Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: nr1rayner på tirsdag 08. november 2016, klokken 20:39
Selvfølgelig har man høyere forbruk om vinteren fordi man (normalt sett) bruker varme, og varme trekker vesentlig mer enn AC, som vel de fleste har erfart..
Nå er ikke det hovedmålet mitt i første omgang, men det dukker vel opp noe om det også etterhvert vil jeg tro ;)
Anyways, nå skal jeg trille sakte men sikkert frem til poenget.
Om sommeren (med min 24-kwh) regner jeg ca 1,3-1,4 km pr %, mens om vinteren regner jeg grovt sett 1 km pr % med varme. Nå er jo vinteren i Trøndelag stort sett mild, stort sett rundt 0C, har vel ikke tenkt særlig på det i -15C, bare at det går MYE..
Litt uventet måtte jeg på jobb på Stjørdal, Heimdal-Stjørdal er ca 40km med stort sett 80-90 sone.
Temperaturen var friske -10/-11 C, stort sett hele veien.
Måtte kjøre en liten runde lokalt først, med en dæsj varme, nok til å få bort is osv.
Startet da fra Heimdal med 39 eller 40%, og hadde 40km å kjøre.
Ok, det burde jo gå greit tenkte jeg, men jeg starter uten varme for å "spare opp" noen % i margin, og bruker heller litt ekstra når jeg ser det går bra.
Men noe overs til varme ble det slettes ikke! % etter % forsvant, fortere enn svint, selv om varmen var av, HELT av.. Vel, sete- og rattvarme var jo "selvfølgelig" på, men det trekker jo minimalt.
Innså at jeg ikke kom til å komme frem, selv uten varme hele veien.
Ankom QC Malviksenteret med den nette sum av 7%.
Jeg hadde da altså kjørt ca 28km og brukt 33%, UTEN varme!
Ifølge jurassictest har jeg starthøyde på ca 140moh og slutthøyde på ca 170moh, altså ikke den voldsomme høydeforskjellen.
Har flere noteringer Heimdal- Stjørdal med forbruk på ca 25-30%, da både med sommer- og vinterdekk i sånn ca +2 til +10 C, noen da med varme.
Så, i dag kom jeg 28km i -10C uten varme med tilsynelatende høyere forbruk enn 40km i +5 med varme!
Vindhastighet og retning vet jeg ikke, men når det er så kaldt i Trøndelag er det sjeldent mye vind å snakke om..
Så hvorfor det høye forbruket?
Dekk: Dekkene mine har rulle F, men tester jeg har tatt mot mine Tekna B og tomrh's 16" B har vist marginal forskjell. Da har det riktignok vært snakk om vesentlig mildere dager.
Så kan det være sånn at rullemotstand i vinterdekk viser seg mer tydelig i kulda?
Hastighet: Det skal sies at jeg hadde det mer travelt enn til vanlig, og derav noe høyere hastighet. Tipper jeg hadde 5km/t høyere snitthastighet. Høyeste hastighet begrenset jeg likevel til rett over 90.
La oss si worst case 10% høyere forbruk pga økt hastighet, uansett er det fortsatt "milevis" forskjell..
Tykk luft: Lufta er vel tykkere den kaldere den er. Kan dette øke forbruket med 10%?
Batterivarmer: Kan denne ha vært aktivert? Hadde det litt for travelt til egentlig å legge merke til temp i batteri, mener det var ca -5/-6 et stykke ut i turen og -2 en eller annen gang litt senere. Ser på Leafspy nå (slo den av etter QC) ligger det lagret ca +2C på batteriet.
Edit:
Slik jeg har satt opp bilen "min" i jurassictest anslår den ca 20% forbruk Heimdal-Malviksenteret i 80km/t.
Jeg brukte altså 33%..
Jeg har endret data i jurassictest så det stemmer temmelig bra med tidligere kjøreturer.
Tettheten å luften mellom +5 og -10 skulle gi noe nært +13% mer forbruk.
