Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: mauglend på fredag 10. februar 2017, klokken 09:32
1. Står med mine gamle startkabler i hånden. Har de noe i en El-bil å gjøre?
2. Har 400v 32A kurs til garasjen med rødt CEE støpsel i enden. Sikringen benevnes C32, så antar det C-vern. Er dette et problem så lenge det kun er bilen som lades på denne kursen? Eller må jeg benytte lader med B-sikring?
3. I hvilken grad påvirkes batteriet av at bilen står på flyplassen i minusgrader over helgen? Type E-golf eller Soul
1) Nei
2) Når du leser om type-B er dette jordfeilbryter en snakker om. Når det står C32 er det utløsekarakteristikk på sikring og ikke type jorfeilovervåking.
3) Uproblematisk
Når det gjelder nr 1 så har jeg faktisk to ganger ladet batteriet til båten med Leafen etter at noen glemte å skru av hovedbryteren, og en 100hk påhenger er veldig vanskelig å trekke i gang. Leaf er nok ikke den mest effektive laderen, men har man ikke annen lader tilgjengelig er det mye bedre å la Leafen stå på med ekstra batteri tilkoblet i et par timer i stedet for å la en dieselbil stå å putre på tomgang samme tiden.
Sitat fra: mauglend på fredag 10. februar 2017, klokken 09:32
2. Har 400v 32A kurs til garasjen med rødt CEE støpsel i enden. Sikringen benevnes C32, så antar det C-vern. Er dette et problem så lenge det kun er bilen som lades på denne kursen? Eller må jeg benytte lader med B-sikring?
Du er heldig som har såpass. Her ville jeg investert i en 22kW ladestasjon med type 2 uttak og integrert B-vern som kan kobles til denne kontakten. Da kan du lade alle typer elbiler på maks, uavhengig av om det er 3-fase eller 1-fase lader på det.
EcoLite som jeg selger kan leveres med tilførselskabel og CEE-støpsel. Bare å skru fast på veggen og plugge i.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. februar 2017, klokken 13:31
Sitat fra: mauglend på fredag 10. februar 2017, klokken 09:32
2. Har 400v 32A kurs til garasjen med rødt CEE støpsel i enden. Sikringen benevnes C32, så antar det C-vern. Er dette et problem så lenge det kun er bilen som lades på denne kursen? Eller må jeg benytte lader med B-sikring?
Du er heldig som har såpass. Her ville jeg investert i en 22kW ladestasjon med type 2 uttak og integrert B-vern som kan kobles til denne kontakten. Da kan du lade alle typer elbiler på maks, uavhengig av om det er 3-fase eller 1-fase lader på det.
EcoLite som jeg selger kan leveres med tilførselskabel og CEE-støpsel. Bare å skru fast på veggen og plugge i.
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)
Når skal du slutte å selge ulovlige løsninger? (se montasjeveiledningen fra produsent så står det at det ikke skal forekomme, og det gjelder uansett pluggbar eller ikke)
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 15:07
Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)
Når skal du slutte å selge ulovlige løsninger? (se montasjeveiledningen fra produsent så står det at det ikke skal forekomme, og det gjelder uansett pluggbar eller ikke)
Slik kan det nok se ut for en som er mer katolsk enn paven.
Generelt er jeg ikke begeistret for at fastskrudde bokser kobles via stikkontakt.
Når det gjelder vern, prøv å husk at det ikke er B vernet som er problemet, men likerettern i bilen som gjør at et B vern er ønskelig.
Har en da en kurs med jordfeilautomat fra før, er en løsning hvor en kobler en ladeboks med jordfeilbryter B en bedre løsning enn å lade med en mode 2 kabel, og en bedre løpsning enn en ladeboks uten jordfeilbryter.
Du er sikkert enig i at begge disse dårligere løsningene er lovlig.
Skal en legge en ny kurs er problemstillingen en annen.
Minstekrav til mode 2 ladekabler er Jorfeilbryter minst tilsvarende type A, 3 fase mode 2 ladekabler har nå ofte B vern i kladden og det blir trolig et krav.
Så du mener at det er lov å bryte monterings veiledningen til produsenten?
Montasjeveiledningen er skrevet for nyanlegg og design av slike.
For eksisterende anlegg må en forstå hensikten bak bak veiledningen. Forbedringer av eksisterende lovlige anlegg har alltid vært lovlig.
Nei, den beskriver hvordan komponenter skal kobles til uavhengig av måte og tidspunkt
Du kan ikke selv velge når det passer deg å følge montasjeveiledningen
Forbedring er lov, men her snakker du om en funksjon som potensielt svekker sikkerheten.
