Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: Jorgen86 på lørdag 22. oktober 2016, klokken 13:51
Mulig dette har blitt tatt opp før men er det noen som har forhørt seg ang mulighetene for å sette på thule wingbar eller lignende på Ioniqen? Har ikke snakke med min forhandler om dette.
Forhandler forsikret at takstativ var mulig, men vi gikk ikke videre inn på det.
Da bilen ikke har takrenner eller andre fester, må vi bruke en av de dumme variantene hvor labben kommer inn mellom døra og karmen.
Biltema har en billig universalutgave, vil vel tro at Thule snart kommer på banen. (Sansynligvis passer en av de eksisterende, men hvilken?)
Det var jo litt synd da, skulle gjerne hatt på takstativ uten å klemme rundt karmen, men sånn er det nå bare :)
Ifølge forhandler i Bergen var det ikke mulig med takstativ. Forøvrig en veldig fin bil. Bare hybriden som var på utstilling, men de er jo omtrent like. Ca. 300´ ink. montert lader hjemme og full utstyrspakke synes jeg er gunstig. :) Gleder meg til å teste når den kommer, selv om jeg er VW-mann..... ;)
Blir uansett ikke bestemt noe før jeg får testet Ampera-e og Golfen i ny utgave. Rekkevidde betyr noe for meg iallefall. :)
Jeg fikk beskjed om at det ville bli mulig med takstativ. Håper det eller så må jeg avbestille. Golfen har skipose, synd denne ikke har det i det minste
Sånn stativ som man klemmer rundt karmen er jo universal så det passer alle biler, må jo ha sånn på golfen også.
https://www.roofracks.co.uk/Thule-Fit-Guide/_/?make=Hyundai
På denne siden står det: "Thule roof bar solution is currently in development".
Får håpe det stemmer. :)
Håper det kommer thule til denne bilen, da vet vi at det blir kvalitet.
Hei,
Er det noe nytt om takstativ? finnes det et thule-alternativ
Kristian
Så en link til takstativ som passer Ioniq, men husker ikke hvor nå.
Kostet ca 85 euro og så ut til å være klar til å sendes umiddelbart
Fant det nå:
https://www.rameder.eu/roof-rack-f-lli-menabo-tema-118791-36715-9.html
På det internasjonale ioniq forumet sås det litt tvil om dette stativet.
Kjøpte denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Lastholder-universal-2000031787/ for å ha noe i tilfelle akutt behov. Måtte bøye til "armen" som går inn i døråpningen litt for å passe, men fungerer greit. Kan nok ødelegge dørpakninger hvis man har disse permanent på taket, men det er jo uansett uaktuelt.
Sitat fra: Elmo på lørdag 28. januar 2017, klokken 17:45
På det internasjonale ioniq forumet sås det litt tvil om dette stativet.
Dette stativet var litt kronglete å montere første gang, men står fjellstøtt når det først er montert.
Har ingen betenkeligheter med å benytte det for våre kajakker eller sykler.
Selger her i Trondheim opplyser at Ioniq ikke er typegodkjent for taklast så det må bli litt cowboykjøring nu og da skal JEG ha denne bilen.
Men sånn rent hypotetisk så skulle det vel la seg gjøre å montere en THULE 754 løsning på Ioniq?
Noen som har prøvd, elelr vet hvilket "labbesett" man skl kjøpe?
-Øyvind-
Hyundai er lite villige til å svare på mail angåedne typegodkjenning, og Thule er tilbakeholden med info om monteringskit på 754.....
Dumt egentlig, da takstativ og ski er et must for meg.
Men Toyota Prius er ikke så ulik en Ioniq. Noen som har mulighet til å forsøke et priusstativ på enm ioniq?
Sitat fra: Esp1gr1 på lørdag 28. januar 2017, klokken 20:01
Kjøpte denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Lastholder-universal-2000031787/ for å ha noe i tilfelle akutt behov. Måtte bøye til "armen" som går inn i døråpningen litt for å passe, men fungerer greit. Kan nok ødelegge dørpakninger hvis man har disse permanent på taket, men det er jo uansett uaktuelt.
HAr du prøvd den på med last? Holder den godt nok til å kjøre rundt med sykkelen på taket?
Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 13:59
HAr du prøvd den på med last? Holder den godt nok til å kjøre rundt med sykkelen på taket?
Har ikke prøvd den med last, men de sitter så hardt som du skrur dem fast og er beregnet for opp til 50kg, så det burde ikke være noe problem. Hadde i alle fall ikke hatt betenkeligheter med å frakte noen ski på taket, men en sykkel på taket i 120km/t medfører selvfølgelig et helt annet moment, og hvis føttene ikke er skrudd hardt nok kan de skli bakover. Er nok ikke mulig at løsner helt. Hvis du har tenkt å frakte sykkel jevnlig over større avstander og i større hastigheter er det nok kanskje greit å vente til en kvalitetsløsning er tilgjengelig.
Sitat fra: Esp1gr1 på fredag 17. februar 2017, klokken 14:50
Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 13:59
HAr du prøvd den på med last? Holder den godt nok til å kjøre rundt med sykkelen på taket?
Har ikke prøvd den med last, men de sitter så hardt som du skrur dem fast og er beregnet for opp til 50kg, så det burde ikke være noe problem. Hadde i alle fall ikke hatt betenkeligheter med å frakte noen ski på taket, men en sykkel på taket i 120km/t medfører selvfølgelig et helt annet moment, og hvis føttene ikke er skrudd hardt nok kan de skli bakover. Er nok ikke mulig at løsner helt. Hvis du har tenkt å frakte sykkel jevnlig over større avstander og i større hastigheter er det nok kanskje greit å vente til en kvalitetsløsning er tilgjengelig.
