Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: plvr på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:48
Spekuler i vei
Sitat fra: plvr på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:48
Spekuler i vei
Hydrogenbil hadde vært uventet 


Sent from my iPhone using Tapatalk
unveil 2 TM3 eller første visning mod TMY
På tide med flygende bil nå. Da kan ingen hevde at de har lovet for mye med 'autopilot'
Det mest sannsynlige er nok PowerWall/PowerPack 2.0
https://electrek.co/2016/10/07/tesla-powerpack-2-0-doubling-energy-capacity-new-battery-cell-2170-gigafactory/ (https://electrek.co/2016/10/07/tesla-powerpack-2-0-doubling-energy-capacity-new-battery-cell-2170-gigafactory/)
SitatTesla is doubling the energy capacity of the Powerpack with new battery cells from the Gigafactory
Men det er jo lov å håpe på en ny versjon av Model S? 2 dørs Cupè? Kabriolet? Limousin? Stasjonsvogn? Hengerfeste til Model S? Ettermonterbar autopilot?
Eller en 100kWh batteripakke som er ettermonterbar på eldre modeller?
En ting som ville overraske de fleste hadde vært en ny Roadster :)
The mest sannsynlige er vel 'expected'? ;)
Model 3 unveil 2 er vel også delvis definert som expected.
Tesla Superchargere endres til Solar City Charging som igjen åpner for andre merker. Tipper på BMW
Sitat fra: Tesla-man på mandag 10. oktober 2016, klokken 05:49
Tesla Superchargere endres til Solar City Charging som igjen åpner for andre merker. Tipper på BMW
Holy shit
Sitat fra: lunitiks på mandag 10. oktober 2016, klokken 06:28
Sitat fra: Tesla-man på mandag 10. oktober 2016, klokken 05:49
Tesla Superchargere endres til Solar City Charging som igjen åpner for andre merker. Tipper på BMW
Holy shit
Holy shit en gang til
Musk har vel fått med seg at jeg fyller 50.
Sitat fra: Skjøteledning på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:04
Musk har vel fått med seg at jeg fyller 50.
Gratulerer 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Tesla-man på mandag 10. oktober 2016, klokken 05:49
Tesla Superchargere endres til Solar City Charging som igjen åpner for andre merker. Tipper på BMW
Nei. Det er nok mer sannsynlig at Solar City fases ut til fordel for Tesla Solar etter sammenslåingen. Og ingenting hindrer BMW og andre fra å kjøpe seg tilgang til superladernettverket, selv om det har Tesla-skilting.
BMW er uansett ikke interessert per idag siden de ikke har noen elbiler beregnet på langkjøring.
Samme gjelder vel de fleste produsentene.
Ja ved nærmere ettertanke vil en selskapsmessig endring og åpning av SuC for andre enn Teslas biler ikke være naturlig å kalle "product unveiling"... Må være et nytt *produkt* de lanserer.
Samtidig tror jeg ingenting på at det blir et helt nytt kjøretøy, det tror jeg han hadde sagt rett ut og ikke kamuflert det i form av en slik understatement. Samme gjelder egentlig Model3 part 2.
Ahhhh hater og elsker slike spekulasjoner før faktumet :)
Om det er bil er det nok pickup. Men tror det er innenfor energi vi snakker her, kanskje vindmølle?
Sitat fra: Skjøteledning på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:04
Musk har vel fått med seg at jeg fyller 50.
Og jeg 40 ;D
Fruen har termin den 22., men Musk vet kanksje noe vi ikke vet.. :o
Tipper Tesla Solar solceller og "vehicle to grid integration".
Sitat fra: Brede på mandag 10. oktober 2016, klokken 10:24
Fruen har termin den 22., men Musk vet kanksje noe vi ikke vet.. :o
Vel, vil jo være ett "nytt produkt" da, men ville stilt fruen noen spørsmål ang. dette at det skal være "ett Tesla produkt" ;)
Sitat fra: TorR på mandag 10. oktober 2016, klokken 11:36
Tipper Tesla Solar solceller og "vehicle to grid integration".
De har jo gått bort fra V2G, så det er vel lite sannsynlig.
Sitat fra: Amoss på mandag 10. oktober 2016, klokken 11:56
Sitat fra: Brede på mandag 10. oktober 2016, klokken 10:24
Fruen har termin den 22., men Musk vet kanksje noe vi ikke vet.. :o
Vel, vil jo være ett "nytt produkt" da, men ville stilt fruen noen spørsmål ang. dette at det skal være "ett Tesla produkt" ;)
Hmm.. Syns nok hun har vært litt i overkant begeistret for denne Musk.. ;D
@LexLektor kom med et opplagt tolkningsalternativ i en annen tråd:
At "unexpected by most" refererer til datoen (17th), ikke produktet som skal unveiles
Legg også merke til at det ikke er spesifisert hvilken måned, eller år, dette gjelder.
I god Teslaånd! ;D
Sitat fra: lunitiks på mandag 10. oktober 2016, klokken 12:11
@LexLektor kom med et opplagt tolkningsalternativ i en annen tråd:
At "unexpected by most" refererer til datoen (17th), ikke produktet som skal unveiles
Riktig, derfor AP 2.0 tippa ej.
(http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=28965.0;attach=45909;image)
Tesla will announce AnticiPator, an advanced technology that allows the car to anticipate what you want it to do and do it.
Dei bytta også navn.
En videreutvikling av "smart preconditioning" ;D
Mitt forslag er Tesla universal supercharger, med support for 150 KW Chademo og CCS.
Alle eksisterende superchargere vil i første omgang få minst 2 plugger av hver sort i tillegg til eksisterende Tesla plugger.
Dette ville få enorm betydning for elbil utbredelsen i USA, hvor ingen ser ut til å ville bygge skikkelige ladenettverk utenfor de store befolkningsområdene. Også i Europa ville det vært fint med mere konkurranse om ladekundene :)
EDIT: Eller kanskje bare CCS og Chademo adaptere :)
Da ville jo de eksisterende Superladerne kunne identifisere adapteret og det ville være lett å få til en betalingsløsning med forhåndsbetaling til en konto e.l slik at det ikke blir noen administrasjonsproblematikk rundt dette.
Hugo
Trur det blir komplett sjølkjørende bil med AP.2. Og derfor "unexpected" by most.
Audi har annonsert det samme for sine biler til neste år. Kjem med egen A.I knapp, når den blir trykt, tar Audi ansvar for det som skjer, og bilen tar heilt over.
https://youtu.be/FE-AY-3kSRQ?list=PLPN4zHt0uiK-_3_zFSSjssFEnb9ktPgE5
http://www.autobild.de/artikel/audi-a6-c8-2017-vorstellung-5731014.html
Regna med musken vil komme dei i forkjøpet...
Det må de (og han) gjerne gjøre. Bare synd de ikke får lov til å slippe disse i trafikken på noen år :(
Jeg tipper de kommer med en alternativ Model 3-variant som blir mer som en stasjonsvogn/hatchback. Altså både en sedan og en stasjonsvogn/hatchback på samme plattform.
Tesla fikk mye feedback på at baklukeløsningen på prototypen ikke er optimal. Og Musk har allerede bekreftet at de har fikset bakluken, men hvordan har de fikset den? :)
(http://d2odvx3v4cbpyu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2016/04/Model-3-hatchback-concept.jpg)
Her er vel svaret ;)
https://electrek.co/2016/10/10/tesla-vision-autopilot-autonomous-driving-nvidia-cuda/
Ja er nok det :)
Cpu osv som står i Model S og Model X idag er fra midten av 2012. Når man kjører med AP på og hører på musikk så er CPU belasting på nesten maks i MCU ( 17" skjerm), så er ikke mye å gå på, utenom litt optimalisering kanskje.
Auto pilot prosessering for kamera skjer stort sett i den egne modulen bak kamera i dagens løsning, siden det som er i MCU idag er for svakt.
Tipper vi ser en stor oppgradering av hw som er i 17" skjerm osv. som vil gjøre at bilen får cpu og gpu kraft på høyde med en kraftig pc i dagens marked og ikke som en billig tablet :P
Å bruke cuda/GPU er kjempesmart. Det vil tilgjengeliggjøre prosesseringskapasitet man bare kan drømme om å oppnå med en tradisjonell cpu. F@H ville nok ha kommet vesentlig kortere uten, for eksempel.
Ok denne vil jeg ha ettermontert
Sitat fra: Brede på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 02:11
Her er vel svaret ;)
https://electrek.co/2016/10/10/tesla-vision-autopilot-autonomous-driving-nvidia-cuda/
Hmmm, var dette så unexpected egentlig? Synes nesten det (riktignok i etterpåklokskapens navn ;D) var naturlig etter bruddet med Mobileye.
Forøvrig er det vel dette Volvo ser ut til å ha gått for også:
http://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-s-deep-learning-car-computer-selected-by-volvo-on-journey-toward-a-crash-free-future
Så gjenstår det å se om Tesla får mer ut av systemet. NVIDIA DRIVE PX 2 kan jo analysere multiple strømmer med data, så da blir det vel opp til hver bilprodusent hvilke sensorer man skal "huke på".
Jeg er nesten sikker på at Tesla ikke kommer til å putte en superdatamaskin i bilene. Den krever jo vannkjøling og flere hundre watt med strøm. Blir nok en dedikert SoC som er spesialtilpasset formålet, CUDA er jo nettopp for det motsatte, at man skal kunne kjøre "vanlig" (dog subset) kode på SIMD prosessorer, såkalt GPGPU.
Blir nok en SoC alla mobileeye sin, som de lager i samarbeid med f.eks. Nvidia, med spesialkompetanse fra alle de nye CPU-arkitektene de har ansatt fra bla. AMD.
Sitat fra: petersv på onsdag 12. oktober 2016, klokken 10:56
Jeg er nesten sikker på at Tesla ikke kommer til å putte en superdatamaskin i bilene. Den krever jo vannkjøling og flere hundre watt med strøm. Blir nok en dedikert SoC som er spesialtilpasset formålet, CUDA er jo nettopp for det motsatte, at man skal kunne kjøre "vanlig" (dog subset) kode på SIMD prosessorer, såkalt GPGPU.
Blir nok en SoC alla mobileeye sin, som de lager i samarbeid med f.eks. Nvidia, med spesialkompetanse fra alle de nye CPU-arkitektene de har ansatt fra bla. AMD.
Enig med deg angående det med strømforbruk... Mulig nVidia har noe på lur som er vesentlig mer gjerrig på strømmen enn det som allerede er vist fram. 250W er litt drøyt "bare" for selvkjøringen. Kan jo være at dette er variabelt også da og at den bruker 250W bare ved krevende forhold og den må "konse"...
Sitat fra: Sven-E på onsdag 12. oktober 2016, klokken 13:22
Hvis det er noe "unexpected" så er det noe man ikke forventer seg.
...
Det forventes buss og varebil, og til og med pick-up.
Selv om det forventes en pick-up så er det få som forventer at den skal lanseres allerede 17th.
På samme måte kan Musken påstå at det er få som forventer en så radikal forbedring av Autopilot som evt. måtte komme den 17...
Sitat fra: RuneW på onsdag 12. oktober 2016, klokken 13:33
Enig med deg angående det med strømforbruk... Mulig nVidia har noe på lur som er vesentlig mer gjerrig på strømmen enn det som allerede er vist fram. 250W er litt drøyt "bare" for selvkjøringen. Kan jo være at dette er variabelt også da og at den bruker 250W bare ved krevende forhold og den må "konse"...
250W er en pølse i slaktetiden. Økt forbruk på 250W utgjør ca. 1% lavere rekkevidde, noe jeg tror de fleste ikke bryr seg nevneverdig om om det betyr langt bedre AP.
Jeg tror også mest på autopilot og ny hardware, mye indikasjoner på det.
Men litt utenfor boksen tenking;
- Solcellepaneler på bilene, litt bidrag til rekkevidde, ihvertfall hvis bilen blir stående stille noen dager i solen?
- Nye batteripakker basert på det nye formatet celler, halvering av vekt?
Referral programmet avsluttes 15 OKT .
Jeg tror på ny hardware og prisstigning .
Derfor kan det være lurt å bruke ref-link få 8000kr i avslag og deponere på bil den 15 , da har du på en måte opsjon på oppgradert ny bil men til gammel pris ..
Hvis det ikke er ny hardware på biler som kommer nå så blir nok min ikke hentet ut eller så får jeg avtale en løsning med tesla ..
Sitat fra: Sven-E på onsdag 12. oktober 2016, klokken 13:22
Det kunne kanskje være solcelle-tak (portabel garasje?) eller lignende for lading av bilene.
Altså frittstående kun for lading av 1 og 1 bil.
Jeg "forventer" at solcelle taket med kobling mot lading av bil som skal lanseres den 28. fungerer like godt på garasjen som på huset ;) En evnt. frittstående og/eller portabel-garasje variant burde da komme samtidig med eller etter lanseringen den 28.
Men korrekt at ingen forventer en elmotorsykkel - eller for den sak skyld elfly eller elrakett ;)
Jeg vet hva det er nå ;)
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. oktober 2016, klokken 14:01
250W er en pølse i slaktetiden. Økt forbruk på 250W utgjør ca. 1% lavere rekkevidde, noe jeg tror de fleste ikke bryr seg nevneverdig om om det betyr langt bedre AP.
250W = 1% betyr 25kW som middels forbruk, da må du kjøre fort noe som også går ut over rekkevidden. Men 2-2,5 pølser i slaktetiden er jo heller ikke så mye.
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. oktober 2016, klokken 17:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. oktober 2016, klokken 14:01
250W er en pølse i slaktetiden. Økt forbruk på 250W utgjør ca. 1% lavere rekkevidde, noe jeg tror de fleste ikke bryr seg nevneverdig om om det betyr langt bedre AP.
250W = 1% betyr 25kW som middels forbruk, da må du kjøre fort noe som også går ut over rekkevidden. Men 2-2,5 pølser i slaktetiden er jo heller ikke så mye.
Ja, det er vel omtrent standard motorveisforbruk i 100-110, da går det gjerne med 225-250Wh/km.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. oktober 2016, klokken 17:26
Sitat fra: Griffel på onsdag 12. oktober 2016, klokken 17:08
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. oktober 2016, klokken 14:01
250W er en pølse i slaktetiden. Økt forbruk på 250W utgjør ca. 1% lavere rekkevidde, noe jeg tror de fleste ikke bryr seg nevneverdig om om det betyr langt bedre AP.
250W = 1% betyr 25kW som middels forbruk, da må du kjøre fort noe som også går ut over rekkevidden. Men 2-2,5 pølser i slaktetiden er jo heller ikke så mye.
Ja, det er vel omtrent standard motorveisforbruk i 100-110, da går det gjerne med 225-250Wh/km.
Og reduseres farten til 98-108km/t så er tapet i rekkevidde mer enn dekket.
Tipper Tesla lanserer en DIESELBIL. Totalt uventet ;D
Oppdatering til Navigon/Garmin kartet hadde vært det mest overraskende for alle.
Sitat fra: lunitiks på onsdag 12. oktober 2016, klokken 17:03
Jeg vet hva det er nå ;)
Ja, hvis dette stemmer og de begynner å rote med drivstoffceller, blir jeg utrolig skuffet!
http://teknikensvarld.se/teslas-nya-modell-ett-nyttofordon-335681/
Sitat fra: tut på torsdag 13. oktober 2016, klokken 00:56
http://teknikensvarld.se/teslas-nya-modell-ett-nyttofordon-335681/
Så de skal slippe en van, en pickup og en minibuss og de skal alle sammen hete Model Y?
... hmm... Disse har helt klart skaffet seg grundig inside info ;)
Sitat fra: Amoss på torsdag 13. oktober 2016, klokken 01:12
... hmm... Disse har helt klart skaffet seg grundig inside info ;)
He he
Ikke særlig troverdig, men "El camino" er jo et ypperlig navn på en el pickup 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Amoss på torsdag 13. oktober 2016, klokken 01:12
Sitat fra: tut på torsdag 13. oktober 2016, klokken 00:56
http://teknikensvarld.se/teslas-nya-modell-ett-nyttofordon-335681/
Så de skal slippe en van, en pickup og en minibuss og de skal alle sammen hete Model Y?
... hmm... Disse har helt klart skaffet seg grundig inside info ;)
Neste modeller blir Y, M og F
S3XY MF
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 13. oktober 2016, klokken 11:51
Sitat fra: Amoss på torsdag 13. oktober 2016, klokken 01:12
Sitat fra: tut på torsdag 13. oktober 2016, klokken 00:56
http://teknikensvarld.se/teslas-nya-modell-ett-nyttofordon-335681/
Så de skal slippe en van, en pickup og en minibuss og de skal alle sammen hete Model Y?
... hmm... Disse har helt klart skaffet seg grundig inside info ;)
Neste modeller blir Y, M og F
S3XY MF
MF Tesla? Høres bra ut.
http://www.techtimes.com/articles/181999/20161013/tesla-might-open-up-its-own-bank-as-model-3-pre-orders-rank-record-numbers.htm
Iallefall uventet for de fleste .
I følge Musk på Twitter så utsettes annonseringen til onsdag.
Trenger "a few more days refinement".
Tweet fra Tesla:
Unveiling a new Tesla product this Wednesday
Sitat
Moving the Tesla announcement to Wednesday. Needs a few more days of refinement.
Hmmm... Høres ut som en duppeditt
Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 06:37
Sitat
Moving the Tesla announcement to Wednesday. Needs a few more days of refinement.
Hmmm... Høres ut som en duppeditt
Høres ikke ut som AP 2.0 og at det er i produksjon allerede da... Det måtte isåfall være at de skal vise noe av hva den kan gjøre og at SW ikke henger med
Sitat fra: bjoris på mandag 17. oktober 2016, klokken 07:06
Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 06:37
Sitat
Moving the Tesla announcement to Wednesday. Needs a few more days of refinement.
Hmmm... Høres ut som en duppeditt
Høres ikke ut som AP 2.0 og at det er i produksjon allerede da... Det måtte isåfall være at de skal vise noe av hva den kan gjøre og at SW ikke henger med
Påliteligheten til @model3ownersclub på twitter henger i en tynn tråd hvis det ikke er AP02-related greier de skal avduke.
Men enig, det er i så fall enten snakk om at de jobber med SW til en demo på onsdag eller så er ingen biler produsert med ny HW ennå og onsdagen skal vise hvordan den blir. Eller begge deler.
Jeg har i alle fall sagt at det blir en duppeditt og gleder meg til å rope I told u so til alle naysayerne her inne :o
Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 07:56
Jeg har i alle fall sagt at det blir en duppeditt og gleder meg til å rope I told u so til alle naysayerne her inne :o
Kanskje "Tesla over the ear headphones"?
Det omtales i alle fall som et nytt produkt. Autopilot er vel mer en funksjon. Hadde det vært en bil så hadde de kanskje sagt bil...
