Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: jsa061 på mandag 14. november 2016, klokken 12:42

Tittel: Slanking
Skrevet av: jsa061mandag 14. november 2016, klokken 12:42
Ser at biltema har begynt å selge lithium startbatteri til MC og lignende. Jeg tenker at det burde fungere greit til en el-bil også - det er jo fort noen kg spart..

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/Litiumbatteri-2000036169/

Hva tenker folket om saken?
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: Bondeknølmandag 14. november 2016, klokken 13:15
Sitat fra: jsa061 på mandag 14. november 2016, klokken 12:42
Hva tenker folket om saken?
Jeg tenker at det har lite med slanking å gjøre
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: jsa061mandag 14. november 2016, klokken 13:40
Hvis noen føler seg lurt etter å trykket på denne saken  så kan jeg godt fyre avgårde noen gode råd om slanking - menneskeslanking. Men ja, det er altså el-bil i form av leaf som skal slankes :D
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: TorCmandag 14. november 2016, klokken 13:48
Tror det er langt mer effektivt og billigere å slanke seg selv, enn å slanke bilen....

Men, alle monner drar jo.  Hiv i tillegg ut jekken, instruksjonsmanualen og annet løst så runder man sikkert 10 kg totalt. Altså rundt 2/3 prosent. Siden vekten ikke er den største strømslukeren, så vil jeg vel løselig anslå at vi snakker om kanskje så mye som 1/3 prosent. Altså i beste fall så mye som 5 watt på mila. Nå som det er kaldt vil det være enda mindre...
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: jsa061mandag 14. november 2016, klokken 13:53
SitatTror det er langt mer effektivt og billigere å slanke seg selv, enn å slanke bilen....

Men, alle monner drar jo.  Hiv i tillegg ut jekken, instruksjonsmanualen og annet løst så runder man sikkert 10 kg totalt. Altså rundt 2/3 prosent. Siden vekten ikke er den største strømslukeren, så vil jeg vel løselig anslå at vi snakker om kanskje så mye som 1/3 prosent. Altså i beste fall så mye som 5 watt på mila. Nå som det er kaldt vil det være enda mindre...

Det er jo bare litt feil å kjøre rundt med et blybatteri og vi snakker vel uansett nærmere 20 kg? Eller? Ikke at det har noe å si på ekstra rekkevidde, men innbiller meg at det kommer til å føles bra mentalt sett  :D
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: Cornelius70mandag 14. november 2016, klokken 14:32
De lithium batteriene til Biltema ville IKKE egne seg i Leaf'en - de er startbatterier til småmotorer; de kan levere en (relativ) stor strøm i en kort stund, men de har jo ikke noe særlig kapasitet å skryte av; bare 2-5Ah...

Da ville jeg heller satse på et 32Ah LiFePO4 (http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_-_32ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html) batteri fra Alternativ Energi... :)
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: TorCmandag 14. november 2016, klokken 14:58
Sitat fra: jsa061 på mandag 14. november 2016, klokken 13:53

Det er jo bare litt feil å kjøre rundt med et blybatteri og vi snakker vel uansett nærmere 20 kg? Eller? Ikke at det har noe å si på ekstra rekkevidde, men innbiller meg at det kommer til å føles bra mentalt sett  :D

Joda det er jo litt "feil". Jeg mener å huske at blybatteriet veier 13 kg, mot li-ion som veier rundt 5 kg. De 25 wattimene man sparer på en 10 mils tur blir dyre watt. Må man uansett bytte batteri er det kanskje en annen sak. Da er det jo "bare" dobbel pris...
Nissan burde egentlig ha levert li-ion istedenfor bly på 12v systemet fra fabrikk, langt heller det enn "elektronisk brekk". Det kunne de ha spart seg, for det systemet veier rundt 10 kg mer enn gammeldags med vaier. Hadde de brukt pengene på li-ion batteri til 12v, og droppet el-brekk så hadde bilen fort vekk veid 20 kg mindre. Og rekkevidden ville økt med nesten 1 km på NEDC!  8)


Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: jsa061mandag 14. november 2016, klokken 15:39
SitatJoda det er jo litt "feil". Jeg mener å huske at blybatteriet veier 13 kg, mot li-ion som veier rundt 5 kg. De 25 wattimene man sparer på en 10 mils tur blir dyre watt. Må man uansett bytte batteri er det kanskje en annen sak. Da er det jo "bare" dobbel pris...
Nissan burde egentlig ha levert li-ion istedenfor bly på 12v systemet fra fabrikk, langt heller det enn "elektronisk brekk". Det kunne de ha spart seg, for det systemet veier rundt 10 kg mer enn gammeldags med vaier. Hadde de brukt pengene på li-ion batteri til 12v, og droppet el-brekk så hadde bilen fort vekk veid 20 kg mindre. Og rekkevidden ville økt med nesten 1 km på NEDC!  8)

Ja, det er magne småting som kunne vært gjort. 1.gen Leaf hadde jo aluminium i panser og dører, mener jeg å huske. De ble inndratt når 2.gen kom. Så hadde vi fått beholdt aluminiumen, fått et lettere batteri og et par andre småting så hadde det fort blitt noen kg..

Anyways, som Cornelius70 var inne på så er Biltema-batteriene små. Vi snakker 5ah på det største - altså 60Wh. Til gjengjeld veier bare batteriet en knapp kg. Nå er det ikke akkurat mangel på batterier på Leaf-en, så da blir spørsmålet om systemet vedlikeholdslader 12v batteriet ofte nok til at det vil fungere med et Biltema-batteri. Det er ikke godt å si.. Mulig jeg gjør et lite eksperiment her :)

Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: TorCmandag 14. november 2016, klokken 16:10
Sitat fra: jsa061 på mandag 14. november 2016, klokken 15:39

Ja, det er magne småting som kunne vært gjort. 1.gen Leaf hadde jo aluminium i panser og dører, mener jeg å huske. De ble inndratt når 2.gen kom. Så hadde vi fått beholdt aluminiumen, fått et lettere batteri og et par andre småting så hadde det fort blitt noen kg..

Anyways, som Cornelius70 var inne på så er Biltema-batteriene små. Vi snakker 5ah på det største - altså 60Wh. Til gjengjeld veier bare batteriet en knapp kg. Nå er det ikke akkurat mangel på batterier på Leaf-en, så da blir spørsmålet om systemet vedlikeholdslader 12v batteriet ofte nok til at det vil fungere med et Biltema-batteri. Det er ikke godt å si.. Mulig jeg gjør et lite eksperiment her :)


Det 5ah batteriet er nok alt for lite. Når bilen er på skal dette batteriet i teorien være stort nok. Problemet er når bilen er av. Og det er flere grunner til det. For det første er drifts og ladespenningen på 12v systemet lavere enn det man finner på andre biler (påstått feildesign). Dermed vil man faktisk ikke klare å fullt ut utnytte seg av så mye som 5 ah. Og bilens systemer bruker jo litt strøm når den er av, så det kan fort bli krøll her. Dernest, med et så lite batteri vil man under drift ha ganske raske og hyppige endringer i hvor mye effekt og spenning DC/DC skal dytte ut. Mulig dette ikke er et problem.

Og fun fact: Ifølge Wiki så er faktisk 2. gen LEAF 28 kg lettere enn 1. gen. Og da altså langt tyngre dører og panser.

Tenk hva det kunne utgjort hvis de i 2. gen behold alu-dører, droppet el-brekk samt brukte et li-ion til 12v. Da snakker vi faktisk nær 75 kg i forskjell på 1. og 2. gen.  Og da begynner det å monne litt.

Og siden jeg har plukket ned 1. gen, så vet jeg at det er en del ting de gjerne kunne ha kjipet litt inn på her og der. (såsom en god del bolter som er flere cm lengre enn nødvendig, og jernskruer istedenfor aluskruer en del steder som ikke er i kontakt med stål). Hadde de gjort det mange nok steder kunne de nok å dratt ned vekten enda et par tre kilo.

Men... jeg tipper at Nissan har gjort en grundig vurdering på kost/nytte her...  ;)

Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: jsa061mandag 14. november 2016, klokken 18:09
SitatDet 5ah batteriet er nok alt for lite. Når bilen er på skal dette batteriet i teorien være stort nok. Problemet er når bilen er av. Og det er flere grunner til det. For det første er drifts og ladespenningen på 12v systemet lavere enn det man finner på andre biler (påstått feildesign). Dermed vil man faktisk ikke klare å fullt ut utnytte seg av så mye som 5 ah. Og bilens systemer bruker jo litt strøm når den er av, så det kan fort bli krøll her. Dernest, med et så lite batteri vil man under drift ha ganske raske og hyppige endringer i hvor mye effekt og spenning DC/DC skal dytte ut. Mulig dette ikke er et problem.