Jeg merker forøvrig at alle syntes jeg var en dust tidligere som maset om jfb type B, dette har jo vist seg å være serdeles rett.
Men måten produsenter får holde på her inne med å veilede/villede og linke til sine egne produkter i tilnærmet 100% av spm om hvordan lade. Skal man selge er det jaggu et eget forum for dette her..
At man kan få råd til hva slags måte man kan lade på er helt noe annet enn direkte link til sin egen nettbutikk!
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 23:21
Forbedring er lov, men her snakker du om en funksjon som potensielt svekker sikkerheten.
Det er nettopp på dette punktet du tar feil. B vernet som sådan øker sikkerheten.
Det er ikke det at du setter opp et B vern som svekker sikkerheten, men at det er en grunn for å sette opp B vernet.
Sikkerheten svekkes ved at du skal lade en elbil, og at denne potensielt kan ha en feil i lader.
En ladeboks med B-vern vil ha større mulighet til å koble fra en lader med slik feil enn en standard mode2 kabel eller en ladeboks med innebygget A-vern.
At det kan være enda bedre å legge en helt ny kurs og evt. bygge om sikringsskapet er en annen sak.
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 23:21
Nei, den beskriver hvordan komponenter skal kobles til uavhengig av måte og tidspunkt
De fleste mener at en har lov til å tolke Bibelen ut fra tid og sted. En veiledning som dette kommer i den kategorien.
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 23:31
Jeg merker forøvrig at alle syntes jeg var en dust tidligere som maset om jfb type B, dette har jo vist seg å være serdeles rett.
Men måten produsenter får holde på her inne med å veilede/villede og linke til sine egne produkter i tilnærmet 100% av spm om hvordan lade. Skal man selge er det jaggu et eget forum for dette her..
At man kan få råd til hva slags måte man kan lade på er helt noe annet enn direkte link til sin egen nettbutikk!
Dette er jeg ikke uenig med deg i.
(Griffel har ingen tilknyttning installatører eller forhandlere av ladeutstyr.)
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 15:07
Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)
Nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor er det slik at man ikke kan ha B vern etter A vern?
Er det ikke A-vern i de fleste hovedsikringer slik at det uansett vil sitte A foran B uavhengig av om B`en sitter i løs eller fast installasjon?
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 11:32
Nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor er det slik at man ikke kan ha B vern etter A vern?
Nei, Griffel brukte mange timer på å finne ut av og forstå bakgrunnen for denne reglen.
Jeg kommer tilbake med tegne og forklare når jeg får litt tid. Det er fornuft bak hovedreglen selv om noen kan få inntrykk av at jeg mener noe annet. Saken er at et B-vern etter et A-vern er bedre enn bare et A-vern.
En jordfeilbryter B er egentlig et B-vern koblet etter en A-type bryter, i samme kapsling.
Som en start kan du se på vedlegg til dette innlegget:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 11:32
Er det ikke A-vern i de fleste hovedsikringer slik at det uansett vil sitte A foran B uavhengig av om B`en sitter i løs eller fast installasjon?
Nei, men det er heller ikke uvanlig med en felles jordfeilbryter for hele anlegget.
Nå er det et krav om jorfeilautomat på hver kurs. Har en et eldre anlegg med felles jordfeilbryter er det nok på tide å vurdere en oppgradering av sikringskapet, så slipper en problemet med at "alt blir mørkt" nå og da uten at en finner ut hvorfor.
Sitat fra: Homecast på fredag 10. februar 2017, klokken 15:07
Det er fortsatt ikke tillatt med B vern og pluggbar (siden det da sitter en A type JFB i front)
Betyr det at f.eks NRG kick produktene er ulovlige å bruke i Norge?
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick16atyp1/
En av få ladekabler med innebygget jordfeilvern type B
Fra produsentens hjemmesider:
SAFETY
An integrated RCD (Type B characteristic) provides safety against direct and alternating residual currents. From autumn 2015 legal regulations demand a direct current sensitive RCD in Mode 2 charging units. NRGkick is providing this requirements right now.
Sitat fra: Griffel på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:33
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2017, klokken 11:32
Nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor er det slik at man ikke kan ha B vern etter A vern?
Nei, .... Jeg kommer tilbake med tegne og forklare når jeg får litt tid. Det er fornuft bak hovedreglen selv om noen kan få inntrykk av at jeg mener noe annet. Saken er at et B-vern etter et A-vern er bedre enn bare et A-vern.
Dette er et forsøk på å forklare hvorfor jeg mener at Homecast går for langt i sin tolkning av en veiledning.
