Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tidlige elbiler TAZZARI => Emne startet av: Erland på torsdag 21. oktober 2010, klokken 12:50

Tittel: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandtorsdag 21. oktober 2010, klokken 12:50
Hei,
ble tidligere oppfordret til å komme tilbake med noen brukererfaringer ang Tazzari Zero.

Jeg har nå vært å hentet min splitter nye Zero. Den ankom Trondheim i går kveld og jeg transporterte den videre på bilhenger. Selfølgelig måtte vinteren komme akkurat da. Det var såpeglatt og bremsene på hengeren hadde en tendens til å fryse fast, noe som førte til meget forsiktig kjøring med så få oppbremsinger som mulig. Det gikk bra :D.

Bilen står nå i Carporten og får sin første lading så den er klar når vinterhjulene ankommer. De bestilte jeg i dag. Pr idag er det ingen forhandlere i Trøndelag. Blir dermed pent nødt til å forholde meg til Enviro Elbilsalg hvor jeg kjøpte bilen. Jeg er overbevist om at det kommer til å gå bra. Ellers finnes det flere forhandler i Trondheim som har erfaring med elbiler. Det går sikkert bra å bruke disse i samråd med Enviro Elbilsalg. Ellers kan jeg nevne at jeg har fått servicemanualen for det elektriske systemet og for tiden leser jeg meg opp litt på de forskjellige styresystemene med BMSer, batterier osv. Resten av bilen er ganske basic og representer ingen utfordring for meg da jeg er ganske bra til å skru bil selv (må passe på å ikke bli for kjepphøy nå).
Foreløpig har jeg ikke mere å komme med før jeg har fått skodd bilen med vinterdekk.

Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: cratorsdag 21. oktober 2010, klokken 13:01
Du kan kanskje si litt om comforten på bl.a. setene? For du har vel sovet i bilen i natt?  :)  :D

Blir spennende å følge med etterhvert som du kommer med mer.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Elmotorsdag 21. oktober 2010, klokken 13:56
Skal en tur sammen med en kollega å prøvekjøre denne imorgen.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24794209 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24794209)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandtorsdag 21. oktober 2010, klokken 14:03
Når det gjelder soving foretrekker jeg senga ;).
Ellers kan jeg si at setene virker komfortable nok. De er av sort eco skinn (hva nå det er) og virker faste og fine i stoppen.
De er regulerbare frem og tilbake, og i bakerste stilling sitter jeg med bena behagelig utstrakt med mine 190cm og 110 kg.

Jeg har såvidt prøvekjørt Buddy og der satt jeg trangt. Et litt stivt venstreben krever at jeg må sitte relativt langt fra pedalene.

Elmo: Den ser akkurat ut som min. Du får fortelle om dine inntrykk etter at du har prøvd den

Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Kentorsdag 21. oktober 2010, klokken 23:52
Merkelig nok så jeg en Tazzari i Kristiansand, Vågsbygd et par dager siden. Full av reklame. Jeg satt i gang jakt på den med min Think og tror at den forsvant oppi Skillingsheia.
Visste ikke at det var en forhandler i Sørlandet.
Artig bil utseende messig.

Du som eier den kan ringe 46813580.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Elmosøndag 24. oktober 2010, klokken 21:17
Jeg prøvekjørte hos nofuel (http://www.nofuel.no) på fredag.

Morsom "bil". Førsteinntrykket av kjøreturen var litt go-cart. Veldig tight i styring, fast i fjæring/demping. og litt mye støy. Men setene var justerbare og gode, og det var virkelig god plass selv til meg på 186cm/110kg med lange bein. Bilen var veldig sprek både på fartsinnstilling "normal" og "sport". Som elektrolux sa tidligere var det mekanisk støy fra drivverket i tillegg til støyen fra AC-motoren. Uvant som meg som kjører lydløs DC-PSA.
Den har plast-karosseri og glassfiber-bunn og er helt uten støydempingsmatter så det er ikke rart at det støyer. Selgeren sa at produsenten jobber med å utarbeide hvor støydempingsmatter skal plasseres, og alle nofuel selger vil få dette ettermontert.
Alt i alt syns jeg bilen var interessant. Det jeg mislikte mest var kanskje at diesel påfyllingen til kupevarmeren var inni/nedi bagasjerommet. Og så er jo prisen for høy, iallefall sammenliknet med i-MiEV.

De hadde en ny Buddy med Ni-MH batterier inne også, så vi tok en prøvetur med den og. Jeg har aldri sittet i en Buddy/Kewet før, så det overrasket meg at denne faktisk hadde like mye motorstøy som Tazzari'n. Dog har Tazzari'n mekanisk drivverkstøy i tillegg. Buddy'en var ikke så god å sitte i, sitter liksom litt vel rett-opp-og-ned syns jeg.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandmandag 25. oktober 2010, klokken 11:16
Jeg har kjørt litt med bilen i går og i dag.

Venter fremdeles på vinterhjulene, men nå er alt det glatte regnet bort. Bilen virker sprek og den bråker mye som Emo sier. Noen strategisk riktig plasserte dempingsmatter vil nok gjøre susen her.

Et dempekit fra fabrikken forventes ila nov/des. Tar etter sigende en times tid å montere.

Ellers kan det nevnes at fjæring og demping er i fasteste laget. Derfor har Enviro elbilsalg funnet frem felger som er 14" istedenfor 15". Dette gjør at en kan gå opp i profil på dekket for å få samme rulleomkrets som orginalhjulene (175/55-R15). Vinterdekkene blir da 165/65-r14, og disse skal gi bilen en litt mykere- og også stillere gange.

