen har endret en innstilling som påvirker dette.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Takk for info.
kabelen min er løst hele tiden uansett fylling , og det er for så vidt greit men skulle ønske at det løste seg ut når jeg låste opp bilen.
men... jeg skulle ønske at den ikke var løst når jeg var ferdig med hurtiglading. noen ganger kompislader man litt, og da kunne det vært praktisk at CSS kabelen ikke var låst. men finner ikke noen innstillinger noe sted som kan overstyre dette
Når jeg lader med min Siemens 16A lader viser den <ladestasjon> på skjermen.
Kabel er da låst under lading, men låst opp når den er ferdigladet. Både ved 100% og ved Hilltop.
Tror den skiller på Siemensladeren og den originale som følger med bilen.
Når jeg bruker Siemensladeren er også valget for 6A og 10A deaktivert
Sitat fra: kammiz på tirsdag 04. juli 2017, klokken 22:53
De siste ukene har min vært låst hver eneste gang. Akkurat som om noen har endret en innstilling som påvirker dette.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Gi lyd hvis noen vet/finner ut hvilken innstilling som påvirker dette.
Håper det kommer en SW-oppgradering snart som fjerner litt bugs. I dag var display i nattmodus til jeg hadde kjørt i 10 minutter. Sola skinte fra skyfri himmel.
Det er ingen innstiling vi selv kan velge ihvertfall. Så skjønner meg ikke helt på det.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitat fra: Como på torsdag 06. juli 2017, klokken 10:38
Sitat fra: kammiz på tirsdag 04. juli 2017, klokken 22:53
De siste ukene har min vært låst hver eneste gang. Akkurat som om noen har endret en innstilling som påvirker dette.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Gi lyd hvis noen vet/finner ut hvilken innstilling som påvirker dette.
Håper det kommer en SW-oppgradering snart som fjerner litt bugs. I dag var display i nattmodus til jeg hadde kjørt i 10 minutter. Sola skinte fra skyfri himmel.4
Samme her men i 1 time ... Tatt opp med forhandler. Skal inn med bilen i aug. for rette opp en hel del feil.
Haha, i går holdt jeg på å rive løs hele ladekontakten fra bilen da den ikke ville frigi CCS-støpslet etter endt hurtiglading! Følte meg ekstra brukerfeil da det satt et ektepar i en fossilbil og tittet på meg der jeg sto med spenntak og den ene foten på forskjermen mens jeg nynnet på "gubben og gamla lå og dro ..." :o
Heldigvis husket jeg noe om en slik tråd som denne på dette vidunderlige forumet. Visste ikke om nøkkelen - som uansett lå inni bilen, så jeg fant i stedet STOPP-knappen på Energi-menyen. Det var utløsende deilig å høre det avdempede sukket fra solenoiden som endelig slapp taket og pistolen. ::)
Mvh trilling-eier med CHAdeMO og automagisk forløsning :blank:
PS! Hadde lånebil med fem voksne på langtur, noe som forøvrig foregikk forunderlig fredelig og feilfritt. :+1: :+1: :+1: :+1: :+1: