Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 16:04
Skatteetaten har i en relativt fersk uttalelse tilsynelatende endret sin tolkning av mva-fritaket for elbiler, slik at forhandlere nå ikke lenger kan levere ladestasjoner og elektrikerarbeid momsfritt sammen med salg av elbilen.
I uttalelsen nevnes en del eksempler på utstyr som er fritatt for merverdiavgift når det selges sammen med ny elbil, herunder ladekabel og ekstra sett med hjul (typisk vinterhjul).
Som eksempler på utstyr og tjenester som er merverdiavgiftspliktig fremhever de:
skiboks, takstativ, sykkelholder, lastestativ
ladeboks/hjemmelader
montering/installasjon av ladeboks
oppgradering av elektrisk anlegg
Jeg har jobbet mye med mva-reglene og har aldri skjønt hvordan Skatteetaten tidligere har kommet frem til at ladestasjoner og elektrikerarbeid kunne leveres momsfritt. Det utgjør jo ingen integrert del av selve elbilen, og vil normalt ikke følge bilen når elbilen senere skifter eier. Det virker som Skatteetaten nå har kommet frem til den samme konklusjonen.
Da vi kjøpte elbil så endte vi med å kjøpe dekk som kostet 25% MINDRE enn hos forhandler av elbilen til tross for at vi betalte moms! Halv pris av dobbel pris er og blir full pris.
Dette er en ordning som bare har blitt misbrukt uansett.
Man ser jo de ekstreme påslagene enkelte forhandlere tar for eksempel på vinterhjul og ladestasjoner.
Det meste av dette fritaket går rett i lomma på importør og forhandler, stikk motsatt av hva hensikten er.
Det er gode nyheter for Elbilhjelpen.no og andre ettermarkedsleverandører.
Det er faktisk også gode nyheter for bilkjøperen som riktignok alltid har kunnet velge en rimeligere ladeløsning fra f.eks oss, men som har blitt lurt av mva fritaket og endt opp med en totalt sett dyrere løsning.
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?
Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.
Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.
Sitat fra: arthur på torsdag 15. desember 2016, klokken 16:41
Da vi kjøpte elbil så endte vi med å kjøpe dekk som kostet 25% MINDRE enn hos forhandler av elbilen til tross for at vi betalte moms! Halv pris av dobbel pris er og blir full pris.
Samme her. Vesentlig lavere pris ved å kjøpe fra tredjepart. Mye tøffere felger også. :)
Sitat fra: arthur på torsdag 15. desember 2016, klokken 16:41
Da vi kjøpte elbil så endte vi med å kjøpe dekk som kostet 25% MINDRE enn hos forhandler av elbilen til tross for at vi betalte moms! Halv pris av dobbel pris er og blir full pris.
Ja, forhandlerne av elbiler har tatt seg GODT betalt for vinterhjul, selvfølgelig vel vitende om at de kan legge på igjen mye av de 25% som staten mister og dermed fått det rett i egen lomme. MEN det skal og være sagt at originale felger som regel er av høyere kvalitet enn uoriginalt. Ofte lettere og mer holdbar overflatebehandling enn mange av billigfelgene med ukjent merke. Vekt får konsekvenser for effektforbruk.
Lurer på hvordan dette vil slå ut for kjøpere av Renault Zoe? Der er jo ladeboks/trafo inkludert i bilprisen. Utstyrsleveransen varierer jo også fra kontrakt til kontrakt da trafo i noen tilfeller blir levert og i andre tilfeller er ikke trafo med i leveransen.
Sitat fra: THE på fredag 16. desember 2016, klokken 13:07
Lurer på hvordan dette vil slå ut for kjøpere av Renault Zoe? Der er jo ladeboks/trafo inkludert i bilprisen. Utstyrsleveransen varierer jo også fra kontrakt til kontrakt da trafo i noen tilfeller blir levert og i andre tilfeller er ikke trafo med i leveransen.
Prinsipielt må forhandleren skille ut "normalverdien" av ladeboks/trafo inkl. monteringsarbeid på fakturaen, og beregne 25 % mva på dette. Om de øker fakturasummen til forbruker eller tar momskostnaden selv gjenstår å se.
Ser en negativ konsekvens av dette:
Ferre vil kjøpe ladestasjon der og da, og så snart de har lade noen ganger med medfølgende ladekladd og finner de ut at dette gir mer enn nok lading spørs det om de noengang kjøper ladestasjon.....
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. desember 2016, klokken 15:05
Ser en negativ konsekvens av dette:
Ferre vil kjøpe ladestasjon der og da, og så snart de har lade noen ganger med medfølgende ladekladd og finner de ut at dette gir mer enn nok lading spørs det om de noengang kjøper ladestasjon.....
Jeg tipper dette løser seg etterhvert. Ikke nødvendigvis med forskrifter, men f.eks ved at forsikringsselskaper setter krav om ladestasjon for å forsikre hus der eier også har elbil. Evt. at det blir ganske mye dyrere å forsikre hus når man ikke har ladestasjon tilgjengelig.
Hos If er det allerede krav om overspenningsvern i bilforsikringen.
Overspenningsvern er ikke normalt å finne i ladeutstyr.
Overspenningssensor derimot er relativt vanlig i kladder.
Hva tror du varistor i ladekladdene da brukes til om de ikke skulle beskytte mot overspenning?
Tror du de klarer å arrestere farlige spenningspulser før den når bilens lader?
Varistor kortslutter kursen slik at sikringen løser ut dersom spenningen er for høy.
Helt vanlig teknologi for å beskytte elektronisk utstyr. Samme virkemåte for overspenningsvern i sikringsskap.
Noen sensor er vel litt hjelpeløst all den tid kontaktor bruker for lang tid å åpne.
Her trur eg du ,å forklare litt meir. Kortslutter slek at kurssikring slår ut? Då får du ein meget farlig situasjon med fare for brann, spesielt hvis sikringen ikkje slår ut fort nok.
Eit overspenningsvern fungerer ikkje slek iallfall.
Et overspenningsvern kortslutter mot jord. Ofte en varistor men det finnes andre teknologier med transistorer, thyristorer og gassutladingsrør.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 17. desember 2016, klokken 16:30
Hva tror du varistor i ladekladdene da brukes til om de ikke skulle beskytte mot overspenning?
Kan for eksempel brukes i forbindelse med mykstart.
Men er de to stykk koblet mellom jord og mateledninger er det overspenningsvern.
Kortslutter du flere faser mot jord vil du også kortslutte fasene. Dermed løser også sikringen ut.
Slik fungerer et overspenningsvern i en installasjon.
For elektronisk utstyr som kobles via en kontakt har du ikke kontroll på jord og dermed sitter det kun en metaloksidvaristor (MOV) mellom fasene. Gjerne en med utstyrssikring i forkant.
Skru gjerne opp en vanlig Panasonic ladekladd så kan dere se selv.
Varistoren må byttes til høyere spenning når man bygger om disse fra 110 V USA utgave.
Forøvrig skal det ikke være noe mykstart mellom strømnett og bil i en ladekladd.
"A Metal oxide varistor SHOULD be used to protect the circuit from HV spikes... It has become mandatory and can be seen in all power supplies that works off directly from mains."
Selvfølgelig går sikringen, jeg har da ikke skrevet noe annet? Det er kortsluttning enten den kortslutter mellom faser eller mellom faser og jord.
Det vernet Rio nevner at forsikringsselskapene vil ha er det som i nyere installasjoner sitter i sikringsskapet, er en del av forskriftene for nye anlegg, og som mange har.
Det er ikke gitt at en overspenningspuls er mellom faser, den kan gå i samme retning i alle tre faseledninger. Alle ladestasjoner og kladder har beskyttelsesjord, så i den grad det sitter et finvern i en ladestasjon eller kladd bør det kortslutte til jord. Sitter det noe ala det på tegningen i kladden er det nok for å beskytte kladdens elektronikk og ikke lader i bilen.
Nå tror jeg Zaptec har mykstart og trolig med en varistorkobling.
(Ellers har jeg følelsen av at dette er rimlig off topic)
SitatNå tror jeg Zaptec har mykstart og trolig med en varistorkobling.
Nå sporer tråden av på sidesporet ;D
Min svar var til Robort som påstod at det ikke var overspenningsvern i ladeutstyr, men sensor.
Svaret er at det er stikk motsatt.
Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?
Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.
Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.
Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?
Sitat fra: rogerAh på søndag 18. desember 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?
Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.
Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.
Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?
Hvis ikke forhandleren har tatt et tydelig forbehold om dette i kontrakten, går nok du som kunde fri :)
Dvs. forhandleren må ta mva-regningen på egen kappe.
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 18. desember 2016, klokken 10:09
Kortslutter du flere faser mot jord vil du også kortslutte fasene. Dermed løser også sikringen ut.
Slik fungerer et overspenningsvern i en installasjon.
For elektronisk utstyr som kobles via en kontakt har du ikke kontroll på jord og dermed sitter det kun en metaloksidvaristor (MOV) mellom fasene. Gjerne en med utstyrssikring i forkant.
