Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: c.kristensen på mandag 08. mai 2017, klokken 14:51

Tittel: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: c.kristensenmandag 08. mai 2017, klokken 14:51
Hei, jeg fikk min nye BMW i3 i slutten av mars 2017. Har kjørt på vinterdekkene frem til mai da april mnd var usedvanlig kald. Har ila de 6 ukene jeg har hatt bilen opplevd at bilen setter på antispinn i slake svinger når jeg kjører rundt 60 km i timen, da uten at det har vært snø eller is på veien. Tenkte ikke videre utover dette før jeg for en uke siden hadde en svært ubehagelig opplevelse. Jeg kjørte i ett av tunnelløpene nede i Bjørvika og skulle bytte til nytt tunnelløp. I det jeg kommer inn i påkjøringsfeltet er det en liten kurve der veiene møtes og retter seg ut. Jeg kjører i ca 65 km i timen og bilen mister plutselig helt kontroll. Den begynner å krenge fra høyre til venstre og vedvarer i ca 2-3 sekunder før bilen stabiliserer seg. I mellomtiden har jeg vært nære på å krasje i en trailer som kjører parallelt med meg. Utrolig ubehagelig. Har noen hatt lignende opplevelser med vinterdekkene fra nokian til BMW i3? Setter stor pris på svar!!!
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Frank J. Josefsenmandag 08. mai 2017, klokken 15:41
Hørtes jævlig skummelt ut. Hvilke lufttrykk kjører du med? Har opplevd at de slår seg løs veldig lett hvis jeg har for lite luft i dekkene. Tror jeg har 2,6 framme og 3 bak. Gummien er så myk på de dekkene, og tror det er derfor uten at jeg er ekspert på det.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: hemimandag 08. mai 2017, klokken 15:45
Vinterdekk, er for vinter! de er myke, spesielt om du har nokian.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Autowindermandag 08. mai 2017, klokken 15:49
2,8 bar foran og 3,2 bak her. Samme på sommerhjul, selv om jeg kjører mest alene uten last.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Ingeniørenmandag 08. mai 2017, klokken 20:40
Du har antagelig og opplevd at bilen regenerer dårlig når det blir varmt? De dekken er ikke bra på bilen og jeg ville klagd til de som har solgt bilen og forlangt å får Bridgestone i stedet. Flere som har opplevd at bilen ikke oppfører slik den skal når det blir varmt i været med disse dekkene.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: c.kristensenmandag 08. mai 2017, klokken 20:48
Tusen takk for svar :)

Jeg leverte bilen inn til Bilia umiddelbart etter hendelsen, da bilen var helt uforutsigbar og jeg var plutselig midt i en nestenulykke.
Ble først møtt med at dem ikke har vært borti lignende problemstilling tidligere, hjulet løst? Feil trykk? Ect? Jeg gjorde derfor litt research her inne og fant fort ut at flere av dere har vært borti lignende hendelser, med at antispinn slår ut i svinger når man kommer over en hvis hastighet og bilen føles uforutsigbar (for min del var farten 60 - 65km/t). Kontaktet forhandler på ny i dag med denne informasjonen, fikk da bekreftet at dette var vel kjent for BMW/forhandleren at bilen oppførte seg slik på nokian vinterdekkene og at dem har motatt flere klager fra kunder. Klagene er videresendt til BMW sentralt, inkludert min, men per i dag var det ikke mulig å komme frem til en løsning.....

Det som provoserer meg mest er at dem ved første kontakt stilte seg uforstående til hendelsen og  prøver å gjemme  så alvorlig feil vedrørende tilpassing av vinterdekkene til BMW i3. Mange kjører rundt i denne bilen!!!
Dekkene er gode under kalde forhold men ikke når været veksler mellom pluss og minus som det gjør i begynnelsen og slutten av vinterdekksesongen!!!! Da blir dekkene så myke at antispinn slår inn i svinger og bilen tar selv over "kontrollen" om man kan kalle dette kontroll!!!
 
Overhengende sannsynlig at BMW kan holdes ansvarlig dersom det skjer en ulykke med disse dekkene, da dem er vel kjent med at dekkene ikke agerer som dem skal ved plussgrader.



Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Egil Fonnmandag 08. mai 2017, klokken 21:30
Har Nokian på min. Kjørt de 10000km nå og synes de fungerer fint. Ikke plaget med høyere temperatur enn 12 grader ennå. Har sett antispinn lyset om jeg gir på litt selv på tørt veidekke, men aldri opplevd at de mister grepet. Kan det være forurensing i veibanen som fikk dekkene dine til å miste grepet?
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: 02janmandag 08. mai 2017, klokken 21:43
Jeg har ligget sidelengs innerst i frognerkilen, 80 km/t E18, skarp sving+ dosering, grunnet oljesøl. Bilen var fra 1985 og uten ESP, brukte begge kjørefelt ,før jeg fikk rettet opp bilen.