Når du kjørte 5% raskere så blir det 1,13x1,05=1,186, tilnærmet +20%
Så er det kaldt batteri. Det er betydlig større indre motstand i kaldt batteri enn varmt.
Så, større fart, kaldere luft og ikke minst iskaldt batteri, og du får raskt +30% økt forbruk.
En liten "test" med varme vs ikke varme:
Kjørte en kjapp tur, typ 4 km i -8C, noe start og stopp, stort sett 50-60km/t.
På ingen måte noen vitenskapelig test, men en liten pekepinn..
Tur:
Uten varme, startet med 46%, framme med 44%.
2% forbruk
Retur:
Varme lå på ca 3kw hele veien, startet med 44%, framme med 37%
7% forbruk
Kom nok fra med en "lav" 44, så kan vel strengt tatt si 3% tur og 6% retur.
Ble også litt mer stopp på returen.
Men likevel, Jesus Kristus, Johannes Døperen osv osv!
Varme suger strøm!
Er det virkelig så stor forskjell ja leafnor..
Finnes det noen graf e.l. for dette? Er det noe "magisk" punkt hva angår temp?
Har vel ikke merket noen vesentlig forskjell på feks +15 vs +5 eller 0..
Men turen i dag i -10 var jo bare rett og slett skremmende..
Jeg antar altså at økningen pga tykk luft pga temperatur skjer mer "plutselig" i minusgrader, altså at forskjellen mellom +15 og 0 er mindre enn 0 og -15..
Jeg husket litt feil så regningen over ble litt feil, men like vell ender det opp med 30%.
Motstand øker lineært med tetthet, kvadratisk med hastighet.
Uten å komme med noen store matematiske regnestykker så er jeg også overrasket over hvor liten rekkevidde jeg har nå som kulda har kommet og vinterdekkene er på. Skal sjekke lufttrykket og regner med å fylle på, men regner jo med at rekkevidden går enda lenger ned i tung snø og slaps.
Kjører ca 60 km til jobb. 80 km/t landevei med 2 korte 60 km/t soner. 2 dager denne uken var temperaturen mellom -18 og -20 hele veien. Starter med 98 % og forvarmet bil i ca 20 min . Varme på auto og 20 grader. Rest ved ankomst 45-50 %. Samme strekning i +/- 0 grader gir rest på ca 60 %. Godt fornøyd bilen til pendling i Gudbrandsdalen vinterstid, varm og gode kjøreegenskaper. 30 kw 2016 Leaf Nordic.
Lufttetthet og indre motstand i batteri stjeler noe voldsomt med kapasitet. Usikker på hva som er verst. -10 i lufta, eller et batteri som har -5grader.
Savner en hack som lar oss tvangskjøre varmeteppet i batteripakken når vi er tilkoblet 230v.
Skulle vel vært mulig å lage et tilsvarende opplegg på tempmålere i batteripakke, som vi har på HVAC systemet og lurer sensor der..
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 08. november 2016, klokken 22:10
Er det virkelig så stor forskjell ja leafnor..
Finnes det noen graf e.l. for dette? Er det noe "magisk" punkt hva angår temp?
Har vel ikke merket noen vesentlig forskjell på feks +15 vs +5 eller 0..
Men turen i dag i -10 var jo bare rett og slett skremmende..
Jeg antar altså at økningen pga tykk luft pga temperatur skjer mer "plutselig" i minusgrader, altså at forskjellen mellom +15 og 0 er mindre enn 0 og -15..
Ved 10 minusgrader vil vel varmepumpen begynne å gi for lite , og det store stygge elektriske varme-elementet fyrer opp...
Kan gi et lite tilleggsforbruk fra sånn ca minus 8 og kaldere ?
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 08. november 2016, klokken 22:07
...
Tur:
Uten varme, startet med 46%, framme med 44%.
2% forbruk
Retur:
Varme lå på ca 3kw hele veien, startet med 44%, framme med 37%
7% forbruk
....