"Ikke tillatt med type-B etter type-A" er den enkle, greie hovedregel, men det kan være viktigere å forså en regel enn bare å kunne den.
For å forstå dette anbefales først å lese vedlegg til:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30504.msg520680.html#msg520680
Deretter kan en lese vedlegget her, jeg har forsøkt å skrive så enkel at "alle" skal kunne forstå logikken.
Bakgrunnen til at jeg skriver ikke lov er at det foreligger ingen risikovurdering ifra firmaet som forteller deg at dette er fult lovlig!
Det er fult mulig å gjøre anderledes enn NEK og produktveiledningen til komponenten, men da må den som leverer risikovurdere og beskrive faremomenter, samt legge forutsettningene for hvordan dette faktisk skal utføres
Firma som da sier at dette er fult lovlig uten å dokuementere dette vil da bryte lovverket, men dersom fult utstedt dokumentasjon og da ikke bare teori men fult ut praktiserte tester som beviselig øker sikkerheten legges ved, så kan det være mulig!
Som nevnt tidligere, jeg går knallhardt ut (ja jeg er klar over dette) men det er også fordi det er så mange som selger alle mulige løsninger for å tjene penger uten å tenke på hva kunden får lever.
Flere aktører som blandt annet skiver at de kan fint levere 60 meter kabel med cee i ene enden og schuko i andre på sine nettsider, seriøs aktør sier du?? da går det ikke ut på å heve sikkerheten !
Når disse også selger mode endrende komponenter og ihvertfall tidligere har reklamert med at det er en problemløser for ladestolpene i Oslo sentrum.
Derfor kommer jeg og sier at løsningen de selger ikke er lovlig!
Nå har jeg tidliger får kjeft for å advare mot skjøteledninger, adapter av alle slag, og å utstyre ladestasjoner uten jordfeilbryter med kabelsladd og støpsel. Alikevell har jeg fortsatt med det, og kobler fra skjøteledninger og padder om jeg tilfeldigvis ser slikt i en fellesgarasje.
Her diskuterer vi noe helt annet.
Faktum:
Ladestasjoner med jordfeilbryter B tilbyr bedre feilovervåking av bilens lader enn ladestasjoner med jordfeilbryter A uansett hva som er koblet oppstrøms.
Risikoelementet er bilens lader. Beskrivelse av risiko ved likestrømsfeil må derfor eventuel ligge i bilens veiledninger, og advare mot (forby) lading med bilens medfølgende mode-2 ladekabel med mindre en har kontrolert at stikkontakten er beskyttet av en type B jordfeilbryter. Eller i det minste beskrive rissikoen ved dette.
Dersom jkirkebo's "EcoLite levert med tilførselskabel og CEE-støpsel" ikke skulle være lovlig må det ha en annen grunn enn at det har innebygget B vern, dette representerer i seg sev ingen risiko, tvert imot.
Å utstyre en KEBA eller Salto boks med innebygget "RCD for DC feil" med kabelsladd og CEE støpsel vil ikke være lov da den mangler beskytte mot AC feil. elektrolux og jkirkebo har forøvrig tidliger solgt ladestasjoner med sladd for tilkobling uten slik vern, og jeg har påpekt at det ikke er lov.
(Viser forøvrig til #14)
Sitat fra: Homecast på mandag 13. februar 2017, klokken 09:42
mode endrende komponenter og ihvertfall tidligere har reklamert med at det er en problemløser for ladestolpene i Oslo sentrum.
Derfor kommer jeg og sier at løsningen de selger ikke er lovlig!
Er det Type2 til Schuko du tenker på? Den som trenges for å lade alle biler før 2008, samt en rekke biler og MC etter det?
De vi selger er i alle fall behørlig testet av uavhengig laboratorium for en betydelig kostnad og deretter CE merket. Se vedlagte sertifikat.
Mener du virkelig at om vi skulle ta inn NGR Kick kablene for salg måtte vi "levere risikovurdering og beskrive faremomenter, samt legge forutsetningene for hvordan dette faktisk skal utføres" bare forde disse kablene har B vern i stedet for A vern innebygget?
Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2017, klokken 13:38
Er det Type2 til Schuko du tenker på? Den som trenges for å lade alle biler før 2008, samt en rekke biler og MC etter det?
De vi selger er i alle fall behørlig testet av uavhengig laboratorium for en betydelig kostnad og deretter CE merket. Se vedlagte sertifikat.
Dersom det også er understreker at all annen bruk av dette adapteret enn det du nevner over er missbruk.
Så jeg går ut fra at en veiledning som skal skal følge produktet og beskriver hvordan det er ment brukt finnes.
