Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: eminate på torsdag 25. august 2016, klokken 08:51
Ser at Tesla nå har lansert P100D på den norske siden.
Men.. har noen lagt merke til at P100D har andre seter enn resten av S modellene. Premium seter.. Ser ut som Model X setene har gjort sitt inntog i Model S.
Det stemmer. Var nevnt i pressemeldingen om P100D.
Bare synd de enda har de flate setene bak helt uten noe støtte. Og symønster passer verken med next gen eller de nye premium setene. Er samme mønster som de første Tesla setene.
Mulig jeg er sær men de burde jo hatt samme "design" på setene foran og bak slik det var en periode når man fikk next gen seter både foran og bak.
Bikker fort 1,25 mill - sweet mama, det begynner å bli dyrt..
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 25. august 2016, klokken 09:34
Bare synd de enda har de flate setene bak helt uten noe støtte. Og symønster passer verken med next gen eller de nye premium setene. Er samme mønster som de første Tesla setene.
Mulig jeg er sær men de burde jo hatt samme "design" på setene foran og bak slik det var en periode når man fikk next gen seter både foran og bak.
Enig. Egentlig fornøyd at jeg kjøpte når jeg gjorde, og fikk de gamle setene bak. Lurer på hvorfor disse forsvant. De er jo mer behagelig å sitte i også etter min mening.
Flate seter bak er en god nyhet for oss med barneseter :)
Sitat fra: JorgenM på torsdag 25. august 2016, klokken 10:06
Flate seter bak er en god nyhet for oss med barneseter :)
Litt off topic, men våre recaro barneseter sitter mye tightere og stødigere i nextgen baksetene enn i de flate. Glatt skinn gjør at de sklir litt rundt både i sittepute og rygg i de flate setene. Sitter som støpt i nextgen versjonen
Har Tesla satt ned prisene? :-D
Lurer på om det er mange som har P90D på vei over dammen nå som dropper å ta den ut og heller går for en P100D til nesten samme prisen som den de har bestilt og med bedre seter. Det hadde i alle fall jeg gjort.
Sitat fra: frankofobia på torsdag 25. august 2016, klokken 13:57
Har Tesla satt ned prisene? :-D
Lurer på om det er mange som har P90D på vei over dammen nå som dropper å ta den ut og heller går for en P100D til nesten samme prisen som den de har bestilt og med bedre seter. Det hadde i alle fall jeg gjort.
WoW! Er det sant? Med hvor mye da?
Nesten samme pris??
Veit ikkje ka den kosta før, men det e 166,000 i forskjell no :o
P90D er ikke lenger tilgjengelig med ludi så der er nesten 100k, samt at den har ikke de nye forsetene med kjøling.
Når jeg spekker opp bilen nå er det bare ca 50k som skiller P90D ludi "gammel" pris fra P100D som er beyond ludi. Så de som har bestilt P90D ludi til over 1,3 mill burde ta tapet på 15k og legge til 50k for en sinnsvakt mye fetere modell.
Sitat fra: Øggen på torsdag 25. august 2016, klokken 14:51
Nesten samme pris??
Veit ikkje ka den kosta før, men det e 166,000 i forskjell no :o
Ai Ai.......
Det hadde nok ej også gjort. Spørs om Tesla godtar det. Ifølge pressesjef, vil du få P100DL i november om den bestilles no. Til og med prioritert(burde vel berre mangle for godt over millionen)
Tesla har veldig mange P90D som de selger, tror mange dropper å ta ut P90D nå
https://www.tesla.com/no_NO/new
Ja, jeg så det. Men for noe lureri de driver med der. HELT nye biler selges som brukt til nesten samme pris som ny, men med bare 4 år og 80kkm garanti. Føler nesten at de lurer forbrukeren, når bilen er ny burde de også selge den med nybilgaranti
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 25. august 2016, klokken 16:09
Tesla har veldig mange P90D som de selger, tror mange dropper å ta ut P90D nå
https://www.tesla.com/no_NO/new
Med nesten 400 000 kr dyrere bil for en bra utstyrt P100D enn en like godt utstyrt 90D, blir den for dyr for meg :( Denne setter nok litt på prøve hva folk er villig til å betale, og er nok ingen kost+påslag pris, heller satt ut fra at ikke mange kommer til å kjøpe den, men at de skal tjene godt på de som gjør.
