Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Henke på fredag 10. mars 2017, klokken 16:58

Tittel: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkefredag 10. mars 2017, klokken 16:58
Hei!

Kjøpte en ny i3 for et par uker siden og har opplevd et par problemer med den siste uken. Skal ned på verksted mandag for å sjekke det ut men tenkte å spørre er først om noen kan relatere til det samme problemet jeg har.

Er det normalt at bilen ikke bremser ned og lader når man  slipper gassen? Merker at bilen kun noen få ganger faktisk bremser ned bilen når jeg slipper gassen og når den bremser er det ofte under 12 kmt. Selv når jeg er i høy fart går bilen nesten i fri og charger bare 2 barer.

Trodde det først kunne være temperaturen. Men idag var en fin dag med masse plussgrader. De første 1000 km var uten dette problemet.

Selv om jeg slipper gassen på motorveien glir bilen og lader ikke.

Noen? Er det et problem eller er jeg bare for gal og kresen.

Takk på forhånd!
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 10. mars 2017, klokken 18:00
Skal ikke være slik. Hender den slår av på lading hvis det er glatt, men ikke på f.eks tørr/ikke glatt asfalt.

Ta en sjekk på verksted du !
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: 02janfredag 10. mars 2017, klokken 18:03
Så lenge du ikke kjører med aktivert cruisekontroll, skal det være svært glatt( speilblank is), hvor bilen ikke bremser ned farten.

Fra ca 60 km/t og nedover , vil den bremse kraftig ned ved hurtig slipp av fartspedal.

Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkefredag 10. mars 2017, klokken 18:42
Tusen takk for svar folkens. Kjenner jeg blir veldig deprimert av å ventet 3 mnd på bilen og hatt den så lite før det er noe feil :(

Selger fortalte først at det var helt normalt, selv om jeg tviler sterkt på dette.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 11. mars 2017, klokken 08:12
Regenering kan og redusere hvis det er meget kaldt - du skrev ikke noe om temperatur.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 11. mars 2017, klokken 08:26
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. mars 2017, klokken 08:12
Regenering kan og redusere hvis det er meget kaldt - du skrev ikke noe om temperatur.

Regenerering/lading til batteriet avtar hvis batteriet er nedkjølt. Men bilen bremser tilsvarende ved å bruke bremsene når effekt pedalen slippes.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkelørdag 11. mars 2017, klokken 09:20
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 11. mars 2017, klokken 08:26
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. mars 2017, klokken 08:12
Regenering kan og redusere hvis det er meget kaldt - du skrev ikke noe om temperatur.

Regenerering/lading til batteriet avtar hvis batteriet er nedkjølt. Men bilen bremser tilsvarende ved å bruke bremsene når effekt pedalen slippes.

Har prøvd precondition og hatt bilen i garasje og kjørt på en dag med 8 + grader men ingenting funker.. :(

Prøvde igår kveld å slippe pedalen rundt 80-100kmt. Og da lader den ish rundt 20 kWh. Helt til jeg kommer ned til 40 da greier ladingen å ta mer i.

Virker nesten som den ikke greier å bremse bilen, fordi noen ganger funker den akkurat som den skal under 20 kmt.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Autowinderlørdag 11. mars 2017, klokken 09:51
Det er nok en feil med bilen slik du beskriver det. Håper det ordner seg  :)
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Frank J. Josefsenmandag 13. mars 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 09:40
Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?

Jepp, jeg slipper gassen helt ut. Den lader litt, men den tar liksom ikke i bilen. Han fra verkstedet akselererte flere ganger i opp mot 100 km/t og måtte alltid bruke bremsen for å bremse ned bilen nok til å stanse, han sa dette var helt normalt. Altså bilen lader, men den tar liksom ikke i.. "one pedal drive" filosofien finnes ikke i det heletatt og må konstant bruke bremsen med mindre jeg planlegger 100m i forveien på alt under 50 kmt.

EDIT: finnes det noen i oslo som kunne vært med på en kjapp tur bare for å se om det er jeg som er helt gal eller det faktisk er et problem her? Jeg er så usikker, både selger og mekaniker sier det er helt normalt, men syntes det er så rart der bakker jeg før måtte holde gassen ned nå bare ruller ned uten at motorbremsen tar i.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Frank J. Josefsenmandag 13. mars 2017, klokken 09:50
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:40
Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?

Jepp, jeg slipper gassen helt ut. Den lader litt, men den tar liksom ikke i bilen. Han fra verkstedet akselererte flere ganger i opp mot 100 km/t og måtte alltid bruke bremsen for å bremse ned bilen nok til å stanse, han sa dette var helt normalt. Altså bilen lader, men den tar liksom ikke i.. "one pedal drive" filosofien finnes ikke i det heletatt og må konstant bruke bremsen med mindre jeg planlegger 100m i forveien på alt under 50 kmt.