Hva med en bråstopp da? Ta livet av medtrafikantene?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg bor jo i trondheim så det er langt å kjøre før jeg kan dra kjærra opp i 120 :-D
Angående bråstopp, så tipper jeg det sitter bedre oppover enn bak og fram så det biter seg vel fast.
Iallefall i normale hastigheter.
Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 19:44
Jeg bor jo i trondheim så det er langt å kjøre før jeg kan dra kjærra opp i 120 :-D
Angående bråstopp, så tipper jeg det sitter bedre oppover enn bak og fram så det biter seg vel fast.
Iallefall i normale hastigheter.
Dette er vel ikke akkurat et tema for tipping... Hva vil forsikringsselskapet si om en forårsaker en ulykke på denne måten da? Ulovlig løsning og regress?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Oddaa på fredag 17. februar 2017, klokken 19:48
Sitat fra: Slarre40 på fredag 17. februar 2017, klokken 19:44
Jeg bor jo i trondheim så det er langt å kjøre før jeg kan dra kjærra opp i 120 :-D
Angående bråstopp, så tipper jeg det sitter bedre oppover enn bak og fram så det biter seg vel fast.
Iallefall i normale hastigheter.
Dette er vel ikke akkurat et tema for tipping... Hva vil forsikringsselskapet si om en forårsaker en ulykke på denne måten da? Ulovlig løsning og regress?
Nå er ikke Biltema-takstativet verken mer eller mindre ulovlig enn et eventuelt dyrere takstativ fra Thule eller andre leverandører. Problemet er at det ikke er angitt noen lovlig taklast i vognkortet, så alle takstativ er ulovlig inntil Hyundai får en typegodkjenning og vi alle får oss et nytt vognkort. Takstativet fra Biltema sitter godt så lenge man skrur passe stramt, og jeg ser ikke at det er fare for at føttene flytter seg mer enn et par millimeter ved kraftig oppbremsing. Det er gummi under føttene og man taper på en liten gummibit på klemmene som går inn i dørkarmen, så friksjonen mot karosseriet er relativt stort. Jeg klarte i alle fall ikke å flytte på dem ved å gripe hardt tak i dem.
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
Det var vel noen som hadde sjekket dette med SVV i en annen tråd, og svaret var at det kun er tillatt om oppgitt i vognkort eller spesifisert i bilens manual. Takstativet kan selvsagt ikke flytte seg ved oppbremsing eller ved at en tar tak i det dersom det skal tåle kreftene i en kollisjon...
Edit, gjaldt Leaf, utdrag av svar fra SVV:
"Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates."
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
Om du ser noen Leafer med takboks er det ikke dermed sagt at det er lovlig. Nissan sier at Nissan Leaf ikke er konstruert for taklast.
Hva med det her https://www.takboks.no/butikk/handirack-universalsystem brukt til ski fungere perfekt. Men ville ikke hatt mye mere på det. Til ski var det perfekt :) på en zoe fungerte det bra og på alle biler :)
Sitat fra: Sele på lørdag 18. februar 2017, klokken 18:26
Om du ser noen Leafer med takboks er det ikke dermed sagt at det er lovlig. Nissan sier at Nissan Leaf ikke er konstruert for taklast.
Nei, jeg har ikke satt meg særlig inn i dette, og har heller ikke behov for takstativ på noen av elbilene mine, men har registrert argumenter både for og i mot her på elbilforum.no. Jeg heller også mot at det er best å la være :)
Det med typegodkjenning og taklast er jo noe elbileiere og elbilforeningen bør presse produsentene på. Skal elbil kunne være en families bil #1 er det jo alfa og omega å få med seg stæsj til barn og voksne.
Så lenge de ikke lager elbiler på størrelse med stasjonsvogner og i tillegg lar være å typegodkjenne for taklast spiller de seg jo ut av et veldig stort marked: Småbarnsforeldre med vogn, sykler og pulk etc.....
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)
Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)
Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.
Men åpent spørsmål til dere som har kjøpt elbil, og har denne som eneste bil.
HAr dere noen erfaring med frakt av ski, sykkel og familie? Benytter dere leiebil og bilkollektiv de helgene det er "tvingende nædvendig" å pakke ekstra?
Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)
Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.
Var hos forhandler og så på soul EV her om dagen, spurte om takstativ. EV er godkjent med takstativ, og vi selger originalt var svRet til selger... ???
Snakket med kundeservice Hyundai forrige uke. De kunne ikke love noe på nåværende tidspunkt angående typegodkjenning for taklast. De kunne dog røpe at det muligens kanskje var noe på gang angående trekk-krok.
Så da sitter jeg her da på gjerdet og vetnter på en elbil som faktisk KAN brukes. Ikke bare en som er til pynt til og fra jobb.
Trekkrok beregnet for tilhenger, ikke bare som feste for sykkelstativ?
Sitter selv på gjerdet, mens jeg venter på konkurentenes svar på Opels 60kWh "stunt".
Sitat fra: Slarre40 på onsdag 01. mars 2017, klokken 08:11
Snakket med kundeservice Hyundai forrige uke. De kunne ikke love noe på nåværende tidspunkt angående typegodkjenning for taklast. De kunne dog røpe at det muligens kanskje var noe på gang angående trekk-krok.
Så da sitter jeg her da på gjerdet og vetnter på en elbil som faktisk KAN brukes. Ikke bare en som er til pynt til og fra jobb.
Har du sjekket denne tråden ang Leaf? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4668.msg561778.html#msg561778
Jeg fikk det bekreftet fra Nissanforhandleren i Bergen at Leaf kunne kjøres lovlig med taklast. De hadde fått de bekreftet av forsikringsselskap og SVV.