Har også kjørt på bane med piggfritt vinterdekk tørr asfalt (for å teste/erfare)  i 25 grader, uten ESP og kjørt kjeglekjøring i høy hastighet, uten å provosere frem noe sleng. Men straks litt vann/væske på bane, så mister man lett kontroll med piggfrie dekk.

Kan godt være oljesøl bilen har kjørt i.


Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Petritirsdag 09. mai 2017, klokken 08:21
Litt av en dilemma.

Vinterdekk basert på nordiske forhold bør være myke, slik som Nokia har dem, for best mulig sikkerhet.

Bridgestone sine vinterdekk er harde, men ser ut til å virke best med bilen sitt elektriske sikkerhets-system som går bananas med andre dekk..

Continental kommer med sine vinterdekk om et par måneder, spørs om dem har lært seg hva som skaper problemer med Nokian og løst dette med sine kommende vinterdekk?
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Bowerstirsdag 09. mai 2017, klokken 08:56
Jeg har samme erfaring med Nokian dekkene. De passer ikke til denne bilen i det hele tatt virker det som. Regen fungerer svært dårlig og bilen er uforutsigbar i pressede situasjoner.
Har gitt beskjed til forhandler og bedt om andre vinterdekk før neste sesong melder seg.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: turfsurftirsdag 09. mai 2017, klokken 09:48
Nokian har jo særdeles myk gummi i.f.h.t andre. Continental er nok ett bedre valg.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Trond.mtirsdag 09. mai 2017, klokken 19:02
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:48
Nokian har jo særdeles myk gummi i.f.h.t andre. Continental er nok ett bedre valg.
Det finnes vel ikke Continental til i3 ? Mener du Bridgestone ?
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 10. mai 2017, klokken 06:59
Sitat fra: TM på tirsdag 09. mai 2017, klokken 19:02
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. mai 2017, klokken 09:48
Nokian har jo særdeles myk gummi i.f.h.t andre. Continental er nok ett bedre valg.
Det finnes vel ikke Continental til i3 ? Mener du Bridgestone ?

Continantal kommer med vinterdekk står det et par innlegg opp.... Fint med litt fler å velge på.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: turfsurfonsdag 10. mai 2017, klokken 07:01
What he said ˆ
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: SveinJonsdag 10. mai 2017, klokken 07:28
Har kjørt 12000 km siden desember uten å ha fått samme opplevelsen som beskrevet at trådstarter. Nokian. Opplever at dekkene kan virke mye i krappe svinger og at "hastigheten reduseres", men ikke noe slingring.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: bmw2002onsdag 10. mai 2017, klokken 22:01
Har tilsvarende dårlig erfaring med Nokian på andre biler, tør ikke kjøre over 120 km med dem. Byttet til Continental og er langt bedre å kjøre på motorvei.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Jeronanonsdag 10. mai 2017, klokken 22:15
It is really strange to read all this, since I remember very clearly last year that I read the exact opposite about people heavily complaining about the earlier deliveries of the i3 with Bridgestone winter tires and how dangerous and bad they were on the Norwegian roads and that some people got their i3's delivered with Nokian winter tires were satisfied and more happy and that due to pressure of customers demanding them switched to Nokian, BMW has changed to now deliver i3 with only Nokian winter tires as per request from customers!
And now people want the Bridgestone winter tires again?? /shakes head

I read all the troubling reports from last year from how people were complaining about the Bridgestone winter tires and I mentioned this to the seller at Bavaria last year when we were about to order the i3, so we were happy back then to hear that BMW changed their policy of 50/50 Bridgestone/Nokian to entirely Nokian winter tires.

I have not experienced much trouble with the i3 on Nokian's this winter (we got ours delivered first week February, so we have been driving nearly 3 months on the Nokian's ), just that the car swings a lot in heavy wind (which isn't suprising due to it's form factor) and one day a scary slip in a sharp bend when snowing with fresh snow on the road, which was my fault since I went in too fast, but luckily managed to correct easily. This would have happened with any other similar car.

Having the correct tire pressure is extremely important and can greatly affect your driving experience. So I wonder if the OP that started this topic didn't by chance had too little pressure in his/her Nokian winter tires?

When it comes to the i3, both winter and summer tires need to be at 3.0 bar. This is also how I got the i3 delivered with all 4 winter tires at 3.0 bar.
I also changed my habit on pressure on the V60 and now have both my winter and summer tires always at 2.8 bar. I experience much better grip that way.
NAF also gives this advice every single year, indicating that many people are driving with too little pressure in their winter tires!

