Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: Electrix på torsdag 01. september 2016, klokken 22:59

Tittel: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Electrixtorsdag 01. september 2016, klokken 22:59
Jeg har tidligere med dieselbilen vent meg til å kjøre med cc på 115-120 på motorvei, dvs reell hastighet rett over fartsgrensen, og så bare skifte til venstrefeltet ved behov for passering. Med Leafen på langtur har jeg droppet de hastighetene, vi har tidligere i en del tråder beregnet og erfart at rundt 90 kmt er mest effektivt med tanke på tid brukt på kjøring og lading. Kjører man fortere bruker man mer strøm på luftmotstand og må dermed bruke mer tid på lading, kjører man saktere bruker man mer tid på å komme fram. Så da har jeg stort sett fulgt dette, og innimellom lagt meg bak en lastebil eller buss om jeg har fått behov for å tøye rekkevidden litt ekstra.

Men forrige uke kjørte jeg Kristiansand - Oslo igjen og ville teste litt med å kjøre bak andre i høyere hastighet, da en varebil av Caravelle-typen. Til min overraskelse brukte jeg nesten ikke noe ekstra strøm på å følge denne bilen i 120kmt som å ligge i 90-95 alene. Jeg valgte derfor å følge denne strategien videre og det fungerte overraskende bra, selv om jeg lå på de trygge 3 sekundene bak så hjalp det veldig godt, både bobiler, varebiler og SUVer med skiboks fungerer bra.

Jeg var veldig fornøyd med å "bare" bruke 5 timer og 35 minutter med min Leaf fra 2012 på denne 332 km lange strekningen, men måtte teste teorien fullt ut på hjemveien igjen senere i uka. En annen effekt er at i høyere hastighet er effektbruken høyere pr time selv om energibruken pr km er den samme, man bruker samme energien på kortere tid. Dermed varmes batteriet mer på både godt og vondt. Ved kjølige utetemperaturer som jeg hadde på kvelden (13-18 grader) så er det bare greit at man får opp tempen raskt slik at hurtigladingen holder høy effekt lengre opp. Jeg kjørte hjemover på kvelden og det var sånn passe med trafikk så jeg lå stort sett bak andre i venstrefeltet i 115-125 på speedometeret. Utover kvelden minket trafikken en del og "vi" holdt ganske grei fart uten noe særlig kø også der det ikke var flerfeltvei. Overrasket rullet jeg inn i garasjen hjemme 5 timer og 5 minutter etter at jeg dro fra kontoret i Oslo. Da hadde jeg brukt 51 minutter ifølge Fortum og Grønn Kontakt på 4 ladestopp.

Jeg har lagt meg i 90 noen ganger i høyrefeltet på langtur, men den tiden er over, nå er det living in the fast lane som gjelder. Vurderingene går nå på hvor langt foran en varebil må være før det ikke er lønnsomt å kjøre på for å ta han igjen hvis jeg kjører alene, eller hvor liten kan en bil være før det ikke er vits i å følge han. Jeg kan også legge til at jeg bytter "ledebil" noen ganger for at ikke folk skal føle seg forfulgt  ;)
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Huskyfredag 02. september 2016, klokken 01:22
Joda, 120 er effektivt i den forstand at man kommer fort fram. 130 er enda mer effektivt. Men både fysikkteori og praktisk erfaring tilsier nok at lavere hastighet gir langt lavere energiforbruk pr km. Gjelder både fosilbiler og elbiler. Og den dagen du blir stoppet av UP for å ligge klina oppi bilen foran, er det ikke sikkert du synes det er så lønnsomt lenger
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Burgerfredag 02. september 2016, klokken 07:50
Electrix presiserer at han ligger 3 sekunder bak. Det interessante er at 3 sekunder bak en stor bil i 115-120km/t tilsvarer 90km/t alene i energiforbruk på distanse. Noe som kan være vært å teste ut.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Ebefredag 02. september 2016, klokken 08:30
Husk at 3-sekundersegelen neppe er tenk for hastigheter opp mot 120 km/t, mer mot hastigheter mellom 60-80 km/t.

Når du dobler farten, firedobler du bremselengden. Det vil se at tommelfingerregelen om 3 sekunder mest sannsynligvis ikke er lang nok avstand når man kjører i 120 km/t.

Dersom man har en bremselengde på 40,5 meter ved 90 km/t, så er bremselengden økt til 72 meter ved 120 km/t.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: kjbufredag 02. september 2016, klokken 08:32
Sitat fra: Ebe på fredag 02. september 2016, klokken 08:30
Husk at 3-sekundersegelen neppe er tenk for hastigheter opp mot 120 km/t, mer mot hastigheter mellom 60-80 km/t.

Når du dobler farten, firedobler du bremselengden. Det vil se at tommelfingerregelen om 3 sekunder mest sannsynligvis ikke er lang nok avstand når man kjører i 120 km/t.

Dersom man har en bremselengde på 40,5 meter ved 90 km/t, så er bremselengden økt til 72 meter ved 120 km/t.

Du glemmer her at bilen foran også har fire ganger bremselengde. Derfor gjelder 3 sekunders regelen i ALLE hastigheter.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Ebefredag 02. september 2016, klokken 08:45
For så vidt et poeng, men en bil kan plutselig stoppe etter å ha kollidert med en annen bil, dyr, lyktestolpe eller lignende.

Selv om sannsynligheten for dette på en 4-felt er jo drastisk redusert.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Selefredag 02. september 2016, klokken 09:08
Ingenting som heter 3 sekunders regelen,3 sekunder er bare en rettesnor.

Hva loven sier: 3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: edyrlifredag 02. september 2016, klokken 09:35
Det mest interessante her er jo at Ladetiden går ned da batteriet har en høyere drifts temperatur og i tillegg tapet i batteriet går ned pga den samme temperatur økningen. Dette kompenserer for hørere energibruk.
Jeg har heller ikke tenkt at det hadde så mye å bety, men en veldig interessant observasjon.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Electrixfredag 02. september 2016, klokken 09:38
Jeg kan jo presisere at 120 er på speedometeret, altså ca 109-110 kmt og innenfor fartsgrensene, og jeg har heller ikke hørt om at politiet stopper biler som følger 3-sekunders regelen. 3 sekunder er også ganske lang avstand i disse hastighetene, hvis jeg har regnet riktig så kjører du 92 meter på 3 sekunder i 110 gps-kmt.

Det er så langt at jeg ikke hadde trodd det gav noen særlig dra-hjelp, derfor har jeg heller ikke testet dette ut tidligere. Men på denne turen dro jeg veldig tidlig og det var nesten ikke trafikk. Dermed lå jeg i høyre og øko-kjørte i ca 90, mens de få andre bilene som passerte kjørte fortere typisk 110 gps-kmt. Men på det ene strekket så jeg at jeg hadde litt ekstra strøm å gå på til hurtigladeren og valgte derfor å unne meg en liten periode med høyere fart, tanken var at jeg skulle følge denne varebilen en liten stund og så sette ned farten igjen for å rekke hurtigladeren. Men jeg ble bare liggende der siden LeafSpy rapporterte ca samme margin til målet som tidligere.

Jeg må presisere at jeg ikke har fått gjort noen nøyaktige målinger her, men totaltiden er ganske klare. Jeg har tidligere regnet rundt 4-4,5  timer mellom Oslo og Kristiansand, trekker man fra ladingen og noen minutter for avkjøring og tilkobling så brukte jeg rundt 4 timer og 10 min på kjøring. Og da inkluderer dette også ostepølser til middag og et par dobesøk som jeg uansett måtte stoppet for. Nå har det blitt ennå bedre vei en del steder, men samtidig var det også en del nedsatte hastigheter og veiarbeid.

Jeg synes i alle fall at dette er interessant nok til at jeg skal teste litt videre når det passer, men det er jo vanskelig å få skikkelige tester siden man er avhengig av andre biler. Det er jo også nyttig informasjon for andre dersom det er slik at man likegodt kan følge trafikken i stedet for å være sinke i høyrefelt. Det bedrer jo også elbilens image.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: nr1raynerfredag 02. september 2016, klokken 12:35
110-soner er vi ikke belemret med her i Trøndelag..
Kan dog referere til min test i 80 km/t.
Lå 2 sek bak en rar lastevarebil-sak.
Forbruk ble ca 20-30% lavere enn i samme hastighet alene.

Når jeg postet det skjedde akkurat det samme som her, folk kommer med pekefingeren og sier "fyfyfy, du lå for nært".

