Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: knut3448 på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:54
Pushevs hevder det er bekreftet at env200 får ny batteripakke på over 40kWh.
Sitatthe information I have now is that the 2017 Nissan Leaf will continue with AESC cells and without TMS (Thermal Management System). The new battery pack is already being built at Nissan's battery plant in Sunderland, UK. According to Nissan the new generation battery pack will also be available in the Nissan e-NV200 electric van.
http://pushevs.com/2016/10/19/nissan-leaf-visia-gets-30-kwh-battery-norway/
Synd at TMS mangler. Fin familie/arbeidsbil.
Dersom dette stemmer, så står det nok en e-NV200 40kwh på tunet vårt i løpet av 2017...
Noen som har noe erfaring på hvor pålitelig PushEVs.com er?
Det er TMS på dagens e-NV200. Batteriet sitter mer pakket inn enn i Leaf, så det er nødvendig med ekstra kjøling. Det er Leaf som fremdeles ikke får TMS. e-NV200 får nok TMS med nytt batteri.
Hvor troverdig er denne kilden?
Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av en E-NV200, men er veldig redd for at det kommer ny batteripakke rett etter jeg har kjøpt, og da vil verdien på min synke veldig mye.
Jeg syntes også rekkevidden slik den er nå, er litt lite, men jeg tror det hadde holdt akkurat til de fleste turene jeg kjører.
Hvis dette er en troverdig kilde, avventer jeg litt med å kjøpe.
Pedro Lima / pushevs pleier å være velinformert, prøv gjerne å kommunisere med ham via kommentarfeltet. Han skriver ofte like mye interessant der som i artiklene sine (:
ja det blir kjempe bra om dette stemmer for det er en kjempe bra bil
Spennende :D
Zoe er vel bekreftet med 40kwh, så det er jo litt merkelig om ikke Nissan skulle komme med det også.
Da e-NV enda ikke har kommet med 30kwh, er det vel ganske tydelig at Leaf er satsingsområdet..
Men man kan vel si at e-NV virkelig bør komme med 40kwh, eller 60, og betviler ikke at den gjør det heller, spørsmålet er vel bare når..
Sitat fra: Anderslien på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:40Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av en E-NV200, men er veldig redd for at det kommer ny batteripakke rett etter jeg har kjøpt, og da vil verdien på min synke veldig mye.
Jeg vurderer å kjøpe e-NV200, men tenker jeg heller vil ha en sterkt prisredusert to år gammel brukt 23 kWh-utgave enn en mye dyrere helt ny 40 kWh-utgave. Jeg antar det vil skille bortimot 100 000 kr på de to og jeg har strengt tatt ikke så mye behov for lengre rekkevidde.
Enig. Så lenge man har et alternativ til langturer, og evalian bare skal brukes til hverdags, så holder dagens versjon.
For min del satser vi på at denne kommer som 40kwt neste år, og fortsettter med bare én bil :)
noen som hr hørt mer om denne og når den kommer
Tipper man ikke hører noe mer om denne før Leaf40 lanseres, hvis den lanseres :-)
Sitat fra: Ebe på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:23
Tipper man ikke hører noe mer om denne før Leaf40 lanseres, hvis den lanseres :-)
det er bare når blir den lansert
Sitat fra: sven erik på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:24
Sitat fra: Ebe på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:23
Tipper man ikke hører noe mer om denne før Leaf40 lanseres, hvis den lanseres :-)
det er bare når blir den lansert
Kommer vel ikke med det første, jf Bnh's tilbud til leafeiere om innbytte og leasing av leaf 30 kwt i 14 mnd og "først i køen når ny leaf kommer".
Sitat fra: Goggen123 på søndag 30. oktober 2016, klokken 21:09
Sitat fra: sven erik på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:24
Sitat fra: Ebe på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:23
Tipper man ikke hører noe mer om denne før Leaf40 lanseres, hvis den lanseres :-)
det er bare når blir den lansert
Kommer vel ikke med det første, jf Bnh's tilbud til leafeiere om innbytte og leasing av leaf 30 kwt i 14 mnd og "først i køen når ny leaf kommer".
Men BNH kan jo fort referere til den nye leafmodellen, ikke ny versjon av dagens modell...
