Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:46
Jeg føler meg lurt av Renault forhandler, og ønsker derfor å komme i kontakt med de som føler seg lurt rundt kjøp eller lade mulighetene man har med Zoe, og Zaptec ladekabel.
Forstod du at man måtte bruke Zaptec ladekabel, i tillegg til type 2 kabel på samtlige av de offentlige ladestasjonene?
Jeg ble aldri informert om at jeg måtte ha med en 4kg Zaptec lader i bilen som i tilegg, lager høy lyd når man bruker den.
Ble du/dere informert om hvor stor/tung/høylytt Zaptec laderen var ved kjøpsinngåelse??
Viste forhandler deg, Zaptec laderen før kjøp?
Trenger hjelp fra dere, om hvordan dere ble informert når du kjøpte Renault Zoe av forhandler.
Hvor mye informasjon fikk du? Eller hvor lite informasjon fikk du?
Er det andre her inne, som i ettertid av kjøp, innså at Zaptec laderen enten var langt større/mer høylytt enn forventet, eller innså at Zaptec lader faktisk måtte brukes ved all ladning?
Det meste av det du påpeker står i brosjyren for Renault Zoe, men det er nok forhandlere som ikke er gode nok til å informere om lading.
Mange Nissan Leaf eiere ble f.eks noe forbannet da de etter kjøp fikk følgende informasjon om ladekabelen som fulgte med bilen:
«Merk at denne kabelen ikke er laget for daglig hjemmelading. Daglig hjemmelading med denne kabelen kan potensielt medføre oppheting og skade på dine elektriske installasjoner som igjen potensielt kan medføre elektriske varmeopphetingsulykker»
Nei dessverre står det absolutt ingenting i brosjyren om vekt/størrelse av zaptec lader. Tvert imot vises bare bilder av type2 kabel på alle bilder med zoe.
Det står også at lading på offentlig stasjoner, så kan man bruke vanlig type2 kabel. Men med liten skrift står det "TNnett". Som om alle kunder der ute skal både lese det, og forstå hva det faktisk betyr
Tja, jeg fikk vel ikke så mye informasjon om lading av forhandler, men det var fordi jeg hadde satt meg inn i alle muligheter og utfordringer med bilen før jeg tok kontakt med forhandler. Jeg visste mye mer om bilen enn selger. Det er godt og vel to år siden jeg skrev kontrakt, og da var det også relativt beskjeden erfaring blant forhandlere med Zoe.
Zapcharger fikk jeg først et år etter at jeg skrev kontrakt, og den ble over 6 mnd forsinket i forhold til det jeg ble lovet. Jeg fikk utlevert prototyp av Zapcharger, så er en av de ca 15 personer som har hatt den lengst. Jeg har brukt Zapcharger mye på forskjellige steder, og den har en del viftestøy, veier litt og tar en del plass, men jeg ville ikke vært foruten. Zapcharger (eller andre løsninger) er heller ikke nødvendig over alt, kun når du skal lade på IT-nett. Der det er TN-nett kan du lade med vanlig type2 kabel, eller en helt vanlig ladekabel for jordet stikkontakt slik som andre elbiler bruker.
Jeg har kjørt nesten 50000 km i løpet av de nesten to årene jeg har hatt bilen, og etter at jeg fikk Zapcharger har jeg ikke hatt ladeproblemer å snakke om. Utfordringen nå er at det dukker opp en god del type 2 ladestasjoner på IT-nett, og der er ikke Zapcharger egnet heller pga begrensing på 10A. Dette blir det forhåpentligvis en løsning på ganske snart med 16A versjon av Zapcharger med overgang til type2.
Det største problemet for min del er at alle nye ladestasjoner som blir satt opp er 22kW i stedet for 43kW (jeg har den eldste Zoe'n med hurtiglading). Langturer er ganske uproblematisk selv med 22kW lading med Zoe, og jeg har aldri ladet i timesvis før jeg kan kjøre videre. På langtur må man kjøre til det er lite strøm igjen på batteriet før man "hurtiglader" første gang, da vil man få max ladehastighet. Når man har nok strøm til å nå fram dit man skal, så avslutter man lading. Hvis man trenger flere hurtigladinger på turen så avslutter man lading når ladehastigheten begynner å gå ned (ca. 75%-80% batteri begynner man å gå under 20 kW på Q210 Zoe) og kjører videre til neste hensiktsmessige sted å lade.
Når det er sagt så er ny Zoe totalt uaktuell for min del pga begrensingen som 22kW lading gir. Jeg vil personlig aldri kjøpe en bil uten hurtiglademuligheter. Sannsynligvis vil nok kravet være være at bilen må støtte over 100 kW lading også.
Jeg kommer nok uansett til å beholde Zoe for småkjøring, jobbpendling og som nr 2 bil i mange år etter at en langrekkevidde-elbil med hurtiglading er i hus.
Markedsføringen til Renault når det gjelder Zoe er, og har vært, av det tvilsomme slaget hele tiden, og jeg skjønner godt at mange blir lurt til å kjøpe noe de ikke burde kjøpe. Jeg vil ikke fraråde noen å kjøpe Zoe uten videre, men det er veldig viktig å sette seg inn i begrensingene som lading gir, både max 22kW "hurtiglading" og kravet om TN-nett. Zoe passer nok veldig godt for mange, men blir helt feil bil for andre.
Takk for svar
Problemet er at samtlige av feks Oslos kommunale ladestasjoner hvor jeg skulle lade min Zoe, er ikke TN nett. Dette ble jeg aldri informert om, og sitter igjen med en bil som ikke dekker mitt behov i det hele tatt.
Men har advokat på saken...
Hei,
Jeg fikk min nye Zoe i går, en bil jeg har vurdert lenge til min samboer som primært skal bruke bilen frem og tilbake til jobb, ca 60 km kjøring hver dag. Bilen er veldig bra, men jeg også sitter igjen noe usikker etter handelen.
Først; Det følger med en pod-point ladestasjon på 3,6kW som jeg kan få montert i garasjen, muligens med en stor trafo ved siden av. I garasje har jeg en 16A kurs, på IT nett. Vedlagt informasjonsbrev (på norsk) til dette pod pointet sier at jeg trenger 20A for å bruke denne boksen, men på Engelsk datablad står det 16A. Noen som vet hva som er riktig? Jeg kan jo ikke grave opp hele hagen for å legge trekkrør, sette opp nye kurser osv om dette er et must for pod point..
Så har jeg lest mer på nett, og jeg finner ut at Zaptec har en ladekabel. Denne skal klare å lade Zoe på IT/TN nett, og er muligens den eneste på norsk marked i dag som Zoe aksepterer (med mindre du har TN). Denne ladekabelen ble jeg aldri informert om av forhandler, og heller ikke at Bilen egentlig ikke vil lade på IT nett i det hele tatt etter hva jeg har forstått.
Slik som situasjonen er i dag, må jeg kjøre bilen rundt å lade på gratis ladestasjoner (TN). Dette er jo noe tungvint? Om jeg ikke kan bruke Pod-point på 16A kurs, så forlanger jeg at leverandør hvertfall kan levere meg en Zaptec ladekabel. Det er jo faktisk veldig synd at det skal være sånn, for bilen i seg selv virker helt topp.
Sitat fra: jensnye på torsdag 30. mars 2017, klokken 08:21
Det følger med en pod-point ladestasjon på 3,6kW som jeg kan få montert i garasjen, muligens med en stor trafo ved siden av. I garasje har jeg en 16A kurs, på IT nett. Vedlagt informasjonsbrev (på norsk) til dette pod pointet sier at jeg trenger 20A for å bruke denne boksen, men på Engelsk datablad står det 16A. Noen som vet hva som er riktig? Jeg kan jo ikke grave opp hele hagen for å legge trekkrør, sette opp nye kurser osv om dette er et must for pod point..
Ladestasjonen trenger egen kurs, enten det er Podpoint eller andre ladestasjoner. (Dette reguleres av NEK 400-7-722:2014). Du kommer derfor ikke unna graving. Jordkabler kan legges rett i bakken, så du trenger ikke trekkerør. Ny kurs setter elektrikeren inn og er endel av pakken fra Renault. Det eneste du derfor trenger å tenke på, er å grave.