Diselvarmeapparatet klarte å holde rutene duggfrie med + 3C og øsende regnvær. Eneste aber er at varmeapparetet ikke kan stå på uten at tenningen er påslått. Dette skyldes at bilen ikke har et 12v batteri, men bare en DC/DC konverter.

Dekkstøy tiltross, så storkoste jeg meg når jeg kjørte til butikken i dag uten å slippe ut CO2  ;D.

Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: elektroluxmandag 25. oktober 2010, klokken 21:32
Interresant lesning.

Kanskje jeg burde lagt pengene mine i en Tazzari i stedet for SAM'en likevel? Uansett kan den nok ikke matche 3 hjulerens cockpit følelse. En følelse som får deg til å føle deg som en jagerpilot og som jeg enda husker med glede fra CityEl'en. Skulle nesten ønske en hadde et par missiler å fyre av når trafikken tetter seg til. ;D

Var hyggelig å høre at bilen faller i smak også etter prøvetur.

Takk for førsteinntrykkene.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandonsdag 27. oktober 2010, klokken 12:45
Sitat fra: elektrolux på mandag 25. oktober 2010, klokken 21:32
Kanskje jeg burde lagt pengene mine i en Tazzari i stedet for SAM'en likevel? Uansett kan den nok ikke matche 3 hjulerens cockpit følelse. En følelse som får deg til å føle deg som en jagerpilot og som jeg enda husker med glede fra CityEl'en. Skulle nesten ønske en hadde et par missiler å fyre av når trafikken tetter seg til. ;D
Jeg syns også SAMen ser artig ut.
Cockpit følelsen i Tazzarien er vel ikke den samme. Med unntak av at baksetene mangler, er den som en vilken som helst liten bil innvendig.
Vinterhjulene kom i dag og jeg har tatt en liten prøvetur med de. Bilen ble ikke til å kjenne igjen; mye mindre støy, lettere på rattet og bedre fjæring.

Bilen er kvikk og morsom å kjøre. Kommer fort opp i 80 og fortere for den saks skyld, men jeg trives best med den grønne knappen inne. Da går den akkurat 65 km/t med gassen i bånn og jeg slipper den lett irriterende gass av og på følelsen pga regenereringen.


Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: eledilletorsdag 28. oktober 2010, klokken 08:18
Sitat fra: Tazzari på onsdag 27. oktober 2010, klokken 12:45...og jeg slipper den lett irriterende gass av og på følelsen pga regenereringen.
Tazzari

Hmm. Det høres ut som om Tazzari har bomma litt med kontrollen av regenereringen. Slår den seg brått på når man slipper gassen?
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: elektroluxtorsdag 28. oktober 2010, klokken 08:41
Eneste kjøretøyene jeg kjenner til som regenerer ideelt er Think Classic og Vectrix Scooter.

På Think skal et lite trykk på bremsen til eller fartsøkning på 5 km/t til for å aktivere regen, mens på Vectrixen må man vri håndtaket i motsatt retning.

Tror de som designer systemer med regen når man slipper strømpedalen mener det er lurt for å få enegien tilbake til batteriene, men i praksis får man krampe i foten av at man ikke kan slippe strømpedalen uten å bremse.

Man må bruke 3 gangere så mye strøm for å gjenvinne farten man hadde dersom denne mistes grunnet regenerering, så skal en kjøre økonomisk skal en hverken bremse eller regenerere, men tilpasse farten til trafikken slik at en triller mot lyskryss etc.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandtorsdag 28. oktober 2010, klokken 09:53
Sitat fra: eledille på torsdag 28. oktober 2010, klokken 08:18
Hmm. Det høres ut som om Tazzari har bomma litt med kontrollen av regenereringen. Slår den seg brått på når man slipper gassen?
Ja. Det er vanskelig å finne riktig gasspedalstilling for å holde helt jevn fart.
Jeg går utfra at dette kan fikses ved en softwareoppdatering, hvis fabrikken er lydhør for feedback.

Er enig med elektrolux sin teori om at forbruket faktisk stiger med regenerering i hytt og pine.

Nå skal det sies at fenomemet blir mindre fremtredende når man nærmer seg de respektive fartsmodusenes topphastighet;
Rød: ca 100kmt (har ikke prøvd denne enda pga batteriinnkjøring)
Gul: ca 85 kmt
Grønn: ca 65kmt
Blå: ca 75kmt (denne modusen er for glatt føre med redusert aks og regen). Hvis jeg må over 60 bruker jeg gjerne denne.

Man kan fritt bytte modus når man kjører.

Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Elmotorsdag 28. oktober 2010, klokken 11:39
Sitat fra: Tazzari på onsdag 27. oktober 2010, klokken 12:45
... jeg trives best med den grønne knappen inne. Da går den akkurat 65 km/t med gassen i bånn og jeg slipper den lett irriterende gass av og på følelsen pga regenereringen.
Sitat fra: Tazzari på torsdag 28. oktober 2010, klokken 09:53
Det er vanskelig å finne riktig gasspedalstilling for å holde helt jevn fart.
Når du sier det så reagerte faktisk jeg også på det, enda jeg er vant til PSAen som jo regenererer med en gang du slipper gassen helt.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: jkirkebotorsdag 28. oktober 2010, klokken 20:22
Sitat fra: Tazzari på torsdag 28. oktober 2010, klokken 09:53
Sitat fra: eledille på torsdag 28. oktober 2010, klokken 08:18
Hmm. Det høres ut som om Tazzari har bomma litt med kontrollen av regenereringen. Slår den seg brått på når man slipper gassen?
Ja. Det er vanskelig å finne riktig gasspedalstilling for å holde helt jevn fart.

