Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: Jon Aafoskaas på lør 01. okt 2016, kl. 10:41
Dette blir event. det første nybilkjøpet for meg. Har prøvekjørt G
E-Golf, Soul, iOn og Ioniq hybrid. Ioniq ser ut til å passe oss best da vi er en familie på 4 og 160 km til hytta. Derfor har jeg noen spørsmål rundt sørvis og garantier.
Er det en forutsetning at sørvis taes for at garantien holdes gyldig og må denne taes hos forhandleren?
Hvor ofte og hva koster sørvis på Ioniqen? Noen som vet?
Edit: Forhandler ringte meg i dag for å fortelle at sørvis koster 1.250 kr pr år/20.000 km. Noe dyrere ved 60.000 km.
Hei,
Eg var innom og prøvekjørte for ca 2 veker siden, og fikk beskjed at sørvisintervall og kostnad var fortsatt ukjent for selgeren.
Sitat fra: Nibenay på lør 01. okt 2016, kl. 22:33
Hei,
Eg var innom og prøvekjørte for ca 2 veker siden, og fikk beskjed at sørvisintervall og kostnad var fortsatt ukjent for selgeren.
En mørk foreta service av autoriserte verksteder for at garantien skal gjelde, er ingen krav om merkeforhandler.
Noe annet er at de uavhengige verkstedene henger etter, er i dag vanskelig å finne noen som tar elbil - og hvis alt arbeid utføres der bilen er kjøpt slipper en diskusjoner om en feil skyldes selve bilen eller manglende/dårlig arbeid
Fikk beskjed om at serviceintervall ennå var uklart, men at det som var sikkert var at man måtte bruke orginale deler for at garanti skulle gjelde.
Har dere lest dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30003.0.html
Kan være at Hyundai er i full gang med å finne på service punkter, men sliter.
Spør heller forhandleren om det finnes et påkrevet vedlikeholdsprogram på bilen for at garantien skal gjelde.
Etter hva Hyundai sa da jeg spurte forhandler er det 15000km. De ringte opp mens jeg stid der. Uten årlig grense. Så egentlig veldig hyppig synes jeg
Forhandleren ringte meg i dag og oppgav pris på 1.250 kr pr sørvis som er hvert år eller 20.000 km. Noe dyrere ved 60.000 km.
Nissan tok over 3000 for Leaf. Blodsugere...
Sitat fra: Inop på tir 04. okt 2016, kl. 18:25
Nissan tok over 3000 for Leaf. Blodsugere...
Dette var hyggelig nyheter :) Under halve prisen av hva Nissan tar for Leaf. Hvilken forhandler var dette?
Hvorfor ikke like gjerne gå til kilden ? (Intruksjonsboka på nett (https://carmanuals2.com/get/hyundai-ioniq-electric-2017-owner-s-manual-101276)) 8)
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Sitat fra: tutti på tir 04. okt 2016, kl. 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Det er jo alder som er viktig for bremsevæske, og ikke km. Annethvert år er vel anbefalt skifteintervall for bremsevæske for de fleste biler. Ser nå ut som Golf har det også? Fant bare USA-schedule i farten, men år er år.... her er det 3 år før første skift og så hvert 2. år, uavhengig av kjørelengde.
http://www.vwcorporatefleet.com/vw/documents/pdfs/MY15%20e-Golf%20-%20Maintenance%20Schedule.pdf
Er det ikke herlig med Elbil.
2 ting å bytte og kun hver 36 000 km. Selv disse delene holder gjerne mye lenger.
Kjekt at service og vedlikeholdsprisen står i stil med arbeidsmengden.
Nå kan det jo være at flere av tingene som står som "I" i oversikten må byttes, så det allilevel blir mer enn to ting som må byttes. Men i utgangspunktet imponerende ja, og særlig om prisen på sørvisen er så lav som det sies lenger opp.
Sitat fra: tutti på tir 04. okt 2016, kl. 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Hmm, bremsevæskeskift hvert andre år? Jeg kjørte 8år og ca 90000km uten å skifte bremsevæske på min forrige bil. Stoppet likevel når det trengtes. Noe tull de har funnet på for å tjene penger tror jeg.
Sitat fra: Håkon77 på ons 19. okt 2016, kl. 11:48
Sitat fra: tutti på tir 04. okt 2016, kl. 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Hmm, bremsevæskeskift hvert andre år? Jeg kjørte 8år og ca 90000km uten å skifte bremsevæske på min forrige bil. Stoppet likevel når det trengtes. Noe tull de har funnet på for å tjene penger tror jeg.
Nei, det heter better safe than sorry på et litt mer internasjonalt språk. Så klart, bremsevæsken kan gjøre jobben sin i mange år den, men om den ikke blir skiftet etter planen og bilen blir innblandet i en ulykke og noen finner ut at kokepunktet på bremsevæsken er lavt og den ikke har vært skiftet etter anbefalt intervall, hvem tror du da sitter igjen med svarteper?
8 år uten å skifte bremsevæske er en risiko for deg og dine medtrafikanter.
Sitat fra: Håkon77 på ons 19. okt 2016, kl. 11:48
Sitat fra: tutti på tir 04. okt 2016, kl. 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Hmm, bremsevæskeskift hvert andre år? Jeg kjørte 8år og ca 90000km uten å skifte bremsevæske på min forrige bil. Stoppet likevel når det trengtes. Noe tull de har funnet på for å tjene penger tror jeg.
Du har ikke opplevd kokende bremsevæske altså. Bremsevæske tuller man ikke med. Kokepunktet går drastisk ned ved alder (ikke km), fra godt over 200 grader som ny, til kanskje ned mot 100 grader etterhvert. Når så du bremser mer enn normalt, eller det er ekstra varmt, kanskje en bremse henger på, så kan du risikere at bremsevæsken begynner å koke. Og da har du plutselig omtrent null bremseeffekt. Det har jeg opplevd, og vil aldri oppleve igjen.
Så det er absolutt ikke tull. Flaks kan alle ha, som du som har kjørt på samme væsken i 8 år. Men den tusenlappen ekstra hvert andre år (eller mye billigere hvis du gjør det selv) er VIRKELIG ikke noe å spare på.
Fikk utlevert bil og gikk gjennom rutiner ol.
Serviceintervall er 15K eller en gang i året
Forhandler fortalte oss at det var service årlig eller hver 20.000km. Han hadde ikke prisen helt klar, men mente at det kom til å være cirka halv pris i forhold til hybriden, så rundt kr 2500 per service. Spurte ikke om det var et krav at service foregår gjennom forhandler, men har tenkt å finne ut mer om dette når vi henter bilen :)
Det er nok årlig eller hver 15 000 som gjelder, prisen er nok sånn ca riktig, blir overrasket over hvor mye rart selgere sier altså.
Står klart i serviceheftet at serviceintervall er 15000 for elektrisk.
Tja, ca 2500 årlig + skift av bremseskiver for hver EU-kontroll trenger ikke bli så ille.
Sitat fra: johnsalf på søn 06. nov 2016, kl. 21:59
Tja, ca 2500 årlig + skift av bremseskiver for hver EU-kontroll trenger ikke bli så ille.
Tja, 2500 bør jammen dekke "storservice" med bytte av bremsevæske og kupefilter.. Ellers er bør rundt 1200kr være normal max pris synes jeg. Dette er gjort på under 15 minutter. Kia Soul ligger vel på rundt 1200kr? Edit: ser nå Soul kan ligge på rett over 1000-lappen for liten service. da er det ok...
tror Hyundai tar 1850 pluss mva for service uten bremsevæske.
Sitat fra: Crown på ons 19. okt 2016, kl. 16:27
Sitat fra: Håkon77 på ons 19. okt 2016, kl. 11:48
Sitat fra: tutti på tir 04. okt 2016, kl. 21:21
Er det noe spesiell grunn til at Ioniq må bytte bremsevæske hver 30000 km mens andre biler som egolf kun trenger hver 60000 km?
Hmm, bremsevæskeskift hvert andre år? Jeg kjørte 8år og ca 90000km uten å skifte bremsevæske på min forrige bil. Stoppet likevel når det trengtes. Noe tull de har funnet på for å tjene penger tror jeg.
Du har ikke opplevd kokende bremsevæske altså. Bremsevæske tuller man ikke med. Kokepunktet går drastisk ned ved alder (ikke km), fra godt over 200 grader som ny, til kanskje ned mot 100 grader etterhvert. Når så du bremser mer enn normalt, eller det er ekstra varmt, kanskje en bremse henger på, så kan du risikere at bremsevæsken begynner å koke. Og da har du plutselig omtrent null bremseeffekt. Det har jeg opplevd, og vil aldri oppleve igjen.
Så det er absolutt ikke tull. Flaks kan alle ha, som du som har kjørt på samme væsken i 8 år. Men den tusenlappen ekstra hvert andre år (eller mye billigere hvis du gjør det selv) er VIRKELIG ikke noe å spare på.
Elbiler har regenerativ bremsing, så bremsevesken blir neppe noengang varmere enn 100 C. Kunne nesten like godt brukt rent vann, men så er det det med smøring og antirust.
Uansett enig i at bremseveskebytte er unødvendig på Elbil. Etterhvert som bilen blir 15-20 år gammel og likevel skal bytte en bremseslange eller bremserør kan en heller bytte hele vesken
Alle kan ha sine meninger, men.....bremsene på et kjøretøy er der av en hensikt. Likegyldig hvilke anordninger som ellers er på kjøretøyet.
Og jeg håper folk sjekker flere og kanskje mer "autoriserte" kilder med hensyn til varmeutvikling i bremsesystemer når bremsene faktisk brukes.
Nå er jo regeneringen bare på forhjulene på de fleste elbiler, kjekt med bremser bak også. Og bruk av regenerering for bremsing er jo kun for relativt rolig fartsreduksjon, ikke nødbremsing. Eneste fordelen er for de som med fossilbil har for vane å ligge på bremsen nedover istedet for å bremse på gear, men det er jo førerfeil i utgangspunktet.
Et par kraftige bråbremsing fra høy hastighet med dårlig bremsevæske kan være nok til at det koker. Da kommer det luft i systemet, og neste gang du skal bråbremse går pedalen i bunn. Da kan du regenerere deg inn i bilen foran eller i guttungen som løper ut i veien etter ballen sin.
Faktisk kan bremsevæsken fryse også dersom den har trukket til seg mye fuktighet og det er skikkelig kaldt, som den gjør ved alder. Heller ikke særlig hyggelig. Rust i systemet pga at bremsevæsken er full av vann er heller ikke så kjekt, og blir dyrere enn den tusenlappen annethvert år. I tillegg vil du oppleve mer kontante bremser med ny bremsevæske kontra gammel og forurenset, fordi den gamle inneholder komprimerbart materiale (små gassbobler, forurensning) og gjør pedalen svampete.
Så et tips er å høre på de som faktisk har greie på bremser og hva som kan skje dersom bremsevæsken er dårlig, og ikke de som har hatt flaks :) De kronene er VIRKELIG ikke der man skal spare pengene sine. Lær evt å gjøre det selv, det er ganske enkelt, så slipper man unna med et par hundrelapper annethvert år.
Ofte vil de som tjener penger på bremser selge mest mulig av dette, mens de som selger dekk vil at vi bytter når de kommer ned i 5mm mønsterdybde eller er over 2 år gamle. MC forhandleren min vil at jeg skal bytte hjelp annenhvert år...
Selvfølgelig er dette enda tryggere, men en viss edruelighet og logisk tenking er lov.
Bytter selvfølgelig bremseveske en gang i blandt, men er ikke religiøs på at dette skal være annenhvert år. Kommer nok til å bytte på vår vår 2014 e-Up en gang før 2020 for å si det slik.