EDIT: finnes det noen i oslo som kunne vært med på en kjapp tur bare for å se om det er jeg som er helt gal eller det faktisk er et problem her? Jeg er så usikker, både selger og mekaniker sier det er helt normalt, men syntes det er så rart der bakker jeg før måtte holde gassen ned nå bare ruller ned uten at motorbremsen tar i.
Høres ikke riktig ut i mine ører i allefall. Min bremser veldig, og må skjelden bruke bremsepedalen. Har du prøvd (noe du sikkert har gjort) å gjøre det samme i EcoPro+ ? Det er sikkert noen i Oslo som kan møte deg med sin I3 så kan dere sammenligne. Er jo gjort på et øyeblikk :)
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 09:59
Samme i alle moduser :( Ja håper det, takk for hjelpen :)
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Jeronanmandag 13. mars 2017, klokken 10:00
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: mlellomandag 13. mars 2017, klokken 10:07
Hvilke vinterdekk har du da?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 10:13
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:00
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)

Thanks for your reply and your link! I bought the car new from Bavaria Økern Oslo, and yeah the breaking is nowhere near that in the video.. I find it strange aswell.
Sitat fra: mlello på mandag 13. mars 2017, klokken 10:07
Hvilke vinterdekk har du da?

Nokian, de som fulgte med bilen. 2.7 bar forran 3.0 bak.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Jeronanmandag 13. mars 2017, klokken 10:20
We bought the car from there as well. Highly disappointing to hear this. I might consider finding a different BMW authorized garage for future service, if this is the level of competence they have there at Bavaria in Økern.  >:(

They are selling a crazy amount of i3's there at Økern, so you would expect their mechanics to have a clue how the car works and is suppose to work.   >:(
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 10:22
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:20
We bought the car from there as well. Highly disappointing to hear this. I might consider finding a different BMW authorized garage for future service, if this is the level of competence they have there at Bavaria in Økern.  >:(

I will update this thread accordingly, and post a video later today showing my problem. Hopefully it could gain some traction, and maybe I get to find out if there actually is something wrong with the car.

Thank you for your compassion Jeronan!
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Jeronanmandag 13. mars 2017, klokken 10:27
No problem! Good luck. I will definitely follow this thread with great interest.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Frank J. Josefsenmandag 13. mars 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 10:13
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:00
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)

Thanks for your reply and your link! I bought the car new from Bavaria Økern Oslo, and yeah the breaking is nowhere near that in the video.. I find it strange aswell.
Sitat fra: mlello på mandag 13. mars 2017, klokken 10:07
Hvilke vinterdekk har du da?

Nokian, de som fulgte med bilen. 2.7 bar forran 3.0 bak.
Jeg kjører også med de piggfrie vinterdekkene som fulgte med, men de har 2,4 bak og 2,2 framme. Har ikke sjekket hva de egentlig skal ha, men det er stor forskjell på min og din da i lufttrykk. Hva er riktig?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 10:48
Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 10:13
Sitat fra: Jeronan på mandag 13. mars 2017, klokken 10:00
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)

Thanks for your reply and your link! I bought the car new from Bavaria Økern Oslo, and yeah the breaking is nowhere near that in the video.. I find it strange aswell.
Sitat fra: mlello på mandag 13. mars 2017, klokken 10:07
Hvilke vinterdekk har du da?

Nokian, de som fulgte med bilen. 2.7 bar forran 3.0 bak.
Jeg kjører også med de piggfrie vinterdekkene som fulgte med, men de har 2,4 bak og 2,2 framme. Har ikke sjekket hva de egentlig skal ha, men det er stor forskjell på min og din da i lufttrykk. Hva er riktig?

Er ikke sikker. Det var det som kom fra forhandleren, og er det noen andre har oppgitt som er riktig. Har hørt flere som også bruker 2.8 bak.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Orbitmandag 13. mars 2017, klokken 11:13
Dersom du skal sammenligne, bør du helst finne noen med samme dekk (Nokian Hakka R2). Dersom du ikke finner noen, kan jeg stille opp (bor i Oslo), men har Bridgestone Blizzak LM-500. Send meg i så fall en PM.

R2 er nok en del mykere, og kan derfor begrense hvor mye regen bilen tør legge inn. Dekkene hardner litt til med noen ukers bruk. Se også tidligere tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30393.0.html) hvor R2-dekkene er diskutert.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 11:25
Sitat fra: Orbit på mandag 13. mars 2017, klokken 11:13
Dersom du skal sammenligne, bør du helst finne noen med samme dekk (Nokian Hakka R2). Dersom du ikke finner noen, kan jeg stille opp (bor i Oslo), men har Bridgestone Blizzak LM-500. Send meg i så fall en PM.

R2 er nok en del mykere, og kan derfor begrense hvor mye regen bilen tør legge inn. Dekkene hardner litt til med noen ukers bruk. Se også tidligere tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30393.0.html) hvor R2-dekkene er diskutert.

