Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: ironduke på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:26
Er det riktig at bilen alltid må være "avslått" når jeg hurtiglader? Mener jeg har lest på hurtigladere at dette kan skade bilen. Dvs. jeg kan ikke ha på A/C eller radio osv?
Lar bilen deg slå på disse tingene mens du hurtiglader kan jeg aldri tenke meg at det kan skade noe.
Har opplevd en gang jeg gjorde det at det kom noen varsellamper etter at ladingen var ferdig, som jeg ikke likte. Men så skrudde jeg av og på igjen bilen, og da forsvant det.
Var vel slik at tekst på hurtiglader kom opp pga. enkelte opplevde feilmeldingar. Ved å "ikkje røre noko" fungerte det betre. Sannheiten er vel at så lenge som det fungerer kan du bruke AC, radio osv. på Leaf.
På trillingane er det enkelt - varme, AC, radio osv. fungerer ikkje når bilen blir lada .... upraktisk ja, men gir færre feilkjelder...
Jeg trykker alltid to ganger på startknappen etter bilen har begynt å lade for å ha radio og klima osv. Har ikke hatt noen problemer med det :)
Jeg har hatt Leafen siden mars 2014 og hurtigladet en del ganger. Om vinteren er det godt/ nødvendig med varme på. Da pleier jeg å trykke to ganger på startknappen (uten å holde inne bremsen) eller starte varmen med appen. Har aldri hatt noen feilmld i forbindelse med dette. Men mener jeg har lest et sted at man ikke skal starte "motoren" når man hurtiglader.
Man kan fint starte bilen når den står til hurtiglading, har selv gjort det mange ganger :) Et par ganger har jeg dog glemt å skru bilen av igjen før jeg drar ut hurtigladepluggen etter endt hurtidlading. Da dukker det opp en gul varsellampe (husker ikke hvilke) som forsvinner om man skrur bilen av og på igjen.
Synes å huske at det står i instruksjonsboka at bilen skal være avslått.
Men som zbk sier, bilen lar deg gjøre det. Har det vært skadelig skulle man ikke kunne gjøre det.
Slår alltid av bilen før jeg kobler til, og før jeg kobler fra.
Aldri opplevd feilmeldinger da.
Sitat fra: ironduke på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:26
Er det riktig at bilen alltid må være "avslått" når jeg hurtiglader? Mener jeg har lest på hurtigladere at dette kan skade bilen. Dvs. jeg kan ikke ha på A/C eller radio osv?
Jeg pleier å skru av bilen før jeg starter lading , setter meg inn igjen og "starter". Det går helt fint , men man får jo ikke startet alt. Selve driftssystem samt servo styring vil ikke fungere. ( Man starter dermed en gang til etter at lading er avsluttet for å få opp alle systemer.) Det går helt fint , sommer som vinter - og ladehastighet påvirkes ikke nevneverdig at varmen f.eks står på om vinteren.
Jeg skrur også av bilen før jeg kobler til. Jeg mener å huske at jeg tidligere fikk varme i bilen mens jeg ladet, men alle ganger jeg har sjekket i år så trekker den 0 strøm til varme. Men hvis jeg trykker inn defroster-knappen så går strømmen til varmen opp, både på bilens skjerm og i LeafSpy, men da jeg testet i dag morges så gikk samtidig ladestrømmen i LeafSpy tilsvarende ned. Skrudde av defroster og ladestrømmen til batteriet gikk opp igjen. Det er da tydelig at den "spiser" av ladestrømmen.
Sitat fra: Electrix på tirsdag 23. august 2016, klokken 19:51
Jeg skrur også av bilen før jeg kobler til. Jeg mener å huske at jeg tidligere fikk varme i bilen mens jeg ladet, men alle ganger jeg har sjekket i år så trekker den 0 strøm til varme. Men hvis jeg trykker inn defroster-knappen så går strømmen til varmen opp, både på bilens skjerm og i LeafSpy, men da jeg testet i dag morges så gikk samtidig ladestrømmen i LeafSpy tilsvarende ned. Skrudde av defroster og ladestrømmen til batteriet gikk opp igjen. Det er da tydelig at den "spiser" av ladestrømmen.
