Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: TrondT på fredag 10. februar 2017, klokken 23:45
"Tesla CEO Elon Musk claims employee pushing to unionize is a paid agitator, UAW denies."
https://electrek.co/2017/02/10/tesla-union-elon-musk-uaw/
Fagforeninger er ikke særlig velkomne i USA. Det vet vi.
Men, et firma som Tesla, som skal "redde" verden fra miljøkatastrofe, gjøre kloden til et bedre sted, hvorfor ikke OGSÅ ta vare på dine medarbeidere.
Skuffende.
Håper andre produsenter også kommer opp med bra biler.
En fagforening i USA er ikke det samme som en fagforening i Norge. I Norge er det mer slik at fagforeningene og bedriftene jobber sammen, mens i USA er det mer slik at de er bitre fiender. Jeg kan ikke si at jeg har fått veldig mye sympati med UAW når jag ser hvilke hersketeknikker de benytter seg av. Det er sikkert også derfor de ansatte hos Tesla ikke velger å bli med i UAW.
Ingen kameler blir for store ser jeg....
Det er overtydelig at det trengs fagforeninger hos Tesla. Enhver med et snev av respekt for et anstendig arbeidsliv vil ikke kjøpe en Tesla
https://mobile.twitter.com/ex_Tesla/status/1109506225828331520?s=17
Hver dag(!) er det 62 skader som gjør at folk må tas ut av jobb. 62 hver DAG!
Nei, hvis du ser på arket så har det altså vært 340 skader i løpet av 2018. Altså ca en skade hver dag fabrikken er i drift. Og gjennomsnittlig sykefravær er 66 dager per skade, noe som betyr at en gitt arbeidsdag er det ca 66 personer borte fra jobb pga skade.
Når det er 13135 ansatte, så betyr det med andre ord at 0,5% av de ansatte er borte fra jobb på grunn av skade.
Det er ikke så galt. Tror ikke min arbeidsplass er spesielt bedre. Av 200 ansatte vil det da være 1 ansatt som er borte pga skade.
62 stk er vel 1-2% av arbeisstokken? I tilfelle er det mye lavere snitt en for i Norge... https://www.nettavisen.no/okonomi/sjekk-hvilke-yrker-som-har-mest-sykefravaer/3423610548.html
Sitat fra: Sulle på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:4662 stk er vel 1-2% av arbeisstokken? I tilfelle er det mye lavere snitt en for i Norge... https://www.nettavisen.no/okonomi/sjekk-hvilke-yrker-som-har-mest-sykefravaer/3423610548.html
Kan ikke sammenlignes med den generelle fraværsstatistikken. Dette er altså kun fravær pga arbeidsskader/sykdom, ikke influensa, vond rygg, ulykker i hjemmet, osv.
Her er en mer sammenlignbar statistikk: https://www.ssb.no/helse/statistikker/arbulykker
Tesla ligger altså på 25 ulykker per 1000 ansatte. Snittet for industrien i Norge er 4,8 ulykker per 1000 ansatte.
(Men denne er ikke helt sammenlignbar heller. Tesla teller alle ulykker, selv om det er 1 fraværsdag. SSB har bare tatt med ulykker med mer enn 3 dagers fravær.)
Denne var kanskje bedre: https://noa.stami.no/arbeidsmiljoindikatorer/helseutfallarbeidsskader/arbeidsskader/fravarsskade/
2,1% av de ansatte i industrien rapporterer at de har hatt skade med fravær i løpet av de siste 12 månedene. Tesla rapporterer at 2,5% av arbeiderne har hatt skade med fravær i løpet av året.
Altså Tesla ligger trolig noe høyere enn industrien i Norge. (Men så kan man også diskutere forskjeller mellom forskjellige industrier. Man driver ikke med masseproduksjon i Norge. Bilverkstedene i Norge ligger på 5,3%.)
Tror enkelt bør sette seg inn i hva dette egentlig betyr.