Don't be fooled by the tire pressure indicator on the i3, since it's still shows OK when your tires are at 2.5 bar, while they should be at 3.0 bar!

So I can't say anything bad about the Nokian winter tires so far, other than that the regen got indeed quite a bit worse after about a month or so (maybe because the average temperature was slowly rising?).
The summer tires are so far excellent with regen. Will see if this continues after a month.

PS. I have Nokian Hakka black summer tires and Nokian winter tires on our V60 and extremely satisfied with them! The car is like a stable tank on the road, no matter the weather conditions.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Orbitlørdag 20. mai 2017, klokken 18:50
Er det Continental TS850 (https://www.dekkleader.com/bildekk/continental/winter-contact-ts-850-p/155-70-r19-84t-346693) dere tenker på som det nye alternativet? Og er det noen som har prøvd Nokian WR D4 (som vel er et mer mellomeuropeisk vinterdekk)?
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: elekTrondlørdag 20. mai 2017, klokken 21:17
Sitat fra: Orbit på lørdag 20. mai 2017, klokken 18:50
Er det Continental TS850 (https://www.dekkleader.com/bildekk/continental/winter-contact-ts-850-p/155-70-r19-84t-346693) dere tenker på som det nye alternativet? Og er det noen som har prøvd Nokian WR D4 (som vel er et mer mellomeuropeisk vinterdekk)?
Tomrh i Sør-Trøndelag har visstnok god erfaring med WR D4 i 15/16" på LEAF. Takk for tipset om dekkleader.com (https://www.dekkleader.com/alt-om-bedriften). Jeg ante ikke at det selges vinterdekk i Andorra (https://no.wikipedia.org/wiki/Andorra) (!)  :laugh: Æsj, nå fikk jeg lyst på 595 RS-R (https://www.dekkleader.com/bildekk/federal/595-rs-r/) til trillevogna ...  8) :police:

Har ikke greie på i3, men vil påpeke at TS850 også er et mellomeuropeisk vinterdekk. Étt kjennetegn er runde dekkskuldre alá sommerdekk. Et annet kan være seipingen eller lamellene. Legg spesielt merke til TS 800 i midten under.

Kjører selv på tilsvarende WinterContact 760 foran og 800 bak i 15". 760 er ikke så verst to kun to og tre seipinger per knast, men de bak grenser til "helårs sommerdekk" i mønster og grep. Ikke moro å ake sidelengs på kram nysnø. Har jeg hørt ... :P

Conti WinterContact serien (runde skuldre = mellomeuropeisk)

 
 
(https://cdn.tiresleader.com/static/img/tyre_medium_cp/78134.jpg)
(https://cdn.tiresleader.com/static/img/tyre_medium_cp/79450.jpg)
(https://cdn.tiresleader.com/static/img/tyre_medium_cp/87184.jpg)
TS 760
TS 800
TS 850


Kantede/rette skuldre = nordisk eller egnet for nordiske forhold

 
 
(https://www.delti.com/tyre-pictures/Continental/CONTIVIKINGCONTACT6.jpg)(https://www.delti.com/tyre-pictures/Nokian/HakkapeliittaR2.jpg)
(https://az768999.vo.msecnd.net/images/tyres/crop/nokian_hakkapeliittar2__.jpg)
VikingContact 6
Hakka R2
Hakka R2

Skal du ha nordiske Conti som matcher Nokian Hakka R2 må du opp på Viking Contact 6. De finnes dog ikke i 19"(?). Jeg ser Dekkonline.com foreslår totalt fire alternative dimensjoner, uten at det hjelper stort.(Se bildevedlegg under.)

Videre slo jeg opp en random '14/15 modell i3 med EL45xxx. Denne har 155/70R19 rundum. Er det standard på alle i3 eller finnes det en kombo med 155/70R19 VA og 175/60R19 HA alt. 155/60R20 og 175/55R20 VA/HA?

Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Autowindersøndag 21. mai 2017, klokken 22:41
Jeg har en velkjent kombo 155/60 20 foran og 175/55 20 bak, levert standard kun som sommerhjul så vidt jeg vet. Bridgestone Ecopia EP500. Tendenser til uling på grov asfalt i 80+


Sent from my A1784 using Tapatalk Pro
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: pendleren88søndag 21. mai 2017, klokken 23:06
Denne ulingen har jeg også registrert.