Min 2012 går det fint å slå på under lading. Ikke helt blitt klok på hvordan få på varmen, men trykker jeg i all fall på Auto så starter den å fyre varme. Ved hurtiglading leveres mer enn nok til fylle batteri og varme bilen, mens på saktelading så kan det glatt gå å bruke mer en 3kW som kommer fra nettet til å fyre med, og da blir det mindre på batteriet en periode.
Sitat fra: leafnor på tirsdag 23. august 2016, klokken 20:02
Sitat fra: Electrix på tirsdag 23. august 2016, klokken 19:51
Jeg skrur også av bilen før jeg kobler til. Jeg mener å huske at jeg tidligere fikk varme i bilen mens jeg ladet, men alle ganger jeg har sjekket i år så trekker den 0 strøm til varme. Men hvis jeg trykker inn defroster-knappen så går strømmen til varmen opp, både på bilens skjerm og i LeafSpy, men da jeg testet i dag morges så gikk samtidig ladestrømmen i LeafSpy tilsvarende ned. Skrudde av defroster og ladestrømmen til batteriet gikk opp igjen. Det er da tydelig at den "spiser" av ladestrømmen.
Min 2012 går det fint å slå på under lading. Ikke helt blitt klok på hvordan få på varmen, men trykker jeg i all fall på Auto så starter den å fyre varme. Ved hurtiglading leveres mer enn nok til fylle batteri og varme bilen, mens på saktelading så kan det glatt gå å bruke mer en 3kW som kommer fra nettet til å fyre med, og da blir det mindre på batteriet en periode.
Mulig det ble litt uklart, jeg kan presisere. Bilen går fint på når jeg lader, både ved trykke to ganger eller ved å holde inne bremsen mens jeg trykker. Men hvis jeg sjekker på skjermen for strømforbruk så trekker ikke varmeelementet noe, dvs at den varmen jeg får bare er restvarme i systemet. LeafSpy sier det samme, 0W til heat. (ja jeg har forsøkt med varmemodden i både 0, I og II).
Trykker jeg derimot inn defroster-knappen så får jeg full effekt opp på vinduet, varmeelementet får fra 0 til ca 4kW både på skjermen og på LeafSpy, mens samtidig gikk ladestrømmen på LeafSpy fra 35kW til 31kW. Trykk av defroster knappen igjen og strømmen til varme går fra 4kW til 0kW og ladestrømmen fra 31kW til 35kW.
For å få varme i gen 1 Leaf under hurtiglading må AC være på.
@Arha. Det forklarer, AC på så virker varme også.
@Electrix. Om hurtiglading går på maks effekt (Konstant strøm) og varme slås på, reduseres effekt til batteri med mengden so går til varme som du nevner. Men om det er kommet til konstant spenning, og strømstyrken avtar, så ser jeg på LeafSpy at effekt fra lader til bilen går opp om varme slås på uten å redusere ladeeffekt til batteriet. For å spare tid på hurtiglading pleier jeg derfor å vente med å slå på varme inntil jeg ser lader har begynt å redusere effekt.
Det er stadig noe nytt å lære, da har jeg altså to ting jeg skal teste ved neste hurtiglading...
Leafnor, utrolig hva du finner ut! :) Dette betyr jo at man kan bruke varmeapparatet til selv å redusere effekten inn på batteriet i starten om man ønsker. Ideell ladefart er 0,8C for batteriets levetid, jfr http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers (spesielt tabell 2), mens Leafen lades med nærmere 2C i starten.
Sitat fra: TB på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:45
På trillingane er det enkelt - varme, AC, radio osv. fungerer ikkje når bilen blir lada .... upraktisk ja, men gir færre feilkjelder...
Jo, radioen fungerer faktisk :)
mvh
Hugo
Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 07:31
Leafnor, utrolig hva du finner ut! :) Dette betyr jo at man kan bruke varmeapparatet til selv å redusere effekten inn på batteriet i starten om man ønsker. Ideell ladefart er 0,8C for batteriets levetid, jfr http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers (spesielt tabell 2), mens Leafen lades med nærmere 2C i starten.
Nyeste Leaf med 30kWh batteri og ny kjemi lader vesentlig hardere enn de eldre modellene. Batteriet blir mye raskere varmt også , - det ser ut som det er full fres til godt over 75% , den lader ganske raskt opp til 90 %.