Alt står i beskrivelsen her:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler
Svarer på mer imorgen, men du anbefaller jo å koble til zoe bøtta til denne overgangen.
Dette er direkte mot forskriften. Altså en mode endrende komponent!
Husker ikke hvilken side det var (men det var en av de som markerer seg her inne) som beskrev denne type overgang var måten å få koblet seg til Oslo kommune sine stolper enkelt med kabel man benyttet før.
I tillegg står det ikke at kabel ikke skal benyttes med mode 2 fra mode 3, men det står at det ikke er meningen å bruke den sånn....
Det skal stå at denne kun er for mode 1!
Derav mener jeg det er mye useriøst her!
Ikke lett å gjøre alle til lags.
Vet likevel ikke hva som er verst: Hindre Zoe eiere å lade fra nye mode 3 ladepunkt, eller tilby en testet og godkjent kabel som løser problemet på en trygg måte. Hadde det vært bedre om Zoe eierne må ty til skjøteledninger ut vinduet fra kontoret de jobber i nå som offentlige schuko stikk er byttet ut med type 2 stikk.
Den er da på ingen måte godkjent for bruken du viser til
Zoe har begrensninger, og det må man nesten leve med inntil zaptec løser problemet som de har lovet i lange tider..
Så her påstpr du at dette er godkjente og lovlige produkter når de absolutt ikke er innenfor standarden og derav ikke lovlig!
Kjøper man en zoe må man faktisk leve med det idiotiske ladesystemer de har
Bakgrunnen for endel kommer her.
Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.
Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.
Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!
I dette tilfellet er forskjellen at kunde tror at alt er i orden "for han har jo nytt elektrisk anlegg" (dette sies nesten alltid sålenge de har automatsikringer, uansett om de er kombiauomater eller hva enn de er)
Og i tillegg har nettbutikken sagt at dette er 100% trygt sålenge jeg kobler til CEE stikk og ikke schuko.
Slike forbehold må man faktisk se på som elektriker, dette er mye lettere å kaste videre som nettbutikk som da plutselig har laget en mode 2 ut av en mode 3 boks.
Når man i tillegg argumenterer for at man skal jukse fordi noen har bommet på bilkjøpet sitt og prøver seg med at dette må være greit så sammenligner jeg med at du får ikke ull av en hest, da har gårdbrukeren kjøpt feil dyr... (ja den er litt strekt, men det er alikevell ikke feil)
Det er livsfarlig å si over nettet at dette går bra eller ikke (akkurat som at enkelte argumenterer for at 20 meter skjøteledning av god kvalitet er ok) dette stemmer ikke alltid, og da provoserer det når enkelte som åpenbart skjønner farene "driter i det" og bare sier at dette går bra, jeg kan selge deg løsningen..
Verden er ikke svart/hvit. Og da kan man heller ikke gi ja og nei spm over nettet i alle tilfeller. Enkelte er flinke til å gi god nok bakgrunns info til å gi et kvalifisert svar, men noen fasit blir det jo ikke!
Dette fordi sluttkunder sjelden har info om kortsluttningsstrømmer, trafo ytelser eller om det er 1 eller 14 koblingspunkter mellom sitt sikringsskap og stikkontakten på veggen (da hjelper det fint lite om den kontakten er CEE siden alle koblingene før er de store faremomentene)
Derfor mener jeg at det ikke er tillatt å selge som enkelte her gjør, og dette blir ulovelig.
Forøvrig sitter det en A type jfb i salto sine ladestasjoner i tillegg til DC-RCM modulen. Keba sine bokser har vel ikke dette meg bekjent, men beskriver at denne skal monteres i skapet (som også er tillatt da dette er mode 3 utstyr som skal kobles fast til installasjonen og ikke via CEE)
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
Bakgrunnen for endel kommer her.
Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.
Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.
Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!
Hva gjør dette verre når ladeutstyret mode 2 har B vern i stedet for A vern?
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:47
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
Bakgrunnen for endel kommer her.
Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.
Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.
Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!
Hva gjør dette verre når ladeutstyret mode 2 har B vern i stedet for A vern?
At kunden har opplevelsen av at alt er 100% trygt siden du har fortalt at dette er like bra som fastmontert boks med type B i skapet (som du har gjort i flere tråder tidligere)
Da har man solgt et produkt som selger seg som at det er ink all beskyttelse man trenger, men i realiteten ikke gjør stort annet enn A vernet. Men kunden har da blitt solgt et produkt som er vesentlig dårligere enn alternativet.
Vil du nekte for at du har argumentert som dette i flere tråder?
