Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Bavaria94 på søndag 19. mars 2017, klokken 09:22
Regner med flere er kjent med dette. Under større snøfall legger snøen seg rundt ladekontakten, og kan under noen tempraturforhold smelte og bli til is. Isen legger seg gjerne rundt låsemekanismen og i hengslene rundt lokket. Er man ikke obs på dette kan være fort gjort å påføre lokket skader. En enkel forbedring kunne vært å la lokket være hengslet øverst. Kjører leaf innimellom, og opplever ikke dette problemet. Er egentlig overasket over at BMW ikke har tenkt på dette... :-\
Min første vinter og ja, kjent problem for oss som står parkert ute.
Jeg fiksest en midlertidig løsning. Jeg lagde hull i bunn av en pos, tredde igjennom ladekontakten, lot ladekontakten klemme fast litt av posen når jeg satte den i bilen, samtidig som jeg tredde posen over selve lokket. Da fikk jeg en "paraply" over ladetilkoblingen.
Dette hindret snøen å legge seg rundt ladekontakten. Ikke vakkert med virket.
Må se på annen løsning til neste vinter, enten tilpasse/sy en "paraply" som har samme farge som bilen eller bytte en carport. Det siste er beste løsning, men litt begrenset plass hos meg så vi får se hva det blir til.
Men nå går det heldig vis mot en årstid hvor vi slipper å tenke på dette.
Og vinduene fryser fast i gummipakningen ved smelt / frost...
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 19. mars 2017, klokken 22:29
Og vinduene fryser fast i gummipakningen ved smelt / frost...
Det problemet kan løses med silikonstift på gummipakn.
Rydd garasjen folkens, så er alle problemer løst. Hvorfor skal skotet stå under tak og den dyre bilen ute ?
Er du tullete? De dyre syklene, tolv sommerhjul, golfsett, verktøy og en favn ved kan da ikke ligge ute og slenge :laugh:
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. mars 2017, klokken 06:58
Rydd garasjen folkens, så er alle problemer løst. Hvorfor skal skotet stå under tak og den dyre bilen ute ?
Den dyre bilen står ikke ute 8)
På vår bil, har ladelokket sikkert vært åpnet og lukket ca 2500,- ganger, og nå er "ejektoren" på lokket utslitt, så denne får jeg byttet på garanti. Dette har vært litt problematisk når det i tillegg har vært litt kaldt. Har noen ganger hatt problemer med å få opp lokket. Det er litt drit.
Sitat fra: Bavaria94 på søndag 19. mars 2017, klokken 23:13
Sitat fra: Mr.Zero på søndag 19. mars 2017, klokken 22:29
Og vinduene fryser fast i gummipakningen ved smelt / frost...
Det problemet kan løses med silikonstift på gummipakn.
Vel, nå tenker jeg på pakningen som sitter festet på utsiden av selve døra og som tetter mot vinduet / vann inn i dør. Den smører vi ikke med silikon hvis en da ikke ønsker silikonrester over hele ruta etter betjening av vindushever.
Sitat fra: Autowinder på mandag 20. mars 2017, klokken 08:53
Er du tullete? De dyre syklene, tolv sommerhjul, golfsett, verktøy og en favn ved kan da ikke ligge ute og slenge :laugh:
Du trenger bod ! ;)
Jeg trenger trippelgarasje ;D
Sitat fra: Autowinder på mandag 20. mars 2017, klokken 19:25
Jeg trenger trippelgarasje ;D
Også kalt lager ;D
Ikke bare BMW I3 som sliter med dette problemet.
Vil tro at designet på ladeporten kommer til å finne et annet desegn etterhvert. Dagens tanklokk kopi er beregnet på å være stengt hele tiden bortsett fra ved fylling av tanken. Samt få åpne/lukke sykluser.
Designet er rett og slett uegnet for daglig bruk som ved lading av elbil.
Blir spennende å se hvem som kommer først med en god løsning :)
Forslag til gjør-det-selv (http://www.i3guide.com/charging.html#weather-cover) fiks.
(http://www.i3guide.com/img/bmwi3-charging-rain-cover-on.jpg)
Eller en av disse (http://insideevs.com/bmw-i3-charge-port-snow-cover/):
(http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/02/IMG_20160220_144454129-750x473.jpg)
Ladelokket burde hatt hengsler i overkant av luka, slik at den ble som et tak når det snør.
Sitat fra: DieselVegard på tirsdag 09. januar 2018, klokken 14:02
Ladelokket burde hatt hengsler i overkant av luka, slik at den ble som et tak når det snør.
Har ikke opplevd dette som et stort problem. Her snør det mye sidelengs så topphengslet ladeluke vil gi begrenset gevinst. En ulempe med topphengslet luke er dårlig tilkomst og sikt for iplugging av ladekabel. Får jeg et problem med is her løses det med en kopp lunkent vann.
.-.-det er jo mulig å lage et problem av det meste. Har hittil ikke opplevd snø, eller regn, som et problem på ladeluka ;D
Å ha ladeluken åpen på vinter med snøvær er ikke alltid like greit. Har mange ganger måttet fjerne snø og is for å få luken i lås. Jeg vil tro mange har denne utfordringen selv. Uansett så kunne jeg ikke tenke meg luken med topphengsling.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gammel tråd, men fant denne når jeg google litt.
Det har kommet mange fine snødeksler nå de siste årene. Jeg kom over disse som produserer i Norge, noen som har testet de?
https://www.protonord.no/collections/tilbehor-til-kjoretoy (https://www.protonord.no/collections/tilbehor-til-kjoretoy)
For de late, en direkte link til i3'en sin (https://www.protonord.no/products/bmw-i3-vaer-og-sno-deksel-for-ladeport?_pos=3&_fid=d0918b8fa&_ss=c)
Så ikke verst ut den?