Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: turfsurf på onsdag 11. januar 2017, klokken 22:40
Har en 90D i bestilling, og har hele tiden sett på 90kWh batteri som lite for pengene. Dessverre er 75 batteriet for lite for mitt bruk, så jeg valgte å bite i det sure eplet. Men med de siste avsløringene av enda lavere kapasitet, begrenset lade-effekt og maks-effekt begrensinger, så begynner jeg å lure på om hele 90kWh batteriet var ett feilsteg fra Tesla sin side. Tror kanskje 100kWh batteriet vil erstatte 90 snart, og da vil vel 90 biler droppe som bare det i pris. 100kWh vil og være nærmere det jeg ser som tilstrekkelig rekkevidde for vårt bruk.
Dette sammen med de vedvarende problemene med FW dørene og den generelle arrogansen Tesla viser kundene sine gjør at jeg vurderer å droppe mottak av bilen, og vil heller vente og se hva som kommer fra tyskerne i 2018, eller om ting blir bedre fra Tesla. Ønsker jo helst å støtte Tesla i stedet for fossilmafiaen, men skal jeg legge en million i en bil så bør det jo føles litt greit.
Synes ikke 1kWh under markedsført kapasitet er krise. Mye verre med 85 batteriet.
Bjørn har også meldt at han har fått tilbake noe ladehastighet, så mulig det var bug? Og både P90D og p100d senker vel effekten etter X antall launch? Men da snakker vi langt høyere effektuttak enn i en ordinær 90D.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. januar 2017, klokken 22:40
Har en 90D i bestilling, og har hele tiden sett på 90kWh batteri som lite for pengene. Dessverre er 75 batteriet for lite for mitt bruk, så jeg valgte å bite i det sure eplet. Men med de siste avsløringene av enda lavere kapasitet, begrenset lade-effekt og maks-effekt begrensinger, så begynner jeg å lure på om hele 90kWh batteriet var ett feilsteg fra Tesla sin side. Tror kanskje 100kWh batteriet vil erstatte 90 snart, og da vil vel 90 biler droppe som bare det i pris. 100kWh vil og være nærmere det jeg ser som tilstrekkelig rekkevidde for vårt bruk.
Dette sammen med de vedvarende problemene med FW dørene og den generelle arrogansen Tesla viser kundene sine gjør at jeg vurderer å droppe mottak av bilen, og vil heller vente og se hva som kommer fra tyskerne i 2018, eller om ting blir bedre fra Tesla. Ønsker jo helst å støtte Tesla i stedet for fossilmafiaen, men skal jeg legge en million i en bil så bør det jo føles litt greit.
Jeg droppet X da jeg så den hadde rekkevidde som en S75D som jeg tidligere har kommet frem til blir for kort.
Tok istedet en S90D med AP2, og kjøper X når produksjonen får "satt seg" og 100D slippes. Mest sannsynlig da med litt annet good stuff også :)
Vurderte også det samme, men har hatt to Model S, og X er en mye bedre bil for oss.
Hvor mye koster oppgradering fra P90D til P100D?
Mener det var 20.000$ i USA. Så 200k INK mva?
Jeg mener det var 86000 kr for dem som hadde bestilt P90D men ikke hadde levering når 100kW batteri ble introdusert.
Jeg fikk prisen 140 000 på en P90D jeg vurderte p kjøpe med AP1 rett før jul.
Og i dag kom 100D til bare 26000,- mer. Frister å oppgradere og droppe gratis superlading..
Wow! 26.000,- med for 11-12kWh ekstra var billig. Trodde på 50.000,- selv, så det var en positiv overraskelse.
X`en rykket plutselig et stort hakk nærmere.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. januar 2017, klokken 09:10
Wow! 26.000,- med for 11-12kWh ekstra var billig. Trodde på 50.000,- selv, så det var en positiv overraskelse.
X`en rykket plutselig et stort hakk nærmere.
Merkelig prising. Hoppet fra 75 til 90 koster 85.000,-, altså 5667,- per kWh. Hoppet fra 90 til 100 koster godt under halvparten av den prisen per kWh. Er det 90 som er dyr eller 75 som er billig? ;)
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2017, klokken 09:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. januar 2017, klokken 09:10
Wow! 26.000,- med for 11-12kWh ekstra var billig. Trodde på 50.000,- selv, så det var en positiv overraskelse.
X`en rykket plutselig et stort hakk nærmere.
Merkelig prising. Hoppet fra 75 til 90 koster 85.000,-, altså 5667,- per kWh. Hoppet fra 90 til 100 koster godt under halvparten av den prisen per kWh. Er det 90 som er dyr eller 75 som er billig? ;)
Kan vel hende marginene har endret seg nå som Gigafactory har begynt å produsere de nye cellene? (så kanskje både 75 og 90 er dyre?) :)
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. januar 2017, klokken 09:10
Wow! 26.000,- med for 11-12kWh ekstra var billig. Trodde på 50.000,- selv, så det var en positiv overraskelse.
X`en rykket plutselig et stort hakk nærmere.
Vil tippe at det ligger ei lita prisjustering (valuta samt ikke lenger ubegrensa SC) innbakt i dette lave påslaget. Bare de som ikke følger med vil ta ut biler med 90-pakke til ordinær priser fra i dag - med så lavt påslag er jo 100 en no-brainer.
Blir interessant å se på inventory-utvalget fremover.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2017, klokken 09:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. januar 2017, klokken 09:10
Wow! 26.000,- med for 11-12kWh ekstra var billig. Trodde på 50.000,- selv, så det var en positiv overraskelse.
X`en rykket plutselig et stort hakk nærmere.
Merkelig prising. Hoppet fra 75 til 90 koster 85.000,-, altså 5667,- per kWh. Hoppet fra 90 til 100 koster godt under halvparten av den prisen per kWh. Er det 90 som er dyr eller 75 som er billig? ;)
90 er i hvert fall dyr, det har jeg alltid syntes.
Sitat fra: Øggen på fredag 20. januar 2017, klokken 09:37
Ja typisk min flaks at min gikk i prod på tirsdag. E det mulig!!!
Spørsmålet e om det e et heilt eget batteri, eller ei "software oppgradering"
Om det e et til 90 begrensa 100 batteri e alt supert, om ikkje bli det nok kansellering.
Tviler sterkt selv om jeg alltid har hatt et håp om at min bil skulle komme emd SW begrenset 100 batteri. Min er ikke produsert enda, så her er det frem med kalkulatoren og faktisk regne på hvor mye jeg egentlig superlader utover de 400kWh som er inkl nå.
Bittert at man også evt. mister de ventilerte setene. Det er dumt..
Sitat fra: hnrk på fredag 20. januar 2017, klokken 09:40Kan vel hende marginene har endret seg nå som Gigafactory har begynt å produsere de nye cellene? (så kanskje både 75 og 90 er dyre?) :)
Model S/X vil nok ikke benytte celler fra Gigafactory de nærmeste par årene i hvert fall. Produksjonen til Gigafactory er tiltenkt Tesla Energy og Model 3 i første omgang.
Fikk nettopp svar fra Tesla på spørsmål om oppgradering til 100,med bil i produksjon. Mister fri SC, depositum og får nye priser.
Surt å ta ett tap på 15k, men ellers er jo 90-100 ett røverkjøp sammenlignet med 75-90, selv om den oppgraderingen gir økt ytelse og.
Noen som vet noe om ladefarten på 100 vs 90?
Hm, vanskelig å forholde seg til disse endringene når jeg akkurat har bestilt bil. Men, i forhold til helt normalt bruk, og hvis man skal forholde seg til annenhåndsverdi (tross alt bør man vel det når man kjøper en bil til 1 mill og et produkt som samtidig er i rivende utvikling) - da lurer jeg virkelig hva som vil bli lagt mest vekt på av gratis superlading kontra 100 batteri om et par tre år...?
Godt spørsmål. Det finnes nok en del ekstrembrukere som vil se verdien i ubegrenset lading. Men hvor stor kan den kjøpergruppen være?
Jeg synes 100-batteriet er verd mer enn hva de har priset oppgraderingen til.
Bjørn har for øvrig testet ladehastigheten på 100-batteriet og konkludert med at den er høyere enn 90-batteriet (Sjekk video). Såfremt man er alene på laderen.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. januar 2017, klokken 09:39
Merkelig prising. Hoppet fra 75 til 90 koster 85.000,-, altså 5667,- per kWh. Hoppet fra 90 til 100 koster godt under halvparten av den prisen per kWh. Er det 90 som er dyr eller 75 som er billig? ;)
Begge deler er nok billig om det var reel batterikapasitet det var snakk om. Tesla håper vel på å kunne prise batterierceller fra sin nye fabrikk til ca 100dollar/kWh. Batteripakker blir en god del dyrere. Dagens pris er adskillig høyere.