Finnes det ikke cruise control på bilen ? Jeg kjører jo diesel foreløpig, men vil nok tro at oppunder 90% av kilometerne kjøres med CC på...
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandfredag 29. oktober 2010, klokken 10:47

Finnes det ikke cruise control på bilen ? Jeg kjører jo diesel foreløpig, men vil nok tro at oppunder 90% av kilometerne kjøres med CC på...
[/quote]

Har ikke funnet knappen som aktiverer CCen ;D.

Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: El rayosøndag 31. oktober 2010, klokken 19:07
Takk for rapport, Tazzari. Ja, Elmo også.

Det er vel med cruise control som med mye annet ekstrautstyr; man savner det ikke før man har hatt det.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinoonsdag 17. november 2010, klokken 08:42
Har kjørt ca. 100 km med Tazzarien min nå (350 på telleren)..

Bilen er utrolig "spennende" å kjøre..

Du skal være forsiktig når du slepper gass i glatte nedoverbakker/svinger. Da låser bakhjula seg i "grønn" modus.. 

Den går bra oppover bratte bakker med ca. 5 -8 cm nysnø..

Lys på den kunne vært myeee bedre... Får vel prøve å oppgradere til xenon.

Radioen funker ikke...

Må støyisoleres...
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Kenfredag 19. november 2010, klokken 00:28
Jaktet paa eieren av en Tazzari igjen og fikk tak i eieren. www.El-car.no er han eller Eco Nordic as. Fikk en proevetur rundt nabolaget og fikk en postiv inntrykk av bilen. Hyggelig fyr han.
Bilen skal faa en Nordisk pakke og en varmebad rundt batteripakke, 3 stykk batteribokser. Batteriene er ikke vannkjoelt til vanlig, saa det var uventet. Varmematter som i Reva er en lettere loesnig. Lyd etterisolering med sproeyteskum under gulvet.

Interessant aa se om bilen faktisk lader i kulde i det hele tatt.
Anbefales at de som kjoeper disse biler har oppvarmet garasje og ingen krav om maks rekkevidde om vinteren.
Vi haaper at disse biler faar de noedvendige oppgraderinger  snart, men det er snakk om tillegg i prisen.
Nye Think 2-seter  ser ikke sa verst ut paa dagens tilbud pris.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinolørdag 20. november 2010, klokken 22:26
Da har jeg klart å få blinkende batteri lampe  :'( etter 5 km. Kjørte sakte videre i par km og den gikk bort.
Men batteri er nok ikke helt i orden tor jeg. Kjørte fre Alnabro med 100% og da jeg parkerte i Oslo sentrom var den på 60%. Kjørte 5 timer seinere fra Oslo sentrum med 50% batteri. Ved Sinsen datt den til 40% og batteri lys begynte å lyse fast. Ved Stovner datt den til 30%. Parkerte hos broren på Hagan og da kom "Kjøresystem indikator på". Nå stor bilen i garasjen til lading. Får vel ringe Enviro på mandag.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Baltorsøndag 21. november 2010, klokken 12:34
Sitat fra: ElDino på lørdag 20. november 2010, klokken 22:26
..... fra Oslo sentrum med 50% batteri. Ved Sinsen datt den til 40% og batteri lys begynte å lyse fast. Ved Stovner datt den til 30%.
Hva slags Litium batterier er det som er montert i Tazzari?
De ulike Litium leverandørene oppgir veldig ulike data mht kulde, noen tåler både lading og bruk helt ned til minus 45, mens andre blir dårlige og helst ikke skal lades allerede rett under null. Det er svært stor forskjell på dette.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinosøndag 21. november 2010, klokken 13:48
Er LiFePO4 batterier i den...
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Baltorsøndag 21. november 2010, klokken 15:16
Sitat fra: ElDino på søndag 21. november 2010, klokken 13:48
Er LiFePO4 batterier i den...
Men det er stor forskjell på LiFePO4, TS kan lades og brukes ved minus 45 Celcius, mens CALB/SE ikke skal brukes hvis det er kaldere enn minus 25 og ikke lades hvis det er under null. (ifølge dataarkene)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinosøndag 21. november 2010, klokken 15:57
Tror at det er TS-LYP160AHA

http://www.thunder-sky.com/pdf/201072314189.pdf (http://www.thunder-sky.com/pdf/201072314189.pdf)

Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandsøndag 21. november 2010, klokken 16:50
Det er nok TS-LYP160AHA.
Disse skal kunne brukes og lades ned mot -45 grader selv om brukermanualen til bilen opererer med
-10 grader som nedre brukbare grense. Et fulladet batteri ved -10 grader har allerede mistet 30%. Ved 0 grader 20% tap osv. Jeg mener å ha sett et eller annet sted at batteriene varmes opp ved bruk (utladning), noe som kanskje utligner kuldetapet litt.

Ellers har jeg aldri vært under fire streker på måleren, men jeg har av og til opplevd raske fall på korte turer. Er ikke helt sikker, men det virker som at batterikapasiteten er dårligere etter full oppladning med påfølgende utjevning (BMS). Når jeg har klattladet (uten utjevning) og deretter kjører en tur, synker batterimåleren saktere.

Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: jonsøndag 21. november 2010, klokken 20:45
Har nå brukt Tazzari-en i til litt forskjellig bruk. Batteriene liker dårlig å stå uten lading i kaldt vær.
Dvs å kjøre 2 mil for der etter å stå eks 8 timer uten lading, så faller kapasiteten betraktelig.(ca 50%)
Men å kjøre 10 mil ved 0 grader i ett er ikke noe problem!
Bilen burde ha et varmesystem som man kunne sette på når mann er på jobb.
Spørsmålet er om dette hadde trukket like mye strøm, som det batteriene mister under kulde???
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: bosonicsøndag 21. november 2010, klokken 21:02
Sitat fra: jon på søndag 21. november 2010, klokken 20:45
Bilen burde ha et varmesystem som man kunne sette på når mann er på jobb.
Spørsmålet er om dette hadde trukket like mye strøm, som det batteriene mister under kulde???