Kult om de svarte Apples bilplaner med å lansere en telefon!
Jeg tipper tesla MC.. 8)
Tipper en stilig liten batteribank, f.eks 20.000 mAh med USB-utganger. Billllig og god, med svær Tesla-logo.
Jeg tror og håper det blir model y , de som har reservert kan velge mellom model 3 og model y , men litt lenger leveringstid på y .
Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 06:37
Sitat
Moving the Tesla announcement to Wednesday. Needs a few more days of refinement.
Hmmm... Høres ut som en duppeditt
Jepp, jeg tipper det er en integrert inverter til Power Wall, som også fungerer som solcellelader og ladestasjon for elbiler. Gjerne inkl. V2G.
'few more days of refinement' kan være bare en formulering og kan f.eks bety at logistikken krever et par dager ekstra.
Sitat fra: JorgenM på mandag 17. oktober 2016, klokken 09:25
'few more days of refinement' kan være bare en formulering og kan f.eks bety at logistikken krever et par dager ekstra.
blir nok selvkjørende bil ja... de kan ikke risikere at presentasjonen ikke går 100 knirkefritt.. for mye prestisje på spill.. alle husker jo Volvo fadesen ..
Ladekabelen som finner ladeporten selv hadde vært kjekt å ha
Sitat fra: Mazzbot på søndag 16. oktober 2016, klokken 21:04
http://www.techtimes.com/articles/181999/20161013/tesla-might-open-up-its-own-bank-as-model-3-pre-orders-rank-record-numbers.htm
Iallefall uventet for de fleste .
Jeg tror det blir noe slikt, en ny finansieringstjeneste eller forretningsmodell som reduserer behovet for eksterne finansieringspartnere både for seg selv og kunder av Tesla / Solarcity.
Isåfall spent på å se om det er noe som gir noe form for gode til oss som kunder eller bare økte marginer til Tesla. Håpet er selvfølgelig det første 8)
Nå vet jet hva det blir - dem kommer med en klimaautomatikk som fungerer også om vinteren i V9.0 :)
Sitat fra: flux på mandag 17. oktober 2016, klokken 11:28
Sitat fra: Mazzbot på søndag 16. oktober 2016, klokken 21:04
http://www.techtimes.com/articles/181999/20161013/tesla-might-open-up-its-own-bank-as-model-3-pre-orders-rank-record-numbers.htm
Iallefall uventet for de fleste .
Jeg tror det blir noe slikt, en ny finansieringstjeneste eller forretningsmodell som reduserer behovet for eksterne finansieringspartnere både for seg selv og kunder av Tesla / Solarcity.
Ja, det hører jo logisk ut. Kan være de ønsker å være i stand til å gå live med låneordningen med en gang de lanserer den, for å få full effekt av nyheten....men så tok det litt lenger tid.
Eller så er det el-buss og el-trailer.......
Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 06:37
Hmmm... Høres ut som en duppeditt
Nå først? Det har da hørtes slik ut hele tiden. Rett nok en stor nok "duppeditt" til å forsvare en pressekonferanse - og nå også stor nok duppeditt til å kunne kreve litt justeringer før visning, men dog fortsatt en duppeditt :)
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. oktober 2016, klokken 12:29
Sitat fra: flux på mandag 17. oktober 2016, klokken 11:28
Sitat fra: Mazzbot på søndag 16. oktober 2016, klokken 21:04
http://www.techtimes.com/articles/181999/20161013/tesla-might-open-up-its-own-bank-as-model-3-pre-orders-rank-record-numbers.htm
Iallefall uventet for de fleste .
Jeg tror det blir noe slikt, en ny finansieringstjeneste eller forretningsmodell som reduserer behovet for eksterne finansieringspartnere både for seg selv og kunder av Tesla / Solarcity.
Ja, det hører jo logisk ut. Kan være de ønsker å være i stand til å gå live med låneordningen med en gang de lanserer den, for å få full effekt av nyheten....men så tok det litt lenger tid.
Eller så er det el-buss og el-trailer.......
Eller en model S stasjonsvogn for å utnytte produksjonskapasiteten på model S bedre.
Nå trenger ikke denne lanseringen å bety en enorm overraskelse for de av oss som følger med litt.
Det står tross alt "unexpected by most". Tipper at 95% av omgangskretsen min ikke har noen som helst forventninger rundt hva Tesla eventuelt skulle lansere, altså vil det komme overraskende på dem. ;D
Slettet
Muffinmann sitt open source prosjekt får dere lese om andre steder..
Forum admin
Åhhhh muffin, jeg gir den der 1 time før mod sparker deg på hue ut :)
EDIT:
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:27
Slettet
Muffinmann sitt open source prosjekt får dere lese om andre steder..
Forum admin
Jeg døøøøøøøøøøør ;D ;D ;D ;D ;D
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:29
Åhhhh muffin, jeg gir den der 1 time før mod sparker deg på hue ut :)
Da blir Forumet et fattigere sted ;)
Kan det ha noe med priser å gjøre?
Har på følelsen at de nedjusterer prisene på S og X på grunn av at produksjonen har blitt mye billigere etterhvert.
Egenproduksjon av batterier etc. Tipper i så fall opp mot 100k NOK billigere biler. Uavhengig av kronekurs.
Samt egen bank som kan finansiere den nye pakken med solceller/batterier/inverter etc?
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så det kan hende dette har vært nevnt før.. Kan det hende de vil tilby noe ala dette (https://www.otovo.no/nabostrom)? Tesla som strømleverandør? Eller har de dette i USA/SolarCity allerede? Jeg har ikke lest det med Tesla bank, men dette kan jo også bli en slags finansiering, tjene penger på kjøp og salg av strøm? Lei solcellesystem, kjøp og selg strøm via Tesla?
For så vidt ikke et produkt, men..
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 12:27
Slettet
Muffinmann sitt open source prosjekt får dere lese om andre steder..
Forum admin
Jeg har ikke tid til å følge med her på dagtid og føler jeg gikk glipp av noe her- hvor kan jeg lese om muffins open source?? ???
La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)
I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).
Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.
Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)
Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?
MCU (17 skjerm) har hardware fra 2012. Er helt klart på tide at Tesla gjør en større oppgradering også der på Model S og Model X før Model 3 kommer. Rett å slett for å teste ut hva Model 3 får som standard fra dag 1.
Er veldig lurt av Tesla å teste og få utviklet sw på ny hw før dette skal produseres i store volum på model 3. Kundegruppen til Model 3 er mer "normale" kjøpere som ikke er like villig til litt beta testing som det har vært en del av på Model S/X.
Angående radar så vet vi det det kommer corner radar siden det ligger allerede i software. På kamera fronten kommer vi nok til å se stereokamera eller tricam oppsettet.
Mest sannsynlig er nok et tricam oppsett. Siden det faktisk er i koblingskjema ;)
Da blir det 3 stk kameraer som jobber sammen fokusert på ulik bredde og dybde for å kunne se mest mulig likt som vi gjør.
Ett kamera ville ha en smal 20 graders synsfelt for å se hva som kommer langt nedover veien (Narrow). Et vil ha en bred 150-graders visning for å se hva som er rundt bilen (Fish eye). Det tredje vill ha mellomting på rundt 50 grader (Narrow).
MCU tipper jeg får en helt ny generasjon Nvidia hardware som er kraftig nok til å brukes i mange år framover mot selvkjøring. Kapasiteten på dagens hw er allerede sprengt. Dagens mobileye kamera har en egen modul bak som gjør prosesseringen. Likevel er CPU bruk på MCU så og si brukt opp. Dagens Model S og Model X har like mye prosseringskraft som en billig tablet idag.
Veldig mye rot i frontvinduet her, men det midterste 3-kameraoppsettet ligner på development HW. Dette kombinerer stereocam'et som X har en handicappet versjon av i sitt frontvindu, med et ekstra kamera
(http://i.imgur.com/tFdxcKJ.jpg)
Blir nok noe slik ja bare litt mer anonymt :P To kamera ved siden av hverandre og et kamera under.
Interessant tråd på teslamotorsclub.com (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/autopilot-invoice-code-for-new-cars.79028/), dreier seg om et par biler som har fått noen nye og hittil uidentifiserte option-koder.
Feks denne bilen mangler DA01 eller DA02, noe som tidligere anga autopilot nei eller ja:
https://www.tesla.com/new/5YJXCAE2XGF022086?redirect=no
Har noen sett feks APE1, APF1, APH0 option-kodene som denne bilen har noe sted tidligere?
DA står for Driver Assistance. Ifølge kretsdiagrammene er nåværende AP-generasjon på DA02.
Det de luringene på TMC ikke har skjønt er at DA03 er det neste store, ikke DA02
EDIT: Unnskyld, ifølge kretsdiagrammet er vi på DA01 nå.
Forvirrende, fordi options kodene som man f.eks. finner her inne (http://options.teslastuff.net/) bruker DA01 som "AP nei" og DA02 som "AP ja".
Skjønner. Men er det ikke da underlig at denne bilen ikke har DA02 koden? Det er jo umulig å bestille en bil i dag uten autopilot hardware.
Se min forrige post.
Det du må være obs på, er at når vi snakker om option codes så er "DA01" vs "DA02" et spørsmål om du har "Autopilotens bekvemmelighetsegenskaper" eller ikke.
Korrekt som du påpeker at alle biler shippes med APHW
Aktuell bil har hverken DA01 eller DA02.
Hvor ser du dette. Annonsen sier at den har autopilotens bekvemmelighetsegenskaper
Høyreklikk på bildet av bilen og kopier ut URLen til bildet.
