Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: doe på mandag 22. august 2016, klokken 14:58
Hei,
Vi vurderer å kjøpe elbil som bil nr 2/pendlebil, men har litt begrenset busjett.
Kunne godt tenkt oss Soul, men vurderer brukt Leaf for å spare noen kroner.
Går det fint å pendle feks en 2013-mod Leaf på strekningen Lyngdal-Flekkefjord vinterstid tro? ca 40km en vei.
Tenker det er fordel å komme seg helt frem og helst helt tilbake, selv på vinterstid med 10 minus og slaps. Noen tanker om dette lar seg greit gjøre?
Ser ut til å være mulig å lade i Flekkefjord også, men litt usikker hvordan det vil fungere, om man kan satse på at det alltid er ledige ladeplasser...
Ser det er en del Leaf fra 2013 som er nede i ca 130 000kr, med 30-70 000km. Kan dette våre aktuelt tro? Noe spesielt man bør passe på?
Eller burde vi heller satse og kjøpe Soul til 230 000kr?...
Hilsen fersking på området (og forumet) :)
Daniel
Jeg har en 2014 Leaf og pendler ca 4 mil hver vei hele året. Her er det motorvei med 110 sone store deler av veien. Selv på den verste vinterdagen har jeg grei margin uten å lade på jobb. Om sommeren kan jeg kjøre t/r to ganger hvis jeg tar det rolig.
Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
Pendling mellom Flekkefjord og Lyngdal vil gå veldig bra med en Leaf. Der er hurtiglader begge steder pluss en ny dobbel på Kvinesheia ved PitStop. Bare på ekstra kalde dager vil du kanskje lade litt på en av plassene. Normalt vil lading hjemme før du reiser på jobb være tilstrekkelig. Lykke til med elbil-kjøpet.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
Jeg har en 2014 Leaf og pendler ca 4 mil hver vei hele året. Her er det motorvei med 110 sone store deler av veien. Selv på den verste vinterdagen har jeg grei margin uten å lade på jobb. Om sommeren kan jeg kjøre t/r to ganger hvis jeg tar det rolig.
Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
160 km vei i 110 sone med et 20 kWh batteri høres ikke realistisk. Er du sikker på det?
Hvis han tar det rolig. ;) (dvs kjører langt under 110..)
Har ingen problem med å tro på dette. Vår '12 Leaf holder såvidt 2x42 km med uteparkering uten lading og med diverse mods for å klare sprengkulda..
Klarer sånn ca akkurat 2 dager t/r med ca 38km hver vei, da stort sett 80-sone.
Prøvde ikke, da jeg mest sannsynlig hadde kommet hjem med skilpadde, eller svært nær.
Forøvrig litt uheldig når man ikke har lademulighet hjemme..
Det burde sånn ca akkurat gå på de aller kaldeste vinterdagene (-15/-20 C)med litt sparsommelig bruk av varme, men har egentlig aldri prøvd da lading hjemme var litt bob bob, så kunne ikke akkurat starte med 100% og forvarmet.. Men hadde da mulighet for lading på jobb.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
... Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
2013-modellene til Leaf starta vel som 1. generasjon og fikk såkalte 100 forbedringer med varmepumpe i en ny versjon som kom senere på året. Regner med at du inkluderer de eldste 2013-modellene som "pre-2013"?
Sitat fra: tutti på mandag 22. august 2016, klokken 17:33
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
Jeg har en 2014 Leaf og pendler ca 4 mil hver vei hele året. Her er det motorvei med 110 sone store deler av veien. Selv på den verste vinterdagen har jeg grei margin uten å lade på jobb. Om sommeren kan jeg kjøre t/r to ganger hvis jeg tar det rolig.
Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
160 km vei i 110 sone med et 20 kWh batteri høres ikke realistisk. Er du sikker på det?
Ligger ikke i 110 for å klare det, nærmere 90 på motorveien. Det er heller ikke 110 sone hele veien. Det blir først 80, og så 50 mot slutten av turen.
Er ikke sikker på fartsgrensene mellom Flekkefjord og Lyngdal, men det er vel neppe så mye motorvei?
En Leaf med varmepumpe og friskt batteri vil aldri få problemer med denne turen.
Sitat fra: sylwester på mandag 22. august 2016, klokken 20:41
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
... Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
2013-modellene til Leaf starta vel som 1. generasjon og fikk såkalte 100 forbedringer med varmepumpe i en ny versjon som kom senere på året. Regner med at du inkluderer de eldste 2013-modellene som "pre-2013"?
Stemmer, før og etter varmepumpe er det viktige skillet. Merkbar forskjell om vintern, samt at batteriet tåler mer juling på gen 1.5.
Hei
Selv med en 2013-Leaf med litt redusert kapasitet vil du klare turen med rundt 30-35 % igjen.
Du skriver ikke hvor i Lyngdal og Flekkefjord, så da estimerte jeg fra sentrum til sentrum.
