Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: samohT på torsdag 22. september 2016, klokken 21:29
Har nettopp kjøpt meg en brukt i3.
Denne er utstyrt med navi pro med ryggesensor. Når man setter bilen i revers kommer ryggesensordisplayet raskt opp, men det bruker 3-5 sekunder på å forsvinne når man setter bilen i D.
Er det en software bug?
Nei, helt normalt. Regner med at det er slik pga at om du parkerer og må kjøre frem og tilbake for å parkere så skal ikke det slå seg av og på hele tiden..?
Sent fra min D6603 via Tapatalk
Takker for svar.
Da slår jeg meg til ro med at det er normalt.
Var akkurat samme i demobilen jeg testet. Den hadde den lille skjermen.
Skal være sånn.. Helt normalt og grunnen er beskrevet over
Personlig irriterer jeg meg også av treghet ved parkering. Jeg stopper, setter i Park, trykker igjen for å slå av og er på vei ut av bilen, bare for å oppleve at jeg slett ikke "slått av" bilen. Den er fremdeles "på", og har ikke registrert mitt tastetrykk. Noen ganger kommer jeg totalt i utakt, og slår bilen på igjen, før ny "nedtelling" i sakte kino, må gjentas....
Min rutine er å trykke på av-knappen, trekke i håndbrekket, gå ut og låse bilen. Har aldri slått feil, og kan gjøres på noen få sekund tilsammen.
Trykker aldri på P.
Det er også ganske enkelt å trykke av/på og så bare gå ut av bilen, slår seg av når den låses. Evnt. trykk av, slipp bremsen og trykk av igjen. Holder en Bredesen brems inne så blir det bare en loop :p
Er jo bare å åpne døra, gå ut, stenge døra og låse. Trenger hverken trykke stopp, P eller noe som helst. Eneste som kan være plagsomt med det er at eventuell musikk spilles helt til bilen låses.
Skal være slik
Sitat fra: Klykken på fredag 23. september 2016, klokken 08:16
Er jo bare å åpne døra, gå ut, stenge døra og låse. Trenger hverken trykke stopp, P eller noe som helst. Eneste som kan være plagsomt med det er at eventuell musikk spilles helt til bilen låses.
Bra! Det blir løsningen :)
Sitat fra: Klykken på fredag 23. september 2016, klokken 08:16
Er jo bare å åpne døra, gå ut, stenge døra og låse. Trenger hverken trykke stopp, P eller noe som helst. Eneste som kan være plagsomt med det er at eventuell musikk spilles helt til bilen låses.
Og en irriterende "alarmlyd". Men den forsvinner også når du låser. Liker bare å "sette på håndbrekk" selv. Vet at jeg ikke trenger det. Og bruker ofte å sette på parkeringsvarme. Det bildet kommer ikke opp før du trykker på AV.
Men ja, en kan gjøre det enda enklere.
Genialt Klykken :) Der lærte jeg noe nytt også.
Prøvde nettopp nå. Hvis du bare går ut av bilen står ikke håndbrekket på, så jeg klarte fint å rugge på bilen selv etter at bilen var låst. Åpnet og satte på håndbrekket, og du hører det går på, og jeg kunne ikke flytte bilen.
Så jeg ville i hvert fall satt på håndbrekket. Det tar maks 1/2 sekund ekstra.
Sitat fra: LMOR på fredag 23. september 2016, klokken 16:37
Prøvde nettopp nå. Hvis du bare går ut av bilen står ikke håndbrekket på, så jeg klarte fint å rugge på bilen selv etter at bilen var låst. Åpnet og satte på håndbrekket, og du hører det går på, og jeg kunne ikke flytte bilen.
Så jeg ville i hvert fall satt på håndbrekket. Det tar maks 1/2 sekund ekstra.
Bruker neste aldri brekk. Min går da alltid i "automat" lås uansett. Dessuten, her østpå blir det kaldt og har du først opplevd at brekket fryser så holder du deg litt anna dette.
OK, det er et fritt land. Åpner du døren går en automatisk over på P, men det kommer en advarsel i skjermen om at en må sette på parkeringsbremsen. (or det er derfor en får en varsellyd). I manualen står det også at en må gjøre det hvis det er en helling.
Ville bare gjøre oppmerksom på det, hvis noen tror at alt skjer automatisk.
Sitat fra: samohT på torsdag 22. september 2016, klokken 21:29
Har nettopp kjøpt meg en brukt i3.
Denne er utstyrt med navi pro med ryggesensor. Når man setter bilen i revers kommer ryggesensordisplayet raskt opp, men det bruker 3-5 sekunder på å forsvinne når man setter bilen i D.
Er det en software bug?
Efter du lagt i D, dra "joysticken" till vänster, så stängs backkamerabilden.
Jeg bruker parkeringsbrems når biler parkeres. Om den fryser fast så anser jeg det for å være en garantisak, evt. en vanlig reparasjon.
Sitat fra: Ferry på fredag 23. september 2016, klokken 22:08
Jeg bruker parkeringsbrems når biler parkeres. Om den fryser fast så anser jeg det for å være en garantisak, evt. en vanlig reparasjon.
Samme hva man anser det som, om man har dårlig tid og bilen står bom fast......
Det har gått bra de to første vintrene, det har også gått bra med de tre foregående bilene. Jeg må tilbake til 1999 sist jeg var borti at håndbrekket frøs fast. Men bilen var sprek og hadde 4wd, så jeg stod ikke fast. Varmt ble det også, så da tinte det opp. Er fryst håndbrekk et utbredt problem? Jeg har bare opplevd denne ene episoden på 25+ år.
Har heller ikke opplevd dette de siste XX årene, selv i -25. En i3 varmer du opp, så det bør være rimelig lav sannsynlighet for å stå fast pga det. Triller den i veg uten parkeringsbrems, regner jeg med du får avkorting i utbetalingen.
Vet ikke om det er noe utbredt problem, men jeg har sett en del tilfeller på fjellet og i skisentre, når biler har stått en stund i skikkelig kulde og/eller det har vært værskifte og gått fra kaldt til mildt til kaldt igjen.. så også en del tilfeller på pendleparkeringen ved togstasjonen for noen år siden.. uansett er det kjipt for den det gjelder der og da.. ☺️
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. september 2016, klokken 18:52
Bruker neste aldri brekk. Min går da alltid i "automat" lås uansett. Dessuten, her østpå blir det kaldt og har du først opplevd at brekket fryser så holder du deg litt anna dette.
Litt leit den dagen du ikke setter på brekket og bilen trillet førerløst inn i et annet kjøretøy, hus, gjerde, barnevogn ol. Det skjer utrolig mange unødvendige skader som følge av at folk ikke sikrer bilen sin tilstrekkelig.. Og som LMOR nevner, er det noe som kan føre til en avkorting i forsikringsoppgjøret.
Sitat fra: ApeX på søndag 25. september 2016, klokken 17:01
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. september 2016, klokken 18:52
Bruker neste aldri brekk. Min går da alltid i "automat" lås uansett. Dessuten, her østpå blir det kaldt og har du først opplevd at brekket fryser så holder du deg litt anna dette.
Litt leit den dagen du ikke setter på brekket og bilen trillet førerløst inn i et annet kjøretøy, hus, gjerde, barnevogn ol. Det skjer utrolig mange unødvendige skader som følge av at folk ikke sikrer bilen sin tilstrekkelig.. Og som LMOR nevner, er det noe som kan føre til en avkorting i forsikringsoppgjøret.
Bruker brekk når terrenget skråner men på flatt underlag er det unødvendig.
Har inntrykk av at det er to skoler ang brekk. Den gamle sa at du aldri skulle bruke brekk om vinteren.
Du nye sier vel heller at man bør bruke det hver dag. Jevnlig bruk hindrer at det setter seg.
Sitat fra: Beckern på mandag 26. september 2016, klokken 18:36
Har inntrykk av at det er to skoler ang brekk. Den gamle sa at du aldri skulle bruke brekk om vinteren.
Du nye sier vel heller at man bør bruke det hver dag. Jevnlig bruk hindrer at det setter seg.
+1 til siste alternativ.
Hva er det som holder i3 på plass uten brekk? Er det kun motstand i drivverk, eller er det en mikroskopisk låsepinne når den settes i P slik som på vanlige automatkasser? Etter å ha sett en slik pinne i virkeligheten, er [fossil-]parkering for meg alltid fotbrems - N - håndbrekk - fotbrems ut/inn - P, for å sikre at bilen henger på parkeringsbremsen, og ikke automatkassen.
Er lært opp til ikke bruke brekk. Men de siste årene har jeg måtte bytte strømper, ledning, skiver, kalippere på bilene med få år i mellom.
Bruker brekket på i3 hver eneste parkering, teori på at det er bedre med hyppig bruk. Pluss stoler ikke på p mekanismen.
Bytter du strømper så sjelden? ;D
Som oftest aktiverer jeg brekket når jeg parkerer bort, mens hjemme vet jeg at bilen står trygt på flata eller som oftest inne i garasjen.
Tror den tappen som er aktivert når bilen står i P er skjøre greier...
Det går på autopilot. Hadde jeg ikke hatt det som vane, så hadde jeg glemt det når jeg virkelig trengte det. Kan ikke forstå vitsen med å ikke gjøre det hver gang.
Er det ikke endel sånne "tips og triks" som går ut på dato etter hvert?
Er det mange her som har opplevd fryst brekk på en "nyere" bil?
Sitat fra: Orbit på mandag 26. september 2016, klokken 18:47
Sitat fra: Beckern på mandag 26. september 2016, klokken 18:36
Har inntrykk av at det er to skoler ang brekk. Den gamle sa at du aldri skulle bruke brekk om vinteren.
Du nye sier vel heller at man bør bruke det hver dag. Jevnlig bruk hindrer at det setter seg.
+1 til siste alternativ.
Hva er det som holder i3 på plass uten brekk? Er det kun motstand i drivverk, eller er det en mikroskopisk låsepinne når den settes i P slik som på vanlige automatkasser? Etter å ha sett en slik pinne i virkeligheten, er [fossil-]parkering for meg alltid fotbrems - N - håndbrekk - fotbrems ut/inn - P, for å sikre at bilen henger på parkeringsbremsen, og ikke automatkassen.
Er en liten pinne der ja.
Sitat fra: john på mandag 26. september 2016, klokken 21:43
Er det ikke endel sånne "tips og triks" som går ut på dato etter hvert?
Er det mange her som har opplevd fryst brekk på en "nyere" bil?
Hører nok fortiden til med lange strekk av vire gjennom føringer under bilen. Har opplevd et på slike, men for min del går det nok mer på at jeg føler at den litt motoren som skrur til og låser må gå hver gang. Mulig den bare har godt av det, men....
Sitat fra: LMOR på lørdag 24. september 2016, klokken 18:15
Har heller ikke opplevd dette de siste XX årene, selv i -25. En i3 varmer du opp, så det bør være rimelig lav sannsynlighet for å stå fast pga det. Triller den i veg uten parkeringsbrems, regner jeg med du får avkorting i utbetalingen.
Vel, den kan vel ikke trille ivei uten parkeringsbrems, uansett ?
Ifølge manualen så holder parkeringlåsen på "input driveshaft gearbox" bilen i 32 graders helling.
Denne aktueres når bryteren på styret settes i P, eller når setebeltet løsnes eller dør åpnes. Denne låsen er bistabil, dvs. den trenger strøm både for å aktiveres som skjer når man slår av for å forlate bilen, eller deaktiveres motsatt vei.
Så den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på bakhjulsskivene er vel egentlig bare en ekstra sikring. Den virker jo også som emergency brake dersom de vanlige bremsene svikter.
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 15:26
Vel, den kan vel ikke trille ivei uten parkeringsbrems, uansett ?
Sitat
Så den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på bakhjulsskivene er vel egentlig bare en ekstra sikring.
De to utsagnene henger ikke helt sammen. Hvis bilen ikke kan trille, hvorfor da ha en ekstra sikring? Selvfølgelig kan bilen trille, hvis noe annet feiler. Kanskje ikke så sannsynlig, men like fullt mulig.
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 15:26
Sitat fra: LMOR på lørdag 24. september 2016, klokken 18:15
Har heller ikke opplevd dette de siste XX årene, selv i -25. En i3 varmer du opp, så det bør være rimelig lav sannsynlighet for å stå fast pga det. Triller den i veg uten parkeringsbrems, regner jeg med du får avkorting i utbetalingen.
Vel, den kan vel ikke trille ivei uten parkeringsbrems, uansett ?
Ifølge manualen så holder parkeringlåsen på "input driveshaft gearbox" bilen i 32 graders helling.
Denne aktueres når bryteren på styret settes i P, eller når setebeltet løsnes eller dør åpnes. Denne låsen er bistabil, dvs. den trenger strøm både for å aktiveres som skjer når man slår av for å forlate bilen, eller deaktiveres motsatt vei.
Så den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på bakhjulsskivene er vel egentlig bare en ekstra sikring. Den virker jo også som emergency brake dersom de vanlige bremsene svikter.
Det var det jeg antok - noe mer enn en strikkepinne i eikene... 32 grader er bratt, veldig bratt men jeg ville ikke hatt fart når jeg satte den i Park.
bilen må både stå i P og ha parkeringsbremsen aktivert, hvis ikke blir det avkortning. Kona brant seg på dette en gang da bilen sto parkert i slak bakke på kun brekk(bil i N). Brekket svikta og bilen forsvant...
jche:
BMW i3 kan ikke parkeres i N. Parkeringslås aktiveres automatisk.
Alt kan jo svikte, men parkeringslås på i3 virker ganske robust. Det er en "kraftig" tapp som tar inngrep direkte på innakslingen til gearboksen.
.
Den aktiveres uansett, enten du velger den direkte, eller forlater bilen (aktiveres av åpent belte og dør åpen).
Den viktigste oppgaven for den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på hjulskivene, er nødbrems i tilfelle hovedbremsen svikter. Men, selvfølgelig skal bilen stå stille, så er man ekstra godt sikret med både parkeringslås på aksling og bremsen på hjulene.
Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:01
Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.
Så langt jeg ser av bruksanvisningen er det mulig å sette giret i permanent N (f.eks. for å dytte bil i nødstilfeller). Men det var kanskje derfor du skrev "alltid".....
Edit: Bilen må ha håndbrekket på mens opplåsningssekvensen gjennomføres, for deretter å løses ut til slutt.
Orbit:
Akkurat den har jeg oversett. Da er det faktisk mulig å sette bilen uten lås. :)
Men, det krever jo en spesiell prosedyre...
Ang. "den lille pinnen"
Husk at den er gearet, så direkte belastning på den er mindre pga reduksjonsgearet. Altså trenger det ikke være en stor tykk bolt.
Her er et bilde av den "lille pinnen" eller hele parkeringslåsen. (fra maint/training manual)
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:01
jche:
BMW i3 kan ikke parkeres i N. Parkeringslås aktiveres automatisk.
Alt kan jo svikte, men parkeringslås på i3 virker ganske robust. Det er en "kraftig" tapp som tar inngrep direkte på innakslingen til gearboksen.
.
Den aktiveres uansett, enten du velger den direkte, eller forlater bilen (aktiveres av åpent belte og dør åpen).
Den viktigste oppgaven for den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på hjulskivene, er nødbrems i tilfelle hovedbremsen svikter. Men, selvfølgelig skal bilen stå stille, så er man ekstra godt sikret med både parkeringslås på aksling og bremsen på hjulene.
Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.
Poenget mitt var at begge deler må være aktive for at forsikringa skal kalle det en sikker parkering. Det er ikke nok å sette bilen i P, brekket må også være i bruk.
Sitat fra: jche på onsdag 28. september 2016, klokken 13:45
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 27. september 2016, klokken 22:01
jche:
BMW i3 kan ikke parkeres i N. Parkeringslås aktiveres automatisk.
Alt kan jo svikte, men parkeringslås på i3 virker ganske robust. Det er en "kraftig" tapp som tar inngrep direkte på innakslingen til gearboksen.
.
Den aktiveres uansett, enten du velger den direkte, eller forlater bilen (aktiveres av åpent belte og dør åpen).
Den viktigste oppgaven for den elektromekaniske parkeringsbremsen direkte på hjulskivene, er nødbrems i tilfelle hovedbremsen svikter. Men, selvfølgelig skal bilen stå stille, så er man ekstra godt sikret med både parkeringslås på aksling og bremsen på hjulene.
Som de fleste husker, så gjør BMW det klinkende klart at denne bilen ikke kan slepes med å løfte opp forhjulene som ellers er vanlig. Hele bilen må "tas" opp. Parkeringslåsen som "alltid" slår seg på, er viktigste grunn for det. Den kan rett og slett ikke frewheeles på bakhjulene.
Poenget mitt var at begge deler må være aktive for at forsikringa skal kalle det en sikker parkering. Det er ikke nok å sette bilen i P, brekket må også være i bruk.
Ja slik går det når barnehage generasjonen blir "voksen".
Vi ser det på jobb - prosedyrer og sikring på alle tenkelige og utenkelig felt. Snart må man vel ha kurs for å gå på do. Trodde det holdt med puter under armene men de skal faktisk ha oss til i innstaller sofaputer under armene og da får man ikke jobbet særlig effiktivt. ;)
Vet ikke om det blir så mye bedre mht ulykker da folk glemmer å se seg for å tenke sikkerhet da de tror at alt er tenkt på for de....