Dersom dette stemmer, så er der dårlige nyheter...
https://electrek.co/2016/11/10/nissan-2017-leaf-trim-details-30-kwh-battery-range/
Litt mer positive rykter her
http://pushevs.com/2016/11/11/information-2017-nissan-leaf/
Nissan hadde akkurat sin pressekonferanse på LA AutoShow. Ikke noe info om EV-biler. Satser på Las Vegas da... ::)
Renault Kangoo er annonsert med økt NEDC-rekkevidde fra 170 til 270km. Strategien kan da ikke være å la Nissan sakke akterut på alle områder i 2017. Det simpelthen MÅ komme nye prylar i januar ;D
170-270 km NEDC... det tilsvarer vel ikke helt ca 24->40kwh?
1:1 forhold mellom brutto kapasitet og NEDC blir vel ca 38 kWh. Vi vet ikke helt hva som kommer, hvis det er samme motor som i Zoe Q90 (43 kW lading), så er den mindre effektiv enn R90-motoren for eksempel. Bedriftsmarkedet er nok veldig interessert i rask AC-lading...
Kan også være at det ikke er offisielle NEDC-tall, selv om det virker sånn i og med at det ikke blir tatt noen forbehold, og at de er litt konservative.
Eller så kan det hende at en typisk Leaf/e-NV200/Kangoo-pakke ikke får mer enn ca 38 kWh? Det har jo bare vært rykter om 40 kWh og rykter har bommet på mer før. F.eks. Ioniq med 40+ kWh batteripakke ;)
Renault har lagt ut artikkel om ny Kangoo: http://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/PressRelease.aspx?mediaid=85409
Jo mere jeg leser om CES2017 (messa i Las Vegas), jo mindre tro har jeg på at det vil bli lansert noe av det vi håper på. Virker som det skal fokuseres på sikkerhetssystemer ved bilkjøring generelt, ikke elektriske biler.
Håper jeg tar feil, for nå begynner Nissan å henge langt etter med sine modeller...
Snakket med lokal Nissan-forhandler og de har ikke fått info om noe ny e-NV200. Nye Micra og Leaf facelift har de visstnok hatt info om lenge. Estimatet var, etter selgers mening, tidligst 2018 basert på tidligere info-slipp. :(
nv trenger tørre atteri nå ikke om et år eller 2
Helt enig i det, Sven Erik. Etter at Renault skuffende nok klarte å ignorere privatbilistene med sin oppgraderte Kangoo (poengterer VELDIG SKUFFENDE), er det kun e-NV200 som gjenstår som alternativ for familier med stort plassbehov. Hadde Ioniq hatt mulighet for taklast hadde den vært bestilt for lengst, men slik er det altså ikke.
Har veid for og i mot på nåværende e-NV200 Evalia i snart 2 mnd, men to ladinger for å reise 17 mil på vinteren blir for drøyt (noe kupert terreng på min alternative rute da hivedruten ikke kan benyttes grunnet mangel på hurtiglading langs denne). Hurtigladingskostnadene overstiger t.o.m. dagens drøye drivstoffpriser. Kr 150,- pluss for en slik tur blir i meste laget. Det forutsetter også at e-NV200 lader ved jevnt 50 kWh, men som alle vet er det utopi.
Det finnes vel allerede takstativsystemer å få kjøpt for Ioniq?
Sitat fra: Ebe på lørdag 21. januar 2017, klokken 09:37
Det finnes vel allerede takstativsystemer å få kjøpt for Ioniq?
Mener det står 0 kg i vognkortet (gjorde i alle fall det på demovogna) og da hjelper det lite. Korriger meg dersom det er endret. De Leafene jeg har prøvd har ingen oppføring og dermed er det fritt fram så lenge en ikke overstiger noen andre veltgrenser.
Er du sikker på at da ikkje finnst takbøyler til IoniQ?
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 21. januar 2017, klokken 10:35
Sitat fra: Ebe på lørdag 21. januar 2017, klokken 09:37
Det finnes vel allerede takstativsystemer å få kjøpt for Ioniq?
Mener det står 0 kg i vognkortet (gjorde i alle fall det på demovogna) og da hjelper det lite. Korriger meg dersom det er endret. De Leafene jeg har prøvd har ingen oppføring og dermed er det fritt fram så lenge en ikke overstiger noen andre veltgrenser.