Sjekk ut http://www.jurassictest.ch/GR/ for å estimere selv. Husk å endre parameterne på tilgjengelig batteri på Leafen før du stoler på denne. 18,5-19,5kWh er normalt for en bil som er fra 2013
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 23:40
Sitat fra: sylwester på mandag 22. august 2016, klokken 20:41
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
... Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
2013-modellene til Leaf starta vel som 1. generasjon og fikk såkalte 100 forbedringer med varmepumpe i en ny versjon som kom senere på året. Regner med at du inkluderer de eldste 2013-modellene som "pre-2013"?
Stemmer, før og etter varmepumpe er det viktige skillet. Merkbar forskjell om vintern, samt at batteriet tåler mer juling på gen 1.5.
Kan det stemme at batteriene er ulike fra 2011/12 til 2013/15?
Jeg ser det blir påstått, men ingen referanse til dette noen steder såvidt jeg kan se.
Den relativt omfattende engelske wikien for Leaf nevner heller ikke annet enn at Nissan basert på erfaring fra tidligere modelller økte garantien til 160.000 km ved 2013 modellen, med tilbakevirkende kraft for 2011/12 modellene i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf (https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf)
Selv har jeg på min 2012 en kapasitet på 19,3 - 19,6kWh i dag ved ca 70.000 km, SOH på 92%.
Det er jo i toppsjiktet for hva som ble angitt for en 2013 modell tidligere i denne tråden.
Med webastoen og varmemoden til TorC tror jeg ikke det er annen merkbar forskjell enn at batteriene på nyere bil selvsagt er nyere og av den grunn bør ha mer restkapasitet.
Det snakk om såkalt øglebatteri, som kom enten i 2013 eller fra den oppgraderte 2013-modellen. Den skal tåle varmere klima bedre.
I USA har Nissan et batteribytteprogram (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=17168) hvor alle modellene kan få byttet til et nytt batteri av siste generasjon, men man må betale ekstra for en kit for å få den tilpasset.
SitatThe MSRP for the installation kit (which includes brackets and other minor parts required to retrofit the newer pack to original vehicles) is approximately $225.
Sitat fra: kodalse på tirsdag 23. august 2016, klokken 09:35
Kan det stemme at batteriene er ulike fra 2011/12 til 2013/15?
Jeg ser det blir påstått, men ingen referanse til dette noen steder såvidt jeg kan se.
Den relativt omfattende engelske wikien for Leaf nevner heller ikke annet enn at Nissan basert på erfaring fra tidligere modelller økte garantien til 160.000 km ved 2013 modellen, med tilbakevirkende kraft for 2011/12 modellene i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf (https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf)
Selv har jeg på min 2012 en kapasitet på 19,3 - 19,6kWh i dag ved ca 70.000 km, SOH på 92%.
Det er jo i toppsjiktet for hva som ble angitt for en 2013 modell tidligere i denne tråden.
Med webastoen og varmemoden til TorC tror jeg ikke det er annen merkbar forskjell enn at batteriene på nyere bil selvsagt er nyere og av den grunn bør ha mer restkapasitet.
Her er én referanse til batteriforskjellene.
https://www.summet.com/blog/2015/04/05/the-2013-nissan-leaf-lizard-battery-and-module-differences/
Det har helt klart skjedd noe med batteriet fra 2011/12 til senere modeller. Batteriene de to første årene tålte verken varmt klima eller hurtiglading (som gir varmt batteri) særlig godt.
Det er sikkert individuelle forskjeller. Min 2014 modell som nærmer seg 50 000 km har fortsatt 100% SOH i følge Leafspy. Rekkevidden er faktisk bedre i år enn i fjor. Slitte, harde sommerdekk har nok litt av æren.
Jeg vil nok driste meg til å påstå en gjennomsnittlig gen 1.5/2 Leaf fra 2013 har 2-3% bedre rekkevidde om sommeren. Om vinteren er forskjellen 5-10% eller mer. I tillegg kommer batteriproblemene som kan gi gen 1 biler kraftig redusert rekkevidde.
Meget interessant, og takk for linkene!
Føler at jeg ser frem til NG bilene med 30 mil og hengerfeste mer og mer.
Da vil dieseldyret forsvinne og "gammel-leafen" beholdes til nærkjøringen.
Det er ein del rimelegare importerte Leaf som ikkje har setevarme (og rattvarme?). Du får mykje bil for pengane med Leaf. Stilig parkeringsbrems :-)
Takker for alle svar. Konklusjonen ser ut til å være at det bør gå fint, også på en sur vinterdag, (om enn litt knapt), i allefall så lenge det er en gen 1.5/2 med varmepumpe etc.
Har sett på Jurrasictest/Green Race tidligere, men stusset på at den påstår at Leaf vil ha 46% igjen etter tur-retur (std innstillinger i testen). Med 19kwh batterikapasitet og 3000w (relevant tall??) accesories power, blir resultatet 16% rest, eller ca 15km.
Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Bedre å kjøpe US-import gen 2, enn norsk gen 1?
Denne feks, ser jo ganske grei ut? Mangler bare Carwings/app siden det us-import, og 7"-skjerm.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76419691
Mens denne er vel gen 1?:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75166228
Denne er kanskje både norsk, med carwings, og gen 2?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79559918
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Takker for alle svar. Konklusjonen ser ut til å være at det bør gå fint, også på en sur vinterdag, (om enn litt knapt), i allefall så lenge det er en gen 1.5/2 med varmepumpe etc.
