Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Dekk / Felger => Emne startet av: Skvulp på onsdag 18. januar 2017, klokken 20:32

Tittel: Helårsdekk
Skrevet av: Skvulponsdag 18. januar 2017, klokken 20:32
Vurderer og bytte til helårsdekk på leafen.
Bruker bilen stort sett til bykjøring, er det noen som har erfaringer å dele?
Tittel: Re: Helårsdekk
Skrevet av: nr1rayneronsdag 18. januar 2017, klokken 21:06
Hvilken by, eller, hvor i landet?
Byttet fossilbil nylig da den forrige brukte litt vel mye diesel (halv tank på 2 mnd..).
Til den forrige (SUV) kjøpte jeg noen billige vinterdekk fra Kina. De fungerte overraskende bra i alle slags føre. Men i Leafdimensjon finner jeg egentlig ingen spesielle billige dekk jeg kunne tenkt meg å kjøpe.

Til den nye fossilbilen (samme dimensjon som Leaf) kjøpte jeg Nokian WRD4, såkalt europeisk vinterdekk.
Nå kjører jeg jo selvsagt mest Leafen, så ikke mange meter jeg har testet fossilen med WRD4. Men den lille erfaring jeg har så langt er bare positiv.
Faren med å velge et dekk som skal fungere hele året er at de kan være for dårlig på vinterføre, eller være lumske på varme sommerdager.
Dekk er bestandig et kompromiss.
Tittel: Re: Helårsdekk
Skrevet av: Ole Irgensonsdag 18. januar 2017, klokken 21:08
Sitat fra: Skvulp på onsdag 18. januar 2017, klokken 20:32
Vurderer og bytte til helårsdekk på leafen.
Bruker bilen stort sett til bykjøring, er det noen som har erfaringer å dele?

Nei, men hvorfor? Et helårsdekk vil være ganske mykt i blandingen, og vil dermed slites unødig mye på sommertid. Jeg antar det vil være dårligere dekkøkonomi. Vår Leaf brukes også stort sett til bykjøring, vi har piggfrie dekk såklart, men i løpet av siste uken nå har vi hatt både snø og is og slaps - ville ikke unnvært vinterdekkene. Vi bor i Bergen.

mvh

Ole Irgens
Tittel: Re: Helårsdekk
Skrevet av: nr1rayneronsdag 18. januar 2017, klokken 21:21
Som Ole skriver, viktig å ha gode vinterdekk. Mange "helårsdekk" er alt for mye fokusert på de sesongene man ikke har snø og is.

Ja, et vinterdekk vil slites mer på sommerføre enn et sommerdekk, ingen tvil om det.
Hva som vil lønne seg økonomisk kommer helt an på hvor mye man kjører.
Mine nevnte fossilbiler går så lite at dekkene vil bli for gamle lenge før de blir utslitt.
Bør sterkt begynne å vurdere bytte av dekk når de er 5-6 år gamle, innen de er 10 år bør det i hvert fall iverksettes.
Tittel: Re: Helårsdekk
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 19. januar 2017, klokken 01:22
Helårsdekk i byen kan sikkert fungere, så lenge det ikke er snø eller is.

Kommer snøen, så vil du bli en sinke i trafikken som skaper trøbbel for de andre trafikantene i rushtida.  Du vil bruke lang tid på å ta i gang i kryss og rundkjøringer. Og du trenger lang avstand til forandkjørende. Er det mange som kjører sånn, så vil bytrafikken stoppe opp.

Oppdatering :
Ja, det er amerikanske M+S-dekk jeg har prøvd ved noen få anledninger, og det er farlig på snø, når man er vant til å kjøre med Hakka R2.
Tittel: Re: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertorsdag 19. januar 2017, klokken 05:14
@Trekkopp:
Hva betegner du som helårsdekk, og hvilken bakgrunn har du for den påstanden?
Hvis du tenker på "all season" som de bruker over there finnes det nok av youtube-videoer som beviser at de ikke duger.

Men det finnes så mange forskjellige typer dekk, og klasser.
Tror dette er alle hovedgrupperingene:
Sommerdekk, "all season", all wheater, europeiske vinterdekk, nordiske vinterdekk.
Og innen hver av disse grupperingene har man også store forskjeller.
Velger man fra, i det minste, all wheater har man noe som faktisk kan fungere på vinterføre.

Jeg vil klassifisere WRD4 som et helårsdekk, et veldig vinterrettet sådan, men slik må det være i Norge. Har ikke vært en sinke i trafikken jeg, og tomrh har samme dekk på sin Leaf og er godt fornøyd  ;)

F.eks. Nokian sitt Wheaterproof blir vel et "all wheater", samme med det nye Michelin CrossClimate. De har jeg lite tro på på vinterføre. Disse blir i min oppfatning mer et sommerdekk som kan overleve 2 dager med snø. Men noen her på forumet har disse og er visst positivt overrasket på vinterføre det lille de hadde testet da jeg leste...
Tittel: Re: Helårsdekk
Skrevet av: Skvulptorsdag 19. januar 2017, klokken 13:49
Takker for svar!
Jeg bor i oslo og bruker bilen mest til bykjøring.
Grunnen til at jeg vurderer helårsdekk er litt pga latskap, men også økonomi.
Dekkene nærmer seg 5 år, så må bytte snart.
Utifra tilbakemeldingene og det jeg leser på nettet så finnes det ikke et helårsdekk noen vil gå god for.
Så jeg får vel kjøpe vinter og sommer :-[.

Hvis noen har noen tips på billige sommer og vinterdekk, gjerne en forhandler, tips tas imot?
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertorsdag 19. januar 2017, klokken 15:42
Har du funnet mye negativt fra folk som har prøvd, eller bare uttalelser fra forhandlere og NAF?
Legg gjerne ved link hvis du finner/gidder  ;)
Jeg handler mine dekk hos dekkonline.com. Godt utvalg i alt fra billig til dyrt, og lave priser.
Skal være litt forsiktig med de billige dekkene, de kan være urunde og sprekke opp i gummien ganske fort. Har vært borti dekk som har vesentlig sprekker etter 1-2 år, dekkene på tilhengeren min byttet jeg nylig pga sprekker, de var da ca 4 år gamle...
På vinterdekk ville jeg ikke våget å spare inn, vet aldri hva man får når man kjøper Linglong og Plingplong-dekk.
Problemet er bare å finne noen som legger om til en ok pris. Ikke alle vil legge om for deg når du kommer med egne dekk, eller de tar blodpris.. Hos "min" butikk betaler jeg ca 6-700 (lagt på felg, legger om på bilen selv).

Forholder meg i mine eksempler her (igjen) til Nokian, da jeg er ganske kjent med deres modeller. De er ikke nødvendigvis best, men som mange er enig om, handler man Nokian har man i det minste ett av de beste.

Klart, det beste er sommerdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren. Skal man sette det på spissen vil det beste være å kjøre med ett sett på vei til jobb, og et annet på vei tilbake pga endrede forhold..
Jeg har bestandig ment at man skal ha skikkelig nordiske vinterdekk på vinteren, man skal være skodd etter verst tenkelig føre (f.eks. Nokian R2). Men i det siste har jeg sannelig vært i tvil.
Nå har vi så mye bar vei her i Trøndelag at det er heller sjelden man har bruk for det beste vintergrepet. Det samme gjelder nok også Oslo, Bergen, Stavanger ++
Nå har jeg jo også sagt at midtbyen har det verste føret, is i bunn og melsnø på toppen, ingenting biter på det..
Nordiske dekk presterer som kjent dårlig på sommerføre. Svært mange vinterdager her har man mange plussgrader og våt vei. Så store deler av vinteren har man, ironisk nok, vært bedre skodd med sommerdekk enn vinterdekk.
Som sagt, dekk er og blir kompromiss. Europeiske vinterdekk er vesentlig bedre enn nordiske på våt og tørr veg. F.eks. Nokian WRD4 har A eller B på vått, mens Nokian R2 har E eller F (husker ikke helt..).
Men, de skal jo selvsagt være dårligere enn et rent sommerdekk i +25C.

Stikk i strid med manges, og mine egne meninger før i tiden, våger jeg faktisk påstanden at europeiske vinterdekk er bedre egnet som vinterdekk i områder med stort sett saltet vei.
Dette fordi man i så stor prosentandel kjører på bar asfalt, hvor et europeisk dekk er vesentlig bedre enn nordiske.
På vinterføre (hard snø, is osv) skal og bør R2 være bedre enn WRD4, men likevel, det ser ut som WRD4 har mer enn akseptabelt grep på vinterføre. Igjen altså, kompromiss.

