Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: MrTea på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:45

Tittel: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: MrTeatirsdag 14. mars 2017, klokken 14:45
Hei Alle sammen

Jeg skal oppgradere/utvide ladestasjoner på et kjøpesenter
Da må jeg spørre dere som bruker dette på hva som fungerer og hva en ikke må ha ::)

Hurtiglader
* Hvilke merker for betalingsløsninger er best? (sorry må ta betalt for dette)
* Tenkt 63A eller må jeg ha mer pr stasjon?
* Noe annet jeg må tenke på.

Gratisløsninger 16A mode 2
* Hvilke ladebokser holder (ikke faller fra hverandre/knuser)
* Knagger/plassering er det viktig (høyde)
* osv.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: moderator 2tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:44
Hei

Flott at dere vil sette opp flere ladestasjoner.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hurtigladere er dyrt å installere og drifte selv. Vi snakker om en start på 500.000 og oppover. Da ville jeg heller tatt kontakt med enten Fortum Charge&Drive eller Grønn Kontakt, for å få til en avtale og samarbeide.

Når det gjelder sakteladere/fleksiladere er det større fleksibilitet på om dere vil drifte dette selv, eller sette bort alt. Her kan også Fortum og Grønn Kontakt kontaktes. Salto Ladestasjoner har også ferdige og utprøvde stasjoner med mulighet for betaling, slik en rekke kommuner på Romerike har gjort. Da er nok dere selv mer ansvarlig for å avtale med egen installatør om vedlikehold etc.
http://www.eub.no/nyheter/miljovalg-i-kommunen---aatte-nye-elbilladere-klare-til-bruk

Proxll har også levert en rekke ladestasjoner med betaling.

Se forøvrig oversikten over leverandører til borettslag som i prinsippet er det samme som til kjøpesentre:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31925.0.html

Høyde har ikke så mye å si, men det er jo greit at man rekker opp... Ladestasjonene leveres med type2 kontakt, så har elbilbrukeren med sin egen type2 kabel tilpasset sin bil. Er det mulighet for det, er det bare å gå for så høy effekt som mulig, da disse kan snakke sammen og begrense hastigheten hvis det blir mange som lader samtidig.

Lars
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: craonsdag 15. mars 2017, klokken 11:07
Sitat fra: MrTea på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:45
* Knagger/plassering er det viktig (høyde)

Regner med det her tenkes sikkerhet (bra!), men siden en Mode 3 ladestasjon ikke slipper noe strøm igjennom før den har kommunisert med bilen og blitt enig om hvor mye så er der ikke strøm på kontaktene. Så en høyde som er praktisk (ca albue-høyde?) er vanlig. På disse laderne er det ikke kladd på kabel, så noe oppheng er ikke nødvendig.

Plassering så langt fra inngangsdører o.l. som mulig er en fordel, siden late bilister gjerne parkerer på ladeplasser fordi de "skal bare". De som trenger litt strøm går gjerne noen meter ekstra. :)
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: bositrononsdag 15. mars 2017, klokken 11:27
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:44
Hei

Flott at dere vil sette opp flere ladestasjoner.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hurtigladere er dyrt å installere og drifte selv. Vi snakker om en start på 500.000 og oppover.

....

...
Lars

Burde man ikke i anstendighetens navn også nevne at man kan levere hurtigladning med AC.

AC hurtigladning er billigere og mye enklere enn DC. 

"AC hurtig ladestasjonen" koster ca    20.000.
"DC hurtig ladestasjonen" koster ca 500.000.

:-)
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 15. mars 2017, klokken 12:19
AC er ikke hurtiglading og ikke noe tema.
De første Zoe elbilene ble levert med mulighet for lading med AC 43kWt, men de er ikke lenger i salg. Dette er derfor ikke noe tema nå.

Sakteladere kan imidlertid settes opp til å levere mye strøm, jo mer jo bedre bedre. Så kan man lastballansere disse, slik at ladestasjonene gir høy effekt når det er ledig strøm, og redusere dette når flere stasjoner er i bruk

Ønsker bositron å diskutere hurgtiglading for Zoe, kan dette gjøres her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23940.0.html

Takk for at du etterkommer det!