Hmm, det er kanskje litt forskjell der ja... men jeg kjenner ikke regelverket, så skal ikke konkludere med noe :)
Står da 0 i vognkortet så betyr da at produsenten ikkje har lagt begrensningar på taklast. Men dei garanterer heller ikkje taklast. Står da 100kg for eksempel så betyr da at bilen ikkje bør ha over 100 kg.
Når da står 0 så er da dei generelle reglane i kjøretøyforskriften som gjeld. "så lenge da går bra og er godt sikra så er da opp til sjåføren å vurdere om da er lov"
Så det er ikke forskjell på 0kg og "ikke oppgitt" i vognkortet?
Praktis betydning har da ikkje om da står 0 eller "Ikkje oppgitt". Forskjellen er at står da 0 så garanterer ikkje produsenten taklast i heiletatt. Står da "Ikkje oppgitt" så har ikkje produsenten informert noko om da.
Begge begrepa gjer at ein bruker kjøretøyforskriften som grunnlag.
Argh! Jeg vil ha e-NV200 med lengre rekkevidde NÅ! :D
Nissan har melket 24 kWh-kua så lenge at det snart finnes lommelykter med tilsvarende kapasitet. Bilen er rett og slett genial som familie/arbeidsbil, men funker i praksis kun innenfor ring 3. Ute på bygda kommer du deg greit til steder, men du kan se langt etter å komme deg hjem igjen innenfor de neste 6-8 timene, gitt at du er så heldig å finne en 16A kurs.
Det ser ut som om Nissan satser på Hydrogen for lengre rekkevidde
https://www.tu.no/artikler/lanserer-nissans-elbil-med-hydrogen-rekkeviddeforlenger/377493#cxrecs_s (https://www.tu.no/artikler/lanserer-nissans-elbil-med-hydrogen-rekkeviddeforlenger/377493#cxrecs_s)
Ikke egentlig, Symbio er såvidt jeg skjønner ikke knyttet til Nissan, de har flere prototyper fra andre merker også. Det Nissan har eksperimentert med i e-NV200 er Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) som gikk på ethanol.
http://insideevs.com/nissan-unveils-worlds-first-solid-oxide-fuel-cell-vehicle-e-nv200-sofc/
3. parts leverandør, men jeg håper Nissan tar hintet og øker rekkevidde nå. E-NV200 Evalia med 150 km worst case rekkevidde hadde vært bankers som neste bil her i huset, men selv med dagens latterlige aksjonsradius ligger den høyt på lista mi. Skal teste en sprett ny en om 14 dagers tid.
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Eg har nettopp kjøpt meg ein e-nv200 som bil nummer 2 etter 2 år med Zoe som bil nr 1. Har ikkje hatt nokon problem med da. Einaste er å værta kvitt "dieselpurka"
noen som vet mer om den kommer
Antageligvis samtidig eller litt etter ny Leaf? Blir bare spekulasjon, men..
Sitat fra: Hansi på lørdag 13. mai 2017, klokken 00:07
Antageligvis samtidig eller litt etter ny Leaf? Blir bare spekulasjon, men..
ok når kommer den da ?
September
https://electrek.co/2017/03/10/nissan-2018-leaf-september/
håpe den nye E nv kommer samtidig jeg trenger den helst nå men vet jeg den kommer kan jeg muligens vente
Håper den kommer som en forbedret versjon, eller en ny modell. Bakseteløsningen på dagens er hårreisende dårlig.
Sitat fra: Ebe på mandag 15. mai 2017, klokken 09:08
Håper den kommer som en forbedret versjon, eller en ny modell. Bakseteløsningen på dagens er hårreisende dårlig.
Enig i at den ikke er optimal, men biltypen tatt i betraktning er det helt innafor normalen. Hadde helt klart vært ønskelig med seter a la Berlingo Multispace.