Varme suger strøm!
Ja, og det ser utvilsomt skremmende ut på en så kort tur hvor anlegget går på full guffe hele veien for å varme opp bilen. Helt normalt for småkjøring etter min erfaring.
En test over 30-40 km ville nok vist et hyggeligere bilde.
Sitat fra: leafnor på tirsdag 08. november 2016, klokken 21:48
...
Så er det kaldt batteri. Det er betydlig større indre motstand i kaldt batteri enn varmt.
...
Det tror jeg har størst betydning.
Mine logger fra Carwings viser at jeg i sommerhalvåret har ca 19kWt tilgjengelig til forbruk ved 100% lading. (forskjellen fra nominelle 21kWt skyldes nok at diverse tap i konverter osv. ikke logges av Carwings)
Når bilen har stått i temperaturer ned mot 10-15 minus, og batteriet er tilsvarende kaldt, gir ikke 100% lading stort mer enn 14-16kWt til forbruk ifølge den samme Carwings.
Dette gir omtrent 20-25% mindre strøm tilgjengelig i kulda.
Samme logger viser ikke noe entydig om forbruk til framdrift øker i kulda. Noe er det nok, men mildvær og våt vei trekker utvilsomt mer til motoren. Men her er store feilkilder, så det er vanskelig å konkludere.
Varme derimot... I sprengkulda går det fort vekk 50-60Wt pr km om jeg kjører noen mil og ikke har forvarmet. Mer på korte turer. Snittet i temperaturer rundt null ligger vel på omtrent 10-20Wt pr km, og det kan reduseres ytterligere ved forvarming eller ved å skru av varmen helt.
Så når prosentene forsvinner fortere enn ventet i kulda, tror jeg det i hovedsak skyldes at batteriet rett og slett ikke har samme utnyttbare kapasitet som når det er sommervarmt. De andre forholdene har vi mer kontroll på.
Elementene fyrer uansett opp i starten.
Ser ut som vp trekker max 1,5kw i starten i kulda,mens den vel var på max 1kw i mildere vær. Og joda, den er nok i tillegg mindre effektiv..
Fra Malvik senteret så triller du ut helltunellen med 0% forbruk. 7% burde få deg helt til Stjørdal. Men jeg hadde nok lada litt jeg og :)
Sitat fra: Strømbil på onsdag 09. november 2016, klokken 11:39
Savner en hack som lar oss tvangskjøre varmeteppet i batteripakken når vi er tilkoblet 230v.
Skulle vel vært mulig å lage et tilsvarende opplegg på tempmålere i batteripakke, som vi har på HVAC systemet og lurer sensor der..
+1 :) Kunne vært veldig kjekk å ha på langtur, hvis man hadde startet med batteritemp på 20 grader 8)
Sitat fra: Torgeir Ekerbakke på onsdag 09. november 2016, klokken 11:28
Kjører ca 60 km til jobb. 80 km/t landevei med 2 korte 60 km/t soner. 2 dager denne uken var temperaturen mellom -18 og -20 hele veien. Starter med 98 % og forvarmet bil i ca 20 min . Varme på auto og 20 grader. Rest ved ankomst 45-50 %. Samme strekning i +/- 0 grader gir rest på ca 60 %. Godt fornøyd bilen til pendling i Gudbrandsdalen vinterstid, varm og gode kjøreegenskaper. 30 kw 2016 Leaf Nordic.
Men med det forbruket så er rekkevidden under 12mil, og det mindre enn jeg forventet meg.
Tema med kaldt batteri vært opp før:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25943.msg449845.html#msg449845
Gravd frem beregningene fra den gang.
Det er nok en eksponensiel økning av indre motstand frem til frossent batteri, slik at det raskt er 4-5 ganger mer motstand i batteriet ved -5 en +15.
Indre motstand på 0,16 ohm ved 13 grader jeg fant i januar betyr at batteriet varmes med 2kW opp Moholtlia her i Trondheim. Da trekker min bil 110A
Med 0 grader batteri vil det fyres rundt 6kW!