Nå blir det spennende å ta litt luft ut av dekkene for å se. Tusen takk for innspill! Veldig konstruktivt. Fullt mulig at dette er årsaken.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: mlellomandag 13. mars 2017, klokken 12:09
Min erfaring fra andre biler jeg har hatt er at Nokian har veldig myke piggfri dekk. Det kan nok påvirke regen tenker jeg. Mine står på blizzak dekk og kan stort sett kjøre med en pedal. Heldigvis ikke så lenge til du kan prøve med sommerhjul nå :)
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Jeronanmandag 13. mars 2017, klokken 12:22
All new i3's are delivered with Nokian winter tires. 

Our car has Nokian as well and very strong regen as described in earlier comment.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: mlellomandag 13. mars 2017, klokken 14:31
Vil nok variere etter om dekk er innkjørt (som oftest mykere i starten), lufttrykk, tempratur osv.
Men det er bare min teori.. Vil uansett snart få det bekreftet når sommerhjul kommer på.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: RodeoKlovnmandag 13. mars 2017, klokken 15:00
Nokiandekkene er kjent for å tulle litt med regenereringen, fikk dette fortalt av en dekkforhandler som selv kjørte i3. Gummien er akkurat så myk at bilen kan oppfatte bremsing som at hjulene glipper litt på underlaget.

Ellers er regenereringen noe slappere når batteriet er helt fullt.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 15:11
Jeg byttet trykk i dekkene ned 0.3 bar forran og bak for å se om det hjalp. Det hjalp marginalt, men forstår nå at det mest sannsynelig kan være dekkene. Innerst inne syntes jeg at det er litt rart siden regenereringen fungerte strålende når bilen var helt ny for 2 uker siden, men får bytte dekk snart også se hva som skjer.

Veldig merkelig at mekanikeren ikke reagerte noe heller, at han sa det var helt normalt. Siterer han " Vi har solgt 2000 i3, jeg kjører 3 om dagen, det er ingenting galt her. Du lader batteriet ved å trykke på bremsen også og du må bruke bremsen like aktivt som vanlige biler ellers ødelegger du bilen".... idet han aksellererte opp mot 100 km/t for så å bruke bremsen for å vise meg ingenting var galt.. Han ga meg intrykket at når den pilen på dashbordet beveget seg frem og tilbake så fungerer bilen.. Det var hans måte å diagnosere bilen på. Han skrudde aldri på kw/t p 100km på dashbordet heller for å se om bilen faktisk ladet som den skulle.



Legger ut link av problemet her https://www.youtube.com/watch?v=DYdPJ2kqMok&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=DYdPJ2kqMok&feature=youtu.be), så får jeg håpe problemet ordner seg når sommerdekkene kommer på..

EDIT: Selger fortalte også at måten biler motorbremser er adaptiv og tilpasser seg etter kjørestil og optimaliserer seg, uten at jeg forstår dette siden jeg må bruke bremsen og tape strøm heletiden uansett..
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Klykkenmandag 13. mars 2017, klokken 15:15
Prøvd å nullstille TPMS (dekktrykksvarslingen)?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 15:16
Sitat fra: Klykken på mandag 13. mars 2017, klokken 15:15
Prøvd å nullstille TPMS (dekktrykksvarslingen)?

Jepp 2-3 ganger faktisk.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Klykkenmandag 13. mars 2017, klokken 15:20
Jau, er nok ikke normalt da nei. Eneste gangene jeg har dårlig regen er ved "kaldt batteri" og når det er 100% SOC. Og selvsagt når det er glatt ute, men det kommer tilbake igjen når det er feste igjen.
Kjører med 2.1bar frem og 2.4 bak. Sommer har 2,5 frem og 3 bak. Har Blizzak, så er sikkert litt forskjell mellom disse da.

Har du sett på dekkene og sett om det er uregelmessigheter mellom de? Riktig rulleretning på alle, tydelige skader osv?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 15:34
Sitat fra: Klykken på mandag 13. mars 2017, klokken 15:20
Jau, er nok ikke normalt da nei. Eneste gangene jeg har dårlig regen er ved "kaldt batteri" og når det er 100% SOC. Og selvsagt når det er glatt ute, men det kommer tilbake igjen når det er feste igjen.
Kjører med 2.1bar frem og 2.4 bak. Sommer har 2,5 frem og 3 bak. Har Blizzak, så er sikkert litt forskjell mellom disse da.

Har du sett på dekkene og sett om det er uregelmessigheter mellom de? Riktig rulleretning på alle, tydelige skader osv?

Sjekket nå, ingen skader og alt virker riktig..Skal gå å senke trykket enda litt til etterpå å se om det hjelper..
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørenmandag 13. mars 2017, klokken 17:43
Tror det har noe med dekkene å gjøre. Hvis alle nyere i3 levers med Nokia dekk så er det kanskje ikke så rart om verkstedkaren sier det skal være slik, men Blizzak og Nokia oppfører seg forskjellig, bare sjekk denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30393.msg530135.html#msg530135
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 19:06
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. mars 2017, klokken 17:43
Tror det har noe med dekkene å gjøre. Hvis alle nyere i3 levers med Nokia dekk så er det kanskje ikke så rart om verkstedkaren sier det skal være slik, men Blizzak og Nokia oppfører seg forskjellig, bare sjekk denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30393.msg530135.html#msg530135

Det finner jeg ut om et par uker om det er det som er :D Mer positiv etter fantastisk respons på denne tråden. Veldig bra greier :+1:
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: 02janmandag 13. mars 2017, klokken 19:10
jeg må bremse med venstrefoten , samtidig som høyrefoten gir gass, for å klare å bruke bremseklossene til å slipe skivene.

