Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: madsskon på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:52

Tittel: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: madsskontirsdag 03. januar 2017, klokken 11:52
Min 2016 75D sluttet plutselig i dag tidlig å regenerere.. Noen andre som har opplevd dette? Evt hva gjorde dere for å rette feilen? Er på tråden til Tesla Motors...
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Bjoristirsdag 03. januar 2017, klokken 11:53
Fult batteri eller veldig kaldt så kan den ikke regenerere, men om det ikke er steinkaldt og/eller batteriet er helt fult så er det noe feil... Du ser om du har stipplet linje på effektmåleren;)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: madsskontirsdag 03. januar 2017, klokken 12:04
Vil ikke karakterisere -3 som steinkaldt akkurat... får se om det kommer tilbake da.. første natta siden bilen var ny at den står utendørs, ellers pleier den stå i garasjen (ikke oppvarmet).
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: dainaitirsdag 03. januar 2017, klokken 12:06
Sitat fra: madsskon på tirsdag 03. januar 2017, klokken 12:04
Vil ikke karakterisere -3 som steinkaldt akkurat... får se om det kommer tilbake da.. første natta siden bilen var ny at den står utendørs, ellers pleier den stå i garasjen (ikke oppvarmet).

-3,  ute = kallt batteri = ingen regen
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Chris Auroratirsdag 03. januar 2017, klokken 13:04
Nedsatt regenering begynner å gjøre seg gjeldende allerede fra +10C,og dersom batteriet har fått lov til å komme ned i minusgrader kan du regne med at det tar minst en halvtimes kjøring før regen er tilbake for fullt.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: madsskontirsdag 03. januar 2017, klokken 13:44
Da lærte man noe nytt i dag også. Merkelig egentlig , for mener at vår Kia Soul regnererer i alle temperaturer..
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Chris Auroratirsdag 03. januar 2017, klokken 13:48
Sitat fra: madsskon på tirsdag 03. januar 2017, klokken 13:44
Da lærte man noe nytt i dag også. Merkelig egentlig , for mener at vår Kia Soul regnererer i alle temperaturer..

Det gjør forsåvidt Tesla også, men det kommer an på om batteriet holder omgivelsestemperaturen, eller om batteriet er varmt (varmet av klimaanlegget eller fordi den har ladet osv.)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: nietirsdag 03. januar 2017, klokken 14:10
Sitat fra: madsskon på tirsdag 03. januar 2017, klokken 12:04
Vil ikke karakterisere -3 som steinkaldt akkurat... får se om det kommer tilbake da.. første natta siden bilen var ny at den står utendørs, ellers pleier den stå i garasjen (ikke oppvarmet).
Kanskje den har stått på lading når den har stått i garasjen, mens den ikke ladet når den stod ute?
Ved lading i moderat kulde opprettholdes en viss temp på batteriet og man har en viss regenerering ved oppstart.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Amosstirsdag 03. januar 2017, klokken 14:13
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. januar 2017, klokken 13:48
Det gjør forsåvidt Tesla også, men det kommer an på om batteriet holder omgivelsestemperaturen, eller om batteriet er varmt (varmet av klimaanlegget eller fordi den har ladet osv.)

... eller stått inne i en (oppvarmet?) garasje.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: fonbergtirsdag 03. januar 2017, klokken 15:13
Dette temaet dukker opp hver vinter på dette forumet - fjerde vinteren nå
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: anesstirsdag 03. januar 2017, klokken 15:20
Sitat fra: Amoss på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:13
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. januar 2017, klokken 13:48
Det gjør forsåvidt Tesla også, men det kommer an på om batteriet holder omgivelsestemperaturen, eller om batteriet er varmt (varmet av klimaanlegget eller fordi den har ladet osv.)

... eller stått inne i en (oppvarmet?) garasje.

Og bare så det også er nevnt, slår du av Range Mode så får du regen tilbake fortere, men da med høyere forbruk selvfølgelig.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 03. januar 2017, klokken 15:25
Istedenfor "Regen disabled - drive carefully" burde Tesla åpenbart skrevet noe mer forklarende og helst langt mer synlig.

