Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Softblue på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:28
Opel Ampera tar igjen rekkevidden. Er en dobbelt så dyr S60 utdatert?
Hadde du spurt om det samme om begge var fossilbiler?
Hvis rekkevidde er folks absolutt eneste kriterie for å kjøpe bil, ja. Hvis det finnes noen som synes at en Model S har andre fordeler som er viktigere, nei.
Det kan jo hende at noen liker formen på Model S, eller kanskje autopiloten, supercharger, stor skjerm og så videre?
Det finnes jo folk som kjøper en Porche, selv om de får en diesel golf med mer rekkevidde...
Dobbel så stor bagasjeplass gjør den nok relevant for noen. Det hjelper jo ikke med rekkevidde hvis bilen ikke har plass til familien, bikkja og all bagasje.
Men det finnes helt sikkert de som har kjøpt Model S som gjerne hadde tatt en mindre bil. Som f.eks Ampera-e.
Kanskje Ampera er skrudd bedre sammen ::)
Eller ikke trenger 2-3 verkstedbesøk i året ::) ???
Maks rekkevidde får du bruk for på langtur, og på f.eks en tur på 50 mil eller mer vil nok en S60 vil være betydelig raskere pga superlading. Kommer du opp i litt fart så har nok Amperaen like høyt forbruk, grunnet større luftmotstand, og batteripakkene er vel omtrent like store.
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:40
Eller ikke trenger 20-30 verkstedbesøk i året ::) ???
Fixed :D
Sitat fra: Jejl på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:42
Maks rekkevidde får du bruk for på langtur, og på f.eks en tur på 50 mil eller mer vil nok en S60 vil være betydelig raskere pga superlading. Kommer du opp i litt fart så har nok Amperaen like høyt forbruk, grunnet større luftmotstand, og batteripakkene er vel omtrent like store.
Jeg kjørte Tesla til Middelhavet i sommer og møtte plenty med norske og danske Model S på veien. Å kjøre en Ampera-e samme rute med 12 ladestopp og potensielt 12 ulike betalingsløsninger på hurtiglader vil nok være for spesielt interesserte. Inntil noen kommer opp med et ladenettverk som kan rivalisere SuC konseptet, er det bare Tesla som kan brukes på skikkelig langtur (etter mitt syn :P)
Enig. Jeg har egentlig overhodet ikke bruk for en så stor eller dyr bil som Model S all den tid jeg er singel og ikke har noen unger eller hund, men så lenge hurtigladere er stort sett så elendig utbygget nedover i Europa som det er har Tesla en kjempefordel. I tillegg setter jeg pris på å kunne holde bra hastighet på f.eks. Autobahn uten at strømforbruket tredobles i forhold til 90 km/h. ;)
Et bileierskap kan ha lengre varighet enn singeltilværelsen. Kjøp for full pakke ;)
Sier du egentlig at to ekstra bakovervendte seter er et sjekketriks?
Også postet i annen tråd:
http://www.motortrend.com/cars/chevrolet/bolt-ev/2017/2017-chevrolet-bolt-ev-vs-2016-tesla-model-s-60/
Bagasjeplass er det viktigste fortrinnet til S60.
Kjører man mye så er det selvfølgelig en fordel med stor og komfortabel bil, men S60 er jo dobbelt så dyr som AE.
Kjører man så mye på langtur at SC blir veldig viktig, så er vel S60 uansett litt snaut? Hurtiglader man sjelden, så overlever man greit på vanlige kjipe hurtigladere.
At man i praksis ikke kan dra på europatur med AE pga hurtigladekaos er selvfølgelig en ulempe. Men det er 15 år siden sist jeg var utenfor Skandinavia med egen bil, så for meg, og sikkert mange med meg, så betyr manglende europaturer lite.
Tror ganske mange vil akseptere at AE er mer plastic, og har noen begrensinger når den koster halvparten av en S60.
Blir litt som å sammenligne en S-klasse med en A-klasse som bare kan fylle på Esso-stasjoner, og da med spylervæskepumpehastighet..
Jepp!
Tror ingen ville si at S klasse er utdatert fordi A klasse koster halvparten (eller trolig nærmere en femtedel). Men hvis AE er en bra bil, blir jeg ikke overrasket om den selger mer enn Model S. Slik A klasse selger mer enn S klasse.
Hvis dette hadde vært fossilbiler, så hadde sammenligningen vært meningsløs. Fordi der finnes det så mange alternativer i forskjellige klasser.
Men skal man ha en fullverdig elbil så har man i dag ikke noe annet valg en Tesla, som er i premiumsegmentet. Når det da endelig kommer en annen bil som er fullverdig, så er det ikke unaturlig å sammenligne.
Og etter omtalene å dømme vil AE gjøre det bra. Men man vil selvfølgelig ikke få noen premium-feeling.
Trenger man hurtiglading kun en håndfull ganger i løpet av året, så er ikke tilgang til SC-nettet så avgjørende. Det blir litt som å høre petrolheads som sier at alt som ikke kan kjøres 1000km, og fylles på 5min er ubrukelig.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 01. november 2016, klokken 22:16
Jeg kjørte Tesla til Middelhavet i sommer og møtte plenty med norske og danske Model S på veien. Å kjøre en Ampera-e samme rute med 12 ladestopp og potensielt 12 ulike betalingsløsninger på hurtiglader vil nok være for spesielt interesserte.
Nå er det nok for spesielt interesserte å kjøre helt til Middelhavet med Tesla også ;D
Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 09:13
Trenger man hurtiglading kun en håndfull ganger i løpet av året, så er ikke tilgang til SC-nettet så avgjørende. Det blir litt som å høre petrolheads som sier at alt som ikke kan kjøres 1000km, og fylles på 5min er ubrukelig.
Det er riktig. Men på den andre side, så er SC-nettet en viktig del for at Tesla kan være hovedbil og ikke en nr 2 bil (tidligere ville jeg sagt konebil).
Blir intressant att se på kvalitet på E-Ampera när den kommer, og hållbarhet över tid - det är trots allt en Opel vi snackar om...
For model S er SC-nettverket viktig. Og for en eventuell elektrisk 5-serie, eller A6, vil manglende SC-tilgang være en større ulempe enn for AE, eller en 60kWh Golf.
Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 00:11
At man i praksis ikke kan dra på europatur med AE pga hurtigladekaos er selvfølgelig en ulempe. Men det er 15 år siden sist jeg var utenfor Skandinavia med egen bil, så for meg, og sikkert mange med meg, så betyr manglende europaturer lite.
+1
Bilturer i Europa kan umulig være et tungtveiende argument for en stor prosentandel av de som vurderer S60 mot Opel.
Sitat fra: alda på onsdag 02. november 2016, klokken 09:50
Blir intressant att se på kvalitet på E-Ampera när den kommer, og hållbarhet över tid - det är trots allt en Opel vi snackar om...
Det er vel egentlig en amerikaner? Så da har vel både den og Teslaen et like dårlig utgangspunkt...
Men, ja, det blir spennende å se hvor bra den fungerer (i lengden).
Opel eller premiumbil ?
Valget er ikke spesielt vanskelig.
Opel er søppel og må ikke under noen forutsetning vurderes.
Jeg hadde en Opel Astra 2006 modell. 2 dager (JA TO DAGER) etter at garantien var utløpt røk hele motoren. Servicer og alt var tatt hos Opel.
Deres svar: "....men her er jo garantien uløpt. Altså ingen dekning fra oss her"
Ampera-E er vel strengt tatt ikke noe alternativ som hoved-familiebil hvis man er fire personer med behov for en del bagasjeplass?
Sitat fra: RuneW på onsdag 02. november 2016, klokken 10:20
Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 00:11
At man i praksis ikke kan dra på europatur med AE pga hurtigladekaos er selvfølgelig en ulempe. Men det er 15 år siden sist jeg var utenfor Skandinavia med egen bil, så for meg, og sikkert mange med meg, så betyr manglende europaturer lite.
+1
Bilturer i Europa kan umulig være et tungtveiende argument for en stor prosentandel av de som vurderer S60 mot Opel.
Har hatt model S 60 i 2 år nå og har kun ved en anledning reist så langt som til ullared fra drammen. Da var det SC som gjorde turen uproblematisk. Grøsser litt på tanken av å bruke de ymse hurtigladerne med kompliserte betalingsløsninger.
Samtidig så hjelper det jo stort at man har enormt med bagasjeplass til shopping. Du får overraskende mye inn i frunken (barnevogn + 2 stk handleposer går glatt) på en RWD utgave.