På varme sommerdager vil jeg tro at dekk som WRD4 presterer tilfredsstillende, i alle fall ikke så farlig som nordiske vinterdekk.
Jeg skal ikke si, kjøp deg WRD4 og bruk de hele året, man må gjøre sitt eget kompromiss og prioritere selv hva man vektlegger mest.
Og sånn sett vil jeg ikke komme med en anbefaling til deg om det heller, man må prøve selv.
Men, min konklusjon er altså så langt at europeiske vinterdekk med fokus lagt på vinterføre (f.eks. WRD4) kan fungere som helårsdekk i snøfattige områder.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekatorsdag 19. januar 2017, klokken 22:38
Hei
Har meget god Erfaring med Weatherproof (all weather Dekk) og Ikke Amerikansk Helårsdekk.
Dette dekket har Treadwear 440 (helt utrolig)
sjekk dette http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-French-All-Season-Tyre-Test.htm
gså en interessant artikkel https://www.linkedin.com/pulse/tpms-law-drives-all-season-tire-development-europe-david-shaw

Forresten Var jeg nettopp USA (Vermont)  og Kjørte 4WD (leiebil på Amerikanske Helårsdekk (NO season) på nullføre og islagte veier (freezing rain). Det var helt Crazy. Biler overalt i grøfta. De tror (eller håper)  at 4WD løser alle problemer. Omtrent ingen kjører piggdekk selv om det er lovlig. Mye mer dårlig føre enn  sørvestlandet.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: fluxtorsdag 19. januar 2017, klokken 23:19
Har Nokian Weatherproof 205/55 R16 91H på min Leaf, er godt fornøyd med både snø, is og våt vei.

https://www.nokiantyres.com/winter-tyres/nokian-weatherproof/
Tittel: Sv: Re: Helårsdekk
Skrevet av: Myrvangfredag 20. januar 2017, klokken 09:56
Sitat fra: Skvulp på torsdag 19. januar 2017, klokken 13:49

Hvis noen har noen tips på billige sommer og vinterdekk, gjerne en forhandler, tips tas imot?

Husk på at det eneste som forbinder deg med asfalten er dekkene. Det er ikke her man bør spare inn en 1000-lapp mener jeg.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerfredag 20. januar 2017, klokken 20:20
Enig i det Myrvang, men dyreste dekk (eller testvinner for den del) er ikke nødvendigvis best. Men ja, man løper absolutt en risiko med Linglong og Plingplong..

Takk for link og en fin historie Eureka  :D
Jeg har bestandig hatt sterk tvil til dekk som WRD4, men har altså kjøpt de selv nå. Nå har vel også slike dekk blitt vesentlig bedre på vinterføre de siste årene..
Overgang fra sommer til myke nordiske vinterdekk på Leafen er ekstrem. Vinter sporer så det sliter i rattet, "flyter" i svinger i varmere vær. Har sett, eller sammenlignet noen tester med nordisk vs europeisk, forskjell i bremselengde på våt (og forsåvidt tørr) asfalt er dramatisk.
Konklusjonen min av det var at jeg måtte prøve det europeiske alternativ  :D

Men, nå er jeg (nesten) like skeptisk til dekk som Weatherproof og ikke minst Crossclimate. Slik jeg ser det er de ikke gode nok på vinter, i all hovedsak for lite seiping.
Ser jo merkelig nok i den, og andre tester at Weatherproof skal være fullgodt med WRD4.
Men jeg undrer likevel, hvorfor valgte dere akkurat det dekket?
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekamandag 23. januar 2017, klokken 18:39
Hei
Hvor lenge varer Dekktrykksensorer må de byttes hvert 4-år???. Er det batteri i dem ???
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekamandag 23. januar 2017, klokken 18:55
Hei
Fant dette. Kan nok være et argument mot 2 sett felger.
http://www.tirereview.com/changing-tpms-sensor-batteries/. Forresten Har enda ikke hatt bruk for Vinterdekk selv i år men min kone har hatt bruk for vinterdekk 2 stk kjøreturer (Is på vei i distriktet Søndag Morgen). Så på en parkeringsplass tilfeldig i går 7 av 10 biler der hadde piggdekk (Det går meg på Nervene når jeg hører knattringa Engelsk våt asfalt. Sporten sender vinterbilder fra mellomeuropa.

Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhfredag 27. januar 2017, klokken 21:20
Er vel ikke usannsynlig om Weatherproof og WRD4 er samme dekk for ulike markeder.

Jeg er ihvertfall overbevist om WRD4, kjører med dem i 2.sesong nå. De er faktisk best når det er skikkelig glatt, dvs. hålke og mildvær. I den grad noen piggfrie kan være gode på hålke da. To situasjoner nylig der jeg berget, en på dårlig strødd hålke ned bratt hyttevei, alle i bilen holdt nærmest pusten, stup utenfor veikanten og ingen autovern. Og en annen situasjon her hjemme der bilen slapp på alle fire hjul ned ustrødd våt hålke i bratt bakke med påfølgende sving, men der framhjula akkurat hentet inn nok grep til å klare svingen likevel mens farta bare aksellererte. (Forventet å havne inn i hagen til naboen der egentlig.)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerfredag 27. januar 2017, klokken 21:41
Høres ut som du burde anskaffet, og lagt på, kjettinger tomrh  ;)
Kan trygt anbefale de fra Biltema, 149 eller 199 spenn. Høres de for billige ut har man Konig "no problem", tror Torshov selger de. De går vel for en knapp tusenlapp. De er nok mer solide og gir muligens noe bedre grep enn Biltema sine.
Tar ca totalt 4 min å legg på/ta av hvis du har gjort det 2-3 ganger før og har litt teknisk innsikt, og hvis du ikke har kjørt deg fast allerede.. (been there, done that).
På hålke med litt tykkelse er det utrolig hvor mye forskjell det gjør med kjetting. Kan være litt interessant å ha kjetting på begge framhjul, og intet bak hvis føret er typ våt skøytebane i +grader klargjort for NM. Da logrer den lett med halen. Det pareres dog stort sett ganske greit med å gi litt mer gass.

Verre er det egentlig med syltynn is som vi ofte har på saltede hovedveier. Var slik her i dag, men ville ikke brenne diesel uten grunn så ble ingen testing av mine WRD4 i dag ;)

Vesentlig forskjell på mønster på de 2 dekkene. I mine øyne er det forskjellig klassifisering på de 2, europeisk vinterdekk og "all weather" eller noe slikt.
Satt litt på spissen ville jeg vel kunne sagt at WRD4 er et vinterdekk som kan brukes på sommeren, mens Weather er et sommerdekk som kan brukes på vinteren.
Derfor er det for meg interessant, og underlig å lese at Weather gjør det så bra.

Jeg ville absolutt nølt med å kjøpe Weather som vinterdekk, men kunne godt kjøpt det som sommerdekk og testet det ut på vinteren, og da sett om det faktisk duger bra nok.
Var det Eureka som kalte Weatherproof for "Norgesdekket"?
Kanskje har han rett  ;)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: AppleKnockerfredag 27. januar 2017, klokken 22:50
Hvis du på død og liv skal spare, kjører lite og kun i byen i lav fart, ville jeg heller gått for piggfrie vinterdekk hele året.
Helårsdekk er en vits.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekalørdag 28. januar 2017, klokken 12:05
Norgesdekket er uønsket i Norge av Dekkbransjen vil jeg tro. Har lært meg et nytt ord "Pavement Queen"
Forsøker å konvertere dette utrykket til piggdekk som aldri opplever snø/is. I år har jeg hittil kjørt ca 300m på glatt føre (kjører ca 15000 i året)  (en boliggate i 30 km sone). min kone har kjørt mer fordi hun har kjørt i distriktet en Søndag morgen. Jeg tror faktisk det er mer behov for vinterdekk i Danmark enn her. (de har nok ikke så godt vintervedlikehold). 

   
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: jkirkebolørdag 28. januar 2017, klokken 14:03
Sitat fra: Eureka på lørdag 28. januar 2017, klokken 12:05
Norgesdekket er uønsket i Norge av Dekkbransjen vil jeg tro. Har lært meg et nytt ord "Pavement Queen"
Forsøker å konvertere dette utrykket til piggdekk som aldri opplever snø/is. I år har jeg hittil kjørt ca 300m på glatt føre (kjører ca 15000 i året)  (en boliggate i 30 km sone). min kone har kjørt mer fordi hun har kjørt i distriktet en Søndag morgen. Jeg tror faktisk det er mer behov for vinterdekk i Danmark enn her. (de har nok ikke så godt vintervedlikehold). 

Jeg har kjørt mange hundre kilometer på isføre i år, og jeg bor i Fredrikstad. Vinterdekk er høyst påkrevd, men vi klarer oss med piggfrie dekk + kjetting når det trengs. Har lagt på kjettingene 2 ganger hittil denne vinteren.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerlørdag 28. januar 2017, klokken 15:26
Vianor skaffer ikke WRD4 heller, påstår det er ubrukelig her.
Vil anslå at 20-30% av mine kilometer er på vinterføre, da stort sett glatt vei (tynn is på saltet vei) eller melsnø. Svært lite skikkelig vinterføre. Altså er et "helårsdekk" mer egnet i 70-80% av kjøringen MIN enn et nordisk vinterdekk.

Fruen liker både Leafen og Mondeoen vi har nå. Det sier vel litt at fruen heller tar Mondeoen med WRD4 enn Leafen med nordiske piggfri (IG30) når føret er ille..
For meg sitter det langt inne å brenne diesel, så jeg tar Leaf uansett, har vel kjørt 100km med Mondeo siden den ble kjøpt for snart 2 mnd siden  ;) Og nærmere 3000 med Leaf på samme tid..
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhlørdag 28. januar 2017, klokken 19:28
Gode kontinentale vinterdekk som WRD4 er også utstyrt med mange seipinger, blokkstrukturer og mothakemønster, akkurat som nordiske Hakka R2. Den store forskjellen er gummiblandingen som for WRD4 er hardere og optimal i ca 0 grader mens nordiske R2 er optimal ned mot 20 minusgrader. Å sette disse opp mot hverandre på generell basis er å sammenligne epler og pærer. Tester man i endel minusgrader (som NAF gjør i Finland) så vinner de nordiske. Tester man på nullføre (som ADAC gjør) så vinner de kontinentale.

En gummiblanding for 0 grader kan også brukes på sommerføre, det kan ikke en gummiblanding for -20 som bare blir gele.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: jkirkebolørdag 28. januar 2017, klokken 19:33
Sitat fra: tomrh på lørdag 28. januar 2017, klokken 19:28
Gode kontinentale vinterdekk som WRD4 er også utstyrt med mange seipinger, blokkstrukturer og mothakemønster, akkurat som nordiske Hakka R2. Den store forskjellen er gummiblandingen som for WRD4 er hardere og optimal i ca 0 grader mens nordiske R2 er optimal ned mot 20 minusgrader. Å sette disse opp mot hverandre på generell basis er å sammenligne epler og pærer. Tester man i endel minusgrader så vinner de nordiske. Tester man på nullføre så vinner de kontinentale.

En gummiblanding for 0 grader kan brukes på sommerføre, det kan ikke en gummiblanding for -20.

Man bør kjøpe dekk etter det verste føret man normalt opplever på en vinter. Forskjellen mellom kontinentale og nordiske vinterdekk på vått 0-føre er langt mindre kritisk enn forskjellen mellom samme dekk på underkjølt regn eller isføre med 5cm nysnø som føyker. På vått føre kan man klare seg med "hva som helst" om man kjører aktsomt, på glatt føre kan friksjonen gå mot 0 på dekk som er dårlige på det føret, og da hjelper det ikke hvordan du kjører.

Evt. bør man være forberedt på å la bilen stå enkelte dager og kjøre en annen bil til hytta.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekalørdag 28. januar 2017, klokken 20:09
Hvem kan bruke Kontinentale dekk og hvem skal bruke Nordiske her. Se vedlegg
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerlørdag 28. januar 2017, klokken 22:49
@jkirkebo
Har du prøvd kontinentale vinterdekk?
I tilfelle, hvilke?
Jeg sa akkurat det samme som deg før ;)
Dekkforhandlere og NAF (som tomrh nevner) går høyt ut og sier vel omtrent at slike dekk er livsfarlige i Norge, uten å egentlig ha prøvd de, og i hvert fall ikke på annet enn i -20C som tomrh nevner.
Jeg vil se en skikkelig test i -2/-5C og +5C på f.eks. R2 vs WRD4, men R2 havner nok aldri i noen ADAC-test, og WRD4 havner vel aldri i en NAF-test..

På underkjølt regn og isete saltet veg er det egentlig ingenting som biter. Forskjellen mellom et nordisk dekk og et "all weather" på slikt føre tviler jeg på er nevneverdig stor. Ser ikke bort fra at WRD4 stopper bedre der enn R2..
På skikkelig holkeføre er det bare en type dekk som duger, men det er ikke lovlig på offentlig vei (rally-piggdekk), så da er det kjetting som gjelder. Med kjetting har det fint lite å si hvilke dekk du har.

Mye av føret de siste vintre her i trøndelag (mye rundt 0 grader), har jeg en mistanke om at nordiske dekk har for myk gummi til å fungere optimalt i mange tilfeller. I f.eks. melsnø (og slaps) har jeg en mistanke om at de har for tett mønster til å fungere optimalt, så betviler faktisk ikke at dekk som WRD4 kan fungere BEDRE på enkelte typer vinterføre.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. januar 2017, klokken 19:33
Evt. bør man være forberedt på å la bilen stå enkelte dager
Siden jeg velger å kutte ut de siste ordene i den setningen din, kan jeg si meg helt enig  ;)
Ikke fordi man har feil dekk eller feil bil, men fordi føret enkelte dager er skikkelig utfordrende. Selv en veldig erfaren og trygg vintersjåfør bør enkelte dager vurdere å la bilen stå.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekalørdag 28. januar 2017, klokken 23:20
Helårsdekk blir nok ikke så veldig utbredt i Norge og Europa forøvrig siden alle nye biler kommer med sommerdekk. og da ender man fort med 2 sett dekk/felger uansett.  Men et annet problem er at dekk blir gamle med 2 sett dekk hvis man kjører lite. Sammen med TPMS og mildere klima, kraftig salting og bedre veier vil nytenking m.h.t vinterdekk tvinge seg frem. Nettsalg av dekk gjør sensur umulig (lokale forhandlere taper på å ikke tilby hele  vareutvalget).
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Bondeknølsøndag 29. januar 2017, klokken 15:15
Sitat fra: Eureka på lørdag 28. januar 2017, klokken 23:20
Helårsdekk blir nok ikke så veldig utbredt i Norge og Europa forøvrig siden alle nye biler kommer med sommerdekk. og da ender man fort med 2 sett dekk/felger uansett.  Men et annet problem er at dekk blir gamle med 2 sett dekk hvis man kjører lite. Sammen med TPMS og mildere klima, kraftig salting og bedre veier vil nytenking m.h.t vinterdekk tvinge seg frem. Nettsalg av dekk gjør sensur umulig (lokale forhandlere taper på å ikke tilby hele  vareutvalget).
Et bra poeng her er at ett sett med vinterdekk fort blir gamle før de blir utslitt. Har noen merket forskjellen på nye og gamle vinterdekk?
Kan det da være like bra å bytte helårsdekk annethvert år enn å kjøre på fem å gamle vinterdekk?
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 29. januar 2017, klokken 22:18
Har skrevet ca akkurat det samme som deg Bondeknøl, litt lenger opp her, men skjønner du ikke gidder å lese gjennom hele leksa  ;)

Det er vel ingen magisk grense for når dekkene blir for gamle. Oppbevares vinterdekk ute i solveggen hele sommeren er de nok temmelig harde den 2. vinteren.
Bor du i Finnmark, bestandig parkerer i garasje og oppbevarer vinterdekkene kaldt og mørkt om sommeren er det ikke umulig at de er krute gode etter 10 år.
Vanskelig er det også å finne et klart svar på 5, 10 år vs nytt da stadig nye mønster, gummiblanding osv kommer. Må nesten bare føle og kjenne på grepet.
Jeg forholder meg kritisk når de er 5-6 år og setter 10 år som max, uansett mønsterdybde eller type dekk (sommer/vinter).

Det er vel vanskelig å si hvor mange km et dekk holder, kommer jo helt an på dekkene og føret, men tipper 30-40'km er et greit utgangspunkt?
Med mine ca 15'km pr år skulle et helårsdekk da vare 2-3 år.
Mens en delt løsning blir det ca 7-8'km pr dekksett og da varer i ca 4-6 år.
Helt greit med en delt løsning i så tilfelle.

Mens min fossilbil, som kommer til å gå ca 5-6'km pr år vil et helårsdekk vare 5-6 år, og en delt løsning vil nærmest være evigvarende...
Så da må man nesten vurdere om man finner det fornuftig å ta kostnaden av å kaste halvslitte dekk, kjøre noen år ekstra, eller kanskje bruke samme dekk hele året.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 29. januar 2017, klokken 23:06
Ble plutselig herlig føre i dag, ca 0 grader, mye polert snø, noe slaps osv.
Tok Mondeoen med WRD4 til jobb i dag, så fikk prøvd de  :D
Skulle gjerne slengt de over på Leafen, men dessverre forskjellig boltsirkel og betaler ikke 2x600,- for å bytte dekkene over..
Blir aldri helt rett å sammenligne 2 biler, men min Mondeo og Leaf har begge 205/55-16 og egenvekt (ref. vognkort) skiller det 59kg.
Mondeoen har 5 cm lengre akselavstand, men litt smalere sporvidde. Likevel er den nok mulig mer stødig bil i utgangspunktet, men det hjelper ikke mye med stødig bil hvis man har dårlige dekk på trasig føre.

Gikk helt fint å få til å spinne og få ABS til å slå inn, annet er da heller ikke å vente på det føret.. Men kunne tråkke rimelig hardt på pedalene før støttesystemene slo inn.
Tok ikke Leafen ut på testtur rett etterpå denne gangen, men var ut og kjente på føret med føttene, og kan uansett sammenligne fra erfaring.
Med Leafen hadde jeg nok kjørt vesentlig mer forsiktig, men likevel hatt mer inngrep fra støttesystemene..
Leafen hadde sluppet vesentlig lettere både gass og brems, stopplengden hadde blitt målbart lengre.
Kjørte også bevisst ut i slaps. Var ikke så tykt, men nok til at det ville gitt endel utslag på Leafen.
Men med Mondeoen kunne jeg provosere svært mye før det skjedde noe som helst.
Nå hører det med til historien at Leafen har ca 6 mm mønster og Mondeoen ca 9mm. Men, WRD4 har vesentlig bedre drenering enn Yokohama IG30 som jeg har på Leafen.
Klassifisering på vått er A og E på de 2..

Altså, svært godt fornøyd med WRD4 på nevnte føre  :D

På bar-/våtmark er de i en helt annen klasse enn nordiske vinterdekk, nesten som å kjøre med sommerdekk!
Ingen eller svært lite sporing, mens mine nordiske sporer noe infernalsk.
Nordiske gir seg både i sving og hard bremsing, mens WRD4 oppfører seg her omtrent som sommerdekk.
I noen plussgrader får jeg hjulspinn temmelig fort med Leafen hvis asfalten er litt sleip av gammelt salt og støv, spesielt hvis det er litt fuktig.
Det gjelder både mine nåværende IG30, og de "originale" Dunlop Ice touch piggdekk.
Med sommerdekk på samme føre har jeg nesten ikke sjans å få til hjulspinn. Samme gjelder nok WRD4.
Nå er jo ikke målet å komme først ut av lyskryssene, men dårlig grep ved aks = dårlig grep ved bremsing.

Nei, så langt har jeg bare positivt å si om WRD4, gleder meg nesten til vinterdekkene på Leafen er nok utslitt så jeg får satt på noe annet, og da mest sannsynlig WRD4  ;)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: hexachordiasøndag 29. januar 2017, klokken 23:29
Jeg har også nye WRD4 vinterdekk på Leafen. Skjønner ikke at noen vurderer å kjører med helårsdekk. Testet en runde samme dag som jeg skiftet til vinterdekk. Forbruket øker betraktelig selv med WRD4. Tilsvarer 20-30 km i redusert rekkevidde i forhold til Bridgestone Ecopia sommerdekk. Det er mye.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 29. januar 2017, klokken 23:48
Skjønner du ikke fordi du målte høyere forbruk?
Hvordan ble den testen gjennomført?

Jeg har tatt flere tester og sammenlignet originale Tekna-hjul, Brid. Ecopia og mine Yoko IG30.
Hhv B,B og F i rulle såvidt jeg husker.
Fant svært lite eller ingen forskjell i forbruk på de.
Har ikke testet med WRD4, da mine står på "feil" bil.
Av det jeg husker finner tomrh svært lite forskjell mellom sine WRD4 (195/65-15XL som vel har B i rulle) og Ecopia.
Du har kanskje WRD4 uten XL, og har vel da C i rulle, så kan i så tilfelle være forskjellen mellom B og C du har erfart.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 30. januar 2017, klokken 01:05
Hva er mest skremmende
Denne:
https://www.youtube.com/watch?v=Rk7-QI6z0Qo
Eller denne:
https://www.youtube.com/watch?v=9KJ9nD6swF0

Og nei, man trenger ikke å være midt i juni for å ha sommerføre, for mange av oss er det like sannsynlig med +7C og våt veg i januar som i juni.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: sylwestermandag 30. januar 2017, klokken 01:46
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 28. januar 2017, klokken 15:26
Vianor skaffer ikke WRD4 heller, påstår det er ubrukelig her.
...

Vil ikke Vianor ha økonomiske interesser i den uttalelsen?
Blir litt som at dekkhotellet mitt så fint sier i reklamene at de sier ifra når det er på tide å kjøpe nye dekk (hos dem). Jeg tenker de lett kan finne på å si ifra en sesong for tidlig.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: turfsurfmandag 30. januar 2017, klokken 06:30
Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 01:05
Hva er mest skremmende
Det viser jo veldig godt at dekk tilpasset forholdene er viktig. Det beste hadde jo vært å ha 3 sett felger og byttet etter været. Men egenskapene på våt vei er noe av det som skiller veldig mye blant nordiske vinterdekk. Bl.a Nokian R2 som har vært testvinner flere ganger er notorisk dårlig på dette, og er grunn til at jeg aldri har kjøpt de. Vannplaningsegenskapene er og en grunn til at jeg drøyer lengst mulig med å legge om til vinterdekk, og legger tilbake til sommerdekk så fort som mulig. Utrolig mange som kjører med vinterdekk året rundt.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 30. januar 2017, klokken 10:49
@sylwester
Kan ikke se hva økonomisk interesse de skulle ha i å ikke skaffe WRD4. Ikke rare forskjell i pris på WRD4 og R2, knappe 200 kr dyrere på dekkonline i 205/55-16, så folk raser ikke over på det dekket pga pris. Men uansett er det avansen de tjener på, den setter de selv, så de kan tjene mer på WRD4 enn R2 om de vil.

Såklart vil de som driver dekkhotellet at du skal handle dekk hos de.
Fritt valg om man skifter, men klart vil de komme med en anbefaling om å gjøre det når det nærmer seg. Så tar de nok da også høyde for at du skal klare deg gjennom vinteren når de blir satt på.


Sitat fra: turfsurf på mandag 30. januar 2017, klokken 06:30
Det viser jo veldig godt at dekk tilpasset forholdene er viktig. Det beste hadde jo vært å ha 3 sett felger og byttet etter været.
Nettopp  8) Og aller helst burde man ofte hatt forskjellig dekk på bilen til og fra jobb, gjerne også underveis.
Vår og høst er også skummel, mange venter i det lengste om høsten, og er kanskje tidlig ut om våren, så er det plutselig glatt eller snøkaos en dag, og man står der med sommerdekk..
Da er det greit med vinterdekk som faktisk er brukelig på sommerføre, så det er ganske greit med Nokians "forget the forcast" WRD4  ;) Eller kanskje Weatherproof..
Så spørs det bare om man fortsetter å slite på de om sommeren da, klart, ingenting slår et sommerdekk i +20C og steikende sol..


Hmm, nå ble det mye reklame for Nokian igjen.
Må vel poengtere igjen at jeg nevner Nokian fordi jeg har grei kjennskap til de.
Jobber IKKE innen Nokian og, vel, ikke innen dekkbransjen heller, kjører buss jeg  ;)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: turfsurfmandag 30. januar 2017, klokken 12:17
Ja, WRD4 o.l. er jo ett bra dekk for vår / høst. Så da får man belage seg på 3 sett dekk. Tviler på at mange gidder det. For de som har to biler kan man jo ha vinterdekkene litt lengre på den lille bilen, det er tross alt på landevei man blir utsatt for ulempene med vinterdekk på sommerføre.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: sylwestermandag 30. januar 2017, klokken 13:28
Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 10:49
@sylwester
Kan ikke se hva økonomisk interesse de skulle ha i å ikke skaffe WRD4. Ikke rare forskjell i pris på WRD4 og R2, knappe 200 kr dyrere på dekkonline i 205/55-16, så folk raser ikke over på det dekket pga pris. Men uansett er det avansen de tjener på, den setter de selv, så de kan tjene mer på WRD4 enn R2 om de vil.

Såklart vil de som driver dekkhotellet at du skal handle dekk hos de.
Fritt valg om man skifter, men klart vil de komme med en anbefaling om å gjøre det når det nærmer seg. Så tar de nok da også høyde for at du skal klare deg gjennom vinteren når de blir satt på.

...

Jeg tenkte ikke på avansen på selve dekket, men mer at de dermed ikke får solgt kunden 2 sett istedenfor 1 sett samt at behovet for dekkskift og dekkhotell blir borte. I levetiden til en helårsdekk vil det vel være snakk om tapt salg på 32.000kr, for det meste dekkhotell+dekkskift.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: cramandag 30. januar 2017, klokken 13:51
Jeg tenker at her til lands er det ikke noe som heter helårsdekk. Forholdene varierer så mye gjennom året (gjerne flere ganger, egentlig) at det ikke er fysisk mulig å lage et dekk som er tilfredsstillende i bruk hele året.

Men som andre opplever jeg også sommerføre om vinteren. Hele forige uke var det 10-15 plussgrader og tørr veg. Regner med det kommer sommerdager som har mer vinterføre enn det.   :-\
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 30. januar 2017, klokken 15:19
@sylwester
Ahh, sånn du mente ja.
Klart de vil tape penger på de som benytter skift og hotell.
Weatherproof har visst 440 i treadweare, mens mine WRD4 har 420, så de slites kanskje ikke så mye mer enn sommerdekk heller. Så ja, det blir vel da solgt noe mindre dekk, bra for miljøet  ;)

@cra
Det er hele veien et kompromiss med produksjon og valg av dekk..
Bra på vinteren = dårlig på sommeren og motsatt.
"Helårsdekk" som WRD4 og Weatherproof skulle bli tilfredsstillende på det meste, men selvsagt langt fra best på noe.