Det er urovekkende at en så ny bil ikke er ferdig utviklet før den settes ut på markedet.
Elbilsaken trenger virkelig å bli pushet fremover nå, og dette er et eksempel på at produsent og importør ikke har tatt seg bryderiet med felttesting på forhånd, men tar eventualitetene etterhvert som de oppstår.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: PerBearsøndag 21. november 2010, klokken 21:28
Sitat fra: Tazzari på søndag 21. november 2010, klokken 16:50
Det er nok TS-LYP160AHA.
Disse skal kunne brukes og lades ned mot -45 grader selv om brukermanualen til bilen opererer med
-10 grader som nedre brukbare grense. Et fulladet batteri ved -10 grader har allerede mistet 30%. Ved 0 grader 20% tap osv. Jeg mener å ha sett et eller annet sted at batteriene varmes opp ved bruk (utladning), noe som kanskje utligner kuldetapet litt.

Ellers har jeg aldri vært under fire streker på måleren, men jeg har av og til opplevd raske fall på korte turer. Er ikke helt sikker, men det virker som at batterikapasiteten er dårligere etter full oppladning med påfølgende utjevning (BMS). Når jeg har klattladet (uten utjevning) og deretter kjører en tur, synker batterimåleren saktere.

Tazzari

Er du sikker på at det er TS-LYP160AHA? Basert på databladet til nevnte batterier så tåler de mye kulde og mister ikke mer enn ca 10-15% av kapasiteten ved -25°C i forhold til kapasitet ved +25°C (som er ca 2% under nominell kapasitet). Sjekk med datablkad her: http://www.thunder-sky.com/pdf/201072314189.pdf

Dersom din erfaring stemmer er det trolig brukt en annen type celler, evnt. at BMS "sparer" batteriet, eller så er ikke databladet til å stoles på. Kan du sjekke typebetgnelsen på cellene?
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinomandag 22. november 2010, klokken 15:11
Da skal bilen min til Enviro til onsdag... Det er vist flere som har hatt samme feil som meg med BMS.. og batterimåler..

Har ihvertfall tegnet Viking medlemmskap... Ser ut at jeg kommer å ha bruk for den ofte  :(
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Ladefabrikkentorsdag 25. november 2010, klokken 00:50
TS cellene og SE cellen dropper veldig mye mer ned i Volt når man kjører i kulde enn det batteri produsentene påstår. Nå om dagen når det er -4 grader så dropper mine celler ned til
 til 2,8V ved pådrag. Ved 10 grader dropper de maks  ned til 3,1V. SE cellene kan lades under 0 grader i følge produsenten.  Hvorfor det står i databladet at de ikke kan lades under 0 grader er det ingen som kan svare på i Kina. Men etter mine opplevelser med SE cellene nå i kulla så bør man legge inn vareme i batterikassene for å få bedre ytelse i kulda. Tror nok det er det som skaper trøbel for de nye Tazzari at de ikke har varme i batterikassene.

Jeg tror at det som skjer med Tazzari i kulda er at BMS sier at noe er galt fordi cellene dropper for mye. Si at BMS har blitt satt til å stoppe bilen hvis en celle dropper ned til  2,8V. Det fungerer utmerket når det er varmt og godt men ikke så bra nå om vinteren.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinotorsdag 25. november 2010, klokken 16:10
Syns at alle som har Tazzari skal klager på fail.. Da kan vi tvinge de å gjøre noe med det.. Ny bil til 200000 skal ikke ha de feila der.

Hvis bilen min ikke blir i orden kommer jeg til å sende den tilbake med en gang...
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinofredag 26. november 2010, klokken 14:22
Ringte Enviro nå.. De er ikke sikre når bilen blir ferdig..

De har prøvd å oppgradere software i bilen, men fikk det ikke til. Nå venter de på ny BMS fra Italia...

Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandlørdag 27. november 2010, klokken 14:18
Kjørte på en liten handletur i dag, 24km og minus 8 grader. Etter 15 km hadde batteriindikator droppet ett strek fra fulladet. Kjørte videre og tenkte at dette går jo riktig så bra.
Ved kjørte 20 km falt batteriindikatoren enda et strek. Alt ok tenkte jeg inntil batterilampa begynte å blinke, da hadde jeg 4km til jeg var hjemme. Kjørte rett hjem og hadde fremdeles bare 2 streker i forbrukt batteri da jeg var fremme og stoppet bilen.

3 blink på batterilampen forteller at BMS har trådt til for å beskytte batteriene ved enten for høy batteritemp, for lav spenning på en celle eller for høy cellespenning (ved lading).

Da jeg etter et par minutter kjørte bilen inn i garasjen lyste batterilampen konstant og batteriindikatoren hadde falt til reservenivå med kun tre streker igjen.
Dette er ikke bra nok for vinterbruk. Hele kjøreturen foregikk i økomodus (grønn, maks 65km/t) og et par km med den blå knappen aktivisert (maks 75km/t).
ELdino: Jeg er spent på hvordan bilen din blir etter ny BMS. Får vel kontakte Enviro jeg også.


