Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Trond.m på fredag 21. oktober 2016, klokken 15:46
Bestilt 21.10 kl 10:55 - 208541
Når bestilte dere og hvilket reservasjonsnummer ?
Lurer på hvilket nummer de startet på. Regner med at det ikke er 1. Dette er jo ikke Tesla ;)
Fikk forståelsen for at de åpnet med bestilling idag? Jeg fikk nr 20828x sånn ca kl 0900 idag 211016.
La inn en reservasjon i 13-tiden, men merkelig at nummeret jeg fikk på websiden (20885x) etter at betalingen hadde gått gjennom ikke matchet nummeret på bekreftelsesemailen fra møller som kom noen minutter senere (20873x)...
Noen som opplevde det samme?
Håper VW har implementert batterivarme og 11Kw 3-Fas lading (har lest noen sier de har fått beskjed om 32A 1-Fas) på faceliftmodellen, hvis ikke kan det være en dealbreaker.
Slang nå inn denne reservasjonen for sikkerhets skyld, men vil ta en vurdering når spec, priser og leveringsdato blir endelig klarlagt. Hadde håpet på mer enn 300 km NEDC...
Har behov for en elbil til i heimen. Blir det for lenge til levering og prisen med mye utstyr blir for høy, er det mulig jeg går for en Fully Charged I3 94A...
La inn reservasjon 16:15. Opplevde også at reservasjonsnummeret på web (20908x) var forskjellig fra det i e-posten (20887x).
Mailen jeg fikk fra Møller var fullstendig uleseslig, så fuglene vet hvilket reservasjonsnr. jeg endte opp med.
Sitat fra: eivhelle på fredag 21. oktober 2016, klokken 16:55
Mailen jeg fikk fra Møller var fullstendig uleseslig, så fuglene vet hvilket reservasjonsnr. jeg endte opp med.
;D, ja det samme gjelder meg. Så vidt jeg forstår har Car-Net heller ikke vært helt stabilt, så dette er nok et forventet nivå på kommunikasjons-løsningene ;)
Sitat fra: sap_2000 på fredag 21. oktober 2016, klokken 16:15
Håper VW har implementert batterivarme og 11Kw 3-Fas lading (har lest noen sier de har fått beskjed om 32A 1-Fas) på faceliftmodellen, hvis ikke kan det være en dealbreaker.
Møller sier 32A 1-fase lading. Batterivarme tviler jeg også sterkt på at man har fått til i denne omgangen. De har nok valgt enkleste løsning og kun erstattet 25Ah battericeller med 37Ah battericeller i en batteripakke som ellers er helt lik den gamle. Men det kommer forhåpentligvis mer detaljer når det nærmer seg produksjonsstart og man får anledning til å konfigurere bilen.
Kan jo hende at dette nummeret inneholder kode for forhandler også, siden man skulle velge dette. Hvis ikke, kan det se ut som at det en noen tusen allerede som har hevet seg på(!)
Etter å ha kontaktet kundeservice fikk jeg ganske snart svar tilbake med et lesbart reservasjonsnr. eller ordrenr. som de kalte det. Og mitt ligger rundt 2086xx.
Jeg mistenker at ordrenr. innebærer at man ikke har fortløpende registrering kun av nye e-golfer, men at det legger seg i køen av bestillinger av deler/biler fra Møller systemet. Så om du skulle ha fått ordrenr. 208620 er det ikke sikkert at ordrenr. 208621 nødvendigvis er en annen reservasjon av e-golf. Så man kan nok ikke telle antallet reservasjoner ved å sammenligne ordrenr.
Jeg snakket med kundeservice, og de ga uttrykk for at reservasjonsnummeret øker tilsvarende antall reservasjoner. Men de sier samtidig at reservasjonsnummeret ikke direkte definerer rekkefølgen på leveringer. Jeg antar at det blir kvoter som fordeles til forhandlerne, og at bestillingsnummeret deretter benyttes for å prioritere bestillingene.
Sitat fra: eivhelle på fredag 21. oktober 2016, klokken 18:50
Jeg mistenker at ordrenr. innebærer at man ikke har fortløpende registrering kun av nye e-golfer, men at det legger seg i køen av bestillinger av deler/biler fra Møller systemet. Så om du skulle ha fått ordrenr. 208620 er det ikke sikkert at ordrenr. 208621 nødvendigvis er en annen reservasjon av e-golf. Så man kan nok ikke telle antallet reservasjoner ved å sammenligne ordrenr.
Det tror jeg ikke er riktig. Jeg snakket med kundeservice og de fortalte at bestillings-løsningen var en ekstern løsning og ikke knyttet til deres normale ordresystem.