Lars
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: cstrommeonsdag 15. mars 2017, klokken 13:43
Sitat fra: cra på onsdag 15. mars 2017, klokken 11:07
Plassering så langt fra inngangsdører o.l. som mulig er en fordel, siden late bilister gjerne parkerer på ladeplasser fordi de "skal bare". De som trenger litt strøm går gjerne noen meter ekstra. :)

Om du tar med deg kun 1 ting fra denne tråden så la det være dette.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: sylwesteronsdag 15. mars 2017, klokken 14:04
Du mener vel mode 3 for gratisløsningen? Dvs. type2-kontakt?
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: craonsdag 15. mars 2017, klokken 14:48
Sitat fra: sylwester på onsdag 15. mars 2017, klokken 14:04
Du mener vel mode 3 for gratisløsningen? Dvs. type2-kontakt?

Takk! Rettet nå. :-)
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: bositrononsdag 15. mars 2017, klokken 15:05
Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:44
Hei

Flott at dere vil sette opp flere ladestasjoner.
....
Høyde har ikke så mye å si, men det er jo greit at man rekker opp...
...

Lars

Høyde er egentlig svært viktig. mener nå jeg da.

Når det bygges ny infrastruktur i Norge er man underlagt Norsk lov.

I Norge er det ikke lov å diskriminere folk.

Dette betyr at det er en selvfølge at "ladestasjoner" monteres i en slik høyde at selv voksne med lav høyde eller personer som sitter i en rullestol skal kunne benytte ladetilbudet.

Universiell utforming er i dagens Norge en selvfølge for alle som bygger ut et service tilbud som er offentlig tilgjennelig.

Nå sier jo Lars dette indirekte  med setningen "men det er jo greit at man rekker opp...", men Lars presiserer ikke  at "man" gjelder alle, også folk med en funksjonsnedsettelse.

For å sette det litt på spissen:  :)
Det er bedre at en voksen kar på 2 meter må bøye seg litt, enn at en som sitter i en rullestol ikke kan benytte tilbudet.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: sylwesteronsdag 15. mars 2017, klokken 16:38
@MrTea skriver mode2 og. Jeg regner med at det er Mode 3 som menes der og. Mindre slitasje og mer sikkert :-)
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: MrTealørdag 18. mars 2017, klokken 10:51
Hei
Takk for mange svar.

Har nå pratet med mange av leverandørene av hurtigladestasjoner

Salto
Grønn Kontakt
Proxll
Osv.

Det med gratis lading er noe som er på vei ut iht disse leverandørene (de vil jo så klart tjene penger på dette)
Unntatt der gårdeier vil gi dette til de som tenker miljø. men da som regel med mindre kWh

Kan fortelle (som dere sikker vet) at mange av disse satser stort på utvidelser og utbygging i 2017
Coop har en samarbeidsavtale med Grønn kontakt "mener jeg" som skal bygge ut mange stasjoner og dere kommer til å se stor forskjell fremover også fra andre aktører i årene fremover.

Vi på Holmen Senter i Asker kommer til å få 2-3 hurtigladestasjoner og flere små ladestasjoner
Hva som blir gratis eller ikke vet jeg ikke pt.

Det som var meningen med mine spørsmål var å ikke gå i fallgropa iht hva som ikke er bra.
Dere som brukere (snart meg selv) vet hva som fungerer best.
Hvilke stasjoner (betaling) som er enkle å bruke og hvem som er skikkelig klønete/mye surr med

Er alle stasjoner kjempebra?
uansett type leverandør
* Salto
* Grønn kontakt
* Fortum
* Zap charge
* osv..

Hører gjerne fra dere
PS så klart høyden må være tilgjengelig for alle



Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: zyplørdag 18. mars 2017, klokken 11:00
Sitat fra: MrTea på lørdag 18. mars 2017, klokken 10:51
Er alle stasjoner kjempebra?
uansett type leverandør
* Salto
* Grønn kontakt
* Fortum
* Zap charge
* osv..

Nå blander du ladenettverkoperatører og utstyrsprodusenter. Fortum og Grønn Kontakt er operatører, som kjøper inn og drifter utstyr og betalingssystemer. Får du en avtale med dem så vil nok de velge utstyr fra produsenter som de har gode erfaringer med.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: MrTealørdag 18. mars 2017, klokken 13:45
Akkurat ja

Men hvis du er på tur og Fortum og Grønn kontakt (eller en annen) sto vedsiden av hverandre, hvem ville du ha valgt?
eller tenker man strøm er strøm og bare tar en ladeenhet
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: automatlørdag 18. mars 2017, klokken 15:44
Fortum og Grønn Kontakt er likeverdige, og har betalingsløsninger som elbilister er (eller bør være) vant til å håndtere. Velger man en annen leverandør, eller drifter selv, tenk nøye gjennom betalingsløsning, slik at denne blir kundevennlig.

Personlig velger jeg GK der det er mulig. Fordi Fortum er størst, og vi trenger flere store aktører.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: pudderjagarlørdag 18. mars 2017, klokken 18:11
Eg vil bare ta med ein ting når da gjeld betaling eller ikkje på destinasjonsladere:

Å lade ein elbil kostar frå 1 - 15 kr pr bil. Hvis eg er ute å kjører og treng lading så tenker eg pris. Hurtiglading med DC er raskest men dyrest. Men finnst da eit kjøpesenter med gratis destinasjonslader (type2 AC) så velger eg dei fordi da er alltid noko eg hadde tenkt å kjøpe eller går å set meg på ein kafe/restaurant på kjøpesenteret.

Dermed har kjøpesenteret "betalt" meg for å koma inn slek at eg legg igjen penger i butikkene for da er ingen som gidder å sitja i bilen og vente på AC lading. Da går for tregt til da.

Eit anna eksempel: Eg har hytte i Hallingdal men er ofte inne til nære familie på Hovseter i Oslo. Når eg er der er da alltid noko som eg skal handle for dei. Derfor legg eg turen via Røa Senter. Her har dei 22kw type2 kontakt som er gratis. Når eg er ferdig med handlerunden på senteret så er bilen fullada. Ergo: dei gratis ladekontaktane dei har drar meg inn her framfor å handle i ein butikk like utenfor der dei bur.

Konklusjon: Skulle dei som har gratis destinasjonsladarar ha betalt for tilsvarande reklame i ei lokal eller riksavis i Oslo så ville da ha kosta XXX antal gonger meir enn da kosta i straum og ingen garanti om at reklamen virkar. Med ladeboks på veggen MÅ eg inn i senteret!!!!!!

Derfor vil eg sterkt anbefale kjøpesenter å setje opp eigne type2 ladekontakter med 22kw effekt. Sett gjerne på lastbalansering slek at du ikkje må ha full effekt til alle kontaktane samtidig. Dette er fordi at dei som har 1fase 32A lader og dei som har 3fase 16A eller 3fase 32A skal kunne benytte seg av effekten. 1 time eller 2 går da i senteret men 8 timar er for mykje hvis du bare har ein vanleg ladekladd til husholdningskontakt som maks gjev 10A.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: fredaglørdag 18. mars 2017, klokken 19:36
Hvis dere skal sette opp hurtiglading, så er det to-fire operatører som gjør dette i Norge: Fortum, Grønn kontakt, Tesla og Clever/E.On (sistnevnte er på vei inn i det norske markedet). Fint hvis dere har et areal som egner seg for hurtiglading, og med nok effekt lett tilgjengelig.

Jeg ivrer for mer destinasjonslading, dvs AC-lading opp til 22kW på mode3 type2-ladebokser (så mange som mulig). Gjerne med lastbalansering, for å få så mange slike bokser som mulig. En vanlig Leaf vil trekke 3,6kW, de fleste andre elbiler kan trekke max 7,2kW. Noen få elbiler som feks nyere BMW i3 og de fleste Tesla Model S kan trekke 11kW, og noen noen andre som feks Renault Zoe og Tesla Model S med dobbeltlader som ekstrautstyr kan trekke hele 22kW. Hvis hver kWh koster dere 1kr, så ser du at strømmen ikke egentlig koster mye penger.

En ladeboks som har mulighet til å ta betaling koster mye mer enn en dum ladeboks som ikke har betalingsløsning. Hvis det koster penger å betale uansett, så ville jeg gått for dumme, billige ladebokser og gitt elbilistene gratis strøm mot at de betaler for parkering. Det koster ikke mye penger i strøm.

Et argument for å kreve betaling for strømmen er hvis det er gratis parkering og kjøpesenteret ligger slik til at folk drar dit kun for å snylte på strømmen. Feks folk som jobber eller bor i nærheten. Når et gode er gratis, så begynner folk å ta seg til rette.

Tips: Tesla gir bort 2 stk gratis Tesla Wall Chargere til kjøpesentre, hoteller og lignende som kvalifiserer, og disse får også "reklame" i ladekartet på skjermen i bilen. Disse ladeboksene har integrert ladekabel som kan benyttes av elbiler med type2-kontakt i bilen, dvs Tesla, BMW, Audi, VW, Renault, osv. Å sette opp en vegg med Tesla Wall Chargere kan derfor være god markedsføring for å tiltrekke seg Tesla-eiere og feks BMW i3-eiere til kjøpesenteret. Tesla Wall Chargere er både rimelige, og har innebygget støtte for lastbalansering, som gir rimeligere installasjon. Vanlige ladebokser med type2-kontakt (i stedet for integrert kabel) kan settes opp i tillegg. Disse kan benyttes av elbiler uansett om de har type1-kontakt eller type2-kontakt i bilen.

https://www.tesla.com/no_NO/destination-charging (https://www.tesla.com/no_NO/destination-charging)

Det bør være nok ladeplasser slik at folk kan ha en rimelig forventning om å finne en ledig ladeplass hver gang de kommer.

Og som noen andre skrev: Ladeplassene bør ligge lengst vekk fra inngangen, for å unngå "jeg skal bare" eksosbiler som blokkerer ladeplassene. Og ladeplassene bør skiltes med parkering forbudt for biler som ikke lader. Det er nesten ikke noen vits å bruke penger på å sette opp ladeplasser hvis de blir blokkert av eksosbiler hele tiden.

Det du ikke må gjøre er legge opp nye ladeplasser med schuko, dvs vanlig stikkontakt.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: Knut Røelørdag 18. mars 2017, klokken 20:03
Sitat fra: fredag på lørdag 18. mars 2017, klokken 19:36
Det er nesten ikke noen vits å bruke penger på å sette opp ladeplasser hvis de blir blokkert av eksosbiler hele tiden.
Har aldri sett det på lokale kjøpesenteret her.
Dine fiender er nok dine medbilister i batteribiler som skal parkere nærme inngangen og ser at det står parkering elbil. Uten å trenge lading eller noe, bare for at det er nærme.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: geearlørdag 18. mars 2017, klokken 20:13
Fredag, kommer nå iallfall på Lyse og BKK tillegg til de du nevnte.. Vil anta det er flere. Syns jeg så ABB også et sted i ladekartet.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: pudderjagarlørdag 18. mars 2017, klokken 20:21
Ikkje gløym "LadeiNorge" Dei har og eit greit system med vanlege saltoboksar og registrering med ei hvilken som helst brikke.

Ønsker du betaling så knytter du til eit kredittkort og vært belasta for den tida du brukar.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: Orbitlørdag 18. mars 2017, klokken 22:42
Siden det er planer om to DC hurtigladere, vil jeg anta at det finnes minst 120kW tilgjengelig effekt i garasjen (som trengs bare for å dekke hutigladerne). Effektleddet i strømprisen (altså ikke totalt energibruk, men hvor mye effekt dere drar i toppene) blir nok et viktig bidrag på driftskostnadene. Dette må dekkes inn av betaling for hurtiglading (50kW++).

Mitt forslag er at dere setter opp type 2 kontakter på resten av plassene med 3-fase og lastdeling med hurtigladerne. Materiellkostnaden øker lite med å sette opp 32A i stedet for 16A. Men dagens miks av elbiler, vil du kunne betjene 15-20 elbiler på disse med full effekt så lenge hurtigladerne ikke er i bruk.

Dersom det allerede er betalt parkering, evt begrenset fri parkeringstid til 2-3 timer (for å unngå at plassene tas av andre enn kunder), bør dere regne på om det svarer seg å ta betalt for strømmen på type 2. Kostnadene til betalingsløsning må regnes inn her. På utgiftssiden, siden effektleddet allerede er dekket av hurtigladerne, er energikostnaden under 50 kr/time i periodene med fullt belegg. Du vet vel selv hvor ofte det er fullt på parkeringen, men tipper det er et fåtall timer i døgnet.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: MrTealørdag 18. mars 2017, klokken 23:24
Takk

Det er akkurat slik info jeg er ute etter.
Flere som tenker sånn eller andre tanker rundt lading..?

Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: pudderjagarsøndag 19. mars 2017, klokken 00:09
Ein DC hurtiglader ville eg ikkje har vurdert ein gong. Poenget med lading til elbil på eit kjøpesenter er å trekke til seg kunder. Då ønsker senteret at dei skal bruke meir enn 10 - 20 minutt som er meir enn nok til DC hurtiglading.