SKJERPINGS FOLKENS!
Slutt å lek politi

De fleste med førerkort i behold klarer å vurdere om man ligger for nært!
Er du mest opptatt av å passe på at andre følger lovverket, så ta nå utdanning som politi eller advokat.
Få vekk skylappene og PRØV å se hva poenget til trådstarter var..
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: tuttifredag 02. september 2016, klokken 12:54
Sitat fra: Electrix på fredag 02. september 2016, klokken 09:38
Jeg kan jo presisere at 120 er på speedometeret, altså ca 109-110 kmt og innenfor fartsgrensene,
I 110-sonen får du ikke bot hvis du ligger under 113 i reell fart. Siden laser m.fl. også har litt slingrinsmon så kan du kanskje til og med strekke strikken til 115 i reell fart uten å få noen bøter.

Egentlig er problemet at mange ligger i for lav fart i 110 sonen fordi de tror at speedometeret viser riktig fart.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Selefredag 02. september 2016, klokken 13:41
Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. september 2016, klokken 12:35
110-soner er vi ikke belemret med her i Trøndelag..
Kan dog referere til min test i 80 km/t.
Lå 2 sek bak en rar lastevarebil-sak.
Forbruk ble ca 20-30% lavere enn i samme hastighet alene.

Når jeg postet det skjedde akkurat det samme som her, folk kommer med pekefingeren og sier "fyfyfy, du lå for nært".

SKJERPINGS FOLKENS!
Slutt å lek politi

De fleste med førerkort i behold klarer å vurdere om man ligger for nært!
Er du mest opptatt av å passe på at andre følger lovverket, så ta nå utdanning som politi eller advokat.
Få vekk skylappene og PRØV å se hva poenget til trådstarter var..

Poenget bør være at hvis du ønsker og teste ut diverse teorier så bør du gjøre det på en lukket bane. I stedet for og utsette deg selv og andre for unødvendige farer. De med førerkort vet best mener du allikevel forårsaker de  dødsulykker..
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: TorCfredag 02. september 2016, klokken 14:05
Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. september 2016, klokken 12:35
110-soner er vi ikke belemret med her i Trøndelag..
Kan dog referere til min test i 80 km/t.
Lå 2 sek bak en rar lastevarebil-sak.
Forbruk ble ca 20-30% lavere enn i samme hastighet alene.

Når jeg postet det skjedde akkurat det samme som her, folk kommer med pekefingeren og sier "fyfyfy, du lå for nært".


Jaja, men om ikke annet fikk du vel en gratis sandblåsing av bilen i samme slengen.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: tomrhfredag 02. september 2016, klokken 14:50
Sitat fra: nr1rayner på fredag 02. september 2016, klokken 12:35
Når jeg postet det skjedde akkurat det samme som her, folk kommer med pekefingeren og sier "fyfyfy, du lå for nært".
Haha! ;D

Men ja, jeg har også den erfaringen at når jeg følger køa bruker jeg merkbart mindre strøm enn om jeg stiller inn CC og tviholder på fartsgrensa uansett luke til bil foran. Jeg vil anta at når mange biler kjører på rekke så bidrar alle sammen til at lufta også flyttes slik at man får unnavind. I tunneller er effekten enda større, for det er en begrenset mengde med luft pga. tunnellveggene. Og luftmotstand har utrolig mye å si for elbiler, se bare på hva Hyundai Ioniq klarer med et batteri som ikke akkurat er grensesprengende på kWh.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: lifernfredag 02. september 2016, klokken 21:41
Er det ikke bilen foran sitt ansvar å holde 3 sekunder avstand (hehe) :D
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: tomrhfredag 02. september 2016, klokken 22:23
Ikke bare bilen bak som sparer luftmotstand, bilen foran også. Dvs en kø av biler bruker mindre energi enn en enkelt bil.
Sitat
..two or more vehicles can race faster when lined up front-to-rear than a single car can race alone..
..a line of cars could sustain higher speeds and/or use less gas (resulting in fewer pit-stops) than a single car running by itself.
Fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drafting_(aerodynamics)
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: AppleKnockerfredag 02. september 2016, klokken 23:36
Sitat fra: tutti på fredag 02. september 2016, klokken 12:54
I 110-sonen får du ikke bot hvis du ligger under 113 i reell fart. Siden laser m.fl. også har litt slingrinsmon så kan du kanskje til og med strekke strikken til 115 i reell fart uten å få noen bøter.

Egentlig er problemet at mange ligger i for lav fart i 110 sonen fordi de tror at speedometeret viser riktig fart.