Skiftet fra vinterdekk til sommerdekk nå nylig. Først da jeg merket uling, spesielt i høye hastigheter, som er utrolig irriterende. Nesten slik at man vil reklamere på det...
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Toalmarsøndag 21. mai 2017, klokken 23:16
Samme hos meg. Man føler seg rett å slett lurt når man har brukt 300'+


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Malawimandag 22. mai 2017, klokken 00:15
Kanskje du hadde kjørt en stund og dekkene var varme? 
Vinterdekk er myke om de er gode som nordiske vinterdekk, man merker et veldig godt om temperaturen nærmer seg 10 grader.
Kjører ekstra forsiktig, spesielt i rundkjøringer og krappe svinger de første varme vårdagene før jeg får byttet.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Orbittirsdag 26. september 2017, klokken 20:21
På tide å ta frem fjorårets vinterdekktråd igjen.

Alternativene er vel fremdeles kun disse for nordiske vinterdekk

Sistnevnte er det kanskje ikke så mange med erfaringer med ennå? Fant tilfeldigvis et tilbud på 6900,- (http://dekksjekk.no/continental-viking-contact-6-19-16266p.html) for "full pakke" dekkbytte for 4 stk, som ikke er så helt 'ille' (siden det er i Askim). Har en ikke felger fra før, er 12490,-  (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104745913)for Bridgestone på originale 428-felger en bra deal, faktisk rimeligere enn å ta med momsfrie vinterhjul på nybil!

Edit: Rettet opp feil modellnavn på Blizzak etter tips fra LeafSwe (takk!)
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Bgktirsdag 26. september 2017, klokken 22:09
Fikk lagt på nye nokian dekk i dag, og bilen ble helt jævelig å kjøre,
skikkelig vinglete, og antispinn slår inn med en gang man er borti gasspedalen
På tørr asfalt. Disse dekkene kan jo ikke være trygge å kjøre på...
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Jejltirsdag 26. september 2017, klokken 23:14
Det er vel nokså kjent etterhvert at disse dekkene er dårlige på vått og tørt føre med +grader, men meget gode på vinterføre.
Men hvorfor i all verden legge på vinterdekk i september?
Jeg satser på at det er tidsnok å få på vinterdekk i januar, og håper på å få dem av i slutten av februar hvis værvarselet da ser lovende ut.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: LeafSwetirsdag 26. september 2017, klokken 23:45
Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. september 2017, klokken 20:21
På tide å ta frem fjorårets vinterdekktråd igjen.

Alternativene er vel fremdeles kun disse for nordiske vinterdekk

  • Bridgestone Blizzak LM-500
  • Nokian Hakkapeliitta R2 (som noen fant å være for myke for å få skikkelig regen på bare veier
  • Continental Conti Viking Contact 6

Sistnevnte er det kanskje ikke så mange med erfaringer med ennå? Fant tilfeldigvis et tilbud på 6900,- (http://dekksjekk.no/continental-viking-contact-6-19-16266p.html) for "full pakke" dekkbytte for 4 stk, som ikke er så helt 'ille' (siden det er i Askim). Har en ikke felger fra før, er 12490,-  (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104745913)for Bridgestone på originale 428-felger en bra deal, faktisk rimeligere enn å ta med momsfrie vinterhjul på nybil!

Bridgestone lm-500 är europeiska vinterdäck
Bridgestone blizzak nv är nordiska versionen

https://bmwi3owner.com/sv/2014/10/winter-tyre/
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: jkirkeboonsdag 27. september 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Jejl på tirsdag 26. september 2017, klokken 23:14
Det er vel nokså kjent etterhvert at disse dekkene er dårlige på vått og tørt føre med +grader, men meget gode på vinterføre.
Men hvorfor i all verden legge på vinterdekk i september?
Jeg satser på at det er tidsnok å få på vinterdekk i januar, og håper på å få dem av i slutten av februar hvis værvarselet da ser lovende ut.

Kan bare snakke for meg selv men vi har hytråte på fjellet og må derfor bruke vinterdekk fra og med november og ut april sånn circa. Noen ganger oktober-mai.
Tittel: Sv: BMW i3 mistet veigrep på vinterdekk ved 11 grader celsius
Skrevet av: Bgkonsdag 27. september 2017, klokken 11:39
Sitat fra: Jejl på tirsdag 26. september 2017, klokken 23:14
Det er vel nokså kjent etterhvert at disse dekkene er dårlige på vått og tørt føre med +grader, men meget gode på vinterføre.
Men hvorfor i all verden legge på vinterdekk i september?
Jeg satser på at det er tidsnok å få på vinterdekk i januar, og håper på å få dem av i slutten av februar hvis værvarselet da ser lovende ut.

Tenkte være tidlig ute før resten av norge skal kjøpe vinterhjul