Noen som aner antallet e-golf de klarte å levere i f.eks uken sist gang "alle" skulle ha e-golf?
Sitat fra: Chivas på fredag 21. oktober 2016, klokken 18:56
Noen som aner antallet e-golf de klarte å levere i f.eks uken sist gang "alle" skulle ha e-golf?
Oversikt over førstegangsregistrerte e-Golfer i Norge, altså inkl import:
Antall År Måned
68 2014 6
392 2014 7
467 2014 8
225 2014 9
348 2014 10
276 2014 11
338 2014 12
941 2015 1
889 2015 2
993 2015 3
840 2015 4
653 2015 5
782 2015 6
728 2015 7
736 2015 8
591 2015 9
712 2015 10
867 2015 11
604 2015 12
630 2016 1
616 2016 2
548 2016 3
497 2016 4
305 2016 5
310 2016 6
282 2016 7
429 2016 8
420 2016 9
Var det i den markerte perioden at biler med varmepumpe begynte å bli utlevert?
Reservert 10:01 og fikk nummer 20843x. Er vel godt mulig at de startet på 208000 og skulle vel da være sånn rundt 400 i køen...tror jeg da :) Har litt vanskelig for å tro at de har fått 8000 reservasjoner på noen timer.
Reserver idag og fikk ordrenr 2112XX
Men jeg ikke fått epost enda om denne bestilligen, noen som vet om det tar lang tid?
Den kom nå :-)
Så, etter ca èn uke med reservasjoner kan det se ut til at antallet er opp i ca 3.500.
Er dette å anse som mye?
Jeg vil tro det ligger inne opp mot 8000 reserverte biler. Da forhandlerne ligger først i køen for å få utlevert en Demobil osv. Så legger nok de fleste forhandlerne inn en generell "booking" på X antall biler som de nok kan selge over disk når de kommer inn. Om ikke de gjør som meg å holder av en av de som er bestilt inn av forhandleren og dermed sneik jeg meg 2 måneder frem i køen sent Juni 2016.
Noen son har tatt for mye tran ;). Jeg mener å ha hørt at det er ca 800 reserverte bilen.
Sitat fra: TM på torsdag 27. oktober 2016, klokken 18:08
Noen son har tatt for mye tran ;). Jeg mener å ha hørt at det er ca 800 reserverte bilen.
Tja, antagelsen var at det startet på rundt 208000 og er nå bekreftet oppe i 2112xx...so, do the math ;)
Nå hadde de mange problemer med bestillingssystemet sitt, så det kan godt være feil i nummereringen. Jeg fikk nr 208541, og så vidt jeg har fått høre var det ca 140 biler reservert før min i Norge.
Sitat fra: Chivas på torsdag 27. oktober 2016, klokken 19:43
Sitat fra: TM på torsdag 27. oktober 2016, klokken 18:08
Noen son har tatt for mye tran ;). Jeg mener å ha hørt at det er ca 800 reserverte bilen.
Tja, antagelsen var at det startet på rundt 208000 og er nå bekreftet oppe i 2112xx...so, do the math ;)
Vi vet vel ikke helt eksakt startnummeret, og de kan godt ha lagt inn i dataprogrammet at reservasjonsnummeret øker med mer enn 1 pr. solgte bil. De vil nok ikke offentliggjøre direkte antall bestillinger, og det gjør de jo hvis det er 1:1 relasjon mellom bestillingsnr. og antall reservasjoner.
Jeg var hos Møller på Kalbakken i Oslo i går, og selgeren sa at det var mellom 400-500 reserverte biler så langt, og han sjekket tidligere denne uken. 14-15 biler var reservert direkte opp mot Møller Kalbakken.
Hvis det kun er oppe i ca 500 stk er det jo gode sjanser for å skaffe seg uten særlig ventetid :)
Samtidig er det jo ikke akkurat løp og kjøp tilstander...
Jeg er ganske sikker på at Møller tar inn en god del biler til lager, så jeg ser ikke helt behovet for å reservere med mindre man skal ha en spesiell konfigurasjon. Bilene som tas inn til lager er typisk spesifisert med det mest populære utstyret.
Tror du kan ha rett i det. Hvis de priser denne bilen opp 15 % tror jeg det er et røverkjøp. Men det er Møller som er røveren ;D
Er det noen som kjenner til den videre gangen fremover?
Man blir vel kontaktet av Møller når det er tid for signering osv, men man vil jo ikke ha et fysisk produkt å forholde seg til?