Ypperlig familiebil! :)
Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 09:13
Men skal man ha en fullverdig elbil så har man i dag ikke noe annet valg en Tesla, som er i premiumsegmentet. Når det da endelig kommer en annen bil som er fullverdig, så er det ikke unaturlig å sammenligne.
...
Trenger man hurtiglading kun en håndfull ganger i løpet av året, så er ikke tilgang til SC-nettet så avgjørende.
Du har så klart ett poeng i første avsnitt her, men med den store pris- og "klasse"-forskjellen mellom disse bilene er det neppe mange som ser på dem som alternativer (selv om det sikkert er noen). Alternativet her er Model 3, ikke Model S.
Og ja, jeg er en som venter på Model 3, og ser med interesse på AE som ett alternativ. Begge bilene dekker fint mitt behov i hverdagen til både rekkevidde og plass, og er i samme prisklasse (hva prisene blir i NOK er fortsatt ukjent for begge bilene).
Men en av de helt klare vurderingene jeg da må ta når jeg skal velge "AE eller TM3?" er nettopp tilgang til hurtigladenettverk og hastighet på disse. Det er ikke ofte jeg er på noen "langtur" nevneverdig utover rekkevidden til disse bilene men det kan fort skje ett par/tre/fire ganger i året.
Ja, det skjer en kraftig utbygging av CCS ladere i Sør-Norge nå, så når jeg får bilen - eller innen kort tid etter - så bør jeg kunne forvente å kunne lade med dette på de aller fleste aktuelle langturer jeg måtte finne på å dra på. SuC nettverket er stort sett alt på plass.
Å stoppe en gang ca. hver annen time og lade ca. en halvtimes tid er helt greit. Lade en times tid? Nja, tja, greit om det passer med en middagstopp, men helst ikke på hver ladestopp om det er flere på den turen. Lade stort mer enn en time? Uaktuelt, spesielt om det blir snakk om flere slike stopp pr. tur. Også uaktuelt å stoppe hver halvtime for at hver ladeøkt ikke skal bli for drøy.
Så da må jeg altså se for meg at jeg vil kvie meg for å ta langturer med AE, og kanskje heller velge fossil på langturene - evnt. sitte på med venner om det passer. Med TM3 og SuC regner jeg med at de blir uproblematiske. (Merk at jeg nå ikke en gang har tatt høyde for at det nok blir mer kø på CCS laderne enn på SuC laderne).
Så ett av valgene jeg står overfor er om jeg skal droppe å ta langturer - evnt. basere de på fossilbil - og kjøpe AE eller vente på TM3.
Sitat fra: madsskon på onsdag 02. november 2016, klokken 11:57
Opel eller premiumbil ?
Valget er ikke spesielt vanskelig.
Opel er søppel og må ikke under noen forutsetning vurderes.
+1!
Har haft två Oplar - never going back! (svågern jobbade där, fick rabatt - don't shoot me ::))
Bor i tillegg på Oslo Vest, så det er helt otänkbart att låta en Opel stå på uppfarten... Tesla funkar bättre ;) 8)
Sitat fra: Amoss på onsdag 02. november 2016, klokken 12:19
Du har så klart ett poeng i første avsnitt her, men med den store pris- og "klasse"-forskjellen mellom disse bilene er det neppe mange som ser på dem som alternativer (selv om det sikkert er noen). Alternativet her er Model 3, ikke Model S.
Og ja, jeg er en som venter på Model 3, og ser med interesse på AE som ett alternativ. Begge bilene dekker fint mitt behov i hverdagen til både rekkevidde og plass, og er i samme prisklasse (hva prisene blir i NOK er fortsatt ukjent for begge bilene).
Du har sikkert rett i at det er litt for stor klasseforskjell til at de blir reelle konkurrenter. Det kan være noen som egentlig syns en ribbet S-60 blir i dyreste laget, som vil vurdere AE. Men det er nok ikke mange.
Og slik sett skulle kanskje tråden heller vært startet når model 3 kommer. Da tipper jeg S-60 og kanskje 75 forsvinner. Fordi Tesla heller vil selge en fullspekket M-3, enn en ribbet S-60. Og at model S blir enda mer rendyrket som premium.
Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 21:50
Og slik sett skulle kanskje tråden heller vært startet når model 3 kommer. Da tipper jeg S-60 og kanskje 75 forsvinner. Fordi Tesla heller vil selge en fullspekket M-3, enn en ribbet S-60. Og at model S blir enda mer rendyrket som premium.
Tror du har rett. Føler at det er dette som har skjedd på model X da 60 ble bort.
Kikker litt på finn etter brukte S85, men jeg synes faktisk en splitter ny ribbet S60 RWD med vinterpakke til 593.000, oppgraderbar til 75 kWh når som helst, virker som et bedre kjøp enn AE (og brukt S85). Over 800 liter bagasjeplass, et hav sml med 300-og noe. 10 cm bredere baksete. Fri supercharger, full ladefart helt til topps. Lav Cd = lavere forbruk på motorvei. Og med over 15 kWh uutnyttet blir jo batterilevetiden nærmest uendelig, kan fullade den og la den stå fulladet hele tiden (de med 1.-2. gen Leaf og 80%-hegemoniet skjønner betydningen av dette). Og 11 kW hjemme/borte/destinasjonslading er heller ikke å forakte. Med chademo-adapter kan S60 kan lades hvorsomhelst.
Sitat fra: automat på onsdag 02. november 2016, klokken 21:50
Og slik sett skulle kanskje tråden heller vært startet når model 3 kommer. Da tipper jeg S-60 og kanskje 75 forsvinner. Fordi Tesla heller vil selge en fullspekket M-3, enn en ribbet S-60. Og at model S blir enda mer rendyrket som premium.
Det tror jeg du har mye rett i ja. Er rimelig sikker på at S-60 forsvinner når TM3 nærmer seg eller har startet leveringen. S-75 er jeg ikke så sikker på, kanskje den økes til S-80 eller noe? Tror nok de fortsatt ønsker å ha ett mindre batteri tilgjengelig ved siden av 90/100 for de som ønsker Model S men ikke behøver maks rekkevidde.
Sitat fra: Amoss på onsdag 02. november 2016, klokken 22:49
Er rimelig sikker på at S-60 forsvinner når TM3 nærmer seg eller har startet leveringen.
Hmm..må skynde oss å bestille den da.
Tror ikke S 60 akkurat er melkekua til Tesla nå som HW 2.0 i tillegg inkluderes. Ser for meg at en relativt stor andel av disse ikke vil selges med enhanced AP aktivert og når en da slenger på 15 kWh "gratis" batterier i tillegg, da begynner det å bli vanskelig å tjene penger. Tror også på at de vil fase den ut i løpet av relativt kort tid.
s60 er for å kapre noen model3-kunder og kun derfor. Forsvinner nok når m3 er tilgjengelig.
S60 er alibiet de trenger for å lokke kunder inn døra, så blir det oftere enn ikke en S90D
7-seter? Mye større bagasjerom? Større bredde i baksetet så du kan få inn 3 bilstoler? For storfamilien slik jeg har en min 7-seter S60 perfekt, Ampera hadde ikke vært et alternativ. Om 5 år så er ting annerledes, da er de for store til å bruke 7-setene (har 3 unger) og de trenger ikke bilstoler lengre. Typisk forbruk på langkjøring sommerstid er 150-200 i 70-110, så rekkevidda er uproblematisk mellom SCene.
Ja, familiefedre tenker nok helt annerledes om S60 enn (ex) BMW/Audi-sjåfører med kun elskerinne. ;D
S60 er relevant for meg. Den koster over 81 000 euro helt ribbet (Irland), over 100 000 med ønsket minimumsutstyr. Fint at jeg kan oppgradere til 75 kWh senere.
Vurderer også Model 3, men vil ha mer informasjon og prøve først.
Et spørsmål er om det kommer HUD på Model 3, og om dette også kommer på Model S samtidig eller etterpå.
er ikke i tvil 60 er og blir et kjempekjøp
Jeg tenker at på en måte er Model S 60 avleggs uansett. Så lenge de fortsatt har så mye feil....dermed ryker alle premium-illusjoner...og da sitter du igjen med god bagasjeplass.....da tenker jeg at jeg kunne levd med Thule takboks de gangene jeg trenger plass...for å spare masse penger..... inni bilen er faktisk bilen større og høyere. Bakseteplassen er oppgitt til lengre. 0-100 er heller ikke verst....men idiotisk at de ikke kunne strekke bilen 40cm lengre.... Så forresten at Tesla Model S var krøpet opp nært midt på treet av bilmerker i American Consumer Report, men da tenker en nok ikke 2014-modell. Model X var derimot på 23. Plass av 26 pga falkedøreproblemer og annet....