Tazzari
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinolørdag 27. november 2010, klokken 14:56
Samme feil som hos meg :)

Nå er mine xenon lys kommet, men jeg mangler bilen  ???
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: jonlørdag 27. november 2010, klokken 16:52
Ja nå er vi desverre 3 stk! Batterilampe begynte å blinke etter 2 mil og 2streker i ca 7 minus. Bilen stoppet rett og slett. Etter 3 minutt avslått kunne jeg kjøre de siste 2 km til min far. Bilen står nå til lading  >:( >:( >:(. Hever kjøpet hvis de ikke har en skikkelig løsning på dette!!!
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Lanberlørdag 27. november 2010, klokken 19:20
Sitat fra: jon på lørdag 27. november 2010, klokken 16:52
Ja nå er vi desverre 3 stk! Batterilampe begynte å blinke etter 2 mil og 2streker i ca 7 minus. Bilen stoppet rett og slett. Etter 3 minutt avslått kunne jeg kjøre de siste 2 km til min far. Bilen står nå til lading  >:( >:( >:(. Hever kjøpet hvis de ikke har en skikkelig løsning på dette!!!

Velkommen som EL bil entusiast!  Å kjøre EL i Norge med vårt klima er ikke ulikt S/M. Man ber om smerte, ydmykelser og om ikke nyter det så kommer vi tilbake for runde 2.
Innkjøringsproblemer.....det ordner seg sikkert i løpet av noen år, kanskje...
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinolørdag 27. november 2010, klokken 20:42
Da må dere begge to ringe Enviro på mandag og klage... Er bare å levere bilen på verksted...

Da er det større sjanse at de ordner det ....
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Lundelørdag 27. november 2010, klokken 21:48
"Velkommen som elbilentusiast" sier du? Å dra alle over en kam er vel som å  på generellt grunnlag å dømme "bensinbiler" etter en prøvetur med en Ligier mopedbil.
Uten sammenligning forøvrig i denne sammenheng.
Hva slags batteri sitter det i "tassen" ? Teknologi, spenning kapasitet etc ? Bly og litium sliter i kulda, sånn er det bare. Om ikke batterikassa er isolert og oppvarmet er det noe man må leve med desverre.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Elmolørdag 27. november 2010, klokken 22:03
Sitat fra: Lunde på lørdag 27. november 2010, klokken 21:48
Hva slags batteri sitter det i "tassen" ? Teknologi, spenning kapasitet etc ?
De sier "Latest generation Li-ion Fe batteries" men ikke hvilken spenning. Husker ikke helt med lurer på om det var 96V / 15kWt NoFuel da da jeg prøvekjørte. Tu.no hevdet "litt over 12kWh" i sin artikkel om den.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinosøndag 28. november 2010, klokken 10:06
Sitat fra servicemanualen:

In each ZERO vehicle there are 24 cells all connected in series to form a
battery with a rated voltage of 80V and a power storage capacity of around
13kWh.
In order to improve weight distribution in the vehicle, it was necessary to divide
the batteries into 3 packs.

Føste pakken er ikke isolert og du kan se den hvis du legger deg under bilen foran. Regner med at den blir kjølt ned først...
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: jonsøndag 28. november 2010, klokken 15:02
Har nå vært i kontakt med Enviro, de tar dette seriøst. Godt at jeg kjøpte bilen der.
Regner med at de kommer med en god løsning :)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinolørdag 04. desember 2010, klokken 08:18
Ringte Enviro på fredag... De har ikke klart å få det til enda... :'(
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinomandag 06. desember 2010, klokken 15:59
Ingen lys i tunellen enda :(

De sier at de må vente på at fabrikken finner ut av det. De har ikke lov å sette inn batterivarme eller noe gjøre noen forandring på biler...

De bekreftet at alle biler solgt i Norge er plaget med samme feil:(

De kan i hvert fall låne meg en bil mens jeg venter på min :)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: elektroluxmandag 06. desember 2010, klokken 18:31
Fatterens Litiumombygde Think Classic slet også under den værste kulden.

Var nedi 3-4 mils rekkevidde med -4 til -5 graders batterier. Rådet fra leverandør av systemet der var å starte med fulladet batteri, og kjøre hardt, slik at temperaturen på cellene steg.

Nå ligger cellene på ca 8 C ved 2-3 minus ute, og bilen triller 5-7 mil
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Kentirsdag 07. desember 2010, klokken 22:57
Hvor stor er batteripakken i den Elektrolux?

El-bil.no åpner en butikk i Kristiansand etter nyttår som selger Tazzari og andre elbil typer.

En steinskast fra meg i Vågsbygd. Håper at han lykkes med prosjektet.

El-bil shop høres veldig lik Boogie sin Elbilshop.no. Fikk høre at Boogie ikke er særlig aktiv for tiden i elbil fronten.
Håper at jeg tar feil.

Red. El-bil Senteret heter den. Sorry.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 07. desember 2010, klokken 23:32
Utrolig dårlige navnevalg, både på nett-addresse, og navnet på butikken. De risikerer å bruke masse penger på markedsføring, og kan når som helst måtte gi fra seg navn og nett addresse dersom Elbilforeningen eller Boogie krever det.

Lars
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: elektroluxonsdag 08. desember 2010, klokken 06:58
Sitat fra: Ken på tirsdag 07. desember 2010, klokken 22:57
Hvor stor er batteripakken i den Elektrolux?

Detaljer her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3107.0
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Hans Håvard Kvisleonsdag 08. desember 2010, klokken 08:58
Sitat fra: Ken på tirsdag 07. desember 2010, klokken 22:57
El-bil.no åpner en butikk i Kristiansand etter nyttår som selger Tazzari og andre elbil typer.

Det er ikke el-car.no du tenker på?
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinofredag 10. desember 2010, klokken 15:49
Tazzari har lansert ny Tazzari Special Edition.. Ser ut at den er kraftig oppgradert.. Lurer på om den har samme problemer?
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Kenfredag 10. desember 2010, klokken 23:16
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 08. desember 2010, klokken 08:58
Sitat fra: Ken på tirsdag 07. desember 2010, klokken 22:57
El-bil.no åpner en butikk i Kristiansand etter nyttår som selger Tazzari og andre elbil typer.