Eksempelvis Regenerative braking disablet due to XXXXX" hvor XXX kan være fullt batteri eller kulde (evt varme i ekstreme tilfeller?).
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: madsskononsdag 04. januar 2017, klokken 11:59
Jeg fikk ingen feilmelding , kun gul varseltrekant.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Kvarkonsdag 04. januar 2017, klokken 12:02
Sitat fra: madsskon på onsdag 04. januar 2017, klokken 11:59
Jeg fikk ingen feilmelding , kun gul varseltrekant.

Alt er som det skal være.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Chris Auroraonsdag 04. januar 2017, klokken 12:20
Fra brukerhåndbokas side 4.21:

SitatThe amount of energy fed back to the Battery using regenerative braking can depend on the current state of the Battery and the charge level setting that you are using.
If regenerative braking is limited, a dashed yellow line displays on the power meter. For example, regenerative braking may be limited if the Battery is extremely hot or cold because the surplus energy is used to cool or heat the Battery.
Regenerative braking is also limited if the Battery is already fully charged.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: ChrMLonsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Ikke noe nytt dette :).

Årsaken er batterikjemi. Lithium Ion batterier skal ikke lades når batteritemperaturen er 0 gr eller lavere. Da ville batteriet blitt ødelagt pga oppbygging av belegg internt.

Løsning på det: Varme batteriet til en temperatur som batteriet kan lades uten skade, deretter gradvis tillate lading/regen.


Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Tuxedoonsdag 04. januar 2017, klokken 14:53
Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.
Mulig at den allerede gjør det slik, men batterivarmeren tar så lite last at bremseeffekten likevel blir liten.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Øggenonsdag 04. januar 2017, klokken 15:03
Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Ikke noe nytt dette :).

Løsning på det: Varme batteriet til en temperatur som batteriet kan lades uten skade, deretter gradvis tillate lading/regen.


Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.

Eller som før, aktivere batterivarming når den står tilkobla støm og du likevel forvarma bilen. Sjukt irriterende at det e kutta ut.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Thor2014onsdag 04. januar 2017, klokken 15:03
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:53
Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.
Mulig at den allerede gjør det slik, men batterivarmeren tar så lite last at bremseeffekten likevel blir liten.
Det kan kanskje logges av dere som har sånn Canbusleser?
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: ChrMLonsdag 04. januar 2017, klokken 15:12
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:53
Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.
Mulig at den allerede gjør det slik, men batterivarmeren tar så lite last at bremseeffekten likevel blir liten.
Jeg tror ikke det er slik. Kanskje, men elementet er bare 6 kW.

Tror den først begynner å gjøre det når regen kobles inn når batteri når ca et par grader, men veldig begrenset.

Det hadde vært teknisk mulig uten mye ekstra vekt å hatt full regen hele tiden. Krever:
- Kombi element 6 kW / 60 kW
- En måte å trinnløst regulere effekten mellom batteri og element

<2 gr = 60 kW element
2-12 gr = Gradvis innkobling av lader/utkobling av element
>12 gr = 60kW lader

Gjør bilen mer brukervennlig, raskere varm og mer effektiv.

Aberet er kanskje hvis det er noen grense for hvor fort det er lurt å varme et batteri mtp termisk ekspansjon ol.. 60 kW er ganske mye effekt, blir fort varme. Helt sikkert en del som bor høyt og starter hverdagen med lange regen perioder :)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Thor2014onsdag 04. januar 2017, klokken 15:38
Hjem fra hytta feks.
Hvis bilen slår på varmeelementet i bilen og batteriet burde man kunne få 12 kw ut, uten at noe blir trukket fra batteriet.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Amossonsdag 04. januar 2017, klokken 17:23
Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 15:12
Aberet er kanskje hvis det er noen grense for hvor fort det er lurt å varme et batteri mtp termisk ekspansjon ol.. 60 kW er ganske mye effekt, blir fort varme. Helt sikkert en del som bor høyt og starter hverdagen med lange regen perioder :)