Og fun fact: Ifølge Wiki så er faktisk 2. gen LEAF 28 kg lettere enn 1. gen. Og da altså langt tyngre dører og panser.

Tenk hva det kunne utgjort hvis de i 2. gen behold alu-dører, droppet el-brekk samt brukte et li-ion til 12v. Da snakker vi faktisk nær 75 kg i forskjell på 1. og 2. gen.  Og da begynner det å monne litt.

Og siden jeg har plukket ned 1. gen, så vet jeg at det er en del ting de gjerne kunne ha kjipet litt inn på her og der. (såsom en god del bolter som er flere cm lengre enn nødvendig, og jernskruer istedenfor aluskruer en del steder som ikke er i kontakt med stål). Hadde de gjort det mange nok steder kunne de nok å dratt ned vekten enda et par tre kilo.

Men... jeg tipper at Nissan har gjort en grundig vurdering på kost/nytte her...  ;)

Alle gode ting er 3, viktig å ha noe å gå på:) ( Da regner jeg ikke med 30kwh-utgaven som en generasjon)
Spørsmål: Hva mente du med at det er el-brekk på 2.generasjon? Trodde fotpedalen til brekket i praksis var det samme som vanlig håndbrekk. Eller mente du motsatt, at el-brekk var lettere og at 2. gen burde hatt det?



Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: tomrhmandag 14. november 2016, klokken 18:15
Jeg skiftet felger og sparte 3 kg pr hjul = 12 kg. De nye dekkene veide 1 kg mindre pr. hjul = 4 kg.
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: TorCmandag 14. november 2016, klokken 22:10
Sitat fra: jsa061 på mandag 14. november 2016, klokken 18:09


Alle gode ting er 3, viktig å ha noe å gå på:) ( Da regner jeg ikke med 30kwh-utgaven som en generasjon)
Spørsmål: Hva mente du med at det er el-brekk på 2.generasjon? Trodde fotpedalen til brekket i praksis var det samme som vanlig håndbrekk. Eller mente du motsatt, at el-brekk var lettere og at 2. gen burde hatt det?


Er ikke fotbrekk på 2. gen elektrisk? Hvis det ikke er det, så er nok det noe av grunnen til vektreduksjonen... Elbrekket er veldig tungt. Bare motorenheten veier fort vekk bortimot 10 kg. I tillegg kommer kontrollboksen med kondensatorer (en hel helvetes mange) på et par kilo

.
Sitat fra: tomrh på mandag 14. november 2016, klokken 18:15
Jeg skiftet felger og sparte 3 kg pr hjul = 12 kg. De nye dekkene veide 1 kg mindre pr. hjul = 4 kg.

Fortell mer! 16 kg på hjulene er jo ikke noe å kimse av.
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: tomrhmandag 14. november 2016, klokken 23:08
Ikke noe å kimse av nei, det merkes veldig godt, har vel beskrevet bilen som våryre kalver (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21140.msg465127.html#msg465127) en gang. ;D Det er de 15"-felgene jeg har fortalt om tidligere i en annen tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21140.0.html), de veier ca 6,5 kg pr stk (mot originale 16" Leaf-felger 9,5 kg/stk). Felgene fikk jeg omtrent gratis (les 800 kr), det florerer av 15" på finn. Og dekka i 195/65R15 veier 8 kg mot typisk ca 9 kg for 205/55R16.
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: nr1raynertirsdag 15. november 2016, klokken 00:14
20kg hørtes nok litt mye ut ja..
12-15kg er nok mer riktig.
Boosteren jeg har startet Leafen uten batteri tilkoblet. Tipper boosteren veier 0,5kg.
Men å stole på at den skal fungere som 12v kilde? Nei, neppe...
12v skal være så stort/kraftig som mulig ;) Skal man spare vekt finnes det andre måter.

Tapp ut spylervæska, sikkert egen motor til lyktespylerne også så fjern den.
Fotgjengervarsel er vel ikke påbudt, fjern..
Bakseter brukes kanskje ikke så ofte? Plukk de ut.. Ditto høyttalere bak osv osv.
Vindusheis til bakdører.

