Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Tekniske spørsmål => Avansert: Konvertering til elektrisk => Emne startet av: GRS på torsdag 26. januar 2017, klokken 20:29
Hvem i Norge kan være behjelpelig med å sy sammen et ombyggingkit, ELLER bistå med godkjenning av eksisterende kit til boble?
Må være firma som kan tilpasse og godkjenne montering/installasjon i forbindelse med godkjenning og utforming av søknad. Rett og slett en partner fra A - Å i prosjektet....
Byggetid 1-2 år fra ombyggings-søknad sendes til høsten. Interesserte kan sende PM eller skrive i tråden. :)
NB: Jeg står selvsagt for all bygging, bestilling av deler osv. Det jeg trenger er en rådgiver som setter sammen pakken, hjelper å lage bestillingsliste/finne leverandører og utforme søknad samt godkjenner arbeid/installasjon mtp registrering. :)
Til tross for komplette, velprøvde kit virker det som dette fortsatt er fullstendig uinteressant på det norske markedet. Får ikke svar fra leverandører (oppgitt på aktuell motor) på om komponenter kan skaffes/tilpasses med europeiske godkjenninger. Finner heller ingen som kan godkjenne installasjon og dermed hjelpe til i søknadsprosess/ved godkjenning hos BT.
Konklusjonen er vel derfor at dette er nærmest umulig å få til i Norge.....Utrolig synd, da settene begynner å bli veldig bra og kunne vært en interessant utvikling innenfor veteranbilhobbyen.
http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=40&products_id=218&osCsid=3ihps4moqm78nj72n1lhhribq7
Det er utrolig synd. Vi ønsker folk med realkompetanse, men legger ikke til rette for muligens den aller mest motiverende måten å tilegne seg dette, nemlig selvbygg av bil.
Tenk dere hvor fantastisk et slikt prosjekt kunne vært for en 14-15 åring sammen med far. ( Eller mor i noen unntakstilfeller )
Fra 16 år kunne henn øvelseskjørt med denne, og fra 18 år brukt den til vanlig transport.
Det er da noen som har bygd om fossilbil til eldrift her i landet? Jeg synes å ha hørt om i alle fall en, om ikke to, VW-bobler som er bygd om.
Det ligger vel tråd om ombygging av både 2CV og en Mini på forumet her. :)
Her synes jeg kanskje du gir opp litt for tidlig. Norge er faktisk en av de landene som har et ganske romslig regelverk for ombygging av biler. En ombygging er et forvaltningsvedtak som det er den lokale trafikkstasjonen som skal godkjenne. Alternativt kan lokal stasjon støtte seg på en spesialistgruppe (hvis de selv ønsker) men det er fremdeles den lokale stasjonen som er forvaltningsansvarlig. Det betyr at det er den mengden med dokumentasjon som du skaffer frem for din ombygging som er avgjørende for hvordan dette vil gå. Kjøretøyforeskriften er klar på at endring av et slikt omfang skal være basert på dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant, eller uavhengig kompetent laboratorium. Samtidig sier forskriftene at slik dokumentasjon ikke kreves hvis trafikkstasjonen med rimelighet kan vurdere ombyggingen selv. Jeg har selv en 55 modell Jeep hvor kun rammen er original. Alt annet er byttet karosseri, motor, gir, aksler, styring. Jeg har også bygget skivebremser på alle 4 hjul selv, og motoreffekt er over dobbelt av originalt, og alt står i vognkortet. Minien min med Thinkinnmat er godkjent, og guttungen er akkurat ferdig med en svært omfattende ombygging av sin 2005 modell Jeep, som også utløste øket avgift grunnet vesentlig større motor. Det finnes en rekke roddere i Norge som er godkjent etter svært omfattende ombygginger. Det er med andre ord ikke noe som skulle være til hinder for å få godkjent en elombygging av en boble. Det som er vanskelig er nok å benytte seg av et ferdig sett fra USA. De har andre standarder når det gjelder merking av deler, og andre standarer når det gjelder f.eksempel avgassmåling. Jeg tror løsning for ditt prosjekt er å i større grad ta utgangspunkt i en bil som er homologert for Europa. Snarveien ville sikkert være å forsøke å finne en Tesla Roadster, evt. deler fra en slik og tilpasse det til din bil. Det vil selvsagt ikke være bolt-on, men det er det sjeldent når det kommer til ombygging. Uansett så bør et slikt prosjekt starte med en detaljert søknad, hvor søknaden avsluttes med et spørsmål om hvilke av disse endringene de føler seg kompetente til å vurdere selv, og hvilke de ønsker ytterligere dokumentasjon på. På den måten kaster man ikke bort tid på å finne dokumentasjon på ting de selv ønsker å vurdere på bakgrunn av de opplysningene du har kommet med i søknaden. Jeg vet ikke hvilken er faring du har med omfattende bilombyggingsprosjekter, men jeg tror det ligner litt på å pusse opp et gammelt hus. Det blir minst dobbelt så dyrt som du hadde håpet på, og tar svært lang tid. Det er med andre ord ikke som en episode av Fast and loud på tv. Jeg synes ikke du skal gi deg, dette er fullt mulig å få til. Men som jeg skrev til deg på PM, du må virkelig ville det. Jeg har sett svært mange prosjekter som starter svært god, folk går høyt ut på banen, men så blir det fort stille.
Grønvold har hugget en Tesla S, så det er nok mulig å få tak i delerhttp://finndel.no/bildeler.aspx?dk=0137&bk=140201
Gir ikke opp, men tar en tur inn igjen i tenkeboksen der jeg har vært noen ganger. ;)
Fra Caspar: "Det er med andre ord ikke noe som skulle være til hinder for å få godkjent en elombygging av en boble." Dette liker jeg! :+1: Er i utgangspunktet enig, men mener absolutt kit fra USA kan være en løsning. Som nevnt ville jeg IKKE bruke el-komponentene, men få levert de samme komponentene fra butikker i Norge/Europa med nødvendig merking. Det er altså kun layout/idé og konverteringsdeler for tilpassning av motor til boblekasse osv. jeg vi kjøpe fra statene.
Poenget med dette er å kunne vise til alle de vellykkede, identiske løsningene som finnes der borte. Da må løsningene jeg søker om være sammenlignbare/like bare med europeisk merking.
Men når jeg ikke får svar engang fra leverandører sliter jeg jo....Virker som når man spør om noe utenfor det "vanlige" så stopper det opp.....Skulle tro noen norske firma ville levere batteripakke, lader, motor og kontroller. Men ser ikke slik ut. Så hva gjør jeg? :-\
Kjøpes i Europa/Norge (Som spesifisert eller tilsvarende):
Motor: HPEVS AC-50
Controller: Curtis 1238 650 Amp, 96 Volt
Instrumentation: Xantrex Link Pro
Shunt: Deltec 600 Amp
Charger: Elcon PFC2500
J1772 Charge: Yes, J1772 Inlet, and Controller
Throttle Control: Evnetics Hall Effect
DC/DC Converter: 400 Watt Elcon
Fra USA
Transmission Adapter Kit: Billet Aluminum
Chill Plate: EV West
Cooling System: EV West
Controller Mount: EV West Aluminum
Da var det litt utvikling her. ;) Fikk svar fra USA med en mailadresse til en samarbeidspartner i Europa. Da kan det være ting blir enklere. :)
Mer info kommer! :)
Caspar nevner å bruke deler fra en Roadster, men jeg tenker at å bruke en trilling eller i3 som donor kanskje er enklere da disse er produsert i noe større antall. Det vil nok være flere av disse på hoggerene rundt om enn Roadster. Trillingene er jo såpass billige nå at du kan kjøpe en fullt fungerende bil og ribbe den.