Håper dollaren synker snart, eller at 100D får en fornuftig pris. :)
Sitat fra: ChrML på torsdag 25. august 2016, klokken 19:22
Med nesten 400 000 kr dyrere bil for en bra utstyrt P100D enn en like godt utstyrt 90D, blir den for dyr for meg :( Denne setter nok litt på prøve hva folk er villig til å betale, og er nok ingen kost+påslag pris, heller satt ut fra at ikke mange kommer til å kjøpe den, men at de skal tjene godt på de som gjør.
Håper dollaren synker snart, eller at 100D får en fornuftig pris. :)
P100D er en "superbil" og for de spesielt interesserte. Jeg syns ikke prisen er avskrekkende mtp. den performance bilen har. Selv ville jeg aldri betalt det, men for de med interesse for aksellerasjon er P100D et kupp!
Jeg gleder meg til å se hysteriet og klagene kommer over at P100D bruker 2.5 0-60mph med 1ft roll-out i følge motor trends testmetoder. Realistiske 0-100 tider ligger nok på 2.9-3 sek.
Blir da ingen klager når oppgitte tall stemmer over ens med virkeligheten.
Ja nå er man jo fult klar over det og Tesla selv skriver at ytelsen måles med motortrend sin testmetoder. Heller ingen overivrige hk tall de slenger ut.
Men kanskje noen blir skuffet når de finner ut at det mest sannsynlig ikke er verdens raskeste produksjonsbil som de hadde i pressemeldingen ;D
Litt morsomt at man nå begynner å nærme seg noe som til nød kan si er 700hk siden det er rundt ca så mye hk/kW de tar ut av batteriet nå før tap. Reel motoreffekt på P100D er nok et sted på rundt 580-600hk.
Så kanskje neste utgave P110D kan levere 700hk 3-4 år etter P85D :P
Men skal man tro de som var imot oss som klaget når det kom til P85D saken så går jo P100D likt som P85D siden de har jo samme motoreffekt og er bare det som betyr noe ikke hva bilen/batteri faktisk leverer ::)
Blander du kW og hk her cookie? P90DL er jo målt til 510 kW og P100D antas å ha ca 550 kW. Det blir så langt jeg kan se ca 680 eller 740 hk
Er så kjipt å bestille denne nå, så kommer Autopilot 2.0 rett etterpå. Har innmari lyst på denne, men vet jeg kommer til å bli drit forbanna om de lanserer 2.0 på nyåret...
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 25. august 2016, klokken 21:15
Ja nå er man jo fult klar over det og Tesla selv skriver at ytelsen måles med motortrend sin testmetoder. Heller ingen overivrige hk tall de slenger ut.
Men kanskje noen blir skuffet når de finner ut at det mest sannsynlig ikke er verdens raskeste produksjonsbil som de hadde i pressemeldingen ;D
Litt morsomt at man nå begynner å nærme seg noe som til nød kan si er 700hk siden det er rundt ca så mye hk/kW de tar ut av batteriet nå før tap. Reel motoreffekt på P100D er nok et sted på rundt 580-600hk.
Så kanskje neste utgave P110D kan levere 700hk 3-4 år etter P85D :P
Men skal man tro de som var imot oss som klaget når det kom til P85D saken så går jo P100D likt som P85D siden de har jo samme motoreffekt og er bare det som betyr noe ikke hva bilen/batteri faktisk leverer ::)
Jeg sliter med å tro / forstå at en inverter og elektromotor skal ha 15% tap. Dette høres mye mer ut enn det en har i industrien på andre elektromotorer med frekvensomformer. Bør være under halvparten av det tapet.
Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 25. august 2016, klokken 22:23
Blander du kW og hk her cookie? P90DL er jo målt til 510 kW og P100D antas å ha ca 550 kW. Det blir så langt jeg kan se ca 680 eller 740 hk
P85D og P90D har ca 15% tap fra batteri til motoraksling når man ser på hva yter fra batteri og hva den yter på motoraksling.