Hadde du hatt en normal elbil, kunne du ladet med 10 amp fra vanlig stikkontakt, men med ladestasjon får du ladet raskere. Det er uansett greit å få installert ladestasjon. Hadde jeg vært deg, hadde jeg lagt et tomt trekkerør når du først er i gang med gravingen, slik at du kan trekke ny og større kabel når det behovet melder seg.
Sitat
Så har jeg lest mer på nett, og jeg finner ut at Zaptec har en ladekabel. Denne skal klare å lade Zoe på IT/TN nett, og er muligens den eneste på norsk marked i dag som Zoe aksepterer (med mindre du har TN). Denne ladekabelen ble jeg aldri informert om av forhandler, og heller ikke at Bilen egentlig ikke vil lade på IT nett i det hele tatt etter hva jeg har forstått.
Skandale at Renault sine forhandlere ikke skjønner hva de selger, og dermed ikke greier å fortelle kundene om hvilke utfordringer det er med en elbil som ikke kan lades på IT-nettet som vi har i Norge. Du kan kjøpe ZapTec støvsugeren for 20.000. Be om å få låne en slik av forhandleren inntil ladestasjon er på plass (Det burde jo Renault gjøre automatisk som en service ovenfor nye kunder!) Når du har prøvd den, vil du kanskje velge ladebøtten til Nofuel.no i stedet: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
SitatSlik som situasjonen er i dag, må jeg kjøre bilen rundt å lade på gratis ladestasjoner (TN). Dette er jo noe tungvint? Om jeg ikke kan bruke Pod-point på 16A kurs, så forlanger jeg at leverandør hvertfall kan levere meg en Zaptec ladekabel. Det er jo faktisk veldig synd at det skal være sånn, for bilen i seg selv virker helt topp.
Tragisk at Renault behandler kundene sine så slett!
Lars
Hei Lars, takk for tilbakemelding og tips.
Dessverre er graving helt uaktuelt, da jeg må hogge opp en helt ny gangvei, som er støpt med skiftersten, tykk kantstein og varmekabler osv. Det er en enorm jobb.
Som jeg skriver har jeg en 16A kurs inn i garasje nå, hvor det ikke er noe elektrisk utstyr i bruk. Den går direkte fra sikringskap og inn på en veggkontakt for f.eks utstyr som krever solid sikring. Den "vanlige veggkontakten" kan jeg fint ofre, og i mitt hode da ville Wallbox hatt en helt egen 16A kurs..?
Hør med elektrikkeren...
Jeg blir litt irritert over at Renault sine forhandlere ikke tar opp og kartlegger ladeløsningen med kundene sine. Det virker som om salg og egne salgsbonuser er det eneste de er opptatt av.
I sin tid lagde jeg en tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13367.0.html
Målet var at folket skulle sette seg inn i problemstillingen. Det ble, for å si det mildt, tatt ille opp av Renault. De lovte imidlertid at alle forhandlere gikk nøye gjennom ladeløsningen med kundene.
Ettersom Renault ikke greier å opplyse om dette selv, skal jeg hjelpe dem og har laget en egen tråd her:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32922.0.html
Dette hjelper jo ikke deg nå. Renault skal forøvrig ha 30-dagers angrerett, dersom du ikke er fornøyd med bilen eller ladeløsningen ikke fungerer tilfredsstillende for ditt behov.
Du kan plassere trafoen inne ved sikringsskapet. Det er kursen fra sikringsskapet til trafoen som er på 20A.
Så kan du knytte kursen du allerede har ut i garasjen, via trafoen og sikringsskapet.
Selv fikk jeg koblet en blå 16A CEE kontakt forran podpoint slik at jeg kan bruke kursen til annet nyttig når jeg ikke lader bilen.
Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 19:51
Takk for svar
Problemet er at samtlige av feks Oslos kommunale ladestasjoner hvor jeg skulle lade min Zoe, er ikke TN nett. Dette ble jeg aldri informert om, og sitter igjen med en bil som ikke dekker mitt behov i det hele tatt.
Men har advokat på saken...
Kjøp en sånn så kan du lade på oslo kommune med Zaptec
http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product
Men zaptec har ikke dette som noen godkjent løsning, selv om det vil fungere i praksis....