Der hvor du skriver at dette er like bra bare billigere? (tror dette kalles villedende markedsføring)
Og dersom det i tillegg er cenika sitt vern du benytter så håper jeg du kan be om dokumentasjon på at vernet fungerer tilstrekkelig. og ikke at det er 2mA forsinkelse istedefor 10 som det skal være, og at den faktisk løser ut slik den skal, og ikke har funksjonsfeil under testing. (ja surt å sitte på et dokument jeg ikke får lov til å sende ut, og i tillegg er jeg klar over at det er skikkelig teit å argumentere med noe jeg ikke får lov til å bevise!...)
Du er en hard nøtt å tilfredstille.
Vil påstå at Elbilhjelpen.no gjennom 5 år har bidratt mer til trygg lading enn mange med å redusere prisene på ladeutstyr slik at mange flere kan skaffe seg dette. Nå sist med ferdig montert mode 3 ladepunkt med Cenica jordfeilbryter type B for under 10 000 kr! alt i.h.h.t. NEK 400. Om installasjonen er i h.h.t. Homecast sine krav er en annen sak. :o
Kan ikke huske å ha nevnt at mode 2 er like trygt som mode 3, tvert imot, men imøteser gjerne en link til en slik uttalelse. Mode 3 er utvilsomt konge.
Dersom du sitter på et dokument som tilsier at et av de mest populære jordfeilvernene på markedet ikke burde blitt godkjent, oppmuntrer jeg deg til å offentlig gjøre det. Imens må vi forholde oss til at Cenica er godkjent etter samme kriteriene som andre og betydelig mer kostbare vern.
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
ja surt å sitte på et dokument jeg ikke får lov til å sende ut, og i tillegg er jeg klar over at det er skikkelig teit å argumentere med noe jeg ikke får lov til å bevise!...
Har man sagt A får man også si B synes jeg.
Hvis man påroper seg å ha bevis som man ikke kan legge frem så burde man kanskje holde seg for god til å si noe selv om man mener man kan.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:52
Dersom du sitter på et dokument som tilsier at et av de mest populære jordfeilvernene på markedet ikke burde blitt godkjent, oppmuntrer jeg deg til å offentlig gjøre det. Imens må vi forholde oss til at Cenica er godkjent etter samme kriteriene som andre og betydelig mer kostbare vern.
Ja, dette stusset jeg også på. Jeg får jo EcoLite-ladestasjonene ferdig med disse B-vernene fra produsenten og de tester hvert eneste ett. Jeg får med testprotokoll med hver ladestasjon, der er det testet utløsetid, utløsestrøm osv.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:35
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 20:52
Dersom du sitter på et dokument som tilsier at et av de mest populære jordfeilvernene på markedet ikke burde blitt godkjent, oppmuntrer jeg deg til å offentlig gjøre det. Imens må vi forholde oss til at Cenica er godkjent etter samme kriteriene som andre og betydelig mer kostbare vern.
Ja, dette stusset jeg også på. Jeg får jo EcoLite-ladestasjonene ferdig med disse B-vernene fra produsenten og de tester hvert eneste ett. Jeg får med testprotokoll med hver ladestasjon, der er det testet utløsetid, utløsestrøm osv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30782.0.html
Ditt første svar var at cee var best for da ble det billig.
Jeg skal sende søknad om å offentliggjøre litt testdata, hadde dette bare vært å pælme ut hadde den vært offentlig for lenge siden!
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:44
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30782.0.html
Ditt første svar var at cee var best for da ble det billig.
Feil tolkning. Jeg viser til at NEK400 pakken fordyrer en dedikert kurs for lading av elbil. Ingenting her om at mode 2 er bedre. Tvert imot er ikke engang mode 3 lading et tema her i denne diskusjonen.
Tråden handler om ironien med at forsøk på å legge opp en ny kurs for lading av elbil blir begrenset til 10A lading, mens det er fullt lovlig å lade fra gamle kursen med 16A. Altså vanskeliggjøres trådstarters forsøk på å øke tryggheten men en ny kurs av nye regler.
Søk gjerne videre. :D
Du må gjerne svare på de andre utsagnene
Feks skjøteledninger og mode endrende komponent og anbefaling mot zoe, men det vil vel være vanskelig kanskje?
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
Bakgrunnen for endel kommer her.
Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.
Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.
Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!
I dette tilfellet er forskjellen at kunde tror at alt er i orden "for han har jo nytt elektrisk anlegg" (dette sies nesten alltid sålenge de har automatsikringer, uansett om de er kombiauomater eller hva enn de er)
Og i tillegg har nettbutikken sagt at dette er 100% trygt sålenge jeg kobler til CEE stikk og ikke schuko.