Håper Nissan ser leveringsproblemene knyttet til batterier for andre bilmerker og slår fra seg tanken om å selge sine egne batterifabrikker. Carlos Ghosn har presset veldig for dette og Renault er vel ikke lenger noen kunde å snakke om, men Nissan-ingeniørene har ikke vært fornøyde. Et resultat av den uvisse fremtiden til Nissan-produserte batterier er at investeringene har uteblitt. I Sunderland produseres det fortsatt 24 kWh-pakker siden Nissan ikke ville oppgradere til produksjon av batteriene som brukes i 30 kWh-pakkene. Det er vel også grunnen til at de "tviholder" på 24 kWh i e-NV200 (som produseres i Spania?) og fortsatt selger 24 kWh Leaf i Europa. Det er kun salgstall i Leaf-størrelse som kan forsvare en skikkelig oppgradering av den fabrikken, nye Leaf kan ikke komme fort nok ;D
Ca. hvor mange GWh produksjonskapasitet har Nissan egenlig?
Ut fra antall batteripakker de har sagt de kan produsere, så er det nok rundt 5 GWh fabrikkene er designet for til sammen. Men i praksis har de vel ikke passert 2 GWh i året så jeg tviler på at fabrikkene kan produsere 5 GWh sånn uten betydelige investeringer. Dette er ut fra 24 kWh-pakker for noen år siden, mye kan ha forandret seg.
En liten fugl hvisket i øret mitt at 40kWt e-NV200 skulle bli tilgjengelig for bestilling fra høsten av.
Eg og har høyrt at da kjem ein 40kwh versjon av bilen ganske snart.
Hvis det stemmer, så blir det bestilt ny bil til høsten! :D
ihvertfall hvis den kommer med hengerfeste og godkjent trekkvekt på minst 1000kg.
Sitat fra: brako79 på søndag 11. juni 2017, klokken 12:46
ihvertfall hvis den kommer med hengerfeste og godkjent trekkvekt på minst 1000kg.
Og forbedret NCAP?
Min lokale nissanforhandler sa at denne uken hadde de fått beskjed om 64kwh Leaf og 40-ish kwh Evalia. Evalia produsert i desember får nytt batteri. Første Leafmodellen ville få det store batteriet.
Med 60++kWh og hengerfeste på mer enn 1000 kg begynner det å bli svært interessant!
Nå tror jeg Evalia hverken får 60kwh-batteri eller noe særlig økt hengervekt, men jeg blir gledelig overrasket! :)
Jeg har også fått beskjed om at ny e-nv200 med oppgradert batteri kommer i september samtidig med ny leaf
Sitat fra: Mikkelrev på søndag 09. juli 2017, klokken 22:25
Jeg har også fått beskjed om at ny e-nv200 med oppgradert batteri kommer i september samtidig med ny leaf
Hvis de gjør som søsterselskap i konsernet Renault med Kangoo EV så blir det vel bare en 33kWh batteripakke og ingen hurtiglader i eNV400? (men håper jeg tar feil der...)
e-NV400 tviler jeg blir noe av. NV400 er en svær kassebil som eksisterer i dag, tviler de lager en e-versjon av den.
Det Nissan sannsynligvis gjør (som er likt søsterselskapet), er å oppgradere sin eksisterende modell. Den nye e-NV200 (som flere forhandlere har bekreftet til kunder) kommer nok med hurtiglading, ettersom den alltid har hatt dette i eksisterende modell. Ettersom e-NV200 og Leaf ikke har likt batteri i dag, så er det vanskelig å vite helt sikkert hvilke batterier som dukker opp.
Men det er rart at forhandlere bekrefter modeller, dersom de ikke har rimelig sikre indikasjoner på at opplysningene er korrekte.
Tja, en e-NV400 skal en ikke se bort ifra, for NV400 er samme bil som Renault Master og den skal komme i el-versjon. Nå kommer jo Master Z.E. med samme 33 kWh-batteripakke som oppgradert Kangoo Z.E. og ingen hurtiglading, så ikke så mye å skryte av der.
Men for å holde oss til e-NV200, så har den jo alt hurtiglading på plass. Nissan har dessuten understreket hvor viktig det er med hurtiglading på el-varebiler da disse kjøres ofte mye i løpet av en arbeidsdag. At alliansepartner Renault ikke helt har skjønt dette, er et mysterium for seg. Det er på tide at de begynner å samarbeide på dette området også.
En felles varebil med ~60 kWh-batteri, 22 kW AC-lading og DC-hurtiglading (enten Chademo eller CCS) - det hadde nok fått en del interesse vil jeg tro.