Her er det vel snakk om batterier som sitter i bilen og hvor en softwarebegrensninger i ytelse og kapasitet gir en "rabatt". Prisingen er nok mer en vurdering av hva som gir mest penger i kassa.
Sitat fra: turfsurf på fredag 20. januar 2017, klokken 10:29
Fikk nettopp svar fra Tesla på spørsmål om oppgradering til 100,med bil i produksjon. Mister fri SC, depositum og får nye priser.
Dvs om bilen er satt i produksjon, så koster 100D 46.700 mere, + verdien av gratis SC + 2 måneder lengre leveringstid...
Æsj...
Da har jeg kansellert 90 og bestillt 100. Droppet premium denne gangen, siden man ikke får med ventilerte seter, og alcantara tak nå er inkludert i skinnpakken. Valgte nå med carbon interiør i stedet for dark ash. Bilen koster nå ca 10k mindre, men tapte depositum på 15k. Estimerte utgifter til SuC er 3k i året. Det kan jeg leve med. Dråpen i havet var ladehastigheten på SuC, det betyr litt på motorvei.
Smart valg, hadde valgt 100 fremfor free SC any day. Har luftet X100 i heime og 200.000 mer, men vi tror fortsatt vi klarer oss fint med 60 og om ikke får vi se på det når vi vet. Denne Tesla-galoppen er farlig;)
Har ikke avbestilt x90 enda, men kommer nok til å gjøre det til fordel for x100. Har mer bruk for rekkevidden enn gratis SC. Kjipt at depositumet ryker da bilen snart skal i produksjon. Synes egentlig dette er litt dårlig av Tesla når jeg oppgraderer til enda dyrere bil. Bilen er ikke produsert enda. Jaja, skjønner at min bil er planlagt i produksjonslinjen osv....
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.
Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:10
Har ikke avbestilt x90 enda, men kommer nok til å gjøre det til fordel for x100. Har mer bruk for rekkevidden enn gratis SC. Kjipt at depositumet ryker da bilen snart skal i produksjon. Synes egentlig dette er litt dårlig av Tesla når jeg oppgraderer til enda dyrere bil. Bilen er ikke produsert enda. Jaja, skjønner at min bil er planlagt i produksjonslinjen osv....
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.
Den sannsynligheten er vel i høyeste grad tilstede?
Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:10
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.
Hvis du uansett taper depositumet ditt, hva har du å vinne på å avbestille bilen allerede nå? Selv om du venter til bilen er på Drammens havn, så taper du ikke mer enn depositumet (som du allerede har avskrevet).
Jeg ville ha ventet og sett ann litt, i det minste til bilen har blitt produsert.
Sitat fra: bjoris på lørdag 21. januar 2017, klokken 00:45
Smart valg, hadde valgt 100 fremfor free SC any day. Har luftet X100 i heime og 200.000 mer, men vi tror fortsatt vi klarer oss fint med 60 og om ikke får vi se på det når vi vet. Denne Tesla-galoppen er farlig;)
Les denne tweeten til Elon, dette her tar aldri slutt:
(http://bildr.no/thumb/UENZeCsz.jpeg) (http://bildr.no/view/UENZeCsz)
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:57
Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:10
Typisk uflaks må være at jeg nå avbestiller, og at Tesla om noen dager annonserer at alle 90kwh som nå produseres leveres med softwarebegrenset 100kwh batteri. Da hadde jeg blitt arg, og kanskje droppet hele bestillingen. Irriterer meg litt at man ikke får vite slikt.
Hvis du uansett taper depositumet ditt, hva har du å vinne på å avbestille bilen allerede nå? Selv om du venter til bilen er på Drammens havn, så taper du ikke mer enn depositumet (som du allerede har avskrevet).
Jeg ville ha ventet og sett ann litt, i det minste til bilen har blitt produsert.
Takk for støtte. Kanskje lurt å vente litt.
Mister ikke depositum hvis om men min bil produseres med begrenset 100kwh batteri. Det er jo det jeg håper på selvsagt.
Hvis bilen din ikke har gått i produksjon enda, så taper du ikke depositum hvis du oppgraderer til 100.