Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => OPEL (PSA) => Ampera-e/Chevrolet Bolt => Emne startet av: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:21
Flere enn meg som har droppet å bestille komplette vinterhjul med bilen og satser på å finne komplette hjul uoriginalt til bedre pris? I så fall, hva har folket funnet?
Ser for meg dekk med lavt støynivå og helst lav rullemotstand, av type med top 3 score på Motor sin årlige test.
Felger er jeg ikke kresen på, vi snakker tross alt om en Opel ;D
Synes ikke noe om slike utsagn som "bare en Opel". Har du sett Dekra tester siste årene?
Uansett, jeg har bedt om pris på å kun kjøpe vintergummien og TPMS fra Opel, siden det blir uten MVA. Så får vi se hva slags pris jeg får. Men skal kjøpe 19" sommerfelger selv og bruke de originale som vinterfelger, er ihvertfall planen.
Takk for svar. TPMS er det vanskelig å få til å gå sammen med bilen om man kjøper det komplett med hjulpakke hos uoriginal forhandler?
Tipper det kommer flere som skaffer dekk og felg selv, så blir artig å høre hva folk havner på.
"Bare en Opel", vel, for det første så var det med et ;D, for det andre så er jeg lei av fraværet av selvironi i en del av merke-trådene her. Svært sjelden folk har et skråblikk på egne valg, den slags kritikk dukker dessverre helst opp når man besøker andres tråder og kritiserer andres valg, det synes jeg er mindre verdifullt og forutsigbart kjedelig. Dessuten, de største jålebukkene har tradisjonelt knapt nok valgt Opel, og felger i høye prisklasser forbinder jeg med jåleri, dermed ligger også en markering av sunt bondevett i denne uttalelsen om Opel. Folk velger vel det beste man finner til den pris man godtar.
Sitat fra: kammiz på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:29
Synes ikke noe om slike utsagn som "bare en Opel". Har du sett Dekra tester siste årene?
Uansett, jeg har bedt om pris på å kun kjøpe vintergummien og TPMS fra Opel, siden det blir uten MVA. Så får vi se hva slags pris jeg får. Men skal kjøpe 19" sommerfelger selv og bruke de originale som vinterfelger, er ihvertfall planen.
Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:45
Takk for svar. TPMS er det vanskelig å få til å gå sammen med bilen om man kjøper det komplett med hjulpakke hos uoriginal forhandler?
Tipper det kommer flere som skaffer dekk og felg selv, så blir artig å høre hva folk havner på.
TPMS er en standard, så det skal i teorien fungere uansett hvor du kjøper det fra. En uoriginal felgpakke skal fungere fint. For min del handler det bare om å se hva slags pris jeg får fra Opel, så kan jeg putte det i billånet samtidig.
Nettopp, fint om du kunne dele info du får fra Opel om pris/løsninger.
Sitat fra: kammiz på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:01
Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 12:45
Takk for svar. TPMS er det vanskelig å få til å gå sammen med bilen om man kjøper det komplett med hjulpakke hos uoriginal forhandler?
Tipper det kommer flere som skaffer dekk og felg selv, så blir artig å høre hva folk havner på.
TPMS er en standard, så det skal i teorien fungere uansett hvor du kjøper det fra. En uoriginal felgpakke skal fungere fint. For min del handler det bare om å se hva slags pris jeg får fra Opel, så kan jeg putte det i billånet samtidig.
En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.
Nettopp, det jeg tippet, godt det er lenge til neste vinter så man har litt tid på seg her. Evt. kan man jo bare legge på hjulene før man betaler bilen hos Opel, poenget er jo felles faktura for mva fritt.
Sitat fra: tutti på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:08
En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.
Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:20
Nettopp, det jeg tippet, godt det er lenge til neste vinter så man har litt tid på seg her. Evt. kan man jo bare legge på hjulene før man betaler bilen hos Opel, poenget er jo felles faktura for mva fritt.
Sitat fra: tutti på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:08
En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.
Hvis dekkene ikke kommer på samme faktura som bilen, kan du se langt etter mva frie dekk. Så dekkene må faktureres via Opel.
Nettopp, var derfor jeg påpekte det.
Sitat fra: erato på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:41
Sitat fra: Olemann på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:20
Nettopp, det jeg tippet, godt det er lenge til neste vinter så man har litt tid på seg her. Evt. kan man jo bare legge på hjulene før man betaler bilen hos Opel, poenget er jo felles faktura for mva fritt.
Sitat fra: tutti på onsdag 28. desember 2016, klokken 13:08
En kjapp pristest på markedet gir helt andre priser. F.eks. med gamle Ampera så er prisen nesten 1/2 med sensor hvis man ser bort i fra mva.
Hvis dekkene ikke kommer på samme faktura som bilen, kan du se langt etter mva frie dekk. Så dekkene må faktureres via Opel.
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:37
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
I mitt "tilbud" på 16.900,- gjaldt dette originalfelg med Continental vinterdekk.
Inkl. mva vel og merke, så ca. 13.500 eks mva
17 er ikke nødvendigvis bredere enn 16. bare se på bmw i3 sine 19". Jeg vurderer å kjøpe spacer med boltendring som gir 5x112 slik at jeg kan kjøre på i3 vinterdekk i 155/70/19. (4.7% større omkrets enn opel, innenfor lovverket <5%)
http://www.ebay.com/itm/5x105-to-5x112-Wheel-Adapters-20mm-Thick-12x1-5-Lug-Studs-US-Spacers-x-4-Rims-/181608845801
TPMS trenger ikke å kjøpes originalt, så lenge leverandør kan programmere den til bruk på Opel. Systemet som Opel bruker trenger ikke verksted for å kalibrere disse. Jeg kjøpte til min Insignia, kostet bare 1/3 av orginal.
Har også bestilt Ampera-e for levering mai/juni 17. Kommer til å kjøpe vinterdekk selv. Når jeg kjøpt e-up for 2 år siden, skulle vw forhandler ha kr. 9.900.- for 14" komplett, kjøpte 15" alu komplett med piggfriedekk, betalte komplett for dette kr. 4.200 INK.mva.
Sitat fra: Zuexi på onsdag 28. desember 2016, klokken 15:57
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:37
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
I mitt "tilbud" på 16.900,- gjaldt dette originalfelg med Continental vinterdekk.
Inkl. mva vel og merke, så ca. 13.500 eks mva
Ja, men hva er originalfelg ? Det betyr jo ikke at det er identiske felger som sommerhjulene. Og hvis tilbudet er 16.900 så er det da 16.900 eks. mva. Det er jo ikke mva på vinterhjul og du må vel betale 16.900 ?...ikke 13.500 ?
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 16:32
Sitat fra: Zuexi på onsdag 28. desember 2016, klokken 15:57
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:37
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
I mitt "tilbud" på 16.900,- gjaldt dette originalfelg med Continental vinterdekk.
Inkl. mva vel og merke, så ca. 13.500 eks mva
Ja, men hva er originalfelg ? Det betyr jo ikke at det er identiske felger som sommerhjulene. Og hvis tilbudet er 16.900 så er det da 16.900 eks. mva. Det er jo ikke mva på vinterhjul og du må vel betale 16.900 ?...ikke 13.500 ?
Ampera-e har jo bare blitt vist med en felgtype (to fargevalg), så for meg er dette originalfelg da det ikke er vist andre alternativer.
Når jeg fikk tilbud om vinterdekk til 16.900, spurte jeg forhandler om prisen var inkl. mva og det bekreftet han. Etterpå henviste jeg til skatteetatens liste over hvilket utstyr som kan/skal selges mva-fritt med bil og da sa han at de kunne trekke fra mva.
Stemmer dette selges vinterhjulpakker som "mva-fritt", mens det i virkeligheten er veiledende priser. Mao havner mva-rabatten hos forhandler og ikke kunde. Skulle dette være feil er prisen inkl. mva, 21.125,- for et 17" felgsett, noe som igjen høres horribelt dyrt ut.
For å si det sånn synes jeg forhandleren jeg har vært hos har gjort mye rart som får meg som kunde til å føle at de prøver å melke ekstra penger ut av uvitende kunder. (som f.eks dette med ekstra registeringsomkostninger som har kommet frem her tidligere)
Det er ikke sikkert at den felgen som leveres med bilen egner seg til vinterbruk. Det er vel polert felg, og de fleste leverer nok en vanlig lakkert felg til vinterhjul. Er det bekreftet at den oppgitte prisen på 16.900 er for 17 " vinterhjul ?
Sitat fra: Zuexi på onsdag 28. desember 2016, klokken 15:57
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 14:37
Noen som vet hvilken dimensjon på vinterdekk de har lagt inn i prisen. Originale 16" felger med vinterdekk til nye e-Golf koster 11.900. Det kan tyde på 17 " på Ampera-e, men det betyr vel bredere dekk som ikke er noen fordel
I mitt "tilbud" på 16.900,- gjaldt dette originalfelg med Continental vinterdekk.
Inkl. mva vel og merke, så ca. 13.500 eks mva
Jeg fikk beskjed fra min forhandler at 16 900 er "Prisen er når mva. er trukket fra inkl. 4 sensorer(2.000)"
Sitat fra: TM på onsdag 28. desember 2016, klokken 21:06
Det er ikke sikkert at den felgen som leveres med bilen egner seg til vinterbruk. Det er vel polert felg, og de fleste leverer nok en vanlig lakkert felg til vinterhjul. Er det bekreftet at den oppgitte prisen på 16.900 er for 17 " vinterhjul ?
Det ble sagt at dette var for 17" vinterhjul, ja. Jeg forespurte et tilbud på 16", noe de foreløpig ikke hadde. Jeg tok derfor ikke å bestilte vinterdekk samtidig med kontraktsinngåelse siden det enkelt kan legges til fram til kjøpstidspunktet.
Interessant at vinterdekkpakke fra Opel til Ampera-e koster 16.900 "eks. mva", mens de til en Astra koster 17.000,- inkl. mva...
Enkelt å se hva opel gjør her, de tar gevinsten av mva-fritaket rett i egen lomme. Jeg har trekt ut vinterhjul fra min bestilling...
Jeg reagerte på forhandlers pris vinterhjul, så det er ikke med i min kontrakt. Dersom Opel kun leverer Continental, så er det neppe aktuelt. Som bergenser kjører jeg mest på vått eller tørt underlag, så da er ikke snø- og isegenskapene det viktigst. Hvis Goodyear Ultragrip Ice 2 finnes i rett dimensjon, så velger jeg det.
https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/goodyear-ultra-grip-ice-2/
Kjører på dette dekket i dag og er fornøyd med både kjøreegenskaper og komfort.