Har sett på Jurrasictest/Green Race tidligere, men stusset på at den påstår at Leaf vil ha 46% igjen etter tur-retur (std innstillinger i testen). Med 19kwh batterikapasitet og 3000w (relevant tall??) accesories power, blir resultatet 16% rest, eller ca 15km.
Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Bedre å kjøpe US-import gen 2, enn norsk gen 1?
Denne feks, ser jo ganske grei ut? Mangler bare Carwings/app siden det us-import, og 7"-skjerm.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76419691
Dette er riktignok gen.2, men billigste versjon (S i USA, tilsvarer Visia i Europa). Denne har derfor ikke varmepumpe.
Mens denne er vel gen 1?:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75166228
Dette er gen.1 ja.
Denne er kanskje både norsk, med carwings, og gen 2?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79559918
Den ser norsk ut, men igjen - dette er billigste versjon (Visia) uten varmepumpe, navi og Carwings.
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Batterikapasiteten er ca 21,3 på en splitter ny Leaf 24kWh. 24 er "bruttotall".
Reduksjonen er da fra 21,3 til 19,3 - altså litt i underkant av 10% 19,6 er ca 8% som igjen stemmer forbløffende godt med SOH på 92%
Ved å ikke lade batteriet opp og ut maksimalt, mangedobles levetiden på batteriet. Derfor utnyttes aldri brutto, men det reserveres et solid buffer. Etterhvert som batteriet slites ned blir også bufferet mindre, slik at opplevd kjørelengde bare reduseres minimalt.
Etterhvert som bufferet forsvinner vil hver fullading slite mer og mer, det går utover rekkevidden og degraderingen aksellererer. Det er mulig at han her (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29143.0.html) er i den fasen nå, selv om det er unormalt tidlig. Forøvrig, som det er nevnt før her, er batteriene i 2. gen Leaf vesentlig bedre på levetid.
Sjekk kapasitetsbarene på batterimåleren på Leafer du ser på, altså de prikkene som utgjør selve skalaen. Hvis en mangler betyr det 15% tap. Om to mangler er det 15 + 6,25 = 21,25% tap. Se eksempel her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14035.0.html
Antageligvis bare aktuelt for 2011, 2012, tidlig 2013-mod og importbiler.
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Synes forøvrig det høres noe rart ut at det skal være naturlig at batterikapasiteten reduseres fra 24 til 19kwt i løpet av tre år? Hvor mange år forventes det da at batteriet varer?
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Leafspy! Dette er en gratis android/iOS app + en ODBII dongle til en hundrings. Da får du mer presise tall en å se på bars i instrumentpanelet.
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Bedre å kjøpe US-import gen 2, enn norsk gen 1?
Jeg sier ja, Men husk at US import skal være en del billigere enn Europa import som igjen skal være billigere enn ny i Norge.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. august 2016, klokken 18:13
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Leafspy! Dette er en gratis android/iOS app + en ODBII dongle til en hundrings.
Ikke hvilkensomhelst dongle. Gi mannen en link! ;)
Denne funker: http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I
Rekkevidden kan variere fra eksemplarer til eksemplar på så gamle biler, og hvis bruken er litt i grenseland, så vil 1 kwt til eller fra føles som ganske mye.
USA-bilen har høyt vin-nummer, så den er nok fra slutten på året, og det er bra. Det kan tyde på at den har 2 sommre fra usa, og en i Norge, uten at jeg har sjekka historikken fra usa, men den bør du spørre etter, da det har allt å se hvilke stat bilen er kjørt i. Batterier fra mars 13 eller før, har nok ikke så lang levetid. Jeg er usikker på om det er vesentlig for biler fra Europa, da produksjonen starta seint her, men i Tennesse starta den ca november 12.
Ellers så er det nok state of health som er viktig å lese av.
Prisene på bilene er høye, og det er snakk om bånnmodeller. Før du pruter, kan du gjerne sjekke retailpriser på Autotrader og Ebay. Men du må også ta høyde for omkostninger som salærer, frakt, evse-oppgradering etc, og kanske 5000kr i Norge, og bilene taper seg i verdi under frakt, og det kan være flere dagers jobb å få en bil til Norge.
På mange 2013-modeller er det tilbakekallinger på bremsekraftforsterker som kan svikte i sprengkulde, og på airbag på passasjerside, og på tilstandsrapportene til mange biler er det oppgitt at det må fikses før bilene kan selges retail i USA.
Sitat fra: tomrh på tirsdag 23. august 2016, klokken 19:05
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. august 2016, klokken 18:13
Sitat fra: doe på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:33
Hvordan er greieste måte å evt sjekke dette på bruktbil?
Leafspy! Dette er en gratis android/iOS app + en ODBII dongle til en hundrings.
Ikke hvilkensomhelst dongle. Gi mannen en link! ;)
Denne funker: http://www.dx.com/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.V4lVDYY8w1I
Takk for link, kjøpte like godt denne selv jeg :-) Har ikke sjekka min -14 modell som har gått 35k.