Har tenkt litt i samme baner som deg. Slik jeg ser det er det å ha en konsekvent "regen"/"motorbrems" så fornuftig at man skulle tillate full effekt på genereringen uansett, men bruke (det man kan) av den regenererte effekten på å varme/kjøle batteriet (alt etter hva behovet er) og/eller andre forbrukere (kupe varme/lys/etc..), og heller "kaste" overskuddsenergi som varme til luften dersom alt ikke kan brukes. Dersom man bruker de vanlige bremsene så blir jo også mye av bevegelsesenergien kastet ut som varme fra bremsene.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Tuxedoonsdag 04. januar 2017, klokken 17:43
Tror det ville vært et slit å få et 60kW varmeelement i bilen på en trygg måte.  Ville generert like mye varme som 60 stk 1000 W panelovner under maks regen...
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Amossonsdag 04. januar 2017, klokken 18:26
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:43
Tror det ville vært et slit å få et 60kW varmeelement i bilen på en trygg måte.  Ville generert like mye varme som 60 stk 1000 W panelovner under maks regen...

Godt poeng ja. Så tenker man må dele det opp i flere elementer - la oss si f.eks. 4?  Og plassere dem så langt i fra hverandre som praktisk mulig?  Helst på ett sted som alt er designet for å kunne frigjøre så å si all bevegelsesenergi fra bilen som varme til luften?  Noen som har noen gode forslag om hvor på bilen det kunne være?    ;)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Thor2014onsdag 04. januar 2017, klokken 21:57
Hadde nok holdt med 30kw. Plassert i batteriet. Sirkulasjon av kjølevesken sørger for distribusjon av varmen.
Tenker du å lage en DIY?
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Amossonsdag 04. januar 2017, klokken 22:11
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:57
Tenker du å lage en DIY?

Om det er meg du spør så nei, har ingen slike planer. Bare prøver å se om det kunne være bedre måter å løse det på enn det som er idag. ... og håpe noen hos Tesla har tenkt i samme baner når de har designet Model 3 :)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: ChrMLonsdag 04. januar 2017, klokken 23:43
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:43
Tror det ville vært et slit å få et 60kW varmeelement i bilen på en trygg måte.  Ville generert like mye varme som 60 stk 1000 W panelovner under maks regen...

Tror ikke det ville vært noe stort problem dersom den sitter i vannstrømmen mot kupedelen av bilen. Litt avhengig av gjennomstrømning såklart.

60 kW øker vanntemperatur fra -10 gr til 30 gr på 2 minutter hvis vi antar ca 7 liter vann i systemet. Kun vannet. + batterimassen så kanskje 5 min ved regen hele tiden.

Ved 0.5 liter pr sek, ca 30 gr temp økning mellom før-etter element. Litt mye kanskje, men fordelen med 60 kW ville vært konsekvent kjøreopplevelse uavhengig hvor lenge man har kjøtt.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: CFMtorsdag 05. januar 2017, klokken 19:24
Litt áv trådstarters topic nå men, likevel:

En induksjonsmotor trenger vel ikke å generere strøm for å bremse slik en DC-motor ville gjort. Kontrolleren kan jo rotere magnetfeltet forover eller bakover uavhengig av om rotoren går forover, bakover eller står stille. Selvsagt ønsker vi å ta vare på bevegelsesenergien om vi kan. Men er problemstillingen å få bilen til å oppføre seg likt uansett hvilken temperatur batteriet har så er vel det mulig uten å generere strøm. Eksempelvis industriroboter bruker strøm både når de starter og avslutter en bevegelse brått. De har ikke noe batteri eller radiator for å bremse en bevegelse uten å komme nevneverdig på kant med Newton sine låver.