Smalere dekk enn 215 er også å foretrekke.
Har allerede forespurt pris telefonisk hos dekkforhandler. Fikk da oppgitt pris på dekk+felg til ca. kr. 12.000,- ink. Mva for 205/55R16, men jeg er usikker på hvilkens felg dette gjelder.
Kanskje vil jeg kjøpe felg, men ikke dekk hos forhandler.
Riktig dimensjon hvis du velger 16" er 205/60 x 16, disse har samme rulleomkrets som 215/50x 17 " .
Sitat fra: HelTek på torsdag 05. januar 2017, klokken 15:29
Riktig dimensjon hvis du velger 16" er 205/60 x 16, disse har samme rulleomkrets som 215/50x 17 " .
Det har du sikkert rett i. Tilbudet ble gitt over telefon og det eneste jeg husker sikkert, er at det var 205 bredde og R16 felg.
Har vi fått bekreftet at bilen kan brukes med 16" felg?
Nå som NEDC-tallet er sluppet, betyr det at den europeiske typegodkjenningen er klar? I så fall, kan man da få tak i informasjonen som forteller hva slags felger man kan bruke på bilen?
Mer spesifikt er jo spørsmålet om man kan kjøre med 16"-felger eller kanskje noe enda mindre?
Sitat fra: zbk på torsdag 02. februar 2017, klokken 13:40
Mer spesifikt er jo spørsmålet om man kan kjøre med 16"-felger eller kanskje noe enda mindre?
Det er 15' bremser på bilen så mindre enn 16 er ikke mulig, antagelig ikke 16' heller (tror jeg)
380 mm bremseskive er litt voksent for en bil som går i 150... Bremsene på Bolt er bittesmå.
(http://media.caranddriver.com/images/media/51/2017-chevrolet-bolt-ev-inline1-photo-665351-s-original.jpg)
Sitat fra: gigafactory på torsdag 02. februar 2017, klokken 15:51
380 mm bremseskive er litt voksent for en bil som går i 150... Bremsene på Bolt er bittesmå.
Var en som hadde link på dette i en annen tråd. Må finne den ser jeg. For på bildet ser det ikke sånn ut.
på bilder ser det ut som om det er samme størrelse på skivene på ampera også.
(//)
Jeg har også lest om 15" bremseskiver på Bolt. Men jeg tror ikke helt på det, hadde man fått på 17" felg da? Da er det 2,5cm til kalipperen.
Jeg mener å ha lest på gmVolt-forumet at noen har montert 16" Volt felg. Var kanskje ikke akkurat denne tråden...
http://gm-volt.com/forum#/topics/266529?page=1&_k=0wo9kv
Men det er greit å tenke på at orginaldekka har self-seal. Det kan være kjekt å ha ettersom reservehjul mangler. Jeg resignert og bestilte originale vinterhjul.
Sitat fra: knut7 på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:26
Men det er greit å tenke på at orginaldekka har self-seal. Det kan være kjekt å ha ettersom reservehjul mangler. Jeg resignert og bestilte originale vinterhjul.
Selv-seal er det det samme som Run-flat dekk ? BMW leverer dette som standard, og det virker ikke akkurat som noen fordel. De støyer vel også gjerne en del mer enn vanlige dekk ?
Sitat fra: TM på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:28
Sitat fra: knut7 på torsdag 02. februar 2017, klokken 18:26
Men det er greit å tenke på at orginaldekka har self-seal. Det kan være kjekt å ha ettersom reservehjul mangler. Jeg resignert og bestilte originale vinterhjul.
Selv-seal er det det samme som Run-flat dekk ? BMW leverer dette som standard, og det virker ikke akkurat som noen fordel. De støyer vel også gjerne en del mer enn vanlige dekk ?
Har ikke kilde men har lest at det ikke er det samme som run-flat-dekk. Noe med at et stoff tetter små hull når de oppstår.
Self-seal er en dekk/felg løsning med en gel inni som forseglet dekket ved punktering nesten uten å miste dekktrykk. Usikker på om man trenger spesielt tilpassede dekk og felg. Slik jeg forstår det kan man fortsette å kjøre etter en punktering, og man slipper å bytte/reparere dekket. Jeg antar man da slipper stive og støyende dekkvegger.
Runflat er vel stive dekkvegger som tillater at man kjører litt med punktert dekk med kun atmosfærisk trykk.
Jeg har tro på self-seal, det høres ut som slangeløst oppsett for tråsykkel. Med forbehold om at jeg har oppfattet det riktig, ikke mye jeg har lest om temaet.
Ja slik jeg også har oppfattet det. Du skal kunne få en punktering og ikke merke det :) (om ikke hullet er for stort)
Jeg har en bestilling på vinterdekk med Amperaen, men er usikker. Jeg ser det nå reklameres for vinterdekk med felg til Amperaen til ca 10.000,-:
http://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271588-Opel-Ampera-e-17-UP-tilbud#product-list.
Hva tror dere (med mere peiling enn meg), er dette et greit alternativ?
Sitat fra: Jakal på mandag 20. februar 2017, klokken 23:21
Jeg har en bestilling på vinterdekk med Amperaen, men er usikker. Jeg ser det nå reklameres for vinterdekk med felg til Amperaen til ca 10.000,-:
http://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271588-Opel-Ampera-e-17-UP-tilbud#product-list.
Hva tror dere (med mere peiling enn meg), er dette et greit alternativ?
Jeg hadde Vredenstein piggfrie på en Mini Cooper jeg hadde. Det fungerte veldig fint. Er ikke like lettrullende som Nokian R2, men på Ae trenger ikke det bety så mye.
Felgene synes jeg ser veldig bra ut, spesielt med skjulte bolter. Lurer bare på hvor holdbar er lakken og hvor mye veier de?
Stod forøvrig ingenting om TPMS i tilbudet/oppsettet dems.
Sitat fra: Zuexi på mandag 20. februar 2017, klokken 23:44
Stod forøvrig ingenting om TPMS i tilbudet/oppsettet dems.
Jeg har fått pris med omlegging på bil og Tpms for 11895kr
Hvor mye kan man variere fra std 17"x6.5J ET44? Og jeg trodde Bolt hadde 56.6mm senterhull. Pakken ser ut til å ha 72.6mm. Var ikke en nettbutikk som innga mye tillit ved første blikk.
så lenge man bruker sentreringsringer, så spiller ikke senterhullet noen rolle. Med mindre det er for lite da såklart. :P
Er senterhullet for lite kan man kan jo ta drillen i bruk om man er over gjennomsnittet nevenyttig 8)
Men tilbake til det litt mer seriøse:
Hvor mye kan man lovlig (juridisk og garantimessig) sjalte og valte med felg- og dekkdimensjoner?
Ser feks felgene i tilbudet er 7.0 og ikke 6.5 (er dette bredde i tommer?), hvilke implikasjoner har det for kjøreegenskaper etc., eller er det mest visuelt så lenge dekket passer?
Ved endring av innpress endrer man vel belastningspunktene, hvor mye kan dette endres før "det merkes" på enten slitasje eller egenskaper.
Ved nærmere ettersyn ser også nettsjappa mer seriøs ut enn jeg syntes når jeg hadde det oppe på telefonen i går, selv om jeg fortsatt synes designet er ganske jalla.
Innpress kan lovlig endres +/- 15 mm pr aksel. Ang bredde på felg er det opp til deg, men de må ikke ta borti noe eller stikke utenfor hjulbue.
Sitat fra: Jakal på mandag 20. februar 2017, klokken 23:21
Jeg har en bestilling på vinterdekk med Amperaen, men er usikker. Jeg ser det nå reklameres for vinterdekk med felg til Amperaen til ca 10.000,-:
http://www.megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271588-Opel-Ampera-e-17-UP-tilbud#product-list.
Hva tror dere (med mere peiling enn meg), er dette et greit alternativ?
Husk sensorer, koster vel 500kr stk = 2000kr
Hei og takk for innspill. Ovennevnte priseksempel med Vredestein dekk kommer da på 12000,- med TPMS. Jeg har pr mail fått en pris fra forhandler på 16.000,- for vinterdekk / felg. Dette blir gjetting fra min side, men er det ikke da logisk at originale vinterdekk også har self-seal i likhet med sommerdekkene? Gitt at det ikke er nevneverdige kvalitetsforskjeller på originale / uoriginale dekk / felger (har egentlig ingen peiling her) synes jeg i tilfelle en prisforskjell på 4.000,- ikke er så gæli.
Jeg antar forøvrig at det i bilen medfølger jekk og hjulnøkkel. Men hva gjør man hvis uhellet er ute med flatt og uoriginalt vinterdekk, uten reservehjul, self-seal mm? Sikkert dumt spørsmål, men kjøper man da en type masse / self-seal slik at man kommer seg til verksted?
Tror ikke Bolt har jekk og hjulkryss osv. Regner med det blir det samme her. Og regner med at om vi ikke får self-seal-dekk så får vi kanskje en liten kompressor og lappesaker/skumspray?
Jeg velger orginale felger, ønsker helst å ha en type/dimensjon på bolter/muttere.
Vinterdekkene som leveres er standard Conti WinterContact
Hei Sverre, er det OK, dvs bra nok, dekk til bruk på østlandet, tror du?
Hvis dette er sant, altså at det er Conti TS850 kontinental vinterdekkene som leveres så er de greie for de som kjører i bystrøk og ofte på våt vei, for de er bedre på våt vei, men ikke brukbare som erstattere for vinterdekk til bruk i kulda på snø og is. 20 meter ekstra bremselengde er ikke gøy. Og Ampera-e blir jo hyttebil for mange. Rart om Opel setter dette dekket på som norsk vinterdekk, håper det er en misforståelse.
Klipp fra NAF's dekktest 2016.
"Med stadig mildere vintrer, er det også noen som vurderer å sette såkalte mellom-europeiske vinterdekk på bilen. Dette er piggfrie dekk utviklet for områder uten mye snø og is. For å vise hva et slikt dekk duger til sammenliknet med nordiske vinterdekk, har vi med Continentals mellom-europeiske vinterdekk i testen som en ren referanse. Som resultatene viser er ikke dette et dekk å anbefale dersom du kjører en del på snø og is i løpet av vinteren. Som tabellen viser er bremsestrekningen på is er mer enn 20 meter lenger enn Michelins nordiske dekk. På våt asfalt er imidlertid dette mellom-europeiske dekket overlegent de nordiske."
Jeg kjører mye mer på våt asfalt og slaps iløpet av vinteren enn jeg kjører på is,og kjører på det som her kalles europeiske friksjonsdekk. Jeg er veldig fornøyd og syns disse friksjonsdekkene får unødvendig mye pepper. De er og mye rimeligere i innkjøp enn isvinnerne, og er vanligvis gode på snø og mye bedre enn is dekka på våt asfalt.
Jeg kommer selv til å gå for Nokian hakkapeliitta R2 dekk :)
Hvilken rulleklasse har disse europeiske friksjonsdekkene?
Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. februar 2017, klokken 00:57
Hvilken rulleklasse har disse europeiske friksjonsdekkene?
Kommer an på dimensjonen, men 265/55-19 som jeg får på Tesla Model X når den engang kommer har rullemotstand A ihvertfall. Tror de fleste andre R2-dimensjonene har rullemotstand B.
Håper i det lengste at Opel setter på normale nordiske vinterdekk, i alle fall gi kundene et valg. De bør jo ha fått med seg at mange tenker å bruke denne bilen til litt mer enn lokal småkjøring i byen, også hytte på fjellet etc.
Continental ContiVikingContact var det jeg fikk tilbud om sammen med org. felg. Forhandlere holder seg vel sånn sett til de mest kjente premiumdekk leverandører når det selges med bil.
Skjønner at enkelte kan ha behov for piggdekk innimellom, men på en annen side synes jeg det blir feil å utstyre en miljøbil med piggdekk som bidrar til mer svevestøv i nærmiljøet.
Jeg fikk opplyst Continental fra min forhandler, regner med at det er ContiVikingContact.
Enig med Zuexi angående piggdekk vs piggfritt.
ContiVikingContact høres bedre ut!
Sitat fra: NAFNye ContiVikingContact 6 går rett inn blant toppdekkene i testen – et lite hakk under de to testvinnerne.
24. september 2014
Dekket har jevnt gode prestasjoner på snø og is, men på våt vei presterer det litt svakere. Det er litt for mykt og upresist i kritiske situasjoner. På tørt underlag er dekket blant de beste. Det er støysvakt og har svært lav rullemotstand. Det gir lavere forbruk.
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/continental-contivikingcontact-6/
Og testvinner i 2016
https://www.motor.no/tester/dekktester/test-av-piggdekk-og-piggfrie-vinterdekk-2016/
Min forhandler sa til meg at jeg kunne velge akkurat de vinterdekkene jeg ønsket til pakken på 16.900,-. Det tyder på at de har marginene i orden her.
Med den stive prisen skulle det bare mangle :-)
Bra, da slipper man frykte dette kontinentale Conti dekket i alle fall. Så får vi se hva Opel kommer opp med av felger og nye pakkerpriser med NAF top 3 dekk.
Jeg var innom en dekkforhandler for noen uker siden for å høre om pris på uorginale felger til Ampera-e.
Han mente jeg burde går for pakken fra Opel.
Jeg kunne få billigere felger av han, men han mente at kvaliteten ville være såpass mye dårligere enn orginale til en forholdsvis lav prisdifferanse (12 000kr pluss 2000 kr i sensorer). Snakket om 3000kr.
Hvis jeg kjøpte uorginale anbefalte han å bruke dem som sommerdekk og bruke felgene som følger med bilen som vinterdekk og få lagt på ny gummi på disse.
Han anbefalte også å bruke orginale trykksensorer da han hadde hatt store problemer med uorginale til blant annet Zoe. Elbilene var visst litt mer sensitive på sensorene enn andre biler.
Har noen fått sett bilde av felgene Opel tilbyr?
Er det samme som på sommerdekk?
Jeg har hørt at man får de ensfargede originalfelgene.
Sitat fra: kammiz på mandag 27. februar 2017, klokken 15:07
Jeg har hørt at man får de ensfargede originalfelgene.
Mener jeg fikk samme svar hos min forhandler. Passer meg fint :)
Ja, ensfargede originalfelger. Dette selv om man har valgt tilleggspakken som gir tofargede sommerfelger .
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Min forhandler sier jeg kan få bytte til den typen jeg ønsker av de to mulighetene.
Tror det er en lys og en mørk, ikke at den ene er blank.
Anki med flere, takk for fin info. Hvis jeg får bekreftet fra forhandler at det er OK vinterdekk i pakken opprettholder jeg bestillingen fra Opel (men fortsatt er jeg usikker på om self-seal løsningen inngår i vinterdekkene eller ikke).
Kan de som har fått mulighet til å velge "Carbon Flash Metallic" vinterfelg si hvilken forhandler som har tilbudt dette? Mobile Oslo hevder det ikke er mulig å velge denne felgen på vinterdekkene. Jeg synes denne er penere enn den andre og har valgt den på sommerfelgene.
En stund siden status på tilbud her nå, noen som har sett/fått/funnet vinterhjultilbud med NAF top5 dekk til ok pris ?
Skal vi jobbe litt med noen dekksjapper for å få til spesialpris på hjulpakke? Har litt kontakter og kan skaffe rimelig gode priser tror jeg. Venter bil i Juni, og har ingen planer om å betale overpris til Opel forhandler. Skjønner egentlig ikke hva de tenker på, ei heller de som takker ja til å kjøpe til den prisen. Blir vi mer enn 10 som skal ha hjulpakker bør muligheten for ekstra god pris være til stede! svar under ved interresse!
NB! Er nok lurt om det velges en type felg og dekk, men litt forskjeller går sikkert også bra. Fint om noen kommer med gode forslag til pakker vi skal sjekke pris på. Jeg tar gjerne på meg oppgave med å sjekke priser, men bra om andre som påberoper seg som gode forhandlere også har mulighet til å sjekke spesialpris!:)
@kenneth6: Høres absolutt aktuelt ut. Hvor i landet holder du/kontakten din til?
Er med på den, men trenger 205x60-16 med Nokian Hakka 8 på grunn av telehivproblematikken og islagt kjørebane på morgenen hos oss her på sørlandet.
Piggdekk....glemte det!
Sitat fra: Zuexi på mandag 27. mars 2017, klokken 20:07
@kenneth6: Høres absolutt aktuelt ut. Hvor i landet holder du/kontakten din til?
Hei! Tenkte å sjekke flere steder. Et av stedene er på hønefoss, og helt sikkert mulig å få til rimelig frakt til oslo og andre steder om man ikke kan hente selv!:)
Sitat fra: kenneth6 på mandag 27. mars 2017, klokken 20:31
Hei! Tenkte å sjekke flere steder. Et av stedene er på hønefoss, og helt sikkert mulig å få til rimelig frakt til oslo og andre steder om man ikke kan hente selv!:)
Hønefoss er overkommelig avstand for min del.
Hvis du får til bra pakke på OZ ultraleggera (helst 16) med Nokian R2, så er Chickenfalls helt fin tur 


Asker - Hønefoss burde gå greit med Ampera-e. Så det er absolutt interessant. 16" med Hakka R2 er mitt ønske.
Jeg bor bare 35min fra Hønefoss. Ønsker 16" og lettest mulig vaskbart.... les ikke for mye krinkelkroker. Har ikke helt bestemt meg for pigg eller ikke, men det må være fra en av de "store kjente"
Det som er interessant i første omgang er vel å finne ut hva en uoriginal vinterhjulpakke vil koste. Det bør vi vite i god tid slik at vi kan vurdere det opp mot såkalt mva fri pakke fra Opel.
Selve innkjøpet av vinterhjulene er det vel en fordel med å vente med til september / oktober 2017. Dekk er jo ferskvare, så det er jo ikke noe poeng å kjøre i mai og lagre gjennom hele sommeren.
Er også interessert i piggfrie vinterdekk (med riktig og fungerende TPMS)
Jeg er gjerne med på piggfrie vinterdekk til en fornuftig pris. :+1:
Bra! Jeg er med på dette. Henter gjerne på Hønefoss.
Tror det kan bli en svært bra pris på UltraGrip Ice2, som scorer helt i topp OG er av de mest støysvake OG er best av alle på tørr/våt asfalt. Kjører på dette nå på annen bil og meget fornøyd.
Felg; gjerne 16" om det er godkjent, både billigere dekk og mer komfort om bilen er stivt satt opp. Men ikke noe "urundt billig Kinamikk" ...
Legger ved skjermdump av de 3 beste piggfrie i NAF 2016 testen.
Er på med gruppekjøp. Med piggdekk, felgtype er et fett for meg, men bør være bra kvalitet.
Har gode erfaringer fra flere Hakkapelitta R2,
men kan gå for noen andre av de som er testet som de beste vinterdekkene fra i vinter.
(gruppekjøp av dekk til AE har vel et potensiale opp mot 4000 kjøpere..!)
Finnes Facebook gruppe(r), så bør absolutt luftes der også.
Jeg er også interessert i dette, gitt at jeg kan avbestille org. vinterdekk
Flott initiativ, takker. Gitt uproblematisk å avbestille originale vinterdekk, blir jeg gjerne med på pakkeløsning piggfrie vinterdekk + felger av god kvalitet. Henting i Hønefoss er helt greit.
Gitt god pris er jeg med på dekkpakke! Men jeg trenger vanlige vinterdekk uten pigg :)
Beställt bilen utan vinterdekk. Er med på en masse-bestilling om prisen er god og kvaliten på fälgarna er bra. 16/17", piggfritt Hakkapelittan R2. Glem ikke å få TPMS med som inte behöver kalibrering vid varje skift.
Gjerne med på gruppekjøp gitt god pris for gode dekk :)
Kan noen bekrefte om det er mulig å bruke 16 " felg til vinterhjulene.
Hvilken dimensjon og vektklasse på vinterdekk er da godkjent ?
Kan også tenke meg å være med på gruppekjøp. Piggfritt, og helst 16" hvis mulig :-)
Jeg er gjerne også med. Bilselger nevnte at det kanskje ville være mulig å få til en pakke med originale felger og dekk fra lokal dekkbutikk, men jeg har ikke hørt noe mer fra han.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Blir med på en runde med piggfrie høykvalitets dekk.
Dette kan jo bli tidenes "dekkoperasjon" :laugh:
/Stein
Hei folkens, er i dialog med flere, men har snakket med Megahjul og fikk dette svaret: :)
Hei Kenneth,
Så hyggelig å få en henvendelse fra dere!
Basert fra trendene i markedet og det faktum at Tesla S og X eiere er våre desidert viktigste kundegruppe ser vi frem til leveransene av Ampera-E begynner.
Vårt konkurranse fortrinn til Tesla har hele tiden vært at vi har søkt å finne den optimale løsningen til bilen basert på dens egenskaper og ut fra hvilke bilen skal eksponeres for. Veldig mange dekk kjeder i Norge i dag er produsent-eid, og har derfor ett mye mindre utvalg å plukke fra. Det til tross for at vi er så rimelige på Nokian at ansatte i Vianor(eid av Nokian) handler hos oss med jevne mellomrom :).
Ut fra erfaringene fra andre El-biler i samme klasse har jeg gjort meg opp en del faktorer som jeg tror blir viktig for Ampera-E eiere å prioritere:
Elbiler er generelt tyngre og mye raskere i akselerasjonen enn tilsvarende fossil biler. Dette gjør at Elbiler sliter mer på dekkene, og spesielt de supermyke is-dekkene som promoteres av Naf-tester etc. Jeg vil derfor anbefale Ampera-E eierne å vurdere litt fastere vinterdekk, og da spesielt isdekkene med bedre drenering. Det går ikke på bekostning av dekkenes is-egenskaper da du har en litt tyngre bil og det gjør bilen mye bedre skikket til å takle våte veier, sludd og snø. Produsenter som Vredestein og Yokohama lager Nordiske Is-dekk av denne typen, og har fungert bedre på E-golfer, Leafer etc. enn dekk som Nokian Hakka R2 og Conti Ice Contact 6. Jeg vil anbefale dere titte litt på f.eks. ADAC sine tester i Tyskland eller tilsvarende i USA.
Støysvake dekk er også svært viktig! https://www.youtube.com/watch?v=SYf9TBkkfyg
Når det er sagt så skal vi klare å gi dere beste pris, uansett hvilket dekk dere ender på.
Vi er svært gode på felg til Ampera-E, og jeg har spesielt stor tro på vår mest populære elbilfelg, Zax Axe til bilen. Vi ser at det er en etterspørsel etter sorte felger som tåler røft vintermiljø til elbilene, og denne felgen er tilnærmet vedlikeholdsfri. Den kommer både i sort og sølv.
Vi kan selvfølgelig gi spesialpriser på store ordre, og har vi mulighet til å gjøre en stor bestilling til samme leverandør vil vi kunne gi dere svært gode priser på disse.
Du/dere er hjertelig velkomne innom oss for en kaffe i butikken i Oslo. Da kan jeg ta en liten gjennomgang av hvilke dekk jeg synes dere burde se på, og forklare forskjellene. Stort sett alle aktuelle felgmodeller er også utstilt her, og uansett hvor dere ender opp med å handle tror jeg det kan være av nytte!
I linken under ser du ett tilbud på sorte Axe felger med toppmodellen til Vredestein 17 tom.
http://megahjul.com/nb/produkter/felger-og-dekk/271588-Opel-Ampera-e-17-UP-tilbud/PW5194177BLANKET40B-SOMMERFELG-AXE-BLACK-17X7-BLANK-ET40-CB72-6/V215_50VR17WX-VINTERDEKK-VREDESTEIN-WINTRAC-XTREME-S-95V-XL/
Ha en fin dag videre!
...Det som må på plass er da hvor mange vi klarer å samle sånn ca, hvordan dekk og felg som vi skal velge for at spesialpris skal gjøres gjeldende. Jeg tenker å stikke opp der og ta et møte for å høre hans råd, om noe ønsker å være med så si ifra.
/K
Burde vi lagt inn tilbudet i den lukkede facebook gruppen " Opel Ampera-E Owners Group"? f.eks laget en barometer/meningsmåling om interressenter/valg/ønsker der?
Uten dekktrykksensor?
Nei, håper og tror de kan levere ferdig programmerte sensorer også. Men er ikke satt opp i eksempelet han linka til.
Ser ut som de har noen gode erfaringer og aspekt for dekk til elbil, bra prisnivå også på dek og felg. Jeg er med på dette.
I tilbudet som er linket er det mulig å legge til dekktrykksonsor også, de koster en del i tillegg, er det riktig type (433Mhz) og vanlig de koster nesten 3000kr?
Tilbudet fra Megahjul var jaggu betraktelig bedre enn Opel sitt! Og Opel som skryter av bra pris på vinterdekk grunnet mva-fritaket!
Dog skulle gjerne hatt trykksensor. Og har overnevnte vinterdekk lavt forbruk? Er uansett interessert! :)
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 30. mars 2017, klokken 01:09
Ser ut som de har noen gode erfaringer og aspekt for dekk til elbil, bra prisnivå også på dek og felg. Jeg er med på dette.
I tilbudet som er linket er det mulig å legge til dekktrykksonsor også, de koster en del i tillegg, er det riktig type (433Mhz) og vanlig de koster nesten 3000kr?
Hvis prisen på uoriginale med sensorer bare er 2-3.000 billigere enn de originale, så er det ikke interessant for meg. Det kan hende vi har mer å hente på å forsøke å motivere Opel til ikke å putte merverdiavgiften i egen lomme. Det er ikke den måten man bygger kundelojalitet.
Sitat fra: kenneth6 på torsdag 30. mars 2017, klokken 00:05
Burde vi lagt inn tilbudet i den lukkede facebook gruppen " Opel Ampera-E Owners Group"? f.eks laget en barometer/meningsmåling om interressenter/valg/ønsker der?
Husk at noen av oss, av spesielle årsaker, ikke er på fjesboka!
Nokian Hakka R2 piggfritt å inget annat för mig. Men detta från Megahjul är knappast kvalitetsfelger? :o
Måste vara med TPMS utan rekalibrering ja.
Du kan laga en avstämning på forumet oxå.
16" kunne også vært greit å få pris på. Ser ingen grunn til å velge 17" på vinterdekk så lenge den er godkjent for 16 også.
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:15
Nokian Hakka R2 piggfritt å inget annat för mig. Men detta från Megahjul är knappast kvalitetsfelger? :o
Måste vara med TPMS utan rekalibrering ja.
Du kan laga en avstämning på forumet oxå.
Jeg har sjekket litt angående originalfelger og vinterpakker til Ampera-e.
De originale pakkene med vinterhjul inkluderer 17 " felg med delenummer 42438293. Det er ikke Carbon Flash felgen som har delenummer 42438293. Han jeg snakket med hadde tydeligvis mye erfaring med felger. Han anbefalte ikke Carbon Flash felgen som vinterfelg på grunn av lakkeringen.
Sensorene som benyttes har delenummer 13598773. De koster 821 ink. mva
Det jeg har bestemt meg for å gjøre er å kjøpe originalfelg 42438293 samt sensorer med bilen (for mva. fritak).
Så kjøper jeg dekk til høsten når det kommer tilbud. Da får jeg ferskest mulig vare og sparer lagringsplass. Tror det blir marginalt å spare på uoriginale felger og sensorer. (under 1 % av kjøpesummen)
Sitat fra: TM på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:17
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:15
Nokian Hakka R2 piggfritt å inget annat för mig. Men detta från Megahjul är knappast kvalitetsfelger? :o
Måste vara med TPMS utan rekalibrering ja.
Du kan laga en avstämning på forumet oxå.
Jeg har sjekket litt angående originalfelger og vinterpakker til Ampera-e.
De originale pakkene med vinterhjul inkluderer 17 " felg med delenummer 42438293. Det er ikke Carbon Flash felgen som har delenummer 42438293. Han jeg snakket med hadde tydeligvis mye erfaring med felger. Han anbefalte ikke Carbon Flash felgen som vinterfelg på grunn av lakkeringen.
Sensorene som benyttes har delenummer 13598773. De koster 821 ink. mva
Det jeg har bestemt meg for å gjøre er å kjøpe originalfelg 42438293 samt sensorer med bilen (for mva. fritak).
Så kjøper jeg dekk til høsten når det kommer tilbud. Da får jeg ferskest mulig vare og sparer lagringsplass. Tror det blir marginalt å spare på uoriginale felger og sensorer. (under 1 % av kjøpesummen)
Hva er Opel prisen, levert ex mva med bilen, for et sett ikke-karbon felger og med originale sensorer?
Jeg fikk oppgitt en veil pris på 6261,- for felgene eks. mva. Det er visstnok rimeligere enn de første prislistene fra Opel. Sensorene koster 656 kr eks. mva. Så er det nok litt forhandlingsrom på prisen, men det må man ta med forhandler.
Fikk dessuten et godt tilbud på Hakka R2 215/50 R17 hos Vianor. De har en kampanje fra til søndag i samarbeide med DnB som gir en pris på 5325 for 4 dekk. Men jeg tipper at det blir kampanjer til høsten også, så jeg stresser ikke med det. Det viktigste er å få gode felger og originale sensorer slik at det ikke blir problemer ved hvert hjulskift.
Jeg har pristilbud på de samme Megahjul dekk/felg
Tilbudet inkludert dekktrykksensorer og omlegg på bil ligger på 11 895
Dette var kun til meg ikke en gruppe.
Jeg ville vel totalt havne på 1500 kr mer med originale felger og sensorer. Kan vel vanskelig tenke meg at det totalt sett gir god økonomi og velge uoriginalt med så liten besparelse.
Sitat fra: TM på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:17
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:15
Nokian Hakka R2 piggfritt å inget annat för mig. Men detta från Megahjul är knappast kvalitetsfelger? :o
Måste vara med TPMS utan rekalibrering ja.
Du kan laga en avstämning på forumet oxå.
Jeg har sjekket litt angående originalfelger og vinterpakker til Ampera-e.
De originale pakkene med vinterhjul inkluderer 17 " felg med delenummer 42438293. Det er ikke Carbon Flash felgen som har delenummer 42438293. Han jeg snakket med hadde tydeligvis mye erfaring med felger. Han anbefalte ikke Carbon Flash felgen som vinterfelg på grunn av lakkeringen.
Sensorene som benyttes har delenummer 13598773. De koster 821 ink. mva
Det jeg har bestemt meg for å gjøre er å kjøpe originalfelg 42438293 samt sensorer med bilen (for mva. fritak).
Så kjøper jeg dekk til høsten når det kommer tilbud. Da får jeg ferskest mulig vare og sparer lagringsplass. Tror det blir marginalt å spare på uoriginale felger og sensorer. (under 1 % av kjøpesummen)
Det jeg vet er at Opel forhandlers pris for vinterhjulene er stive 16900,- momsfritt. Min selger sa han ikke fikk gjort noe med denne prisen. Heldigvis kan jeg bruke min rett til IKKE å benytte meg av tilbudet, og heller ordne felgpakke fra annen leverandør. Vi som evt. går sammen for få til en god pris skal selvfølgelig forsikre oss om at vi får levert dekk og felger som ikke står tilbake for "orginale" Opel Ampera-E vinterhjul. Gjerne også penere enn orginalen. Kanskje vi blir 50 person med unike felger da, så kan 3950 resterende kjøre med de "orginale".
...under 1 prosent av bilens kjøpesum? var det argumentasjonen din for ikke gidde å spare f.eks 5-7k!? :-o Jeg tror vi klarer å skaffe lik eller bedre pakke m/sensorer for rundt 10-12k INKL MVA. og jeg kan nevne ganske mange ting jeg heller bruker fem til syv tusen kroner på enn å gi de bort til forhandler som tar overpris for samme eller muligens dårligere vare. Men vi lager ingen stor diskusjon av dette. Jeg tar et møte med noen leverandører til uka, og henter inn noen hjulpakke forslag og priser. De som er interessert i et felleskjøp for å spare penger kan sende meg en epost med kontaktinfo på khemstad@gmail.com -så tar vi det derfra.
Sitat fra: kenneth6 på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:19
Sitat fra: TM på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:17
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:15
Nokian Hakka R2 piggfritt å inget annat för mig. Men detta från Megahjul är knappast kvalitetsfelger? :o
Måste vara med TPMS utan rekalibrering ja.
Du kan laga en avstämning på forumet oxå.
Jeg har sjekket litt angående originalfelger og vinterpakker til Ampera-e.
De originale pakkene med vinterhjul inkluderer 17 " felg med delenummer 42438293. Det er ikke Carbon Flash felgen som har delenummer 42438293. Han jeg snakket med hadde tydeligvis mye erfaring med felger. Han anbefalte ikke Carbon Flash felgen som vinterfelg på grunn av lakkeringen.
Sensorene som benyttes har delenummer 13598773. De koster 821 ink. mva
Det jeg har bestemt meg for å gjøre er å kjøpe originalfelg 42438293 samt sensorer med bilen (for mva. fritak).
Så kjøper jeg dekk til høsten når det kommer tilbud. Da får jeg ferskest mulig vare og sparer lagringsplass. Tror det blir marginalt å spare på uoriginale felger og sensorer. (under 1 % av kjøpesummen)
Det jeg vet er at Opel forhandlers pris for vinterhjulene er stive 16900,- momsfritt. Min selger sa han ikke fikk gjort noe med denne prisen. Heldigvis kan jeg bruke min rett til IKKE å benytte meg av tilbudet, og heller ordne felgpakke fra annen leverandør. Vi som evt. går sammen for få til en god pris skal selvfølgelig forsikre oss om at vi får levert dekk og felger som ikke står tilbake for "orginale" Opel Ampera-E vinterhjul. Gjerne også penere enn orginalen. Kanskje vi blir 50 person med unike felger da, så kan 3950 resterende kjøre med de "orginale".
...under 1 prosent av bilens kjøpesum? var det argumentasjonen din for ikke gidde å spare f.eks 5-7k!? :-o Jeg tror vi klarer å skaffe lik eller bedre pakke m/sensorer for rundt 10-12k INKL MVA. og jeg kan nevne ganske mange ting jeg heller bruker fem til syv tusen kroner på enn å gi de bort til forhandler som tar overpris for samme eller muligens dårligere vare. Men vi lager ingen stor diskusjon av dette. Jeg tar et møte med noen leverandører til uka, og henter inn noen hjulpakke forslag og priser. De som er interessert i et felleskjøp for å spare penger kan sende meg en epost med kontaktinfo på khemstad@gmail.com -så tar vi det derfra.
Breddet bilen og fått på noen fete konkave felger, så snakker vi!
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170331/500a6142811e69f20f6df53b966bf384.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: kenneth6 på fredag 31. mars 2017, klokken 15:36
Breddet bilen og fått på noen fete konkave felger, så snakker vi
Spørs litt hva det der gjør med rekkevidden 

Pr mail fra Skøyen fikk jeg oppgitt 16.000,- for vinterpakken. Vi bør nok spare 3-4.000,- før jeg fraviker original dekkene. Men tanken om gruppebestillinger er uansett interessant; Etter hvert kommer det vel takbokser, ski- og sykkelstativ etc tilpasset Amperaen. Når såpass mange konsumenter (hypotetisk 4000 det neste året) samtidig har et ønske eller får et behov om et tilleggsprodukt bør vi kunne utnytte det.
Sitat fra: Jakal på fredag 31. mars 2017, klokken 19:36
Pr mail fra Skøyen fikk jeg oppgitt 16.000,- for vinterpakken. Vi bør nok spare 3-4.000,- før jeg fraviker original dekkene. Men tanken om gruppebestillinger er uansett interessant; Etter hvert kommer det vel takbokser, ski- og sykkelstativ etc tilpasset Amperaen. Når såpass mange konsumenter (hypotetisk 4000 det neste året) samtidig har et ønske eller får et behov om et tilleggsprodukt bør vi kunne utnytte det.
Ja, det var litt av tanken det. Er jo fler ting vi kan gå sammen om på innkjøp av varer og tjenester. Så må jo ikke stoppe med EN hjulpakke, ..dekk er forbruksvare!:-o
Jeg er interessert i å være med på et pakketilbud. Besparelsen må være reell uten nedgang i kvalitet på vinterfelg, med verifisert kompatibel dekktrykkmåler.
Jeg leste et innlegg hvor tanken var å kjøpe 18-19 tommer felg med sommerdekk og benytte originalfelgen til vinterdekk. Hva tror dere om den varianten?
Sitat fra: Radar70 på torsdag 20. april 2017, klokken 21:19
Jeg leste et innlegg hvor tanken var å kjøpe 18-19 tommer felg med sommerdekk og benytte originalfelgen til vinterdekk. Hva tror dere om den varianten?
18-19 tommer ser nok bra ut på bilen,
men ønsker selv å gå for standardstørrelse for å prioritere rekkevidden.
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 21. april 2017, klokken 04:36
Sitat fra: Radar70 på torsdag 20. april 2017, klokken 21:19
Jeg leste et innlegg hvor tanken var å kjøpe 18-19 tommer felg med sommerdekk og benytte originalfelgen til vinterdekk. Hva tror dere om den varianten?
18-19 tommer ser nok bra ut på bilen,
men ønsker selv å gå for standardstørrelse for å prioritere rekkevidden.
Hvor mye kan det utgjøre? Snakker vi kilometer eller mange mil kortere rekkevidde?
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 21. april 2017, klokken 04:36
Sitat fra: Radar70 på torsdag 20. april 2017, klokken 21:19
Jeg leste et innlegg hvor tanken var å kjøpe 18-19 tommer felg med sommerdekk og benytte originalfelgen til vinterdekk. Hva tror dere om den varianten?
18-19 tommer ser nok bra ut på bilen,
men ønsker selv å gå for standardstørrelse for å prioritere rekkevidden.
Samme her og jeg er med om vi får til en deal med tilsvarende kvalitet mm.
Sitat fra: Radar70 på fredag 21. april 2017, klokken 08:20
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 21. april 2017, klokken 04:36
Sitat fra: Radar70 på torsdag 20. april 2017, klokken 21:19
Jeg leste et innlegg hvor tanken var å kjøpe 18-19 tommer felg med sommerdekk og benytte originalfelgen til vinterdekk. Hva tror dere om den varianten?
18-19 tommer ser nok bra ut på bilen,
men ønsker selv å gå for standardstørrelse for å prioritere rekkevidden.
Hvor mye kan det utgjøre? Snakker vi kilometer eller mange mil kortere rekkevidde?
Har ikke regnet på merforbruk enda, men er merkbart.
Og siden man aldri kan velge bort kortere rekkevidde med 18-19 tommer så lenge de sitter på, er det en begrensning jeg vil unngå.
Dessverre er det ikke mulig, iflg. Opel, å få 16" på bilen, mye mer interessant å gå ned enn opp i dimensjon, bare fordeler (bortsett kanskje fra utseende som er rimelig uinteressant på en bruks & familiebil som dette...men vet at endel mener noe annet, glemmer aldri den tiden mange av oss kjørte tyske dieseldrevne brødbiler (altså VW Caravelle som kombi eller minibuss) og jammen var det ikke noen som klarte få "spoilert" og oppfelget de også... ;D
Noen som vet hvorfor 16" ikke går på Ampera'en? Sett rykter om for store bremseskiver.
I usa har en prøvd 16" cruze felger på bilen. Det funker fint.
Og ang merforbruk med større felger. Håper dere forstår at det som øker forbruket er vekten på felgene, ikke størrelsen. En lett 19" kan være mer økonomisk enn en tung 16". Jeg har bestilt noen lette 19". Vil nok få litt økt forbruk fordi vekten flyttes ut i rotasjonen, men de veier ca som originale. Det skal jeg tåle.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitat fra: kammiz på fredag 21. april 2017, klokken 19:39
I usa har en prøvd 16" cruze felger på bilen. Det funker fint.
Og ang merforbruk med større felger. Håper dere forstår at det som øker forbruket er vekten på felgene, ikke størrelsen. En lett 19" kan være mer økonomisk enn en tung 16". Jeg har bestilt noen lette 19". Vil nok få litt økt forbruk fordi vekten flyttes ut i rotasjonen, men de veier ca som originale. Det skal jeg tåle.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ikke bare vekt, rullemotstand "kan" bli høyere og faktisk er luftmotstand på bredere dekk mer viktig enn en skulle tro, spesielt i høyere fart .
Men ved å velge riktig dekk og felg kan en kompensere for mye, du har rett i det.
Jeg skal ha samme bredde på dekk som originalt, 215
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitat fra: kammiz på lørdag 22. april 2017, klokken 06:51
Jeg skal ha samme bredde på dekk som originalt, 215
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
En slags i3 pizzahjul variant
Sitat fra: kammiz på lørdag 22. april 2017, klokken 06:51
Jeg skal ha samme bredde på dekk som originalt, 215
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
På grunn av dårlige grusveier hos oss vil jeg prøve å få meg 205/60 16 hvis det går.
Diameter på felgen betyr også noe for luftmotstand. Er det disc-felger, så bør forskjellen være minimal. Er det åpne felger med et "uheldig" design i aerodynamisk kontekst, så vil nok forskjellen være merkbar.
Sitat fra: gigafactory på lørdag 22. april 2017, klokken 11:24
Diameter på felgen betyr også noe for luftmotstand. Er det disc-felger, så bør forskjellen være minimal. Er det åpne felger med et "uheldig" design i aerodynamisk kontekst, så vil nok forskjellen være merkbar.
Har du noe kilder på dette? Alt jeg her funnet ut er at det som påvirker mest er vekt på felger, spesielt hvis de blir større. Oppgir tesla egne forbrukstall på ufofelgene sine? Klart det har sikkert bittelitt å si, men da blir det så lite merkbart at det nesten ikke er målbart.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Bredere dekk skaper mer luftmotstand samt mer som berører bakken og bidrar til friksjon. Se på BMW i3. Der har de valgt mest mulig optimale dekk og felger for rekkevidde.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170422/fafe2e667d7524774b76dcc7ad033e71.jpg)
Dette er vel det optimale.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170422/21d6102a088fdd19d50a22113460464f.jpg)
Mens noe i denne stilen hadde kunne vært kult
Sitat fra: kammiz på lørdag 22. april 2017, klokken 06:51
Jeg skal ha samme bredde på dekk som originalt, 215
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kammiz, har du en link eller litt mer info på felg (19") og dekk du har valgt? ;)
Sitat fra: Radar70 på mandag 24. april 2017, klokken 12:56
Sitat fra: kammiz på lørdag 22. april 2017, klokken 06:51
Jeg skal ha samme bredde på dekk som originalt, 215
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Kammiz, har du en link eller litt mer info på felg (19") og dekk du har valgt? ;)
Bola b10 8,5x19 med 215/35-19 nankang ns2. Vennligst ingen diskusjon om dekkmerket, jeg velger selv basert på egen og god erfaring.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sitat fra: TM på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:17
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:15
Nokian Hakka R2 piggfritt å inget annat för mig. Men detta från Megahjul är knappast kvalitetsfelger? :o
Måste vara med TPMS utan rekalibrering ja.
Du kan laga en avstämning på forumet oxå.
Jeg har sjekket litt angående originalfelger og vinterpakker til Ampera-e.
De originale pakkene med vinterhjul inkluderer 17 " felg med delenummer 42438293. Det er ikke Carbon Flash felgen som har delenummer 42438293. Han jeg snakket med hadde tydeligvis mye erfaring med felger. Han anbefalte ikke Carbon Flash felgen som vinterfelg på grunn av lakkeringen.
Sensorene som benyttes har delenummer 13598773. De koster 821 ink. mva
Det jeg har bestemt meg for å gjøre er å kjøpe originalfelg 42438293 samt sensorer med bilen (for mva. fritak).
Så kjøper jeg dekk til høsten når det kommer tilbud. Da får jeg ferskest mulig vare og sparer lagringsplass. Tror det blir marginalt å spare på uoriginale felger og sensorer. (under 1 % av kjøpesummen)
Var bortom min forhandler idag. De fant sensorene 832,- inkl. mva, men felgen greide de ikke å finne med delenummer. ;)
Det kan være at delenummeret ikke stemmer. Ser at jeg oppførte samme nummer både for Carbon Flash felgen og standardfelgen. Men forhandleren burde jo klare å finne delenummeret selv. Jeg bestilte iallfall delenummer 42438293 og har ikke fått beskjed om at det var helt feil ;)
Sa de noe om pris på bare felger og sensorer da?
@TM - Takk for avklaring. :)
Sitat fra: jche på mandag 24. april 2017, klokken 17:48
Sa de noe om pris på bare felger og sensorer da?
Det er det jeg planlegger å gjøre. Da har jeg bedre tid til å velge dekk, og kan få helt "ferske" dekk til høsten. Fra min tidligere post:
"Jeg fikk oppgitt en veil pris på 6261,- for felgene eks. mva. Det er visstnok rimeligere enn de første prislistene fra Opel. Sensorene koster 656 kr eks. mva"
Felgene er original 17", men ikke de som er på toppmodellen (Carbon Flash). I følge forhandleren var Carbon Flash felgene ikke optimale som vinterfelg.
Jeg blir gjerne med på gruppekjøp av både orignal eller god 3.part dekk/felg.
Noen som vet vekten på orginalfelgene?
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 25. april 2017, klokken 00:10
Jeg blir gjerne med på gruppekjøp av både orignal eller god 3.part dekk/felg.
Guppekjøp av originalhjul tror jeg ikke det er noe å hente på, siden det er mva fritt sammen med kjøp av bil. Opel mener vel forøvrig at prisen på 16.900 er som et gruppekjøp å regne, men hvor de beholder volumrabatten ;)
Sitat fra: TM på tirsdag 25. april 2017, klokken 06:25
Sitat fra: alagerqv på tirsdag 25. april 2017, klokken 00:10
Jeg blir gjerne med på gruppekjøp av både orignal eller god 3.part dekk/felg.
Guppekjøp av originalhjul tror jeg ikke det er noe å hente på, siden det er mva fritt sammen med kjøp av bil. Opel mener vel forøvrig at prisen på 16.900 er som et gruppekjøp å regne, men hvor de beholder volumrabatten ;)
Med tanke på at det skal være uten MVA så er ~17k fryktelig stivt. En uoriginal dekkpakke til ~12K med MVA gir da betydelig besparelse. For min del er det ikke aktuelt å velge originale vinterdekk basert på pris.
Jeg kommer til å sjekke opp med en lokal leverandør i Grenlands området, for min del er det virkelig ikke noe hast ::)
Nå har jeg vært sen med bestilling så vi skriver vel 2018 før jeg får min bil men men det er en annen ting.
@kammiz - takk for info på dekk og felg :+1:
Sitat fra: Radar70 på tirsdag 25. april 2017, klokken 17:17
@kammiz - takk for info på dekk og felg :+1:
Bare hyggelig :-)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Specs på original felg/dekk:
https://youtu.be/jDC-srXIHC8
Vekt ligger på ca 10-11 kg pr. felg.
Sitat fra: Zuexi på torsdag 04. mai 2017, klokken 22:54
Specs på original felg/dekk:
https://youtu.be/jDC-srXIHC8
Vekt ligger på ca 10-11 kg pr. felg.
Snakket med en på teknisk på Opel Norge og han la også vekt på at de orginale 17" er lette. Hvis jeg ikke husker feil er OZ Ultraleggera i 17" 9,6 kg så ikke allverden å spare.
Sitat fra: kammiz på mandag 24. april 2017, klokken 13:01
Bola b10 8,5x19
I følge hjemmesiden til Bola er de ikke oppgitt i 5x105, men 5x108. Går det bra, sånn uten videre?
De lager det du ønsker :-)
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jeg fikk også et tilbud på 16k, mener prisen er for høy(som mange andre her). Vil til og med overbetale noen tusenlapper dersom jeg får bedre utvalg på vinterdekk og felger.
Blåser liv i denne igjen, er jo mange som har hentet sine biler siden sist nå, noen som har lyst til å dele hva de kjøpte av vinterhjul/felger?
Valgte å kjøpe med originale 17" felger og sensorer sammen med bilen. Fikk litt rabatt og havnet på 7150 kr. Da er det er neppe mye billigere med uoriginalt, men dette er bare et alternativ for de som ikke har fått levert bilen ennå.
Venter på at det dukker opp et godt tilbud på gode vinterdekk. Tar gjerne imot tips om mulige dimensjoner og pris.
Bestilte pakken med bilen og Hakka R2 205x55 dekk (fikk velge fritt mellom diverse dekkmerker, tror det var Hakka/Conti og Vredestein). Litt smalere enn orginaldimensjonen altså.
Avtale om mulig bytte til 16" om det kommer tilbud fra Opel sentralt med denne dimensjonen. Ligger på dekkhotell hos forhandler nå.
Stort sett latskap som gjorde at jeg ikke handla andre steder ::)
Jeg kjøpte med vinterdekk med orginalfelg. Betalte 15K med Nokian Hakka 8 m/ pigg i dimensjonen 215/55
Og ja, da fikk jeg også med dekk. rep. sett.
Sitat fra: TM på tirsdag 04. juli 2017, klokken 06:38
Valgte å kjøpe med originale 17" felger og sensorer sammen med bilen. Fikk litt rabatt og havnet på 7150 kr.
Hvordan klarte du å få de så billig?
Er jo under halv pris av hva de fleste forhandlerne forlanger.
Jeg står å vingler i forhold til et tilbud om sorte 16" med Nokian R2 til 11k kr med Tpms
Tror egentlig at det er det mest komfortable og økonomiske
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:06
Jeg står å vingler i forhold til et tilbud om sorte 16" med Nokian R2 til 11k kr med Tpms
Dette er interessant, kan du dele? Hvilken Dimensjon og hvilken Forhandler.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:05
Sitat fra: TM på tirsdag 04. juli 2017, klokken 06:38
Valgte å kjøpe med originale 17" felger og sensorer sammen med bilen. Fikk litt rabatt og havnet på 7150 kr.
Hvordan klarte du å få de så billig?
Er jo under halv pris av hva de fleste forhandlerne forlanger.
Han kjøpte bare felgene...
Sitat fra: Tom E. på tirsdag 04. juli 2017, klokken 08:26
Og ja, da fikk jeg også med dekk. rep. sett.
Alle skal vel ha med reparasjons-sett, selv om man ikke bestiller vinterdekk.
Det er vel bare Bolt som leveres med self-seal dekk ?
Tenkte det samme, men Opel fortalte meg at 16" ikke passer....hva nå passe i denne forbindelse betyr.
Enig i at 16" er mer økonomisk, og antagelig også mer komfortabelt.
Kan du si noe mer om 16 vs 17" og vet du at de du vurderer passer til bilen?
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:06
Jeg står å vingler i forhold til et tilbud om sorte 16" med Nokian R2 til 11k kr med Tpms
Tror egentlig at det er det mest komfortable og økonomiske
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. juli 2017, klokken 18:57
Tenkte det samme, men Opel fortalte meg at 16" ikke passer....hva nå passe i denne forbindelse betyr.
Enig i at 16" er mer økonomisk, og antagelig også mer komfortabelt.
Kan du si noe mer om 16 vs 17" og vet du at de du vurderer passer til bilen?
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:06
Jeg står å vingler i forhold til et tilbud om sorte 16" med Nokian R2 til 11k kr med Tpms
Tror egentlig at det er det mest komfortable og økonomiske
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170704/603a3b87885bc4fe9d67398e1e5ae9cb.jpg)
Vil si at jeg har gått så langt at 16" felg er montert på bilen og sjekket klaring 
Den dimensjonen jeg fikk foreslått vil øke omkrets med 2%, noe som er innenfor lovkrav med god margin.
Det som er kjedelig er at prisen er lik prisen på 17". 16" burde være billigere...
Har du 55 eller 60 profil på dine 205/16 dekk? 60 profil blir vel bitte litt større enn original 17" i rulleomkrets, mens 55 profil blir en god del mindre, litt over 2% såvidt jeg kan se.
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 21:20
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. juli 2017, klokken 18:57
Tenkte det samme, men Opel fortalte meg at 16" ikke passer....hva nå passe i denne forbindelse betyr.
Enig i at 16" er mer økonomisk, og antagelig også mer komfortabelt.
Kan du si noe mer om 16 vs 17" og vet du at de du vurderer passer til bilen?
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:06
Jeg står å vingler i forhold til et tilbud om sorte 16" med Nokian R2 til 11k kr med Tpms
Tror egentlig at det er det mest komfortable og økonomiske
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170704/603a3b87885bc4fe9d67398e1e5ae9cb.jpg)
Vil si at jeg har gått så langt at 16" felg er montert på bilen og sjekket klaring 
Den dimensjonen jeg fikk foreslått vil øke omkrets med 2%, noe som er innenfor lovkrav med god margin.
Det som er kjedelig er at prisen er lik prisen på 17". 16" burde være billigere...
Sitat fra: Olemann på fredag 07. juli 2017, klokken 16:57
Har du 55 eller 60 profil på dine 205/16 dekk? 60 profil blir vel bitte litt større enn original 17" i rulleomkrets, mens 55 profil blir en god del mindre, litt over 2% såvidt jeg kan se.
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 21:20
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. juli 2017, klokken 18:57
Tenkte det samme, men Opel fortalte meg at 16" ikke passer....hva nå passe i denne forbindelse betyr.
Enig i at 16" er mer økonomisk, og antagelig også mer komfortabelt.
Kan du si noe mer om 16 vs 17" og vet du at de du vurderer passer til bilen?
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. juli 2017, klokken 10:06
Jeg står å vingler i forhold til et tilbud om sorte 16" med Nokian R2 til 11k kr med Tpms
Tror egentlig at det er det mest komfortable og økonomiske
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170704/603a3b87885bc4fe9d67398e1e5ae9cb.jpg)
Vil si at jeg har gått så langt at 16" felg er montert på bilen og sjekket klaring 
Den dimensjonen jeg fikk foreslått vil øke omkrets med 2%, noe som er innenfor lovkrav med god margin.
Det som er kjedelig er at prisen er lik prisen på 17". 16" burde være billigere...
60 profil som er 2% større en orginal.
Poenget er jo litt mer komfort også
Min forhandler estimerte +0.66% for 60 profil 205/16 sammenlignet med original 17'. Hvordan har du kommet fram til 2%? Og, er det en fare da for skubbing i innerskjermer ved mye last og dumper?
Har du testet med 60 profil 205/16 på bilen?
Kunne tenke meg det samme selv, både redusert støy (2 db) med de dekkene jeg vil ha, bedre komfort og rimeligere.
(og så slipper man i alle fall å beskyldes for å være en jålebukk som vil ha gummien malt på felgene....koste hva det koste vil... ;D)
Har prøvd felgen uten dekk på bilen. Det er Megahjul som sier at 215/60-16 er 2% større. Har ikke reflektert over det, men det virker som det kan være en regnefeil.
De vil helst selge 17 i orginaldimensjon med Vredenstein dekk. Så det kan spille inn.
Han jeg har snakket med virker ha god kompetanse.
Nettopp. Håper Opel kommer opp med 16' før det må besluttes/levering av bilen. Litt kinkig å kjøre med annen dimensjon enn godkjent i vognkort. Men som sagt, 16' frister mye mer enn 17'.
Det er ikke noe problem å bruke 205/60 x 16
Her er forskjellen
SAMMENLIGN DEKKSTØRRELSER
Her kan du sammenligne ulike dekkdimensjoner mot din originale dimensjon og se alternative dimensjoner for sommer og vinterdekk. Husk at rulleomkretsen på hjulet ikke skal endres mer enn ± 5 %. Rulleomkrets/diameter følger verdier etter STRO standard (Scandinavian Tire and Rim Organization).
Dimensjon originale dekk. Dimensjon nye dekk
/
215/50-R17 205/60-R16 Endringer Avvik 80 km/t
Omkrets
197.6 cm. 198.9 cm 1.3 cm (0.66%) 0.52
Diameter
62.9 cm 63.31 cm 0.41 cm
Dette er marginal forskjell.
Du kan kjøpe orginalfelger i 16" fra Opel, de har rett borring og innpress brukes på astra.
Forhandler vil helst selge 17".
Sitat fra: HelTek på fredag 07. juli 2017, klokken 21:49
Det er ikke noe problem å bruke 205/60 x 16
Det er jo fint, men da blir 215/60-16 for stort, akkurat som Olemann sin forhandler sier.
4.1 mm større diameter kan vel umulig bli noe problem for innerskjerm ved hard fjæring og/eller maks svingutslag?
Fristende å gå for 16' da ja, og selvsagt 205/60 som både er mer støyfritt og mer komfortabel og billigere (enn 215/50 på 17')
Ser at mange som selger hjulpakker selger Trinity felger, bra priser. Men, er dette OK felger? Ser de er lakkerte og egnet også for vinter, men hva med andre ting som betyr noe, som holdbarhet, vekt etc?
Ser at 205/60 -16 kan ha fordeler i forhold til komfort. Men kan ikke kjøreegenskapene bli dårligere med smale dekk på en så tung bil ?
Den kommer til å bli mykere, og spesielt hard kurvekjøring i høy hastighet på tørr asfalt vil fungere bedre med lavere profil og bredere dekk. Men, for 95% av den daglige bruken jeg har, så vil 16' være bedre.
Problemet er bare at vognkortet ikke åpner for dette, så usikker på formelle problemer man kan møte, selv om en økning i diameter på 4.1 mm ikke burde bety noe.
Og; 205 er ikke smale dekk, finnes mange biler med denne bredden som er minst like tunge.
Sitat fra: TM på mandag 10. juli 2017, klokken 16:58
Ser at 205/60 -16 kan ha fordeler i forhold til komfort. Men kan ikke kjøreegenskapene bli dårligere med smale dekk på en så tung bil ?
Da fant jeg i brukerhåndboken en alternativ dimensjon, dette er heldigvis 16' og den oppgis til 205/55/16. Dermed noe lavere profil enn 60 og slik jeg tolker dette enda mindre risiko for å slå opp i skjerm eller bort i demper, noe som teoretisk kan være tilfelle med 60 profil, i alle fall om man velger 215.
Hei, det burde vel ikke være noe problem å legge på 205/50 - 17" vinterdekk på originalfelgene?
Standard er 215/50 så er jo bare bredden, og i og med jeg går litt ned i bredde og ikke opp burde vel ikke det ha så mye å si? Har noen nye vinterdekk til den gamle passaten jeg da kan legge om på nye felger. PS: Jeg kjøpte bilen med originale vinterfelger og sensorer uten dekk.
Går jo litt ned i omkrets på dekket også.
Æsj, jeg skriver så sakte (og mye) at tiger`n var ute før meg ... ::) For den som fortsatt driver med sånn der Flash, er motormann.no (http://www.motormann.no/) fint. (Alternate HTML content should be placed here. This content requires the Adobe Flash Player. Get Flash.) For alle oss andre sier wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-17X6.5ET45&wheel2=205-50-17X7.5ET40 (https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-17X6.5ET45&wheel2=205-50-17X7.5ET40&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm) at rulleomkretsen går ned 1,5%, mens sideveggene krymper en halv cm - til 103 mm. Misvisningen øker med 1 km/t.
@Resistance: Da er det opp til deg å vurdere om 10 cm gummi er nok til å ta unna for pukk og kantstein på dine ferdaveger.
@Olemann: 205/55R16 er 2,3% mindre i omkrets. Derimot er sideveggen 5 mm høyere, noe som er et pluss for fjøringskomforten. Dog øker misvisningen med 1,6 km/t ekstra.
wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-17X6.5ET45&wheel2=205-55-16X7.5ET40 (https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=215-50-17X6.5ET45&wheel2=205-55-16X7.5ET40&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm)
Husk å sjekke lasteindeksen (load index (LI)) når du vurderer andre dekk, at den er >= LI i vognkortet til din bil. :police:
Hvis rulleomkretsen minsker med 1,5%, så øker feilvisningen med tilsvarende i %. Dvs ca 1,52%. Ikke en fast verdi.
Da er felg/dekk/dekktrykksmåler i boks. Megahjul kr 10 040,- Blir spennende å se om dekkene innfrir. Mye brukt på Tesla og generelt elbiler i USA og Asia!
@Radar70: Fine felger!Vet du hva de veier? Hva slags farge har du på bilen?
Gad vite hva den Megahjul dekk-stickern hadde blitt oversatt til som EU lappen - den med X/Y/n dB. Men hvis elbilfolk går god for dekket, så ... :)
Forsøkte å finne ut hvor mye de veier på hjemmesiden til Megahjul, men det fant jeg dessverre ikke. Farge på bil er quantum grey. Tror det blir bra
Har ikke greie på dekk/felg, men selger hos Megahjul overbeviste meg :+1:
Sitat fra: Radar70 på fredag 25. august 2017, klokken 13:22
Da er felg/dekk/dekktrykksmåler i boks. Megahjul kr 10 040,- Blir spennende å se om dekkene innfrir. Mye brukt på Tesla og generelt elbiler i USA og Asia!
De dekkene som er solgt i denne pakken er v merket, mye hardere gummi enn vinterdekk med nordisk gummiblanding. Har selv kjørt på slike dekk, de fungerer fint på våt og tørr vei og snøslaps, de er total ubrukelig på isunderlag. Hardere gummiblanding mere støy.
Lykke til!
Sitat fra: elekTrond på fredag 25. august 2017, klokken 20:20
@..........: Fine felger!Vet du hva de veier?
De veier 9,8 kg sier Megahjul
Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.
Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.
Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.
Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.
Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.
Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.
Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?
Har kjøpt felg+dekk från Megahjul, absolut inte premium, utan denna "ukjente" modell. Om du ser på dekkmärkning så är dessa, billiga lika bra som premium. Faktsikt så är premium vinterdekk väldigt dåliga på våt vei, samma som billiga. Däremot så stöyer billiga dekk lite mer.
Hållbarheten återstår att se, men jag är inte i tvivel om att dessa dekk jag köpt är minst lika bra som de Hakkapellitan R2 jag kört på i alla år. Man skall tänka på att vi kör alla under olika förhållanden. Några på våta, slush och andra på vita, kalla vägar. Inget dekkmärke är "universalt".
Skall nu testa dessa i vinter och komma med tillbakamelding. Megahjul själv säger att dessa jag nu har säljer väldigt bra till just oss som har elbil. Så det är inte nytt på marknaden. Ska se om jag hittar linken, la ut det på facebook-sidan.
Sitat fra: HelTek på fredag 25. august 2017, klokken 22:01
Sitat fra: Radar70 på fredag 25. august 2017, klokken 13:22
Da er felg/dekk/dekktrykksmåler i boks. Megahjul kr 10 040,- Blir spennende å se om dekkene innfrir. Mye brukt på Tesla og generelt elbiler i USA og Asia!
De dekkene som er solgt i denne pakken er v merket, mye hardere gummi enn vinterdekk med nordisk gummiblanding. Har selv kjørt på slike dekk, de fungerer fint på våt og tørr vei og snøslaps, de er total ubrukelig på isunderlag. Hardere gummiblanding mere støy.
Lykke til!
Det er mulig du har rett ang hardere gummi, men da er det litt rart at dekkene er merket med lav dekkstøy og nordisk friksjon!
Link till felgpakke från Megahjul:
https://www.facebook.com/groups/1008646832545286/permalink/1481006461975985/ (https://www.facebook.com/groups/1008646832545286/permalink/1481006461975985/)
Hei,
Enig i at 16" er bedre på mange måter enn 17". Ville vurdert 60 profil og ikke bare 55 pga mindre avvik fra 17/50/215 i rulleomkrets. Rullemotstand og støy er godt beskrevet i vurderinger av dekk for tiden, jeg holder en knapp på UltraGrip Ice 2 pga dette, samt egenskaper på våt og tørr vei som det er mye av selv om de også er gode på snø og is som jeg mer sjelden kjører på.
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Er litt i tvil når det gjelder valg av vinterdekk. Hadde egentlig tenkt å bli med på fellesinnkjøpet av vinter dekk fra Megahjul som ble lansert her på siden men virker som det har kokt bort.
Har kontaktet Megahjul så ser at jeg må betale 14-15 tusen for felger med premium dekk med standard dimensjon. Kan spare noen tusen ved å velge ukjente dekkmerker men er litt skeptisk til hvor gode de dekkene er.
Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.
Noen som har anbefalinger om hva man bør kjøpe og hvor?
Har sett i instruksjonsboka etter plassering av løftejekk og der står det intet. Noen som har identifisert dem?
Noen som vet om hvor jeg kan kjøpe et reservehjul, spacesaver?
Sitat fra: bno på tirsdag 29. august 2017, klokken 17:52
Har sett i instruksjonsboka etter plassering av løftejekk og der står det intet. Noen som har identifisert dem?
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.
Jeg har kjørt med disse dekkene på Trinityfelger i 3 år på Nissan Leaf og synes dette har fungert veldig bra. Denne dekk/felgkombinasjonen er betydelig lettere enn de originale Nissan 17" med sommerhjul. 16,4 mot 21,1 kg, dvs nesten 19 kg lettere for fire hjul.
Jeg er enig med Oleman at jeg vil vurdere 60 profil neste gang. Missvisningen på speedometeret er over 10% med 55 profil på Leafen, noe som blir for mye etter min smak.
@Ipadjove
Hjertelig Takk !
Edit 30.8: Jeg gremmes over meg selv. Erfaring, les også boka som følger med bilen ikke stol på elektronisk versjon :o
Enig, ikke bare speedometer, men om man kjører 20.000 i året vil man over 5 år måtte betale forsikring for 10.000 km for mye, samt at bilen viser kjørt 110.000 km når den er gått bare 100.000.
Men, kjekt for kjøper og bedre enn motsatt som er svindel :-)
Dessuten, med 60 profil noe mer komfort på humpete veier (og litt mindre fast om man liker det, men AE er ingen Formel 1 i svinger i alle fall...)
OG, ser ikke så fin ut dersom man liker "gummi-malt-på-felg-feeelingen" ...
Sitat fra: hansob på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:16
Sitat fra: Reneno på lørdag 26. august 2017, klokken 09:12
Har også fått tilbud på dekkpakke fra Dekk1 med Trinity Nordic felger med Nokian Hakkapelitta R2 for kr 10.230 i dimensjonen 205/55R16. Ser at man kan spare endel penger ved å gå for den dimensjonen.
Jeg har kjørt med disse dekkene på Trinityfelger i 3 år på Nissan Leaf og synes dette har fungert veldig bra. Denne dekk/felgkombinasjonen er betydelig lettere enn de originale Nissan 17" med sommerhjul. 16,4 mot 21,1 kg, dvs nesten 19 kg lettere for fire hjul.
Jeg er enig med Oleman at jeg vil vurdere 60 profil neste gang. Missvisningen på speedometeret er over 10% med 55 profil på Leafen, noe som blir for mye etter min smak.
Sitat fra: bno på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:27
@Ipadjove
Hjertelig Takk !
Edit 30.8: Jeg gremmes over meg selv. Erfaring, les også boka som følger med bilen ikke stol på elektronisk versjon :o
Du finner det i den elektriske versjonen også. ;)
(http://i.imgur.com/2NY165V.jpg)
Hvordan greide jeg å unngå å se det. hoderistende, men det er da enda godt at man kan få hjelp. Briller neste 8)
Fikk tilbud om 9000 for 16" med Sava piggfrie dekk. Disse ble ganske overraskende nr 2 i NAFs vinterdekktest nylig. Men det scoret litt dårlig på rullemotstand.
Er det noen som har Ampera-e med 16" og har erfaringer med rekkevidden?
Kan du fortelle hvor du fikk tilbud om 9000 for 16" med Sava piggfrie dekk ? Jeg vurderer denne dimensjonen jeg også, og hvis det er de nyeste Sava Eskimo Ice bør de være gode nok. Var prisen inklusive trykksensorer ?
Megahjul Zax Axe black 16' felg, Tpms og Nereus piggfrie 205/60-16
9700kr ferdig på bil
Sitat fra: Gnilre på fredag 13. oktober 2017, klokken 09:25
Kan du fortelle hvor du fikk tilbud om 9000 for 16" med Sava piggfrie dekk ? Jeg vurderer denne dimensjonen jeg også, og hvis det er de nyeste Sava Eskimo Ice bør de være gode nok. Var prisen inklusive trykksensorer ?
Dinedekk i Bergen. Pris med sensorer ja.
Jeg har handlet veldig mye med dem også via firma, så prisen er kanskje kunstig lav.
Jeg kjøpte sensor, dekk og felg hos Magahjul. De klarte ikke å kalibrere sensorene slik at det ble kluss i displayet på bilen. Jeg tok en telefon til forhandler (Oslo Mobile) og han sa jeg bare kunne kjøre innom så skulle de kalibrere på nytt. Tok turen innom fra jobb i ettermiddag og det tok 3 min så var riktig trykk på riktig dekk. Positiv opplevelse ;D
Kjøpte bilen med originale vinterhjul. Var innom forhandler i går for hente dekk reparasjons-kit. Fikk da vite at det er 2 nye dekktyper på vei til forhandlere.
Det ene et Kontinental vinterdekk med samme selv-tettende funksjon slik som på medfølgende sommerhjul.
Det andre et vinterdekk med en lyd-dempende matte inne i dekket som reduserer hjulstøy i kupeen.
Dessverre mangler vi et dekk som kombinerer begge deler.
Sitat fra: Como på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:45
Det andre et vinterdekk med en lyd-dempende matte inne i dekket som reduserer hjulstøy
Merke og type?
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:47
Sitat fra: Como på fredag 20. oktober 2017, klokken 12:45
Det andre et vinterdekk med en lyd-dempende matte inne i dekket som reduserer hjulstøy
Merke og type?
Fikk ikke med meg hverken merke eller type.
Fant denne typen dekk i en YouTube kanal for Tesla. De sier ikke merke, men det er antagelig Michelin eller Continental siden de brukes på P modellene.
Det ser ut som skumgummimatter.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171020/8397050860034c8af7b5a23956cfe4e7.jpg)
Jeg prøver å innhente lokale priser da webbutikkene ender opp som "dyre" pga frakt. Får til svar hos noen at ampera-e ikke går med 205/60-16 dekk.
Er dette ikke en "lovlig" størrelse?
Kjell
Jeg fant den ikke i vognkortet, men fant den som opsjon i bilens håndbok. At bilen fungerer med den dimensjonen er helt klart. Billigere dekk, litt mykere og mindre vannplaning enn med 215 på 17/50.
Sitat fra: Kjelli på lørdag 11. november 2017, klokken 20:08
Jeg prøver å innhente lokale priser da webbutikkene ender opp som "dyre" pga frakt. Får til svar hos noen at ampera-e ikke går med 205/60-16 dekk.
Er dette ikke en "lovlig" størrelse?
Kjell
Sitat fra: Kjelli på lørdag 11. november 2017, klokken 20:08
Jeg prøver å innhente lokale priser da webbutikkene ender opp som "dyre" pga frakt. Får til svar hos noen at ampera-e ikke går med 205/60-16 dekk.
Er dette ikke en "lovlig" størrelse?
Kjell
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171111/0b65050e14f4d03a27a67b7a8c07e02f.jpg)
Som du ser er det godt innenfor lovlig variasjon.
Jeg har dette på min bil og det fungerer utmerket.
Jeg har 205/55-R17 som vinterdekk. De er enda noen mm større enn 205/60-R16, så det burde være uproblematisk.
Takker for svar. Jeg tror det var mer i retning om plass til bremser og calipere. Men flere her har jo denne størrelsen, så det kan jo ikke være noe problem. Fant noe om 16 tomms felger i manualen og.
Sitat fra: Kjelli på søndag 12. november 2017, klokken 03:00
Takker for svar. Jeg tror det var mer i retning om plass til bremser og calipere. Men flere her har jo denne størrelsen, så det kan jo ikke være noe problem. Fant noe om 16 tomms felger i manualen og.
Det er ganske tett om plassen så jeg fikk dekkskjappa til å teste 16 felgen på bilen før kjøp.
Zax felg fra Megahjul passer hvertfall.
Sitat fra: TM på tirsdag 04. juli 2017, klokken 06:38
Valgte å kjøpe med originale 17" felger og sensorer sammen med bilen. Fikk litt rabatt og havnet på 7150 kr. Da er det er neppe mye billigere med uoriginalt, men dette er bare et alternativ for de som ikke har fått levert bilen ennå.
Venter på at det dukker opp et godt tilbud på gode vinterdekk. Tar gjerne imot tips om mulige dimensjoner og pris.
Hvor fikk du denne prisen?