Sitat fra: TM på fredag 28. oktober 2016, klokken 15:51
Hvis de priser denne bilen opp 15 % tror jeg det er et røverkjøp. Men det er Møller som er røveren ;D
Mange her inne har motforestillinger mot Møller - Personlig har jeg bare gode erfaringer med dem. Dersom man synes bilene deres er dyre, kan man jo kjøpe noe annet :) For min del synes jeg det er helt ok å betale litt ekstra for en bil som ikke er smekkfull av hardplast i alle mulige farger og fasonger.
Jeg la akkurat inn en reservasjon på nett.
Ingen e-post, og ingen penger trukket fra konto. Men den gikk igjennom alle stegene?
Tar det bare litt tid, eller er dette en manuell operasjon som noen i møller må gå igjennom i "arbeidstiden"?
Du skulle fått et reservasjonsnummer i web-leseren og en epost. Min epost var blank, men det burde de ha korrigert nå. Ta kontakt med kundeservice via chat. De kan sjekke om bestillingen din gikk igjennom
Fikk reservasjon nå. 21251X
Da er man vel oppe i ca 5000 reservasjoner regner jeg med. Leasingen på min C klasse går ut i juni neste år. Så da bør det nok gå fint å få en e-Golf til da. Skal prøve å få leaset en fullt utstyrt e-golf. Med leasing betaler man ikke så innmari mye for ekstra utstyr.
Fingers crossed
Edit: korrigert etter regnefeil
500 høres litt lavt ut. Ut i fra det jeg har hørt er den nok flere reservasjoner, men de er jo ikke forpliktene så mange vil nok trekke seg når prisen blir kjent. Reservasjonsnummeret er vel over 4000 høyere enn da de startet, men så mange reservasjoner tror jeg ikke noe på.
Regnet feil.
Har heller ikke tro på nesten 5000 reservasjoner. Det er tross alt ikke et hypet Tesla produkt.
Leste at den skulle få ny fanger foran og bak. Vil bilen se annerledes ut enn dagens modell? Eller er videoen autogefuhl la ut av den kommende modellen? Fikk inntrykk av at kun interiøret var oppgradert i videoen, ikke eksteriøret.
Er vel snakk om en facelift med nye lykter, skjermer og andre småting utvendig
Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 01. november 2016, klokken 09:16
Er vel snakk om en facelift med nye lykter, skjermer og andre småting utvendig
Hører kanskje til en egen tråd, men det blir jo en god del forbedringer.
Fra møller:
Utvendig oppgradering med nye LED-lykter og ny støtfanger foran, nye LED-lykter og ny støtfanger bak
Nytt infotainmentssystem med 9,2 berøringsskjerm i farger, 3D-visning, App-Connect og Car-Net Guide & Inform
Betydelig mer standardutstyr inkludert varmepumpe, parkeringssensorer foran og bak, nye setetrekk etc
Nytt ekstrautstyr som elektrisk justerbart førersete med minne, Active-Info Display og sikkerhetssystemet Emergency-Assist
Kraftigere batteripakke med forlenget rekkevidde til 300 km målt etter NEFZ-syklus
Kraftigere elmotor på 100 KW / 136 hk
Oppgradert lader til 32A skal det visst også være, men det er kanskje ikke sikkert siden det ikke står i listen på moller.no
Tja. Fikk en kalddusj av borettslagets garasjelag.
Vi har stikkontakt i hver garasje samt en måler. Basert på forbruket blir strømkostnadene fordelt riktig per garasjeeier.
Men - det er lov å å bruke motorvarmer i et par timer hver dag.
Sitat:
"Måleren i garasjen er kun en måler som forteller hvor mye den enkelte garasje bruker i strøm.
Selve opplegget er koblet sammen til hovedmåleren.
Det elektriske anlegget har ikke kapasitet for El bil pr. idag."
Vi har lade muligheter på jobb, og kommunen har satt opp 8 ladeplasser litt lenger oppi gata her.
Men kjipt å ikke kunne lade i egen garasje.
Det jeg vet er at det er flere el bil eiere som allerede lader i garasjene sine. Jeg var bare dum nok til å spørre
Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 01. november 2016, klokken 18:38
Tja. Fikk en kalddusj av borettslagets garasjelag.
Vi har stikkontakt i hver garasje samt en måler. Basert på forbruket blir strømkostnadene fordelt riktig per garasjeeier.
Men - det er lov å å bruke motorvarmer i et par timer hver dag.
Sitat:
"Måleren i garasjen er kun en måler som forteller hvor mye den enkelte garasje bruker i strøm.
Selve opplegget er koblet sammen til hovedmåleren.
Det elektriske anlegget har ikke kapasitet for El bil pr. idag."