Ett annet eksempel: Når min Tesla var ny hadde den ikke bakkestartshold på samme måte som nå. Med creep på så ville den fortsatt trille litt bakover hvis bakken var bratt nok. Så selv om bilen triller sakte bakover så kunne jeg bruke strøm på å redusere hastigheten bakover og akselerere fremover. Den produserte ikke noe strøm på en kvisete bakkestart  ;)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Spinnertorsdag 05. januar 2017, klokken 20:21
Bilen kunne da brukt bremsene til å emulere nedbremsingen ved regenerering med varmt batteri. Ikke noe vits å styre med store energimengder det må kvittes seg med :)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Griffeltorsdag 05. januar 2017, klokken 21:02
Sitat fra: CFM på torsdag 05. januar 2017, klokken 19:24
Litt áv trådstarters topic nå men, likevel:

En induksjonsmotor trenger vel ikke å generere strøm for å bremse slik en DC-motor ville gjort. Kontrolleren kan jo rotere magnetfeltet forover eller bakover uavhengig av om rotoren går forover, bakover eller står stille.
Jo den gjør det. Enten roterer den fritt uten å levere energi, ellers bremser den og leverer energi, og trenger da noe som kan benytte denne energien.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: jlanfredag 06. januar 2017, klokken 09:04
Sitat fra: CFM på torsdag 05. januar 2017, klokken 19:24
Litt áv trådstarters topic nå men, likevel:

En induksjonsmotor trenger vel ikke å generere strøm for å bremse slik en DC-motor ville gjort. Kontrolleren kan jo rotere magnetfeltet forover eller bakover uavhengig av om rotoren går forover, bakover eller står stille. Selvsagt ønsker vi å ta vare på bevegelsesenergien om vi kan. Men er problemstillingen å få bilen til å oppføre seg likt uansett hvilken temperatur batteriet har så er vel det mulig uten å generere strøm. Eksempelvis industriroboter bruker strøm både når de starter og avslutter en bevegelse brått. De har ikke noe batteri eller radiator for å bremse en bevegelse uten å komme nevneverdig på kant med Newton sine låver.

Ett annet eksempel: Når min Tesla var ny hadde den ikke bakkestartshold på samme måte som nå. Med creep på så ville den fortsatt trille litt bakover hvis bakken var bratt nok. Så selv om bilen triller sakte bakover så kunne jeg bruke strøm på å redusere hastigheten bakover og akselerere fremover. Den produserte ikke noe strøm på en kvisete bakkestart  ;)

Det hadde vært hyggelig hvis man kunne lade batteriet ved å stå stille på creep i en bakke, men i det tilfellet vil nok batteriet levere strøm som blir til varme i motoren.

Industrimotorer som står koblet til et stivt nett kan levere strøm tilbake til nettet. Hvis ikke nettet tåler det så brukes bremsemotstander. http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/E768FE6E5663940A86256C46007DB743

Det blir egentlig samme sak med en stempelmotor, den vil også produsere tilsvarende mengde varme når den brukes til å bremse med, og det blir den kvitt i radiatoren, eller med kjøleribber for luftkjølte motorer. 

Å la bremsene gjøre jobben er vel greit nok for vanlige stopp, men hvis en skal ned fra et fjell med toppladet batteri, så er vel en bremsemotstand å foretrekke.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: CFMfredag 06. januar 2017, klokken 18:07
Sitat fra: jlan på fredag 06. januar 2017, klokken 09:04
Industrimotorer som står koblet til et stivt nett kan levere strøm tilbake til nettet. Hvis ikke nettet tåler det så brukes bremsemotstander. http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/E768FE6E5663940A86256C46007DB743

Skjønner :) Bra lenke!