Ved å lese ut fra bilen charge total og discharge total ser man hvor hvor mange kWh som blir tapt i batteriet. Min bil har et tap i snitt på 7% siden den var ny over 35 000km og da er det mest vanlig kjøring. (Tap i motor/inverter kommer i tillegg) Så at det er 15% ved maks effekt utakt når man inkluderer motor og inverter tviler jeg ikke på. Det samme gjelder nok P100D også.
Snakker nå kun om tapet i batteriet, altså ikke det man taper ved lading.
Siden vi ikke vet så mye rundt P100D enda tok jeg utgangspunkt i effekten de siste P90DL gir med ny type batteri (den som klarte 10.8 på kvartmila) Regner med det er ca samme pakke som yter veldig likt. Men det vet vi ikke før P100D blir levert ut :) Men noen kWh ekstra betyr ikke nødvendigvis mer ytelse. Slik man ser på første generasjon P90DL og P85D som yter likt. Type celler og vor mange volt de har har mer å si. Som på feks Rimac Concept one med rundt 80 kW batteri men som yter mye mer.
Hvis P100D yter 550 kW ut av batteriet er det ca 629 hk på motoraksling. Men tror selv den er nærmere 600hk som siste generasjon av P90DL pakkene yter. For tror de er tidlig utgaver av 100 pakkene hvor de tester ny kjøling og celler og er kanskje samme som P100D har.
Siste generasjon P90DL batteri står det kun kan brukes på biler produsert etter 11 april 2016.
Var først facelift med siste versjon av 90 pakken som faktisk har klart under 11 sek på 402 meter. 10.8 sek uten panotak og tipper rett rundt 10.9 med.
Begynner å bli litt komisk at når Tesla oppgir ytelses tall som feks 0-100 tid på P85D eller kvartmil tid på P90DL når den først ble lansert, så mener de egentlig modellen som kommer rundt 1 år senere ;D
Sitat fra: GOS på torsdag 25. august 2016, klokken 22:56
Jeg sliter med å tro / forstå at en inverter og elektromotor skal ha 15% tap. Dette høres mye mer ut enn det en har i industrien på andre elektromotorer med frekvensomformer. Bør være under halvparten av det tapet.
Det spørs i det hele tatt på hvordan man måler?
Virkningsgraden for inverter og motor er prosentvis høyere dersom man hadde latt inverter og motor operere nær max. belastning hele tiden. En del av tapet er fast og en del av tapet er variabelt med belastning. Hovedtapet er nok batteriet som bidrar med?
Husk at inverter og motor hadde blitt veldig varmt dersom de skulle stått for mesteparten av tapet.
Det er vel bare TM som har væskekjøling på inverter og motor? De andre produsentene klarer å bli kvitt det lille tapet ved luftkjøling kun fra overflaten av motor/inverter.
Skjønner at det er mye tap i batteriet, men at det skal være 15% tap over motor/inverter høres mye ut. Bilen min rapporterer (linkmytesla) 338 kW effekt som vel må være ut av batteriet? Og dermed er dette etter at indre tap i batteriet er "forsvunnet". Har da problemer med å tro at det forsvinner 51 kW over inverter/motor. Eller kan de 338 kW være før indre tap i batteriet?
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hehe, de regner ikke engang om til km/t på norske siden og skriver: 1,2 sekunders passeringshastighet, 45-65 mph
(https://imgur.com/a/r2qKy#I13lVQ7)
Til og med Think classic har væskekjølt inverter og motor. Du må ned på Golf II Citystromer fra først på nittitallet for å finne luftkjølt motor.
Hadde tenkt å gå inn på Tesla i Sverige og andre land for å se hva priser de opererer med der. Det hadde jeg fint liten suksess med, blir umiddelbart redirected til Norge.
Hvorfor skal dette være så sabla vanskelig, prøver Tesla å forhindre oss fra å finne ut hva som foregår utenfor Norge?
Se nederst på siden, omtrent midt på. Trykk på det norske flagget, og du får muligheten til å bytte land.
Sitat fra: Maximus på søndag 28. august 2016, klokken 16:11
Se nederst på siden, omtrent midt på. Trykk på det norske flagget, og du får muligheten til å bytte land.