Da får du en slik link:
https://www.tesla.com/configurator/compositor/?model=mx&view=STUD_SIDE&size=1920&bkba_opt=2&file_type=jpg&options=MDLX,RENA,AD15,AF02,AH00,APE1,APF1,APH0,AU00,BC0B,BP00,BR00,BS00,BTX4,CC03,CDM0,CH05,COL2-PMNG,COUS,CW02,DRLH,DSH7,DV4W,FG02,FR02,GLFR,HP00,IDBA,IX01,LP01,LT3B,ME02,MI02,MX01,PA00,PF00,PI01,PK00,PS00,QLEB,RFPX,S06B,SC01,SP00,SR01,ST02,SU01,TIC4,TM00,TP03,TR01,TRA1,TW00,UM01,USSB,UTAW,WT20,X001,X003,X007,X011,X014,X021,X025,X026,X028,X031,X037,X040,X042,YFFC
Her er tilsvarende link på en annen 90D, men som har DA02:
https://www.tesla.com/configurator/compositor/?model=mx&view=STUD_SIDE&size=1920&bkba_opt=2&file_type=jpg&options=MDLX,RENA,AD15,AF02,AH00,AU01,BC0B,BP00,BS00,BTX4,CC02,CDM0,CH05,COL3-PPMR,COUS,CW02,DA02,DRLH,DSH7,DV4W,FG02,FR02,GLFR,HP00,IDBO,IX01,LP01,LT3T,ME02,MI00,MX01,PA00,PF00,PI01,PK00,PS01,QLET,RFPX,S06T,SC01,SP00,SR04,ST02,SU01,TIC4,TM00,TP03,TR01,TRA1,TW00,UM01,USST,UTAW,WTHX,X001,X003,X007,X011,X013,X021,X025,X026,X028,X031,X037,X040,X042,YFFC
Nå følger jeg deg
Her tror jeg det er Tesla som har glemt å putte inn DA02 i lista over options i URL'en.
(Ta f.eks. den linken du la ut nå sist, hvor bare deler av den ble hyperlinket. Som medførte at verken fargen eller hjulene kom med.)
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 19:55
Blir nok noe slik ja bare litt mer anonymt :P To kamera ved siden av hverandre og et kamera under.
Denne MX-mulen husker vi vel alle. Ved nærmere ettersyn ser vi også en større kamerasuite i vinduet på denne
(http://charts.stocktwits.com/production/original_38521839.png?1434731193)
(http://i.imgur.com/LyUWbqj.jpg)
(http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/07/model-x-2.jpg)
Er det sagt noe tidspunkt for lanseringen/annonseringen i morgen?
Her er min kode, hvis noen klarer å lese noe fornuft ut av dette. P100D:
https://www.tesla.com/configurator/compositor/?model=ms&view=STUD_SIDE&size=1920&options=BC0R,COL2-PPSB,DRLH,FG02,MI01,PI01,RFP2,TP03,WTSG,X019,X024&bkba_opt=1
Er vel 8 timer forskjell ?så etter 16 engang tipper jeg det kommer noe .
Jeg tror det er annonsering av en samarbeidsavtale med Volkswagen om utvidelse av Supercharger nettverket. Volkswagen må jo bruke 2 milliarder dollar neste 10 år på infrastruktur for 0-utslippsbiler. Elon har tidliger sagt at han er åpen for å åpne for andre merker i SC nettet dersom de betaler sin del av kaka.
Jeg fikk min Model X 90D ferdig bygget i går kveld. Har fått tilsendt fullstendig options-liste fra Tesla. Denne bilen har fremdeles Autopilot Hardware Code: DA02. Jeg finner ikke referanser til DA03 noe sted på nettet. Hvor kommer dette fra?
Sitat fra: eha på onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:49
Har fått tilsendt fullstendig options-liste fra Tesla.
Er det noe du fikk automatisk tilsendt, har du bedt om å få det tilsendt, eller snakker du egentlig om "Vis designspesifikasjoner" som ligger tilgjengelig i MyTesla?
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. oktober 2016, klokken 14:33
Sitat fra: eha på onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:49
Har fått tilsendt fullstendig options-liste fra Tesla.
Er det noe du fikk automatisk tilsendt, har du bedt om å få det tilsendt, eller snakker du egentlig om "Vis designspesifikasjoner" som ligger tilgjengelig i MyTesla?
Ringte dem (teknisk support) og spurte om å få dette tilsendt på e-post. Dette er en PDF-print av innhold i SalesForce-verktøyet de bruker internt i Tesla. Du finner det ikke på My Tesla.
Ok, for url'en til "Vis designspesifikasjon" viser samme options-koder. Kanskje du kan sammenligne om noen av de har blitt endret?
Her er min url (litt renset):
https://www.tesla.com/no_NO/mytesla/pdf/view-design-pdf?model=mx&options=
MDLX REEU AD15 AF00 AH00 AU00 BC0B BP00 BS00 BTX5 CC02 CDM0 CF01 CH04 COL1-PBCW CONO CW02 DA02 DRLH
DSH5 DV4W FG00 FR01 GLFR HP00 IDBA IX00 LP00 LT1T ME02 MI00 MX01 OSST PA00 PF00 PI00 PK00 PS00 QPMT
RFPX S02T SC01 SP01 SR04 ST02 SU01 TIM7 TM00 TP00 TR01 TRA1 TW01 UM01 UTPW WT20 X001 X003 X008 X011
X014 X021 X025 X026 X028 X031 X037 X039 X041 X043 YFCC&rn=XXXXXXX
Ingen koder har vært endret. I dokumentet jeg har fått tilsendt står det også oversikt over alle endringene (endringslogg). Det har ikke vært gjort noen endringer på konfigurasjonen av bilen siden midten av september, av en selger i Tesla (regner med dette skyldes at jeg ringte for å få fremskyndet leveransen).
Ergo jeg har DA02, som er den koden mange spør etter.
Det er blitt konstatert at noen uavhentede biler i USA med høy VIN (20000+) mangler DA02 og i stedet har APE1, APG, APH osv... Dette får meg til å tro at min bil, som altså ble bygget i går kveld, ikke leveres med ny HW, mens de nyere bilene kanskje er blitt produsert på en ny produksjonslinje. Min har tross alt VIN 17xxx fordi den ble bestilt tidlig.
Frister lite å ta ut en av de aller siste bilene uten AP 2.0 hvis dette blir tilfellet.
Om noen timer vet vi mer.
I optionslista du får opp ved kopier-linkadresse på bildet, betyr DA01 "ikke autopilotens bekvemmelighetsegenskaper".
Mens DA02 betyr "autopilotens bekvemmelighetsegenskaper".
Men disse kodene har en helt annen mening i *kretsdiagrammene* man bare kan få tilgang til gjennom serviceportalen (betalingstjeneste). Her har DA01 og DA02 en annen betydning, og hvor DA02 refererer til koblingsoppsettet som er kjent med 1 monocam og 1 radar.
DA03 er derimot noe helt nytt i kretsdiagrammene, og refererer mest sannsynlig til APHW2.0, fordi koden står i tilknytning til hjørneradarer og tre kameraer
EDIT: Med andre ord @Eha, det at det står DA02 i ditt oppsett trenger ikke bety at du misser ut på aphw2.0 som er satt i prod. for andre. (Tviler STERKT på at noen har fått ap2.0 produsert allerede).
Men jeg kan ta feil, da jeg er usikker på hva de der nye, ukjente kodene i optionslista betyr.
Takk for oppklaring!
Men hva da med at biler med høy VIN hverken har DA01 eller DA02 i options? F.eks. denne bilen:
https://www.tesla.com/new/5YJXCAE2XGF022086?redirect=no
(Høyreklikk og view source.)
Den har i stedet noen andre koder: APE1, APF1, APH0
Disse kodene er helt ukjente for denne decoderen: http://options.teslastuff.net/
Don't know, don't speak japanese.
EDIT: Er det noen med "høy vin" og disse mystiske optionene som har tatt levering? I så fall ville vi allerede visst det om dette var ap2.0
Er ingen i Norge som har tatt levering på nye nok biler, tror jeg.
Bilene med ny hardware er mest sannsynlig bare produsert fra forrige uke ca. Så ingen som har fått levert ut enda selv i USA.
"New product " hvis det er ap 2.0 så er det vel ikke akkurat nytt produkt .. begynner å bli lei av å vente nå !!!
Noen som har hørt noe tidspunkt? Tviler på at det kommer før børsen stenger kl 22
Virker som det går varmt I California idag iallefall . Musken pleier å skrive tidspunkt på Twitter .. kl er 10 der borte
Sitat fra: eha på onsdag 19. oktober 2016, klokken 16:35
Er ingen i Norge som har tatt levering på nye nok biler, tror jeg.
Jeg får ikke de der mystiske kodene på noen config. i Design Studio (tror jeg har forsøkt alle, også på US design studio). Er det mange som har fått disse kodene? Litt rart også da jeg mener den fra TMC ikke var en ny X90D men en brukt til salgs via Tesla (stemmer ikke det?).
Se
såeh, klokka to i natt :o
Je.
"Goes live" --- video på tesla.com?
Hvis Musk holder det han lover er vel det kl 01.00 i natt?
Cobos
Je.
EDIT: Gir meg selv strykkarakter i tidsomregning. @epsilone6 spør @Cobos
Sitat fra: lunitiks på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:51
Je.
how?
Ikke 02:00?
@elonmusk
Tesla announcement goes live at 5pm California time. 30 minutes of media Q&A to follow.
https://electrek.co/2016/10/19/tesla-to-make-product-announcement-at-5pm-pt-8pm-et-12am-utc/ (https://electrek.co/2016/10/19/tesla-to-make-product-announcement-at-5pm-pt-8pm-et-12am-utc/)
SitatWe expect that the announcement will take the form of a blog post with media content. Tesla is still tuning its announcement process. The last two announcements, for the v8.0 software updates and the P100D models, were fairly similar with a press conference and a blog post with media content, but it looks like it will be slightly different today. Hopefully, it means that it's a more significant announcement. We sure hope so considering all the hype around the event.
SitatWe sure hope so considering all the hype around the event.
Litt morsomt å si at det har vært hypet. Hittil er det vel snakk om ca 5 tweets fordelt på kontoen til Tesla og kontoen til Musk, der alle omhandlet når annonseringen skulle slippes, uten å avsløre nesten noenting som helst. I denne runden har mediene stått for 100% av hypen.
Men det er greit å huske på for Teslas del - har de noen mindre annonseringer, så ikke gi journalistene tid til å bli kreative. Da går forventningene opp i skyene. :)
12 AM UTC, husk at UTC ikke har sommertid. Kl. 02.00 norsk tid, altså.
Noen som husker denne? :)
https://electrek.co/2016/08/23/tesla-product-announcement-at-noon-pt-3pm-et/
Tidsforskjellen mellom California og Norge er 9 timer, for å oppklare alle eventuelle misforståelser.
Model Y? :)
(http://www.opptrends.com/wp-content/uploads/2016/10/Tesla-Model-Y-Crossover-revealing-on-October-20th-640x407.jpg)
Har mer tro på at Tesla lager en gasselektrisk septikbil. Model B ;D
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:15
Har mer tro på at Tesla lager en gasselektrisk septikbil. Model B ;D
Det blir det helt sikkert ikke.
Elon har jo sagt at etter Model 3 og Model Y så skal de slutte med "Model [bokstav eller tall]" navngivingen av modellene. Så selv om dette altså skulle være Plan B, og de virkelig annonserer en gasselektrisk sølvgrå septikbil så vil den ikke hete Model B ;)
Tipper det blir en kald-fisjon generator innebygget i alle biler produsert fra og med sist uke ::)
WTF!!!!!!
del 2 i dag er jo forsåvidt uventet... :)
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:29
del 2 i dag er jo forsåvidt uventet... :)
Det kan du trygt si ja :)
Helsikke jeg som hadde tenkt å sove litt i kveld
Men fanden,unexpected by most, indeed På Tesla.com??
Nokke meir spesifikt, link?? Eller e det kun presse idag??
;D ;D ;D ;D :o :o :o 8) :P ;) ;D ;D ;D
... og jeg som trenger å få litt søvn! :'(
Her skal de virkelig ta alle på senga.
Regner med vi får se et ferdig interiør, kontrollert og pinlig nøye planlagt demo av styrefunksjoner/HUD/AP/Iron Man Suit
Electrek:
SitatMusk already confirmed that the Model 3's interior and the lack of an instrument cluster will make more sense after the 'part 2' of the unveiling.
Sitat fra: lunitiks på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:14
Model Y? :)
(http://www.opptrends.com/wp-content/uploads/2016/10/Tesla-Model-Y-Crossover-revealing-on-October-20th-640x407.jpg)
Y not
Blir det (garantert) videostream?
Skal sove for dere jeg. Vekk meg når dere er uthvilte ;)
Sitat fra: lunitiks på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:35
Helsikke jeg som hadde tenkt å sove litt i kveld
Sitat fra: eha på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:40
;D ;D ;D ;D :o :o :o 8) :P ;) ;D ;D ;D
... og jeg som trenger å få litt søvn! :'(
Det kan dere nok bare glemme - ring sjefen med en gang og fortell at dere kommer til å forsove dere i morgen ;)
Svarte. Egentlig veldig glad, men skal på jobbintervju kl 0800! Er det innafor å ringe de 4 som skal delta om å flytte det?? Dette må de jo ha full forståelse for
Er det kl 3 eller kl 2 ?
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:59
Er det kl 3 eller kl 2 ?
Klokken 17 + 9 (tidsdifferansen Norge-California)
Sitat fra: LexLektor på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:54
Svarte. Egentlig veldig glad, men skal på jobbintervju kl 0800! Er det innafor å ringe de 4 som skal delta om å flytte det?? Dette må de jo ha full forståelse for
Sitat fra: Amoss på onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:48
Det kan dere nok bare glemme - ring sjefen med en gang og fortell at dere kommer til å forsove dere i morgen ;)
Postet på facebook, det må da holde :)
Julaften kom tidlig I år
Finnes det en stream en plass?
Tai
Lure jeg på også... Har jeg stått opp forgjeves?
Sliter med å finne stream, men det dreier som ny HW til AP ja.
https://electrek.co/2016/10/19/tesla-fully-autonomous-self-driving-car/
https://electrek.co/2016/10/19/tesla-fully-autonomous-self-driving-car/
https://www.tesla.com/blog/all-tesla-cars-being-produced-now-have-full-self-driving-hardware
Da er det bare å kansellere den leveringsklare bilen og bestille på nytt. Dette er en massiv oppdatering.
SitatIt basically skipped the Autopilot 2.0 level 4 version hardware suite that it was planning and jumped to 360 camera coverage for level 5 autonomy.
(https://electrek.files.wordpress.com/2016/10/autopilotnew.jpg?quality=82&strip=all&strip=all&w=1500&h=0)
Har drøyd å bestille X kun på grunn av usikkerhet rundt ny AP-HW. Trodde dog ikke det skulle komme en 360-kameraløsning nå, men da er det bare å bestille opp på nytt :)
Sitat fra: bilpower.no på torsdag 20. oktober 2016, klokken 02:18
Har drøyd å bestille X kun på grunn av usikkerhet rundt ny AP-HW. Trodde dog ikke det skulle komme en 360-kameraløsning nå, men da er det bare å bestille opp på nytt :)
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 20. oktober 2016, klokken 02:13
Da er det bare å kansellere den leveringsklare bilen og bestille på nytt. Dette er en massiv oppdatering.
Verd å merke seg før dere gjør det:
SitatBefore activating the features enabled by the new hardware, we will further calibrate the system using millions of miles of real-world driving to ensure significant improvements to safety and convenience. While this is occurring, Teslas with new hardware will temporarily lack certain features currently available on Teslas with first-generation Autopilot hardware, including some standard safety features such as automatic emergency breaking, collision warning, lane holding and active cruise control. As these features are robustly validated we will enable them over-the-air, together with a rapidly expanding set of entirely new features. As always, our over-the-air software updates will keep customers at the forefront of technology and continue to make every Tesla, including those equipped with first-generation Autopilot and earlier cars, more capable over time.
"CEO Elon Musk said that will enable full level 5 autonomy."
Det e rått, spørst berre kor lenge vi må vente før det bli aktivert ;D
Er vel verdt å vente på. Og det gir litt ro i rekkene med tanke på AP fremover, dette blir vel HW-standarden fra Tesla i de neste 5+ årene?
Eight surround cameras.
Veldig spent på å se hvordan dette skal se ut :D
EDIT: Ser ut.. De er jo allerede i produksjon!!!!!
Tesla.com e delvis nede/treig.
MyTesla funka ikkje.... Vi får vel sjå det på morgenkvisten tenke ej.
Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 02:24
Eight surround cameras.
Veldig spent på å se hvordan dette skal se ut :D
EDIT: Ser ut.. De er jo allerede i produksjon!!!!!
Jepp!
Dette er faktisk historisk :D
Da kom den nye hardwaren endelig. Var på tide ;D
twt
Nvidia GPU Titan
Holy shit dette blir ekstrautstyr. Les beskrivelsen i designstudio!!!!
Ja, der økte prisen med en del ja. Min bil e kansellert for andre gang, av Tesla, da ej ikkje får titanium fargen.
Ut å bygge ny bil i morga, men hadde håpa det kom et par nye farga også.......
CNBC :
SitatMusk said the company's goal is to do "a demonstration drive of full autonomy from LA to New York by the end of next year."
And here it is, folks:
(https://www.tesla.com/tesla_theme/assets/img/features/autopilot/section-hardware.jpg?20160926)
Sitat
To make use of a camera suite this powerful, the new hardware introduces an entirely new and powerful set of vision processing tools developed by Tesla. Built on a deep neural network, Tesla Vision deconstructs the car's environment at greater levels of reliability than those achievable with classical vision processing techniques.
Kul lesning, og vi he MASSE og glede oss til!!!
https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no
Den skal koble seg til superlading helt selv ifølge "skriften."
Denne nyheten var en game changer. Jeg har ventet leeenge på min D60 med levering i månedsskifte oktober/november. Den tar jeg ikke ut. Har bestilt ny i natt og venter enda lengre.
Helt rått at de kommer med HW for Level 5 nå. Prisen derimot, auda, 42+25, spes de siste 25 der en vel neppe får særlig funksjoner det neste året og to. samtidig 42 om en ikke tar det med...
Lurer litt på hvordan de behandler oss med bil i bestilling, jeg regner med vi får den 42 saken inkl om en hadde bestilt AP. Jeg kommer nok til å legge på de siste 25...:)
De som har fått bilen produsert og nå vil ha ny bil får en ekstra kost på 32.000, 15 i dep og 17 i dyrere AP, men er dette viktig så er det ikke mange pengene ifht å selge å kjøpe ny...