Det er ikke el-car.no du tenker på?

Skarp som alltid Herr Kvisle  ;)

Firma heter el-car  og web adresse er el-bil.no

Butikken heter el-bil senteret
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Baltorlørdag 11. desember 2010, klokken 00:09
Sitat fra: Ken på fredag 10. desember 2010, klokken 23:16
Firma heter el-car  og web adresse er el-bil.no

??
Finner el-car.no men ikke el-bil.no
Har du sjekket den nye Bubble bilen Ken? Eller er det litt luftig foreløbig?
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Griffellørdag 11. desember 2010, klokken 13:42
http://www.el-car.no/ (http://www.el-car.no/)

Det forundre meg stadig hvor vanskelig det er å finne god informasjon på de fleste av elbilforhandlersidene.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Elmolørdag 11. desember 2010, klokken 13:42
Dette bildet gir vel rett svar på navn og URL
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Elmolørdag 11. desember 2010, klokken 13:43
Sitat fra: Ken på fredag 19. november 2010, klokken 00:28
Jaktet paa eieren av en Tazzari igjen og fikk tak i eieren. www.El-car.no er han eller Eco Nordic as. Bilen skal faa en Nordisk pakke og en varmebad rundt batteripakke, 3 stykk batteribokser. Vi haaper at disse biler faar de noedvendige oppgraderinger  snart, men det er snakk om tillegg i prisen.
Eco Nordic har annonse for Tazzari på finn.no idag. Men det står ingenting om varming av batteriene der.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25872662&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25872662&WT.synd_type=agent)
Jeg sendte en mail fra annonsen og bad dem kommentere problemene alle har i kulda.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Kenlørdag 11. desember 2010, klokken 20:27
Sitat fra: Baltor på lørdag 11. desember 2010, klokken 00:09
Sitat fra: Ken på fredag 10. desember 2010, klokken 23:16
Firma heter el-car  og web adresse er el-bil.no

??
Finner el-car.no men ikke el-bil.no
Har du sjekket den nye Bubble bilen Ken? Eller er det litt luftig foreløbig?

Rotet igjen men de navnene Baltor.
Du har rett.

Bubble elbil har jeg ikke sett. Skal ta en proevekjoering saa fort jeg oppdage bilen i showroom her i Vaagsbygd
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Catalyzatorlørdag 11. desember 2010, klokken 22:27
Sitat fra: Ken på lørdag 11. desember 2010, klokken 20:27
Bubble elbil har jeg ikke sett. Skal ta en proevekjoering saa fort jeg oppdage bilen i showroom her i Vaagsbygd

Bubble ser ut til å være samme som WHEEGO som ligger i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2883.0 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2883.0) 

Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinomandag 13. desember 2010, klokken 16:30
Sitat fra: Elmo på lørdag 11. desember 2010, klokken 13:43

Jeg sendte en mail fra annonsen og bad dem kommentere problemene alle har i kulda.

Si ifra når du får svar fra de...
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Elmotirsdag 14. desember 2010, klokken 14:56
Her er svaret fra
Sitat
Takk for din henv. vedr. Tazzari.

Det er riktig at det har vært problemer med de første bilene, som ble levert.

Vi får en del henvendelser vedr. dette, og det skyldes bl. a. at disse bilene ikke har siste oppgraderte software.

Det er vår parallell importør Enviro, som ikke har oppgradert bilene før levering.

Snakket med ham i dag, og de skifter nå ut hele BMS enheten, på de bilene dette gjelder.

Alle biler vi har levert, er det ikke registrert et tilfelle av dette problemet, med at BMS slår inn for å beskytte batteriene.

Kjører selv Tazzari daglig, og i dag var det -7 grader, og jeg kjørte ca. 3 mil før jeg var fremme. Da var det ¾ igjen på batterimålere.

Men som alle elbiler, er kanskje kulda vår størst fiende, når det  gjelder rekkevidde.
Det er ingen fordel at batteriene på Tazzari er uisolerte, så vi sier det samme som Think:
Start alltid med fulladet batteri, og kjør hardt, slik at temperaturen på cellene stiger.
Da vil gjerne cellene komme opp i flere plussgrader under kjøreturen, og du vil kunne hente ut flere kilometer ekstra, fra hver kjøretur.

Tazzari garanterer ikke for bruken under -10 grader, men jobber nå med en isoleringskasse/ varmebad til batteriene, noen likheter til det Tesla bruker, og dette er under testing allerede, så produsenten tar virkelig tak i denne kulde problematikken, som vi har her oppe i Norge

Men vi som selger elbiler i Norge, har også en viktig oppgave vedr. å gi informasjon til kjøpere av bilene. Ikke bare fortelle om alle fordelene man får med kjøring av elbil, men også forklare bilenes begrensninger som. Bl. a. rekkevidde både på sommer og vinterføre.

PS: Har man tilgang på garasje, er dette et godt tips til alle elbileiere. Ved lading er batteriene mye mer mottakelige, hvis bilens batterier står mest mulig beskyttet for vær og vind.

Håper dette besvarte din bekymring, og at dette ikke bør være veldig problematisk, hvis man tar de nødvendige forhåndregler !

Med Vennlig hilsen
Eco Nordic AS
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 14. desember 2010, klokken 15:27
Sitat
Vi får en del henvendelser vedr. dette, og det skyldes bl. a. at disse bilene ikke har siste oppgraderte software.

Jeg lurer litt på hva bruken av "bl. a." betyr?

Betyr det at Tazzari Zero har problemer (som ikke er fikset), men at de blir værre hvis ikke firmware på bilen er oppdatert?

Thomas
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinotirsdag 14. desember 2010, klokken 17:19
Sitat

Det er vår parallell importør Enviro, som ikke har oppgradert bilene før levering.