Venstrefeltet i 110 sonen på E6 inn og ut fra Oslo går i minst 120 reell hastighet med mindre det er mye trafikk,  trailere med toppfart på 89 skal kjøre forbi trailere med toppfart på 88 eller dårlige kjøreforhold. Politiet plukker ut verstingene, de har ikke sjans til å ta alle som ligger 10-15 over på disse veiene.

Før øvrig kjører jeg både Leaf og Tesla  hovedsaklig i venstrefeltet til daglig og ligger greit over fartsgrensen på 110 sammen med hovedfeltet. Men jeg registrerer at de fleste elbilene gjerne ligger til høyre i bestemorshastighet.

Jeg har også god erfaring med rundt 120 som optimal motorveihastighet for Leaf. Det virker som flyten blir litt bedre, man kan utnytte regenerering i nedoverbakker veldig bra eller gå gradvis av gassen i oppoverbakker for å utnytte momentet ved den høye hastigheten. Høyst uvitenskapelig selvsagt.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Østfoldlørdag 03. september 2016, klokken 00:20
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 02. september 2016, klokken 23:36
Sitat fra: tutti på fredag 02. september 2016, klokken 12:54
I 110-sonen får du ikke bot hvis du ligger under 113 i reell fart. Siden laser m.fl. også har litt slingrinsmon så kan du kanskje til og med strekke strikken til 115 i reell fart uten å få noen bøter.

Egentlig er problemet at mange ligger i for lav fart i 110 sonen fordi de tror at speedometeret viser riktig fart.

Venstrefeltet i 110 sonen på E6 inn og ut fra Oslo går i minst 120 reell hastighet med mindre det er mye trafikk,  trailere med toppfart på 89 skal kjøre forbi trailere med toppfart på 88 eller dårlige kjøreforhold. Politiet plukker ut verstingene, de har ikke sjans til å ta alle som ligger 10-15 over på disse veiene.

Før øvrig kjører jeg både Leaf og Tesla  hovedsaklig i venstrefeltet til daglig og ligger greit over fartsgrensen på 110 sammen med hovedfeltet. Men jeg registrerer at de fleste elbilene gjerne ligger til høyre i bestemorshastighet.

Jeg har også god erfaring med rundt 120 som optimal motorveihastighet for Leaf. Det virker som flyten blir litt bedre, man kan utnytte regenerering i nedoverbakker veldig bra eller gå gradvis av gassen i oppoverbakker for å utnytte momentet ved den høye hastigheten. Høyst uvitenskapelig selvsagt.

Joda, jeg ser en del el-biler som ligger i "krabbefeltet", men mener å oppleve en liten trend på at det er flere el-biler i "racing" fila på E6 (racing=2km over fartsgrensa). Selv har jeg sluttet å krabbe - om jeg kommer fram med 30 eller 40% spiller ikke så stor rolle for meg. Så da blir det ut i racing-fila så jeg kommer fram i tide. Det som irriterer meg er dem som bruker venstrefila for å defilere.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: nr1raynerlørdag 03. september 2016, klokken 00:52
Sitat fra: Sele på fredag 02. september 2016, klokken 13:41
Poenget bør være at hvis du ønsker og teste ut diverse teorier så bør du gjøre det på en lukket bane. I stedet for og utsette deg selv og andre for unødvendige farer. De med førerkort vet best mener du allikevel forårsaker de  dødsulykker..
Tror du må lese det jeg skrev EN gang til..
At du fritt tolker at "de med førerkort vet best" kan ikke jeg stå for.

Daglig kjører/går folk på knallrødt, kjører forbi og legger seg 0,5-1 sek foran meg i 80 for så gjerne å bremse (jeg kjører da buss på +/-15 tonn med masse passasjerer), starter forbikjøringen av 15 meter buss etter at flettingen har startet (igjen i 80) osv osv osv.
Daglig utsetter folk både seg selv og andre for fare fordi de skal spare 3 sekunder.
Omtrent daglig har jeg folk som ligger 1 sek bak meg, også de med lastebil.
Omtrent daglig ser jeg folk kjøre med tilhenger med enten usikret last, eller svært dårlig sikret.
Sykler uten lys, folk uten refleks i bekmørket +++
Det er mange svin på skogen, og mange som absolutt burde mistet all rett både til å føre bil, trampsykkel og sko.