Ser på Thule sine sider så brukes Thule 754 føtter på samtlige Hyundai biler uten rails. Mistenker at den foten vil sitte godt på Ioniq også selv om de ikke offisielt sier det. Usikker på lengden på selve Wingbaren. Men kan jo eventuelt prøve meg frem hos BilExtra om de fortsatt selger Thule da. ???
Kjøpte en "whispbar" til civic-hybriden jeg hadde før ioniq. Med litt justering fungerte den greit. Den er i kategorien som fester i døråpningen, men relativt skånsomt. Den sitter helt fint, like godt som på forgjengeren.
Det er jo supert :-)
Hvilket varenummer elelr modellnumemr er det på det takstativet?
Det der så bra ut, legg gjerne ut ett bilde litt lenger ifra også så vi ser hele bilen.
Sitat fra: Geir K. på tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:07
Det der så bra ut, legg gjerne ut ett bilde litt lenger ifra også så vi ser hele bilen.
Her er ett. Tok ikke så mange bilder.
Ser at vinkelen på takstativet ikke er perfekt, men i og med at det er avrundet, så ligger lasten stabilt uansett. Antagelig gir det noe ekstra luftmotstand men det er ikke noe jeg tenker på de få gangene det er i bruk.
Sitat fra: Slarre40 på mandag 24. juli 2017, klokken 09:39
Det er jo supert :-)
Hvilket varenummer elelr modellnumemr er det på det takstativet?
Har dessverre ikke varenummer
Men søk på prorack whispbar og evt civic (hybrid) 2008 modell.
Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)
Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.
Det største problemet er nok "paragrafrytterne" på Facebook og diverse forum.
Vil jeg kjøpe og montere takstativ, ja da gjør jeg det.
Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai eller andre merker.
Stativet må selvsagt passe, og taklasten bør være fornuftig, men snakker en om en sykkel eller to, ski osv så vil jeg tro det går veldig greit, også to kajakker på total 50-60 kg inkludert takstativ. Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. august 2017, klokken 17:10
Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.
I min verden er det verste som kan skje at taklasten løsner ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon, og jeg mener at dette ikke er noe å leke seg med. Venner av venner fikk en takboks fra møtende bil gjennom frontruta og omkom på denne måten for et par år siden...
Når det er sagt så er dette neppe noe problem så lenge det finnes tilpassede stativ å få kjøpt, men nei takk til alle kreative løsninger og hjemmemekk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. august 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Ebe på mandag 20. februar 2017, klokken 20:08
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 23:17
Det er litt delte meninger om det er ulovlig eller ikke. Har sjekket noen vognkort, og eneste elbilen i klassen med oppgitt taklast er e-Golf, I3, Leaf og Ioniq har "ikke oppgitt" mens Zoe har 0kg, så slik sett er det bare Zoe som helt klart ikke har lov, mens de med "ikke oppgitt" er i en gråsone, ser jo rett som det er Leafer med takboks...
Hvor skal jeg henvende meg for å minne deg på dette når du har drept noen med flygende takboks?
Soul har godkjent taklast, Kia selger originalt takstativ til Soul. De selger også original lastkule bak, beregnet på sykkelstativ osv. Men set var kanskje litt OT... :)
Har sjekket noen kjøretøyopplysninger på Soul EV på Finn, og det står da vitterlig "ikke oppgitt" på taklast på dem også, så i teorien er det ikke lovlig da. Men Soul selges jo også i bensinutgave, så kanskje derfor de har det til salgs? Uansett er det sikkert helt trygt å bruke, får bare problemer med paragrafryttere, og det kan jo være ille nok.
Det største problemet er nok "paragrafrytterne" på Facebook og diverse forum.
Vil jeg kjøpe og montere takstativ, ja da gjør jeg det.
Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai eller andre merker.
Stativet må selvsagt passe, og taklasten bør være fornuftig, men snakker en om en sykkel eller to, ski osv så vil jeg tro det går veldig greit, også to kajakker på total 50-60 kg inkludert takstativ. Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.
Sitat fra: Oddaa på onsdag 02. august 2017, klokken 20:30
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 02. august 2017, klokken 17:10
Jeg tro ikke det er fare for at bilen blir ustabil osv og at kjøreegenskapene forringens kraftig. Verste som skjer er nok at rekkevidden blir redusert.
I min verden er det verste som kan skje at taklasten løsner ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon, og jeg mener at dette ikke er noe å leke seg med. Venner av venner fikk en takboks fra møtende bil gjennom frontruta og omkom på denne måten for et par år siden...
Når det er sagt så er dette neppe noe problem så lenge det finnes tilpassede stativ å få kjøpt, men nei takk til alle kreative løsninger og hjemmemekk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du leser hele mitt innlegg fikk du kanskje med deg dette også:
"Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai"
Altså er takstativet beregnet på en annen modell som har tilnærmet samme profil så er det ikke farligere på Ioniq. Hvis takboksen blir feilmontert er det like farlig samma f....
Det samme gjelder hvi lasten ligger usikret i takboksen.
Historien om at noen ble drept av en takboks som kom flyvende inn frontruta kjøper jeg ikke sånn uten videre. I så fall tror jeg den historien er mer sammensatt enn som så.
Sitat fra: Slarre40 på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:02
Men åpent spørsmål til dere som har kjøpt elbil, og har denne som eneste bil.
HAr dere noen erfaring med frakt av ski, sykkel og familie? Benytter dere leiebil og bilkollektiv de helgene det er "tvingende nædvendig" å pakke ekstra?
Har ikke erfaring med sykkel, bare ski og har da brukt magnetstativ når vi ikke har plassene i bilen.
Det skrives ellers her at Soul er godkjent for taklast, det er ikke tilfelle, ihvertfall ikke for vår tidligere -15 modell(men forhandler selger allikevel takstativ....), der ser det slik ut:
Mål og vekt
Lengde
414 cm
Bredde
180 cm
Egenvekt
1 490 kg
Egenvekt med fører
1 565 kg
Tillatt totalvekt
1 960 kg
Maks nyttelast
395 kg
Maksvekt tilhenger m/brems
0 kg
Maksvekt tilhenger u/brems
0 kg
Maksvekt på tilhengerkobling
0 kg
Maks vogntogvekt
0 kg
Maks taklast
Ikke oppgitt
Maks aksellast foran
1 050 kg
Maks aksellast bak
970 kg
Motor/kraftoverføring
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 04. august 2017, klokken 00:11
Hvis du leser hele mitt innlegg fikk du kanskje med deg dette også:
"Det er ikke større risiko å montere feks Thule takstativ på Ioniq enn andre Hyundai"
Altså er takstativet beregnet på en annen modell som har tilnærmet samme profil så er det ikke farligere på Ioniq. Hvis takboksen blir feilmontert er det like farlig samma f....
Det samme gjelder hvi lasten ligger usikret i takboksen.
Historien om at noen ble drept av en takboks som kom flyvende inn frontruta kjøper jeg ikke sånn uten videre. I så fall tror jeg den historien er mer sammensatt enn som så.
Og om du leser hele mitt innlegg så vil du se at jeg er spesielt skeptisk til kreative løsninger ut over de tilpassede...
Hvilke deler av historien om skiboksen du kjøper er relativt uvesentlig for de som ligger under torva. Dreide seg om en frontkollisjon i Midt-Norge, skiboksen løsnet og gikk gjennom frontruta til møtende bil. Skadene til passasjerene i denne ble betydelig forverret. Hva er det du mener er urealistisk med dette?
Dette er heller ikke et unikt eksempel, og ulykker som følge av dårlig sikret taklast er det jo stadig advart mot og det har det også vært over lang tid.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du noe medieomtale om denne ulykken?
Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?
Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Takboksen er ikke omtalt i tekst i mediene. Det er vel helt unntaksvis at sånne detaljer kommer frem. Det fremgår derimot av bildene fra ulykkesstedet, og historien min kommer fra de etterlatte. Jeg har ingen interesse av å dikte opp noe rundt dette.
Et raskt søk på nettet viser faren ved dårlig sikret taklast/ takbokser. Dette er det også gjort tester på.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?
Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Det er mye på internett som ikke er søkbart, mye mer enn hva folk tror.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 05. august 2017, klokken 09:02
Har du noe medieomtale om denne ulykken?
Finner ikke mye omtale at sviktende takfeste er et problem.
Det har vært mye medieomtale og tester av dette de siste årene. Søk på "trafikksikkerhet takboks" så finner du nok litt. Se blant annet http://www.testfakta.no/tester/motor/takbokser-kan-v%C3%A6re-livsfarlige-i-kollisjon der de har testet en del populære takbokser ved kollisjon i 40 km/t, noe som blir 2 x 20 km/t front mot front.
Uansett hvilken bil eller tak-løsning en benytter, må en være klar over faremomentene:
- Takbøylene løsne fra taket (det må passe 100% or være festet riktig og strammet)
- Det oppå bøylene (boks, sykkel, ski, kayakk) løsne - bruk egnet festeanordning - riktig.
- Endrede kjøreeganskaper - mye tyngde høyt oppe.
De tilfellen jeg har vært borti ang løsnet taklast, har det oftest vært måten lasten er festet på som er problemet - dårlige stropper, manglende stramming etc.
På FB-sidene til Ioniq owners Nor har jeg beskrevet stativet jeg bruker - og min erfaring etter et par langturer. Stativet sitter 100%, syklene (hvor jeg brukte Thule sykkelfester) holder seg på plass - og ingen merkbar endring i kjøreeganskapene. (Tydelig at bilen har så lavt tyngdepunkt at den bllir lite påvirket, i tillegg har motoren såpass moment at den har mer enn nok drakraft.)
For oss som ikke er på Facebook, gidder du å legge ut informasjon om takstativet her også? :)
Jeg sendte en forspørsel til Statens Vegvesen om Ioniq og taklast, og dette var svaret jeg fikk:
Vedrørende deres henvendelse.
Det er riktig som du sier at «Forskrift om bruk av kjøretøy» regulerer her ved kapittel tre.
Forståelsen av dette er at du ikke kan ha last på bilens tak, når den ikke er godkjent og konstruert for dette.
Det er ikke ansett at kjøretøyet er konstruert for belastinger, når det ikke er garantert for dette av kjøretøyprodusenten.
Dette fremgår av gjeldene forskrift.
Takstativ med ski er ansett som last.
Se hjemmel «Forskrift om bruk av kjøretøy» §§ 3-2 og 3-3.
Reaksjonen ved en kontroll vi være at det ikke tillates videre kjøring før taklasten er fjernet.
I noe tilfeller vil en politi anmeldelse bli vurdert.
Ved en eventuell ulykke vil også en taklast bli tatt i betraktning.
Hilsen
Lette kjøretøy ABO
Merk at dette også da vil gjelde Nissan Leaf, Kia Soul, BMW I3 og Mitsubishi Outlander PHEV (!) med flere, der særlig den siste nok overrasker de fleste :-) Nei den har ikke oppgitt taklast i vognkortet.
Dvs at det må monteres hengerfeste og bruke skistativ på dette for å ikke få problemer med myndighetene?
Slik jeg har forstått det, er det enkelte biler som ikke har oppgitt taklast i vognkort til tross for at produsenten godkjenner dette. F.eks. er Outlander PHEV oppgitt med taklast 80 kg i instruksjonsboka. I slike tilfeller skal du kunne vise til instruksjonsboka.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket (https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket)
SitatHvis du laster for tungt på taket, så vil bilen oppleves vinglete og kjøreegenskapene blir forringet.