Eller som tomrh har gjort, fjern vekt der det virkelig monner, roterende masse  ;)
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: nr1raynertirsdag 15. november 2016, klokken 00:29
Vet ikke helt om målet var bedre aks eller rekkevidde..
Uansett, noe av det går hånd i hånd.

Husker ikke helt hvor mange % effektøkning man må ha for å faktisk kjenne forskjellen, men vi snakker nok minst 5%, men helst 10% eller mer.
Tilsvarende kan man redusere vekten med 5%, som blir ca 70kg..
Eller altså helst minst 10% som blir 140/150kg, minst...
Forbruket burde vel følge dette sånn nogenlunde, ikke på en prikk da luft og rullemotstand vil være lik uansett om man bare sitter igjen med skallet, motoren, ratt og 1 sete..

Hvor direkte dette kan oversettes til roterende masse er jeg sannelig usikker på.
Men for å ta tomrh's eksempel:
Originale 9,5+9= 18,5kg
15" 6,5+8 = 14,5kg
Det blir 22% lettere. I tillegg er dekkdimensjonen han bruker mindre, som ytterlig bedrer akselerasjonen...
Så for akselerasjon er det ingen tvil om at hjul er en smart plass å starte.
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: jsa061tirsdag 15. november 2016, klokken 11:13
20kg hørtes nok litt mye ut ja..
12-15kg er nok mer riktig.
Boosteren jeg har startet Leafen uten batteri tilkoblet. Tipper boosteren veier 0,5kg.
Men å stole på at den skal fungere som 12v kilde? Nei, neppe...
12v skal være så stort/kraftig som mulig ;) Skal man spare vekt finnes det andre måter.

Tapp ut spylervæska, sikkert egen motor til lyktespylerne også så fjern den.
Fotgjengervarsel er vel ikke påbudt, fjern..
Bakseter brukes kanskje ikke så ofte? Plukk de ut.. Ditto høyttalere bak osv osv.
Vindusheis til bakdører.

Eller som tomrh har gjort, fjern vekt der det virkelig monner, roterende masse  ;)
Rapporter til moderator     Loggført


Haha, nå snakker vi ja! :) Vi får se hva jeg finner på, men det blybatteriet har jeg hatt mine argusøyne på lenge. Tror ikke jeg klarer å motstå fristelsen på å røske det ut!

Har jeg en liten booster i bakhånd så kan jeg jo også komme meg ut av eventuelle kinkige situasjoner som kan oppstå i kjølvannet av dette stuntet.
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: TorCtirsdag 15. november 2016, klokken 14:17
Hvis du faller for fristelsen, og velger å bruke de minste, ville jeg vel tro at http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_12ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html (http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_12ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html) er et bedre alternativ enn Biltemas? En helt annen pris per wattime.

I verste fall kan du jo supplere med et ekstra hvis det har for liten effekt...
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: sven eriktirsdag 15. november 2016, klokken 15:23
om dere bytter ut 12 volt  batteriet  husk å ikke gjør det som med vanlig bil  da vil en  få muligens store kostnader etterpå  for en har  en ting som gir strøm til 12volt hele tiden  som  må kobles av  noen få elbiler kobler den av når tenningen er av  de fleste gjør ikke det
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: jsa061torsdag 17. november 2016, klokken 11:32
Fant en liten godbit her som jeg tror jeg går for. Mulightet til å sjekke batteriet via bluetooth også! Gotdamn :)

https://www.ev-power.eu/WINA-30Ah-100Ah/LiFePO4-Battery-12V-22Ah-with-PCM-and-Bluetooth.html#tab1
Tittel: Sv: Slanking
Skrevet av: nr1raynertorsdag 17. november 2016, klokken 20:50
Du la merke til infoen på batteriet, i bildet...?
Max discharge current: 30A
Det er jammen ikke mye...!
360w det ved 12v, slår du på bilen (uten å starte den) og vifta står på noen hakk, setevarme, rattvarme og noe lys har du lett passert det.

Skal du absolutt slanke på batterisiden, kjøp et mindre blybatteri...
Se i verste fall på et MC-batteri. Vekt er oppgitt på biltema, der har du 20Ah batteri på ca 6kg.

Eller enda bedre, keep it simple, bruk det som står der.