Etter erfaring så langt, og så lite skikkelig vinterføre i Trøndelag, havner nok jeg uansett ned på dekk av typen WRD4 som vinterdekk.
Mulig det er litt dårligere på skikkelig vinterføre, men det har så mange fordeler på vanlig føre at jeg egentlig ikke er i tvil.
På nr2-bilen (pr.d.d. den fossile) som for det meste står og venter. WRD4 vil da bli helårsdekk, sett at det ikke følger med sommerhjul som kan brukes. I mitt tilfelle gjorde det, men 225 bredde på 18" gidder ikke jeg å kjøre med, så da blir det helårsdekk  ;)

På nr1-bilen (Leafen altså) fulgte det med nesten nye sommerdekk, så de må jo slites ut.
Siden jeg har 2 sett felger fra før ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke ha 2-delt, men fortsatt med WRD4 som vinterdekk. Sommerdekk får stå på når det er garantert sommer, altså i juli og august  :P
Men, kjøper jeg splitter ny bil blir jeg litt i tvil, orke å bruke ca 15' på et ekstra hjulsett? Eller bare bruke WRD4 hele året...? Hmmm....
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhmandag 30. januar 2017, klokken 17:32
Jeg er så utrolig fornøyd med Nokian WR D4 at jeg skal ha de som helårsdekk på våre fremtidige biler. Egenskapene er ikke best i klassen men mer enn gode nok for vår daglige kjøring uansett årstid, jeg erfarer at reklamen "forget the forecast" faktisk stemmer. Det følger også bra "incentiver" med: å unngå dobbelt sett felger, unngå dekkskifte hvert år og utgifter til evt dekkhotell, og dekkene er også ganske rimelige og mer slitesterke enn snittet av dekk. Det er mulig at f.eks. de kontinentale Goodyear Ultragrip 9 eller ContiWinterContact TS860 er like bra (iflg tester), men WR D4 er det første og eneste kontinentale vinterdekket vi har hatt på en vanlig forhjulsdrevet bil. Jeg føler meg trygg med dem.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 30. januar 2017, klokken 19:41
Her er alle de viktigste med, også Weatherproof
http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/93111/winter-tyre-reviews-20162017-results-by-category

"Weatherproof ville kommet på 2. plass hadde det vært kalt et vinterdekk"...
Sitter og ser gjennom resultatene for å gjøre opp min mening nå  ;)
Ser ut som jeg holder knappen på WRD4 ja, da den kommer best ut på snø, og meget bra på vått og tørt.
Men av de dårligste på rulle  :(
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhmandag 30. januar 2017, klokken 22:35
Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 19:41
Men av de dårligste på rulle  :(
Ja dessverre, i 205/55R16 som ble testet. Men endel bedre i 205/60R16 og 195/65R15.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 30. januar 2017, klokken 23:07
Ja du får vel begge de i XL, som har bedre rulle  :)
Med ca 10% feilvisning med 205/55-16 er det ingen tvil om at jeg kommer til å gå for 205/60-16  ;)

Hvilken treadware er det på dine tomrh?
Det var vel hastighet H og XL du gikk for?

Mine 205/55-16 T har 420.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhtirsdag 31. januar 2017, klokken 11:43
Sitat fra: nr1rayner på mandag 30. januar 2017, klokken 23:07
Hvilken treadware er det på dine tomrh?
Det var vel hastighet H og XL du gikk for?
420 på mine også. H og XL ja.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekaonsdag 01. februar 2017, klokken 22:39
Mulig disse Youtube videoene er gammelt nytt og Nokian har fått nok reklame fra oss. Slike diskusjoner som dette har enorm makt mye mer enn vi tror. Nokian burde være evig takknemlig
https://www.youtube.com/watch?v=0JfEcVZvQEA

Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhtorsdag 02. februar 2017, klokken 09:00
WR G3 i denne youtube-snutten er jeg svært skeptisk til. Jeg var skeptisk til WR D3 også som var ADAC's testvinner for noen år siden, la merke til hvor mye dårligere det var sml. med Hakka R2. Men WR D4 skulle være en kraftig forbedring av forgjengeren så jeg tok sjansen fordi jeg ville ha bra vinterdekk til mellomsesongen oktober og april.

Det blir naturlig nok litt "reklame" for Nokian i og med at det er det du, jeg og nr1rayner tok sjansen på av kontinentale og helårsdekk. Vi fikk btw med kontinentale vinterdekk til mjauen i 2012, det var ContiWinterContact TS800 bak +TS760 foran (fordi det ikke fantes nordiske i trillingdim den gang). Disse fungerte greit nok første sesong men ble ubrukelige andre sesong, overhodet ikke noe å anbefale. Våre WR D4 har kommet ned på ca. 6-7 mm mønsterdybde nå men fungerer fremdeles bra.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertorsdag 02. februar 2017, klokken 10:04
Haha, ja kanskje vi burde søke om provisjon fra Nokian..?  ;)
Skulle gjerne prøvd bl.a. Michelin Alpin A4 og 5, Goodyear Ultragrip 9, Hankook icept og Kinergy 4s, ContiTS og mange mange mange flere, men vi er jo bare enkle menn og damer, så det blir et dyrt foretak å drive egen testvirksomhet.

Nå sier jo egentlig historien lite om hvilke vinterdekk de "outperforms" og på hvilket føre det gjelder.
Som tomrh har poengtert, stor forskjell på dekk i -20C og +/-0C. NAF m.fl. liker å teste i Nord-Sverige og Finnland i stabilt kalde forhold. Og selvsagt, skiftende forhold gir dårlige data..
Svært svært sjelden det blir kaldere enn -15C her, og oftest er det +/-0C, og sånn sett blir en NAF-test ikke relevant.
Testen i youtube-filmen er sikkert gjort i mildere vær, og ikke umulig at de nordiske ikke har en sjans mot de beste europeiske da.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertorsdag 02. februar 2017, klokken 21:05
Finner ingen Nokian WRG3 på f.eks. dekkonline.
Men WR A3 og A4 og selvsagt WR D3 og D4.

Mønster på WRG3 ser mistenkelig likt ut med WR A3 og WR D3.
https://www.nokiantires.com/winter-tires/nokian-wrg3/
Men mulig det er annen gummiblanding etc.

Har mer tro på D4 enn D3, og alle tester sier vel også kraftig forbedringer, spesielt på vinterføre.
Men omvendt på A, der har jeg mer tro på A3 enn A4.
Da tenker jeg selvsagt best egnet på vinterføre.
Men, noe så enkelt som våt-merking, A på D4 og C på A3/4 får meg glatt til å velge D4 fremfor A3/4.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerfredag 03. februar 2017, klokken 01:02
En ting er vel ikke nevnt så nøye og må nok vurderes for enkelte, dekkenes skuldre.
De har svært mye å si for dekkets egenskaper.
Et nordisk vinterdekk er sgs firkantet, altså skarpe skuldre.
Europeiske dekk (eller helårsdekk) har avrundede skuldre, slik som et sommerdekk.

På sporete asfalt vil et nordisk dekk gjerne trekkes med/ned i sporene og man kan "slite" med å komme seg ut av de. Europeiske seiler relativt lett opp fra slike spor, og trekker mye mindre.
Jeg kjenner i hvert fall enorm forskjell fra mine nordiske vinterdekk og sommerdekkene, og omtrent like stor forskjell fra de nordiske på Leafen til WRD4 på Mondeoen. Har et punkt på min vanlige vei til jobb med skikkelig dype spor i asfalten, så har en referanse der  ;)
På asfalt er det jo som kjent gjerne godt grep, og "problemet" med å komme seg opp fra hjulspor begrenser seg som oftest til å være ubehagelig. Vel, stikker bilen plutselig avgårde i et hjulspor fylt av vann kan det jo skje fryktelig ting der også, men sannsynligheten er vel liten.
På vinterføre blir det motsatt.
Mens et nordisk dekk har skarpe skuldre og kan klore seg opp, får gjerne et europeisk dekk ikke tak med sine runde kanter.
Dette kan jo da bli interessant hvis man f.eks. ligger i feil hjulspor og møter noe man ikke vil treffe..

Eneste spor jeg har prøvd mine WRD4 på er asfalt, men kanskje noen av dere andre har erfaringer med is eller snødekt vei med dype hjulspor?
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: gigafactoryfredag 03. februar 2017, klokken 05:24
Veldig godt poeng det med dekkskuldrene. Bare å prøve å sykle litt terrengsykkel på sleipe stier uten sideknaster, det er ikke gøy! Nå har vi kanskje ikke SÅ dårlige veier i Norge at den sammenligningen er videre relevant da, men is og snø lager litt topografi på kjerreveiene  ;D
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerlørdag 04. februar 2017, klokken 11:17
Blir litt feil sammenligning ja giga  ;) Sideknastene i ditt eksempel hjelper vel mest på å få større bredde i dekket, og derved fordelt kraften over større flate.