Vil satse på å få utvilklet/kjøpe kit tilpasset boble, ikke bruke huggebil. Rett og slett fordi jeg skal kunne gjenta prosessen enklere OM jeg får gjennom den første bilen. :)
Dette er vekta på bilen:
Egenvekt 870 kg
Egenvekt m/fører 945 kg
Tillatt totalvekt 1290 kg
Maks nyttelast 345 kg
Ved å hive ut motor, baksete, tank og bytte til lette glassfiber/carbondeler der jeg kan, regner jeg med å få vekten ned i 650-700 kg FØR ny drivlinje og batteripakke skal inn. Når bilen skal regges for 2 + litt bagasje har jeg ca. 400-450 kg disp før jeg kommer opp i tillatt totalvekt.
Batteripakken i i3 veier vel 230kg? Skal iallefall klare å komme under totalvekten selv med en relativt stor batteripakke.
Du går en unødig tung vei hvis du låser deg til et sett fra USA. Jeg tror ikke du noen gang kommer til å få godkjent det med mindre du er forberedt på å selv ta en stor kostnad for testing og sertifisering av delene. Det forutsetter at denne kostnaden kan deles på et stort antall bygde biler og det får du neppe til i et land som Norge. Kjøp en Tesla Modell S motor på huggeren. Velger du en lader fra eltek.com så bør den være grei. Da gjennstår det å finne noen battericeller som er CE merket. Det er jo mange av de fra Kina, men om den CE merkingen tåler dagslys er jo en annen sak. Så må du finne et BMS system med Europeisk merking, og med så mye fokus på solcelleanlegg som det er for tiden så burde ikke det være umulig. Da står du igjen med en controller og det bør være mulig å få til. Med andre ord, dette er ikke umulig. Men hvis du absolutt vil kjøpe komplett, "no driling required" sett fra USA så tror jeg du skal slå det fra deg.
http://evolveelectrics.com/eltek-valeo/
Her har du en fin Teslamotor som lett kan bygges inn i en Boble. Girkasse trenger du jo ikke
(http://bilder.finndel.no/159/l208648a.jpg)
Tror du misforstår meg....Skal ikke kjøpe komplett kit fra USA. Skal kjøpe komponenter (ikke elektriske) fra USA. Dette er velprøvd og funker. Ser ingen grunn til å finne opp kruttet....
ALT som krever CE-merking kjøpes i Europa. Helst hele kitet om noen har gått opp stien og tatt seg av godkjenning i andre europeiske land. Det vil bli vesentlig enklere enn om jeg skal få godkjent en løsning jeg selv finner på med komponenter fra hugget elbil. Den jobben er jeg ikke innstilt på å ta.
Hvis det er slik at norske lover og regler gjør det ENKLERE å få godkjent en helt egenkomponert løsning, enn testede løsninger som allerede er i salg og godkjent i andre land skjønner jeg ingenting. ???
Hvorfor ikke bare gjør som Caspar og montere drivverk fra Think Classic.
Complette delebiler finnes fremdeles til 5000 kr og nå er det minst 3 fima i Norge som tilbyr omprogramering av Simotion slik at den tilpasses batteriet du tenker å bruke.
Med en slik løsning kan hele ombyggingen blir svært så rimelig.
http://elbilwiki.no/index.php/Voltswagen
Bobler har da blitt godkjendt i norge med elmotor før, så skulle vel ikkje vere problem om man får godkjendt. Pass på å dokumentere alt mtp bremser og sikkerhetsutstyr tilsvarende KW på motor og vekt. Dette kan man se mange ganger bli gjordt med "lovlig" trimming og godkjenning av større bensinmotorer i bobler også. Heng i og ikkje gi opp! Om detta prosjektet går gjennom så er eg også på planleggingsstadiet på min 1303s.
Så konvertering av Maserati Biturbo på Wheeler Dealers igår. De brukte akkurat samme setup jeg vil ha. Ønsket er å få levert settet fra europeisk leverandør, selvsagt med alle komponenter CE-merket. Det går MANGE ombygde bobler, Porscher og busser i USA så for meg er dette veien å gå.