Poenget, kjære Sele, er at du ikke skal sitte her og leke Politi.
Skal du være politi får du kle på deg skinndrakten og stille deg i veikanten og ta folk ute på gata.
Har du ikke den utdannelsen, javel, så kjøp en karnevalsdrakt og still deg opp med hårføner.
Om noen velger å ligge 2-3 sek bak noen, ja så opplever vel vedkommende det som trygt.
Hadde selv reagert hvis noen hadde kjørt en test med avstand på 0,5-1 sek på offentlig vei i slike hastigheter, men det er likevel den idiotens valg.
Kan du med hånden på hjertet si at du, til enhver tid, ligger minst 3-4 sek bak bilen foran deg?
Neppe.

Slike tester gir nyttig data for de av oss som kan ha behov for å tyne den siste lille fisen ut av batteripakken.
Kanskje er det verdt bryet å svinge til sides og vente til man kan legge seg 3 sek bak en lastebil istedet for å ligge 3 sek bak en personbil.
Og kanskje så mye bryet verdt at man slipper å stå i veikanten med halen mellom beina og kabelen i hånda, men faktisk kommer fram til et ladepunkt..
Er du ikke en av dem finnes det mange andre nyttige tråder på forumet.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: nr1raynerlørdag 03. september 2016, klokken 01:19
Sitat fra: tomrh på fredag 02. september 2016, klokken 14:50
I tunneller er effekten enda større, for det er en begrenset mengde med luft pga. tunnellveggene. Og luftmotstand har utrolig mye å si for elbiler, se bare på hva Hyundai Ioniq klarer med et batteri som ikke akkurat er grensesprengende på kWh.
Skulle tro å kjøre i enveis tunnel er optimalt.
Undrer dog på hvordan det blir i de 2-veis tunnelene du farter gjennom hver dag.
De testene jeg tok tydet på at det faktisk var besparende å møte mange biler, kontra å ikke møte noen (da i åpen luft), så skulle da kanskje tro det også er fordelaktig med tunneler med kjøreretning begge veier..

Leste at det var lett å få Ioniq ned på 10-tallet, da dinside trillet en tur med den havnet de vel sånn ca midt på 10.. Har vel vært nede på 10-tallet med den noe misvisende utregningen i Leafen.
Uansett, med ca 20kwh tilgjengelig skulle det jo gi 200 km reell rekkevidde, som jo sikkert er mulig i 30-40km/t, medvind og aller helst nedoverbakke...
Så ja, luftmotstand har MYE å si.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: jkirkebolørdag 03. september 2016, klokken 05:05
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 02. september 2016, klokken 23:36
Venstrefeltet i 110 sonen på E6 inn og ut fra Oslo går i minst 120 reell hastighet med mindre det er mye trafikk,  trailere med toppfart på 89 skal kjøre forbi trailere med toppfart på 88 eller dårlige kjøreforhold. Politiet plukker ut verstingene, de har ikke sjans til å ta alle som ligger 10-15 over på disse veiene.

Ikke sør for Oslo ihvertfall, når jeg ligger i nøyaktig 110 i Teslaen (111 på måleren) kjører jeg alltid forbi endel flere biler enn de som kjører forbi meg (lastebiler, busser og slikt som har begrenset toppfart ikke medregnet) så jeg vil tippe medianfarten der ligger et sted rundt 105km/t.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: epsilone6lørdag 03. september 2016, klokken 06:11
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. september 2016, klokken 01:19
Sitat fra: tomrh på fredag 02. september 2016, klokken 14:50
I tunneller er effekten enda større, for det er en begrenset mengde med luft pga. tunnellveggene. Og luftmotstand har utrolig mye å si for elbiler, se bare på hva Hyundai Ioniq klarer med et batteri som ikke akkurat er grensesprengende på kWh.

De testene jeg tok tydet på at det faktisk var besparende å møte mange biler, kontra å ikke møte noen (da i åpen luft), så skulle da kanskje tro det også er fordelaktig med tunneler med kjøreretning begge veier..


Vil anta at viftene i en toveistunnel generelt kjøres ganske hardt slik at en av kjøreretningene har motvind og en har medvind?
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Selelørdag 03. september 2016, klokken 08:22
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 03. september 2016, klokken 00:52
Sitat fra: Sele på fredag 02. september 2016, klokken 13:41
Poenget bør være at hvis du ønsker og teste ut diverse teorier så bør du gjøre det på en lukket bane. I stedet for og utsette deg selv og andre for unødvendige farer. De med førerkort vet best mener du allikevel forårsaker de  dødsulykker..