Nei, dette var en fantastisk nyhet, det å kunne slippe å tenke på at en kjøper utdatert teknologi om 6 mnd når en bruker så mye penger har ridd meg siden vi fikk fikk vår S85 og 6 mnd senere kom AP... Nå har de lagt død den delen av bekymringen for mange år. Selvsagt vil bedre batteri etc komme, men slikt har normalt ikke disse kvantesprangene som fra en dag til neste gjør en ting utdatert...
Men det har vært en lang vei, bestilte bil Nov 15, drøyde leveringen til Aug 16, solgte den etter 2 dager, også av andre grunner enn AP, men det var absolutt en del av årsaken!
Eneste som kanskje er litt skuffende er at dette ikke er helt rimelig, men en måtte regne med at de ville ha penger for dette. Aner ikke pris på HW, mene ope billig, uansett må en selvsagt betale for all SW utviklingen!
Sitat fra: bjoris på torsdag 20. oktober 2016, klokken 05:58
Helt rått at de kommer med HW for Level 5 nå. Prisen derimot, auda, 42+25, spes de siste 25 der en vel neppe får særlig funksjoner det neste året og to. samtidig 42 om en ikke tar det med...
Lurer litt på hvordan de behandler oss med bil i bestilling, jeg regner med vi får den 42 saken inkl om en hadde bestilt AP. Jeg kommer nok til å legge på de siste 25...:)
De som har fått bilen produsert og nå vil ha ny bil får en ekstra kost på 32.000, 15 i dep og 17 i dyrere AP, men er dette viktig så er det ikke mange pengene ifht å selge å kjøpe ny...
Hm, lurer og på hva de konverterer den gamle autopilot pakken til for bestilte biler. Hvis det nå er inkludert, og man i tillegg må ut med 68k så blir jeg litt grinete...
Tenkte vi trenger en egen teknisk tråd om ny HW, så inn her (link) (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30431.0.html)
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:23
Sitat fra: bjoris på torsdag 20. oktober 2016, klokken 05:58
Helt rått at de kommer med HW for Level 5 nå. Prisen derimot, auda, 42+25, spes de siste 25 der en vel neppe får særlig funksjoner det neste året og to. samtidig 42 om en ikke tar det med...
Lurer litt på hvordan de behandler oss med bil i bestilling, jeg regner med vi får den 42 saken inkl om en hadde bestilt AP. Jeg kommer nok til å legge på de siste 25...:)
De som har fått bilen produsert og nå vil ha ny bil får en ekstra kost på 32.000, 15 i dep og 17 i dyrere AP, men er dette viktig så er det ikke mange pengene ifht å selge å kjøpe ny...
Hm, lurer og på hva de konverterer den gamle autopilot pakken til for bestilte biler. Hvis det nå er inkludert, og man i tillegg må ut med 68k så blir jeg litt grinete...
Har fyrt en mail til Tesla, men slik jeg ser det så bør en få Ap som før, men få mulighet til å oppgradere med "self driving pakken". Blir spennende å se om vi er enige, jeg og Tesla
Enda mer spennende å se om du blir enig med deg selv :o ;D ;D ;D ;D ;)
Jeg fikk til svar om at ettermontering ikke var mulig. Planlagt utlevering neste uke. Usikker på om jeg skal kansellere og bare ta tapet.
Veldig kult!
Den dagen lover og regler tillater at jeg kjører inn til Oslo sentrum, hopper ut av bilen foran kontoret, bilen selv kjører hjem og parkerer uten meg, for deretter å selv å kjøre inn igjen å hente meg om ettermiddagen, kjøper jeg dette. Evnt kan bilen kjøre rundt i byen som en Uber taxi mens jeg jobber og dermed finansiere seg selv ;D
Spørsmålet er når vi får lov å utnytte denne teknologien i Norge. Om fem år?
Det trengs i alle fall lovgivningsarbeid! Erfaringsmessig sendrektig inkorporering av EU-regler, men selve vegtrafikkloven må det vel også gjøres noe med. (Hvis bilen ikke har en "fører", hvem har da ansvaret ved ulykke? Tesla "fører" vel ikke bilen - det er bilen selv...?)
EDIT: Elon svarte ikke særlig godt for seg i pressekonferansen på spørsmål om Tesla vil ta ansvar ved ulykker i full-auto mode. Han hørtes veldig usikker ut og angrep media... Sikkert ikke veldig godt preppet på forhånd om juridiske spørsmål
Sitat fra: Øggen på torsdag 20. oktober 2016, klokken 02:22
"CEO Elon Musk said that will enable full level 5 autonomy."
Det e rått, spørst berre kor lenge vi må vente før det bli aktivert ;D
Dette er det jeg har ventet på, som nok tipper meg over kanten. Blir bestilling av X75D i løpet av kort tid nå tenker jeg.
Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:21
Det trengs i alle fall lovgivningsarbeid! Erfaringsmessig sendrektig inkorporering av EU-regler, men selve vegtrafikkloven må det vel også gjøres noe med. (Hvis bilen ikke har en "fører", hvem har da ansvaret ved ulykke? Tesla "fører" vel ikke bilen - det er bilen selv...?)
EDIT: Elon svarte ikke særlig godt for seg i pressekonferansen på spørsmål om Tesla vil ta ansvar ved ulykker i full-auto mode. Han hørtes veldig usikker ut og angrep media... Sikkert ikke veldig godt preppet på forhånd om juridiske spørsmål
Tror faktisk dette blir en non-issue da ulykker der en 100% selvkjørende Tesla er skyldig nok kommer til å bli en ekstremt sjelden affære. En datamaskin med bunnsolid SW, kraftig prosessor og doble sett med sensorer vil rett å slett være fullstendig overlegent et hvert menneske. Men de bør helt klart ha mulighet for å hente fram bevis fra kameraene, for kommer nok til å være nok forsøk på å skylle på den førerløse bilen. :P
Sitat fra: rumi på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:13
Jeg fikk til svar om at ettermontering ikke var mulig. Planlagt utlevering neste uke. Usikker på om jeg skal kansellere og bare ta tapet.
Jeg kansellerer
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:44
Sitat fra: rumi på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:13
Jeg fikk til svar om at ettermontering ikke var mulig. Planlagt utlevering neste uke. Usikker på om jeg skal kansellere og bare ta tapet.
Jeg kansellerer
Elon prøver seg i pressekonferansen med å berolige nye (gamle) eiere med at de nye bilene vil ha dårligere funksjonalitet enn AP 1.0 i alle fall til desember. Pluss at full auto er dyrere.. Litt av en knivegg han balanserer på her ;D
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:14
Veldig kult!
Den dagen lover og regler tillater at jeg kjører inn til Oslo sentrum, hopper ut av bilen foran kontoret, bilen selv kjører hjem og parkerer uten meg, for deretter å selv å kjøre inn igjen å hente meg om ettermiddagen, kjøper jeg dette.
Genialt, da får vi jo dobbelt så mange biler på veiene... ???
Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:59
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:14
Veldig kult!
Den dagen lover og regler tillater at jeg kjører inn til Oslo sentrum, hopper ut av bilen foran kontoret, bilen selv kjører hjem og parkerer uten meg, for deretter å selv å kjøre inn igjen å hente meg om ettermiddagen, kjøper jeg dette.
Genialt, da får vi jo dobbelt så mange biler på veiene... ???
Og hva er egentlig problemet med det?
Det fører til at det blir frigjort plass i byene hvis sånne som meg ikke trenger å parkere der. Jeg kjører inn til byen om morgenen uansett hva slags bil jeg har. Ut av byen om morgenen er det ingen kø, så der er det plenty med ledig kapasitet. Ikke blir det færre isbjørner på Nordpolen heller :o
Elon prøver seg i pressekonferansen med å berolige nye (gamle) eiere med at de nye bilene vil ha dårligere funksjonalitet enn AP 1.0 i alle fall til desember. Pluss at full auto er dyrere.. Litt av en knivegg han balanserer på her ;D
[/quote]
Har du link til pressekonferansen?
https://youtu.be/IZ90J7i_l20
Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:59
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:14
Veldig kult!
Den dagen lover og regler tillater at jeg kjører inn til Oslo sentrum, hopper ut av bilen foran kontoret, bilen selv kjører hjem og parkerer uten meg, for deretter å selv å kjøre inn igjen å hente meg om ettermiddagen, kjøper jeg dette.
Genialt, da får vi jo dobbelt så mange biler på veiene... ???
Neinei, man sender ikke bilen hjem. Man lar den være überbil som tjener penger mens man er på jobb
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:42
La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)
I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).
Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.
Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)
Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?
Stort sett innertier dette lunitiks :-)
Hørte at flere avbestiller nå , blir nok mange billige X til salgs. Synes litt synd på dem som har fått X siste månedene,vente 3 år og så fikk de ikke oppleve en fullspekket bil lenge innen den ble foreldet ...
Har virkelig folk fortsatt ikke fått det inn i knollen at å kjøpe en Tesla er omtrent som å kjøpe en PC eller mobil - ny og kul HW vil alltid være rundt hjørnet.
Så kan man velge om man synes det er fantastisk eller forferdelig...
(http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/04/modern-slavery.jpg)
Sitat fra: Tesla-man på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:05
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:42
La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)
I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).
Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.
Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)
Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?
Stort sett innertier dette lunitiks :-)
(https://media.giphy.com/media/ZKZiW6GSx8eSA/giphy.gif)
Lurer på når noen lager en slik side for Tesla:
http://buyersguide.macrumors.com/
Noen som har fått et konkret svar på hva dette vil koste for "mellomromsbilene" som ikke er i produksjon, men er bekreftet og har betalt 25' for AP?