Komisk at noen tror 62 personer blir så skadet, hver eneste dag, at de ikke kan jobbe mer.
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 23. mars 2019, klokken 21:36
Tror enkelt bør sette seg inn i hva dette egentlig betyr.
Komisk at noen tror 62 personer blir så skadet, hver eneste dag, at de ikke kan jobbe mer.
Det er vel neppe noen som tror, men heller noen som vil spre FUD.
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 23. mars 2019, klokken 21:36
Tror enkelt bør sette seg inn i hva dette egentlig betyr.
Komisk at noen tror 62 personer blir så skadet, hver eneste dag, at de ikke kan jobbe mer.
Hvem tror det :o
Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 21:59
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 23. mars 2019, klokken 21:36
Tror enkelt bør sette seg inn i hva dette egentlig betyr.
Komisk at noen tror 62 personer blir så skadet, hver eneste dag, at de ikke kan jobbe mer.
Hvem tror det :o
Jeg formulerte meg feil.
.. komisk at noen vil ha andre til å tro at 62 blir skadet hver dag ;)
Vet jo ingenting om skadene, hvor mye som skal til for å bli sendt hjem osv. Helt verdiløs informasjon som anti-Tesla propaganda.
Who cares? «Funding is secured»!
Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:00
Det er overtydelig at det trengs fagforeninger hos Tesla. Enhver med et snev av respekt for et anstendig arbeidsliv vil ikke kjøpe en Tesla
https://mobile.twitter.com/ex_Tesla/status/1109506225828331520?s=17
Hver dag(!) er det 62 skader som gjør at folk må tas ut av jobb. 62 hver DAG!
Jepp, for en anonym person på Twitter har sagt det. Bra du tar deg tid til kildekritikk, spesielt når det er så komplisert som å lese vedlegget eller regne ut at det ville vært 22 635 fraværsskader hvert år med din påstand. Hlres det riktig ut??
Sitat fra: Sandvika på mandag 25. mars 2019, klokken 07:50
Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:00
Det er overtydelig at det trengs fagforeninger hos Tesla. Enhver med et snev av respekt for et anstendig arbeidsliv vil ikke kjøpe en Tesla
https://mobile.twitter.com/ex_Tesla/status/1109506225828331520?s=17
Hver dag(!) er det 62 skader som gjør at folk må tas ut av jobb. 62 hver DAG!
Jepp, for en anonym person på Twitter har sagt det. Bra du tar deg tid til kildekritikk, spesielt når det er så komplisert som å lese vedlegget eller regne ut at det ville vært 22 635 fraværsskader hvert år med din påstand. Hlres det riktig ut??
Nei, det er jo ikke riktig! Det skal du ha, men antall dager med fravær er det samme som om 62 personer fikk fraværsdager hver eneste dag. Det er mye, spesielt med tanke på at det er snakk om et selskap som er sterkt motstander av arbeidernes rettigheter.
Sitat fra: Løve på mandag 25. mars 2019, klokken 20:50Nei, det er jo ikke riktig! Det skal du ha, men antall dager med fravær er det samme som om 62 personer fikk fraværsdager hver eneste dag. Det er mye, spesielt med tanke på at det er snakk om et selskap som er sterkt motstander av arbeidernes rettigheter.
Som bevist så er ikke skadefrekvensen spesielt mye høyere enn i Norge. Mener du at Norge også er en sterk motstander av arbeidernes rettigheter?
I Norge er det ingen store selskap som blir tvunget til å henge opp lapper som dette:
https://www.reddit.com/r/EnoughMuskSpam/comments/b53fgb/tesla_has_been_forced_to_post_flyers_explaining/
Noe som burde være totalt unødvendig hos et angivelig seriøst selskap.
Som bevist så er skadefrekvensen hos tesla høyere enn i Norge, og da er det ikke bra. Spesielt når en legger til det rett over her.