Ikke uvanlig med dype spor på småveier nei..
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerlørdag 04. februar 2017, klokken 20:46
For de som er litt kjent i Trondheimsområdet, kjørte "bakveien" til Stjørdal i dag, forbi Bratsberg inn og bortover forbi sørsiden av Jonsvannet, Jervskogen skisenter og ender opp på Hommelvik.

Dette er grusvei som nå stort sett var dekket av is. Strødd, men som kjent fyker sand/grus utover så det er mange % av veien som i realiteten ikke er strødd.
Tidvis ganske dype spor, men "uheldigvis" ikke spor så jeg fikk alle hjulene nedi samtidig. De sporene jeg var nede i hadde jeg dog ingen problemer med å komme meg opp av  :+1:

Endel bratte bakker og skarpe svinger der, og føret nærmet seg at jeg virkelig hadde vurdert kjettinger hvis det hadde vært nevneverdig verre. Ned en bakke var det nærmest ikke strødd, og en bremsetest ned der resulterte fort, som ventet, i ABS og laaang bremsestrekke.

Strålende fornøyd med grepet på denne veien, av erfaring hadde jeg ikke (for)ventet bedre grep på nordiske vinterdekk  ;)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekalørdag 04. februar 2017, klokken 23:04
Hei
Føler jeg svikter dere på alle punkt. Var som sagt USA og kjøpte en 2016 Ford F150 2WD Reg cab Ecoboost (ny firmabil). Da jeg Prøvekjørte denne (Vermont) var det Tett snødrev og Nullføre. Denne har Michelin LTX M/S 245/70/17 på Stålfelger. Opplevelsen var enorm, Testkjøring 325 hp nesten uten grep 2wd pickup.  Fikk prøve en ny HEMI ram etterpå (crew cab) denne med 275/60 R20 helårsdekk. Denne gikk fremover 4wd men også veldig sidelengs. Etter disse opplevelsene kjøpte jeg orginale takeoff alufelger (ebay). Kjøpte i tillegg 255/65/17 Continental Contivikingcontact 6 Dekkonline tilbud 1450 kr stk (tror pris fort kan bli 2500 for dekk som dette hos lokal forhandler) Fatter ikke helt hvorfor jeg gjorde dette. Ikke en eneste dag hittil i år med snø i mitt distrikt. Burde vel utrustet den med Nokian WR SUV3. Egentlig ville jeg hatt Sailun WST2. Har sailun WSL2 på en combo (Kina har i motsetning til Europa Naturgummi).
   
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekasøndag 05. februar 2017, klokken 19:30
Fikk lagt om til Helårsdekk Vredestein Quattrac Lite på comboen (firmabil). Tviler på om jeg får oppleve føre som jeg kan teste dem på. Glatta er totalt fraværende. Naboene kjører piggdekk.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 05. februar 2017, klokken 19:52
Mønsteret som i bildet?
Da håper jeg inderlig du kommer borti noe snø, for et slikt mønster stiller jeg meg svært skeptisk til.
Sikkert kjempebra på vått og tørt, kanskje også is, men snø tviler jeg sterkt på...

Etter et meget vellykket forsøk på billige vinterdekk til mitt forrige dieseldyr, Tristar 110 (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=65781435.129.22209&Breite=215&Quer=65&Felge=16&Speed=&kategorie=6&Marke=Tristar&ranzahl=4&S_Z=&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Tristar&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=E-E-73-2&details=Ordern&typ=R-259607), har jeg vurdert å anskaffe noe sånt til Leafen også.
Men, de tilbyr vel bare 210 i Leaf-dimensjon. (http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=65781435.129.22209&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=Tristar&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Tristar&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=C-E-72-2&details=Ordern&typ=R-259565)
Et slikt mønster burde rulle ganske bra (selv om det har rulle C) og være temmelig stillegående (selv om det har høyere dB enn f.eks. WRD4). Dette pga langsgående mønster, slik man da også gjerne har på sommerdekk.
Men, spesielt sidegrepet har jeg svært lite tro på, da mønsteret og seipingen, er kun orientert frem/bak.
Mangel av knaster skulle jeg vel også tro medfører problemer med grep i snø, men kanskje det fungerer fint på is.

Haha, ja litt ironisk. Mange biler med piggdekk her også, mens jeg gjerne hadde sett at mine nordiske dekk hadde kommet ned på 4mm så jeg kan finne det fornuftig å bytte de ut med WRD4  ;)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhsøndag 05. februar 2017, klokken 21:42
Det forrige dieseldyret ditt var vel en x-trail? Med 4wd kan det være vanskelig å vurdere dekk. Vår spacewagon drar seg fram med piggfrie Hakka R overalt, selv på hålke der Leafen må gi opp selv med de beste piggdekka.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekasøndag 05. februar 2017, klokken 22:55
Ja quattrac lite var før jeg fant Weatherproof. For ca 1 år siden fikk jeg kjørt leiebil (dvs jeg var sidemann med masse kommentarer) i Østerriket (mange fordeler å være sidemann der :P) Goodyear Vector 4 seasons.
Må inrømme vi ikke følte oss helt trygge på 0 føre med dette dekket (sjåføren tenkte nok en god del på egenandelen skade også).  Det er faktisk brattere bakker og mye snøfall når det står på. Og da er det Syncro Taxi med kjetting som gjelder. Ingen bruker piggdekk der heller (ikke som jeg så) selv om det er lovlig også der.   
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekasøndag 05. februar 2017, klokken 23:15
Mulig 4WD (eller AWD) og helårsdekk blir fremtiden. Fremkommelighet på sideveier i lav hastighet og greit nok på Saltet motorvei med Midtdeler. Det er jo denne retningen det går (spesielt hvis de harde vinterene uteblir) . Alle vil jo ha 4wd.   
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 06. februar 2017, klokken 09:33
Stemmer det tomrh, hadde X-trail før.
Ja, det er utrolig vanskelig å sammenligne grep på en 4wd og FWD. Den hadde 2wd-innstilling, men likevel skulle  den visst koble inn bakhjulene under igangsetting og lave hastigheter, og i hvert fall ved hjulspinn. Derfor vektla jeg ikke fremdrift så tungt i mine sammenligninger.
Dog, det ble bare hjulspinn opp en grusbakke med campingvogn på slep (i 2wd), men etter å rygget ned igjen og låst den i 4wd gikk det rett opp, så sannelig ikke sikker. X-trailen var uansett overlegen i grep ved fremdrift mot Leafen, selv i 2wd.
Sving kan også oppleves forskjellig pga 4wd, da den ofte blir mer stabil.
Jeg kjente mer på generelt opplevd grep og da spesielt bremsing.

Uansett hvor mange hjul man har drift på, har man like mange hjul med bremser på, så der hjelper bare gode dekk og et velfungerende ABS-system.
Der var disse Tristar-dekkene (riktignok ikke C-merket som jeg linket til) vesentlig bedre enn IG30 på Leafen.

Sålangt kjennes også WRD4 på Mondeoen vesentlig bedre ut enn IG30 på Leafen...
Nå er kanskje ikke IG30 verdens beste vinterdekk.. Men, de er nordiske, og da etter min (tidligere mening) og ekspertenes meninger, skal disse regelrett knuse alt av europeiske på vinterføre.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertirsdag 14. februar 2017, klokken 22:23
Merkelig disse prisene hos dekkonline. Jeg handlet hastighet T, mest fordi det var billigere enn H.
Nå er det omvendt. Begge dekkene er også billigere enn da jeg handlet, til tross for at det da var 5% julerabatt eller noe slikt..
Ca 70kr billigere for H enn det jeg kjøpte...
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhtirsdag 14. februar 2017, klokken 22:37
Følger euroen ;)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekatirsdag 14. februar 2017, klokken 23:30
Håper Jeg får glatt føre så jeg får testa Quattrac lite dekka før bilen blir solgt men nå er vel vinteren snart på hell (helårsdekk har faktisk vært litt overkill dette året hvis dette forsetter  :-\). 
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1rayneronsdag 15. februar 2017, klokken 09:03
Sitat fra: tomrh på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:37
Følger euroen ;)

Måtte være noe sånt ja.
Men, euroen er da lik for alle dekk..
Da jeg kjøpte var T rundt 30-40 kr billigere enn H, nå er det altså omvendt...
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhonsdag 15. februar 2017, klokken 09:07
Kan være samme dekktype men ulike dekkserier. Eldre serier er gjerne rimeligere enn nye for at de skal bli kvitt de raskere.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1rayneronsdag 15. februar 2017, klokken 09:58
Altså produksjonspartier..? Ja, det kan jo hende.
Jeg snakker hele tiden om 205/55-16 WRD4, i hastighet T og H.