Så hvis jeg står i en bratt bakke å vugger med wattpedalen og ser forbruket bobler litt over 20 kW så blir det ganske raskt varmt - ett eller annet sted?
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: amundfredag 06. januar 2017, klokken 20:12
Hva om du putter den i revers og gir gass nedover bakken?
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Spinnerfredag 06. januar 2017, klokken 21:21
Sitat fra: CFM på fredag 06. januar 2017, klokken 18:07Så hvis jeg står i en bratt bakke å vugger med wattpedalen og ser forbruket bobler litt over 20 kW så blir det ganske raskt varmt - ett eller annet sted?
Du vugger 2,2 tonn opp og ned en bakke, der forsvinner nok mesteparten de 20kW :)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Griffelfredag 06. januar 2017, klokken 21:24
Sitat fra: amund på fredag 06. januar 2017, klokken 20:12
Hva om du putter den i revers og gir gass nedover bakken?
Dersom det er mulig; hjulene låser seg og begynner å spinne og energien omsettes som friksjonsvarme i dekk/vei og som effektvarmetap i motor/batteri. Den er nok forriglet mot dette.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Griffelfredag 06. januar 2017, klokken 21:41
Sitat fra: Sbr på fredag 06. januar 2017, klokken 21:21
Sitat fra: CFM på fredag 06. januar 2017, klokken 18:07Så hvis jeg står i en bratt bakke å vugger med wattpedalen og ser forbruket bobler litt over 20 kW så blir det ganske raskt varmt - ett eller annet sted?
Du vugger 2,2 tonn opp og ned en bakke, der forsvinner nok mesteparten de 20kW :)
kW forsvinner momentant hver gang du slipper wattpedalen, men kWs-ene om du sitter slik blir til varmetap. Holder du bilen stille i en bakke med wattpedalen blir det bilen bruker av energi (Ws) til varme siden ingen ting går med til å utføre et arbeid eller øke stillingsenergien.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Egil Fonnfredag 06. januar 2017, klokken 22:00
I prinsippet burde både batteri varme og kupe varme element (6+6kw) kunne koples inn for og ivareta mer av energien ved bremsing før batteriet er varmt. Både motor, kupe og batteri har vannbåren kjøle/varme system som kan oppta og lagre mye varme energi.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: petersvlørdag 07. januar 2017, klokken 07:33
Sitat fra: Griffel på fredag 06. januar 2017, klokken 21:24
Sitat fra: amund på fredag 06. januar 2017, klokken 20:12
Hva om du putter den i revers og gir gass nedover bakken?
Dersom det er mulig; hjulene låser seg og begynner å spinne og energien omsettes som friksjonsvarme i dekk/vei og som effektvarmetap i motor/batteri. Den er nok forriglet mot dette.

Neida, er fullt mulig uten å låse hjulene, men ikke testet når regen er null vel å merke.

Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: ChrMLlørdag 07. januar 2017, klokken 21:47
Sitat fra: Sbr på torsdag 05. januar 2017, klokken 20:21
Bilen kunne da brukt bremsene til å emulere nedbremsingen ved regenerering med varmt batteri. Ikke noe vits å styre med store energimengder det må kvittes seg med :)

Hvem sier at vi skal kvitte oss med energien?

Det er mye bedre å bruke 60 kW på å varme batteriet/kupe enn å deaktivere regen på kaldt batteri. Fortere varm bil og raskere mulighet for vanlig regen når det er veldig kaldt.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Spinnersøndag 08. januar 2017, klokken 00:01
Sitat fra: ChrML på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:47
Hvem sier at vi skal kvitte oss med energien?

Det er mye bedre å bruke 60 kW på å varme batteriet/kupe enn å deaktivere regen på kaldt batteri. Fortere varm bil og raskere mulighet for vanlig regen når det er veldig kaldt.
Jeg tenkte for at opplevelsen skal blir lik uansett om batteriet er kaldt eller varmt. Det er ikke mulig i dagens biler å forbruke 60 kW til å varme bilen, men bremsene kan programmeres.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: jlansøndag 08. januar 2017, klokken 10:28
Sitat fra: Sbr på søndag 08. januar 2017, klokken 00:01
men bremsene kan programmeres.
Det er jo akkurat det TACC gjør, og kunne nok vært lagt inn (på AP biler) for alltid å gi en "regen" følelse når pedalen slippes opp. En grunn til å ikke gjøre det  kan være at en uerfaren fører kan overopphete bremsene uten å være klar over det, i en lang utforkjøring. Det kan vel skje med uheldig bruk av TACC også, med mindre den kobler ut når bremsene blir for varme.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: ChrMLsøndag 08. januar 2017, klokken 10:56
Sitat fra: Sbr på søndag 08. januar 2017, klokken 00:01
Sitat fra: ChrML på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:47
Hvem sier at vi skal kvitte oss med energien?

Det er mye bedre å bruke 60 kW på å varme batteriet/kupe enn å deaktivere regen på kaldt batteri. Fortere varm bil og raskere mulighet for vanlig regen når det er veldig kaldt.
Jeg tenkte for at opplevelsen skal blir lik uansett om batteriet er kaldt eller varmt. Det er ikke mulig i dagens biler å forbruke 60 kW til å varme bilen, men bremsene kan programmeres.

Ikke mulig med dagens hardware, nei, men ikke altfor mye hardware som skal til for å få det til :)
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Thor2014mandag 09. januar 2017, klokken 20:16
Sitat fra: jlan på søndag 08. januar 2017, klokken 10:28
Sitat fra: Sbr på søndag 08. januar 2017, klokken 00:01
men bremsene kan programmeres.
Det er jo akkurat det TACC gjør, og kunne nok vært lagt inn (på AP biler) for alltid å gi en "regen" følelse når pedalen slippes opp. En grunn til å ikke gjøre det  kan være at en uerfaren fører kan overopphete bremsene uten å være klar over det, i en lang utforkjøring. Det kan vel skje med uheldig bruk av TACC også, med mindre den kobler ut når bremsene blir for varme.
TACC bremser ikke med bremsene hvis det ikke er en bil foran.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: jlanonsdag 11. januar 2017, klokken 19:38
Sitat fra: Thor2014 på mandag 09. januar 2017, klokken 20:16
TACC bremser ikke med bremsene hvis det ikke er en bil foran.
Så TACC vil ikke nødvendigvis klare å holde hastigheten nede til satt verdi i en bratt nedoverbakke? Jeg har ikke opplevd det, men greit å vite i tilfelle.
Tittel: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Chris Auroraonsdag 11. januar 2017, klokken 22:53
Sitat fra: jlan på onsdag 11. januar 2017, klokken 19:38
Sitat fra: Thor2014 på mandag 09. januar 2017, klokken 20:16
TACC bremser ikke med bremsene hvis det ikke er en bil foran.
Så TACC vil ikke nødvendigvis klare å holde hastigheten nede til satt verdi i en bratt nedoverbakke? Jeg har ikke opplevd det, men greit å vite i tilfelle.
Kjører ned ekebergtunnelen hver morgen, og med kaldt batteri er du fort oppe i 90-100 nederst i bakken om du ikke følger med, selv om TACC står på 70. Det er vel noe som heter i-booster fra Bosch...?
Tittel: Re: Sv: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: Thor2014onsdag 18. januar 2017, klokken 17:44
Sitat fra: jlan på onsdag 11. januar 2017, klokken 19:38
Sitat fra: Thor2014 på mandag 09. januar 2017, klokken 20:16
TACC bremser ikke med bremsene hvis det ikke er en bil foran.
Så TACC vil ikke nødvendigvis klare å holde hastigheten nede til satt verdi i en bratt nedoverbakke? Jeg har ikke opplevd det, men greit å vite i tilfelle.
Hvis det er en bil foran vil den bremse. Ikke ellers.
Tittel: Re: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: jlanonsdag 18. januar 2017, klokken 18:13
Ja du har nok rett i det. Da er det jo Cruise Out Of Control. Burde være enkelt å løse i SW. Men kanskje det burde legges inn en advarsel hvis bremsene går varme. Enten det er bil foran eller ikke.
Tittel: Sv: Re: Min 75D har sluttet å regenerere
Skrevet av: anesstorsdag 19. januar 2017, klokken 16:18
Sitat fra: jlan på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:13
Ja du har nok rett i det. Da er det jo Cruise Out Of Control. Burde være enkelt å løse i SW. Men kanskje det burde legges inn en advarsel hvis bremsene går varme. Enten det er bil foran eller ikke.

Bremsene går ikke varme på vanlig vei med mindre du kjører helt idiot.

At bilen derimot har redusert regenerering, altså "motorbrems", står klart og tydelig som gule stiplede linjer på "wattmeteret".

Jeg har kjørt over fjellpass i Alpene og bremsene ble knapt brukt i nedoverbakken, med varmt batteri selvfølgelig.