Løve: Forstod du noe som ble postet her? https://elbilforum.no/index.php?topic=32176.msg785728#msg785728
Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.
Kan du ikke bruke energien på å prøve å se om du finner ut hva som er bransjestandard i f.eks USA, Europa og Asia. Det hadde faktisk vært interessant. Det kunne jo til og med gi deg reelle tall du kan legge fram.
Også vært interessant å sett tall på om det er noen trender på at firma i vekst har flere skader. Jeg antar det, men åpen for å ta feil.
Din påstand "I Norge er det ingen store selskap som blir tvunget til å henge opp lapper som dette" vitner om at du ikke har forståelse at Amerikansk og Norsk rett er forskjellig. Ikke for å forsvare eventuell fagforeningsknusing, men det skjer i Norge også.
Litt lenker på det.
https://www.dagbladet.no/kultur/den-norske-modellen-under-angrep/68682131
https://www.nrk.no/norge/expert-sier-opp-kollektivavtalen-1.12875527
Sitat fra: Burger på tirsdag 26. mars 2019, klokken 01:54
Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.
Ikke at jeg har et ønske om å sympatisere for mye med Løve (som jeg for øvrig mener bør roe seg litt ned mtp Tesla-postingen), men det ligger langt mer bak forskjellene på Norge kontra USA. I Norge er vi så heldig i det å ha et velferdssystem som sørger for at vi ikke taper noe som helst ved å være syk/skadet. Dermed har vi svært lav terskel for å ta oss en eller flere sykedager hjemme. I USA går dette på deres "PTO", dvs Personal Time Off. I likhet med oss i Norge har de et visst antall timer i året de kan ta seg fri fra jobb. Men, i motsetning til Norge, gjelder disse timene/dagene alt man tar seg fri for. Ferie, sykdom, sykt barn etc. De ønsker dermed heller å bruke disse fri-dagene på ferie enn å ha en sykedag.
Og i tilfellet med skader så er også terskelen høyere for å melde inn dette i USA. Skader man seg så man må bli borte fra jobb, så har dette en økonomisk konsekvens for amerikanerne. Her i Norge får vi full støtte. Hvilket medfører at terskelen for å melde skade/sykdom blir langt høyere i USA.
Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 26. mars 2019, klokken 08:28Ikke at jeg har et ønske om å sympatisere for mye med Løve (som jeg for øvrig mener bør roe seg litt ned mtp Tesla-postingen), men det ligger langt mer bak forskjellene på Norge kontra USA. I Norge er vi så heldig i det å ha et velferdssystem som sørger for at vi ikke taper noe som helst ved å være syk/skadet. Dermed har vi svært lav terskel for å ta oss en eller flere sykedager hjemme. I USA går dette på deres "PTO", dvs Personal Time Off. I likhet med oss i Norge har de et visst antall timer i året de kan ta seg fri fra jobb. Men, i motsetning til Norge, gjelder disse timene/dagene alt man tar seg fri for. Ferie, sykdom, sykt barn etc. De ønsker dermed heller å bruke disse fri-dagene på ferie enn å ha en sykedag.
Og i tilfellet med skader så er også terskelen høyere for å melde inn dette i USA. Skader man seg så man må bli borte fra jobb, så har dette en økonomisk konsekvens for amerikanerne. Her i Norge får vi full støtte. Hvilket medfører at terskelen for å melde skade/sykdom blir langt høyere i USA.
Reglene varier fra stat til stat. https://fitsmallbusiness.com/california-paid-sick-leave-law/
SitatPaid Time Off vs. Sick Leave
It's a best practice in California to track your employees' sick leave separate from paid time off (PTO) that's used for vacation. Some companies do this by setting up two leave policies. One for PTO, which is for vacation or any other purpose like an employee taking a "mental-health-day" or time off for a child's school visit.