Sjekk i instruksjonsboken hva som er tillatt vekt, og pass på at takstativet er riktig montert.
Legg den groveste og tyngste lasten lavest
Forsøk å legge lasten med rett kant fremover
Samle alle elementene til en enhet som sikres med et spennbånd
Du bør laste de letteste tingene i skiboksen og ha de tyngre tingene i bagasjerommet. Plasser lasten i skiboksen slik at du fyller ut fremover og ut mot sidene.
Sitat fra: kaiat på mandag 21. august 2017, klokken 21:38
Slik jeg har forstått det, er det enkelte biler som ikke har oppgitt taklast i vognkort til tross for at produsenten godkjenner dette. F.eks. er Outlander PHEV oppgitt med taklast 80 kg i instruksjonsboka. I slike tilfeller skal du kunne vise til instruksjonsboka.
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket (https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+taket)
SitatHvis du laster for tungt på taket, så vil bilen oppleves vinglete og kjøreegenskapene blir forringet.
Sjekk i instruksjonsboken hva som er tillatt vekt, og pass på at takstativet er riktig montert.
Legg den groveste og tyngste lasten lavest
Forsøk å legge lasten med rett kant fremover
Samle alle elementene til en enhet som sikres med et spennbånd
Du bør laste de letteste tingene i skiboksen og ha de tyngre tingene i bagasjerommet. Plasser lasten i skiboksen slik at du fyller ut fremover og ut mot sidene.
Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?
Jeg sendte en forespørsel om Ioniq og taklast til Hyundai Norge, dette var svaret jeg fikk:
Hei.
Det er hyggelig å høre. Det vi vet er at det har vært snakk om det.
Men det er ikke noen offisiell søking om godkjenning enda som vi vet om.
Kan ikke si sikkert om det kommer heller. Takene er ikke bygd for det, så kan bli et stort problem hvis det skal godkjennes også.
Ha en fin dag videre.
Med vennlig hilsen
Summa summarum; Det er ikke lov til å ha taklast på Ioniq.
Sitat fra: nutte på mandag 21. august 2017, klokken 21:45
Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?
Jeg har sett igjennom instruksjonsboka til Ioniq og der står det ingenting om taklast som jeg kunne finne, så Ioniq er nok ikke godkjent for taklast.
Poenget var at selv om det ikke står noe i vognkort om taklast, så kan det være lovlig likevel i enkelte tilfeller.
Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 08:30
Sitat fra: nutte på mandag 21. august 2017, klokken 21:45
Men vi er enige om at på Ioniq er det ikke tillatt å ha ting på taket, basert på svaret jeg fikk?
Jeg har sett igjennom instruksjonsboka til Ioniq og der står det ingenting om taklast som jeg kunne finne, så Ioniq er nok ikke godkjent for taklast.
Poenget var at selv om det ikke står noe i vognkort om taklast, så kan det være lovlig likevel i enkelte tilfeller.
Jeg vil gjerne se deg legge frem det argumentet for UP eller Statens Vegvesen hvis du havner i en kontroll-situasjon. :o
Det er Statens Vegvesen selv som sier dette. I noen tilfeller er det ikke oppgitt noe tall for taklast i vognkort. Da kan du vise til instruksjonsboka. Så lenge bilprodusenten går god for det - og de gjør jo det når de skriver det i bilens instruksjonsbok - skal det være godt nok i en kontrollsituasjon.
Om bilprodusenten ikke oppgir noe taklast eller sier at det ikke er tillatt, er det selvsagt en annen sak. Da er det ikke lov med taklast.
Sitat fra: kaiat på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:08
Det er Statens Vegvesen selv som sier dette. I noen tilfeller er det ikke oppgitt noe tall for taklast i vognkort. Da kan du vise til instruksjonsboka. Så lenge bilprodusenten går god for det - og de gjør jo det når de skriver det i bilens instruksjonsbok - skal det være godt nok i en kontrollsituasjon.
Om bilprodusenten ikke oppgir noe taklast eller sier at det ikke er tillatt, er det selvsagt en annen sak. Da er det ikke lov med taklast.
Hvis du ser to-tre poster høyere opp, så er det akkurat dette svaret jeg fikk fra Hyundai Norge. De går ikke god for taklast, og det er foreløpig ingen planer om en godkjenning.
Hvor mange av dere som deltar i tråden her kjører eller har kjørt fortere enn gjeldenede fartsgrense?
Hypotetisk: hva skjer hvis en skulle ha overskredet fartsgrense og politiet utførte fartskontroll?
Hva er det størst sjanse for:
1.Bli målt i fartskontroll og evt bli ilagt bot for overskridelse av fartsgrense.
2.Bli stoppet av politiet med last på taket på en Hyundai Ioniq EV.
Jeg har syndet i begge tilfeller, lenge siden jeg har blitt bøtlagt for fart, aldri opplevd å få spørsmål om taklast. Men jeg har hatt magnetstativ med ski på Ioniq. Det samme på Kia Soul EV....
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 23. august 2017, klokken 21:59
Jeg har syndet i begge tilfeller, lenge siden jeg har blitt bøtlagt for fart, aldri opplevd å få spørsmål om taklast. Men jeg har hatt magnetstativ med ski på Ioniq. Det samme på Kia Soul EV....
Hvordan reagere politi og forsikringsselskap, hvis ulovlig taklast kan knyttes til ulykkesårsak eller skadeomfang?
Tenk om skistativet løsner i en frontkollisjon, og skia seiler inn frontruta på møtende bil.
Er stativet lovlig, regnes det trolig som "bad luck". Er det ulovlig kan regresskravet bli høyt, hvis noen blir invalid eller drept av skiene.
Så er det ikke lov med taklast eller hengerfeste på de to andre Ionic versjonene heller?
Eller er det noe nytt fra Importør ang noe av dette?