Normakjøringen min her i Oslo området rører jeg knapt bremsene.

Bilen var enda mer 1 pedal det første året, men pga ny programvare ,så ble den noe slappere / mange ville ha det enklere å treffe seilepunktet. At 1 pedal kjøring ikke er riktig med i3 da mener jeg det er noe feil med bilen - dette var jo en av nøkkel egenskapene med intro av i3.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Orbitmandag 13. mars 2017, klokken 19:54
Håndbrekket fungerer også fint til dette. Trekk opp og hold brekk-knappen i fart, og du får maksimal bremseeffekt på alle fire (og dermed lagt klossene mot hele skiven). Dette stopper selvfølgelig rimelig hardt, så pass på at det ikke er trafikk bak deg! Ved start fra 50 km/t og en passende nedoverbakke, så holder det med én oppbremsing til nesten stopp for å få blankt stål. Du får ikke stive hjul, men det bråker nok til at det helst ikke børe være lettskremte fotgjengere i nærheten.

Det kan selvfølgelig være vanskelig å få til dette i Oslo, men f. eks nedover Uelands på kvelden fungerer fint for meg.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: 02janmandag 13. mars 2017, klokken 21:11
Skal prøve håndbremsen for rensing av skivene . Har erfaring med at enkelte biler , med skiver bak , har innvendige  trommelbremser som aktiveres ved håndbrems. Kan mistenke at i3 ikke har trommel til håndbremsen.

* ang. Dekkteori, kan ligge noe i at gummien er for myk de første km.

Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkemandag 13. mars 2017, klokken 21:15
Sitat fra: 02jan på mandag 13. mars 2017, klokken 21:11
Skal prøve håndbremsen for rensing av skivene . Har erfaring med at enkelte biler , med skiver bak , har innvendige  trommelbremser som aktiveres ved håndbrems. Kan mistenke at i3 ikke har trommel til håndbremsen.

* ang. Dekkteori, kan ligge noe i at gummien er for myk de første km.

Men etter 2000km? Altså bilen funket jo helt fint når den rullet ut av butikken de første 1200 km... Så rart at det plutselig skal slå ut nå.. Arg så forvirret at the moment

EDIT: endret nettopp dekktrykk til 2.1 bar forran og 2.3/4 bak. Ingen forskjell å melde. Vurderer å bare bytte til sommerdekk for å se?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 14. mars 2017, klokken 07:16
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 21:15
Sitat fra: 02jan på mandag 13. mars 2017, klokken 21:11
Skal prøve håndbremsen for rensing av skivene . Har erfaring med at enkelte biler , med skiver bak , har innvendige  trommelbremser som aktiveres ved håndbrems. Kan mistenke at i3 ikke har trommel til håndbremsen.

* ang. Dekkteori, kan ligge noe i at gummien er for myk de første km.

Men etter 2000km? Altså bilen funket jo helt fint når den rullet ut av butikken de første 1200 km... Så rart at det plutselig skal slå ut nå.. Arg så forvirret at the moment

EDIT: endret nettopp dekktrykk til 2.1 bar forran og 2.3/4 bak. Ingen forskjell å melde. Vurderer å bare bytte til sommerdekk for å se?

Ikke ta noe sjanser. Selv om vi kan få noen varme dager nå er det forsatt kalt om natta. Det er vel snart bytte uansett om en drøy mnd....
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: mlellotirsdag 14. mars 2017, klokken 08:11
Når det gjelder at det har endret seg i det siste, så kanskje det har sammenheng med at det har blitt mildere?
Vet ikke hvor du bor men.

Mildere vær gir jo mykere gummi, så det kan jo spille inn?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henketirsdag 14. mars 2017, klokken 17:03
Sitat fra: mlello på tirsdag 14. mars 2017, klokken 08:11
Når det gjelder at det har endret seg i det siste, så kanskje det har sammenheng med at det har blitt mildere?
Vet ikke hvor du bor men.

Mildere vær gir jo mykere gummi, så det kan jo spille inn?

Kan godt hende, kjørte idag tidlig med endret dekktrykk fra igår og når dekkene var kalde så regenererte den nærmest normalt, men etter 10-15 km så begynte bilen å bli som før igjen. Virker logisk
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 14. mars 2017, klokken 18:35
Ville klaget på de dekkene, tar bort gleden ved å kjøre BMW i3 .....
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Orbitonsdag 15. mars 2017, klokken 20:57
Nokian R2 kommer også i to mulige versjoner for i3-dimensjonen: 155/70R19 84 Q og 155/70R19 88 Q XL. Versjonen med lastindeks 88 er nok noe stivere. Så dersom en skal sammeligne biler, er det lurt å også sjekke om det er samme lastindeks.