Min erfaring med Renault er ikke akkurat de beste heller. Har vært over gjennomsnittet interessert i elbil lenge og har følgt utviklingen med spenning. Da det endelig kom en bil på markedet som passet til vårt behov leste jeg meg godt opp om bilen og tok fornøyd kontakt med Renault.
Forhandler nr 1 sa mer eller mindre rett ut at han var lite interessert i å selge elbil til damer, fordi de hadde ikke greie på strøm og da endte det at han fikk trøbbel.
Jeg er utrolig skuffet over MotorForum i Oslo, og Renault. De er veldig "på" inntil salget er i boks, og unnlater å fortelle hvordan lading med Zoe FAKTISK fungerer. Spesielt når de selger en bil som er veldig annerledes enn resten av konkurrentene.
Selve bilen er både morsom å kjøre, enkel og bra bil. Så har ingenting å utsette på selve bilen.
Men jeg hadde faktisk aldri kjøpt bilen, hadde jeg visst at det skulle bli så tungvint å lade i Oslos gater, hvor jeg faktisk må lade bilen min i det daglige. Zaptec "støvsugeren" ser jeg kun på som en nødlader.
Det er jo rart, at de ikke et eneste sted, verken i brosjyrer eller på Renault sine egne sider, faktisk viser bilder av Zaptec laderen? Istedenfor viser de bilder av Zoe biler, som lader på offentlige stasjoner med vanlig type2 kabel. Det er jo totalt misvisende.
Synd at selgere ødelegger for seg selv og Renault
Som kjøper syns jeg at vi også har ett ansvar å sette oss inn i hva vi kjøper. En skal ikke lese mye om zoe før en blir klar over hva utfordringer som er med ladinga. Gir selger feilinformasjon derimot....
Sitat fra: morten69 på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:12
Sitat fra: Domenenavn på tirsdag 21. mars 2017, klokken 19:51
Takk for svar
Problemet er at samtlige av feks Oslos kommunale ladestasjoner hvor jeg skulle lade min Zoe, er ikke TN nett. Dette ble jeg aldri informert om, og sitter igjen med en bil som ikke dekker mitt behov i det hele tatt.
Men har advokat på saken...
Kjøp en sånn så kan du lade på oslo kommune med Zaptec
http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product
Jo takk for råd, men en "sånn" fulgte med bilen når jeg kjøpte den...uten at selger forklarte hva det var....
Men det er jo det som er utfordringen. At Renault ikke opplyser om at for å lade på offentlige stasjoner, så kan du ikke lade med vanlig type2 kabel (som de viser på bildene på nettet og brosjyrene sine). Men at du må først plugge inn dette produktet, sammen med Zaptec "støvsugeren"...som igjen lader langt saktere enn vanlig type2 kabel.....og om ikke det var nok, så bråker den og tåler verken snøstorm eller en skikkelig høstdag.
;(
Jeg er enig med resonnementet ditt her, det er en uting at selgerne ikke er behjelpelige med å finne en løsning som passer ditt ladebehov. En annen ting med behovet for skilletrafo mellom bil og IT-ladepunkt er at det bilen da ikke kan regulere ned spenningen. Skal man da lade på en kurs mindre enn 10A, som laderen trekker, får man ikke ladet i det hele tatt, der andre elbiler kan uten problem lade. Dette er heller ikke godt nok belyst, spør du meg.
Sitat fra: Domenenavn på torsdag 30. mars 2017, klokken 12:43
Jeg er utrolig skuffet over MotorForum i Oslo, og Renault. De er veldig "på" inntil salget er i boks, og unnlater å fortelle hvordan lading med Zoe FAKTISK fungerer. Spesielt når de selger en bil som er veldig annerledes enn resten av konkurrentene.
Selve bilen er både morsom å kjøre, enkel og bra bil. Så har ingenting å utsette på selve bilen.
Men jeg hadde faktisk aldri kjøpt bilen, hadde jeg visst at det skulle bli så tungvint å lade i Oslos gater, hvor jeg faktisk må lade bilen min i det daglige. Zaptec "støvsugeren" ser jeg kun på som en nødlader.