Sitat fra: Burger på onsdag 09. november 2016, klokken 16:59
Fra Malvik senteret så triller du ut helltunellen med 0% forbruk. 7% burde få deg helt til Stjørdal. Men jeg hadde nok lada litt jeg og :)
Stemmer ganske bra det ja, men skulle til Sutterø og hadde overhodet ikke tid til noe kluss..
Brukte vel 12% Malvik-Sutterø, men da med varme. Hadde vel muligens, kanskje akkurat klart å karre meg helt frem, men... nei, 7% er egentlig lavt nok. Når jeg hadde brukt 33% på 28km satset jeg ikke på 7% på 12km, selv om jeg vinner noe høyde.
@Lauvet
Absolutt, en lengre tur stabiliserer forbruket, ligger jo da gjerne ned på 1-1,5kw og ikke 3kw som jeg hadde i den testen.
Men likevel er jo den "testen" temmelig gyldig da man har svært mye småkjøring.
Fruen hadde vært ute en tur, ca 3-4km hver vei og konsumert ca 10%. Returen ble gjort ganske kjapt etter turen, så halvvarm bil. Samme tur om sommeren går det vel max 4%...
Mildere i dag, -3/-4 og plutselig skal jeg til Stjørdal igjen.
Pakker på lue, hansker og tykk jakke og kjører uten varme igjen, oppdatering kommer ;)
Kommer faktisk til å starte med høvelig lik SOC, så får vi se om det blir QC på Malviksenteret i dag eller ikke.....
Etter å ha tenkt over dette med kaldt batteri i går, vurderer jeg nå å legge en liten plate med flexivatt på gulvet under bilen for å se om dette kan gi meg noen grader ekstra på batteriet de dagene jeg har behov for det. Kommer tilbake med info om det blir noe av prosjektet.
Slenger meg på med egen erfaring her. I sommer kjøpte jeg en brukt USA-importert Leaf. En 2014 SL. Må innrømme at jeg var spent foran vintersesongen. Hvordan ville rekkevidden bli? Det svarte jo til forventningene i sommersesongen.
Jeg har ganske nøyaktig 2 mil til jobb. Det finnes flere ruter, men med marginal lengdeforskjell. I dag tok jeg en med relativt kupert terreng, men uten motorvei, og den med flest muligheter for bremselading og en del 40-60 soner. Den som jeg anser som mest energieffektiv basert på sommerens erfaringer. Jeg har helt nye Nokian Nordman RS2 (piggfri rulle C). Ved start i morges var det -5° C og bilen var fulladet og oppvarmet. Med batteriet på 100% og gjettometeret på 141km. Jeg kjørte likevel hele veien med klimaanlegget på 22° C. Etter ca 20 minutter, og like mange kilometer var jeg fremme og tok et bilde av panelet. Må si meg fornøyd med dette forbruket, selv om jeg tok det ekstra mye med ro i dag, og det var lite eller ingen vind. Veiene var delvis isete og noen steder bare. Ingen nedbør. Brukte også rattvarme og setevarme til førersetet.
Ja da var bilen trygt parkert med lading på Stjørdal.
Man kjører ALDRI helt likt, trafikk etc, men prøde å være like stresset som forrige gang, så farta skulle bli relativt lik.
Første tur: - 10 uten varme 33% forbruk på 28km
Startet med 40%.
Andre tur (altså i dag) : - 2 uten varme, 30% forbruk.
Startet med 46%
Så, det blir jo grovt sett 10% høyere forbruk i -10 enn i ca -2, det stemmer vel ganske godt med dine tall Leafnor?
Batteritemp var ca - 1,5 ved start og ca +2,5 etter nevnte 28km.
Kjørte fra Malvik med 16%, ankom Sutterø med 9%, så den første dagen hadde jeg akkurat (ikke) kommet frem. Konkluderer med at det var fornuftig å bruke QC den dagen altså :D
Elgar sitt tilskudd understreker nok en gang betydning av hastighet.