Bridgestone Blizzak LM-500 kommer også med 84 og 88 lastindeks, men jeg har bare sett 88 på biler. i3 BEV kan bruke begge typer på begge aksler.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: 02janonsdag 15. mars 2017, klokken 21:26

I bakke og fart ( ca 7% helling  og 60kmt) med kapasitet mellom 90-10%, regenereres 30-35 og etter 2/10 sekund slår over til 60-70.

Halvslitte blizzak dekk.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Autowinderonsdag 15. mars 2017, klokken 21:37
Mine er Nokian R2 88Q. Ikke regen mer enn 4 streker i dag. 9 plussgrader. Kjennes veldig myk ut den gummien, og regen slipper opp i krappere svinger.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henketorsdag 16. mars 2017, klokken 11:49
Takk for alt av svar folkens, setter virkelig pris på det.

Nå er bilen å får en oppdatering, pluss de bytter dekk til bridgestone vinterdekk så får vi se om dette hjelper!

:+1: :+1: :+1:
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Toalmartorsdag 16. mars 2017, klokken 15:54
Bytter du til Bridgestone for å teste?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henketorsdag 16. mars 2017, klokken 18:14
Sitat fra: Toalmar på torsdag 16. mars 2017, klokken 15:54
Bytter du til Bridgestone for å teste?



Sent from my iPhone using Tapatalk

De byttet til Bridgestone, så kjører med det nå. Føler det var mer for å gjøre meg fornøyd enn å prøve å teste siden de fortsatt insisterte på at ingenting var galt.

Lar dekkene gå et par dager nå å se om bilens hjerne "tilpasser?" seg de nye dekkene, fordi akk nå virker det som problemet er fortsatt der. Noen ganger funker regen, andreganger tar den maks 2 streker. Fortsatt merkelig, men tydeligvis sier de at det er sånn bilen skal fungere.

Om det er noen i Oslo området som kan stille opp 10 minutter en dag så si ifra her! Da hadde jeg vært super takknemlig ( om det noen gang kommer til det punktet at det må sammenlignes med en annen bil ).
Sitat fra: 02jan på onsdag 15. mars 2017, klokken 21:26

I bakke og fart ( ca 7% helling  og 60kmt) med kapasitet mellom 90-10%, regenereres 30-35 og etter 2/10 sekund slår over til 60-70.

Halvslitte blizzak dekk.

60-70 kw/h?? Fordi har aldri sett mer enn 50 kw/h regen på bilen min. Kan noen andre skrive hvilken regen de får ved flat vei 70 kmt?

Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: turfsurftorsdag 16. mars 2017, klokken 18:32
Går rimelig kjapt opp i 70kW regen hvis jeg slipper pedalen kjapt
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Bowerstorsdag 16. mars 2017, klokken 19:37
Aldri sett mer enn såvidt 40kw regen. 2017 96ah Nokian.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: 02jantorsdag 16. mars 2017, klokken 19:42
Har i vinter kjørt med høyt luftrykk (ca 3.0), gikk idag ned til 2.3/2.5 for å se om det gir forskjell på regen, men det kunne jeg ikke se.

Min regen (på maks) i slak nedoverbakke, 25 (kw/t pr 100 km)i 30kmt, 40 i 40kmt, 60 i 50 kmt og 65-70 i 60 kmt.

Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henketorsdag 16. mars 2017, klokken 19:50
https://youtu.be/GckCRvO8fLo (https://youtu.be/GckCRvO8fLo)

Fortsatt samme "problem?", tok med tid til å filme litt ekstra. 25-35 kwh fra 100 kmt og ned.

3 bar bak og 2.7 forran. Bridgestone Blizzak. :-\
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 16. mars 2017, klokken 20:28
Ok, da har jeg vert i garasjen og valg "lade display". Det har jeg ikke testet før. Mye unnabakke til jobb så da skal det få teste seg...

Vanskelig å se men ser nesten ikke ut som lade/power indikatoren beveger seg noe særlig. Hos meg flyr den hele skalaen, nesten, begge veier.

Fint at BMW tilsynelatende er på saken !!

Edit: Siden du ser på dekktrykk har jeg kjørt 2.5 foran og 3.0 bak, sommer som vinter siden bilen var ny...
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henketorsdag 16. mars 2017, klokken 20:28
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mars 2017, klokken 20:28
Ok, da har jeg vert i garasjen og valg "lade display". Det har jeg ikke testet før. Mye unnabakke til jobb så da skal det få teste seg...

Vanskelig å se men ser nesten ikke ut som lade/power indikatoren beveger seg noe særlig. Hos meg flyr den hele skalaen, nesten, begge veier.

Fint at BMW tilsynelatende er på saken !!