Sitat fra: Go-carter på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:52
Noen som har fått et konkret svar på hva dette vil koste for "mellomromsbilene" som ikke er i produksjon, men er bekreftet og har betalt 25' for AP?
Jeg har spurt "min" selger, og har fått et relativt ullent svar (mine spørsmål i blått, svarene i rødt):
Får vi den nye autopiloten?
Dere får den nye Hardwaren. Det vil si alle de nye sensorene, kameraer og radarer. Dere får samme funksjonalitet i softwaren slik den er i dag.
Er prisen på autopiloten fremdeles 25000 kr? Jeg ser at prisen har økt for nye bestillinger.
Hvis dere ønsker den økte funksjonaliteten kan vi oppgradere for den prisen som er på nettsiden. Da blir det et mellomlegg mellom den autopiloten dere allerede har lagt til.
Jeg vet ikke om "den økte funksjonaliteten" betyr full selvkjøring, eller om det er "enhanced autopilot".
Jeg har nå spurt om "Bare for å være helt sikker; den løsningen vi får til 24800 er den samme som denne?", og så med screenshot fra designeren med den nye "Enhanced autopilot" til 41300.
Så får vi se...
Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:38
Sitat fra: Tesla-man på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:05
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:42
La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)
I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).
Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.
Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)
Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?
Stort sett innertier dette lunitiks :-)
(https://media.giphy.com/media/ZKZiW6GSx8eSA/giphy.gif)
Ahhh, MicMacs à tire-larigot. Knall film!
Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.
Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.
Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.
Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:46
Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.
Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.
Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.
det kommer nok mange andre funksjoner også som topview der bilen vises fra fuglperspektiv etc... frontkameraene kan brukes i kryssinger for å se til sidene etc, disse funksjonene kommer også å aktiveres regner jeg med ...
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. oktober 2016, klokken 15:06
Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:46
Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.
Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.
Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.
det kommer nok mange andre funksjoner også som topview der bilen vises fra fuglperspektiv etc... frontkameraene kan brukes i kryssinger for å se til sidene etc, disse funksjonene kommer også å aktiveres regner jeg med ...
Ja, tilgang til skrå-kameraene bak når jeg rygger ut av gårdsplassen hjemme hadde vært genialt...
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. oktober 2016, klokken 15:06
Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:46
Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.
Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.
Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.
det kommer nok mange andre funksjoner også som topview der bilen vises fra fuglperspektiv etc... frontkameraene kan brukes i kryssinger for å se til sidene etc, disse funksjonene kommer også å aktiveres regner jeg med ...
Det hadde vært veldig nyttig, men det er jo ikke logisk at det kommer som en del av autopiloten.
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.
Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?
Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.
Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?
Enig, vi venter vel fortsatt på en del som har blitt vist på D-dagen i 2014 ;)
Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.
Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?
For de som har for mye penger, så er det en fin måte å finansiere utviklingen på! Og så kan man kanskje håpe på en "birds-eye"-funksjon ved rygging og lav hastighet? Det bør være enkelt med tanke på antall kameraer...
Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.
Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?
Fordi det blir mye dyrere å kjøpe det etterpå, så enkelt er det jo. Hadde det vært samme pris ville vel ingen som har skjønt dette kjøpt med mer en enhanged AP nå
Jeg forstår at det kanskje er dyrere. Men ser også at Tesla har samme effekt på folk som Apple. Folk vil ha det nyeste nye
Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.
Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?
Ja Tesla er jo ganske tydelige på at løsningen ikke er klar og at den i tillegg vil avhenge av regulatorisk godkjenning. De vil lære mye av både AP1.0 og AP2.0 som medfører justeringer.
Med Teslas track-record ift. tid og lansering tipper jeg følgende:
AP2.0 mottakerne får de samme funksjonene som AP1.0 har i løpet av 3-5 måneder (Tesla påpeker at AP2.0 har mangler ift 1.0 pt). De vil nok prioritere å få AP2.0 på samme nivå som 1.0.
Etter 3-5 måneder når AP2.0 er klar softwaremessig til å ligge på samme nivå som 1.0 tror jeg 2.0 vil gi autopilot-opplevelse med færre feil enn 1.0 versjonen gjør. Eksempelvis på svingete og ujevne tofeltsveier uten midtdeler. Altså veier som AP1.0 ikke er ment for å brukes på.
I løpet av et års tid tror jeg både AP1.0 og 2.0 forbedres jevnt og gjør færre og færre feil.
Om 1-1,5 års tid tipper jeg vi vil se økning av funksjonalitet i AP2.0. Dvs. eksempelvis legge inn rute i navi og la bilen kjøre dit selv. AP1.0 vil da antakelig være så god som den kan bli og differansen til Ap2.0 vil øke jevnt og trutt.
Om 2-3 år kan AP2.0 antakelig brukes uten at føreren følger med og også uten føreren tilstede.
Men mtp. vær og kjøreforhold her i Norge vil det muligens bli restriksjoner på bruk av både AP1.0 og 2.0. At 1.0 begrenses til kun godkjente veier er mulig, og vær og føreforhold vil gjøre at kameraene sliter under en del forhold. Så man vil nok oftere med AP2.0 få beskjed om at systemet ikke er tilgjengelig enn AP1.0.
Det vil løses med ny hw med AP3.0 som kommer høsten 2018 :)
Sitat fra: Go-carter på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:52
Noen som har fått et konkret svar på hva dette vil koste for "mellomromsbilene" som ikke er i produksjon, men er bekreftet og har betalt 25' for AP?
Dette er jo litt ullent, min selger sier at vi får AP1.0 som kjøpt. Dette er da en funksjon som ikke finnes å bestille lengre. Antakelig er den stygglik Enhanched Autopilot om ikke akkurat den samme:) MEN svaret er altså at vi får tilbud om å betale mellomlegget opp til Enhanced AP og Self Driving... Blir dyrt ja... Synd, men jeg skjønner jo at de vil ha betalt for dette, det må være enormt med kostnader i utviklingen av dette. HW er kanskje ikke så dyrt, men all utvikling som ligger bak og kommer til å bli brukt må jo finansieres.
Er veldig fristet til å bestille full pakke, men 42.000, huff og huff og antakelig da ikke med andre funksjoner i lengre tid, enn det jeg uansett har betalt for...
Jeg fikk nettopp svar av min selger på Grorud.
Vi som har bestilt i mellomperioden. Dvs bestilt før AP 2.0 HW og produksjon etter får selve hardwareoppdateringen til halv pris. Skal koste 1000$ da for HW-biten.
Ikke hugg hodet av meg om dette ikke skulle stemme, men regner med infoen er relativt sikker når den kommer fra selgeren min etter at jeg ba ham sjekke akkurat det.
SW-biten man må betale 25700.- ekstra for så lenge man sier fra FØR utlevering. Etter utlevering må man ut med 42800.- for den.
Er en no brainer for meg som har tenkt å ha bilen relativt lenge.
Sitat fra: ArildS på fredag 21. oktober 2016, klokken 14:16
Jeg fikk nettopp svar av min selger på Grorud.
Vi som har bestilt i mellomperioden. Dvs bestilt før AP 2.0 HW og produksjon etter får selve hardwareoppdateringen til halv pris. Skal koste 1000$ da for HW-biten.
Ikke hugg hodet av meg om dette ikke skulle stemme, men regner med infoen er relativt sikker når den kommer fra selgeren min etter at jeg ba ham sjekke akkurat det.
SW-biten man må betale 25700.- ekstra for så lenge man sier fra FØR utlevering. Etter utlevering må man ut med 42800.- for den.
Er en no brainer for meg som har tenkt å ha bilen relativt lenge.
Ok, dette høres bedre ut, de må nesten gjøre noe for å få oss til å gå på Self Driving, siden vi vil få Enhanched AP uten å betale noe mer og dermed blir spranget opp til Self Driv på 42.000 høyt. Jeg hiver meg nok på dette, ca 8.000 pluss 25.000 da for Self Driving?
Stemmer ikke med det jeg har fått opplyst, HW er inkludert, og kostpris (dvs diff mellom ap1 og enhanced ap) for enhanced ap. Og full pris for selv driving.
Ganske mange som har kontaktet Tesla de siste par dagene. Alle tilbakemeldingene jeg har sett har vært at man får AP1.0 programvare, AP2.0 hw, man kan oppgradere til AP2.0 software for mellomlegget mellom 1.0 og 2.0 og man kan velge å kjøpe den utvidede pakken på toppen.
Dvs. gjør man ingen ting får man i praksis AP1.0 selv om hw er 2.0.
Dette blir jo det rette å gjøre for at det skal bli rettferdig for alle :)
Ikke brukt mye tid/ressurser på markedsføring ved oversettelsen til norsk i Design Studio. Full auto-tilvalget heter nå "Evnen til å kjøre helt på egen hånd". Noe Bondeviksk/Stoltenbergsk over engelsken her.. Jaja, tyskerne nekter dem vel å kalle det autopilot
Mulig jeg er vel konspiratorisk, men tror vi at det finnes noe AP1.0 SW som går på HW 2.0? Hvorfor skulle de gidde å utvikle noe slikt. Funderer på om ikke vi uansett har Enhanced AP vi som har bestilt før HW 2.0 kom. Hvordan skal vi kunne se om det er noe forskjell her?
Tja. Sensorene er jo der allerede. Må være en smal sak å levere ap1.0 på 2.0 hw.
De leverer jo ut biler med radar og kamera uten AP og adaptiv cruise :)
Njæ, jeg tror kanskje boris har rett. Selv om softwaren finnes, så er den skrevet for en helt annen HW-plattform. Det vil koste penger for Tesla å overføre den gamle softwaren til ny HW. Hvorfor skal de gidde å gjøre det? Jeg tenker det er en reell mulighet for at Autopilot == Enhanced Autopilot på ny HW, for de som allerede hadde bestilt bil.
Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:09
Njæ, jeg tror kanskje boris har rett. Selv om softwaren finnes, så er den skrevet for en helt annen HW-plattform. Det vil koste penger for Tesla å overføre den gamle softwaren til ny HW. Hvorfor skal de gidde å gjøre det? Jeg tenker det er en reell mulighet for at Autopilot == Enhanced Autopilot på ny HW, for de som allerede hadde bestilt bil.
Dette ville jeg også satset på. Hadde ikke betalt en krone ekstra, hvis jeg allerede hadde hatt en bil i bestilling.
Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:09
Njæ, jeg tror kanskje boris har rett. Selv om softwaren finnes, så er den skrevet for en helt annen HW-plattform. Det vil koste penger for Tesla å overføre den gamle softwaren til ny HW. Hvorfor skal de gidde å gjøre det? Jeg tenker det er en reell mulighet for at Autopilot == Enhanced Autopilot på ny HW, for de som allerede hadde bestilt bil.
Bra vi har noe nytt å fundere på, men første hint blir vel om HW 2.0 biler får AP med en gang om de får denne "Ap1.0 sw" og de som bestiller "Enhanced AP" ikke får noe... dvs at de må vente til des. Vi får studere forumet i USA og se, det er vel de som får HW2.0 biler først.
Uansett kommer vi nok ikke unna å betale både mellomlegget opp til "Enhanced AP" for å kunne kjøpe "Self Driving"...
De har spesialsydd sw for S40 for å skjule kapasitet selv om de omtrent ikke leverte en eneste S40. Å droppe nesten alle sensorene bortsett fra et par klarer de nok.
De krever allerede mellomlegg. Hadde det ikke vært noen forskjell tror jeg ikke de hadde bedt om mellomlegg.
Men jeg hadde nok også satset på å få mer enn forventet og droppet å betale enda mer. Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)
Nei, en kan jo virkelig lure på hva som skulle være forskjellen i praksis mellom Ap 1.0 og Enhanced Autopilot, det er vel iallefall pr dagsdato ikke noen nye funksjoner i Enhanced AP vs Ap1.0, men den skal gjøre det bedre og da tror jeg Tesla sliter litt. Mye av grunnen til at de oppgraderer er jo for at det er åpenbare svakheter i AP 1.0 ifht de ulykkene som har vært. Da blir det veldig merkelig at også biler med ny HW leveres med disse begrensningene.
Jeg forstår godt at Tesla prøver å få betalt for dette, sikkert ikke billig så sånn sett er jeg der at jeg skulle gjerne betalt for det, men 42.000-67.000 for Ap, det er en drøy pris og jeg er jo redd de priser seg litt ut her, både at folk mister litt motet med Tesla i det hele tatt og at flere velger en bil uten AP...
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:20
De har spesialsydd sw for S40 for å skjule kapasitet selv om de omtrent ikke leverte en eneste S40. Å droppe nesten alle sensorene bortsett fra et par klarer de nok.
De krever allerede mellomlegg. Hadde det ikke vært noen forskjell tror jeg ikke de hadde bedt om mellomlegg.
Men jeg hadde nok også satset på å få mer enn forventet og droppet å betale enda mer. Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)
Ja, usikker på om det er sammenlignbart med batteribegrensningen. Her er det tross alt ny HW. Det er vel bare radaren som er den samme. Kamerane i fronten er nå trippelt, det spørs vel om noen av disse tre ser likt som det ene gml f.eks? Jeg er ingen IT mann så har ikke forutsetninger for å vurdere det, men om det ikke er plug and play med gml SW så har jeg en mistanke om at dette AP1.0 på ny HW er ett stunt for å få folk til å betale, men som sagt det er konspirasjonsteori av beste sort...
Jeg er gira på full pakke selv om jeg ser at jeg antakelig ikke får mye igjen for det på lenge (tror dog at Tesla blir nødt til lage til noe som er unik for de som betaler for Self Driving). Det hadde uansett vært mye enklere å velge full pakke om de ikke kostet så inni hampen så jeg er bekymret for at de priser AP ut og at flere vil velge det bort enn før når de nå i praksis har doblet AP på kort tid...
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:20
Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)
Og jeg gav 0,-. Bare så vidt verdt pengene ;)
Sitat fra: bjoris på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:21
Jeg forstår godt at Tesla prøver å få betalt for dette, sikkert ikke billig så sånn sett er jeg der at jeg skulle gjerne betalt for det, men 42.000-67.000 for Ap, det er en drøy pris og jeg er jo redd de priser seg litt ut her, både at folk mister litt motet med Tesla i det hele tatt og at flere velger en bil uten AP...
Helt enig. Jeg nølt lenge før å bestille AP for min S70D. Tok det for å få ACC og litt bedre opplevelse, men ville aldri betale så mye for dette i dag. Man må vente minst 2 år for å nytte dette og lov/regelverk må endres også.
Lurer på om pris av AP for model 3 når det kommer.
Det er litt høyre på model X enn model S. Man kunne tro det vil bli litt lavere på model 3, men det kan ikke være så mye billigere...
Litt skuffet også at det blir så dyrt spesielt når man knytter Tesla med Autopilot (så mye markedsføring rundt dette) og at det forbedrer sikkerhet. Aldri likt at man måtte betale så mye extra for sikkerhet opsjon hos andre forhandler, og Tesla gjør samme. Sa ikke Elon Musk at man ikke måtte betale for sikkerhet før?
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:20
Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)
Og jeg gav 0,-. Bare så vidt verdt pengene ;)
Du fikk tech-pakke gratis? ;)
Alle snur før eller siden.
The Original Head G - Steve Jobs - sa også at Apple aldri ville lage en større telefon enn iPhone 5.
"Over my dead body"... så da måtte verden vente i noen år.
Hater selv at produsentene/importørene skal ha så sinnsykt mye for disse sikkerhetssystemene. Men det er likevel billigere enn det de skal ha for å fikse de samme delene i ettertid.
Blind spot assist sensor koster 5.000kr å kjøpe ved kjøp av ny Mercedes.
Koster 10.000kr hvis den blir defekt etter garanti.
Luftfjæring koster 10.000kr ved ny bil, men 10.000kr pr belg ferdig skiftet når den blir defekt.
Tenker på BMW der alle kjøper xdrive til 9.990kr. Kan bare gjette hva det vil koste når det ryker om noen år.
Tesla med 10 kameraer og 20 sensorer - tenk deg en liten rygge ulykke - så må du ut med 60.000kr for fanger, lakkering, rygge sensorer, autopilot sensorer etc etc.
Nå må folk slutte å kalle det "full pakke", "full auto" eller lignende lettvinte betegnelser. Tilvalget heter ifølge Design Studio "Evnen til å kjøre helt på egen hånd". Betydelig bedre, raskere å skrive og enklere å huske spør du meg
Selv elsker jeg å kjøre bil og spesielt Model S er morsom å kjøre, så AP ville aldri vært aktuelt for meg.
Men tenker det er bra at alle biler får HW slik at neste eier kan aktivere det hvis ønskelig. Veldi bra av Tesla.
Lurer på om de som betaler 66k for full AP får noe mer enn tilsvarende uten AP ved innbytte hos Tesla-forhandler? For Tesla blir vel aktivering tilnærmet kostnadsfri og de kan aktivere før videresalg og skru opp prisen litt ekstra?
Sitat fra: thilo på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:07
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:20
Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)
Og jeg gav 0,-. Bare så vidt verdt pengene ;)
Du fikk tech-pakke gratis? ;)
Da AP kom fikk alle med Techpakke det inkludert uten ekstra kostnad selvom det var bestilt før AP var lansert :)
Precis. Autopilot ble puttet inn i tech-pakka uten ekstra kostnad en kort tidsperiode. Eller rettere, tech-pakka økte med et par tusinger men tåkelys ble samtidig inkludert i pakka. Slik sett var autopiloten "gratis". Og det er akkurat like mye som betalingsviljen min :)
Har Tesla sagt når bilene kan kjøre helt av seg selv? Blir det når bilene med nye kameraene er klare?
Sitat fra: lunitiks på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:15
Nå må folk slutte å kalle det "full pakke", "full auto" eller lignende lettvinte betegnelser. Tilvalget heter ifølge Design Studio "Evnen til å kjøre helt på egen hånd". Betydelig bedre, raskere å skrive og enklere å huske spør du meg
Vekker i det minste litt tillit rundt kostnadene at Tesla ikke sløser vekk noen unødvendige kroner på altfor grundige oversettelser.
Sitat fra: Amigakongen på fredag 21. oktober 2016, klokken 21:33
Har Tesla sagt når bilene kan kjøre helt av seg selv? Blir det når bilene med nye kameraene er klare?
Nei, Elon har sagt at om 2 - 3 måneder vil AP2.0 biler være på høyde med dagens AP1.0 biler. Tar altså litt tid å lære opp det nye systemet..
Etter dette tidspunktet vil bilene gradvis bli bedre en AP1.0 bilene..
Angående helt selvkjørende biler så vil de demonstrere dette innen utgangen av neste år (altså full-autonom over lang avstand inkl. at bilen lader seg selv underveis), så ligger nok litt frem i tid dette. (ikke umulig at det blir 1 år+ å vente på SW, tilsvarende slik det var for AP1.0 bilene + at eventuell lovgivning rundt dette i de enkelte land..)
Men ny HW kommer på bilene fra nå av, SW kommer seinere.