Tror du må lese det jeg skrev EN gang til..
At du fritt tolker at "de med førerkort vet best" kan ikke jeg stå for.

Daglig kjører/går folk på knallrødt, kjører forbi og legger seg 0,5-1 sek foran meg i 80 for så gjerne å bremse (jeg kjører da buss på +/-15 tonn med masse passasjerer), starter forbikjøringen av 15 meter buss etter at flettingen har startet (igjen i 80) osv osv osv.
Daglig utsetter folk både seg selv og andre for fare fordi de skal spare 3 sekunder.
Omtrent daglig har jeg folk som ligger 1 sek bak meg, også de med lastebil.
Omtrent daglig ser jeg folk kjøre med tilhenger med enten usikret last, eller svært dårlig sikret.
Sykler uten lys, folk uten refleks i bekmørket +++
Det er mange svin på skogen, og mange som absolutt burde mistet all rett både til å føre bil, trampsykkel og sko.

Poenget, kjære Sele, er at du ikke skal sitte her og leke Politi.
Skal du være politi får du kle på deg skinndrakten og stille deg i veikanten og ta folk ute på gata.
Har du ikke den utdannelsen, javel, så kjøp en karnevalsdrakt og still deg opp med hårføner.
Om noen velger å ligge 2-3 sek bak noen, ja så opplever vel vedkommende det som trygt.
Hadde selv reagert hvis noen hadde kjørt en test med avstand på 0,5-1 sek på offentlig vei i slike hastigheter, men det er likevel den idiotens valg.
Kan du med hånden på hjertet si at du, til enhver tid, ligger minst 3-4 sek bak bilen foran deg?
Neppe.

Slike tester gir nyttig data for de av oss som kan ha behov for å tyne den siste lille fisen ut av batteripakken.
Kanskje er det verdt bryet å svinge til sides og vente til man kan legge seg 3 sek bak en lastebil istedet for å ligge 3 sek bak en personbil.
Og kanskje så mye bryet verdt at man slipper å stå i veikanten med halen mellom beina og kabelen i hånda, men faktisk kommer fram til et ladepunkt..
Er du ikke en av dem finnes det mange andre nyttige tråder på forumet.

Jeg er et menneske og ingen perfekt maskin. Mennesker gjør feil og jeg har i motsetning til flere andre mennesker ingen problemer med og innrømme det. Jeg prøver alltid og ha i bakhode hva jeg lærte av min far og på kjøreskolen når jeg ferdes i trafikken. Jeg prøver så godt jeg kan og være en gentleman og hjelpe andre. Det er også det som ligger bak når jeg opplyste om "3 sekunders regelen" og hva loven sier.

At noen da må være så ufine og kalle meg for og "leke politi" viser bare at de ikke er voksne nok til og forstå hva dette handler om. Du har antakelig aldri mistet noen du var glad,sittet og vente på at skulle komme hjem men aldri kom hjem men ende sitt liv i en bil fordi noen gjorde en ubetalelig feil.

Lykke til med din iver etter og oppnå mest perfekt rekkevidde også håper jeg noen får stoppet deg før du skader deg selv eller det værste andre personer.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: nr1raynerlørdag 03. september 2016, klokken 09:52
@Sele
Har mistet noen ja, men ikke i trafikken, heldigvis.
Så det er sagt, ligger jeg over hodet ikke klin på støtfangeren for å komme 2km lenger.
Jeg praktiserer mer 5 enn 3 sekund.
Det er mye uvettig kjøring som burde vært stoppet (nevnte jo noen eksempler), men jeg står langt fra på førstesiden av den listen..
Gjør masse feil jeg også, og har ingen problemer med å innrømme det.

Var overhodet ikke meningen å angripe deg, eller noen bestemt andre.
Blir bare så lei av at noen skal komme med pekefingeren når noen gjør et nyttig forsøk og deler det med andre.
Som sagt, hadde selv reagert hvis noen hadde kjørt test med 0,5-1 sek i sånne hastigheter.

Da legger jeg den ballen død.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Selelørdag 03. september 2016, klokken 10:41
Husk at når noen kommer med informasjon som ikke passer deg så bør man tenke seg om i stedet for og gå i skyttergraven og utforme personangrep. Ta ballen ikke mannen
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: CitB59ELlørdag 03. september 2016, klokken 11:52
Kjører selv Stjørdal-Tiller med min EL berlingo og bruker for det meste å ligge i 80 km/t til jeg kommer til Malvik sentret rett og slett pga høyt strøm forbruk hvis jeg kjører 90 km/t. Men lå en gang bak en semi trailer fra Hell til Tiller og har aldri hatt så høy snitt fart og lavt forbruk samtidig.
Luft motstanden er jo også kvadratisk med farten men det er helt tydelig at brutt luftstrøm bak semi trailer gir vesentlig redusert luftmotstand.
Det gir god effekt på forbruket å ligge 2-3 sek bak disse bilene på min Berlingo som ikke akkurat er skapt for fart:) Alt over 90 km/ SLUKER batteri så er vel derfor at bilen har toppfart på 110 km/t. Det fine med å ligge bak Semi er at disse trenger lengre stoppelengde enn en personbil i motorvei hastigheter så 2-3 sek i avstand bak disse er ikke like ille som å ligge nært vanlige biler. 
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: nr1raynerlørdag 03. september 2016, klokken 14:30
Sitat fra: CitB59EL på lørdag 03. september 2016, klokken 11:52
Det fine med å ligge bak Semi er at disse trenger lengre stoppelengde enn en personbil i motorvei hastigheter så 2-3 sek i avstand bak disse er ikke like ille som å ligge nært vanlige biler. 
Samt at en tungbilsjåfør (som regel) leser trafikkbildet bedre/tidligere og dermed (som regel) har svakere oppbremsinger.
Det kommer og av at etter en bremsing fra f.eks. 80 til 60 skal man gjerne opp til 80 igjen, og det tar laaang tid.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: nr1raynerlørdag 03. september 2016, klokken 14:34
Noen som har testet hvordan forbruket blir om man ligger 4-5 sek bak semi/buss kontra å kjøre alene?
Besparelsen skal jo selvsagt bli større des nærmere man ligger, men hvor langt bak kan man ligge og fortsatt spare...?
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: tomrhlørdag 03. september 2016, klokken 21:13
Ved å ligge 1,25 sek bak semi i 90 så reduseres luftmotstand med 40%, se forsøk gjort av Mythbusters (http://www.treehugger.com/cars/drafting-behind-trucks-does-it-work.html). Siden luftmotstand typisk utgjør 75% av totalt forbruk i den farta, så skulle dette bety ca. 30% lavere strømforbruk.

Det er interessant at det anbefales kortere mellomrom mellombiler over dammen. Fra lenket artikkel:
Sitat
The reccommended distance at 55 miles per hour is 150 feet.
Som er knappe 2 sekunder. Ingen 3-sekundsregel over dammen altså.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Riolørdag 03. september 2016, klokken 21:40
tomrh: Men husk at alt er større i USA! ;)
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Bondeknøllørdag 03. september 2016, klokken 21:42
Tresekundersregelen er ikke så mye opplyst om nå som før, men det praktiseres vel advarsel under to sek og lappen ryker på et sek og kortere.
Kjipt hvis vi hele tiden må ligge rett bak for å komme lengst mulig med disse elbilene våre.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 04. september 2016, klokken 16:10
3 sekunders-regelen  var en grei tommelfingerregel man hadde for 30 år sida, da man kjørte på landeveier med liten trafikk i Norge.
Den gangen blei det også sagt at i Tyskland var det vanlig med ett sekunds mellomrom, da det ikke var plass til mer på veiene.
Nå er det mange veier i Norge hvor det heller ikke er plass til 3 sekunder mellom hvert kjøretøy. Bilistene må følge med, og følge på, ellers går trafikken i stå, som den gjør mange steder fordi folk somler.
I Norge kan man bli straffa for å ha mindre enn ett sekunds mellomrom.
Når det gjelder sikker avstand, så er det mange hensyn å ta: Ligger man bak vogntog, så kommer bremselysa noen tideler før bremsen, og kjører du en liten personbil med regenerative bremser, så skal det mye til at du ikke klarer å bremse raskere enn vogntoget foran deg. Teknologier som adaptiv cruisekontroll er også en historie.