Skru gjerne opp en vanlig Panasonic ladekladd så kan dere se selv.
Varistoren må byttes til høyere spenning når man bygger om disse fra 110 V USA utgave.
Forøvrig skal det ikke være noe mykstart mellom strømnett og bil i en ladekladd.
"A Metal oxide varistor SHOULD be used to protect the circuit from HV spikes... It has become mandatory and can be seen in all power supplies that works off directly from mains."
Kva som er i ein ladekladd har eg ikkje sjekka, men overspenningsvernet i eit sikringskap kortsluttar ikkje fasane. Då vil du få veldig store straumar og overbelastningsvernet har meget store kortsluttningsverdiar. Da er her du må velge rett klasse på overspenningsvernet ellers vil du ha ein permanent jordfeil som ikkje vært oppdaga av jordfeilbrytarar.
Så lenge strømmen går gjennom et rele og videre til bilen under lading, spørs det hvor mye en varistor mellom polene rekker å gjøre ved et lokalt lynnedslag, og om det kvalifiserer til betegnelsen overspenningsvern. Men skal ikke være påståelig. Dette kan RAV4_EV bedre enn meg.
Ellers er manglende momsinnkreving firmaet sitt problem. De kan selvfølgelig be fint om mva i etterkant, men da blir det goodwill fra kjøper å betale dette.
Sitat fra: rogerAh på søndag 18. desember 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?
Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.
Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.
Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?
Ved salg til forbruker skal alltid pris inkludert moms og avgifter oppgis, så dette blir forhandlerens problem. Se Forskrift om prisopplysning for varer og tjenester, paragraf 3: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066#shareModal
Jeg synes tiltaket burde videreføres.
Det oppfordrer til foretrukket adferd.
Det oppfordrer til at selger anbefaler foretrukket adferd (pga. større salg).
Det medfører ikke re-eksport problemer.
Det bygger infrastruktur.
Det øker verdien på elbilinvesteringen, for eier
Det øker verdien på elbilinvesteringen, for besøkende, (som ikke trenger fossilbil for å dra på ett kortere besøk)
Sitat fra: gr på mandag 19. desember 2016, klokken 22:28
Sitat fra: rogerAh på søndag 18. desember 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Mao på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. desember 2016, klokken 18:11
Skrivet er ikke datert, men må vel tolkes med at dette gis umiddelbar virkning ?
Dette skjer ikke som følge av en endring i lov/forskrift, men er en endring i tolkningen av eksisterende regelverk. Det betyr at det i alle fall gjelder fra nå av.
Teoretisk kan det kanskje også få virkning for de som har solgt ladeutstyr momsfritt tidligere, men det er vel tvilsomt om Skatteetaten vil forfølge disse sakene all den tid etaten selv tidligere har uttalt at momsfritaket for elbil også gjaldt ladeutstyr montert hjemme hos bilkjøperen.
Jeg er en av dem som bestilte ladeboks ferdig montert fra forhandler. Har tidligere denne uka avtalt med et elektrikerfirma som tok kontakt med meg på bestilling fra et firma som gjør jobben for forhandler. Pris er avtalt med forhandler i desember og da selvfølgelig fri for mva. Boksen blir montert i januar. Hvordan vil dette da stille seg? Hvem sitter i så fall igjen med regningen på mva? Jeg har jo avtalt pris med fohandler, men kan forhandler forbeholde seg retten til å endre dette? I såfall, har jeg da rett til å heve kjøpet av ladeboksen?
Ved salg til forbruker skal alltid pris inkludert moms og avgifter oppgis, så dette blir forhandlerens problem. Se Forskrift om prisopplysning for varer og tjenester, paragraf 3: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-11-14-1066#shareModal
Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.
Sitat fra: Mao på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:38
Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.
Forhandlerne har også spekulert i det, med å bruke det som et salgsargument, senest opplevd hos Møller for 3-4 uker siden. Tviler allikevel på at prisene nå vil gå opp med 25% - noe av momsrabatten er jeg ganske sikker på at var lagt på som ren fortjeneste igjen - slik som med vinterhjul.
Spiller kanskje ikke så stor rolle i praksis?
Peugeot var ikke konkurransedyktige med sitt tilbud da vi kjøpte bil, jf det jeg nå i ettertid har fått fra lokal elektriker og Netkonsult- Kirkebø.
Kan jo være kvalitetsforskjeller, men det kan jo slå begge veier.
For meg virket det som at Peugeot sin samarbeidspartner la mva fritaket rett i egen lomme og priset sin pakke som om det skulle vært inkl mva.
Følte vel mye av samme på ekstrautstyret jeg skulle ha på ion også- forhandler la inn drøye priser som ikke akkurat indikerte mva frihet...
Sitat fra: Mao på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:38
Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.
Det første du skriver tror jeg du har helt rett i, men slik jeg forstår det kan selger lesse forpliktelsen for mva over på kjøper. Følgende var å lese i kontrakten jeg har med Sulland bil om levering av bil i januar:
Pris
Selgeren har rett til å justere prisen avtalt i kjøpsavtalen dersom produsenten endrer markedslisteprisen. Denne retten gjelder tilsvarende dersom det inntrer endringer i pålagt merverdiavgift, tollkostnader, andre gjeldende skatter og avgifter eller valutaendringer. Dersom den aktuelle kjøpesummen øker med mer enn 5% har Kjøperen rett til å gå fra kjøpsavtalen ved å gi skriftlig melding innen to uker etter å ha mottatt melding om slik endring fra Selgeren. Kravet om at prisstigningen må overstige 5% før Kjøperen kan si opp avtalen gjelder ikke dersom Kjøperen er en forbruker.
Dette er en standardklausul som jeg tror alle forhandlere bruker. Ved forbrukerkjøp, gir den mulighet for at du kan gå fra avtalen kostnadsfritt ved enhver prisøkning. Dersom dette er en bestilling hvor forhandler risikerer å brenne inne med bilen (lite aktuelt for elbiler i dag), vil de nok gå langt i å ta en prisøkning på sin kappe.
Sitat fra: rogerAh på onsdag 21. desember 2016, klokken 18:03
Sitat fra: Mao på tirsdag 20. desember 2016, klokken 21:38
Det er i prinsippet riktig.
Men man kan i pristilbud/kontrakt ta forbehold om endringer i skatter og avgifter. Det har f.eks. normalt ikke vært selgerne som har måttet ta den økte momskostnaden når mva-satsene har økt, eller når tidligere unntatte varer/tjenester har blitt avgiftspliktige. I dette tilfellet er det imidlertid ikke en regelendring, men en endret tolkning av reglene. Da mener jeg det uansett blir forhandlerens ansvar.
Det første du skriver tror jeg du har helt rett i, men slik jeg forstår det kan selger lesse forpliktelsen for mva over på kjøper. Følgende var å lese i kontrakten jeg har med Sulland bil om levering av bil i januar:
Pris
Selgeren har rett til å justere prisen avtalt i kjøpsavtalen dersom produsenten endrer markedslisteprisen. Denne retten gjelder tilsvarende dersom det inntrer endringer i pålagt merverdiavgift, tollkostnader, andre gjeldende skatter og avgifter eller valutaendringer. Dersom den aktuelle kjøpesummen øker med mer enn 5% har Kjøperen rett til å gå fra kjøpsavtalen ved å gi skriftlig melding innen to uker etter å ha mottatt melding om slik endring fra Selgeren. Kravet om at prisstigningen må overstige 5% før Kjøperen kan si opp avtalen gjelder ikke dersom Kjøperen er en forbruker.
Standardklausuler som dette dekker endringer i regelverk som medfører økt avgift/pris. Men jeg mener den klausulen formelt sett ikke dekker den konkrete saken vi her snakker om, fordi
- det har ikke skjedd en endring i mva-reglene (lov/forskrift er uendret)
- det er i utgangspunktet den næringsdrivende selv som har ansvar for å praktisere/tolke regelverket riktig, dvs. at tidligere uttalelser fra Skatteetaten må kun anses som veiledende (villedende i dette tilfellet :o )
- at forhandlere tidligere har tolket reglene feil medfører ikke en "endring" som gjør at forhandler nå kan ta ekstra betalt fra kunden, selv med en slik klausul
Formelt sett kan faktisk Skatteetaten etterberegne mva som forhandlere feilaktig ikke har innkrevd f.eks. i 2015 og 2016, men i praksis vil de neppe gjøre det pga. etatens egne tidligere uttalelser.
Uansett håper og tror jeg at forhandlerne nå vil innrette seg riktig fremover, og at de velger selv å ta den beskjedne mva-kostnaden på ladeutstyr som omfattes av allerede inngåtte kontrakter.
Sitat fra: Orbit på onsdag 21. desember 2016, klokken 20:10
Dette er en standardklausul som jeg tror alle forhandlere bruker. Ved forbrukerkjøp, gir den mulighet for at du kan gå fra avtalen kostnadsfritt ved enhver prisøkning. Dersom dette er en bestilling hvor forhandler risikerer å brenne inne med bilen (lite aktuelt for elbiler i dag), vil de nok gå langt i å ta en prisøkning på sin kappe.
Det med prisendring er greit nok, men her dreier det vel seg om merverdigavgiften på tileggsustyr. slik som jeg har forstått dette nå (etter noen runder på div nettsider) har det aldri vært meningen at ladebokser montert på privatboligen + instalasjonen skulle være fritatt for mva, men at det muligens er bilbransjen selv som har definert det som tilleggsutstyr, eller tolket det om du vil. Det virker som om tolkningen har blitt en slags uskreven regel, helt til en tallknekker i departementet satte seg ned og regnet på det, og fant ut at her går det noen millioner den andre veien enn i statskassa. Synes egentlig kontrakten virker tydelig på at kjøper må ta ansvar for en eventuell avgiftsøkning fra staten, selv om selger muntlig har "solgt" ladeboksen og monteringen momsfri. Det vil vel ende opp som en prinsippsak for min del, og jeg håper derfor at selger holder ord, og ikke "rir" regelverket på min bekostning. Det er tross alt beskjedene summer vi snakker om.
Og der var trollet ute av esken.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/fjerner-verdifulle-elbilgoder/a/23879109/
Elbilhjelpen.no ser lyst på dette da det vil skape like konkurransevilkår og siden vi alltid har kunnet tilby løsninger som er rimeligere for forbrukeren er dette positivt for (nesten) alle parter..
Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. desember 2016, klokken 23:40
Og der var trollet ute av esken.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/fjerner-verdifulle-elbilgoder/a/23879109/
Her burde elbilforeningen og frøken Bu lagt inn årene. Å krangle på dette er bare tull. Skulle man gitt mvafritak fordi det er et sikkerhetstiltak så vet jeg om VELDIG mye annet som er mye større sikkerhetstiltak, som burde gis fritak. F.eks brannvarslere, brannslukkingsapparater, kontroll/rehab av elektrisk anlegg, bremsesjekk og service på alle kjøretøy, redningsvester, alle "trygge" biler, kvalitetsdekk, promillelås... og ca tusen til. Tåpelig argumentasjon. Personer som kjøper splitter ny elbil har råd til å betale moms på laderen og installasjonen, og Møllerfamilien har store nok overskudd allerede.
Og de har garantert råd til og betale alle avgifter som de slipper ved kjøp av elbil..
En skulle ikke tro elbil-kjøpere har råd til å betale mva på ladeutstyr når man ser kampen mot å kjøpe solid fastmontert utstyr koblet opp av elektriker....
Hei!
Noen som kan lenke til denne uttalelsen? Klarer ikke finne den.
Sitat fra: hcsunde på torsdag 22. desember 2016, klokken 15:35
Hei!
Noen som kan lenke til denne uttalelsen? Klarer ikke finne den.
Se førse innlegg i denne tråden. :)
(Vedlegg)
Sitat fra: Sele på torsdag 22. desember 2016, klokken 12:05
Og de har garantert råd til og betale alle avgifter som de slipper ved kjøp av elbil..
25% på 300000,- er noe annet enn 25% på 12000,-, og regelverket har aldri sagt at ladere og elinstallasjon hjemme skal være momsfritt. Derfor forståe jeg ikke at elbilforeningen gidder å ta kampen. Er det virkelig verdt å være kranglefanter for dette?
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor Elbilforeningen skal protestere på dette, de har da nok av andre saker å bruke tiden på. Bil forhandlerne har hele tiden tatt overpris på dette uansett, og det er langt utenfor deres kjerne/kompetanse område.
Ved å fjerne mva fritaket på lade utstyr så gir det like vilkår for alle, og mere effektiv konkurranse i markedet.
Bare se på hvem som har brakt prisene ned på slikt utstyr så langt. Det er Elbilhjelpen og Nofuel og Kirkebø og andre småaktører, og i alle fall ikke bil forhandlerne.
Hugo
Enig med goggo, gr og andre. Dette er ikke noe å krangle om. Vi får en mye bedre og sunnere konkurranse uten mva-fritak.
Sitat fra: gr på torsdag 22. desember 2016, klokken 19:57
Sitat fra: Sele på torsdag 22. desember 2016, klokken 12:05
Og de har garantert råd til og betale alle avgifter som de slipper ved kjøp av elbil..
25% på 300000,- er noe annet enn 25% på 12000,-, og regelverket har aldri sagt at ladere og elinstallasjon hjemme skal være momsfritt. Derfor forståe jeg ikke at elbilforeningen gidder å ta kampen. Er det virkelig verdt å være kranglefanter for dette?
Blir feil og sette opp hva folk har råd til og intensiver som må til for og selge elbiler.
Momsfritak på ladeboks/montering kan no ver utslaggivande for att folk kjøper el bil. Personlig hadde eg måtta til med det uansett,sidan eg ikkje har noko form for straumutak utvendig på huset men.. Men att det skale vere fritak på sokalla dekorfilm,stiller eg meg meir uforståande til... Det har inga praktisk nytte for bruk, i motsetning til dei andre punkta på lista i vg artikkelen... ???
"– Jeg stusser over at Skatt Øst plutselig kan «bestemme» en annen tolkning av regelverket, på tvers av det som har vært gjeldende praksis på i både i forvaltningen og i bransjen."
Haha, er vel ikke veldig bevandret i skatte- og avgiftsrett hvis hun synes dette er sjokkerende oppførsel av Skatteetaten. De gutta (og jentene) kan mye verre, denne presiseringen er jo logisk til og med ;D
Sitat fra: gigafactory på torsdag 22. desember 2016, klokken 21:55
"– Jeg stusser over at Skatt Øst plutselig kan «bestemme» en annen tolkning av regelverket, på tvers av det som har vært gjeldende praksis på i både i forvaltningen og i bransjen."
Haha, er vel ikke veldig bevandret i skatte- og avgiftsrett hvis hun synes dette er sjokkerende oppførsel av Skatteetaten. De gutta (og jentene) kan mye verre, denne presiseringen er jo logisk til og med ;D
Det er i alle fall ikke slik at en bransje kan etablere sin egen praksis og dermed overstyre jussen. Domstolene har mange ganger tilsidesatt både "bransjepraksis" og langvarig praksis i Skatteetaten, dersom slik praksis er i strid med loven og lovgivers intensjoner.
Denne saken er egentlig ganske enkel slik jeg ser det. En saksbehandler i Skatt Øst ga i 2013, før elbilene for alvor hadde blitt populære i Norge, et svar basert på manglende kunnskap om hva en hjemmelader osv. egentlig er. Denne uttalelsen har så blitt retningsgivende, helt til Skatteetaten nå kommer med en ny og riktig presisering.
Den nye uttalelsen er etter mitt syn en helt korrekt tolkning av reglene - ingenting å protestere på i forhold til jussen.
Dessuten er konklusjonen både rimelig og rettferdig totalt sett.
Selv kjøpte jeg en lader fra Elbilhjelpen til rundt 5' med moms. Så ikke behovet for å kjøpe en fra BMW som koster 15' selv om den ble litt billigere uten moms.
På den annen side så skriker bransjen og myndigheten om hvor farlig schuko og elbil er. Om dette ordnes som en del av kjøpet av elbil, får man i alle fall denne biten sjekket ut og på plass. Skal man ta tak i dette selv i etterkant blir det gjerne til at man lar det skure.
Med moms på lader faller salget gjennom forhandler bort og risikoen for brann mangedobles - noen må ta dette inn over seg.
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. desember 2016, klokken 07:38
Selv kjøpte jeg en lader fra Elbilhjelpen til rundt 5' med moms. Så ikke behovet for å kjøpe en fra BMW som koster 15' selv om den ble litt billigere uten moms.
På den annen side så skriker bransjen og myndigheten om hvor farlig schuko og elbil er. Om dette ordnes som en del av kjøpet av elbil, får man i alle fall denne biten sjekket ut og på plass. Skal man ta tak i dette selv i etterkant blir det gjerne til at man lar det skure.
Med moms på lader faller salget gjennom forhandler bort og risikoen for brann mangedobles - noen må ta dette inn over seg.
Vet ikke om "noen" tar sånne paradoks inn over seg. Det er noen som bare ser muligheter uten å se farer med det. Ta dette med de nye smarte strømmålerne der en vil kunne styre for eksempel vasking av klær til natten når en har lavere forbruk på resten av huset. Der DSB anbefaler å ikke å vaske klær på natten eller når ingen er hjemme pga. brannfaren...
Det siste paradokset jeg registrerte var å ta nettbrettet fra ungene i baksetet da det kunne gi en 35 kg belastning på seteryggen ved en kollisjon i 80 km/t.
http://www.aftenbladet.no/bil/Derfor-bor-du-revurdere-a-la-barnet-ha-nettbrett-i-bilen-9547b.html
Paradokset er at nettbrettet gir fører den roen han trenger for å unngå slike uhell i første omgang.
Alle taler sin sak, og sunn fornuft er heldigvis fremdeles lov å bruke. Samtidig er det lurt å sette seg inn i sakens ulike sider, og da er slike innspill en viktig brikke, som en må vurdere å ta hensyn til, enten helt, eller kanskje best delvis. F.eks ved å fjerne brettet idet poden sovner.
Enova gir økonomisk støtte til miljøretta tiltak og de brukes for å pushe innføring av miljø og sikkerhetsmessige gode tiltak. Staten er flink til å sørge for at pengene går i en runddans, slik at det Enova gir ut kan komme inn igjen til staten i form av moms og andre avgifter. Kanskje det vil passe bedre for politikken om det er moms på dette ekstra utstyret, men at hver enkelt som kjøper og monterer hjemmelader kan få en økonomisk støtte på 30% fra Enova? På samme måte som andre tiltak de støtter, så er prosedyren enkel og svaret alltid positivt om du oppfyller kravet til støtte, så da vil dette gi en automatisk støtte til alle som som monterer hjemmelader, også de som kjøper seg brukt elbil.
Håper foreningen også kan se litt på dette ;-)
Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
+1
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. desember 2016, klokken 07:38
Selv kjøpte jeg en lader fra Elbilhjelpen til rundt 5' med moms. Så ikke behovet for å kjøpe en fra BMW som koster 15' selv om den ble litt billigere uten moms
kjøpte du denne?
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1f-ladestasjon-4m-spiral-kabel-t2?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
Gitt at det fremdeles er 7 av 10 som lader med schuko hjemme så ser det ikke ut til at momsfri elektriker har hatt voldsomt innflytelse på valget, men jeg tror nok det hadde vært best om det ble mer vanlig å ha det sikreste anlegget som standard og det ser ikke ut til å gå den veien nå. Tror dere virkelig det fremdeles vil holde med gulrøtter for å endre adferden?
Så lenge ladekabel med schuko-støpsel er det eneste som følger med bilen, så er det vel naturlig at denne blir brukt i de tilfeller folk allerede har et tilgjengelig schuko-stikk. Motivasjonen til å bruke 10 - 20 tusen ekstra etter å ha strekt seg langt for å få den nye bilen, er ikke så stor ser det ut til.
ble oppringt av forhandler denne uka, med beskjed om at de likevel ikke kunne levere meg wallbox momsfri. Kanskje var det like greit, da det er fult mulig å bestille seg boks og instalasjon billigere. Jeg kansellerte derfor bestillingen av ladeboksen, og må derfor belage meg på schukolading til jeg ev bestiller boks/montering. Kanskje sitter det lenger inne nå, å bruke 10-15000 på dette til full pris. Schukolading tror jeg heller ikke er så farlig som mange hevder. Det er fult mulig å holde øye med kontaktene, og heller bytte de med jevne mellomrom når de viser tegn til slitasje.
Og du har lyst å sjekke kontaktene hele tiden fremover?
Selvsagt tar ikke alle schuko-kontakter fyr ;) , men mange svir. Jeg har sett ny kvalitets-Schuko bli glovarm etter en ukes bruk.
Det er litt som et sikkerhetsbelte - de fleste av oss trenger aldri sikkerhetsbeltet heller.
Det er helt greit at det er risiko, men syns vel noe her grenser til skremselspropaganda. Har en en dedikert 16A kurs som er i orden med gode koblinger, og bruker hodet når en tar inn og ut kontakt, evt lar den stå i hele tiden, og vektavlaster kladden, så er det ingen krise å dra 10A slik Golfen gjør. Det kryr av 2-3kW olje/vifteovner i låver og garasjer rundt forbi, på full fyring i timesvis. Gjerne på 1,5mm2 skjøteledninger, og STORT sett går det bra.
(http://bildr.no/thumb/RG9lMjVI.jpeg) (http://bildr.no/view/RG9lMjVI)
Sitat fra: gr på fredag 30. desember 2016, klokken 22:01
Det er helt greit at det er risiko, men syns vel noe her grenser til skremselspropaganda. ...
Ser mange påstå at "hvis det var farlig så ville de forby det" og det stemmer nok hvis risikoen for brann virkelig var overhengende. Antall ampere som trekkes av kladdene som leveres med bilene har jo bare gått nedover for at sikkerheten skal være prioritert fremfor ladehastighet så sikkerheten er nok sånn passe. Å investere i en ladeboks gir enda sikrere anlegg så jeg er helt sikker på at de som investerer i slikt vil ha det sikreste el-anlegget, beste brannalarmer og sikkerhetslåser er de samme feigingene som sikkerhetskopierer datamaskinen sin. Jeg er en av de dessverre, men jeg vet jo at andre liker litt mer risiko i en ellers grå hverdag :-p
En kontakt, med 10 A ladekladd:
Sitat fra: Rio på fredag 30. desember 2016, klokken 21:53
Og du har lyst å sjekke kontaktene hele tiden fremover?
Selvsagt tar ikke alle schuko-kontakter fyr ;) , men mange svir. Jeg har sett ny kvalitets-Schuko bli glovarm etter en ukes bruk.
Det er litt som et sikkerhetsbelte - de fleste av oss trenger aldri sikkerhetsbeltet heller.
Eller litt som å fly. De fleste fly kommer trygt fram, men ikke alle. Det blir en vurdering den enkelte må ta, med de potensielle problemene som kan oppstå.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. desember 2016, klokken 03:56
Eller litt som å fly. De fleste fly kommer trygt fram, men ikke alle. Det blir en vurdering den enkelte må ta, med de potensielle problemene som kan oppstå.
Joda, men greien med fly er at man nettopp har enorme rutiner og foranstaltninger for å forhindre ulykker, brann, og alt mulig annet.
Fly har service og vedlikeholdsrutiner få av oss kan forestille oss, og i tillegg kommer inspeksjoner, godkjenninger både av fly og av selve flyselskapet (inkl. interne rutiner).
Derfor er det også ekstremt trygt å fly - dersom man ikke velger f. eks. et indonesisk flyselskap...
Ja, og dermed godt sammenlignbart med Schukolading som også har en rekke andre barriærer mot at en feil utvikler seg.
- Alt utstyr bygget i flammehemmende materiale, som hindrer utvikling av brann
- Sikringer og jordfeilvern som slår ut ved feilstrøm
- Kontrollregime som skal avsløre potensielle farer
- Egenkontroll
Dermed utvikler selv slike problemer som dette schokostøpselet seg ytterst sjeldent til mer enn skader for noen tiere.
"Kontrollregimet" er vel i gjennomsnitt noe slikt som en gang hver 10-20 år, og "egenkontroll" funker kanskje for deg og meg som har utdanning innen faget, men er ikke noe man anbefaler. Brann skjer, og dersom du har opplevd det glemmer du det aldri.
På toppen av det hele - med tanken på at det er sterke krefter som ønsker elbilen "avskaffet", så bør man være ekstra forsiktig mtp brann. Et dødsbrann eller to er nettopp noe de vil bruke for alt det er verdt, særlig hvis barn blir drept eller et BBL blir overtent.
Å bruke noe annet enn Schuko er en god forsikring, og kan redde liv. Det teller.
Å sammenlikne det med kontrollvelde som flybransjen blir litt feil. Tror det heller kan sammenlines med de som syns det er helt greit å forlate stearinlys i stua og de som absolutt ikke gjør det. hvis stearinglys virkelig ville vært så farlig som enkelte med "skremselspropaganda" hadde påstått så ville det jo vært forbudt, ikke sant?
Det er faktisk mot reglene å ikke passe på levende lys.
Det er også regler om at ditt elektriske anlegg skal være i forskriftsmessig stand.
Vi gjør alle risiko fylte ting:
- Kjører ungene i SUV til skolen uten omtanke for de andre ungene.
- Sykle på offentlig vei
- Stå på ski
- Fly
- Kjøre bil
- Nyttårs fyrverkeri
- Lage mat
- Gå på byen
- Lade elbil
Noen av disse handlingene blir mye omdiskutert, andre ikke så mye.
Diskusjon er bra, men skremselspropaganda er ofte provoserende. Hvilken av disse aktivitetene listet over som er farligst vites ikke, men vil tro noen er like farlige som å lade elbilen med Schuko
Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. desember 2016, klokken 16:22
Vi gjør alle risiko fylte ting:
Ja, vi gjør alle ting som er forbundet med en viss risiko, men er det riktig å anbefale andre å gjøre det samme og begrunne det med det har jeg gjort mange ganger og det gikk bra?
Selv har jeg falt i vannet, uten redningsvest, fra båt, flere ganger. Det gikk bra hver gang, for ikke å snakke om hvor mange ganger jeg har kjørt båt uten redningsvest. Jeg anbefaler ikke andre å la være å bruke redningsvest av den grunn.
Sitat fra: Rio på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:35
Det er faktisk mot reglene å ikke passe på levende lys.
Det er vel ingen direkte lov som påbyr det, men i det det skjer noe så vil det være ansett som uansvarlig og man kan risikere å bli ansvarlig og vil muligens få regress. Det samme skjer med elbillading etter uhellet er ute hvis det kommer frem at årsaken var uskikket kurs?
Sitat fra: Rio på fredag 30. desember 2016, klokken 21:53
Og du har lyst å sjekke kontaktene hele tiden fremover?
følger alltid med "løst" el.ustyr. sjekker om det skader eller varmgang. går aldri fra oppvaskmaskin, og drar ut støpslet fra Mokkamastern...gjør ikke du det da? ;)
Sitat fra: sylwester på søndag 01. januar 2017, klokken 15:57
Sitat fra: Rio på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:35
Det er faktisk mot reglene å ikke passe på levende lys.
Det er vel ingen direkte lov som påbyr det, men i det det skjer noe så vil det være ansett som uansvarlig og man kan risikere å bli ansvarlig og vil muligens få regress. Det samme skjer med elbillading etter uhellet er ute hvis det kommer frem at årsaken var uskikket kurs?
Du kan bli anmeldt for uaktsom oppførsel.
Det er lite sannsynlig at man kan bli anmeldt for uaktsom oppførsel hvis det ikke hadde noen konsekvenser (ennå). Jeg så faktisk levende lys hvor alt rundt var smeltet og sotet, klar til å ta fyr, alene på et toalett på et utested for noen uker siden. Ja, jeg blåste det ut før jeg dro. Ingen ble anmeldt. Stedet brenner sikker ned snart. Først da vil det bli noen anmeldelse.
Det samme skjer sikkert for elektrisk anlegg.
Sitat fra: sylwester på søndag 01. januar 2017, klokken 15:57
Det samme skjer med elbillading etter uhellet er ute hvis det kommer frem at årsaken var uskikket kurs?
Litt usikker på hva en "uskikket kurs" er i denne sammenhengen? Slik jeg har forstått regelverket, er alle el apparater utstyrt med et godkjent støpsel som passer i en stikkontakt/kurs, og som selges over disk i norge i dag, skikket til å brukes i mitt hjem. Eller det noe jeg ikke har forstått her?
Ja, mye.
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 02. januar 2017, klokken 17:56
Ja, mye.
I'm out. lykke til videre :P
Sitat fra: Rio på lørdag 31. desember 2016, klokken 01:27
En kontakt, med 10 A ladekladd:
Støpselet ser ut til å være av den typen man kjøper løst og setter på en kabel på egenhånd.
Hvor var det varmgangen gikk her?
Var det dårlig kontakt mot ledning inne i skjølve støpselet, eller var det på kontaktpunktet mellom støpsel og kontakt?
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 02. januar 2017, klokken 17:56
Ja, mye.
Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16a støpselet ute på veggen, og varmer opp lufta ute? Økonomisk uansvarlig, kanskje. Man får jo uansett ikke sikret en schuko-kontakt med mer enn 15A, så å tilkoble en slik vifte på en høyere sikret kurs, med et bedre støpsel, er ikke mulig.
Da dette er helt lik langtidsbelastning som en elbil på lading, kan jeg ikke skjønne hvordan man kan dømmes som uansvarlig ved å lade en elbil? Eller hva med VVB fra -87 i kjelleren som står tilkoblet i støpsel? Skal jeg bytte denne og? :)
On topic:
Har en venninne som bestilte i3 før nyttår, og i den kontrakten/tilbudet er det også fritatt mva på elektriker og ladeboks.
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:52
Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16A stikkontakten ute på veggen, og varmer opp lufta ute?
Får du kjøpt 3,3 kW vifteovn med schuko støpsel?
Om du har en gammel varmtvannsbeholder lovlig koblet via kabel med støpsel, fra dengang da. I så fall er nok eneste straff om noe brenner: eventuelle personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting.
Avkortning og straff ville jeg ikke bekymre meg for.
De sterkeste vifteovnene jeg har sett med schuko er 2000 W, altså ca 8 A.
3,6 kW vifteovner har jeg bare sett med 16 A CEE.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:52
Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16A stikkontakten ute på veggen, og varmer opp lufta ute?
Får du kjøpt 3,3 kW vifteovn med schuko støpsel?
Om du har en gammel varmtvannsbeholder lovlig koblet via kabel med støpsel, fra dengang da. I så fall er nok eneste straff om noe brenner: eventuelle personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting.
Avkortning og straff ville jeg ikke bekymre meg for.
3kW hos Bauhaus, 3,3 kW hos Elektroimportøren:
http://www.bauhaus.no/oppvarming/elektriske-ovner/varmevifte-3-kw-1-6-m-schneider-electric.html
Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 06:42
3kW hos Bauhaus, 3,3 kW hos Elektroimportøren:
http://www.bauhaus.no/oppvarming/elektriske-ovner/varmevifte-3-kw-1-6-m-schneider-electric.html
Disse er jo ment å brukes mens noen er tilstedet.
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 06:42
3kW hos Bauhaus, 3,3 kW hos Elektroimportøren:
http://www.bauhaus.no/oppvarming/elektriske-ovner/varmevifte-3-kw-1-6-m-schneider-electric.html
Disse er jo ment å brukes mens noen er tilstedet.
Det jeg har sett reklamert av slike tidligere har vært for tørking av kjellerrom, altså når man ikke er tilstede.
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 06:42
3kW hos Bauhaus, 3,3 kW hos Elektroimportøren:
http://www.bauhaus.no/oppvarming/elektriske-ovner/varmevifte-3-kw-1-6-m-schneider-electric.html
Disse er jo ment å brukes mens noen er tilstedet.
Står absolutt ingenting om det i hverken FDV eller bruksanvisning. Står at på til at man -kan- bruke skjøtekabel, gitt at den er god nok.
http://www.elektroimportoren.no/docs/namron/4900124%20INSTRUCTION_N.pdf
Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 10:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:38
Sitat fra: Go-carter på onsdag 04. januar 2017, klokken 06:42
3kW hos Bauhaus, 3,3 kW hos Elektroimportøren:
http://www.bauhaus.no/oppvarming/elektriske-ovner/varmevifte-3-kw-1-6-m-schneider-electric.html
Disse er jo ment å brukes mens noen er tilstedet.
Står absolutt ingenting om det i hverken FDV eller bruksanvisning. Står at på til at man -kan- bruke skjøtekabel, gitt at den er god nok.
http://www.elektroimportoren.no/docs/namron/4900124%20INSTRUCTION_N.pdf
Disse blir jo brukt en del på byggeplasser, både store bygg og eneboliger under oppføring. Veldig greie siden de kan utnytte 16A kurser fullt ut. Da har man gjerne en trommel med 25m kabel fra byggestrømskap, så videre til en 6 eller 8 uttaks strømpadde og så kanskje en 15 meter skjøteledning fram til vifteovnen. I tillegg er det koblet diverse ladere, lamper, kompressor ol i de forskjellige uttakene. Da står gjerne skjøtekablene under full last hele kvelden og natta uten tilsyn.
"Jammen, bestemoren min røykte sigarer til hun var 103 år gammel. Aldri syk!" (Røyking må være trygt!)
"Jeg har kjørt bil i 40 år, uten å ha bruk for sikkerhetsbelte!" (Sikkerhetsbelte er unødvendig.)
"Boksing er lovlig, så da må det jo være trygt!" (Opptil 80% får permanente hjerneskader.)
Vedr. elbillading så kan man fortelle om alle de gangene ingenting skjedde, men faktum forblir at momenter som utgjør elektrisk brannfare er:
1) Strøm - så godt som ingen andre apparater i et vanlig hus trekker 2,3 kW, og langt mindre 3,7 kW over husholdningskontakt.
2) Herping av veggkontakt - andre apparater har en løs ledning uten vekt. En ladekladd veier godt over 1 kg, mens en husholdningskontakt er dimensjonert for en maks engangsbelastning på 500 gram.
3) Oksidering av veggkontakt - ladekontakter er ofte utendørs og fuktige. Oksidering forårsaker varmgag ved strømforbruk.
4) Lading foregår uten tilsyn; på en yttervegg vil heller ikke en røykdetektor merke noe.
Og her er elbil i en særstilling (bortsett fra noen få tilfeller fra byggebransjen.)
Videre, andre "strømtrekkere" har også fått egne regler. Varmtvannsberedere på husholdningskontakt er begrenset til 6 A; etter det skal de ha fastinstallasjon. Varmepumper og komfyrer har egne regler.
Dette er ikke "diskriminering av elbiler" - det er regler basert på fagmessige vurderinge (strøm, tid, fysisk belastning, osv.).
Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 00:19
Og her er elbil i en særstilling (bortsett fra noen få tilfeller fra byggebransjen.)
Videre, andre "strømtrekkere" har også fått egne regler. Varmtvannsberedere på husholdningskontakt er begrenset til 6 A; etter det skal de ha fastinstallasjon. Varmepumper og komfyrer har egne regler.
Dette er ikke "diskriminering av elbiler" - det er regler basert på fagmessige vurderinge (strøm, tid, fysisk belastning, osv.).
Samt at det her er mest penger å hente da det er dels nye og relativt kostbare produkter (Elbil/Varmepumpe). Ingen ville godta at man måtte legge opp ny kurs og jordvern fordi man har kjøpt en byggtørker på Biltema til 200 kr ....
En byggtørker bruker man typisk en gang, i en kort periode, og gjerne når det ikke er folk i bygget.
Det brukes heller ikke på samme sted hver gang, slik at det er hensiktsmessig med eget uttak.
Og vanligvis kommer de med CEE-uttak, selv om man nok kan oppdrive dem med Schuko også.
Alle 3,3KW byggtørkene vi har på jobben er med schuko. 9KW derimot er med rød CEE.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 03. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:52
Hvordan er dette hjemlet i loven? Jeg nekter å tro at en domstol vil vurdere meg som uansvarlig om jeg kjøper en 3,3kW vifteovn, plugger den i 16A stikkontakten ute på veggen, og varmer opp lufta ute?
Får du kjøpt 3,3 kW vifteovn med schuko støpsel?
Om du har en gammel varmtvannsbeholder lovlig koblet via kabel med støpsel, fra dengang da. I så fall er nok eneste straff om noe brenner: eventuelle personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting.
Avkortning og straff ville jeg ikke bekymre meg for.
Er helt normalt og få kjøpt 3,3KW vifteovn med schuko.
http://www.aeo.no/node/328349
"Helt normalt" kan det ikke være når ytterst få har hørt om det og man må bruke en for folk flest helt ukjent side for å finne en.
For øvrig ser det ut til at AEO selger en 5kW 3fas varmevifte med schuko i følge illustrasjonen der...
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:52
"Helt normalt" kan det ikke være når ytterst få har hørt om det og man må bruke en for folk flest helt ukjent side for å finne en.
For øvrig ser det ut til at AEO selger en 5kW 3fas varmevifte med schuko i følge illustrasjonen der...
Som sagt ved bruk av disse ville jeg ikke bekymre meg for avkortning, men "personskader, egenandel, bry, ergrelser og tap av uerstattlige ting."
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:52
"Helt normalt" kan det ikke være når ytterst få har hørt om det og man må bruke en for folk flest helt ukjent side for å finne en.
For øvrig ser det ut til at AEO selger en 5kW 3fas varmevifte med schuko i følge illustrasjonen der...
Det er feil,hvis du ser godt på bilde så er viften en 3,3KW. Dessuten er det vel ikke noe folk flest går og kjøper men for de som er inne i faget så er det helt normalt.
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:26
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:52
"Helt normalt" kan det ikke være når ytterst få har hørt om det og man må bruke en for folk flest helt ukjent side for å finne en.
For øvrig ser det ut til at AEO selger en 5kW 3fas varmevifte med schuko i følge illustrasjonen der...
Det er feil,hvis du ser godt på bilde så er viften en 3,3KW. Dessuten er det vel ikke noe folk flest går og kjøper men for de som er inne i faget så er det helt normalt.
Poenget var at illustrasjonen ikke nødvendigvis matchet hva du får ettersom de bruker en ovn med schuko for å reklamere for 5kW 3fas ovn.
Men at produktet finnes vet jeg godt. Hadde flere byggtørkere i påbygget mitt sommeren 2014 etter div lekkasjer inn i byggeprosessen.... Jeg vil derimot ikke anse dette som et helt normalt produkt ettersom jeg kommer til å se det en gang i livet. At man ser det enkelte steder midlertidig brukt av fagfolk gjør det kanskje normalt for dem, men det er svært liten del av befolkningen.
Så da er vi over på hva som skal defineres som normalt. Panelovn? Helt normalt å ha i hus. 3,3kW schuko byggtørker? Da er vi nok nede på promille i antall husstander som har tilgang til noe sånt.
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:31
Alle 3,3KW byggtørkene vi har på jobben er med schuko. 9KW derimot er med rød CEE.
Og på min jobb finnes det folk som røyker... Det beviser ikke at det er smart.
Hva er din utdanning/bakgrunn for å uttale deg om elsikkerhet?
Når man velger og dra debatten ned på person så forteller det ganske mye om deg Rio,jeg nekter og bli med på det nivået.
En 3,3KW vifteovn på schuko lovlig i salg lovlig i bruk,ladekladd på schuko som trekker under 10A lovlig i salg lovlig i bruk. Du fordømmer bruk av begge deler og sier brukere er uansvarlige..
Enig med Sele her at personangrep ikke passer seg.
@Sele: Så argumentet er at hvis det kommer med stikkontakt så kan vi ikke bli anmeldt for uaktsom oppførsel. Hvordan vil det stille seg om du koblet 3,3kW-vifteovnen din på en 10A-kurs? Det er ikke sikkert sikringen ville gått. Hvor går grensen for når man er uaktsom og er ansvarlig for en eventuell brann?
Hvis du følger brukermanualen så gjør du ikke noe uansvarlig. Den sier at viften skal på 16A kurs. Hvorfor i alle dager skal man da bruke den på en 10A kurs?
Det selges fortsatt varmtvannsberedere med schuko på 3 kw.
Ulovlig å bruke og montere nytt selvsagt, men når de kommer sånn fra fabrikk er det vel stor grunn til å tro at mange av de blir brukt sånn. Hobbysnekkere kjenner gjerne ikke til så mye regler, og ofte skal de gjøre absolutt alt selv. Når det er sagt så er jo ikke høy strømtrekk på schuko ensbetydende med brann. Problemet kommer nok først og fremst på gamle, slitte og stikk som er brukt feil i lang tid. Mye inn og ut med hardhendt behandling av støpsel spiller nok også inn. Blir sjokkert når jeg ser enkelte river og røsker i kontaktene sine. Den ene Elko stikken her 6-veis er så stram at jeg må holde igjen stikken på veggen og vri støpsel fra side til side for å få den ut. Tror nok den har bedre kontakt enn de fleste, virker veldig solid hvertfall.
Hadde ikke folk brukt schuko feil eller rettet opp dårlige ting i anlegget sitt, som dem er ansvarlig for å gjøre, hadde nok f.eks maks 1500 watt på VVB schuko aldri kommet som krav. Slike ting blir gjennomgått og sendt inn saker av DLE (lokale eltilsyn) som fører kontroll med anlegg i boliger, i snitt hvert 20 år. Saker med mange tilfeller og risiko fører til at de må vurdere å innføre tiltak for å få bedring på det.
Noen få misbruker systemet om man kan kalle det, og alle blir lidende.
Det er ikke alltid så lett å vite hva kursen er sikret med. Det er utover hva man kan forvente at brukeren vet. Stikkontakt er stikkontakt, kan en i grunnen si. Overbelastningsvernet skal håndtere, vel, overbelastning.
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 22:24
Hvis du følger brukermanualen så gjør du ikke noe uansvarlig. Den sier at viften skal på 16A kurs. Hvorfor i alle dager skal man da bruke den på en 10A kurs?
Hvis vi anerkjenner at folk flest ikke har gått elektro så er det ikke nødvendigvis slik at folk har nok kunnskap til å vite forskjellen. I praksis ville det vært bedre om 16A-stikk ikke virket i 10A-kontakter og at en 16A-kurs faktisk tålte kontinuerlig 16A last.
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50
Når man velger og dra debatten ned på person så forteller det ganske mye om deg Rio,jeg nekter og bli med på det nivået.
Hæ?
Jeg spør hvilke kvalifikasjoner du har til å diskutere elteknisk sikkerhet. Det er ikke et "personangrep", men kvalitetskontroll av utsagn.
Det er litt som hvis en person erklærte et fly sikkert til å bruke, så ville jeg ønske at den personen selvsagt var kvalifisert til å foreta den vurderingen.
Likeså, dersom du påstod at et medikament var trygt å bruke for en bestemt sykdom ville jeg spurt om du var lege.
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50
En 3,3KW vifteovn på schuko lovlig i salg lovlig i bruk,ladekladd på schuko som trekker under 10A lovlig i salg lovlig i bruk. Du fordømmer bruk av begge deler og sier brukere er uansvarlige..
Jeg diskuterer brannårsaker, og ikke om folk belaster en 10 A kurs med 16 A.
I de fleste tilfellene her er det faktisk snakk om å belaste en 16 A kurs med 10 A, men det kan bli brann likevel, på grunn av at 10 A allerede er en høy belastning, og da spesielt for en husholdningskontakt.
Det er ikke personangrep når Rio spør på hvilken bakgrunn man uttaler seg. Det er ikke nedsettende, og inneholder ingen karakteristikker av person. Når det er sagt; om man bare skal uttale seg innenfor sitt eget fag ville det vært et kjedelig forum :(
Jeg skjønner at folk unntaksvis lader på schuko. Men å sette opp ordentlig ladepunkt der det skal lades ofte virker som en rimelig forsikring. Erfaringen min er at kontakt over tid kan bli ganske varm, varmere jeg er komfortabel med i lengden.
Politikere vet godt at tvang kommer først, forståelse etterpå, når man skal endre folks forståelse. Dette gjelder også elbil, det merkes i nabolag og på jobb: innbitte elbilmotstandere som skummet i munnviken når de snakket om elbil begynner bli nysgjerrig, og noen har kjøp elbil og smiler rundt hodet.. Om ti år regner jeg med man ser tilbake på daglig schukolading med samme blikk som man ser tilbake på røyking på restauranter.
At de fjerner momsfritaket er prematurt. Men dette kommer nok til å kompenseres av lavere priser og avanse i nær fremtid.
Sitat fra: Kavorka på fredag 06. januar 2017, klokken 01:15
Det er ikke personangrep når Rio spør på hvilken bakgrunn man uttaler seg. Det er ikke nedsettende, og inneholder ingen karakteristikker av person. Når det er sagt; om man bare skal uttale seg innenfor sitt eget fag ville det vært et kjedelig forum :(
Takk! Det var ikke ment som noe personangrep.
For ordens skyld: selvsagt skal alle ha rett til å skrive her, uansett bakgrunn, mening og utdanning. Jo flere, og jo mer variert, jo bedre. ;D
Men når det omhandler emner som i verstefall kan medføre brann og tap av liv, så tenker jeg at man bør lytte til de som faktisk har dette som fagfelt. Særlig når NEK og DSB også sier det samme.
Ikke at det ikke skal stilles spørsmål ved, men det er greit for lesere å vite om folk uttaler seg basert på "de synes det er plagsomt å bruke noe annet enn husholdningskontakter", eller "har faktisk studert og har kunnskap og lang erfaring" i dette tekniske feltet.
Det gjør meg ingenting at folk er uenig med meg, men det er noe annet dersom folk påstår at noe er trygt, når DSB anbefaler maks 8 A. Folk som ikke kan skifte batteri i klokken leser her, og kan få inntrykk av at "schuko er OK" likevel.
Personlig er jeg siv. ing. elektronikk og elektro, og har en del erfaring fra testing (inkl. overbelastning) av småelektro hos Nemko/DnV.
Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 23:19
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50
En 3,3KW vifteovn på schuko lovlig i salg lovlig i bruk,ladekladd på schuko som trekker under 10A lovlig i salg lovlig i bruk. Du fordømmer bruk av begge deler og sier brukere er uansvarlige..
Jeg diskuterer brannårsaker, og ikke om folk belaster en 10 A kurs med 16 A.
I de fleste tilfellene her er det faktisk snakk om å belaste en 16 A kurs med 10 A, men det kan bli brann likevel, på grunn av at 10 A allerede er en høy belastning, og da spesielt for en husholdningskontakt.
All bruk av strøm er forbundet med risiko,foreslår at du skrur av hovedbryter.
Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 23:11
Sitat fra: Sele på torsdag 05. januar 2017, klokken 21:50
Når man velger og dra debatten ned på person så forteller det ganske mye om deg Rio,jeg nekter og bli med på det nivået.
Hæ?
Jeg spør hvilke kvalifikasjoner du har til å diskutere elteknisk sikkerhet. Det er ikke et "personangrep", men kvalitetskontroll av utsagn.
Det er litt som hvis en person erklærte et fly sikkert til å bruke, så ville jeg ønske at den personen selvsagt var kvalifisert til å foreta den vurderingen.
Likeså, dersom du påstod at et medikament var trygt å bruke for en bestemt sykdom ville jeg spurt om du var lege.
Legg ut ditt fulle navn så skal jeg oppgi mine kvalifikasjoner. Når man i en debatt på et forum faller ned på og spør etter kvalifikasjoner for og kvalitetssikre folks meninger så blir det et personangrep. At vi er uenige er faktisk til og leve med men jeg lurer veldig på hvem du er som sitter der på din høye hest og fordømmer alle og skal kvalitetssikre folks meninger.
NEK og DSB kommer med anbefalinger og hadde lading med schuko hatt svært høy risiko så hadde det vært forbudt!
Å spørre hvilket faglig grunnlag man har for sine påstander opplever jeg ikke som et personangrep. Jeg har selv tidligere nevnt litt om bakgrunnen for at jeg skriver det jeg skriver og ville skrevet det igjen om noen spurte uten å bli fornærmet.
For øvrig:
1. Forbud mot schuko er ikke praktisk gjennomførbart og heller ikke nødvendig
2. For mange vil elbilen være det klart tyngste, lengstvarende og minst overvåkede lasten de har i huset.
3. Innstrammingen runt elbil er gjort gradvis i takt med erfaringer. Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig å ikke ta innover seg de erfaringene fagfolk gjør.
Er det nå jeg skal spør om dine kvalifikasjoner slik at jeg kan kvalitetssikre dine meninger? Er det slik vi ønsker at debatten skal gå?
Schuko lading er lett og forby ved og ikke selge ladeutstyr med schuko.
Spør om hva du vil :) Tar meg ikke nær av det.
Det fagfolk har ansett som nødenvdig er å kreve minimum B-vern og maks 8A. Anbefalingen er fortsatt fast installasjon.
I praksis betyr det ny kurs og elektriker som sjekker forholdene for lading av elbil. Og det er ansett som trygt nok.
Ønsker du at det skal være enda strengere?
Ja jeg ønsker det faktisk strengere hvis risikoen er så høy for brann ved og lade over schuko. Kanskje du har et svar på mitt andre spørsmål også?
Det som er irriterende er den arroganse som enkelte viser overfor de som bruker utstyr som er helt lovlig.
Isteden for å gå på de som faktisk har godkjent schuko for denne strømmen, så spekuleres det på folks usikkerhet og trygghetsfølelse, gjerne i forbindelse med at de selv selger utstyr
Når fagfolk kommer med anbefalinger så er det noen ganger en skjult agenda bak.
Det er jo klart et personangrep å spørre om kvalifikasjoner, det er jo ikke slik at kvaliteten på utsagn nødvendigvis er avhengig av bakgrunnen folk har.
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 08:01
Ja jeg ønsker det faktisk strengere hvis risikoen er så høy for brann ved og lade over schuko. Kanskje du har et svar på mitt andre spørsmål også?
OK. Vi får se om fagfolk strammer inn ytterligere. Men per i dag anser de det som trygt nok å lade med 8A, B-vern og ny kurs kontrollert av elektriker.
"er det nå jeg skal spørre deg..." var forespørsel om å skrive litt om bakgrunnen for mine meninger?
Du spurte om du skulle spørre. Jeg svarte at det må du gjerne gjøre :) Men ettersom du anser det å være personangrep trodde jeg faktisk ikke du ville spørre :)
Det er meget god grunn til å tillate mer enn det som blir anbefalt. Slik er det også med stikkontakter.
Klart det er bedre om alle hadde ladestasjon og dedikert forsyning med avansert vern; og slikt var tilgjengelig overalt. Men hvis man klarer å få den daglige ladingen over på industristikk og spesialstikk for elbil, og fortsatt kan benytte millioner av schuko når man må, øker sikkerheten uten at fleksibiliteten går ned.
Alt har dog en pris. Sprinkleranlegg, sammenkoblede brannvarslere, brannslukkere i alle rom, rikelig med rømningsveier, osv. kan også øke brannsikkerhet.
Brannsikre bokser til vaskemaskin og oppvaskmaskin (som også kan dempe støy), hadde også vært fint. Gjerne med relé og avanserte sikringer, og brannvarsler inne i boksen med automatisk utkobling.
Listen er uendelig, ikke bare for en type sikkerhet, eller for all sikkerhet, men for alt.
De fleste må prioritere. Noen kan gjøre mye selv. Kunnskap er fint.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. januar 2017, klokken 08:40
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 08:01
Ja jeg ønsker det faktisk strengere hvis risikoen er så høy for brann ved og lade over schuko. Kanskje du har et svar på mitt andre spørsmål også?
OK. Vi får se om fagfolk strammer inn ytterligere. Men per i dag anser de det som trygt nok å lade med 8A, B-vern og ny kurs kontrollert av elektriker.
"er det nå jeg skal spørre deg..." var forespørsel om å skrive litt om bakgrunnen for mine meninger?
Du spurte om du skulle spørre. Jeg svarte at det må du gjerne gjøre :) Men ettersom du anser det å være personangrep trodde jeg faktisk ikke du ville spørre :)
Jeg forventer at man kan lese at man kan tolke feil er faktisk mulig. Mitt andre spørsmål var: Er det slik vi ønsker at debatten skal gå?
Dette handler om etikk hvordan man skal oppføre seg overfor medmennesker i en debatt på et forum.
Forøvrig så tror jeg ikke det kommer noen strengere regler før man kan henvise til økende antall dødsbranner startet av nettopp elbiler ladet via schuko. Jeg sover godt om natten mens elbilen lader via schuko.
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 07:51
Er det nå jeg skal spør om dine kvalifikasjoner slik at jeg kan kvalitetssikre dine meninger? Er det slik vi ønsker at debatten skal gå?
Schuko lading er lett og forby ved og ikke selge ladeutstyr med schuko.
Når du uttaler deg på tvers av alle faglige vurderinger om et emne som omhandler brann og mulig tap av liv, er det greit for andre å vite om:
1) Du faktisk har kompetanse til å foreta en slik vurdering, før tilfeldige lesere følger det du skriver.
2) Du bare troller...
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 07:51All bruk av strøm er forbundet med risiko,foreslår at du skrur av hovedbryter.
Hersketeknikk kaller vi sånt Rio. Jeg har etterspurt flere ganger fra deg om statistikk over dødsbranner startet av elbiler under lading via schuko. Med din bakgrunn burde dette vært enkelt og framskaffe men antagelig er det ingenting og framskaffe...
Sele:
Nei, det er ikke personangrep (som andre også har skrevet til deg), eller hersketeknikk.
Vedr. statistikk så fikk du den flere ganger, sammen med teknisk informasjon og forklaring for å kunne bruke den. Det har du ikke gjort.
Jobber med brannforebygging og brannstatistikk. Jeg har ikke detaljert kunnskap om absolutt alle dødsbranner i Norge siste 5-10 år, men jeg vet ikke om et eneste tilfelle av dødsbrann knyttet til lading av elbil i Norge. Alt i alt er det foreløpig svært få branner knyttet til lading av elbil total sett. Men at lading via schuko innebærer en større risiko for brann sammenlignet med en el-installert ladeløsning, er det nok liten tvil om. Og kanskje spesielt etter en tids bruk. Det er grunn til å tro at vi får flere slike branner fremover når folk har hatt elbilen sin til lading via schuko på samme sted over tid.
Sitat fra: Rio på fredag 06. januar 2017, klokken 10:32
Sele:
Nei, det er ikke personangrep (som andre også har skrevet til deg), eller hersketeknikk.
Vedr. statistikk så fikk du den flere ganger, sammen med teknisk informasjon og forklaring for å kunne bruke den. Det har du ikke gjort.
Ditt svar om "hovedbryter" viser også at du neppe er interessert i en seriøs diskusjon. Sorry!
Du har ikke gitt meg noen som helst statistikk over dødsbranner startet av elbiler under lading via schuko. harruz sitt innlegg bekrefter min "useriøse" påstand.
Når du ber meg oppgi personalia slik at du kan kvalitetssikre mine meninger så er det regelrett et personangrep.
Jeg deltar i en debatt der vi ikke kjenner bakgrunnen til hverandre og det er heller ikke noe behov da vi ikke debatterer person men sak.
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 10:45
Du har ikke gitt meg noen som helst statistikk over dødsbranner startet av elbiler under lading via schuko. harruz sitt innlegg bekrefter min "useriøse" påstand.
Må det en "dødsbrann startet av elbiler under lading via schuko" til for å innse at lading via schuko er mindre sikkert? Kan ikke erfaring med annen bruk av stikkontakter være relevant, som tilkobling av varmtvann ol. Heldigvis er de ferreste branner dødsbranner, men selv mindre branntilløp er mye bry.
Man må gjerne lade fast på schuko hvis den står på betongvegg, eller ladestolpe. Å ha den på husvegg av tre burde ikke være en vane. Trenger ikke vente på en dødsbrann før man innser det.
Det er også liten sannsynlighet for å vinne i lotto, i praksis er den null. Likevel er det noen som vinner hver uke.
Innen HMS er det en pyramide som indikerer risiko.
Nederst i en slik pyramide ville en ved Schuko lading typisk se 100 000 skadde stikk.
Neste trinn kunne vært 1000 svidde stikk, med tegn på varmgang på vegg
Øverst vil en se 1 brent stikk, der brannen har spredd seg til omliggende områder.
Blir litt likt det å fly.
Mange tusen hendelser før en ser noen 10 talls nødsituasjoner og tilslutt 1 styrt som oftest med fatale konsekvenser for noen eller dee fleste ombord.
Moralen er at det er lurt å ta hensyn til tegn som indikerer at det foreligger en risiko. Med flere 100 skadde stikk går vi unektelig mot en fatal hendelse. Når den kommer er det mulig å sette statistikk for, og det er nok dette Sele og mange med han etterlyser.
Du har forstått det elektrolux..
Sitat fra: elektrolux på fredag 06. januar 2017, klokken 20:44
Innen HMS er det en pyramide som indikerer risiko.
Nederst i en slik pyramide ville en ved Schuko lading typisk se 100 000 skadde stikk.
Neste trinn kunne vært 1000 svidde stikk, med tegn på varmgang på vegg
Øverst vil en se 1 brent stikk, der brannen har spredd seg til omliggende områder.
Blir litt likt det å fly.
Mange tusen hendelser før en ser noen 10 talls nødsituasjoner og tilslutt 1 styrt som oftest med fatale konsekvenser for noen eller dee fleste ombord.
Moralen er at det er lurt å ta hensyn til tegn som indikerer at det foreligger en risiko. Med flere 100 skadde stikk går vi unektelig mot en fatal hendelse. Når den kommer er det mulig å sette statistikk for, og det er nok dette Sele og mange med han etterlyser.
Man vet ikke om det er 10 svidde stikk, 100, eller 1000. Eller et helt annet tall.
Derimot vet vi at elbillading (som har blitt underbygget til det kjedsommelige) nok er den elektriske aktivteten som man trygt kan forutsi har størst potesiale for brann i det elektrisk anlegget, når det foregår via en ikke-eksklusiv kurs og schuko.
Heldigvis har det ikke skjedd dødelige branner direkte relatert til elbillading som vi vet om, men (i tillegg til at det er grusomt at noen dør), så kan du da være 100% sikker på at elbilhatere vil utnytte det for det det er verdt, og du vil IKKE få solgt en ladestasjon til et eneste borettslag, med mindre hele garasjen er laget av betong, 5 km fra nærmeste bolig og 100 meter fra en brannstasjon.
Vi har statistikk på elektriske branner, og vi vet fra teknikken at ingen kan nevne noe som har høyere belastning over tid.
Sitat fra: Sele på fredag 06. januar 2017, klokken 21:28
Du har forstått det elektrolux..
Ja.
Så da gjenstår det bare at også Sele forstår at når vi får et tilstrekklig antall elbiler som lader fra vanlige stikkontakter, som en har erfaring med at kan starte brann når de varig belastes høyt, uten tilsyn, også vil få branner og branntilløp på grunn av elbillading.
Sitat fra: Kavorka på fredag 06. januar 2017, klokken 15:41
Man må gjerne lade fast på schuko hvis den står på betongvegg, eller ladestolpe. Å ha den på husvegg av tre burde ikke være en vane.
Brannsikkert underlag for en stikkontakt er en smal sak å fikse. Noe så enkelt som en bit gips mellom stikkontakt og trevegg kan endre risikoen betydelig. Det hadde vært interessant å prøve å sette fyr på en trevegg vha. schuko. Det er antagelig ikke så lett hvis en går inn for det. Noe for Mythbusters, men de har lagt opp.
Sitat fra: elektrolux på fredag 06. januar 2017, klokken 20:44
(...)
Moralen er at det er lurt å ta hensyn til tegn som indikerer at det foreligger en risiko. Med flere 100 skadde stikk går vi unektelig mot en fatal hendelse. Når den kommer er det mulig å sette statistikk for, og det er nok dette Sele og mange med han etterlyser.
Huff, er det mange som etterlyser en fatal hendelse? Til statistikken sin? ;)
Risikovurderinger bygger på?
Jeg ville kontakte DSB, NEK eller NEKs elbilutvalg om man ønsker å få mer innblikk i hvorfor innstramming har funnet sted.
Nye anbefalinger mener du?
Sitat fra: Sele på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:33
Risikovurderinger bygger på?
De bygger på statistikk ja. Det hørtes bare unødvendig ut at det må være dødsbrann før man skal ta svartsvidde stikk og branntilløp til etterretning. Ellers synes jeg harruz og elektrolux har et balansert syn på risikoen. Å dra ut den delen som favoriserer ditt syn, og samtidig overse resten, blir litt for useriøst.
Jeg ser bare ikke vitsen med å spare noen kroner på å lade på schuko i det daglige, når det finnes ladebokser som gir høyere ladehastighet, som er designet for høy vedvarende last og mange inn/ut-plugginger.
Har høyrt nokon rykte om at Skatt Øst måtte trekkja tilbake kravet om mva på ladestasjonar ved kjøp.
Dei hadde ikkje hjemmel til å kreva da så foreløpig så er montering og utstyr mva fritt.
Men kor lenge da vært spørs jo når dei har begynt å snoka i temaet.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 22. januar 2017, klokken 21:18
Har høyrt nokon rykte om at Skatt Øst måtte trekkja tilbake kravet om mva på ladestasjonar ved kjøp.
Dei hadde ikkje hjemmel til å kreva da så foreløpig så er montering og utstyr mva fritt.
Men kor lenge da vært spørs jo når dei har begynt å snoka i temaet.
You wish ;)
FAKE NEWS !
Sitat fra: Sele på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:41
Nye anbefalinger mener du?
Det er ikke anbefaling for alle?
De kontaktene som var der fra før som som er schuko kan fremdeles brukes regner jeg med, men da garasjen på jobben skulle øke kapasiteten gjorde de helomvending midt i utrullingen fra Schuko til Mode3 og jeg regner med at det var nye forsrkirfter som lå bak.