Virker uansett som man får blodferske dekk fra Dekkonline.
Selv Tristar-dekkene (og Goodride SW jeg kjøpte til tilhengeren) var ikke mange uker/måneder gamle da de kom, tviler på at salgsvolum på de er nevneverdig høyt  ;)

Jeg handlet 21/12-16, med da "5% rabatt". Kr 974,-
Uten rabatt skulle det da bli 1.025,-
H kostet vel rett over 1.000, med rabatt altså.

Ref denne charten (https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/eurofxref-graph-nok.en.html)
Var Euroen da på ca 9,05. Tviler på de endrer daglig, så scroller tilbake til en topp, 14/11 hvor den lå på 9,13.
Skulle da bli 112 Euro (1025/9,13).
Setter vi bunnen til 6/2 er den på 8,85. 112x8,85= 991
I går kostet de 935 eller noe sånt, mens H lå på 905...
Summa summarum er de altså mer på tilbud nå enn da jeg handlet, med rabatt  :-\

Så nei, jeg får det ikke til å stemme med bare euroen  ???
Og får i hvert fall ikke til å stemme at det var rabatt da jeg handlet.

Edit:
Det er jo ikke akkurat råstor forskjell, så man blir "flådd" om man handler på feil tidspunkt. Gode priser har de jo også uansett  :D
Men, prisforskjeller kan jo avgjøre om man f.eks. ender med Goodyear eller Nokian, eller H vs T slik som jeg gjorde.
Undrer også på om dekkpriser følger årstidene, pris på vinterdekk er synkende nå, og begynner å øke igjen når sommeren går på hell. Og da selvsagt omvendt på sommerdekk.
Nå er kanskje riktig tid å kjøpe vinterdekk på dekkonline, for best pris??
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhtorsdag 16. februar 2017, klokken 08:04
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. februar 2017, klokken 09:58
Altså produksjonspartier..? Ja, det kan jo hende.
Det hender at akkurat samme dekktypen er listet opp flere ganger med ulik pris (gjelder generelt), derfor jeg tror det er snakk om ulike dekkserier (batcher). Det behøver ikke være så stor aldersforskjell på dem, bare nok at det er ulik leveranse fra produsent (de har jo også valutasvingninger å tenke på). Dekkonline tror jeg har stort volum på alt de selger siden de kan tilby så mange ulike dekk og alltid har ferske dekk.
Tittel: Helårsdekk
Skrevet av: Leaftekna2018tirsdag 21. februar 2017, klokken 10:15
Finnes det helårsdekk?

Trodde det bare fantes piggfrie vinterdekk og sommerdekk jeg...

Hvem utsetter seg og sine for piggfrie vinterdekk på våt asfalt?
Og tror at den samtidig er trygg nok om vinteren?

Nei, dropp det!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: JBStirsdag 21. februar 2017, klokken 11:42
Ja, jeg ved godt, jeg er fra Danmark...
Men der findes faktisk dæk som kan bruges, men nok mest i Syd/Vest Norge.
Kender en som bruger det i 15" og 17", er super godt tilfreds.

http://www.fdm.dk/nyheder/nyt-daek-giver-alle-andre-daek-baghjul

Michelin Cross Climate, Hedder det.

Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertirsdag 21. februar 2017, klokken 13:09
Sitat fra: Leaftekna2013 på tirsdag 21. februar 2017, klokken 10:15
Hvem utsetter seg og sine for piggfrie vinterdekk på våt asfalt?
Og tror at den samtidig er trygg nok om vinteren?

Ehh, du må nok prøve et annet argument...
Tror faktisk jeg kjører mer på våt asfalt om vinteren enn om sommeren...

Finnes mange forskjellige typer dekk, og de er ramset om mange ganger før, men kan jo ta en kjapp runde igjen:
Sommerdekk, "All-season", all wheater, europeiske vinterdekk, nordiske vinterdekk og til slutt piggdekk.
Tittel: Helårsdekk
Skrevet av: Leaftekna2018tirsdag 21. februar 2017, klokken 13:18
http://www.tv2.no/a/3998943/

Ett av mange artikler og meninger om tema, og andre får gamble med sitt eget liv..synd de veldig å gamble med andre sitt også...

Synes man skal ta litt ansvar også ovenfor de andre i trafikken og holde seg unna helårsdekk..




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: cratirsdag 21. februar 2017, klokken 14:04
Sitat fra: Leaftekna2013 på tirsdag 21. februar 2017, klokken 13:18
Synes man skal ta litt ansvar også ovenfor de andre i trafikken og holde seg unna helårsdekk..

Helårsdekk fungerer vel omtrent like bra som et "helårsantrekk".  ::)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertirsdag 21. februar 2017, klokken 14:46
Sitat fra: Leaftekna2013 på tirsdag 21. februar 2017, klokken 13:18
http://www.tv2.no/a/3998943/

Ett av mange artikler og meninger om tema, og andre får gamble med sitt eget liv..synd de veldig å gamble med andre sitt også...

Synes man skal ta litt ansvar også ovenfor de andre i trafikken og holde seg unna helårsdekk..

Her kan jeg gi deg et godt begrunnet og langt svar. Men, det har jeg, og andre, faktisk allerede gjort.
Anbefaler deg derfor å lese hele tråden.

Etter å ha lest hele tråden sitter du kanskje og funderer om du virkelig skal ha 3-4 sett hjul, skifte hjul minst 2-3 ganger i uken hele vinteren gjennom, for å unngå å "gamble med andre sitt liv"...
Hvis du ikke gjør det bør du lese tråden en gang til, for da er det noe som har gått deg hus forbi.

Artikkelen du viser til er straks 4 år gammel, mye har skjedd på den tid.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Leaftekna2018tirsdag 21. februar 2017, klokken 14:58
http://www.aftenposten.no/bil/Test-av-vinterdekk-Dette-er-de-beste-vinterdekkene-382b.html


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynertirsdag 21. februar 2017, klokken 15:55
Les hele tråden!
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynerlørdag 25. februar 2017, klokken 13:40
Da kom det en god dæsj med snø her, begge bilene har stått ubrukt i noen dager så måtte koste av de.
Kjørte en kjapp runde på tunet her (borettslag), "kraftig" akselerasjon og max brems i typ 20 km/t.
Satte ikke opp kjegler og målte avstand osv osv, bare følt forskjell.

Igjen, ingen vesentlig forskjell på Mondeo med WRD4 og Leaf med IG30.
Om jeg skal kåre en vinner blir det nok Mondeoen  ;)

Forholdene var ca -2C, snødekt asfalt, noe polert snø, noe melete/fluffy snø, altså temmelig vanskelig føre / lite grep.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: gigafactorysøndag 26. februar 2017, klokken 04:33
Og alderen på de respektive dekkene er?
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 26. februar 2017, klokken 10:37
@giga
Husker ikke i farta, skal sjekke senere

Leaf: Yokohama IG30
6 mm mønster
Kjøpte de brukt, hadde stått på bil en knapp vinter, 2. vinter på min bil. Lagret tørt og mørkt om sommeren.
Produsert: 21/22-12


Mondeo: Nokian WRD4
ca 9mm på nye dekk
Produsert: 43-16


Det er vel noe om dette tidligere i tråden, men siden du påpeker det.
Alder påvirker dekk som vi vet. Men det som påvirker mest er varme (direkte sollys om sommeren).
Med nok varme over lang nok tid vulkaniseres dekket videre, gummien blir hardere.
Derfor er det så viktig å lagre vinterdekkene på et "forsvarlig" sted.

Fordelen da med helårsdekk vs alder er at de må byttes oftere.
Men, så blir de selvsagt også utsatt for mye varme/sollys om sommeren, som kan gjøre de uegnet som vinterdekk før de er slitt "nok". De som har innendørs parkering både hjemme og på jobb slipper selvsagt bedre unna her.
Men, uansett, derfor vil det nok uansett være best å ha 2 hjulsett..
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 26. februar 2017, klokken 17:20
Ser da at mine IG30 begynner å bli noe gamle, men tross det er de nok i relativt fin form mot et splitter nytt dekk.
I Japan har de krav om 5mm mønster på vinterdekk. Japanske dekk har da gjerne sommergummi nederst og vintergummi øverst. Dette er tydelig på Bridgestone WS70 som fulgte med Mondeoen, de er på ca 4+mm og begynner å vise tegn til sommergummien.

Så mine IG30 stiller nok med en akilleshæl i forhold til de blodferske WRD4, men som jeg har skrevet tidligere, hvis europeiske vinterdekk er så ille/livsfarlige på vinterføre som de fleste tror (og som jeg også trodde før), ville de uansett blitt danket ut av 10 år gamle nordiske piggfrie med 4-5mm mønster igjen!