BMW Bavaria har sagt at ingenting har feil med bilen 3 ganger nå så vet ikke hvor mye de er på saken.. Men det du påpeker er riktig, Charge og Power beveger seg veldig lite, maks 2-4 barer. Den går opp når man trykker inn bremsen men KWH forandrer seg ikke. Den går nesten helt opp under 40 kmt om man har latt gassen være i noen sekunder. Takk at du hjelper til!

Sitat fra: 02jan på torsdag 16. mars 2017, klokken 19:42
Har i vinter kjørt med høyt luftrykk (ca 3.0), gikk idag ned til 2.3/2.5 for å se om det gir forskjell på regen, men det kunne jeg ikke se.

Min regen (på maks) i slak nedoverbakke, 25 (kw/t pr 100 km)i 30kmt, 40 i 40kmt, 60 i 50 kmt og 65-70 i 60 kmt.

Sinnsykt snilt av deg å hjelpe til!

Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 16. mars 2017, klokken 20:37
Men skrev du ikke at de, Bavaria, oppdaterer software og bytter dekk på bilen - det må vel sies å være på saken, eller var det noe du gjorde kanskje - dekk mener jeg  ;)
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henketorsdag 16. mars 2017, klokken 20:40
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mars 2017, klokken 20:37
Men skrev du ikke at de, Bavaria, oppdaterer software og bytter dekk på bilen - det må vel sies å være på saken, eller var det noe du gjorde kanskje - dekk mener jeg  ;)

Nei, joa.. De er på saken sier vi. Men de sier fortsatt at ingenting er feil, så forbereder meg på en litt slitsom periode nå.

Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 16. mars 2017, klokken 20:47
Kan da ikke stemme at det er så stor forskjell på ny og gammel modell, eller er det nye programvare.....

Fatter det ikke da BMW er enpedalkjøring !
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henketorsdag 16. mars 2017, klokken 21:12
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mars 2017, klokken 20:47
Kan da ikke stemme at det er så stor forskjell på ny og gammel modell, eller er det nye programvare.....

Fatter det ikke da BMW er enpedalkjøring !

For å være helt ærlig tror jeg enten at de ikke har særlig erfaring å kjøre i3, eller at de generelt ikke bryr seg så mye.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Toalmartorsdag 16. mars 2017, klokken 21:30
Hva med å ta turen inom en annen forhandler?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Phantom3Dtorsdag 16. mars 2017, klokken 22:24
Føler at jeg har fått litt samme problem som deg.. Virker plutselig som bilen ikke tar like mye regen. Har ikke sjekket så nøye hva jeg får. Men det skal jeg gjøre på vei til jobb i morgen.

Bilen står i garasje både hjemme og på jobb, den har gått ca 4500km nå. To ting har endret seg i det siste, varmere i været, samt at jeg tok en kjøretur med litt hard bremsing for å bli kvitt rusten på skivene. Ville tro varmere vær gjorde det lettere for batteriet å ta i mot strøm. Når det gjelder nedbremsingen, så kanskje bilen har endret noe ift min kjørestil? Bare synsing foreløpig, men skal som sagt sjekke mer de nærmeste dagene.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: bertonex19torsdag 16. mars 2017, klokken 22:27
Heller aldri sett mer enn 40 kw max, kjører med nokian på i3 94 ah
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 17. mars 2017, klokken 06:55
Testet i dag på min I3 60ah med programvare fra 2015/10.

Med moderat hastighet i lett nedoverbakke kommer jeg lett opp i 70 kwh/full skala, selv fra 30-40 km/t. På motorvei i 100 km/t dropper det til ca 45 kwh/trekvart skala. Ved fult pådrag når jeg - 80-100 kwh/tilnærmet full skala.

Kjører stort sett bilen på gassen og ved litt rolig kjøring trenger jeg nesten ikke bruke bremsen.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Orbitfredag 17. mars 2017, klokken 08:02
@Henrich95: Ser på videoen at du bytter mellom Comfort og EcoPro+. Merker du noen forskjell på regen? På min er det tydelig forskjell, med mye kraftigere regen i Comfort. Det gir jo også mening, da overføringstapene ved hard regen er mye større enn på mer moderate nivåer.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Henkefredag 17. mars 2017, klokken 08:52
Sitat fra: Orbit på fredag 17. mars 2017, klokken 08:02
@Henrich95: Ser på videoen at du bytter mellom Comfort og EcoPro+. Merker du noen forskjell på regen? På min er det tydelig forskjell, med mye kraftigere regen i Comfort. Det gir jo også mening, da overføringstapene ved hard regen er mye større enn på mer moderate nivåer.

Liten eller ingen forskjell i høy fart. Lavere fart har regen blitt bittelitt bedre med nye dekk men fortsatt ganske dårlig..