Så en Tesla x med henger, så det kan ikke være noe prinsippielt mht elbil og takbox og hengerfeste.
Kom til å huske denne tråden. Så en film på youtube der det blir montert taktelt på Ionic.
etter 23 min sier fyren helt klart at lovlig taklast er 100kg.
Er det lov med 100kg i Tyskland og 0kg i Norge?
Har importøren i såfall rett og slett sovet i timen i forbindelse med typegodkjenning?
https://www.youtube.com/watch?v=19KsLGX0KM8
https://www.dinside.no/motor/nei-elbilist---dette-er-ikke-lov/70644138 (https://www.dinside.no/motor/nei-elbilist---dette-er-ikke-lov/70644138)
Sitat fra: TorT på torsdag 17. januar 2019, klokken 15:05
Har importøren i såfall rett og slett sovet i timen i forbindelse med typegodkjenning?
Har de?
Har sjekket både tyske og engelske nettsider, og tillatt taklast er 0kg (https://ev-database.org/car/1057/Hyundai-IONIQ-Electric). Men det er jo lov å håpe at de endrer typegodkjenning på 2020mod (selv om jeg tviler)
Synd jeg ikke fant denne tråden før vi kjøpte bil. Å ha ski på taket og betydelig lenger rekkevidde var et av argumentene for at vi fornyet vår 2011 Leaf. Taper jo mange 1000-lapper på å måtte kjøre dieselbil på disse fjellturene likevel nå, i stedet for vår nye elbil som var kjøpt inn til formålet. Grunnen at Leafen ikke ble brukt til skiturer var jo at rekkevidden aldri var i nærheten av reklamerte 160km som Nissan sa den gang.
Det er helt utrolig at Huyndai tør å selge disse bilene i skinasjonen Norge uten å opplyse hver enkelt kunde om at det er ulovlig med ski på taket. Det hadde faktisk ikke falt meg inn å spørre heller, for alle andre biler jeg har vært borti har mulighet for dette. Og Ioniq har også slike sorte renner langs taket som ser ut som fester for takstativ.
God bil, for all del. Men dette svir så jeg vil huske på til neste bilkjøp.
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:51
Synd jeg ikke fant denne tråden før vi kjøpte bil. Å ha ski på taket og betydelig lenger rekkevidde var et av argumentene for at vi fornyet vår 2011 Leaf. Taper jo mange 1000-lapper på å måtte kjøre dieselbil på disse fjellturene likevel nå, i stedet for vår nye elbil som var kjøpt inn til formålet. Grunnen at Leafen ikke ble brukt til skiturer var jo at rekkevidden aldri var i nærheten av reklamerte 160km som Nissan sa den gang.
Det er helt utrolig at Huyndai tør å selge disse bilene i skinasjonen Norge uten å opplyse hver enkelt kunde om at det er ulovlig med ski på taket. Det hadde faktisk ikke falt meg inn å spørre heller, for alle andre biler jeg har vært borti har mulighet for dette. Og Ioniq har også slike sorte renner langs taket som ser ut som fester for takstativ.
God bil, for all del. Men dette svir så jeg vil huske på til neste bilkjøp.
Strengt tatt er det bare nye Leaf som har godkjent taklast, og da kun 35kg, så situasjonen er egentlig akkurat den samme for gamle Leaf som du hadde, og det er like lovlig/ulovlig å kjøre med taklast på Ioniqen.
Påstander om at bare Leaf er godkjent for taklast kan misforstås. Regner med at det som var skrevet gjelder kun imellom Ioniq og Leaf.
https://elbil.no/stor-oversikt-sa-mye-taklast-taler-din-elbil/
Sitat fra: tuono på mandag 11. februar 2019, klokken 11:10
Påstander om at bare Leaf er godkjent for taklast kan misforstås. Regner med at det som var skrevet gjelder kun imellom Ioniq og Leaf.
https://elbil.no/stor-oversikt-sa-mye-taklast-taler-din-elbil/
Ja selvsagt :-) Ettersom han har hatt Leaf og nå er veldig overrasket over at Ioniq ikke kan ha taklast. Men grunnlaget for taklast er akkurat det samme som gamle Leaf, det står "ikke oppgitt" i vognkort, det står ingenting i manualen, og importør vil ikke gå god for taklast. Man monterer derfor takstativ like lovlig/ulovlig på Ioniq som han tydeligvis har gjort på gammel Leaf.
I frykt for å male meg selv som svarteper, er det noen som har funnet et stativ som passer ioniq? Jeg har en kajakk jeg skulle ha fått kjørt 400 meter på privat grusvei til sjøen og hjem igjen, tungvindt å bære med seg, og velger heller ta sjansen å frakte den på taket.
Sitat fra: AbsoluttIkkeFredrik på onsdag 13. februar 2019, klokken 17:03
I frykt for å male meg selv som svarteper, er det noen som har funnet et stativ som passer ioniq? Jeg har en kajakk jeg skulle ha fått kjørt 400 meter på privat grusvei til sjøen og hjem igjen, tungvindt å bære med seg, og velger heller ta sjansen å frakte den på taket.
Legg kajakken på en gammel madrass på taket og ha tau/stropper gjennom åpne vinduer? ;)
Evt lage seg en enkel tralle av noe plank og et par hjul som du drar den på.
Jeg bruker SeaSucker som jeg opprinnelig kjøpte til Tesla Model S
På privat veg så er det vel andre regler? Mener å si at du kan kjøre en uregistrert bil rundt på privat grunn uten at man bryter noen lover. Om dette ikke stemmer, så gi beskjed.