Jeg er blant dem som mener at Ampera-e og Model S er så helt forskjellige bilklasser at de egentlig ikke konkurrerer om de samme kundene - bortsett fra dem som valgte Model S kun pga rekkevidde, og ellers ville tatt en Leaf. Hvis du er vant til å cruise rundt i en Audi A6 og identifiserer deg med den type bil, så bytter du ikke til en Opel Mokka uten videre.
Problemstillingen blir mer relevant når Model 3 kommer. Jeg tror nok vi kommer til å se at Model 3 er pakket vesentlig bedre enn Model S, og sannsynligvis har den et bedre baksete selv om det er litt smalere. Så da står man igjen med stor bakluke kontra koffertlokk, og litt større bagasjerom, som de viktigste forskjellene rent rasjonelt sett.
Men bilkjøp er ikke alltid rasjonelt - som sagt kjøper vi også bil ut fra hvilken klasse bil vi mener er "riktig" for oss. Det er sikkert en del som kunne kjøpt en BMW 3-serie ut fra plassbehov, men likevel velger en 5-serie fordi de opplever at de sender noen andre signaler til seg selv og andre ved å kjøre en større bil. Model S har en annen eleganse, den har et langt panser kontra cab forward-design på Model 3; det er en stor bil som i utgangspunktet ikke er for Hvermannsen. Mellom Ampera-e og Model S blir forskjellen veldig stor i image.
Om s60-eierne er opptatt av de signalene eller om de rasjonelt vurderer hvilken elbil som gir dem mest for pengene, er selvfølgelig et godt spørsmål. S60 er et godt kjøp, og du kan softwareoppgradere den til bedre rekkevidde enn Ampera-e har, dersom langturer er viktig. Er det ikke viktig, og du bryr deg katten i status, samt at du sjelden har behov for å laste feriebagasje for fem personer, så er Ampera-e sannsynligvis det beste elbilkjøpet du kan gjøre i dag. Men jeg ser likevel ikke at det gjør S60 avleggs, for den naturlige kundegruppen er en litt annen.
Jeg hører nok til den gruppen. Jeg har alltid kjørt gamle 15000-kronersbiler til jeg kjøpte elbil og eneste grunn til at jeg har TMS er rekkevidden for å fullt ut kunne erstatte en fossilbil. Hadde jeg kunnet få en Leaf-type bil med samme rekkevidde hadde jeg selvfølgelig hatt det. Status er uten betydning og hva naboen mener om hvilken bil jeg kjører kunne ikke interessert meg mindre.
Derfor er jeg fullt åpen for å "nedgradere" til en billigere og mindre bil når det etter hvert kommer flere biler som Ampera-e på markedet. Kan godt ta Ampera-e også, men når jeg først har en såpass bra bil jeg har trenger jeg ikke å kaste meg på det første som kommer. :)
Bestilte 60D rett før lanseringen av AP HW 2.0.
60D er et bra kjøp pga.
-Den er lik alle andre Tesla Model S
-Den har motorer som 90D (effekt er begrenset av batteripakken og software)
-Den har 75kwh batteri (og ikke 60kwh som Ampera E)
-Man kan oppgradere rekkevidde i ettertid.
-Samme ladehastighet som 75D
-Lavere forbruk enn 90D
-Fri tilgang på superladernettverket som de dyrere modellene (Det var det ikke på de første 60kwh)
-Prisoppgang på baseprisen i USA på ca 2000USD den rundt den 22.November.
Egentlig bare å løpe og kjøpe før de fjerner den. Enig med de som sier den forsvinner når Model 3 har startet produskjonen.
Jepp.
Skulle likt å vite hvor stor forskjell det er i fortjeneste mellom S60D og S90D forutsatt likt ekstrautstyr på begge biler. Prisforskjellen er jo 180-190k mens forskjellen i produksjonskost er jo som forskjell mellom S75D og S90D, dvs begrenset utelukkende til kostnad for 15kWh større batteri.
All fornuft tilsier at denne modellen enten settes opp i pris, eller forsvinner innen kort tid.
...så for å svare på trådstarters overskrift; Denne modellen bør være meeeget relevant på dagens prisnivå.
Har mye erfaring med forbruk i Model S.
Vi vet (pga avlesning) at det er tilgjengelig 58kwh i 60D. Det betyr at man på sommeren kan kjøre (58000wh delt på 170wh/km) ca 340km og da har man ikke tatt med reservetanken som er ca 4kwh under 0%. (de 58000wh er tilgjengelig fra 100% til 0%)
Om vinteren kan man ha forbruk opp mot 270 på langkjøring (med 60/70/75)
dvs et forbruk på (58000wh delt på 270wh/km) 214km. Husk at dette er worse case på langkjøring i Norske fartsgrenser.
Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.
Sitat fra: TeslaMeløy på mandag 07. november 2016, klokken 15:11
Har mye erfaring med forbruk i Model S.
Vi vet (pga avlesning) at det er tilgjengelig 58kwh i 60D. Det betyr at man på sommeren kan kjøre (58000wh delt på 170wh/km) ca 340km og da har man ikke tatt med reservetanken som er ca 4kwh under 0%. (de 58000wh er tilgjengelig fra 100% til 0%)
Om vinteren kan man ha forbruk opp mot 270 på langkjøring (med 60/70/75)
dvs et forbruk på (58000wh delt på 270wh/km) 214km. Husk at dette er worse case på langkjøring i Norske fartsgrenser.
Hvilken fart snakker vi om med et forbruk på 170 wh/km?
Sitat fra: SabreMan på mandag 07. november 2016, klokken 15:23
Hvilken fart snakker vi om med et forbruk på 170 wh/km?
På min S70D holder jeg lett 170 wh/km i 80-, 90-sone om sommeren. Bykjøring er en helt annen sak, der ligger jeg vel nærmere 200 med min kjørestil, div. lyskryss, rundkjøringer og oppoverbakker (Tromsøya!) Vinterstid bikker jeg stadig 300 på bykjøringen pga mye oppvarmingsbehov, på langkjøringen ligger jeg kanskje i 220'ish avhengig av utetemperatur og vær (veldig væravhengig forbruk)
Sitat fra: Lepet65 på mandag 07. november 2016, klokken 15:14
Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.
Tja.
Dual drive er med når jeg sier 180k i prisforskjell.
Apen er jo blitt uforholdsmessig dyr så den hadde jeg droppet hvis jeg skulle bestille S60D idag. Vinterpakke og hifi er det eneste jeg IKKE har på min 85D og det er helt uproblematisk.
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.
Sitat fra: nie på mandag 07. november 2016, klokken 17:13
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.
"S60 - Poverty spec"
Sitat fra: lunitiks på mandag 07. november 2016, klokken 17:20"S60 - Poverty spec"
Det var vel spikern i kista for eventuelt kjøp av "fattigmannsbil" til 600.000,-.
Jeg vil vel anbefale å legge til det nye glasstaket så man kan sitte i sin egen lille boble.
Sitat fra: SabreMan på mandag 07. november 2016, klokken 15:23
Sitat fra: TeslaMeløy på mandag 07. november 2016, klokken 15:11
Har mye erfaring med forbruk i Model S.
Vi vet (pga avlesning) at det er tilgjengelig 58kwh i 60D. Det betyr at man på sommeren kan kjøre (58000wh delt på 170wh/km) ca 340km og da har man ikke tatt med reservetanken som er ca 4kwh under 0%. (de 58000wh er tilgjengelig fra 100% til 0%)
Om vinteren kan man ha forbruk opp mot 270 på langkjøring (med 60/70/75)
dvs et forbruk på (58000wh delt på 270wh/km) 214km. Husk at dette er worse case på langkjøring i Norske fartsgrenser.
Hvilken fart snakker vi om med et forbruk på 170 wh/km?
Jevn fart i 80-100km/t (langkjøring, sommer, varmt batteri)
Sitat fra: nie på mandag 07. november 2016, klokken 17:13
Sitat fra: Lepet65 på mandag 07. november 2016, klokken 15:14
Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.
Tja.
Dual drive er med når jeg sier 180k i prisforskjell.
Apen er jo blitt uforholdsmessig dyr så den hadde jeg droppet hvis jeg skulle bestille S60D idag. Vinterpakke og hifi er det eneste jeg IKKE har på min 85D og det er helt uproblematisk.
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.
Alla Tesla'er (oxå dom billigaste) ligger i en prisklass som gör att potensiella köpare har krav på et visst utstyrsnivå verkar det som... Jag hade uansett budgetbegränsning som gjorde att det blev D, metallic lack och next gen säter... AP hadde jag inte valgt oavsett om jag hade råd till det, stoler ikke på tekniken ;)
Vi får se vad det gör med andrahandsvärdet så småningom, har oavsett planer om att behålla bilen i många år...Tror det faktum att den har ett 75kw batteri med potensiellt längre hållbarhet gör att den håller sig bra.
Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 09:31
Sitat fra: nie på mandag 07. november 2016, klokken 17:13
Sitat fra: Lepet65 på mandag 07. november 2016, klokken 15:14
Det Tesla tjener penger på ifm S60 er vel ekstrautstyr. Det er vel ingen som kjøper en helt standard Tesla, det jeg mener er minimum å ha med er; Dual Drive, AP og vinterpakke. Og da er vi straks opp nesten 100'.
Tja.
Dual drive er med når jeg sier 180k i prisforskjell.
Apen er jo blitt uforholdsmessig dyr så den hadde jeg droppet hvis jeg skulle bestille S60D idag. Vinterpakke og hifi er det eneste jeg IKKE har på min 85D og det er helt uproblematisk.
Bruktmarkedet for en skrapet S60 kommer til å være meeeget godt når denne modellen ikke lenger kan kjøpes fra fabrikk.
Alla Tesla'er (oxå dom billigaste) ligger i en prisklass som gör att potensiella köpare har krav på et visst utstyrsnivå verkar det som... Jag hade uansett budgetbegränsning som gjorde att det blev D, metallic lack och next gen säter... AP hadde jag inte valgt oavsett om jag hade råd till det, stoler ikke på tekniken ;)
Vi får se vad det gör med andrahandsvärdet så småningom, har oavsett planer om att behålla bilen i många år...Tror det faktum att den har ett 75kw batteri med potensiellt längre hållbarhet gör att den håller sig bra.
Det er nok slik at folks forventninger om "full pakke" i bruktmarkedet for en S60 ikke er så store. En innstegsmodell vil alltid være lettere å selge brukt med lite utstyr enn en toppmodell som f.eks. P90D. Har du sistnevnte for salg nesten uten utstyr, er det lett for å bli valgt bort av kjøperne.
En enkelt utstyrt innstegsmodell vil imidlertid komme akkurat innenfor budsjett for mange av dem som ønsker seg en brukt Tesla....og dem er det ganske mange av....og de blir flere jo billigere bilen kan selges.
Ellers er jeg ganske sikker på at du, Alda, har gjort et godt kjøp med fornuftig utstyrsnivå på en bil som vil ha et fornuftig verditap i årene som kommer.
AP er noe av det unike med Tesla. Jeg ville overhodet ikke vurdert en Tesla uten AP og den nye pakken som gjør at bilen skal kunne kjøre selv.
Sitat fra: SabreMan på onsdag 09. november 2016, klokken 10:55
AP er noe av det unike med Tesla. Jeg ville overhodet ikke vurdert en Tesla uten AP og den nye pakken som gjør at bilen skal kunne kjøre selv.
For folk uten Tesla er nok det unike med Tesla kombinasjonen av (relativt) stor rekkevidde, supercharging-nettverk og akselerasjons-egenskaper. Tror vel at man de nærmeste årene vil slite med å få tilbake på bruktmarkedet kr 44.000,- betalt for en ape....
...dessuten er jo hardwaren tilstede så det er jo bare å aktivere....
Hiver meg inn på denne og diskusjon rundt utstyr.
Jeg går nå fra en P85 14 mod med alt til en S60D som tilnærmet har alt. Eneste jeg vurderer å droppe er vinterpakken. Tror det er mange som meg, dvs folk som har hatt biler med "store" batteripakker som enkelt og greit søker ny bil med tilsvarende utstyr.
Alle som har kjørt Tesla litt mer enn noen måneder skjønner at kraft har vi masse mer enn nok av, ikke noe behov for å ha den som går "verst" lengre. En 60 / 75 går mer enn godt nok.
Hittils har det å eid en Tesla vært ett eventyr ( Er på min tredje nå ), men fremover er det å tenke at vi vil få ett mer normalt verditap. Personlig kjøper jeg nå bil som jeg ser for meg å ha i flere år, så de kronene jeg putter på utstyr vil jeg ha glede av i lang tid.
Skal en kun tenke videresalg så kan en fort ende opp med en versjon en ikke hadde lyst på i utgangspunktet.
Vi har nå muligens to jokere i det hele, ene er SC og det andre er mva spøkelset etter 2020. Sånn ting ser ut nå blir avgifter lagt til på drivstoff og ikke på selve bilene, ergo er sannsynligheten stor for at mva kommer for fullt etter det.
Forhåpentligvis vil dette hjelpe noe ihvertfall :-)
@olel
Syns absolutt at folk skal kjøpe bil med det utstyret de har lyst på. Det er jo det du har gjort og det er kjempebra!
Men dette bør jo gjelde begge veier.
Jeg oppfatter ofte disse utstyrs-diskusjonene slik at endel ender opp med å kjøpe mer utstyr enn de egentlig vil ha/trenger selv. Råd som blir gitt her inne trekker også ofte i den retningen og det gis av og til et inntrykk av at bilene blir vanskelige å selge uten sånn og slik utstyr.
Min påstand er da at en innstegsmodell klarer seg veldig bra på bruktmarkedet selv med et enkelt utstyrsnivå.
I går skjedde det! Prøvde en P90X Ludi fra Skøyen og ble både bergtatt og blåst av banen. Kroppen la fra seg milten et sted rundt Stabekk da følelsene tok til fornuft og dunket fartspedalen i gulvet.
Men vel tilbake kom valgets kval, og følelser og fornuft måtte atter ta en prat. Etter telefoner, råd og samme gjentatte argumenter måneder tilbake endte jeg på eeeeeeen (trommevirvel):
Model S 60, perlehvit med svart skinn. That's it. Og hvorfor?
Vel, vi har en 2015 Mitsubishi Outlander PHEV som gjør jobben frem til den straumlause hytta i Rendalen, og jeg vil strengt tatt ha en pendlebil. En god en. Så her er noen argumenter for at jeg mener dette er en god bil:
Prisen går opp $2000 om to uker
Den kan oppgraderes til 75
Den har AP2 hardware
Facelift og alle de goder det måtte innebære
Jeg får den før 1. april som betyr gratis superlading
Dette er for en rimeligere buy-in i Tesla-flåten, og skulle jeg selge den så burde nok det være greit. I tillegg har jeg gode oppgraderingsmuligheter om familien skulle få behov for det senere.
Model X vil alltid være en fantastisk bil, men det ble ikke oss to denne gangen. Og jeg slapp unna en kvart million rimeligere. Et greit vippepunkt for en lærer
Sitat fra: nie på onsdag 09. november 2016, klokken 11:04
Sitat fra: SabreMan på onsdag 09. november 2016, klokken 10:55
AP er noe av det unike med Tesla. Jeg ville overhodet ikke vurdert en Tesla uten AP og den nye pakken som gjør at bilen skal kunne kjøre selv.
...dessuten er jo hardwaren tilstede så det er jo bare å aktivere....
Godt poeng.
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 19:26
I går skjedde det! Prøvde en P90X Ludi fra Skøyen og ble både bergtatt og blåst av banen. Kroppen la fra seg milten et sted rundt Stabekk da følelsene tok til fornuft og dunket fartspedalen i gulvet.
Men vel tilbake kom valgets kval, og følelser og fornuft måtte atter ta en prat. Etter telefoner, råd og samme gjentatte argumenter måneder tilbake endte jeg på eeeeeeen (trommevirvel):
Model S 60, perlehvit med svart skinn. That's it. Og hvorfor?
Vel, vi har en 2015 Mitsubishi Outlander PHEV som gjør jobben frem til den straumlause hytta i Rendalen, og jeg vil strengt tatt ha en pendlebil. En god en. Så her er noen argumenter for at jeg mener dette er en god bil:
Prisen går opp $2000 om to uker
Den kan oppgraderes til 75
Den har AP2 hardware
Facelift og alle de goder det måtte innebære
Jeg får den før 1. april som betyr gratis superlading
Dette er for en rimeligere buy-in i Tesla-flåten, og skulle jeg selge den så burde nok det være greit. I tillegg har jeg gode oppgraderingsmuligheter om familien skulle få behov for det senere.
Model X vil alltid være en fantastisk bil, men det ble ikke oss to denne gangen. Og jeg slapp unna en kvart million rimeligere. Et greit vippepunkt for en lærer
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
Ekstra bagasjeplass i frunken vs 4wd + 41.300,-
Støtter den! :)
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
Åhhh, snedig triks fra Tesla for å presse ned basisprisen på S60 i Tyskland p.g.a. skatte-/avgiftsinsentiver:
https://electrek.co/2016/11/09/tesla-unbundles-a-bunch-of-basic-options-in-model-s-to-get-access-to-ev-incentives-in-germany/
Sitat fra: dainai på onsdag 09. november 2016, klokken 21:06
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 22:32
Sitat fra: dainai på onsdag 09. november 2016, klokken 21:06
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
Mottatt! Det var uansett ikke frunken det sto på. Sykt fornøyd med valget 24 timer ut i bestillingen, lover bra
Sitat fra: Tin på onsdag 09. november 2016, klokken 22:34
Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 22:32
Sitat fra: dainai på onsdag 09. november 2016, klokken 21:06
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
Sitat fra: alda på torsdag 10. november 2016, klokken 08:45
Sitat fra: Tin på onsdag 09. november 2016, klokken 22:34
Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 22:32
Sitat fra: dainai på onsdag 09. november 2016, klokken 21:06
Sitat fra: LexLektor på onsdag 09. november 2016, klokken 21:00
Stemmer. Pris og kjøremønster avgjorde. Mulig jeg gjør det vanskeligere for meg selv når den en gang skal selges, men den tid den sorg... Og: frunken er større
Sitat fra: lunitiks på onsdag 09. november 2016, klokken 21:43
Åhhh, snedig triks fra Tesla for å presse ned basisprisen på S60 i Tyskland p.g.a. skatte-/avgiftsinsentiver:
https://electrek.co/2016/11/09/tesla-unbundles-a-bunch-of-basic-options-in-model-s-to-get-access-to-ev-incentives-in-germany/
Cool, kanskje neste bil importeres fra Tyskland? Regner med man kan aktivere disse featurene senere for en "tilfeldig" sum Euro :)
Er det ingen som stussar på at Ampara-e (60kWh batteri) skal få >500 NEDC-km rekkevidde, mens model s60 med like stort batteri har ca. 400 NEDC-km rekkevidde? Greitt at Ampara er mindre og lettare, men ser ut til å ha meir luftmotstand. Er det rart det skal vere så stor forskjell, eller kva er det eg ikkje forstår her?
Vekt og valg av hjul har ganske mye å si for forbruk.
Rullemotstand er proporsjonal med vekt, der veier jo S60 ca. 2000 kg mens Ampera-e kanskje veier 1600 kg? Blir 20% høyere rullemotstand bare av dét. I 80 km/t utgjør rullemotstand ca. 1/3 av total, så skulle føre til 6-7% høyere forbruk.
Valg av felgstørrelse bidrar, se f.eks. her hvor en Golf utstyres med ulike felgstørrelser (og dekk):
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested
Ser her at 19"-oppsett gir ca. 8% høyere forbruk enn 17"-oppsett.
Disse to kombinert bør gi ca. 15% høyere forbruk for S60 i landeveishastighet. Men S60 tar igjen mye av dette i motorveihastighet.
Sitat fra: tomrh på mandag 21. november 2016, klokken 10:28
Disse to kombinert bør gi ca. 15% høyere forbruk for S60 i landeveishastighet. Men S60 tar igjen mye av dette i motorveihastighet.
Ja, ok. Vekt og rullemotstand er viktigare enn luftmotstand i NEDC-testen. Men fortsatt 10% igjen å forklare (500/400=1.25)?
Det er veldig stor usikkerhet i de 15 prosentene, spesielt de 8 prosentene fra Golf-artikkelen siden det ikke er oppgitt hvilke dekk som er brukt i de ulike dimensjonene. Tesla S leveres OE med Goodyear Eagle F1, mens de som kjører sin S85 på Landsail-dekk oppnår 4 mil bedre rekkevidde, det gir ca 8% ekstra bare ved å bytte dekk. Ampera-e er kanskje også utstyrt med spesielle lavenergidekk?
Alt kan nok heller ikke forklares med vekt+hjul, f.eks. er det mulig at elmotor+drivlinje er mer effektiv på Ampera-e siden den ikke skal levere noen superaksellerasjon og derfor ikke trenger å være ekstra solid bygd?
Bør heller sammenligne EPA enn NEDC. NEDC tillater i langt større grad "juksing" med spesialtilpasning av testbil.
Sitat fra: gigafactory på mandag 21. november 2016, klokken 14:05
Bør heller sammenligne EPA enn NEDC. NEDC tillater i langt større grad "juksing" med spesialtilpasning av testbil.
OK, då er tala 238 epa-miles (ampara) vs. 210 (model s60). Ein forskjell på ca 15% som tomrh kan forklare med dekk og vekt. Resterande kan vere nedc-juks. Greitt nok, men litt skuffande at tesla er såpass langt etter etter på rekkevidde?
Du sammenligner jo nesten Ford Fiesta mot BMW 7 serie i størrelse, så forskjellen er vel rimelig normal?!
Sitat fra: Kilroy på mandag 21. november 2016, klokken 15:17
Du sammenligner jo nesten Ford Fiesta mot BMW 7 serie i størrelse, så forskjellen er vel rimelig normal?!
Nei :) Så stor er ikkje forskjellen - dessutan er det vel vist mange gongar at vekt har relativt lite å seie ettersom ein får tilbake energi ved regenerering. Mindre elbilar på vegen idag har 10-15% (?) mindre nedc-forbruk enn model S, men forskjellen ampara-model S skal altså vere >25%. Nøkkelen kan vere i nedc-målinga, men eg synest forskjellen er litt vel stor.
Siden jeg nylig har bestilt S60D: Dere med denne bilen, hva ligger dere på i avg wh/km siden bilen var ny, og hva er det meste dere har tatt ut i kwh fra 100% topplading til neste lading? Hvor nærme 60kwh har dere vært?
Forbruk vil være det samme som de med 70/75kWh-batteri, som igjen er veldig likt med 85kWh. Firehjulstrekk gir litt reduksjon på sommeren, men høyere forbruk på vinteren, så det er mao. negativt i det verst tenkelige scenariet. Det er ikke mye som skiller, så litt hipp som happ.
Skal du ha mest mulig rekkevidde for minst mulig penger vil en ribbet (og dermed litt lettere) 60 være vinneren på km rekkevidde per krone investert.
Sitat fra: sims på tirsdag 22. november 2016, klokken 08:05
Siden jeg nylig har bestilt S60D: Dere med denne bilen, hva ligger dere på i avg wh/km siden bilen var ny, og hva er det meste dere har tatt ut i kwh fra 100% topplading til neste lading? Hvor nærme 60kwh har dere vært?
Jag beställde min 6. juli, fick den 20. september (en av de första 60D i landet?). Har kört ca. 4000 km, men har inte tillgång till snitt där jag är nu, ska kolla upp detta. Tror det ligger under 200wh/km. Kan i alla fall bekräfta att farten på SC-lading inte går ned över 90 %. Har aldrig kört bilen ned til under 10 % SOC, och testat räckvidden.
Sitat fra: petersv på tirsdag 22. november 2016, klokken 08:24
Forbruk vil være det samme som de med 70/75kWh-batteri, som igjen er veldig likt med 85kWh. Firehjulstrekk gir litt reduksjon på sommeren, men høyere forbruk på vinteren, så det er mao. negativt i det verst tenkelige scenariet. Det er ikke mye som skiller, så litt hipp som happ.
Skal du ha mest mulig rekkevidde for minst mulig penger vil en ribbet (og dermed litt lettere) 60 være vinneren på km rekkevidde per krone investert.
Hva er grunnen til at forbruk pr km skal være dårligere om vinteren på en S60D 2016 mod vs en S85 2014 RWD?
Kan ha noe med at motorene brukes kontinuerlig når det er kald, dvs at torque sleep er deaktivert. Opplever relativt stor forskjell på bilene i signaturen. P85 slår 85D med god margin om vinteren, omvendt om sommeren.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:00
Kan ha noe med at motorene brukes kontinuerlig når det er kald, dvs at torque sleep er deaktivert. Opplever relativt stor forskjell på bilene i signaturen. P85 slår 85D med god margin om vinteren, omvendt om sommeren.
Har du konkrete tall på dette? Det var nytt for meg.
Uten at jeg har erfaring med RWD-bilene (eier 70D selv), tror jeg muffinman kan ha rett i dette. Opplever et meget pent forbruk sommertid, men et vinter-/minusgraderforbruk som ikke ligner grisen. Mye kortkjøring (hvis "kortkjøring" er type 8-10 km daglig), og kommer sjelden under 300wh/km. Inkl forvarming, setevarme, rattvarme og høy musikk, RM off, byomgivelser og mye opp og ned bakker. Sommertid er jeg vel nedi 160'ish, da selvføgelig uten all varmen til bilen men fortsatt samme strekninger
Kan jo se på denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30752.0.html
Ellers er det mange som opplever det samme som har postet på tocn-gruppa. For egen del er forskjellen minst 10-15% under like forhold. Noe kan skyldes rullemotstand/dekk, men langt fra alt. Ser et dropp i forbruket på D`en på våren før jeg rekker å bytte til sommerhjulene.