Snakket med ham i dag, og de skifter nå ut hele BMS enheten, på de bilene dette gjelder.


Hmm...

De har vel kun en kundebil inni og den er min. Var der førrige uke..

Imorgen kommer en teknikker fra Enviro til meg for å se på kangoo, da får jeg vel litt mer info om Tazzarien.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: GM MotorSportonsdag 05. januar 2011, klokken 22:07
Hei

Vi er også importør av Tazzri Zero her i Norge.
Det har vært noe små feil med dem, men nå er de bedre.
Det kommer ny opp datert modell nå.
Nye fjæring , nytt dashbord , tåkelys , led kjørelys , lydisolert , ny radio, alt dette som standar utstyr.
I tillegg kan man få 200A batterier og oppvarming for battrier.
Hvis det er noen som lurer på noe, ikke nøl med å kontakte =)


Mvh Gill
www.gmmotor.no (http://www.gmmotor.no)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinotorsdag 06. januar 2011, klokken 14:44
Vet du hvor mye kommer det til å koste ?
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: GM MotorSportsøndag 23. januar 2011, klokken 22:31
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26292493 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26292493)

Her har du linken, hvis det er noe mer du lurer på, så kan du spørre =)

Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: bosonicmandag 24. januar 2011, klokken 00:28
Som forhandler bør dere få orden på noen elementere tekniske begreper:

Batteristørrelse?
Kan leveres med 200A istedenfor 160A, med oppvarming
For det første skal de være Ah(Amperehour eller Ampertimer) istedet  for A.
Å oppgi Ah er kun nyttig når en sammenligner, sier ingenting om hvor mye energi som er "på tanken". Opplyses det i tillegg hvor stor spenning det er på fremdriftsbstteriet så blir deg bedre:

Ah x spenning = kwh

Skal en sammenligne elbiler så må dere nødvendigvis oppgi batteristørrelse i kWh (kilowattimer)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinoonsdag 23. mars 2011, klokken 10:20
Ser at gamle bilen min er lagt til salg...

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27486941 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27486941)

Glad jeg fikk hevet kjøpet :)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: elektroluxonsdag 23. mars 2011, klokken 12:04
Sitat fra: ElDino på onsdag 23. mars 2011, klokken 10:20
Glad jeg fikk hevet kjøpet :)

Noe vi bør vite før vi ev. kjøper den?
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: ElDinoonsdag 23. mars 2011, klokken 16:54
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. mars 2011, klokken 12:04
Sitat fra: ElDino på onsdag 23. mars 2011, klokken 10:20
Glad jeg fikk hevet kjøpet :)

Noe vi bør vite før vi ev. kjøper den?

Hevet kjøpet pga at bilen likte seg dårlig i Nittedal. Den stoppet når det var kaldere enn -8 (var 2 ganger inni pga det, tilsammen nesten 2 mnd), BMS lampen som lyste nesten hele tiden, dogget mye inni, dårlig varme etc...  Perfekt pendlebil :)

Ga 180500 for den jeg, så tror ikke han tjenner noe på den... 

Men de sier at alt er fikset nå....

Send meg PM hvis du vil kjøpe den ..

Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: elektroluxonsdag 23. mars 2011, klokken 17:19
Har sans for Tazzari, men ville nok betalt ekstra for å få den med super silence motoren, og nye instrumenter.

Silent motoren skal vistnok ikke være så veldig "silent"
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandtorsdag 24. mars 2011, klokken 12:52
Tror ikke det er finnes silent motor". Derimot finnes det et silent kit. Det består av tilskjærte støydempingsmatter og en ny ramme til oppheng av motor og driverk (Gummi i bussingene). Har selv et slikt kit. Har ikke montert det enda pga kald garasje.

Når det gjelder dugg og varme gjelder det å ta noen forholdsregler; feks vente til varmeren har kommet skikkelig i gang før en begynner turen. Dette gjelder spesielt i regnvær om en har litt våte klær.
For min del holder varmeren ned til -8 til -10 grader. Blir det kaldere enn dette må jakke og skjerf på. Men det bruker man gjerne om vinteren likevel.

Etter jeg fikk oppgradert software til BMS har bilen oppført seg forutsigbart og greit.
Eneste showstopperen jeg har hatt er en gåen DC/DC converter. Dette skjedde for en uke siden og i går var en ny sendt fra Lier.

Det neste blir å montere nye coilovers, da de som kom med bilen er alt for sportslig.

Jeg synes det er morsomt jeg.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: GM MotorSportonsdag 15. juni 2011, klokken 12:55
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. mars 2011, klokken 17:19
Har sans for Tazzari, men ville nok betalt ekstra for å få den med super silence motoren, og nye instrumenter.

Silent motoren skal vistnok ikke være så veldig "silent"

Som tazzari sier over her så er det ikke motoren som er endret på, det er kun dempningsmateriale for støydemping inn i koupeen. De nye bilene har en vesentlig stor forandring på støy, spesielt fra motoren  :)

Den nye modellen med touch instrumenter er Special Edition med pris fra 180.000,- hos oss.
http://www.gmmotor.no/Elektrisk%20bil/tazzari-zeros/tazzari-zeros.php (http://www.gmmotor.no/Elektrisk%20bil/tazzari-zeros/tazzari-zeros.php)

Her har du listen over ekstrautstyr som er standard på denne modellen:

Det kommer også en enklere modell av special edition som forblir fremfor sp edition som bare produseres i 999 eksemplarer. Denne heter EVO, leveres med touch dashboard og større ratt (35cm).
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Go-cartertorsdag 04. august 2011, klokken 14:24
Børster litt støv av en gammel tråd. Har misjonert kraftig i det siste, og nå har dama gått til det steget at hun vil ha seg en Tazzari, for å pendle ut og inn av Oslo med(hun har fått låne Think'en i hele sommer, og ser ikke akkurat frem til NSB igjen  :D )