Veldig interessant med 40kWh-batteri i e-NV200! Da blir den straks en mulig familiebil for meg.
Jeg har ikke kjørt denne bilen med batteriet den leveres med i dag. Hvor lang tror dere den reelle rekkevidden med 40kWh kan bli, når bilen er fornuftig kjørt? Antar det er en viss forskjell på sommerkjøring og vinterkjøring (med bruk av varmeapparat). Noen som vil bedrive litt kvalifisert gjetting?
Kvalifisert gjetting, sommer 20 mil, vinter med varm bil 15 mil.
Takk!
Bilen kan da faktisk funke også til hytta vår, en strekning 13 mil der det ikke finnes hurtigladere.
Så spørs det om den er praktisk nok for oss med tre små barn som alle sitter i store seter, men det blir en helt annen diskusjon
Det er ikke isofix i midten bak, men ellers skal det nok gå med tre beltestoler på benken bak. Kjørte dieselversjonen i påska med to forovervendte beltestoler på sidene og en voksen person i midten bak. Det gikk helt fint. Ellers så har du alltid muligheten til å sette en kid i sete nr 6 bakerst. Store og fine seter. (Forutsetter selvfølgelig at det ikke kommer store endringer i interiøret på ny modell, noe jeg forsåvidt håper det gjør!) :)
Ang rekkevidde, så vil jeg faktisk tippe opp mot 250 km på sommeren med 40-batteri. Kommer litt ann på om nissan virkerlig går over til å oppgi nettokapasitet, eller fortsetter med brutto. Dagens 24-modell (brutto) går vel greit opp til 120-130 km på fine sommerdager, ned mot 70-80 km på ille vinterdager. Så jeg tipper 150-250 realistiske kilometer.
Gjenntar meg selv når jeg håper virkelig at den kommer med 1) Større batteri og helst varmepumpe, 2) Bedre (les mer effektiv) seteløsning i andre seterad og 3) Bedre vindusløsninger på sidevinduene på andre seterad. Men jeg kjøper nok uansett om punkt 1) tilfredsstilles ;D
Med 40 kWt batteri?
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 11. juli 2017, klokken 11:07
Sitat fra: leafnor på mandag 10. juli 2017, klokken 22:34
Kvalifisert gjetting, sommer 20 mil, vinter med varm bil 15 mil.
Dette er skivebom. Har du ikkje kjørt bilen så er da ikkje så lurt å uttale seg om slekt.
Bilen klarer ca 80 km på vinter og 130 km på sommer.
Med dagens batteri ja. Her var det snakk om det nye 40-ish-batteriet...
Takker for alle gode svar!
Må nesten få testet dagens bil for å se om den kan være noe for oss.
Håper Ebes bønner om forbedringer blir hørt.
Spørsmålet er om man egentlig har noen reelle alternativer enn e-NV200... :)
Vi har per i dag ingen reelle el-alternativer, annet enn e-nv200. Tesla Model X er altfor dyr.
Vi har tre barn i store barneseter (tvillinger på halvannet år i store bakovervendte og ei på snart fem år i stort forovervendt), samt behov for stor bagasjeplass når vi kjører (ofte) på hyttetur. Det setter strek over de fleste av dagens el-alternativer.
Ja lite alternativ for oss med barn, hund + div pikkpakk.
Rart at ingen satsa på oss :P
Bli litt rysta om ikkje nissan no kjem me en forbedra evalia i tillegg til leaf..
Klare oss egentlig greit me 24kwt til bygdebruk, men blir knapt vinterstid og ved kjøyring over fjell
selv de på nissan ønsker seg større batteri på E-Nv200 men de vet ikke noe før i 2018
Problemet er vel vekta. Men det er jo et sykt salgspotensiale her da ovenfor firma med større batteripakke. Så hvorfor de ikke angriper mer det spekteret av kundemasse stusser jeg litt på. Jeg vet mitt firma hadde kjøpt denne hadde den hatt lengre rekkevidde.
Jeg bruker min på jobb som elektriker og har klart meg uten å lade på jobb til nå. Lengste jeg har kjørt er 123 km. Men vinteren vil nok føre til at det endrer seg er jeg redd.