Jeg sammenligner KUN langkjøring, ved korte turer blir det for mange variabler til at man kan ha kontroll på alle og oppvarmingen blir en stor andel av forbruket sammenlignet med sommers tid.
Jeg hadde først 40kkm i en S85 for så å kjøre ca 30kkm i en 85D, og kan bekrefte dette. Klart værre med D på vinteren, men bedre på sommeren. Hadde snittforbruk på 180Wh/km fra Lillehammer til Dombås (over 400 høydemeter) i minus 10 og 80km/t snittfart med S85. Over 200 med 85D.
Hmm - hvis det er 10% høyere forbruk på D vs RWD når temp er under frysepunktet så er jo det en ganske stor ulempe spesielt på S60. Noen som har en formening om hvordan facelift vs pre-facelift er generelt i høy fart, type 130km/t. Er det noen forskjell i aerodynamikk som gir utslag i forbruk?
Er nok ikke det :)
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. november 2016, klokken 21:16
Er nok ikke det :)
Ok Muffinman - dagens dilemma: En liten fe kan trylle og gir deg to valg, enten får du en helt feilfri ny S60D m alt ekstrautstyr du måtte ønske, eller du beholder din gamle P85. La oss for ordens skyld anta at begge bilene har lik pengeverdi. Hvilken bil ville du valgt? Kunne du levd med begge? ::)
De fleste velger den trinne datteren i valg mellom henne og den lett lubne mora
60kWh batteri ville ikke dekket mine behov under noen omstendighet i dag. Faktisk er 85kWh knapt av og til, og medfører at jeg må toppe ekstra på chademo etter å ha kjørt få mil fra SC for å ha nok til å komme meg tilbake før jeg kjører ut i det store "intet". Med et 100kWh batteri ville jeg sluppet det, men skikkelig lademuligheter i enkelte områder ville også løst det. Men selv da ville 60kWh bli i knappeste laget.
Nå bruker jeg jo 85D`en til det meste av disse turene, P85`en ble brukt til alt før den nye kom på tunet. Sistnevnte har noe lavere batterikapasitet enn den nye, men lavere forbruk i forhold til en 60D vil gjøre at den får betydelig lengre rekkevidde om vinteren. Pengeverdi er ikke så viktig for min del, ei heller ekstrautstyr. Så lenge jeg har skinn, luft og elektrisk bakuke kunne jeg betalt ekstra for å slippe noe av det andre utstyret ;)
Og ny Tesla...vel, det orker jeg ikke flere ganger. For mye pes for å få dem til å gjøre bilen ferdig, og veldig mange arbeidstimer med støydemping, montering av kamera, oppgradering av lys mm. To får holde, og de beholder jeg.
Jeg ser også at 85kWh blir knapt til tider. Kunne virkelig tenkt meg en 100 eller aller helst 120kWh for å ha mer marginer og slippe å vurdere å lade på 11kW punkter, men foreløbig er de utenfor mitt budsjett :)
Man kan gjerne si at det går fint i mellom A-B, men den dagen det er dårlige forhold og du kommer borti en trafikkulykke på veien som gjør at du blir stående mye lenger enn planlagt.. Da er du ille ute og må finne deg en schuko, type2 eller chademo punkt selv med en 85. Trenger ikke å være en ulykke heller, men det kan være kolonnekjøring, at man må ta en avstikker på ruten mellom SC osv.
Då är prisen justerad i design studio, med de utlovade drøye 16'. Samtidigt har Tesla justerat ned prisen på vinterhjul igjen, vad håller dom på med...? Ångrar fortfarande att jag köpte mina vinterhjul med bilen, borde ha gjort litt mer research på priserna där...
Sitat fra: alda på onsdag 23. november 2016, klokken 08:17
Då är prisen justerad i design studio, med de utlovade drøye 16'. Samtidigt har Tesla justerat ned prisen på vinterhjul igjen, vad håller dom på med...? Ångrar fortfarande att jag köpte mina vinterhjul med bilen, borde ha gjort litt mer research på priserna där...
Der bikka model S sin instegspris over 600k.
Når jeg kjøpte min S60 for 2 år siden så startet den på 460k.
Synd at den er blitt så dyr, samtidig så holder jo eksisterende biler seg bra i verdi.
Får håpe Model 3 virkelig blir en slager med kurrante priser, slik at flere får muligheten til å kjøpe en "bra" elbil uten å måtte selge sjelen sin.
Min S60 kosta 445k i grunnpris da jeg kjøpte min for 3 år siden, prisen har økt mye siden da, men det har også skjedd endel forbedringer:
-LED-lys standard
-navi standard
-mulighet for autopilot
-litt mer utnyttbart batteri og mulighet for softwareupdate til større batteri
-bedre støyisolering
-litt bedre ytelser
-noen forberinger i interiør (girhendel, vindusviskere,taktrekk)
-bedre seter
+++
Om det rettferdiggjør 160k høyere pris vet jeg ikke, men med dollarkursen på 5,40 da jeg kjøpte og nå over 8 kr så har jo bilen i praksis hatt uforandra pris, men blitt bedre på mange områder.
Er nok de som tidlig kjøpte rimeligere utgaver som kom best ut av det mtp verditap så langt. Vi som kjøpte oss opp et stykke not so much. Irriterer meg litt at vi gikk for P85 og ikke 85 i 2013. Det var nok penger ut vinduet mtp kjøpssum, verditap og bilens egenskaper etter at Tesla 'justerte kurvene' etter et års eierskap.
Jeg er fremdeles i tenkeboksen på 60D, særlig etter å ha lest om forbruk i minusgrader (takk for linken, Muffinmann). Etter 3 år m S85 har mitt bilbruk endret seg - jeg kjører dobbelt så langt pr år og flyr mindre (type Oslo - Stockholm, Oslo - Stavanger, Oslo - Trondheim, Oslo - Gøteborg etc). Forskjellen nå vs for tre år siden er jo tilgjengelighet av SC og chademo "overalt". En 90d vil vel gi meg 50% færre kaffestopp. Så det koker ned til hvor godt man liker kaffe. (Turer m kone/fam innebærer kaffe minst hver annen time, så der er det greit. Alene derimot er det greit med lengre strekk, spes m autopilot og jobbmøte å rekke ).
Hvor langt går egentlig en 60 D på vinteren? Altså under de mest krevende (men vanlige) forhold med kulde og snø.
Jeg satt med fingeren på knappen for å bestille før prisoppgangen, men lot det være da det ikke føltes rett for min del.
Grunnen til tvilen, er at biler til halv pris tar igjen S60 på rekkevidde. Dette gjør at S60 neppe vil være så attraktiv som bruktbil, og derfor må regne med et stort tap ved salg.
Det andre er alle feil med Drive Unit, hjuloppheng, skjev slitasje av dyre dekk og feil på bremser som jeg har lest Teslaeiere har opplevd. Jeg er ikke innstilt å gå fra en så å si feilfri bil som jeg har i dag, til en masse besøk på servicesentere som nå har ventetid. Jeg er også bekymret for dører og luker som er dårlig tilpasset og lekkasjer og trekk fra tetningslister.
Videre synes jeg kvaliteten på interiøret er langt under hva man kan forvente i forhold til biler i segmentet som Tesla sammenligner seg med. Setene og særlig baksetene er for dårlige. Som en mann på 180, følger jeg ikke at jeg kan sitte normalt og behagelig i baksetet. Baksetene egner seg bare for barn under 12 år etter min mening. Man forventer seg også sidelommer i dørene, justerbare nakkestøtter, speil med lys i solskjermene. Og koppholderne sitter på feil sted og holder ikke kopper eller flasker på plass. Skinnkvaliteten kan jeg ikke si noe om uten å fornærme noen.
Jeg liker elektriske biler, og Tesla var klart banebrytende, men jeg føler at tiden har løpt fra modell S. Per i dag må man tilby en bil som ikke bare er elektrisk i et flott karroseri, men også en bil som fungerer ergonomisk, brukermessig og uten kvalitetsmessige utfordringer.
Luftfjæring og autopilot er sikkert fint, men dette er teknologi som ikke er spesifikt for elektrisk bil så sådan og faller utenfor mitt behov, så det er ikke relevant i denne vurderingen.
Min konklusjon er at S60 ikke lenger er relevant.