Edit: forhandler har sendt spørsmål til fabrikken så venter på svar
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Toalmarfredag 17. mars 2017, klokken 11:53
Min har også fått dårligere regen i det siste, men jeg har ikke gått så langt som å sjekke nærmere i forskjellige mode eller hastighet. Merker bare at jeg nå må bruke bremsene noe jeg ikke måtte før


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Trond.mlørdag 18. mars 2017, klokken 07:43
Jeg har merket det samme på min i3 som ble levert i januar. Synes egentlig det er en fordel å få brukt bremsene, men jeg merket at det er litt uforutsigbart. Noen ganger er det normal regenerering, mens andre ganger er den nærmest helt fraværende. Det har vært tørr vei, så jeg forstår ikke at bilens ESP system skal kunne registrere antydning til hjulspinn. Men det er ikke utenkelig at den myke gummien på Nokia dekkene tolkes som glatt vei. Men dekkene er silkemyke å kjøre på og gir godt grep på vinterføre, så redusert regenerering er en ok pris å betale synes jeg.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ullemandag 17. april 2017, klokken 20:32
Sitat fra: Henrich95 på torsdag 16. mars 2017, klokken 19:50
https://youtu.be/GckCRvO8fLo (https://youtu.be/GckCRvO8fLo)

Fortsatt samme "problem?", tok med tid til å filme litt ekstra. 25-35 kwh fra 100 kmt og ned.

3 bar bak og 2.7 forran. Bridgestone Blizzak. :-\

Hei, vi har to i3 94ah levert mars 2017 med nokian dekk. Regen på begge våre biler oppfører seg akkurat sånn som på videoen din - dvs at den så godt som aldri går opp på maks annet enn i svært lav hastighet før full stopp. En pedals kjøring krever derfor at man ser veldig langt frem og i praksis bruker jeg bremsepedalen for å få regen opp i maks, men uten å bruke bremsene. Jeg har ikke sjekket kw-tallene på regen, men skal gjøre det i morgen.

Har også hatt en eldre lånebil med EL skilt et par dager (pga radiofeil på den ene bilen) og den hadde mye kraftigere regen så jeg måtte endre kjørestil til ren en enpedal. Som jeg skrev i en annen tråd trodde jeg først at dette var pga forskjell i software, men lurer nå på om det er fordi nokian dekkene er veldig myke i mildt vær. Sommerdekkene kommer på snart og vil gi fasit.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Oddemanntorsdag 20. april 2017, klokken 08:58
Byttet inn min tre år gamle bil i februar. Har irritert meg over at regen er nesten fraværende på den nye i forhold til den gamle. Jeg tenker at dette er et SW issue? Skal ta dette med Bilia Skøyen i dag.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Bowerstorsdag 20. april 2017, klokken 10:58
Hos meg forsvant problemet helt når jeg la på sommerdekk. Regen gikk fra "nesten ingenting" på vinterdekkene til full regen på sommerdekkene.  Nokian vinterdekk...
Testet før/etter på samme dag og samme vei under samme forhold. Eneste faktoren var dekkene.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Ulletorsdag 20. april 2017, klokken 13:40
Sitat fra: Oddemann på torsdag 20. april 2017, klokken 08:58
Byttet inn min tre år gamle bil i februar. Har irritert meg over at regen er nesten fraværende på den nye i forhold til den gamle. Jeg tenker at dette er et SW issue? Skal ta dette med Bilia Skøyen i dag.

Fått noe svar fra bilia skøyen?  Tenkte jeg skulle ta det opp med dem selv ifm omlegging til sommerdekk.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: nylzeonsdag 25. oktober 2017, klokken 20:53
Hei

Er det noe nytt ang. "regen-problemet"? Siden jeg opplever akkurat det samme med min 94Ah 2017 mod. som jeg fikk levert i okt nå.

Er det noen som fant ut hva problemet er?

Har forresten helt nye Nokian Hakka R2 på bilen som er veeelldig myke.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Autowinderonsdag 25. oktober 2017, klokken 21:51
Som mange har påpekt; Nokians myke dekk drar ned regen. Ikke BMW-problem, men dekkproblem.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: høstmørkefredag 03. november 2017, klokken 21:05
Prøv heller og pumpe inn mer luft enn å slippe ut. 2,6 - 3.1?

Er det foresten noen som vet hvorfor det skal være så stor forskjell på luft foran og bak? Trodde I3'en hadde ganske gjevn vektfordeling med batteriene liggende under bilen.. Fikk levert bilen med 3 bar både foran og bak og tenkte jo aldri på å sjekke lufttrykket på en ny bil så kjørte rundt med det i sommer. Hadde helt fantastisk opplevelse med null støy og null slingring i høy hastighet på motorvei. Sjekka lufta når jeg la om til vinterdekk og har nå en halv bar mindre luft foran, men opplever plutselig kast og vingling ved høy hastighet. Kan dette ha med lufttrykket å gjøre eller er det så stor forskjell på dekkene?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: JorgenMfredag 03. november 2017, klokken 21:32
Her er noe jeg fant på bimmerforums:

- The reason BMW (and for that matter, most manufacturers) suggest higher pressure in the rear than the front, is because they want to induce UNDERSTEER. In the case of the BMW it is especially apparent, since the weight distribution is virtually 50/50 and with same size tires all around, and being rear wheel driven, it is very easy to induce OVERSTEER via throttle or lifting in corners.