Mine turer uten varme er nesten utelukkende i 80-90, og da høyere forbruk UTEN varme enn hans rolige turer med komfortabel temperatur....
Stress ned ;)
@Strømbil, hold oss gjerne oppdatert ja! Sitter her og lader med batteri på 5 grader. Det går ikke akkurat fort for å si det sånn ::)
Liten bidrag fra meg: kjørte fra Bryn (Oslo) til/fra Gardermoen. Temperatur -3C til -6C, ikke noe nedbør eller våt E6. Varme på, 19C, kjørte rundt fartsgrenser og maks. 105km/t på GOM. Bilde 1 ved starten, bilde 2 på Gardermoen, bilde 3 i garasje. Samme strekning kjørte jeg 3 ganger i sommer med Leafen parkert hos Gardermoen parkering i 7-10 dager og kom hjem med ca. 50% (har dessverre ikke bilder).
Dagens 83 km kjørerute, med omtrent null grader. (Trondheimstraktene)
Startet uten forvarmet bil på 220 GIDS, 16,5kWt. fra Jakobsli, opp til Sverresborg skole.
Etter 4 timer startet på kald bil og kjørte til Stjørdal.
Etter omlag 4 timer, og igjen kald bil tilbake til start Jakobsli.
Totalt 83km
Ankom med 20 GIDS. Brukte 200 GIDS (15kWt). Med innovasjons på varmen, sørget for å trekke mellom 1-1,5kW
Simulert med http://www.jurassictest.ch/GR/ stemmer det på en prikk når jeg legger inn 1500W på varme.
Bilen var ladet til 95%, så kunne hatt 1kWt til igjen. Dvs strøm til 10 flere km til tomt batteri.
SOH på 84%, slik at om det var en 100% 24kWt LEAF skulle rekkevidde i dag ha vært omlag 104km.
Kjøre 9 mil med 20c I kupé. 250m høydeforskjell maks fart 80kmt og -13c ute.
Startet med 100% endte med 34%
Samme rute med kun varme I sete og ratt I -10c
Startet med 100% endte med 48%
Den siste turen gikk greit helt til kulda sneik seg på føttene.
På sommeren har jeg 63% igjen på batteri på samme strekning
På pendleruta mi til jobb (42 km, netto 90 meter nedover, overveiende 90-sone) brukte jeg typisk 5,6 kWh om morgenen i sommer iflg Leafspy. Nå i -8 grader bruker jeg 7 kWh. Varme trekker da 1,5 kW, så over 35-40 min blir det ca 1 kWh. Det å bruke bare 0,4 kWh ekstra eks varme i slik kulde synes jeg ganske bra! 8)
Fra forrige helg, da jeg tok en tur til Vestfold. Tok en gratis lading på Mosseporten på 6kW'ern:
Startet med 98% på batteriet, stort sett -4° C hele veien. Unngått motorveiene, men med klimaanlegget på 22° C
Da har jeg kjørt noen turer til og fra jobb i det siste, med ganske stabilt kaldt vær.
Den veien kjører jeg ca 6 km hver vei. Noen ganger forvarming, andre ganger ikke.
Noen ganger uten varme.
Har ikke orket/tenkt på å kjøre noe utvidet test med Leafspy-tall osv osv, kun notert i hodet % ved start og stopp.
Har som regel satt den til 16 C og auto vifte.
Med varme går den i disse dager (ned til -10 C) mer enn gjerne opp på 4kW, dropper til 2kW etterhvert.
Ser da ut som jeg typisk bruker ca 10% hver vei med varme, og ca 5-6% hver vei uten varme.
Varme SUGER strøm!! Spesielt på korte turer..
Har som nevnt kjørt flere ganger uten varme, ned til -10C. Med varme i ratt og sete, samt jakke og kanskje lue er det jo ingen problem på slike korte turer, bare man gidder å prøve å bli vant til det :D