Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: twinpeaks på mandag 12. desember 2016, klokken 17:50

Tittel: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: twinpeaksmandag 12. desember 2016, klokken 17:50
Sitat fra: Arntiv på mandag 12. desember 2016, klokken 09:47
Begynner å haste litt, hvis målet for 2016 skal nås...

Jeg tar dette ut av en annen tråd (Finne fremtide Superchargers...) for å ikke trekke den Off-Topic

Det burde nærme seg en ny utgave av Supercharger-kartet på Teslas hjemmesiden. Husker noen når oppdateringen for 2016 kom? Hva tror dere vil skje i 2017?

Jeg forventer egentlig en målsetning at man rekker i løpet av 2017 det som man hadde egentlig planlagt innen 2016, særlig Sør-Europa og Øst-Europa henger ja et godt stykke bak målsetningen. Siden utbyggingen av for eks Polen har gått svært sakte tror jeg ikke at dette er noe som Tesla prioriterer i 2017 heller (tror neppe at det er mangel på strøm som er årsak til det). Jeg ser for meg at Tesla fokuserer i 2017 på England/Irland, Portugal/Spania og Italia. Og så er jeg ganske sikkert at det vil være mulig å kommer seg helt til Nordkapp siden dette kan så godt brukes i reklame samt at Norge er et viktig land. Hvis jeg hadde vært Tesla, så hadde jeg til tross for alle politiske tvil (jeg forstår det slik at Musk ikke VIL selge bilen i Russland) også fokusert på Russland og åpnet for salgssteder i Moskva og St. Petersburg og hadde åpnet SuC langs denne korridoren (og videre over til Finland), evt. mot de baltiske land.

Hva tror dere?
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: twinpeaksmandag 12. desember 2016, klokken 18:46
Sitat fra: twinpeaks på mandag 12. desember 2016, klokken 17:50

Hva tror dere?

Jeg har lekt litt med "Custom markers" i supercharge.info og satt avstanden til ca. 150 km, noe som Tesla bruker stort sett langs sine korridorer (100 - 150 km). Da har jeg for Nord-Europa fått opp følgende kart ut i fra mine spekulasjoner. Men dette innebærer en full satsing på Sverige langs E4/E10 og E45 og det er ikke sikkert at det er nok kunder for dette.
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: cstrommemandag 12. desember 2016, klokken 19:03
Digerneset utenfor Ålesund har det vært snakket om siden før de åpnet butikken der. Hadde ikke blitt overrasket om vi så en SC der innen 2017 er over.
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Havebigfunmandag 12. desember 2016, klokken 21:14
Mtp Sørøsteuropa har den politiske utviklingen vel ødelagt for planene. Grunnet flyktningene har grensene blitt tettere og det er vesentlig mindre attraktivt å ta seg en biltur til Istanbul i disse dager. I samme setting kan Tesla vurdere landene øst for Tyskland som mindre attraktive for oss brukerne. Blir de baltiske land Krim-oppfølgere størkner det vel fullstendig- men det er en svært pessimistisk tolkning av samtiden. ???
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: twinpeaksmandag 12. desember 2016, klokken 22:09
Sitat fra: Havebigfun på mandag 12. desember 2016, klokken 21:14
Mtp Sørøsteuropa har den politiske utviklingen vel ødelagt for planene. Grunnet flyktningene har grensene blitt tettere og det er vesentlig mindre attraktivt å ta seg en biltur til Istanbul i disse dager. I samme setting kan Tesla vurdere landene øst for Tyskland som mindre attraktive for oss brukerne. Blir de baltiske land Krim-oppfølgere størkner det vel fullstendig- men det er en svært pessimistisk tolkning av samtiden. ???

Desto raskere burde utbyggingen mot Spania/Portugal og i England/Irland bli  ;)
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: THEtirsdag 13. desember 2016, klokken 08:17
Sitat fra: twinpeaks på mandag 12. desember 2016, klokken 18:46
Sitat fra: twinpeaks på mandag 12. desember 2016, klokken 17:50

Hva tror dere?

Jeg har lekt litt med "Custom markers" i supercharge.info og satt avstanden til ca. 150 km, noe som Tesla bruker stort sett langs sine korridorer (100 - 150 km). Da har jeg for Nord-Europa fått opp følgende kart ut i fra mine spekulasjoner. Men dette innebærer en full satsing på Sverige langs E4/E10 og E45 og det er ikke sikkert at det er nok kunder for dette.

Med Superchargere som på kartet pluss Karasjok og Varangerbotn/Tanabru, og utbygging langs E75 i Finland (Rovaniemi, Sodankÿle, Inari), så har jeg fått oppfylt kriteriet mitt for ladenettverk som må være på plass for bestilling av Model 3.
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Bjorislørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: krister461lørdag 17. desember 2016, klokken 14:40
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Ser vel ut som om Røldal er på 2017 kartet?
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: niesøndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: GOSsøndag 18. desember 2016, klokken 12:31
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.
Tror ikke det. Blir ikke det litt uheldig at den kommer så langt øst? Kun 80 km eller noe slikt til laderen i Åmot, mens det er 127 km til Aksdal. Og de som skal opp til Røldal- og Seljestadsområdet og ned igjen fra vest-siden får ikke glede av den.

Settes den derimot på Skare så er det henholdsvis 106 / 103 km og en kan få ett bedre bruksgrunnlag. Her vil en også lunne nyttiggjøre seg den til flere kjøreretninger, men det er dårlig med spiseplasser med mindre butikken der finner på noe nytt.

Uansett gledelig om det kommer en i området rundt Røldal.

Kanskje en kunne satt den rundt Solfonn området om det eksisterer spiseplass der nå når det er blitt mer ferieleiligheter i området?
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: niesøndag 18. desember 2016, klokken 12:41
Skare er et knutepunkt og ville helt klart være en god plassering.
Det viktigste er at området blir dekket og da bør den stå enten som du sier på Skare eller langs E134 mellom Haukeli og Vintertun.
Den bør ikke plasseres ned mot Odda eller mot Åkrafjorden da dette isåfall gjør bruk tungvint for enten de som kommer fra Hardangersiden eller langs Åkrafjorden
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: jlansøndag 18. desember 2016, klokken 13:54
Sitat fra: GOS på søndag 18. desember 2016, klokken 12:31
Kun 80 km eller noe slikt til laderen i Åmot, mens det er 127 km til Aksdal.
Men 190 km til Bygland
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen
Grei plassering mhp den nye veien.

EDIT - Nytt kart
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Hovdasøndag 18. desember 2016, klokken 14:20
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.

Hvordan kan jeg zoome inne på 2017 kartet?
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: niesøndag 18. desember 2016, klokken 14:49
Sitat fra: jlan på søndag 18. desember 2016, klokken 13:54
Sitat fra: GOS på søndag 18. desember 2016, klokken 12:31
Kun 80 km eller noe slikt til laderen i Åmot, mens det er 127 km til Aksdal.
Men 190 km til Bygland
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen
Grei plassering mhp den nye veien (hvis det blir kryss i Valldal da).
Men det kartet er ikke rett. Den nye veien kommer til å krysse "Røldalsdalen"
akkurat ved den gamle Texacostasjonen så den lokasjonen blir perfekt. Det er nettopp dette forholdet som gjør at Vegvesenet putter såpass mye penger i en hvileplass for  tungtrafikken på akkurat dette stedet. Det funker idag og havner ikke i bakevja når den nye veien er ferdig
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: twinpeakssøndag 18. desember 2016, klokken 16:40
Sitat fra: Hovda på søndag 18. desember 2016, klokken 14:20
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.

Hvordan kan jeg zoome inne på 2017 kartet?
Det går desverre ikke, så her gjelder det å gjette.

Gesendet von meinem Moto G (4) mit Tapatalk

Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: jlansøndag 18. desember 2016, klokken 16:54
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 14:49
Men det kartet er ikke rett. Den nye veien kommer til å krysse "Røldalsdalen"
akkurat ved den gamle Texacostasjonen så den lokasjonen blir perfekt. Det er nettopp dette forholdet som gjør at Vegvesenet putter såpass mye penger i en hvileplass for  tungtrafikken på akkurat dette stedet. Det funker idag og havner ikke i bakevja når den nye veien er ferdig
Takk for korreksjon, er det nye kartet riktig? Fant det her: http://www.bedrevei.no/abv-veikart/e-134-hovedvei-ost-vest/
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: niesøndag 18. desember 2016, klokken 18:42
Det stemmer, ja
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: jlansøndag 18. desember 2016, klokken 20:06
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 18:42
Det stemmer, ja
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: niemandag 19. desember 2016, klokken 10:19
Sitat fra: jlan på søndag 18. desember 2016, klokken 20:06
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 18:42
Det stemmer, ja
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: anessmandag 19. desember 2016, klokken 12:54
Sitat fra: Hovda på søndag 18. desember 2016, klokken 14:20
Sitat fra: nie på søndag 18. desember 2016, klokken 11:49
Sitat fra: bjoris på lørdag 17. desember 2016, klokken 05:28
Tenker at det bør komme en i Røldal selv om det nå kom i Eidfjord, det at ikke den prioriterte vinterveien over Haukeli ikke er skikkelig dekket syns jeg er rart...
Jepp.
Ser den er på 2017-kartet.
Tipper den kommer oppe på rettstrekket ved den gamle Texaco-stasjonen hvor det er nå er etablert nye nettstasjoner og strøm bl.a til "landstrøm" for tungtrafikken. Ref diverse tråder i Facebook-gruppen tidligere i år.

Hvordan kan jeg zoome inne på 2017 kartet?

Ikke mulig å zoome, men det er mulig å se kartet med høyere oppløsning.

Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: anessmandag 19. desember 2016, klokken 12:57
Og for å sammenlinge, dette var 2016-kartet.
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Hovdamandag 19. desember 2016, klokken 16:06
Sitat fra: cstromme på mandag 12. desember 2016, klokken 19:03
Digerneset utenfor Ålesund har det vært snakket om siden før de åpnet butikken der. Hadde ikke blitt overrasket om vi så en SC der innen 2017 er over.

Jeg håper på at det blir Sjøholt, det er bedre for alle dem som kjører via Stranda-Liabygda :)
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: THEtirsdag 20. desember 2016, klokken 08:03
Enda tynnere dekning i Nord i 2017 enn det som var planlagt i 2016.

Når det nå ser ut til ikke å bli noe av den Enovastøttede utbyggingen av CCS/ChaDeMO ladere i Nord Norge, og Tesla ikke skal bygge ut SC i Nord-Skandinavia, så ser det dårlig ut for å bytte ut dieselbilen med en Model 3. Forutsetningen for å bruke opp mot 500000,- på bil er at jeg må kunne bruke den til alt det som dieselbilen blir brukt til. Kravet da er blant annet mulighet for hurtig lading der det er sannsynlig at jeg kjører, deriblant Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland.

Det er jo fremdeles mulig at det dukker opp noen ladere nordpå før Model 3 kommer (forhåpentligvis) i 2018. Tesla med sin rekkevidde og store batteripakker er jo pr dags dato den eneste elbilen som har forutsetning for å fungere som bil nr. 1 i Nord-Norge, så håper fremdeles på et par Superchargere i Finnmark de nærmeste årene.

Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Andrewastirsdag 20. desember 2016, klokken 09:21
Her er et kart jeg fant på TFF (Tesla Fahrer und Freunde) - her ser man hva som er forskjell på 2016 og 2017 kartet. De punktene som har en litt mer lilla-aktig farge er de som står markert som "åpner snart" i 2016 kartet.
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: nagelatirsdag 20. desember 2016, klokken 11:23
Den 3 superchargeren i Polen (Poznan) har lenge stått som "Åpner snart".
Den ble åpnet idag, så Tesla har åpnet 2 stasjoner i Polen på ca en måned.
Ser ut som om de satser også i østeuropa  :)
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Guybrushonsdag 21. desember 2016, klokken 10:57
Vanskelig å se utifra kartet, men prøver de seg igjen med en lader et eller annet sted langs E18 i nærheten av Norge/Sverige grensa? (Ørje/Töckfors?)
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Andrewasonsdag 21. desember 2016, klokken 12:10
Sitat fra: Guybrush på onsdag 21. desember 2016, klokken 10:57
Vanskelig å se utifra kartet, men prøver de seg igjen med en lader et eller annet sted langs E18 i nærheten av Norge/Sverige grensa? (Ørje/Töckfors?)
Det er i prikk på kartet i det område. Selv tenker jeg den ligger enten på Mysen eller Ørje. Noen skrev et sted her også om et planlagt serviceområde der ny og gammel E18 kobles sammen. Dette ligger slik jeg skjønner det mellom Mysen og Ørje - så da kan det også bli der.
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: nagelaonsdag 21. desember 2016, klokken 14:15
Det planlagte serviceområde der ny og gammel E18 kobles sammen er ved Knapstad. ( Mellom Hobøl og Spydeberg. ) Ca 10 min kjøring fra Askim og 20 min fra Mysen.
Mellom Mysen og Ørje er det i praksis ingenting. ( Er et trailer parkeringsområde med WC, ikke noe mer)
Tittel: Sv: Kart over Supercharger 2017, forventninger
Skrevet av: Andrewasonsdag 21. desember 2016, klokken 15:06
Sitat fra: nagela på onsdag 21. desember 2016, klokken 14:15
Det planlagte serviceområde der ny og gammel E18 kobles sammen er ved Knapstad. ( Mellom Hobøl og Spydeberg. ) Ca 10 min kjøring fra Askim og 20 min fra Mysen.
Mellom Mysen og Ørje er det i praksis ingenting. ( Er et trailer parkeringsområde med WC, ikke noe mer)
Takk for oppklaring. I den grad Tesla har plassert fremtidige punkter ca nøyaktig så får jeg punktet til å ligge nesten helt på grensen til Sverige og et lite stykke lenger nord enn Solli. -- Så da kan jeg ikke konkludere med noe annet enn at det er Ørje de tenker på.