Har du selv eid en Tesla? Om ikke så synes jeg du skal gjøre det før du kommer med så bastante påstander. Det vil alltid være uansett merke en del folk som har opplevd problemer av ulike slag. Og det er jo gjerne hylekoret av misfornøyde folk som ytrer seg på ulike foraer. Tesla har utvilsomt en del å gå på når det gjelder kvalitet, men ikke noe særlig dårligere enn mange andre merker. Uansett er det så mye annet postivt med Tesla som veier opp og vel så det for de tingene som ikke er så bra.
Når det er sagt så ville jeg uansett ikke vurdert en Tesla med mindre batteri enn 90 kW. Min erfaring, dog veldig kort, er at rekkevidde is the holy grale når det gjelder elbiler. Blir altfor mye planlegging og ulemper med kort rekkevidde er min mening. Selv bytter jeg til 100 kW i løpet av 2017. Kun 86 000,- :/)
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Tesla har utvilsomt en del å gå på når det gjelder kvalitet, men ikke noe særlig dårligere enn mange andre merker.
Ikke?
http://www.abcnyheter.no/motor/2016/11/01/195253275/tesla-sliter-og-volvo-og-volkswagen-stuper
Jeg snakker om model S.
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Når det er sagt så ville jeg uansett ikke vurdert en Tesla med mindre batteri enn 90 kW. Min erfaring, dog veldig kort, er at rekkevidde is the holy grale når det gjelder elbiler. Blir altfor mye planlegging og ulemper med kort rekkevidde er min mening. Selv bytter jeg til 100 kW i løpet av 2017. Kun 86 000,- :/)
Min erfaring er den motsatte. Når jeg kjøpte Model S for litt over 3 år siden var det største batteri som gjaldt. Kun 6 SC i hele landet, og null CHAdeMO-adapter. 22kW AC var det heller ikke mye av.
Når jeg bestilte Model X gikk jeg for 75kWh. Hadde egentlig tenkt å gå for 60kWh, men rakk ikke før den forsvant. Situasjonen er en helt annen enn for 3 år siden. På veien til hytta er det f.eks 12 forskjellige hurtigladesteder bare av Fortum sine. Det har dukket opp en hel masse ekstra SC her og der (dog ikke på veien til hytta). Jeg ser liten grunn til å betale så mye ekstra for større batteri. Betalingsviljen for de 15kWh ekstra opp til 90kWh ligger på kanskje 30.000,- for min del, ganske langt fra de 85.000,- som det faktisk koster.
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 16:06
Jeg snakker om model S.
Ja kvaliteten til Model S er løftet ganske bra. 90-95% fall i feilrate for meg i hvert fall :) Kunne ikke falt meg inn å droppe Tesla av kvalitetsgrunner nå.
Og at Opel Ampera kommer med lignende rekkevidde hjelper veldig lite når det er to helt forskjellige biler som dekker helt forskjellige behov.
X derimot er fortsatt fersk. Den trenger et par år/revisjoner.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. november 2016, klokken 16:53
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Når det er sagt så ville jeg uansett ikke vurdert en Tesla med mindre batteri enn 90 kW. Min erfaring, dog veldig kort, er at rekkevidde is the holy grale når det gjelder elbiler. Blir altfor mye planlegging og ulemper med kort rekkevidde er min mening. Selv bytter jeg til 100 kW i løpet av 2017. Kun 86 000,- :/)
Min erfaring er den motsatte. Når jeg kjøpte Model S for litt over 3 år siden var det største batteri som gjaldt. Kun 6 SC i hele landet, og null CHAdeMO-adapter. 22kW AC var det heller ikke mye av.
Når jeg bestilte Model X gikk jeg for 75kWh. Hadde egentlig tenkt å gå for 60kWh, men rakk ikke før den forsvant. Situasjonen er en helt annen enn for 3 år siden. På veien til hytta er det f.eks 12 forskjellige hurtigladesteder bare av Fortum sine. Det har dukket opp en hel masse ekstra SC her og der (dog ikke på veien til hytta). Jeg ser liten grunn til å betale så mye ekstra for større batteri. Betalingsviljen for de 15kWh ekstra opp til 90kWh ligger på kanskje 30.000,- for min del, ganske langt fra de 85.000,- som det faktisk koster.
Livet er for kort til å sitte å vente på lading :D For min del er det verdt å betale for å spare seg 20min på en ladestasjon hver bidige tur om det er forskjellen fra 60->90 som skal til for å unngå det. Det er jo ikke slik at hele ekstrabeløpet er tapt heller siden jeg tror man får igjen mer for de med høy rekkevidde når de selges.
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Har du selv eid en Tesla? Om ikke så synes jeg du skal gjøre det før du kommer med så bastante påstander.
Hvorfor det?
Sitat fra: Kanutten på lørdag 26. november 2016, klokken 18:57
Sitat fra: Afterburner på lørdag 26. november 2016, klokken 15:32
Har du selv eid en Tesla? Om ikke så synes jeg du skal gjøre det før du kommer med så bastante påstander.
Hvorfor det?
Tipper det kan ha med at det er vanskelig å få et inntrykk av å lese et forum siden man gjerne da nesten utelukket leser om de som har dårlige erfaringer.
Jeg har lest veldig mange meninger og kritikk av Tesla av folk som ikke har eid eller prøvekjørt Tesla. De fleste fokuserer på det som ikke er så veldig vesentlig for oss som faktisk har Tesla, hvorfor fokusere på baksetet eksempelvis? Alle biler har sine svakheter og styrker, drivlinjen og den momente akselerasjonen til Tesla er fantastisk og må oppleves for å forstå. Da glemmer man at man har lite plass til ekstra rot i dørene. Minner meg litt om når jeg fikk min første iphone i 2007 hvor alle skulle fortelle meg at den var dårlig fordi den ikke kunne sende mms eller hadde tastatur. Man leser specs og gjør seg opp en mening basert på det, men det er ofte ikke så enkelt
Daaaagens!
Men når det er sagt må vi Teslaeiere få lov til å sutre litt over slurvete assembly og noen litt hodeløse detaljer ved bilen. Hate it or love it men bilen er nok ikke under gjennomsnittet feilfri, i alle fall ikke tidligere "årsmodeller". Såpass er bevist utover enhver rimelig tvil
Sitat fra: Softblue på lørdag 26. november 2016, klokken 12:18
Jeg satt med fingeren på knappen for å bestille før prisoppgangen, men lot det være da det ikke føltes rett for min del.
Grunnen til tvilen, er at biler til halv pris tar igjen S60 på rekkevidde. Dette gjør at S60 neppe vil være så attraktiv som bruktbil, og derfor må regne med et stort tap ved salg.
Det andre er alle feil med Drive Unit, hjuloppheng, skjev slitasje av dyre dekk og feil på bremser som jeg har lest Teslaeiere har opplevd. Jeg er ikke innstilt å gå fra en så å si feilfri bil som jeg har i dag, til en masse besøk på servicesentere som nå har ventetid. Jeg er også bekymret for dører og luker som er dårlig tilpasset og lekkasjer og trekk fra tetningslister.
Videre synes jeg kvaliteten på interiøret er langt under hva man kan forvente i forhold til biler i segmentet som Tesla sammenligner seg med. Setene og særlig baksetene er for dårlige. Som en mann på 180, følger jeg ikke at jeg kan sitte normalt og behagelig i baksetet. Baksetene egner seg bare for barn under 12 år etter min mening. Man forventer seg også sidelommer i dørene, justerbare nakkestøtter, speil med lys i solskjermene. Og koppholderne sitter på feil sted og holder ikke kopper eller flasker på plass. Skinnkvaliteten kan jeg ikke si noe om uten å fornærme noen.
Jeg liker elektriske biler, og Tesla var klart banebrytende, men jeg føler at tiden har løpt fra modell S. Per i dag må man tilby en bil som ikke bare er elektrisk i et flott karroseri, men også en bil som fungerer ergonomisk, brukermessig og uten kvalitetsmessige utfordringer.
Luftfjæring og autopilot er sikkert fint, men dette er teknologi som ikke er spesifikt for elektrisk bil så sådan og faller utenfor mitt behov, så det er ikke relevant i denne vurderingen.
Min konklusjon er at S60 ikke lenger er relevant.
Dette synes jeg var velbegrunnet, og ikke bastant som det hevdes under. Har ingen problemer med å stille meg bak mange av argumentene. Konklusjonen kan jeg også være enig i snart slår til under forutsetning av at relevans for den "ordinære" bilkjøperen er det som teller. Disse kjøperene er nok i massivt flertall, og vil neppe bruke 700' på en bil hvis de kan få en som ikke er i "luksussegmentet" men ellers har like eller bedre egenskaper for det halve. For egen del har jeg tatt steget opp i dette segmentet ene og alene fordi det ikke fantes alternativer. For et års tid siden passerte prisene på Model S punktet hvor jeg ikke anser at den er verdt pengene lenger, selv om det enda ikke finnes elbiler med tilsvarende rekkevidde. Når alternativene uten premiumstempelet er på plass om et par år og rekkevidde/lading ikke lenger er et tema tror jeg kanskje vi ser tilbake og stusser over at mange kjøpte en innstegsmodell med såpass begrenset rekkevidde til over 600'.