Uansett så kan du eventuelt bruke oppblåsbart takstativ. Har sett det har blitt brukt før. F.eks. en slik
https://www.westsystem.no/p/14843/handirack-oppblaasbart-takstativ?gclid=CjwKCAiA45njBRBwEiwASnZT56BjKhg2rbxJW8J0vRi_GrRv09mFgeMzSiLLE1RkSlCzVwCUJz8oqRoCGgUQAvD_BwE (https://www.westsystem.no/p/14843/handirack-oppblaasbart-takstativ?gclid=CjwKCAiA45njBRBwEiwASnZT56BjKhg2rbxJW8J0vRi_GrRv09mFgeMzSiLLE1RkSlCzVwCUJz8oqRoCGgUQAvD_BwE)
Sitat fra: Myrknir på fredag 15. februar 2019, klokken 13:50
På privat veg så er det vel andre regler? Mener å si at du kan kjøre en uregistrert bil rundt på privat grunn uten at man bryter noen lover. Om dette ikke stemmer, så gi beskjed.
Vegtrafikkloven gjelder overalt, også på privat veg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette oppblåsbare fra westsystem burde igrunn gjøre jobben bedre enn nåværende løsning med kajakken på tvers i traktorskuffa :) Tror jeg skal gi det en sjanse til uka.
Sitat fra: Oddaa på fredag 15. februar 2019, klokken 18:13
Sitat fra: Myrknir på fredag 15. februar 2019, klokken 13:50
På privat veg så er det vel andre regler? Mener å si at du kan kjøre en uregistrert bil rundt på privat grunn uten at man bryter noen lover. Om dette ikke stemmer, så gi beskjed.
Vegtrafikkloven gjelder overalt, også på privat veg.
Takk :+1:
Drar opp denne igjen. Er det noen som vet om 2020 modellen vil blir typegodkjent for taklast?
Vi nordmenn er nok litt spesielle mht behov for å ha last både oppe og bak på en bil.
Vi trenger takbox i på vinteren og vi trenger hengere for å kjøre søppel og dra båt eller annet.
Når vi ser på plugin modellen kan den dra henger med brems på 750 kg. Fortsatt strek på taklast.
https://issuu.com/hyundainorway/docs/ioniq_plug-in_teknisk?e=27541921/55891598 (https://issuu.com/hyundainorway/docs/ioniq_plug-in_teknisk?e=27541921/55891598)
Hva er logikken i at plugin kan trekke 750 men elbilen 0?
Den har vel samme struktur, samme bremser osv.
Så dere som har peiling, forklar meg hvorfor elbilen ikke kan trekke henger?
De burde etter min mening være godt egnet til oppgaven rent teknisk.
Norge som sikkert er det landet som kjøper flest Ioniq med elmotor burde kunne påvirke dette opp mot fabrikk?
Kan da ikke være en godkjenning som er skrevet imstein og ikke kan endres?
Det er forskjell på hjulopphenget bak på hybrid og el-utgaven, hybriden har multilink, EV har mer enkle greier. Det er pga plass, batteriet er ganske langt bak. Så jeg tviler på et EV-utgaven har plass til hengerfestet, langt mindre konstruksjon som er beregnet på det mht kollisjonsikkerhet.
Sitat fra: Crown på mandag 22. april 2019, klokken 22:20
Det er forskjell på hjulopphenget bak på hybrid og el-utgaven, hybriden har multilink, EV har mer enkle greier. Det er pga plass, batteriet er ganske langt bak. Så jeg tviler på et EV-utgaven har plass til hengerfestet, langt mindre konstruksjon som er beregnet på det mht kollisjonsikkerhet.
På FB har en danske postet flere ganger Ioniqen sin med hengerfeste. Det er også en tysker som kjører rundt med campingvogn, så plass er null problem.
At Hyundai gir balla i oss nordmenn er en helt annen ting....
Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.
Sitat fra: Konaen på onsdag 24. april 2019, klokken 09:47
Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.
De letteste salgene er nummer to-tre-fire osv osv. Hyundai selger nok ikke flere biler til meg, ser dårlig ut med Kia også. Har nå hatt en av hver.....hadde Kia fått ut fingen hadde jeg kjørt Kia nå, men nå er det sannsynligvis for sent.....
Hvis de gjør som du antyder å gir balla da folk uansett står i kø, ja da kan det hende det straffer seg for de....
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 24. april 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Konaen på onsdag 24. april 2019, klokken 09:47
Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.
De letteste salgene er nummer to-tre-fire osv osv. Hyundai selger nok ikke flere biler til meg, ser dårlig ut med Kia også. Har nå hatt en av hver.....hadde Kia fått ut fingen hadde jeg kjørt Kia nå, men nå er det sannsynligvis for sent.....
Hvis de gjør som du antyder å gir balla da folk uansett står i kø, ja da kan det hende det straffer seg for de....
Det man skal huske er at Hyundai produserer på en fabrikk alle biler hele Norge selger på et år. Da snakker vi samtlige modeller, så Hyundai har ikke råd til å bry seg om et så lite marked.
Sitat fra: Konaen på mandag 06. mai 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 24. april 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Konaen på onsdag 24. april 2019, klokken 09:47
Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.
De letteste salgene er nummer to-tre-fire osv osv. Hyundai selger nok ikke flere biler til meg, ser dårlig ut med Kia også. Har nå hatt en av hver.....hadde Kia fått ut fingen hadde jeg kjørt Kia nå, men nå er det sannsynligvis for sent.....
Hvis de gjør som du antyder å gir balla da folk uansett står i kø, ja da kan det hende det straffer seg for de....
Det man skal huske er at Hyundai produserer på en fabrikk alle biler hele Norge selger på et år. Da snakker vi samtlige modeller, så Hyundai har ikke råd til å bry seg om et så lite marked.
De har jo bevist at de gir balla, så det er jo greit.....bare se på farsen med hengerfeste på Kia det (Hyundai som eier Kia).