In California, unused PTO must be paid out upon an employee termination. Sick leave is not required to be paid out upon termination. In addition, providing PTO is optional while providing paid sick leave is required. If you combine the policies and allow employees to use PTO as sick time, you may find yourself obligated to pay it all out upon termination, even though sick time wouldn't have been required to be paid out otherwise.
Edit: Men egentlig har ikke dette noen relevanse i forhold til skader på jobben. Da er det "workers' compensation" som slår inn, og betaler ut inntil du blir frisk. Jeg har ikke klart å finne ut om Tesla betaler ut 2/3 av lønn som er minimum påkrevd, eller om de betaler ut 100%, slik en del bedrifter gjør.
Sitat fra: Burger på tirsdag 26. mars 2019, klokken 01:54
Løve: Forstod du noe som ble postet her? https://elbilforum.no/index.php?topic=32176.msg785728#msg785728
Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.
Litt lenker på det.
https://www.dagbladet.no/kultur/den-norske-modellen-under-angrep/68682131
https://www.nrk.no/norge/expert-sier-opp-kollektivavtalen-1.12875527
Blir svært overrasket om du får svar på sakelighet fra noen som elsker usakelighet.
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 26. mars 2019, klokken 08:42
Sitat fra: Burger på tirsdag 26. mars 2019, klokken 01:54
Løve: Forstod du noe som ble postet her? https://elbilforum.no/index.php?topic=32176.msg785728#msg785728
Du sammenligner Norge med et produksjonsselskap. Leser du over så ser du at norske verksteder har over dobbelt så mange skader som Tesla.
Litt lenker på det.
https://www.dagbladet.no/kultur/den-norske-modellen-under-angrep/68682131
https://www.nrk.no/norge/expert-sier-opp-kollektivavtalen-1.12875527
Blir svært overrasket om du får svar på sakelighet fra noen som elsker usakelighet.
Det er noen rare skikkelser som får lov å trolle så mye de vil her inne, litt synd at det drar ned elbilforum...
UAW var fagforeningen som i sin tid valgte å "ofre" freemont for å redde 2 andre fabrikker lengre øst. UAW står særdeles svakt i distriktet rundt freemont. https://www.wsws.org/en/articles/2010/02/numm-f06.html
Ja det er veldig kjedelig. Fatter ikke hvorfor admin i det minste ikke tar kontakt med disse trollene og ber de skjerpe seg. Kanskje det hjelper for noen, men neppe for enkelte verstinger. De kan gjerne takke for følget. Det er flere som blir oppgitt over nedadgående kvalitet i forum.
Sitat fra: Sandvika på mandag 25. mars 2019, klokken 07:50
Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:00
Det er overtydelig at det trengs fagforeninger hos Tesla. Enhver med et snev av respekt for et anstendig arbeidsliv vil ikke kjøpe en Tesla
https://mobile.twitter.com/ex_Tesla/status/1109506225828331520?s=17
Hver dag(!) er det 62 skader som gjør at folk må tas ut av jobb. 62 hver DAG!
Jepp, for en anonym person på Twitter har sagt det. Bra du tar deg tid til kildekritikk, spesielt når det er så komplisert som å lese vedlegget eller regne ut at det ville vært 22 635 fraværsskader hvert år med din påstand. Hlres det riktig ut??
Siden tesla startet opp har 135 000 arbeidere hatt fraværsskader.
Hver tredje tesla som forlater samlebåndet angriper en tilfeldig arbeider for å spre frykt blant de ansatte, statuere et eksempel. Det er jo derfor bilene har selvkjøringsegenskaper, Elon Musk programmerte jo dette direkte inn i bilene.
Alle vet jo dette.
Sitat fra: Henke på onsdag 27. mars 2019, klokken 15:38
Hver tredje tesla som forlater samlebåndet angriper en tilfeldig arbeider for å spre frykt blant de ansatte, statuere et eksempel. Det er jo derfor bilene har selvkjøringsegenskaper, Elon Musk programmerte jo dette direkte inn i bilene.
Alle vet jo dette.
:+1: