Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Teslanewbie på torsdag 15. september 2016, klokken 17:17
First Look: How Tesla's Autopilot Camera Captures Accident Video
These images prove that if your car has a Mobileye camera installed, chances are it's recording
http://www.thedrive.com/tech/5180/first-look-how-teslas-autopilot-camera-captures-accident-video?xid=the-drive_socialflow_facebook
Ok :)
wtf
Spurte teknikeren på Tesla om dette. Det er ingen i Norge som får ut bildene var svaret.
Hva med snuten, satans vegvesen, millitæret, amerikanske myndigheter, Høyesterett og, ikke minst, Mr. Robot?
Jeg tror ikke dette er helt greit, for å være ærlig
Hvis man ikke synes det er greit så er det jo bare å selge bilen, eller koble av hele ADAS-systemet.
Ok, hvis dette stemmer så kan det jo forsvares:
SitatIn most Tesla crashes, then, crash footage exists. It's not great resolution, but it's good enough for government work. "It has to send these messages over the CAN bus very quickly to save them from the camera to the MCU," Hughes explains, "so they have to be dumbed-down resolution so that they can actually make it to the MCU before anything bad happens to it in a crash." This transfer seems to be triggered whenever the airbags deploy, and "takes some amount of time," he says — in his estimation, probably "about 20 seconds." So, for the May Autopilot fatality in Florida, which left the Model S roofless, the crash footage probably didn't make it to the MCU.
Bekymrer meg ikke. Myndigheter får nok ikke ut dette ved potensielle fartsovertredelser osv. No problem 8)
Du vil at bilen skal kjøre sjøl, men du vil at den skal gjøre det i blinde? ???
:-X
<fredagsrant>
Hvis folk er så utrolig redde for overvåking av hvor dere ferdes, anbefaler jeg denne (http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2011/07/22/article-2017721-0D1DEF0400000578-126_634x375.jpg) bilen.
Fra spøk til (litt mer) alvor; da kan man legge fra seg mobilen, kutte ut Facebook og Google i samme slengen.
Enda litt mer alvor; selg bilen og kjøp en som ikke er bygd av folk som støtter AI utvikling og et førerløst samfunn.
</fredagsrant>
God helg folkens! ;)
Godt sagt
Jeg trodde dette prinsipielt handlet om recording og arkivering av footage fra biler uten at vi som eiere har samtykket i dette (eller engang visste om det), ikke om autopilot i det hele tatt. Det ville i så fall blitt som enhver annen overvåkingsdiskusjon og jeg anbefaler folk å lese litt på datatilsynets nettsider om de etiske aspekene ved dette.
Men som sagt, hvis det stemmer at opptakene initieres av airbag deploy må det være greit i utgangspunktet, selv om jeg gjerne skulle ha fått denne opplysningen før kjøpet. Ikke at det i så fall hadde påvirket min kjøpsbeslutning men jeg skulle likt å vite det på forhånd. Som feks hvis mobilkameraet eller webkameraet på PCen min i stillhet sendte opptak til Apple/Microsoft uten min kjennskap, ved feks brann, pistolskudd eller andre parametere som normalt er ensbetydende med en faresituasjon. (Litt "off" eksempler men det var det jeg kom på i farta)
Sitat fra: lunitiks på fredag 16. september 2016, klokken 16:41
Jeg trodde dette prinsipielt handlet om recording og arkivering av footage fra biler uten at vi som eiere har samtykket i dette (eller engang visste om det), ikke om autopilot i det hele tatt. Det ville i så fall blitt som enhver annen overvåkingsdiskusjon og jeg anbefaler folk å lese litt på datatilsynets nettsider om de etiske aspekene ved dette.
Men som sagt, hvis det stemmer at opptakene initieres av airbag deploy må det være greit i utgangspunktet, selv om jeg gjerne skulle ha fått denne opplysningen før kjøpet. Ikke at det i så fall hadde påvirket min kjøpsbeslutning men jeg skulle likt å vite det på forhånd. Som feks hvis mobilkameraet eller webkameraet på PCen min i stillhet sendte opptak til Apple/Microsoft uten min kjennskap, ved feks brann, pistolskudd eller andre parametere som normalt er ensbetydende med en faresituasjon. (Litt "off" eksempler men det var det jeg kom på i farta)
Du tenker på de situasjonene hvor Apple/ Microsoft kunne ha risikert å måtte stå til ansvar for feks brann, pistolskudd eller andre parametere som normalt er ensbetydende med en farestituasjon? ;)
Var det et argument i en eller annen retning? ;)
Sitat fra: lunitiks på fredag 16. september 2016, klokken 20:40
Var det et argument i en eller annen retning? ;)
Det står du fritt til å tolke i hvilken retning som helst. ;)
(https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/4e/79/23/4e792375a5951667a0bb4a27b2a0dff0.jpg)
Som sagt tidligere i andre tråder, du HAR godtatt vilkåra i det du kjøpe bilen og signera kontrakta. At du ikkje lese den, e hverken min, andre eller Tesla sin feil..
Not to be rude..............