Det er jo rart, at de ikke et eneste sted, verken i brosjyrer eller på Renault sine egne sider, faktisk viser bilder av Zaptec laderen? Istedenfor viser de bilder av Zoe biler, som lader på offentlige stasjoner med vanlig type2 kabel. Det er jo totalt misvisende.
Synd at selgere ødelegger for seg selv og Renault
I rettferdighetens navn må jeg si at jeg har hatt motsatt erfaring med MFO. Selv om jeg hadde satt meg inn i ladeproblematikken på forhånd, ble jeg godt informert om dette.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Det er interessant å se hvordan Zaptec blir omtalt som nødlader. Jeg tenker også på den som det, og har kun hatt bruk for den 1-2 ganger siden jeg fikk ZOE.
For de fleste andre elbiler er 10A lading standard default lading hver dag. Hvis man har ZOE blir man raskt vant til å lade på 11kwh eller 22kwh hjemme og på kjøpesentre.
Hvis jeg skulle bruke Zoe til å kjøre til hytta, så må jeg bruke det du omtaler som "nødlader" hver gang. Det er ikke så mange som har TN nett på hytta. Så hyttelader er vel et mer dekkende begrep enn nødlader.
Mulig det. Kommer da alle andre elbiler med hyttelader?
Mange hytteområder som har TN nett. Alle nyere hyttefelt jeg vet om har TN.
Det er jo ganske innlysende da nye nett alltid er TN.
Kun ombygginger som er IT.
Sitat fra: THE på lørdag 01. april 2017, klokken 18:06
Mange hytteområder som har TN nett. Alle nyere hyttefelt jeg vet om har TN.
Vi har hytte i et relativt nytt hytteområde. Det har ikke TN nett, av hensyn til de mange eldre hytter i området. Tviler på at mer enn 5 % av hytteeiere i Norge har TN nett. Det er vel bare å innrømme at Zoe helt unntaksvis kan lade uten lademugge, ladebøtte eller støvsuger i kongeriket Norge. At bilen er på salgstoppen i Europa skyldes at de ikke har dette problemet. Men alle andre leverandører har tatt hensyn til dette og tilbyr biler som kan lade overalt i Norge.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 01. april 2017, klokken 17:37
Mulig det. Kommer da alle andre elbiler med hyttelader?
De kommer som du vet utmerket godt med en ladekabel som virker overalt i dette landet og som ikke veier mange kilo. Jeg har kjøpt biler fra de fleste leverandører, men RBI er den minst seriøse med solid margin. Det har jo vært tomme løfter og rot, og Zaptec løsningen er deres 3. forsøk på å få til en god ladeløsning. Den første ladebøtta veide 27 kg og medførte betydelig risiko å kjøre rundt med i bilen. Zaptec laderen hadde sikkert vært grei nok om ikke prisen hadde vært nærmere 30.000. Poenget mitt er at ladekabelen som følger med andre biler ikke er for nødlanding, men for regelmessig bruk.
10A er hyttelading. Det er standard på stort sett alle elbiler. Vekten varierer litt. Men det er da ikke så stor forskjell på 3.x og 4.x kg?
Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 19:53
Poenget mitt er at ladekabelen som følger med andre biler ikke er for nødlanding, men for regelmessig bruk.
I dag er det vel ikke så mange "seriøse" elbil leverandører som anbefaler regelmessig lading via "husholdings-kontakt", alle seriøse sier vel faktisk i instruksjonsboken at medfølgende 10A lader er for nødsbruk og anbefaler at eieren installerer fastmontert mode 3 "ladeboks" i egen garasje for regelmessig daglig opplading av bilen.
DSB gir vel også tilsvarende anbefaling.
Snart kommer det vel også et EU-direktiv som krever at det for elbil-ladning skal instaleres mode 3 "ladebokser"
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 01. april 2017, klokken 20:04
10A er hyttelading. Det er standard på stort sett alle elbiler. Vekten varierer litt. Men det er da ikke så stor forskjell på 3.x og 4.x kg?