"Alle" mener jeg skal velge en drivlinje fra en donorbil slik andre har fått godkjent, men det er ikke interessant for meg så lenge løsningene ligger klare i hyllene....Jeg vil ha endel effekt, og disse kitene har alt jeg ønsker. Skjønner ikke at dette skal være så forbanna vanskelig å få gjennom.
Får heller ikke noe respons på spørsmål om batterier/komponenter i Norge, så da jobber jeg videre med å skaffe alt fra utlandet. Er i dialog med en leverandør. :) Dokumentasjon for hele ombyggingen, erfaringer, godkjenningspapirer/leverandører og deleliste skal være på plass før det går noe søknad til BT.
Mulig ett skudd i blinde, men noen på Selfa Arctic brenner virkelig for batteridrift på båter og de har bygd en, kanskje to?, sjark(er) med batteri. Mener å ha lest at de ville produsere batteri selv.
https://www.tu.no/artikler/dette-er-norges-forste-fiskebat-med-elmotor/196936
https://www.tu.no/artikler/batterifiskebaten-karoline-ett-ar-uten-driftsavbrudd/350538
Sitat fra: GRS på tirsdag 21. februar 2017, klokken 11:41
Så konvertering av Maserati Biturbo på Wheeler Dealers igår.
Så den i dag. Tenk om vi kunne gjøre slikt i Norge. Hva er vel bedre enn å konvertere en eksisterende Classic:
- Gir bilen nytt liv
- Eliminerer mer CO2 utslipp fra den
- Et fryd for øyet, i motsettning til mye av dagens design.
- En fantastisk hobby
Hvordan gikk/går det med dette prosjektet?
Skrinlagt pga vanskelige regler, høye kostnader og vrient å få godkjente DIY kit i Norge/Europa. :)
Veldig synd, da dette er veldig vanlig og "enkelt" i USA.
Det er seriøse aktører som jobber med konvertering av feks Porsche i Europa, men det blir jo en annen greie...
Jeg mener fremdeles at du gir deg for lett. Det finnes svært mange biler i Norge som har vært igjennom veldig omfattende ombygginger hvor ting er godkjent. Jeg tror ditt ønske om å få avklart alle godkjenninger på forhånd er feil vei å gå. Du er nok nødt til å ta noen risikoer i dette faget. Kjøp et ombyggingssett til Boble. Uten batterier koster det jo ikke allverden. Start prosessen med godkjenning og jobb deg igjennom del for del, og gjør de endringene som skal til etterhvert. Tilslutt ender du opp med en oppskrift og en løsning som vil bli godkjent og kan gjenntas
Det er vel mer det at jeg ikke gidder brøyte meg vei. Relativt enkle kit, med egenskapene jeg vil ha finnes. Men de er pr. idag kostbare og uten europeisk godkjenning av komponentene. Det er en stor risiko å ta om man ikke får det gjennom. Kanskje jeg tar opp tråden igjen når man får kit som er godkjente her også...men inntil da tror jeg pengene puttes i ny elbil istedet, før de begynner å rote med avgiftene.
Här finns en svensk tråd om VW bubbla.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=52048
Finnes jo engelske firma som lever av å bygge om klassiske biler.
https://www.electricclassiccars.co.uk/
Kan ikke helt skjønne at det skal være så viktig med de riktige godkjenningen på alle deler.
Det viktige er jo at bygget utføres på en trygg og sikker måte. (Bms, precharge circuit, proffe koblinger/ledninger, nøye kalkulert dimensjonering, celle type og andre sikkerhetsfunksjoner).
Sent from my Mi A1 using Tapatalk
Kom til å tenke på noe. Jeg leste om alt dette med ISO sertifisering og "laboratorier". Kanskje noen i Siemens i Norge kan hjelpe? Mot betaling så klart. Særlig om man har Siemens motor/inverter. (Think)
Sent from my Mi A1 using Tapatalk
Kunne dette være noe av interesse...???