Vi har lade muligheter på jobb, og kommunen har satt opp 8 ladeplasser litt lenger oppi gata her.
Men kjipt å ikke kunne lade i egen garasje.
Det jeg vet er at det er flere el bil eiere som allerede lader i garasjene sine. Jeg var bare dum nok til å spørre 
Lad på 6 ampere og hold kjeft om det. 8)
Jeg satte meg opp reservasjonslisten for en uke siden (28.10.2016), og fikk en mail med ordrenummer 2102XX.
Så får jeg opplyst av Møller at det ikke er mitt ordrenummer. :o
Mitt er ordrenummer er 2104XX, sier hun på Møller chat i dag.
Ble i går oppringt fra en selger hos Møller ( i Bergensområdet) og han sier jeg er nr 489 i kø (på landsbasis).
Hvordan tolker man dette? Har Møller kontroll på reservasjonene?
Er det flere som har blitt kontaktet? Ikke hørt noe jeg, men pengene er trukket da :D
Har heller ikke hørt noe. Pengene er trukket
Har hørt noe, var visst nr 143. Pengene ser ikke ut til å være trukket :D
Forhandlerne skal nå ha fått lister fra importøren over reservasjoner. Selgerne vil nok da ta kontakt etter hvert, men hvis man ringer så burde man få vite sin plass i den nasjonale køen. Og prisene vil visst offentliggjøres rett etter at bilen er lansert på den internasjonale bilutstillingen i LA i november.
http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/facelifted-volkswagen-e-golf-make-its-world-debut-november
Går ut fra at de fleste med tidlig reservasjon nå har blitt kontaktet av forhandleren sin. Men er det noen som vet når priser og spesifikasjoner blir kjent, slik at vi kan konfigurere bilen ?
Bestilte akkurat nå og fikk nr 21918x
Når kan jeg forvente å få bil?
Sitat fra: HEL på søndag 27. november 2016, klokken 08:16
Bestilte akkurat nå og fikk nr 21918x
Når kan jeg forvente å få bil?
De begynte vel på 208000, men jeg tipper de øker tallet med 10 pr. reservasjon. I så fall kan det kanskje gå 2-3 mnd før du får bil. Men det er kanskje ikke så dumt, for da kan den kanskje bli produsert som 2018 modell. Men kontakt forhandleren din, for han kan kanskje si hvilket nummer du har i køen.
Bestilte 14.11, fikk nummer 2152xx.
Hvis det begynte på 208000 og hopper med 10, så antar jeg at jeg er ca nr 720 i køen?
Signerte på nyåret, og i følge selger, så antok han at jeg ville ha bilen iløpet av mai hvis jeg gikk for 2017 modellen. Men jeg ville ha el-seter, så regner med å måtte vente en måned ekstra, eller enda lenger.
Sitat fra: brako79 på onsdag 15. februar 2017, klokken 08:04
Bestilte 14.11, fikk nummer 2152xx.
Hvis det begynte på 208000 og hopper med 10, så antar jeg at jeg er ca nr 720 i køen?
Signerte på nyåret, og i følge selger, så antok han at jeg ville ha bilen iløpet av mai hvis jeg gikk for 2017 modellen. Men jeg ville ha el-seter, så regner med å måtte vente en måned ekstra, eller enda lenger.
Du må sannsynligvis vente veldig lenge, fordi elektrisk innstillbare seter likevel ikke kommer på 2018 e-golf.
Sitat fra: TM på onsdag 15. februar 2017, klokken 14:50
Sitat fra: brako79 på onsdag 15. februar 2017, klokken 08:04
Bestilte 14.11, fikk nummer 2152xx.
Hvis det begynte på 208000 og hopper med 10, så antar jeg at jeg er ca nr 720 i køen?
Signerte på nyåret, og i følge selger, så antok han at jeg ville ha bilen iløpet av mai hvis jeg gikk for 2017 modellen. Men jeg ville ha el-seter, så regner med å måtte vente en måned ekstra, eller enda lenger.
Du må sannsynligvis vente veldig lenge, fordi elektrisk innstillbare seter likevel ikke kommer på 2018 e-golf.
Leste det et annet sted på forumet ja.
Finnes det noen kilder til dette? I såfall synes jeg selgeren burde ringe meg kjapt og oppdatere meg.
Kilden er en selger hos VW forhandler. Han sendte meg epost og informerte meg om dette og det var tydelig at han hadde fått informasjonen fra importøren. Jeg ville kontaktet din selger eller importøren siden dette er viktig for deg.