Men det er litt forskjell på 4 og 30.000. Ladekabler vil neppe vare bilens levedtid da de er utsatt for slitasje både mekanisk og på grunn av Å kjøpe ny ladekabel til 30.000 for en 5-6 år gammel bil betyr en investering på 30 % av bilens verdi. Dessuten er det lite trolig at Zaptec laderen fortsatt er i produksjon.
Sitat fra: bositron på lørdag 01. april 2017, klokken 20:20
Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 19:53
Poenget mitt er at ladekabelen som følger med andre biler ikke er for nødlanding, men for regelmessig bruk.
I dag er det vel ikke så mange "seriøse" elbil leverandører som anbefaler regelmessig lading via "husholdings-kontakt", alle seriøse sier vel faktisk i instruksjonsboken at medfølgende 10A lader er for nødbruk og anbefaler at eieren installerer fastmontert mode 3 "ladeboks" i egen garasje for regelmessig daglig opplading av bilen.
DSB gir vel også tilsvarende anbefaling.
Snart kommer det vel også et EU-direktiv som krever at det for elbil-ladning skal installeres mode 3 "ladebokser"
Godt sagt !
Det er vel bare de som har økonomiske interesser i salg av ladeløsninger som hevder at lading med medfølgende maks 10A lader kun kan benyttes i nødtilfeller. Hvis den medfølgende ladekabel henges forsvarlig opp slik at ikke kabelen skades og den ikke trekkes ut av kontakten hver dag, så er det helt uproblematisk å bruke ladeledningen som følger med bilen. Eller man kan kjøpe en ladekabel med CEE kontakt for en billig penge forutsatt at man er av de få som har TN nett eller velger å kjøpe en elbil som er tilpasset det norske strømnettet fra VW, Mercedes, Hyundai, Kia, Opel, Citroen, Peugeot, Mitsubishi, BMW, Nissan ++
Dette skriver DSB i sin veileder:
Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A
Sitat fra: TM på søndag 02. april 2017, klokken 08:01
Dette skriver DSB i sin veileder:
Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A
De som ikke stopper på 1. side men leser veileder finner mer:
"Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter."
For de som har Mode 3 kompatible anbefales fastmontert Mode 3 ladestasjon i elbil eiers hjem.
Sitat fra: Griffel på søndag 02. april 2017, klokken 08:23
Sitat fra: TM på søndag 02. april 2017, klokken 08:01
Dette skriver DSB i sin veileder:
Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A
De som ikke stopper på 1. side men leser veileder finner mer:
"Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter."
For de som har Mode 3 kompatible anbefales fastmontert Mode 3 ladestasjon i elbil eiers hjem.
Sagt på en annen måte: Renault er de eneste som leverer en pakke med bil og ladeløsning som er i tråd med anbefalingene til DSB.
Forumadmin kan jo feste en sticky tråd i delforums for alle andre bilmerker med info om at Kia, Hyundai, Tesla, BMW, VW m.m selger biler som DSB mener er brannfarlige?
Tror du må kjøpe nye briller hvis du klarer å tolke DSB retningslinjer til at alle andre elbiler enn Zoe er brannfarlige. Men du har vel en egeninteresse i å opprettholde restverdien på din Zoe ;) Jeg har solgt alle mine tidligere elbiler (C3 - zero, zoe, soul, e-up, i3 og leaf) og kan derfor hevde at jeg er objektiv. Dessuten har jeg montert mode 3 ladestasjon helt etter DSB's anbefaling. Men merk....anbefaling.
Jepp, jeg tok på meg forumadmin/Lars briller.
Litt usikker på om det er samme paret med briller eller ikke...
Jeg har kjøpt og solgt mer enn 30 biler i min karrière som bileier så langt. Foruminnlegg er ikke på topp 100 000 av faktorer som avgjør hva man taper på en bruktbil ;D
Hvorfor har du ladestasjon hvis du ikke har elbil? Elektrisk gressklipper? ;D
Som jeg skrev så har jeg hatt mange elbiler. Solgte den siste i forrige uke, og ser vel ikke bort fra at det dukker opp en ny en dag ;) Ladestasjonen er forresten av type PodPoint, levert med Zoe. Har TN nett, så jeg slipper trafo.
Hele saken er nå i forbrukerklageombudet....så vi får se hva Renault og Motoforum svarer