Nå var Gitte så heldig at overledningen i bilens resulterte i en DC feilstrøm på over 30mA slik at bilens lader ble koblet i ifra. Så heldig var ikke Truls som av en elektrikke var fortalt at han ikke måtte finne på å koble til en boks med B vern til den eksisterende stikkontakten siden det var én stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget av A type fra før.
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:30
Du må gjerne svare på de andre utsagnene
Feks skjøteledninger og mode endrende komponent og anbefaling mot zoe, men det vil vel være vanskelig kanskje?
Dette har jeg svart på lenger oppe i tråden. Har til og med lagt ut sertifikatet på den CE merkedet forenklet modus adaptoren.
Kanskje du kunne svart på om du fremdeles mener det er galt med å bruke en av de mest påkostede ladekablene, nemlig NGR Kick i Norge. Disse har jordfeilvern type B innebygget, som du påstår ikke kan kobles etter et jordfeilvern type A. Vi har noen forespørsler på disse kablene, men ønsker ikke å støte verken deg eller noen andre. ( Ble litt ufrivillig ordspill uttav den ;D )
Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. februar 2017, klokken 06:08
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:30
Du må gjerne svare på de andre utsagnene
Feks skjøteledninger og mode endrende komponent og anbefaling mot zoe, men det vil vel være vanskelig kanskje?
Dette har jeg svart på lenger oppe i tråden. Har til og med lagt ut sertifikatet på den CE merkedet forenklet modus adaptoren.
Kanskje du kunne svart på om du fremdeles mener det er galt med å bruke en av de mest påkostede ladekablene, nemlig NGR Kick i Norge. Disse har jordfeilvern type B innebygget, som du påstår ikke kan kobles etter et jordfeilvern type A. Vi har noen forespørsler på disse kablene, men ønsker ikke å støte verken deg eller noen andre. ( Ble litt ufrivillig ordspill uttav den ;D )
Jeg har svart flere ganger på dette tidligere, at de ikke er laget for annet enn mode 1 kjøretøy, de er ikke tillatt for mode 2 kjøretøy!
Disse er et unntak for biler uten kommunikasjon, derimot skal de ikke benyttes på moderne biler
Og dette står jo som et av bruksområdene som jeg har nevnt tidligere
Og jeg har svart på dette tidligere, produsenten har i sin montasjeanvisning beksrevet at det ikke skal være koblet jfb type B i etterkant av en type A, dette er ganske så enkelt å forstå! Hva står da i anvisningen til produktet? Er det en B+ automat kanskje som løser ut allerede på 6mA? eller er det en som bare løser ut før 30mA?
Sitat fra: Griffel på onsdag 15. februar 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Homecast på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:16
Bakgrunnen for endel kommer her.
Gitte anlegg har feks kun 1 stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget.
Denne er da 30mA.
Så kommer det en som selger ladestasjoner og sier at denne har innebygget jfb type B, og alt er lov og bra.
Dersom det nå skulle skje noe så tror kunde at alt er i orden og beskyttelsen er helt bra! denne er jo koblet via CEE stikk så vurdering av elektriker vil ikke forekomme.
Plutselig får vi en DC feilstrøm på 9 mA, dette skjer sammtidig som kunden dusjer og det blir en feil på lysarmaturet i kjelleren.
Plutselig er forankoblet jfb ikke i drift lenger pga metning av spolene med dc feilstrøm og funksjonen er borte!
I dette tilfellet er forskjellen at kunde tror at alt er i orden "for han har jo nytt elektrisk anlegg" (dette sies nesten alltid sålenge de har automatsikringer, uansett om de er kombiauomater eller hva enn de er)
Og i tillegg har nettbutikken sagt at dette er 100% trygt sålenge jeg kobler til CEE stikk og ikke schuko.
Nå var Gitte så heldig at overledningen i bilens resulterte i en DC feilstrøm på over 30mA slik at bilens lader ble koblet i ifra. Så heldig var ikke Truls som av en elektrikke var fortalt at han ikke måtte finne på å koble til en boks med B vern til den eksisterende stikkontakten siden det var én stk forankoblet jordfeilbryter for hele anlegget av A type fra før.
Dette inlegget føler du at du fikk mye ut av?
Du tar faktisk et alvorlig problem og prøver å trekke det ut i noe useriøst..
Virkelig skarpt!
Det seriøse i dette var at Gitte og Truls i hadde akurat like eksisterende anlegg. En DC feil på Gittes bil ville nesten sikkert oppdages og kobles fra. En DC feil på Truls bil vil ikke detekteres uansett størrelse. En trenger derfor ikke omfattende tester for å fastslå at i slike tilfelle vil sikkerheten være bedre i Gittes tilfelle enn i Truls, alminnelig logisk sans er nok. Synd du ikke forsto dette du kan ikke seriøst mene at Truls har en sikrere løsning enn Gitte?
