Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: Onkel abu på søndag 05. februar 2017, klokken 23:32
Hei den som måtte ha peiling. Kom over denne trafoen, kan den brukes til å gi zoe litt futt i IT land?
Kjetil
https://www.aliexpress.com/item/Isolation-Transformer-Free-DHL-Real-2000W-220V-to-220V
Du mener denne? https://www.aliexpress.com/item/Isolation-Transformer-Free-DHL-Real-2000W-220V-to-220V/32771338045.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_10501_10503_10000032_119_10000025_10000029_430_10000028_10060_10062_10056_10055_10000062_10054_10059_10099_10000022_10000012_10103_10000015_10102_10096_10000018_10000019_10000056_10000059_10052_10053_10107_10050_10106_10051_10000053_10000007_10000050_10084_10083_10000047_10080_10082_10081_10110_10111_10112_10113_10114_10115_10000041_10000044_10078_10079_10000038_429_10073_10000035_10121-10503_10501,searchweb201603_1,afswitch_2,single_sort_3_default&btsid=55ca21ef-ce31-4f00-b7bd-0d75d235ddf1 (https://www.aliexpress.com/item/Isolation-Transformer-Free-DHL-Real-2000W-220V-to-220V/32771338045.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10068_10501_10503_10000032_119_10000025_10000029_430_10000028_10060_10062_10056_10055_10000062_10054_10059_10099_10000022_10000012_10103_10000015_10102_10096_10000018_10000019_10000056_10000059_10052_10053_10107_10050_10106_10051_10000053_10000007_10000050_10084_10083_10000047_10080_10082_10081_10110_10111_10112_10113_10114_10115_10000041_10000044_10078_10079_10000038_429_10073_10000035_10121-10503_10501,searchweb201603_1,afswitch_2,single_sort_3_default&btsid=55ca21ef-ce31-4f00-b7bd-0d75d235ddf1)
God morgen,
Stemmer det ja, prisen er jo hyggelig dersom enheten funker. Litt kjedelig dersom den bare fyller hyllene i boden... Spesifikasjonene virker ok, antar man kan bruke adaptere dersom kontaktene ikke skulle passe for schuko?
Personlig ville jeg ikke brukt den, kan godt være at den virker, men 9A og 16A sikring... Apparatinntakskabel, kinesisk "multistandard" uttak (Passer like dårlig til alt fra europeiske, engelske og flatstift/USA støpsel) skikkelig brannbombe.
Hva med denne :
https://no.rs-online.com/mobile/p/safety-site-transformers/8129588/
Hei,
Takk for gode råd, vil nødig drive unødvendig risikosport... Sjekket linken du sendte; ser at RS har en 3 KvA boks til omtrent samme pris, burde ikke denne gjøre nytten:
http://uk.rs-online.com/web/p/safety-site-transformers/1226721/
Sånn i folkeopplysningens navn: Det står at den har 2x16A utganger. Men når jeg regner på det så får jeg 3kVA til å bli tilsvarende 13A ved 230V. Hvor mye kan den egentlig levere?
Her er databladet. http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/151b/0900766b8151be9d.pdf
"3.0kVA INTERMITTENT
5 MINS ON 15 MINS OFF"
Dette er noe en kaller for skille-trafo. Prinsippet er at en skal få det samme ut som inn, men det er nok et lite tap i trafoen. Den vil ta bort eventuelle jordfeil og støy på tilførselen. Brukes til følsomt utstyr som en form for beskyttelse.
Til informasjon har den jeg koblet til lenger oppe også kontinuerlig rating på 1500va og 3000va 5/15
Kjøpte inn og testet RS sin gule 3000VA og vil ikke anbefale den til lading. Ble meget varm på kontinuerlig 1800W lading.
Denne er nok et mye bedre valg:
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-vegglader-zoe#product
Kjøpte den gule RS 3KVA trafoen, men bilen nekter plent å ta i mot godsakene. Prøvde den sammen med en justerbar ladekabel (6-16A). Prøvde alle innstillingene uten suksess, noen ide om hva som kan være galt? Er obs på dette med varmgang, kanskje en bedre vifte kunne hjelpe? Det dreier seg bare om å kunne nødlade en liten stund just in case..
Du må koble om inni trafoen. Originalt gir den ut nøyaktis samme som den får inn, altså IT inn = IT ut. Kortslutter du den blå og den gul/grønne kabelen som går til schukostikket i trafoen vil bilen lade.
Anbefales likevel ikke, da trafoen rett og slett ikke er dimensjonert for slikt bruk. Trafoen klarer 3000VA i 15 min og 1500VA kontinuerlig. En skal regne 60% virkningsgrad slik at kontinuerlig strøm ut blir 1500 x 0,6 / 230V = 4A som er mindre enn minste ladestyrken til elbiler.
Hei fikk dere prøvet Carroll & Meynell trafoen eller at kople om den gule RS trafo for lading av Zoe.
Jeg har bestillt elbil av praktisk og økonomisk grunn ( & political pressure :) ) og ikke pga noen form for idealisme. Derfor er total økonomien for anskaffelse og drift av elbil i forhold til drift av min diesel bil viktig. Våres kommende Zoe har den korrekte størrelse og rekkevidde til vårt bruk, vi vil lade hjemme og vil kun evt bruke ladebøtte i nød. Derfor ønsker jeg ikke at bruke for mange penge på lidt ekstra sikkerhet som ladebøtte kan gi.
Har ingen set nærmere på isolerings trafoer (230 IT / 230 TN )? I forhold til pris på løse isolasjons trafoer ( selv custom trafoer ) og synes jeg at prisen på den ellers forholdsvis kompakte ladebøtte fra nofuel er for høy og ønsker at finne et vesentligt billigere men fungerende alternativ.
Du har jo denne fra Nofuel http://www.nofuel.no/Produkt/victron-2000w-skilletrafo#product (http://www.nofuel.no/Produkt/victron-2000w-skilletrafo#product)
Det er en ren skilletrafo som du også kan bruke til andre ting.
Merk at du må ha ladekladd i tillegg. Gjerne justerbar.
Den klarer 10A kontinuerlig. Eller noe mere i kortere perioder.
Det er også mulig å setter inn en større vifte for å ta ut mere effekt.
Takk aronesen. Denne er vel også brukbar.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-maritim-skilletrafo#product
Sitat fra: kjartanb på mandag 12. november 2018, klokken 11:56
Takk aronesen. Denne er vel også brukbar.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-maritim-skilletrafo#product
Den er bare på 1600va. Det blir i snaueste laget for å lade Zoe..
Kanskje det går, men det vil ta lang tid.
Hei, var i samme situasjon som Kjartan, trengte en ladeløsning i ytterste nød. Kjøpte Carroll & Meynell sin 3 kva, koblet om, bruker en justerbar ladekabel jeg hadde fra før innstilt på 8A. Bruker også en tidsbryter slik at herligheten lader 45 min/15 min pause. Fungerer fint, men lader sakte. Fra 0-100% vil det ta ca 24 timer....Godt mulig man kan øke ampere dersom man pauser lengre, er ikke ekspert på slikt, men kjører safe...
Vi bruker en gammel skilletrafo på hytten, den ble ganske varm på kontinuerlig 12 A, men etter at vi satt på en billig PC vifte så blir den nesten ikke varm.
Det skal ikke så mye luftsirkulasjon til rundt trafoen.