Sammenligningen med Nokia 3310 er jo morsom siden den hadde et batteri som varte hele uka.......
Forøvrig oppsummerer Muffin svært godt
Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. november 2016, klokken 22:24
Dette synes jeg var velbegrunnet, og ikke bastant som det hevdes under.
Enig.
Det blir litt underlig at man må eie noe for å kunne ha en mening om det.
Jeg tror vi i løpet av 2-4 år kommer til å se mange el biler i 450 tusen kroners klassen : Mange nordmenn kjøper bil i det segmentet, passat toyota osv. Her vil man kunne få det mange kaller opplevd kvalitet på interiør og skrudd sammen bil.Med stadig utbygging av lade nettverket (chademo, ccs) vil tesla få konkurranse. Tipper at avansen på en model S blir mindre i fremtiden.
Men SC nettverket gjør at jeg er villig til å kompromisse på en del områder , interiør osv.
Som en her inne sa :"de som fant opp betalings løsninger for lading burde vært pisket med piggtråd" (men det er blitt bedre siste året)
Det er ganske stor prisforskjell mellom 60 og 60D. Jeg skulle gjerne hatt D, men føler at D ikke er verd differeransen. Er det noen store ulemper ved å ikke velge D (f.eks. større sjanse for DU-problemer)?
Ja det er en risiko selvsagt. Men nå blir DU`ene bedre og bedre og 60 har ikke all verdens effektuttak.
Ikke bekymre deg over det, kjøp den bilen du vil ha og har råd til
Sitat fra: SabreMan på søndag 27. november 2016, klokken 16:26
Det er ganske stor prisforskjell mellom 60 og 60D. Jeg skulle gjerne hatt D, men føler at D ikke er verd differeransen. Er det noen store ulemper ved å ikke velge D (f.eks. større sjanse for DU-problemer)?
Personlig skulle jeg gjerne hatt "D", men kun for fremkommeligheten sin skyld. RWD fungerer overraskende bra på Tesla, men jeg savner allikevel det ekstra skyvet man får på glatta med AWD.
Tror nok også at de fleste annenhåndskjøperne i Norge ville hatt ett ekstra øye for D utgaven.
De fleste DU problemer er vel nå løst? har aldri hørt om en 60 utgave som har fått byttet DU. Da denne tar ut mindre effekt og moment enn hva DU'en egentlig er designet for (sitter samme DU i 85 og 85P)
Sitat fra: MyMuffin på søndag 27. november 2016, klokken 20:20
Sitat fra: SabreMan på søndag 27. november 2016, klokken 16:26
Det er ganske stor prisforskjell mellom 60 og 60D. Jeg skulle gjerne hatt D, men føler at D ikke er verd differeransen. Er det noen store ulemper ved å ikke velge D (f.eks. større sjanse for DU-problemer)?
Personlig skulle jeg gjerne hatt "D", men kun for fremkommeligheten sin skyld. RWD fungerer overraskende bra på Tesla, men jeg savner allikevel det ekstra skyvet man får på glatta med AWD.
Tror nok også at de fleste annenhåndskjøperne i Norge ville hatt ett ekstra øye for D utgaven.
De fleste DU problemer er vel nå løst? har aldri hørt om en 60 utgave som har fått byttet DU. Da denne tar ut mindre effekt og moment enn hva DU'en egentlig er designet for (sitter samme DU i 85 og 85P)
Min S60 har fått ny DU, etter at Tesla mente den lagte masse bråk. Noe som forbauset meg litt siden jeg har hatt og har litt knirk og slikt i interiøret men ikke har hørt noe fra DU'en såvidt jeg vet... De byttet den uansett sammen med andre småting så kjekt å ha sier nå jeg :)
Cobos
Kjørte en 2014 60, en av de aller første AP bilene. Den ulte skikkelig på DU`en når jeg kjørte den høsten 2015
P85 har annen DU enn 85
Sitat fra: Lynet på mandag 28. november 2016, klokken 11:38
P85 har annen DU enn 85
En kjent hacker "WK057" har visstnok satt inn ett 85 batteri i en 60 utgave, flashet firmware og fått P85 ytelser.
Sliter dessverre med å finne direkte link til kilden, men på teslamotorsclub.com står det mye og han er en ivirig poster der.
"He successfully did a transplant of a 85kw battery into an S60, flashed P85 firmware and achieved what was, for all intents and purposes, a P85."
Et batteri fra S60 greier helt utmerket å levere 85kW, så der er det noen som er blitt lurt :-)
Sitat fra: MyMuffin på mandag 28. november 2016, klokken 12:05
Sitat fra: Lynet på mandag 28. november 2016, klokken 11:38
P85 har annen DU enn 85
En kjent hacker "WK057" har visstnok satt inn ett 85 batteri i en 60 utgave, flashet firmware og fått P85 ytelser.
Sliter dessverre med å finne direkte link til kilden, men på teslamotorsclub.com står det mye og han er en ivirig poster der.
"He successfully did a transplant of a 85kw battery into an S60, flashed P85 firmware and achieved what was, for all intents and purposes, a P85."
Har sett denne jeg også, og kan ikke forstå annet enn at dette innebærer at han kjører inverteren over spec når pedalen går i bunn. P85 og 85 sine driveuniter har forskjellige delenumre, og disse har kommet i flere revisjoner uavhengig av hverandre.
Sitat fra: Muffinman på mandag 28. november 2016, klokken 13:01
Sitat fra: MyMuffin på mandag 28. november 2016, klokken 12:05
Sitat fra: Lynet på mandag 28. november 2016, klokken 11:38
P85 har annen DU enn 85
En kjent hacker "WK057" har visstnok satt inn ett 85 batteri i en 60 utgave, flashet firmware og fått P85 ytelser.
Sliter dessverre med å finne direkte link til kilden, men på teslamotorsclub.com står det mye og han er en ivirig poster der.
"He successfully did a transplant of a 85kw battery into an S60, flashed P85 firmware and achieved what was, for all intents and purposes, a P85."
Har sett denne jeg også, og kan ikke forstå annet enn at dette innebærer at han kjører inverteren over spec når pedalen går i bunn. P85 og 85 sine driveuniter har forskjellige delenumre, og disse har kommet i flere revisjoner uavhengig av hverandre.
Ulike delenummere betyr fint lite, det trenger f.eks bare å bety at det er ulik firmware..
Ulik firmware på samme hardware er ikke helt uvanlig i IT-verdenen, og på ingen måte uvanlig i bilverdenen (søk etter "chiptuning"), så jeg hadde en liten mistanke om dette allerede når jeg kjøpte meg en helt standard S85 i 2014.
I 2022 går garantien på min ut, innen da regner jeg med at noen har funnet en fasit på dette, eller begynt å lage helt egen firmware.
Tror ikke dette er riktig @aness. I så fall ville det vært helt sprøtt mange delnr ute og gikk. Firmware oppdateringer (flashing) gjøres gjerne på verkstedet på diverse komponenter i bilen, feks unit'en for styring av vinduer. Delnr er klistret med en lapp på HW og blir ikke klistret ny lapp etter fw flash
Sitat fra: lunitiks på mandag 28. november 2016, klokken 14:01
Tror ikke dette er riktig @aness. I så fall ville det vært helt sprøtt mange delnr ute og gikk. Firmware oppdateringer (flashing) gjøres gjerne på verkstedet på diverse komponenter i bilen, feks unit'en for styring av vinduer. Delnr er klistret med en lapp på HW og blir ikke klistret ny lapp etter fw flash
Det ligger vel mer i at HQ sender ut forskjellige utgaver av samme oppdatering basert på delenummerne i bilen. Antar at HQ sitter med en oversikt over hvilke versjoner av hvilke deler en hver bil har vært utstyrt med. Slik at ett delenummer fungere som ett "flagg" som forteller SW om både hvilken SW som skal sendes, og hvordan softwaren/firmwaren skal konfigureres.
Om dette er slik det fungerer eller ei kan jeg så klart ikke uttale meg om, men det viser i det minste at ditt motargument ikke behøver ha noen effekt her.
Da ser det ut som om Tesla har bestemt seg for at S60 og S60D ikke lenger er relevant lenger og avslutter produksjonen.