Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: psyfoon på mandag 21. november 2016, klokken 22:10
Til våren flytter vi til en plass med fergeforbindelse og relativt langt unna nærmeste merkeverksted. Såpass langt at rekkevidde kan bli problemtisk vinters tid. Det er også dårlig med hurtigladere langs denne veien. Er det noen som har erfaringer med hvordan dette løses hvis det dukker opp garantifeil og når det er tid for service?
Vil full garanti opprettholdes ved å benytte seg av et frittstående men autorisert verksted til servicer?
Og hva skjer hvis bilen bryter sammen? Kommer de da kjørende helt til der jeg bor og henter den med bergingsbil, tar ferga over fjorden og kjører alle milene til nærmeste merkeverksted uten kostnad for meg? Eller vil de henvise til lokalt verksted som kanskje ikke har riktig kompetanse/utstyr?
Dette var bare en tanke som slo meg da vi ønsker å beholde trillingen dit vi flytter..
Problemet er å finne et verksted som vil ta det elbilspesifikke. Er det noe verksted for en av de andre trillingene i nærheten?
Sitat fra: automat på tirsdag 22. november 2016, klokken 00:43
Problemet er å finne et verksted som vil ta det elbilspesifikke.
Som hva da? Alt dette er vedlikeholdsfritt.
En ting er å laste ned dine kjøredata og sende dem til fabrikken og kalle det batteritest. Men det er en service du gir ikke får.
Lær deg å bytte pollenfilter selv, og smør bevegelige deler i bremsene ved hjulbytte så sparer du mye unødvendige utgifter. ;)
Og så skal vel oljen i girkassen byttes en gang iblandt, men det er likt som på en fossilbil.
Sitat fra: automat på tirsdag 22. november 2016, klokken 00:43
Problemet er å finne et verksted som vil ta det elbilspesifikke. Er det noe verksted for en av de andre trillingene i nærheten?
Dessverre er det ikke det..
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2016, klokken 04:44
Sitat fra: automat på tirsdag 22. november 2016, klokken 00:43
Problemet er å finne et verksted som vil ta det elbilspesifikke.
Som hva da? Alt dette er vedlikeholdsfritt.
En ting er å laste ned dine kjøredata og sende dem til fabrikken og kalle det batteritest. Men det er en service du gir ikke får.
Lær deg å bytte pollenfilter selv, og smør bevegelige deler i bremsene ved hjulbytte så sparer du mye unødvendige utgifter. ;)
Og så skal vel oljen i girkassen byttes en gang iblandt, men det er likt som på en fossilbil.
Skrur en del bil selv så disse punktene er absolutt ikke noe problem, jeg tenkte mer i forhold til å beholde fabrikkgarantien og i forhold til å opprettholde bruktbilprisen ved salg.
Om bilen havarerer, slik at den ikkje er mulig å kjøyre vil forsikring dekke frakt til nærmeste verkstad som kan reparere bilen. Det er ulike vilkår mellom forsikringselskap når det gjeld eigenandel. Typisk kr 500 kr.
Når det gjeld periodisk service og garanti feil vil kunden måtte frakte bilen til godkjent forhandler for å få dette utført. Det er vel berre Tesla som tilbyr servicemann som reiser ut, Tesla Ranger. Dette er ein ekstra tjenste som kunden betalar for.
Med tanke på at du kan styre tidspunkt for service bør det være mulig å kombinere med andre gjeremål, eller få avtalt frakt av bilen. Rekkevidden på sommerstid er mykje betre enn på vinterstid, og det er mange som disponerer bilhenger. Trilling er ikkje så tung så det bør løyse seg.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2016, klokken 04:44
Sitat fra: automat på tirsdag 22. november 2016, klokken 00:43
Problemet er å finne et verksted som vil ta det elbilspesifikke.
Som hva da? Alt dette er vedlikeholdsfritt.
Dette handler ikke om hvor lett eller vanskelig servicen er.
Servicepunktene fra produsent må følges, hvis garantien skal opprettholdes. Og det inkluderer normalt sjekk av høyspentkabler, og en eller annen batterikontroll.
En mekaniker som ikke har fått kursing i elbil vil normalt vegre seg for å røre det elektriske, og vil derfor ikke utføre disse punktene, uavhengig av hvor enkelt det måtte være.
Garantien kan kun påvirkes dersom det kan sansynliggjøres at manglende titting på høyspentkabler etc har medført skaden det reklameres på.
Altså, ryker en celle i batteriet og ingen har kikket på høyspentledningene er ikke dette et problem. Heller ikke om det originale pollenfilteret fremdeles står i bilen.
Avslører derimot diagnose og brukshistorikken til batteriet at bilen er tomkjørt, og så parkert i 2 år har en en dårlig sak.
Men har man ikke fulgt servicepunktet om batterikontroll, stiller man raskt svakere om en celle ryker. Og kan fort havne i en garantikrangel mange nybilkjøpere ikke har lyst til å risikere.
Hvis du utfører service så burde det være bra nok for garantien sin del siden du da har gjort nødvendig vedlikehold. Du kan fritt velge verksted, du behøver ikke utføre service hos merkeforhandler (EU-krav)
Se
http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html