Ellers kan det være villedene å snakke om fart på 120 km/t, hvis man har et speedometer med stor feilmargin, og det er oppgitt hastighet derfra man mener.
Jeg vil ikke anbefale å ligge i 120 km/t på langkjøring med Leaf.
Ellers er det gjerne i 80km/t at det er sjans for å ligge bak vogntog og kanskje busser.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: skysurfersøndag 04. september 2016, klokken 22:49
Kjørte også nettopp Kr.sand - Oslo t/r og vil bare bekrefte observasjonene som Electrix har gjort. Jeg fant et vogntog som kjørte over 80. Det endte med at jeg kunne følge fartsgrensen hele veien fra Lasses på Stathelle til Krisriansand (164km) uten å lade. (Hadde vel 94-95% SOH da jeg dro, og 7% da jeg kom hjem) I 100 sona kom det en buss forbi som jeg la meg etter. Jeg teller aldri sekunder men følte jeg lå på trygg avstand. Luftmotstand betyr MYE mer enn vekt.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Einar_Sfredag 23. desember 2016, klokken 18:04
Ligger du 3 sekunder bak så er det trygt med mindre du er på Facebook eller spiller menyspillet på Leafens infopanel.

Det er ikke tvil om at luftbevegelser er tilstede langt bak en stor lastebil. Det kan jo nevnes at lette luftfartøy skal ligge minst 11Km bak en 757 ved take off. Dette grunnet vortex hvirvelstrømmer fra vingetippene som kan flippe det lettere fartøyet opp ned. Det er veldig mye lengre enn 3 sek!

Se også denne:

http://www.tu.no/artikler/det-ser-livsfarlig-ut-men-platooning-gjor-at-lastebiler-tar-langt-mindre-plass-pa-veien/345709

https://www.youtube.com/watch?v=Sd5ZLJWQmss

10-4 de Rubber Duck
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 24. desember 2016, klokken 00:06
Sitat fra: Electrix på torsdag 01. september 2016, klokken 22:59
Jeg har lagt meg i 90 noen ganger i høyrefeltet på langtur, men den tiden er over,
Her er det mange forhold som spiller inn. Kjører man uten varmeapparat, kan man spare på å kjøre ganske sakte.
Vogntog ligger typisk i 80. Her har du stort vindfang, og man kan ligge nærmere: Bremselysene kommer før bremsene, og du har gjerne kortere bremselengde enn vogntoget.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: tiger`nlørdag 24. desember 2016, klokken 00:11
Satt på taxi i en europeisk storby for noen måneder tilbake. Veien mellom flyplass og sentrum.
Det gikk i 120-140, 10 meter klaring til bilen foran. Snakket i telefonen samtidig som han kjørte, trykket på taxameteret og snakket med flere av passasjerene i bilen.
Bilen foran bremset forsiktig, da ga han MER gass, slakket ikke av en gang :D Små marginer der.
Nordmenn flest har ganske gode sikkerhetsmarginer i trafikken, men mange har manglende kunnskaper om håndtering av kjøretøyet, generell trafikkerfaring og trygghet. Hvordan man leser trafikken og tolker den, samt skiller ut hva som er viktig fra det som ikke er det.
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Ebesøndag 25. desember 2016, klokken 20:47
Men skal være forsiktig med å rette pekefingre på et nettforum, men personlig liker jeg ikke konseptet å ligge i dragsuget bak store kjøretøy i 120 km/t.

Håper ikke folk strekker dette konseptet så langt at det går på sikkerheten løs, bare for å spare 10 min ved en hurtiglader.  :)
Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Myrvangmandag 26. desember 2016, klokken 00:09
Hva synes sjåføren forran om å ha en bil helt oppi rompa? Er vel ingen fare for de, men om de henger seg opp i lysene på bilen bak? Men nå kjører jo vogntog sånn med hverandre for å spare fuel.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: 120kmt mest effektiv hastighet på langkjøring!
Skrevet av: Electrixtirsdag 27. desember 2016, klokken 12:23
Når det gjelder avstand til forankjørende finner jeg dette fra politiet:
3 sekunder = anbefalt avstand
2 sekunder eller mindre = muntlig advarsel
1 sekund eller mindre = bot på 5200 kr
0,5 sekund eller mindre = førerkortbeslag/anmeldelse
Dette gjelder biler under 3500 kg, for tyngre kjøretøy er det strengere.

For min egen del følger jeg anbefalingen om 3 sekunder, det er 92 meter avstand i 110 km/t så det er ikke akkurat helt oppi rompa. Men for sikkerhetsskyld bytter jeg "følgebil" innimellom slik at ikke noen skal føle seg forfulgt   ;)