Simply having more air in the rear tire in this case will result in slightly better grip while the tire is cold or warm, and will cause the front tire to heat up faster when pushed and regardless of the temperature of the track, should induce the front tires to lose grip first when pushed BEYOND the limits of the tires ability to grip thus causing an understeer condition, which for most every day drivers, is the ideal situation to be under.
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: PionerThinkmandag 13. november 2017, klokken 09:24
Skiftet til helt nye Bridgestone Blizzak nå i helga, og fylte dekkene til 2,3 og 2,8 siden vi stort sett kjører med tom bil. Etter noen turer føler jeg at det er litt som å konstant "kjøre i motvind" med disse dekkene kontra sommerdekkene, som også viste seg å være utslitte bak ::) Egentlig kanskje ikke så rart da, men tenkte å øke trykket til max fra tabellen i ettermiddag, dvs 2,5 og 3,0 for å få mindre rullemotstand ???
Kom da til å tenke på at det kanskje ikke var nødvendig å ha så stor forskjell på trykket heller for dagligdags kjøring der man ikke akkurat provoserer bilen så mye ref forrige tråd?
Når jeg tenker meg om har jeg faktisk øket trykket på samtlige BMW'er jeg har hatt i framdekkene til å være lik bak for å unngå slitte skuldre og sporing, men hva erfarer de som har hatt i3 noen år her inne på forumet mtp dekktrykk? Følge max på tabellen eller ha mer foran så man ligger rundt 2,8 begge steder på 19'' 155 str vinterdekk?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Orbitmandag 13. november 2017, klokken 15:15
Etter å ha justert litt på lufttrykket på en Shell-stasjon hvor pumpen tydeligvis var veldig misvisende, endte jeg opp med 3.2 foran og 3.5 bak på Blizzak NV 19" på lørdag. Selv om dette var utilsiktet, ruller det mye bedre (som forventet), og jeg tror ikke dette er for høyt trykk så lenge det er norske hastigheter og jeg passer på å slippe ut litt luft når det blir mer enn en håndfull plussgrader til våren. Det er fremdeles bul på dekksiden fra nedtrykket av vekten, og hele mønsteret ligger flatt mot bakken (har ikke målt lengden på kontaktflaten). Får heller ingen trykkstigning (fra temperaturstigning) ved kjøring på motorvei, som tyder på at det er lite deformasjon (og derfor mindre energitap).

En liten forbruksmåling i dag Ski - Oslo sentrum via Mosseveien i fartsgrense++ ga 9.9 kWh/100km i forbruk (våte/saltede veier, men ellers fine forhold), med kjøring i EcoPro+ (for at ikke oppvarming skulle påvirke resultatet, normal ville jeg hatt på varme og dermed høyere forbruk). Kjørte på snø og is i høyfjellet i helgen, og det var stabilt og fint. To be continued.....
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: PionerThinkmandag 13. november 2017, klokken 15:57
Fant litt om dekktrykk i denne tråden som igjen refererer til en artikkel på dinside.no: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13703.msg215743.html#msg215743
Her sier de en økning på 10% på std sommerdekk, noe som tilsier at man da egentlig bør kjøre på max+ ref tabellen i linken over. Så kan man ytterliggere legge på 10% for vinterdekk, noe som gjør at man da kan ha ca 2,8 framme og 3,3 bak.
Sier vi at man i utgangspunktet har litt for lite foran ref tabell, så er ikke 3,0 foran og 3,3 bak så langt borte i fra det jeg vil prøve meg på tror jeg ???
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: LeafSweonsdag 15. november 2017, klokken 15:46
Nya Nokian WR D4, 8,6mm mönsterdjup.
Batteritemp 13grader
2,3 vs 2,8 bar. i3 REX 2016.

Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Orbitonsdag 15. november 2017, klokken 15:59
Har du testet disse dekkene på snø/is? Er det stor forskjell fra "nordiske" vinterdekk?
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: LeafSweonsdag 15. november 2017, klokken 20:34
Sitat fra: Orbit på onsdag 15. november 2017, klokken 15:59
Har du testet disse dekkene på snø/is? Er det stor forskjell fra "nordiske" vinterdekk?


Not tested that yet. D4 more road noise compared to blizzak NV(nordic) Little less road noise compared to blizzak lm500(european)
D4 good handling on dry road (only i tested yet)
Tittel: Sv: Slippe gassen charge problem?
Skrevet av: Toalmarlørdag 16. desember 2017, klokken 15:04
Helt klart stor forskjell på hvilken Regen de forskjellige dekkmerkene gir. Har en ny I3 på lån i helgen og denne har Nokian vinterdekk. Nesten ikke Regen på de i det hele tatt. Min har Blizzak og de har mye mer Regen. Fremkommeligheten har jeg ikke merket stor forskjell på, synes kanskje Nokian sine dekk sitter dårligere på isete asfalt.