Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Dav2J på lørdag 03. september 2016, klokken 19:19
Tidligere kaptein for en sølvgrå E-golf, skal imorgen legge ut på sin første ekspedisjon i ny skute, en Tesla D70(75kwh batteri). Bilen er helt ny, ansiktsløftning, og for ordens skyld titanium metallic.
Skuten plukkes opp i Bergen. Derfra går turen til Trondheim, for så å reise hjem til Oslo-området.
Mitt spm er som følger.
Klarer "den brune pilen" (ja det blir nok navnet) disse strekkene?
- Flåm/Aurland (hurtiglading)- Dombås (hurtiglading)- 256km ifølge Google.
- Klett (hurtiglading)- Lillehammer (hurtiglading) over Rondvegen- 319km ifølge Google.
Været ser ut til å bli bra. Den første regner jeg som en sikker "homerun". Det ville jo nesten E-golfen klart. Den andre er jeg derimot mer skeptisk til, og alle tips mottas med takk. 0 (null) erfaring med Tesla fra tidligere, så her er ingen tips for dumme.
Håper jeg ikke har startet en tråd som eksisterer, i så tilfelle ruller jeg opp hattehylla og ber om unnskyldning.
hvis det ikke regner veldig så kan du regne med det forbruk på 1,7 kw/t pr mil. Regner det er det ca 2,0. Høgde er ikke så farlig for du kommer ned igjen. Min erfaring er at har du 5 mils margin så er du trygg.
Men gå til innkjøp av combo kabel eller chademo adapter, så har du ingen problemer. Mange hurtigladere om du er nøden.
Sitat fra: Dav2J på lørdag 03. september 2016, klokken 19:19
Tidligere kaptein for en sølvgrå E-golf, skal imorgen legge ut på sin første ekspedisjon i ny skute, en Tesla D70(75kwh batteri). Bilen er helt ny, ansiktsløftning, og for ordens skyld titanium metallic.
Skuten plukkes opp i Bergen. Derfra går turen til Trondheim, for så å reise hjem til Oslo-området.
Mitt spm er som følger.
Klarer "den brune pilen" (ja det blir nok navnet) disse strekkene?
- Flåm/Aurland (hurtiglading)- Dombås (hurtiglading)- 256km ifølge Google.
- Klett (hurtiglading)- Lillehammer (hurtiglading) over Rondvegen- 319km ifølge Google.
Været ser ut til å bli bra. Den første regner jeg som en sikker "homerun". Det ville jo nesten E-golfen klart. Den andre er jeg derimot mer skeptisk til, og alle tips mottas med takk. 0 (null) erfaring med Tesla fra tidligere, så her er ingen tips for dumme.
Håper jeg ikke har startet en tråd som eksisterer, i så tilfelle ruller jeg opp hattehylla og ber om unnskyldning.
Hei. Har maken så d skal gå bra med toppladet batteri, men ting kan skje så støtter forrige svar. Sørg for type 2 lader og/eller chademolader. Selv har jeg 205 wt/km i snitt, men kjører hovedsakelig i 110 sona 16 mil tur/retur jobb 5 dager i uka. Men kjøring i 80-90 snitt gir et forbruk rundt 170 wt/km. God tur!
Ville personlig vært litt skeptisk til å dra fra Klett til Lillehammer over Riksvei 27 med 70, uten lademuligheter. Hadde tatt med et CHAdeMO-adapter - det er stasjoner både på Hjerkinn og Ringebu.
Du kan bare glede deg, litt motvillig at jeg legger turen mot Bergen i morgen;) Hehe
Tror også Klett-Lillehammer vil gå fint. Sjekk erfaringen Bjørn gjorde med Oslo-Dombås med "gml" 70D. Den nye skal være mer effektiv og ikke minst vil det ta deg mye mindre tid å lade til 100% på Klett siden det tilsvarer 93% pga 75 batteriet:) Er det øspøs kanskje det blir tøft, men du kan jo kjøre via Dombås om du ligger "dårlig ann" og det vil uansett ikke mangle mye selv om det skulle regne i bøtter og spann så noen minutter med type 2 på 11 kwh vil nok uansett være nok. Om det er noen slike stasjoner med fast type 2 kable vet jeg dog ikke da...
Bjørn kjørte altså 326 km til Domås som vel ligger 500 moh og hadde 33 km igjen:)
https://www.youtube.com/watch?v=E6HMcofF52g
Anbefaler deg å ta Klett - Alvdal (10 min lading) - Elverum (10 min lading) - Oslo
Alvdal - Elverum er nesten motorveie, over til Ringebu er veibredden knapt 4 meter, men er det finvær så er det flott over der