Den gamle Leaf typen med annen batterikjemi var det ganske mye lavere ladefart på , straks du passerte ca 70 %.
Min opplevelse er at den nye lader omtrent dobbelt så raskt på hurtiglader som den gamle. ( fra 30 % til ca 80 %)
Sitat fra: bob-bob på onsdag 24. august 2016, klokken 09:35
Min opplevelse er at den nye lader omtrent dobbelt så raskt på hurtiglader som den gamle. ( fra 30 % til ca 80 %)
Den har vel forbedret batterikjemi som tåler dette mye bedre også. Men savner data om batterikjemien, noen som vet?
Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 07:31
Leafnor, utrolig hva du finner ut! :) Dette betyr jo at man kan bruke varmeapparatet til selv å redusere effekten inn på batteriet i starten om man ønsker. Ideell ladefart er 0,8C for batteriets levetid, jfr http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers (spesielt tabell 2), mens Leafen lades med nærmere 2C i starten.
Tja, det er din kreditt det å finne ut at en kunne bruke varmeapparatet slik ;)
Å komme ned på 0,8C skulle vell kreve et varmeapparat på 25 kW!
Med tanke på det å slå på bilen under hurtiglading, har jeg et par ganger klusset til lading på det viset at jeg har rukket å slått på bilen før selve ladingen har startet. Det har skjedd på de gamle Fortumladerne (Som nå er byttet ut) og AR sine Delta-ladere som har en litt lengre verifiseringprosess enn de Fortum/GK jeg har ladet på nå.
Kan være det som har ledet til å merke ladere med at en ikke skal slå på bilen.
Sitat fra: tomrh på onsdag 24. august 2016, klokken 10:16
Sitat fra: bob-bob på onsdag 24. august 2016, klokken 09:35
Min opplevelse er at den nye lader omtrent dobbelt så raskt på hurtiglader som den gamle. ( fra 30 % til ca 80 %)
Den har vel forbedret batterikjemi som tåler dette mye bedre også. Men savner data om batterikjemien, noen som vet?
Ja, det vet jeg! :)
24 kWh-batterien er L MO (Lithium Manganese Oxide). 21,5 kWh netto
30 kWh-batteriene er L NMC (Lithium Nickel Manganese Cobolt Oxide). 28,5 kWh netto.
Sitat fra: Rio på onsdag 24. august 2016, klokken 21:49
24 kWh-batterien er L MO (Lithium Manganese Oxide). 21,5 kWh netto
30 kWh-batteriene er L NMC (Lithium Nickel Manganese Cobolt Oxide). 28,5 kWh netto.
Vedlegger en tabell (table 1 fra http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die).
Coloumbic Efficiency er et tall som viser hvor mye man får ut igjen av ladningen man putter inn. CE = 1 betyr uendelig levetid.
På enkelte ladere fra Grønn kontakt står det beskjed om at bilen skal være avslått under opplading.
Erfaringen min fra disse laderene, er at ladinga kan stopp opp etterhvert, hvis bilen står på, så man bør da være til stedet og starte den igjen, eller kjøre videre til neste ladestasjon.
(En annen sak er at bilen må være avslått under oppstart av dc-lading.)
Enkelte sjåfører av trillinger har forstått det fra bilens instruksjon at bilen ikke skal stå på under lading.
Etter min mening er det helt uholbart å ikke la bilen stå på under hurtiglading. Sjølv er jeg vant til å kjøre varmeapparetet for fullt under hurtiglading, og å være sparsommelig og ofte slå det av, under kjøring mellom ladestasjonene.
En gang møtte jeg en kald trillingsjåfør på Kongsberg. Han hadde parkert ute over natta, og starta med frossen bil og 70% lading, før kan kom til Kongsberg med tomt batteri som fortsatt var for kaldt til effektiv lading, og han holdt på 45-60 minutter for å få lading til å komme seg litt videre. Han turte ikke å la bilen stå på under lading. På Kongsberg var han innom varmebua, men jeg traff ham i igjen ved Drammenhshallen, hvor det ikke er varmebu, og mann virka ganske frossen.