Det som Tesla har fått til er entusiastiske kunder og eiere som er gode ambassadører for merket sitt.
Når bilkonsern pga manglende levering osv mister fansa sine vil det nødvendigvis slå negativt ut på et tidspunkt.
Det bilmerket jeg har vært desidert mest fornøyd med er VW, det har både med selve bilene å gjøre, samt en utrolig bra forhandler (Gumpen i Lyngdal).
Til info:
Det er meg bekjent tillat med takstativ på Ioniq, hvis ikke bruksforskriften i vegtrafikkloven er endret.
Jeg sendte en mail til SVV i 2012 for å forsikre meg om at det faktisk var lov å sette stativ på Nissan Leaf (noe flere forhandlere hardnakket hevdet). Svaret jeg fikk var dette:
SitatHei,
Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2
Med hilsen
kenpau
Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. mai 2019, klokken 19:56
Til info:
Det er meg bekjent tillat med takstativ på Ioniq, hvis ikke bruksforskriften i vegtrafikkloven er endret.
Jeg sendte en mail til SVV i 2012 for å forsikre meg om at det faktisk var lov å sette stativ på Nissan Leaf (noe flere forhandlere hardnakket hevdet). Svaret jeg fikk var dette:
SitatHei,
Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2
Med hilsen
kenpau
Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no
Gamle Leaf har vel som regel oppgitt maks taklast 0 kg, som betyr ikke tillatt. Står det ingenting er saken noe annet.
Dette er svaret jeg fikk fra SVV i 2017:
Vedrørende deres henvendelse.
Det er riktig som du sier at «Forskrift om bruk av kjøretøy» regulerer her ved kapittel tre.
Forståelsen av dette er at du ikke kan ha last på bilens tak, når den ikke er godkjent og konstruert for dette.
Det er ikke ansett at kjøretøyet er konstruert for belastinger, når det ikke er garantert for dette av kjøretøyprodusenten.
Dette fremgår av gjeldene forskrift.
Takstativ med ski er ansett som last.
Se hjemmel «Forskrift om bruk av kjøretøy» §§ 3-2 og 3-3.
Reaksjonen ved en kontroll vi være at det ikke tillates videre kjøring før taklasten er fjernet.
I noe tilfeller vil en politi anmeldelse bli vurdert.
Ved en eventuell ulykke vil også en taklast bli tatt i betraktning.
Hilsen
Lette kjøretøy ABO
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. mai 2019, klokken 19:56
Til info:
Det er meg bekjent tillat med takstativ på Ioniq, hvis ikke bruksforskriften i vegtrafikkloven er endret.
Jeg sendte en mail til SVV i 2012 for å forsikre meg om at det faktisk var lov å sette stativ på Nissan Leaf (noe flere forhandlere hardnakket hevdet). Svaret jeg fikk var dette:
SitatHei,
Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2
Med hilsen
kenpau
Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no
Sitat fra: ohowl på mandag 06. mai 2019, klokken 20:01
Gamle Leaf har vel som regel oppgitt maks taklast 0 kg, som betyr ikke tillatt. Står det ingenting er saken noe annet.
Istedenfor å krangle med meg, foreslår jeg at du mailer SVV og spør :)
Sitat fra: nutte på mandag 06. mai 2019, klokken 20:04
Dette er svaret jeg fikk fra SVV i 2017:
Se der ja, et ordentlig svar!
Personlig synes jeg det er rart at et tak som skal tåle kollisjoner ikke tåler et skistativ -men jeg forholder meg til tolkningen SVV praktiserer!
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 06. mai 2019, klokken 19:46
Sitat fra: Konaen på mandag 06. mai 2019, klokken 15:27
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 24. april 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Konaen på onsdag 24. april 2019, klokken 09:47
Alt har med kostnader å gjøre, ikke sikkert disse danske og tyske folka har hengerfeste fra Hyundai. Det er tydelig at de ikke har noe behov å godkjenne bilen med hengerfeste siden det stadig er ventetid på å få en ny bil. De selger nok biler som de heller ikke tjener penger på. Skjønner Hyundai Korea godt.
De letteste salgene er nummer to-tre-fire osv osv. Hyundai selger nok ikke flere biler til meg, ser dårlig ut med Kia også. Har nå hatt en av hver.....hadde Kia fått ut fingen hadde jeg kjørt Kia nå, men nå er det sannsynligvis for sent.....
Hvis de gjør som du antyder å gir balla da folk uansett står i kø, ja da kan det hende det straffer seg for de....
Det man skal huske er at Hyundai produserer på en fabrikk alle biler hele Norge selger på et år. Da snakker vi samtlige modeller, så Hyundai har ikke råd til å bry seg om et så lite marked.
De har jo bevist at de gir balla, så det er jo greit.....bare se på farsen med hengerfeste på Kia det (Hyundai som eier Kia).
Det som Tesla har fått til er entusiastiske kunder og eiere som er gode ambassadører for merket sitt.
Når bilkonsern pga manglende levering osv mister fansa sine vil det nødvendigvis slå negativt ut på et tidspunkt.
Det bilmerket jeg har vært desidert mest fornøyd med er VW, det har både med selve bilene å gjøre, samt en utrolig bra forhandler (Gumpen i Lyngdal).
Det samme gjelder jo hengerfeste, det er svært få land som i det hele tatt tilbyr dette på andre biler enn pick-up. En typegodkjenning med hengerfeste og testing av bil med hengerfeste koster ganske mye. Det er fortsatt kø på bilene det er snakk om, så forskjellen hadde vært at køen hadde vært lenger om de også kom med hengerfeste.
En annen ting er at det er ingen kunder som er så lite lojale som elbilkunder. De skal ha det nyeste hele tiden, merket betyr ikke så mye. Bare se på hvor mange nye kunder Hyundai/Kia har nå.