Sitat fra: brako79 på torsdag 16. februar 2017, klokken 16:50
Sitat fra: TM på onsdag 15. februar 2017, klokken 14:50
Sitat fra: brako79 på onsdag 15. februar 2017, klokken 08:04
Bestilte 14.11, fikk nummer 2152xx.
Hvis det begynte på 208000 og hopper med 10, så antar jeg at jeg er ca nr 720 i køen?
Signerte på nyåret, og i følge selger, så antok han at jeg ville ha bilen iløpet av mai hvis jeg gikk for 2017 modellen. Men jeg ville ha el-seter, så regner med å måtte vente en måned ekstra, eller enda lenger.
Du må sannsynligvis vente veldig lenge, fordi elektrisk innstillbare seter likevel ikke kommer på 2018 e-golf.
Leste det et annet sted på forumet ja.
Finnes det noen kilder til dette? I såfall synes jeg selgeren burde ringe meg kjapt og oppdatere meg.
Min selger sjekket med importøren, og jeg fikk kopi av utdrag fra mailen. Blir ikke el seter
Mail:
Den nye e-Golfen vil ikkje bli levert med el-sete frå uke 22 og det er heller ikkje varlsa andre endringar på modellen pr.dags. dato.
«Ny e-Golf vil IKKE bli tilbudt med elektrisk justering av førersete av vekt- og kompleksitetsgrunner. Vi beklager at tidligere informasjon ikke stemmer.
Det er derfor spesielt viktig at kunder nå blir korrekt informert slik at ingen venter med å bestille bil i påvente av dette utstyret på nye e-Golf!»
Vekt og kompleksitetsgrunner. Javel er det mer komplekst i en elbil? For dum unnskyldning. Hører dere Hyundai av vekt og kompleksitetsgrunner. Blir vel lenge til de får hengerfeste da av sammer årsak. Hørerer dere Tesla. Det blir for komplekst
Forklaringen virker litt tåpelig.Forklaringen er vel så enkel som at det ønsker å redusere antall utstyrsvarianter av en utgave som produseres i et lite volum. Vet ikke hvor mye elektrisk setejustering vil gi sv tilleggsvekt, men det kan vel ikke være mange kilo. Nå er jeg ikke så opptatt av dette utstyret selv, da jeg har valgt stoffseter. Men jeg ser at Focus Electric leverer elektrisk justerbare seter som tilleggsutstyr, så VW burde klart å matche Ford her.
Godt mulig det er på grunn av vekt. En e-Golf har nyttelast på 420 kg, mens fossilversjonene ligger på 550 kg+. Med alle fem seter i bruk kan det kanskje bli litt knapt med nyttelast igjen.
Jeg fant reg.nr. på et par Focus Electric på nett, en med el.seter og en uten. Den uten el. seter hadde nyttelast på 404 kg og den med hadde nyttelast på 385 kg. Drøye 20 kg i forskjell der altså.
Har 2 stykk Audi a6, en med stoff manuell og en med skinn el. Manuell sete foran 15kg , el.sete 40kg PR stykk. Dette er seter laget av Recaro (ekte sportstoler) til Audi 20 og 22 år gamle begge kjørt noe over 300.000 km.
Med rett vedlikehold er det lite slitasjespor og 0 defekter.
Forstår at vekten til disse setene ville gi egolfen i forhold til vekt, men skulle tro de fant på lageret noen lettere el-seter til egolfen som kunne passe.
hadde også forventet at soltak ble tilvalg på 7.5 , lurer litt på om det er ute pga vekt utfordringer.
Tips , fått registrert egolf som 4 seter for å få meg totalvekten , for de som skal ha el seter + soltak. Sportstoler foran og bak.
Fått samme bekreftelse fra møller.. nye batteripakka veier sikkert litt ekstra også vil jeg tipp så er nok veldig på grensen på vekt vil jeg tro.
Bensin,diesel og GTE vil få tilvalget fra sommeren.
Hei.
Selger mener at de 5.000, - for reservasjon aldri ble trukket hos noen. Flere som kan bekrefte dette?
Sitat fra: Chivas på lørdag 20. mai 2017, klokken 11:21
Hei.
Selger mener at de 5.000, - for reservasjon aldri ble trukket hos noen. Flere som kan bekrefte dette?
Ja. Sa det til meg også. Finkjemmet kontoutskrifter, men fant ikke noe trekk. Rart, siden jeg prøvde å betale med et kort uten dekning, det gikk ikke før jeg hadde 5000,- på kortet. Så de sjekket vel bare at man kunne trekke beløpet, men gjorde det ikke.
Det ble reservert penger på kredittkortet. Men beløpet ble ikke trukket, så det stemmer det forhandleren sier.
Ok, den er god