Sett heller opp eigne type2 kontakter med 22kw og lastbalansering mellom dei slek at du ikkje treng å ha 22kw x antall kontakter. Da er ikkje alle bilar som kan ta imot 22kw. Med lastbalansering så overfører du den kapastiteten som bilen ikkje kan benytta seg av til neste kontakt. Ein treng ikkje lada bilen heilt opp så lenge ein har nok til å koma heim igjen. Har du ein bil som lader litt sakte så kan da godt være at da er nok med ein halvtime. Nettopp da du treng for å få handla da du hadde lyst på men som du ikkje hadde handla hvis ikkje du "tilfeldigvis" var i senteret.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: nofuelnosøndag 19. mars 2017, klokken 01:06
1. Det vil være strategisk smart av Holmen Senter å installere 50 x type 2 uttak ( ikke fast kabel )
    som kan benyttes til gratis ladeparkering i inntil 3 timer. Dette vil bidra til å styrke konkurransen
    overfor konkurrentene Sandvika Senter, CC Vest og Trekanten.
2. Dette imøtekommer også nye krav om tilrettelegging for ladbare biler på minimum 6% av antall plasser.
3. Sjekk også ut en relativt nykommer på smarte ladeløsninger:
    http://meshcrafts.com/2015/07/20/smart-charge-solution-online/
4. La ansatte få lade gratis på hurtiglader slik at de ikke opptar tilgjengelige ladeplasser i uønsket grad.
5. Vurder Autopay fra Onepark for å gjøre det mindre smertefullt for kunder å glemme tiden:
    http://onepark.no/autopay 
    Ingen bot, men betal ved utkjøring, få autotrekk på kredittkort eller faktura ettersendt.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: m0nkeysøndag 19. mars 2017, klokken 14:20
Jeg er enig med pudderjagar at DC hurtiglader kanskje er litt overkill. Skal man besøke et kjøpesenter blir man oftest for lenge til at man gidder å lade med hurtiglader. Type 2 kontakter med en form for balansering hadde vært enklest for brukerne (sett fra mitt ståsted). Skal man ha en rekke ladepunkt slipper man at elbilister parkerer "feil" dvs. ikke benytter ladepunkt som er mest optimalt for deres bil.

Betalingsvilje tror jeg finnes så lenge prising er dynamisk slik at biler som lader saktere også betaler mindre. En idè kunne kanskje å ha hatt lading inntil 3,6 kW gratis mens lading med høyere effekt (eller energi? jeg er ingen fagmann) kunne hatt en progressiv avgift. Men et slikt system er kanskje kostbart å innføre.
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: Elmomandag 20. mars 2017, klokken 13:40
Sett denne MrTea ??

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32702.0.html
Tittel: Sv: Etablering av ladestasjoner på kjøpesenter
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 20. mars 2017, klokken 15:17
Jeg syns ikke hurtiglader er overkill ved ett kjøpesenter. Batteriene blir større og større, og trenger man da fullt batteri så må man opp i en del effekt.

Det tar i området 1 time og 15 minutter å lade en Opel Ampera-e 0-100%. Med CHAdeMO-adapter kan en Tesla med 100 kWh batteri bli stående i over to timer. Det kommer flere og flere elbiler med større batterier, og det er ikke noe galt i å være litt i forkant av utviklingen.

Dette gjelder spesielt i litt sentrale strøk. Det blir flere og flere som kjøper elbil og som ikke har mulighet for lading hjemme. Da kan det være ganske kjekt å stikke innom ett kjøpesenter og lade i 1-2 timer en gang i blant. Som eneste lading gir det kanskje ikke så mye mening, men det kan være greit om man ikke har fått ladet på jobb, kommer hjem fra en langtur e.l.

Jeg ville satt opp noe sånt som 2 stk 50 kW CCS/CHAdeMO hurtigladere, og deretter så mange Type 2 ladepunkter som mulig med lastdeling og støtte for 22 kW. (22 kW er ikke veldig relevant for de fleste bilene, men legger man opp til at Leaf o.l. kan lade med 32A/6,6 kW enfase, samtidig som BMW i3, Tesla, osv kan lade med 11 kW trefase, så kan man like greit legge opp for 22 kW trefase også. Det koster veldig lite ekstra.)