Avstanden er ganske nøyaktig tre mil, det hadde vært innmari kjekt om det gikk å pendle tur/retur(dvs 6 mil) hele året, for å spare litt strøm hjemme. Så det var litt problemer med denne på vinteren, men det vil vel fremdeles være mulig å passere 6 mil? Noen andre her som har mer erfaringer? :)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Baltorfredag 05. august 2011, klokken 11:40
Smaken er som baken, men noen har blitt negativt overrasket over kjøreegenskapene. Pass på å få testet den før du kjøper.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Erlandfredag 05. august 2011, klokken 14:32
Hei.
Bilen klarer fint den strekningen du beskriver.
Den er spesiell å kjøre, kjapp, og vekker en viss oppsikt pga design.

De første bilene (som jeg har en av) har et klart forbedringpotensiale som lett kan utføres av en som liker å mekke litt selv. Jeg har brukt en del dempematter på store flater som gulv og dører. I tillegg har jeg montert "super silent kit" som meget effektivt fjerner all motor-/transmissionstøy. Tilsammen har dette redusert lydnivået ganske betraktelig. Det går nå an å snakke normalt med en passasjer uten å heve stemmen. Det er fremdeles en del veistøy, men for min del er dette til å leve med (med vinterdekk synker støyen påtagelig).

Jeg har også lagt på litt mere spissing på forstillingen som gir bedre retningsstabilitet (mindre nervøs på veien). Jeg og kona bruker bilen hver dag til lokalkjøring.
Tazzarien er morsom å kjøre, men hvis hovedbruken stort sett foregår på motorvei ville jeg nok ha valgt en annen bil.

De nye bilene har etter sigende blitt forbedret på de områdene hvor jeg har måttet jobbet noe sjøl.

Få dama di til å prøvekjøre en av de nye bilene. Hvis hun etter turen er litt skeptisk-velg en annen bil.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Go-carterfredag 05. august 2011, klokken 17:39
Takk for svar. Distansen som skal nedlegges er Skotbu-Kongens Gate, så bortsett fra mosseveien fra Tusenfryd, går det meste på rolige sideveier. Morgenrush'en er vel rimelig seig uansett.

Skal få prøvd en neste uke... :)
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Sonustirsdag 09. august 2011, klokken 13:39
Her i Trøndelag er det en eier som pendler Brekstad - Trondheim, det er vel ca 10mil hver vei :)

Det var forøvrig den bilen som var tilsalgs for ca160.000 en stund på finn.no - den med løpsnummer på døra og litt annen dekaltrimming.

Jeg har prøvekjørt både 1.generasjon og nå 2.generasjonsbil og forskjellen er merkbar med tanke på støynivå.
Om du bestiller ny bil får du vel også 3.gen(?).

Jeg ville iallefall bestilt komfortrattet, da det originale 32cm rattet medfører at den blir ganske tung på rattet, men svært direkte på styringen.

Vi vurderer en SE eller EVO, men skal først få prøvekjørt en Think for å se om det er verdt å enten kjøpe en brukt 2008 eller legge noen flere kroner i det å kjøpe en ny Think eller en av trillingene.

Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Go-cartertirsdag 09. august 2011, klokken 13:42
Takk for svar!

Vi skal bestille en "tilbudsmodell" dvs de til 149.000,-. Den har støydemping etc. så det problemet er tatt hånd om. Vi prøvekjørte en EVO i går, det eneste vi syntes var snodig var ved bremsing så rykket det inniblant kraftig i bilen, antakeligvis regen som slo til rimelig hardt. Heldigvis ikke noe av dette i rain eller eco modus, det var mest tilstede i standard.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Sonusonsdag 10. august 2011, klokken 06:47
Bare vit at tilbudsmodellen ikke har mulighet for å ettermontere batterivarmer slik SE og EVO modellene har. Dette ifølge Elcar i Kristiansand
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: Go-carteronsdag 10. august 2011, klokken 09:22
Aha. Ja, jeg tenkte å spørre selger om dette men kom ikke så langt. Hva er det største problemet med det? Om rekkevidden krymper så er det noe vi kan overleve - om batteriene slites mer(siden de er oppdelt i pakker, og den forrerste definitivt får mest juling) derimot så er det særdeles upraktisk...

Får sende han en mail og spørre.
Tittel: Sv: Tazzari Zero
Skrevet av: GM MotorSportfredag 12. august 2011, klokken 13:46
Det skal vel strengt tatt ikke være umulig å ettermontere batterivarmer da alle bilene er så å si elektronisk teknisk like. Tazzari har ferie nå frem til 23. Aug. så jeg skal høre med de få fort de er tilbake igjen og gi en tilbakemelding på hvordan dette blir.

Når det gjelder oppvarming av batterier så har disse bilene hatt små problemer pga lav temperatur om vinteren men dette har blitt ordnet på i slutten av vinter/start av vår 2011 med en software oppdatering på BMS.

Når det er sagt så blir denne oppvarmingsmatten kun montert på pakken forran som er åpen under bagasjen. De to pakkene under hver sete får ikke no matter montert da de ikke har like stor behov og ikke er så utsatt som den forran mener Tazzari. Vi har altså vært med på å føre til denne testingen og utviklingen i sammarbeid med dem og har ikke hatt no problem med hverken lengde elelr kapasitet etter oppdateringen.

Hvis man har bilen tilkoblet på lading når den ikke brukes så holdes temperaturen på alle batteriene optimal så det er da lurt å ha den tilkoblet hvis bilen står ute med mindre den skal stå over 5 dager uten bruk.