Ellers er vi nok enige om å anbefale de med anlegg uten jordfeilbryter, eller med felles forankoblet jordfeilbryter om at det er på tide med en oppgradering av sikringskapet, men det er inngen lov som sier at de må.
Nå er det fortsatt eier av anlegget som er ansvarlig for at anlegger er trygt i bruk
Når man kobler til noe som gjør at anlegget potensielt er utrygt så er anlegget da heller ikke lovlig.
Nå skal jeg også legge ved paragrafene som viser til dette.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060
Forskriften legger ansvar på de som til enhver tid påvirker sikkerheten til anlegget og utstyr tilknyttet dette fra det prosjekteres og ut anleggets levetid. Forskriften opererer derfor med flere som er pålagt plikt til å oppfylle forskriftens krav:
- prosjekterende, f.eks. rådgivende ingeniører
- utførende f.eks. elektroinstallatører
- eier/byggherre
- bruker.
Forskriften krever at det ved planlegging av anlegg skal foretas en totalvurdering av alle forhold som vedrører anleggets bruksområde for å sikre at det blir egnet til formålet. Valg av løsning for anlegget skal være basert på vurdering av risiko forbundet med det aktuelle anlegget. Resultatet av denne vurderingen skal inn gå i dokumentasjonen for anlegget.
(altså her har man ofte da ikke tatt med elbil lading siden dette ikke var tema tidligere)
§ 1.Formål
Formålet med forskriften er å oppnå forsvarlig elsikkerhet ved prosjektering, utførelse, endringer og vedlikehold av elektriske lavspenningsanlegg og ved bruk av elektrisk utstyr tilkoblet slike anlegg.
§ 2.Virkeområde
Forskriften gjelder for prosjektering, utførelse, endring og vedlikehold av elektriske lavspenningsanlegg, herunder lavspenningsanlegg for hoved-, reserve- og nødstrømsforsyning. Forskriften gjelder også for bruk av elektrisk utstyr, inkludert høyspenningsutstyr, tilkoblet lavspenningsanlegg.
§ 4.Tvangsmidler
Finner sentral tilsynsmyndighet at elektrisk anlegg som er undergitt tilsyn ikke utføres på
- forsvarlig måte eller
- i samsvar med forskriften eller
- er mangelfullt vedlikeholdt eller
- for øvrig er i slik stand at den etter sentral tilsynsmyndighets mening frembyr fare for menneskeliv, husdyr eller for skade på eiendom,
kan sentral tilsynsmyndighet iverksette slike tiltak som nevnt i lov 24. mai 1929 nr. 4 om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr § 6 og § 7.
§ 9.Ansvar - Hvem forskriften retter seg mot
Eier og bruker av anlegg som omfattes av denne forskrift skal sørge for at det blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at anlegg til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv eller eiendom.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
§ 20.Beskyttelse mot elektriske støt ved normal bruk
Mennesker og husdyr skal være beskyttet mot fare som kan oppstå ved direkte berøring av spenningsførende deler av anlegg og utstyr.
§ 21.Beskyttelse mot elektrisk støt ved feil
Mennesker og husdyr skal være beskyttet mot fare som kan oppstå ved berøring av utsatte deler som er blitt spenningsførende som følge av feil (indirekte berøring).
§ 24.Beskyttelse mot feilstrømmer
Andre ledere enn strømførende ledere og enhver annen del beregnet på å føre en feilstrøm som følge av isolasjonssvikt eller feil, skal kunne føre denne feilstrømmen uten å anta for høy temperatur.
§ 28.Beskyttelse mot ytre påvirkninger
Anlegget og det materiell og utstyr som inngår i denne skal være tilpasset de ytre påvirkninger den kan ventes å bli utsatt for.
Dersom en utstyrsenhet er utført slik at den ikke vil tåle påkjenningene i det aktuelle miljøet, kan den likevel brukes dersom den får en egnet og tilstrekkelig tilleggsbeskyttelse.
Sitat fra: Homecast på torsdag 16. februar 2017, klokken 12:34
Nå er det fortsatt eier av anlegget som er ansvarlig for at anlegger er trygt i bruk
Når man kobler til noe som gjør at anlegget potensielt er utrygt så er anlegget da heller ikke lovlig.
Det en kobler til som gjør at anlegget er potensielt utrygt er elbilen.
Det vi her snakker om er sekundær utstyr som øker sikkerheten.
Hvis du kobler noe til anlegget som gjør anlegget ditt utrygt er du nødt til å gjøre tiltak! det står over her klart og tydelig
det står også at både den som planlegger anlegget, den som monterer det og den som bruker det er ansvarlig for at ikke liv og helse skal være i fare!
og dette er altså en Forskrift (må følges) ikke en Norm
Blir ikke lett for hu mor dette.
Nå tør hu hverken koble til elbilen, elsykkelen eller kaffetrakteren lenger, og insisterer på å kjøpe dieselbil. Mye forde hu ikke vet hvordan hu skal klare å dokumentere alt dette som kreves for å benytte stikkene vi har i huset vårt. :o
Jeg har sagt hu må slutte å tjulese på elbilforumet. ;D
Nå er det jo litt forskjell på en kaffetrakter og en elbil gjerne
Du må gjerne fleipe deg ut av dette, men det syntes jeg også sier noe om seriøsiteten !
Sitat fra: Homecast på fredag 17. februar 2017, klokken 09:03
Hvis du kobler noe til anlegget som gjør anlegget ditt utrygt er du nødt til å gjøre tiltak! det står over her klart og tydelig
Men hvordan du bruker dette til å si at; en mode 2 tilkobling som tilfredstiller minstekravene er lovlig, mens en mode 2 tilkobling som er klart sikrere enn minstekravene er ulovlig, er det vi lurer på.
Det er små krav til analyse, alminnelig sund fornuft er nok.
(Mode 1 er mindre sikkert enn mode 2s minstekrav, men det er lovlig for biler som bare har dette, mener du at det er ulovlig å lade en klasisk PSA elbil eller en MC? Mode 1 er forøvrig ikke tillat i USA)
Det jeg mener er at anlegget er ikke egnet til elbil lading egentlig....
Dersom det kan oppstå en farlig situasjon, hvilket det kan uansett med mode 2. så er ikke det lov etter FEL.
Klart, dette blir nok ikke håndhevet før det skjer en situasjon, så er spørsmålet når det ev skjer da. (det blir nok ikke før enkelte biler blir betydelig eldre og "slitt" og kanskje også pga at folk server og fikser på el anlegget på bilen selv etterhvert at slikt som dette potensielt kan skje.
Du er ikke uenig i at forskriften sier at du ikke har lov til å bruke utstyr som potensielt kan lage farlige situasjoner?
Sitat fra: Homecast på fredag 17. februar 2017, klokken 14:49
Du er ikke uenig i at forskriften sier at du ikke har lov til å bruke utstyr som potensielt kan lage farlige situasjoner?
Jeg er ikke uenig i at det finnes anlegg som burde oppgraderes i forbindelse med elbillading. Men de er ikke ulovlige selv om jeg synes at en oppgradering er på tide. Jeg synes f.eks. at de med sikringskap uten jordfeilbryter og de med felles forankoblet jorfeilbryter bør vurderer å spandere noen kroner på en oppgradering helt uavhengig av om de har elbil eller ikke.
Når det gjelder skjøteledninger og adapter er er jeg ganske klar på at dette er nødløsninger når en ikke har andre muligheter.
Men hva er lovlig?
Uten lademodus 2 vill det ikke være mulig å selge elbiler!
Når det så gjelder "å bruke utstyr som potensielt kan lage farlige situasjoner" så er det ettertrykklig dokumentert at det aller farligste elektriske utstyr er en komfyr. Deretter kommer vaskemaskiner, tørketromler, varmtvanns beholdere osv. Av faste installasjoner er vanlig stikkontakt det som har det høyeste farepotensialet. Så jeg er enig i at fastmonterte ladestasjoner er bedre.
Alt elektrisk utstyr kan potensielt lage farlige situasjoner, spesielt stikkontakter, men du setter kanskje opp slike alikevell?
For ganske få år siden ble det etter alle dengangs forskrifter montert et par røde kontakter på hver sin egen kurs i en garasje jeg kjenner til. Disse er beskyttet av jordfeilsautomater og de som benytter dissse har Tesla. Altså et nesten nytt anlegg fra rett før siste revisjon av forskrifter.
Siden dette er trefase TN er i et hvert fall i teorien en viss risiko for glatt DC feil.
Jeg har vanskelig for å si at det er uforsvarlig eller ulovlig å lade fra denne med Teslas UMC. Enda mindre uforsvarlig og ulovlig vil det være å benytte en ladekabel med B-vern.
Uansett er det bilen og ikke værnet eller ladestasjonen som er potensielt farlig, værnet er risikoreduserende.