Glimrende, takkar :)
Jada, da var en 100 bestilt! Godt det er kort leveringstid! :) Flere som har lagt inn bestilling her?
Sitat fra: Longice på søndag 28. august 2016, klokken 19:29
Jada, da var en 100 bestilt! Godt det er kort leveringstid! :) Flere som har lagt inn bestilling her?
Gratulerer!!! Du kan selge den til meg når det kommer noe nytt og bedre (for da regner jeg med at du må bytte igjen). Jeg får klare meg med en skarve P90DL så lenge...
Sitat fra: vnm på tirsdag 30. august 2016, klokken 09:06
Sitat fra: Longice på søndag 28. august 2016, klokken 19:29
Jada, da var en 100 bestilt! Godt det er kort leveringstid! :) Flere som har lagt inn bestilling her?
Gratulerer!!! Du kan selge den til meg når det kommer noe nytt og bedre (for da regner jeg med at du må bytte igjen). Jeg får klare meg med en skarve P90DL så lenge...
Det er 3. gangen jeg bytter nå, og ja så lenge jeg kan selge uten tap så har jeg ikke noe imot det.
Spørs om du ikke må ta et tap denne gangen. Du har jo fått god hjelp av prisstigning hittil, men det er lite som tyder på at det vil fortsette slik. Annet enn at avgifter kan/vil komme.
Ingineer på TMC forumet har gravd fram litt info fra sw i BMS om hvor mange A man kan belaste batteripakken med.
P100D er 1750A
P85DL og tidlige P90DL er 1500A. Senere produserte P90DL er 1600A. Vanlig P85D er 1300A
Er altså ingen forskjell i ytelse på en P85DL og P90DL produsert før ca mars 2016. Som man jo også har fått bekreftet på at de faktisk yter helt likt også på 0-100 og 402 meter. Så bare P90DL produsert litt ut i 2016 som faktisk går bedre og klarer 402 meter tiden Tesla opprinnelig oppga.
P100D ser ut til å få ca 10% mer effekt enn siste generasjon P90DL eller ca 17% mer enn hva en P85DL/P90DL V1 så blir spennende å se hva den yter på 402 meter osv.
Andre som har fått leveringsdato på P100D?? Min skal leveres 22.desember sies det.
Det er 1200A på P85, right? Gitt at P85 og alle andre P-modeller siden har ca samme DU bak: Betyr det i praksis at det først er med P100D at de nærmer seg å belaste begge motorene maksimalt samtidig?
Må si jeg er grusomt misunnelig på de som får seg en lekker P100D til jul! Hadde planlagt og gå den veien jeg også, men må nok la det ligge og prioritere annerledes nå. Men det kommer vel kanskje noe enda heftigere en gang, vil jeg tro..
Ville bare utfylle en gammel tråd med denne oversikten fra Old Man Mike som har samlet data fra P100D og de eldre Tesla P modellene
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/max-power-vs-state-of-charge-and-temp.59444/page-8#post-1922175
Ser via P100D registrerings statistikken at dere nå er 115 heldiggriser...
Sitat fra: lightscribe på lørdag 09. september 2017, klokken 09:32
Ville bare utfylle en gammel tråd med denne oversikten fra Old Man Mike som har samlet data fra P100D og de eldre Tesla P modellene
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/max-power-vs-state-of-charge-and-temp.59444/page-8#post-1922175
Ser via P100D registrerings statistikken at dere nå er 115 heldiggriser...
Snart en til heldiggris her :P Takk for denne, interessant lesing! :+1:
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på lørdag 09. september 2017, klokken 09:42
Sitat fra: lightscribe på lørdag 09. september 2017, klokken 09:32
Ville bare utfylle en gammel tråd med denne oversikten fra Old Man Mike som har samlet data fra P100D og de eldre Tesla P modellene
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/max-power-vs-state-of-charge-and-temp.59444/page-8#post-1922175
Ser via P100D registrerings statistikken at dere nå er 115 heldiggriser...
Snart en til heldiggris her :P Takk for denne, interessant lesing! :+1:
Kan du gi en TL;DR?