@Leaftekna
Skal man snakke sikkerhet må man nok heller ta seg en prat med folk som kjører med dekk som på dette bildet.
Disse stod på en Soul, Nokian R2. Meg bekjent har Nokian tall i sentersporet i alle dekk for å vise mønsterdybde, her er alt slitt bort. Siste tall på mine WRD4 er 4, så tipper det er ca 3mm (altså på grensen til lovlig).
Helt kurant på tørr asfalt, til nød på våt asfalt, men har nok fint lite å stille opp med på vinterføre, som det var på stedet.

Slikt kjører folk med fordi de:
"ikke kan noe om dekk"
Satt på dekkene på høsten og sjekker ikke før de skal av igjen, "holder 1 sesong til"
Koster så mye med nye dekk så må slite de ut
"De er jo lovlige enda, får ikke bot"
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekalørdag 11. mars 2017, klokken 22:42
Hei
Måtte ta bilen helt til Arendal for å finne snødekke på en sidevei. Fant en bratt bakke og der kom ikke Qatrac lite dekka opp. Med denne turen så nærmer jeg meg 1% føre for behov for helårsdekk. Kan virkelig si at jeg hater piggdekk når klimaet der jeg bor såvidt gir behov for helårsdekk.

Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekasøndag 23. april 2017, klokken 21:26
Hei
Nå er det typisk Helårsdekk føre. Snø i lufta +2 grader. Ingen snakker om vinterdekk lenger for nå skal sommerdekka på. +2 grader i slutten av april er visstnok noe helt annet enn september.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 24. april 2017, klokken 16:42
Det er vel ca i dag det i utgangspunktet er forbudt med piggdekk, så mange i Trøndelag som har lagt om til sommerdekk også.
Men i helga kom det snø, og i mårrest var det glatt mange steder. Er nok mange som har sklidd av/i/på noe de ikke skulle sklidd av/i/på i dag  ;)
På nyhetene kunne de opplyse at det hadde kommet inn 25% flere skademeldinger enn på en normal mandag, mest sannsynlig svært mange med sommerdekk.

WRD4-forget the forcast  ;)
Eller Eureka's elskede weatherproof, Micehlin Crossclimate e.a. som sommerdekk  :+1:
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhmandag 24. april 2017, klokken 16:51
Er dessverre i piggdekk-sommerdekk skvis med vår i-MiEV, fruen måtte kjøre på sommerdekk i morges siden jeg har lagt om. Heldigvis tørt. Har lovt meg selv at neste blir helårsdekk på den for vår-sommer-høst. Men må bare bruke opp sommerdekka først (hørt den før?). Leafen trives veldig bra med WRD4 nå ihvertfall.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekamandag 24. april 2017, klokken 17:37
Mange Lokasjoner i Norge som fjelloverganger og Nord-Norge kan dette like godt skje i Juni. Så at dekk med Vinteregenskaper og våtgrep C skal være utilgjengelige for beboere disse områdene er er grovt overgrep av dekkbransjen og naf   
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 24. april 2017, klokken 18:26
Sitat fra: tomrh på mandag 24. april 2017, klokken 16:51
Men må bare bruke opp sommerdekka først (hørt den før?).

Jeg må bare bruke opp vinterdekka først, før jeg bytter ut de nordiske med WRD4  ;)
Uheldigvis tåler de visst litt, har vel slitt 1-1,5mm på 2 sesonger, så må i hvert fall slite med de i 1 sesong til.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Bondeknølmandag 24. april 2017, klokken 21:56
At det på en dag som dette bare har kommet 25% flere skademeldinger enn på en vanlig mandag er imponerende synes jeg.
Her sørpå snør det til tider tett og på Østlandet har det vært enda være er mitt inntrykk.
På en vinterdag med slikt sleipt føre når folk er skodd for det skulle en vel trodd at skademeldingene økte enda mer enn 25%???
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: rolandvg99mandag 24. april 2017, klokken 22:12
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 24. april 2017, klokken 21:56
At det på en dag som dette bare har kommet 25% flere skademeldinger enn på en vanlig mandag er imponerende synes jeg.
Her sørpå snør det til tider tett og på Østlandet har det vært enda være er mitt inntrykk.
På en vinterdag med slikt sleipt føre når folk er skodd for det skulle en vel trodd at skademeldingene økte enda mer enn 25%???

Ikke verst føret tatt i betraktning, men jeg regner med at avkortning på forsikringa grunnet uegnet redskap har en større økning.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 24. april 2017, klokken 22:27
Jobber ikke i forsikringsbransjen, så vet ikke, bare hørte såvidt på radioen.
Om det var vinterdager, eller alle dager, vet jeg ikke, men uansett hvordan du snur og vender på tallene burde det ikke være noe tvil om at man er bedre skodd med vinter- eller helårsdekk i slikt føre, og at det mest sannsynlig ville blitt mindre skader.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 07. mai 2017, klokken 16:35
https://www.youtube.com/watch?v=Lrz14n4vVkQ

Ikke skremmende forskjell det der. Her brukes også WS80, et nordisk dekk.
Europeiske dekk, slik som WRD4, skulle prestere bedre  ;)
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 17. juli 2017, klokken 06:06
Man vet aldri når man får behov for dekk med vinteregenskaper...  ;)

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/2017/07/15/Kuldegrader-p%C3%A5-R%C3%B8ros-natt-til-l%C3%B8rdag-15023326.ece
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: sven erikmandag 17. juli 2017, klokken 13:09
om en ikke bruker  bilen på vintern kan man ha et sett hele året  og bare sette vekk  bilen
ellers er 2 sett det som gjelder
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynermandag 17. juli 2017, klokken 13:49
@sven
Siden du er så skråsikker regner jeg med du har prøvd, så del gjerne dine opplevelser.
Hvis du derimot ikke har prøvd alternativer er tydeligvis dette ikke tråden for deg...
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: nr1raynersøndag 27. august 2017, klokken 15:30
Tok en kjapp og høyst uoffisiell bremsetest fra 50 km/t, Mondeo med WRD4 vs Leaf med originale 17" sommerdekk.
16 C og tørr veg.
Bremsestrekningen er latterlig kort på begge biler. Regner med de fleste her ikke har prøvd dette på svært lenge, eller kanskje ikke i det hele tatt? Da anbefales det  ;)

Jeg kunne tråkkete hardere i begge biler, og kanskje knappet inn noen cm, men begge biler nappet godt i ABS, og begge oppførte seg stødig og god. Den verste bilen var vel kanskje Leafen, som hugget mer i bilen/pedalen. Mulig dette var nøbremsassistanse-systemet som slo inn.
Anyways, resultatet er langt fra at Mondeoen seilet 7 meter lenger enn den andre, som noen kanskje vil tro.
Mulig det skilte så mye som 0,5 meter. Tok ikke mål av stopplengden, bare holdepunkter, men vi snakker om ca 7-9 meter.

Den viktigste forskjellen er her altså ikke om man har sommerdekk eller gode europeiske vinterdekk, men hvor hardt man tørr å tråkke på pedalen.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekaonsdag 15. november 2017, klokken 18:43
Hei noen oppdateringer vedr helårsdekk. Dette må være den beste dekktråden uansett forum. Dette er jo ikke værre for dekkbransjen enn elbiler for oljebransjen. 
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhonsdag 15. november 2017, klokken 21:04
Jeg bruker WRD4 på tredje sesongen nå. De begynner å bli slitt, nede på 5-6 mm, og de er langt fra like gode som nye, slipper lettere i slapsen nå. Har så langt brukt de som mellomsesongdekk siden 1. oktober, men så snart vinteren setter skikkelig inn her i det trønderske lavlandet så går jeg over på bedre alternativ. Det fine er at de nå har et par sesonger igjen som sommerdekk, det er ikke å anbefale med f.eks. R2.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekaonsdag 29. november 2017, klokken 17:34
Hei
Fant denne test WRD4 mot nordiske

http://teknikensvarld.se/test-av-vinterdack-20172018-544003/
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekaonsdag 29. november 2017, klokken 17:36
Sitat fra: Eureka på onsdag 29. november 2017, klokken 17:34
Hei
Fant denne test WRD4 mot nordiske

http://teknikensvarld.se/test-av-vinterdack-20172018-544003/
https://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fshina.guide%2Fpress%2F12797%2F%23more-12797&edit-text=
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhonsdag 29. november 2017, klokken 21:07
Testen vi har lengtet etter å se! WRD4 gjorde det greit på snø men var litt dårligere enn ventet på is. Men så spørs det i hvilke temperaturer de testet i? De testet sikkert i mange ulike temperaturer og tok et snitt. Vi vet fra andre tester at europeiske vinterdekk gjør det dårlig i mange minus men greit nok på nullføre.
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: Eurekaonsdag 20. desember 2017, klokken 23:19
Hei
Dette var jo litt interessant. https://www.youtube.com/watch?v=TJsV2ORMsms
Tittel: Sv: Helårsdekk
Skrevet av: tomrhonsdag 03. januar 2018, klokken 23:42
På tørre veier duger sommerdekka ja. Men plutselig snør det. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=qG6y9rZbVRA